Den haveridrabbade outsourcing- och driftleverantören Evry är en skattepengdiare via bland annat Försvarets materielverk, och har hand om hela FMV:s IT-system. Huruvida kabelbranden och Evrys totala avsaknad av redundans för enkla saker som strömförsörjning eller fiberanslutning drabbat FMV:s interna system är okänt.
Så här skriver Evry om varför FMV valde dem som leverantör:
“[det var] avgörande att få en stabil, säker och prisvärd IT-leverans tillsammans med hög service“
Fler floskler på länken ovan, bland annat “flexibilitet och trygghet”.
I hög service ingår att media inte kan nå Evry på telefon för kommentarer.
Man kan förstås roa sig med att titta på vad Evry (fd EDB och Systeam) har skrivit när t ex drabbade Systembolaget valde Evry.
“Att ge bästa möjliga kundservice genom tillförlitliga IT-system är mycket viktigt för Systembolaget. Att Systembolaget genom det här avtalet ger oss förtroende att ta hand om hela deras IT-funktion visar på styrkan [hos Evry]”
Om avtalet med SJ skriver Evry följande:
“höga krav både vad gäller kvalitet och service”
Avtalet med SL beskrivs så här:
“Genom det utökade samarbetet förväntas SL öka driftstabiliteten och säkra “uppetiderna” på sina webbplatser.”
Jo, visst.
19 kommentarer
Jadu.
En reaktion: Det var väl lite som förväntat.
En annan reaktion: Ahahahahah, LOL, ROFL….
En tredje reaktion: Det var som f*n….
Sverige byggdes inte under totalt marknadsekonomiska former. Det, geografin och en mängd andra saker gör att det finns antagligen historiska sk strukturella monopol som sticker ut och bildas även om man försöker ha skapa en ekonomiskt liberal marknad. Infrastrukturen är ju byggd som den är. Det är redan sjunkna pengar och då är risken koncentrerad dit man en gång planerade dem. Att flytta dem med IT innebär inte nödvändigtvis att samma risk med elförsörjning försvinner. Eller lokalisering för den delen.
Backup verkar vara dyrt idag, så för lönsamhet skull låter man bli den ser det ut som.
Allting går att sälja med mördande reklam: Kom och köp konserverad gröt! Allting går att sälja med mördande reklam, även lagom söt, konserverad gröt.
Priceless!
En kommunikationsdirektör har kommit fram från Evry och intervjuades kort på ekot.
Vänlig hälsningar
Nanotec
Har man som jag jobbat inom tele- och databranschen så vet man att det är en utopi att gardera sig för alla fel som kan inträffa…det finns flaskhalsar på flera ställen…. även om man väljer olika operatörer för redundans så kan vissa punkter och ställen i alla fall sammanfalla…….
Det kan jag skriva under på. Samtidigt är det svårt att låta bli att förakta floskelfloden. Finns inte någonting som går att verifera i de texterna som länkas.
Noterar dock med illa dold förtjusning att dom förefaller hålla fast vid sin gamla devis "Vi arbetar med Microsoft."
Det gäller inte bara IT/tele-branschen utan gäller i hög grad även annan teknik. Därför testar och testar man att det fungerar. Nu läser man på IDG att skälet är ett mjukvarufel hos Fujitsu bla bla. och de har minsann redundans.
Även om man har gjort backup på allt så har man väl ingen redundans om det ej går att återställa? OM man för så viktiga kunder tar in ny mjukvara utan att testa och hoppas på det bästa så är man totalt inkompetent.
Det tycker jag inte handlar om någon utopi.
När inget annat i samhället fungerar så är det väl rimligt att även FMV lamslås? En systemering av kaos s.a.s.
Anser för övrigt att när SJ:s biljettsystem inte fungerar ska folk få resa gratis och Systembolaget ska dra av förslagsvis 500:- kr från slutsumman som bestraffning för usel funktion.
Med risk för att låta som en desillusionerad ingenjör som inte riktigt hängt med in i den nya tiden: IT-folk är i bästa fall bra på IT och även att expandera sina domäner in på områden där de kanske inte ska vara. Men det är allt.
Förr fick ingenjörerna sista ordet om vad som är vettiga lösningar och vad som inte är det. Så är det fortfarande inom vissa områden, som t.ex flygande system, men alltmer kommer IT-Svenne farande med något flashigt process-diagram som imponerar. På vissa. Dessutom har han lärt sig alla företagsekonomiska/management-buzzwords. Det är oerhört lätt att utmåla traditionell, tråkig, dyr, jobbig och osexig teknisk analys som något som hörde 90-talet och tidigare till; nu kör vi hipster-style, mean and lean och kolla vad pengar vi sparar!
Skillnaden är inte att ingenjörerna har ett överlägset intellekt, för det har de sannerligen inte alltid, men den egenskapen de har är att de lär sig av misstagen. Egna och andras. Något man tycks relativt oförmögen att göra när det gäller IT och datadrift.
Det ena är drift och förvaltning.
Det andra är försäljning.
Stor skillnad och kunden betalar.
Det är enklare än så. De som köper den här typen av tjänster har inte kompetens att bedöma vad de får eller inte får.
Är jag den förste här som ropar ryssen kommer? Vad fan har hänt med er, har ni tappat all insikt och försvarsvilja? Kulturmarxismen tar allt fler i grunden goda män…
@Clabbe..tja..alltså behöver vi verkligen ryssen när vi själva lyckas vara smått erhm..*host* inkompetenta *host*?
Visst kan det vara sabotage av främmande makt, men du får gärna motivera varför just detta skulle vara det?
Om det är så att man tog en shortcut och installerade en alltför billig kabel eller inte satte dit den ordentligt och därmed sparade. tex 20 min och därmed var den billigaste leverantören så har det ju knappast med en lede fi att göra.
Men visst jag kan ha fel.
Är det någon som vet var serverhallen ligger för den aktuella sliten som har gått ner? För jag gissar att den inte var speglad då sliten gick ner?
Förlåt saiten menar jag telefonen ändrar orden själv.
Allt vart så "bra" när reinfel sålde ut rubbet, nu sitter vi med statliga bolag (ex. bilprovningen) som tvingas hyra sina egna lokaler de tidigare ägde. Allt för skattepengar vi kunde fått bättre vägar och sjukvård för. Tack reinfel och de ca 50% tokar som svalde samma bete två gånger.
Den ligger i Solna. Tomteboda.
Men var deras kommunikationsdirektör finns vet jag inte men han dök upp först sent i förmiddags vad jag vet. Om det finns någon mer bland de 10000 som kan något om kommunikation är svårt att veta. Att man ska vänta gömma sig och hoppas att journalisternas intresse blåser över är en teori.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Mycket sorgligt!!
En så pass teknikintensiv och nationsviktig organisation som FMV borde inte ha utsorkat sin IT-verksam till utlandet!!
IT-kunnandet borde ha varit "i huset".
Det här ytterligare ett exempel på Alliansregimens antipatriotiska, fosterlandsförrädiska perversa böjelse!!
Det är hårda tider för en fosterlandsvän, som jag!!
Rättelse:
"En så pass teknikintensiv och nationsviktig organisation som FMV borde inte ha utsorkat sin IT-verksam[het] till utlandet!!"