Med 1213 svar på enkäten om vilka bilförare som uppför sig sämst i trafiken, så blev domen tydlig. Förare av BMW är avgjort sämst, med hela 44.8% som pekade ut dem. Bubblare är annars Internetfavoriten Audi med 17.9%.
De bilmärken, vars förare upplevs som helt subjektivt sämst på våra vägar, är som följer:
Vilka bilägare uppför sig sämst i trafiken? |
BMW 44.8%
Audi 17.9%
Volvo 10.7%
Mercedes 6.5%
Saab 2.7%
Porsche 1.9%
Skoda 1.7%
Toyota 1.5%
Land Rover 1.1%
Hyundai 0.9%
Justerar man för antalet registrerade bilar så ser alltså Porsche rätt illa ut, men det intressanta är ju inte hur stor andel som uppför sig illa, utan hur många som irriterar sig på ett visst bilmärkes förare och hur stort psykiskt lidande dessa alltså orsakar hos sina medtrafikanter. Här dominerar alltså BMW stort i en närmast exponentiell fördelning, följt av Audi och Volvo. Man ser en tydlig skillnad mellan statusmärkena, där Mercedesförarna alltså upplevs betydligt mer välartade, eller gubbiga, än övriga vanliga statusmärken på den svenska marknaden.
Endast en av 1213 tyckte att Hondaförare är sämst, vilket jag som Hondaförare tackar för. Antagligen var det personligen riktat mot mig. Ingen har något att klaga på när det gäller Suzuki tydligen. Frånvaron av röster innebär dock inte att dessa är de bästa bilförarna.
Eftersom alla själva anser att de är Sveriges bästa bilförare är det dock meningslöst att lägga ut en enkät om detta, eftersom Volvo därmed kommer vinna på volymen bilägare.
BMW bör kanske arbeta lite på sin image och kanske slänga med en körkortsutbildning till varje bilköpare. Trots allt kostar ett körkort mindre än en normal standardservice av en BMW.
13 kommentarer
Du borde tagit bort BMW från omröstningen. Bara massa SD:are som förstör omröstningen. 🙂
Skämt åsido: Hur många tror ni röstade på BMW för att den anses vara populär bland invandrare?
/Toyota-ägare (om ni undrade)
Eftersom ingen annan än du tagit upp det hela, så antar jag att svaret på din frågan är "endast en".
Normalt hinner man inte se vem som kör en BMW, då man är upptagen med att som medtrafikant överleva.
Ingen länkning från invandrarhatsajterna till omröstningen förekom heller.
Invandare hör ofta BMW och Mercedes men kollar man på majoriteten av de som sitter bakom ratten på en ny BMW 530 kombi så är det en vit medelålders man. Jag tycker BMW är på god väg att bli en riktig svennebananbil, åtminstone i Stockholm.
Wofser, jag tror BMW har ett stort marknadsföringsproblem när det gäller sin kundkrets. Ungefär som Mercedes haft med sin "gubbighet". Eller så är det bra för dem? Vem vet vem som har mest pengar till nybilsköp? Pizzabagaren eller Volvokonstruktören?
Utvidningar:
Vilken biltyp kör sämst (kombi sportbil osv.)
Vilken biltyp kör oftast av vägen under vintern? (SUVar enligt min egen lilla undersökning.)
Om man nu drar växlar på gubbighet. Skulle man inte kunna tänka sig att den generella BMW-föraren är en något yngre man, och det är ju ganska känt att yngre manliga bilförare de facto kör mer vårdslöst än andra.
Jag har inga problem med att folk kör för fort. Jag själv kör ganska lugnt men om någon ligger 10-20 eller t.o.m. 30-40 över gränsen på 90-120-vägar så tycker jag att det oftast är OK, speciellt om de kör moderna, stabila bilar och det är god sikt.
Det stora gisslet i trafiken är när folk kör aggressivt. Sicksackar mellan filer, kör om till höger, lägger sig för tätt bakom, passerar köer i avstängda filer och tränger sig in längst fram, vägrar att släppa in andra som vill byta fil, tutar på folk som tvekar i två sekunder vid en korsning, struntar i att blinka när de ska svänga, och så vidare. Önskar att mer resurser lades på att stoppa den typen av beteende istället för att paragrafrytta hastighetsskyltar på landsvägar.
// Också Honda-förare. 🙂
Jag skulle säga "Motorcykel"
Sen så vet jag inte om jag är speciellt drabbad, men Suburu Impreza och Toyota Supra är ju rätt otreviga.
Sporthojar, ex ducati eller japanska dito, gärna med unga förare, kanske du menar. Vi som kör standardhojar eller customcyklar brukar istället göra vårt bästa för att inte bli mördade av bilister. Det involverar ibland att dra ifrån olika situationer snabbt som attan.
Jag har haft en Suzuki, och har kört prickfritt i alla år. Så det finns kanske en sanning i detta.
En liten anekdot: Jag kommer åkandes på en återvändsgata i ett bostadsområde när jag närmar mig en grön Volvo V70 bakifrån. Volvon kör ganska sakta och när jag är en billängd bakom stannar han helt sonika mitt i vägen. Jag tutar. Volvon står kvar. Jag tutar lite till. Han pekar med vänsterhanden någonstans. Jag tutar igen. Volvons motor rusar och han åker fram tjugo meter och vänder på vändplanen medan jag parkerar på parkeringen precis bredvid vändplanen. När vi möts på trottoaren var volvoägaren rasande. Vad håller du på med!? frågar han. Typiskt BMW förare! Jag vet inte vad i mitt beteende som är typiskt för BMW förare, men jag skulle i vilket fall inte blockera vägen för bakomvarande utan att med körriktningsvisarna meddela vart jag var påväg så att bakomvarande kan passera.
Några andra otillåtna och trafikfarliga saker som Skoda/Volvo/VW ägare vanligen utsätter medtrafikanter för som man sällan utsätts för utav riktiga bilister (i ex BMW):
– Kör i vänsterfil eller mittfil utan att samtidigt vara involverad i en pågående omkörning.
– Kör avsevärt långsammare än anvisad hastighet utan att använda varningsblinkers.
– Inleda en omkörning när bil bakom redan inlett en omkörning.
– Svänga vänster i rondell när man ligger i högerfil.
– Lämna företräde fast man kommer från höger.
Jag som motorcyklist blir dagligen utsatt för livsfarligt och oberäknerligt beteende utav mina mottrafikanter. Det är som om vissa nästan var ute efter att mörda en. Sällanbilister , gärna i hyrbilar, är alltid värst, men på vårkanten märker man också att många stadsbor dammar av sommarbilen och ger sig ut och galenkör med foten på bromsen och blinkershanden med ett fast grepp runt sin iPhone. När det gäller oberäknerligt beteende så rankar jag de som kör svenssonbilar högst, och de som gillar bilkörning och kör sportiga bilar, lägst.
Du kanske skulle vilja påstå att du tillhör en av landets bästa bilförare? Och sådana har BMW?
Jag håller helt med Kanylbullen ovan. Folk som gillar köra bil, kör ofta BMW eftersom en BMW är rolig att köra. Jag har kört många olika bilar och även Audi (som många tycker är en "rolig" bil) är trist, framtung och understyrd som en gris till skillnad från BMW.
Skulle jag satsa 100000 på en tävling på en bana mellan en snitt BMW-förare och en snitt-whatever-svenssonbilförare så satsar jag varje dag på en BMW-förare (jag förutsätter att de tävlar i samma bilmodell, exempelvis en Posche.)
För att lägga till fler anekdoter som ej är helt irrelevanta eftersom jag senaste två åren har kört 5000 mil om året:
-Skiter i högerregeln på parkeringsplats: Peugot 206, tantbil nr 1.
-Kör in på min vägbana runt en skymd hörngata i hög hastighet: Anabolasvensk Volvo S80.
-Skiter i döda vinkeln på motorväg i 120km/h: Audisvensson med hela familjen.
-Vinglar fram och tillbaka mellan filer på landsväg: Blond mamma med flera barn i bilen och mobil i handen.
Ärligt talat så kommer jag inte ihåg när jag senast såg en BMW, Mercedes eller Porsche göra nåt regelvidrigt i trafiken. Visst ser man de köra snabbt många gånger men de gör mer rätt för sig än många andra vardagsidioter.
Premiumbilar forever! (och nej Audi räknas inte med där)
Folk som älskar att köra bil har antagligen större förutsättning att bli skickliga förare. Folk som älskar att köra bil är antagligen mer benägna att välja ett premiumbilmärke. Om vi undantar vårdslösa unga män och invandrare med tveksam utländsk körutbildning så tror jag faktiskt att förare av premiumbilar generellt sett är mer rutinerade förare.