Anders “Man måste skydda Fylke” Borgfot presenterade en ny budgetproposition idag, där det öses ut pengar åt det ena särintresset efter det andra i uppenbar panik inför valförlusten 2014. I takt med detta fylls min mailbox med e-post och pressmeddelanden från diverse departement och intresseorganisationer, som alla är så oerhört stolta och nöjda.
Tyvärr har jag inte tid att vrida och vända på varenda pressmeddelande så de framställs på ett annat sätt än de önskade, så jag väljer nog Kulturdepartementets pressmeddelande. De var ändå snabbast och vinner därmed passande nog en färgradio.
Visste ni att alliansregimen skapade myndigheten Myndigheten för kulturanalys, MYKA, 2011?
Denna myndighet, vars mål och mening är att producera statistik och rapporter kring svensk kultur, som kultureliten kan vältra sig i, hade 2012 en budget på 9.9 MSEK, varav 6.3 MSEK var kostnaden för de sex skattepengdiande anställda, inklusive generaldirektören Clas-Uno Frykholms lön på 885 000:- SEK (löneranking 98.1% – endast 1.9% av svenskarna har högre lön) och förmåner om 130 000:- SEK.
MYKA får nu ett ökat anslag på 37%, eller 3.7 MSEK om året. Detta för, som det så fint heter i pressmeddelandet, få “bättre förutsättningar att utveckla den officiella statistiken inom kulturområdet”.
Var är Slöseriombudsmannen när man behöver honom?
Sveriges statsbudget 2000 – 2012.
Staplar är utgifterna, ljus linje inkomsterna, mörk linje beskattningen av privatpersonerna, som dock i mycket tillfaller kommun och inte stat. |
MYKA ligger förstås i Stockholm, så dessa i sammanhanget små summor skattepengar skickas alltså här som bidrag till just Stockholm. I övrigt ökar man anslagen till Thielska Gallieret i Stockholm med 2 MSEK. Man ger Svenska Filminstitutet ytterligare 40 MSEK. Också i Stockholm. Och Kungliga Operan i Stockholm ska byggas om. Historiska Museet i Stockholm får också 5 MSEK i ökade anslag. Och Föreningen Svensk Form, belägen i Stockholm, får 0.5 MSEK i ytterligare anslag.
Kulturdepartementet slår sig för sitt bröst över att kulturbudgeten minsann ökat 15.4% sedan regimen Perssons dagar och nu är uppe på 6.8 miljarder SEK.
I min värld är minskade statliga utgifter något positivt, men kulturdepartementets skattepengidare ser alla ökade utgifter som positiva.
Samtidigt har den totala statsbudgeten bara ökat med 2.60% sedan 2006 och beskattningen av privatpersoner (ej moms etc) har ökat med 2.57% fram till och med 2012, så kulturen får väl se sig som en vinnare på alliansregimen.
Enligt uppgift ska Kulturdepartementet byta namn till Stockholmsdepartementet. Det är ju ändå så att världens snyggaste och mest begåvade människor trots allt bor i Stockholm och är lite smartare än lantisar. Klart de behöver sin kultur! Hemska tanke, tänk om de behövde betala för den själva?
Förtydligande: Poängen här är att samtliga de anslagsökningar som Kulturdepartementet var så snälla och mailade mig om gick till … vänta … snart kommer det … Stockholm!
20 kommentarer
Ja, det där är ju ett demokratiskt problem. Samtidigt finns det endast ett exemplar av Carl Larssons "Midvinterblot" och varför inte låta den hänga i Sthlm då?
Utlokalisering var ju poppis ett tag – Riksantikvarieämbetet flyttade väl till Gotland.
Jag har haft insyn i omorganisationen och utlokaliseringen av MSB, där man flyttade vissa delar från Sthlm till Karlstad. 90% av kompetensen försvann i flytten och ersattes av blåbär som inte kan sitt jobb. Det kan man väl kalla kapitalförstöring.
Huruvida det verkligen behövs en myndighet som "för statistik över kulturen" är en annan diskussion, frikopplad från den geografiska. Värt att nämna i sammanhanget är väl den s k stängselnämnden, som existerade i typ 30 år utan att avgöra ett enda ärende. Dock hade de väl inte några fast anställda, utan skulle väl bemannas av jurister/domare från andra myndigheter vid behov.
…samma sak när FHI utlokaliserades till Östersund för inte så många år sedan. Nu flyttar de "hem" till Stockholm igen, för att säkerställa att de får den kompetens som behövs.
Undrar hur mycket det kostade tyskarna att byta huvudstad efter återföreningen? Och typ hälften av den statliga administrationen ligger kvar i Bonn så där en 23 år efter att muren föll.
Väl satsade pengar för att få tyst på kritikerna!
Kulturen är högljudd , vänsterorienterad och behov av stöd-en svår kombination när borgar styr.
Fast DN ger dem röst:
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/besvikelse-over-kulturbudgeten/
Det gäller svårigheterna att se till att pensionerna betalas idag!
Kan vara så, det gäller att smeka jönsarna medhårs.
Kakan är alltför liten oavsett budget, skulle jag tro.
Visst förekommer så klart kritik mot regeringen, men gissningsvis lägger den "högljudda" delen av kultursektorn 90% av sin energi på att bevaka sin del av kakan gentemot andra "konkurrerande" kulturverksamheter.
Tänk att ägna sig åt en verksamhet där du måste tvinga folk som inte ens nyttjar tjänsten att betala under hot om fängelse annars skulle så få använda sig av tjänsten att den gick under. Att därefter definiera sig som representant för det goda och att de av motsatt uppfattning därmed skulle vara de onda är inte annat än åtminstone mycket märkligt.
Du har ju vad jag förstår varit försvarsanställd, så den känslan borde ju inte vara dig obekant?
@Ben
Har arbetat inom offentlig sektor huvuddelen av mitt vuxna liv. Dessutom suttit i kommunstyrelsen för VP i min hemkommun.
Utlyses det en ny tjänst för de där 37% ökade anslaget eller? (knåpar ihop en ansökan ifall att..)
Kulturdepartementet har i statsbudgetsammanhang en pytteliten budget, så det är inte mycket att ondgöra sig över om den råkar öka lite.
Den enskilt största posten i statens kulturbudget är Kungliga operan i Stockholm, som sist jag kollade fick betydligt mer från staten än Dramaten och Göteborgsoperan tillsammans.
Att MYKA skulle "behövas" med så många högavlönade tjänster är hårresande och ett hån mot alla som arbetar med att producera kulturupplevelser mot dålig betalning. Lägg ner MYKA omedelbart och lägg pengarna på kulturen direkt istället! Så dj***a svårt är det inte att "utvärdera, analysera och redovisa effekter av förslag och genomförda åtgärder inom kulturområdet". Jag har själv gjort flera sådana utvärderingar, analyser och redovisningar, om än kanske inte på den säkerligen onödigt detaljerade nivå som MYKA gör. Som avslutande uppdrag kan MYKA få utvärdera sig själva och bevisa att de är överflödiga.
Kanske det största enskilda mottagaren av pengar ja. Annars är nog folkbildning och stöd till regionala verksamheter de största posterna. Men kgl Operan får så klart mer pengar än enskilda länsmuséer t ex.
Förtydligade blogginlägget med att samtliga anslagsökningar gick till Stockholm.
Äsch, nu är du tendentiös. Det du egentligen verka anmärka på är att nationella institutioner ligger i Sthlm.
Det är vettigt att endast ha ett enda Historiska muséet, t ex. Att det sen hamnat i Sthlm har väl sina randiga. Vore det bättre att flytta det, och i så fall vart?
Däremot tyckte jag det var risigt när de införde gratis inträde på statliga muséer, för de ligger bara i Sthlm. Men det där digitaliseringsprojektet som ska förenkla distribution av filmer gagnar ju hela landet.
T ex kanske du om några år kan ha fredagsmys med hela familjen framför en HD-streamning av "Sjunde Inseglet" hemma i Sätila, och höra Bengt Ekeroth svamla "Jag är dööööd'n" i Dolby 5.1. Barnen kommer säkert att älska det.
@flute
6,8 miljarder är galet mycket pengar, inte pyttelite. http://www.regeringen.se/sb/d/16927/a/224010
Anledningarna till att många inom "kulturen" är lågavlöande är:
1. Statlig "arbetsgivare"
2. Ingen, eller väldigt få, efterfrågar det som levereras.
ABBA och Kent är inte direkt lågavlöande, och är inte beroende av skattepengar. De ät kulturarbetare de med. Men de skapar något som folk efterfrågar.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
EDIT:
Är det inte så att enligt budgetreglerna så räknas även en höjning av anslaget som är mindre än inflationen som en "satsning"?
Hm? Jag tycker mig ana en viss ironi i att stockholmare INTE skulle vara snyggare och smartare än lantisare. Nåväl, om man nu ser till att man befinner sig inomhus, utan tunga lyft, i en trevlig miljö, med lön. Alltihop som någon annan betalar – ÄR inte det smart?
Clas-Uno Frykholm verkar ju skitsmart!
Blir Clas-Uno Frykholm Sveriges högst statligt avlönade kulturarbetare?
Det skulle vara intressant att se Kulturdepartementets fördelning av pengar, fördelat på det av Cameron, Merkel och Sarkozy dödförklarade Multikultiprojektet, satt i relation till verksamheter, som har att göra med nationalstaten Sverige och den genuint svenska kulturen och särarten.
I somras fick man veta att fosterlandsförrädarna inom Alliansen ska lägga ned Dialekt- och ortnamnsarkivet i Lund och Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Umeå.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5635384
Då ska man veta att Sverige har legat relativt långt framme inom dialektologi och ortnamnsforskning under merparten av 1900-talet. Svensk forskning inom dessa discipliner, med Sverige som verksamhetsfält, har varit relativt samvetsgrann och omfattande. Sverige är tämligen unikt inom ortnamnsforskningen, eftersom Sverige aldrig har varit ockuperat av främmande makt. Därför kan Sverige stoltsera med en ortnamnskontinuitet. Möjligen bortsett från de allra nordligaste delarna, så har det åtminstone under 3000 år alltid bott svenskar/nordgermaner i Sverige.
För att bättre kunna förstå Sveriges tidigare historia där de skriftliga källorna är knapphändiga eller rent av obefintliga, kan disciplinerna dialektologi och ortnamnsforskning (gärna då kombinerat med arkeologi, språkforskning, runologi och nordisk mytologi) bidra till att bättre förstå förhållandena på den tiden.
I dessa globaliseringens och nationalstatsförstörande tidevarv så splittrade Göran Perssonregimen upp det av Gustav II Adolf grundade Riksantikvarieämbetet (RAÄ) på Stockholm och Visby. Avsikten var att flytta hela RAÄ till Gotland som arbetsplatskompensation när Gotland demilitariserades och Gotlandsregementen lades ned i början av 2000-talet. Men det skulle visa sig att det inte gick att flytta alla samlingar, arkiv och föremål till Visby, varför det blev en halvmesyr. Man flyttade till Gotland det som gick att flytta. Verksamheten inom RAÄ blev således ineffektiv, kostnadsdrivande och lidande. De enda som vann på splitten var nog transportbolagen mellan Stockholm och Gotland.
Bättre hade varit att flytta SIDA till Gotland. SIDA har ju inte direkt några svårtransporterade föremål eller arkiv. Handläggarna på Sida jämfört med den akademiskt utbildade personalen inom RAÄ är också lättare att anställa lokalt.
Stockholmarna kan väl själva bekosta all egen kultur, det klarar ju alla andra län och kommuner. Det finns ett större designmuseum utanför Stockholm som klarar sig utan statliga pengar, men givetvis måste man skapa ett stockholmskt museum levandes på statens pengar. Likaså så borde man lägga Dramaten och operan på länet. Det klarar ju dom andrar operorna i landet.
Det kanske är så att stockholmarna har svårt att skilja på staten och Stockholm.