Dags för en återkoppling kring den dolda inflationen som planerat åldrande innebär, och att våra produkter håller allt kortare tid och får allt sämre kvalitet. Ett alternativ är ju produkter utan planerat åldrande och med långa garantitider. Naturligtvis finns efterfrågan på sådana produkter, men vill folk betala vad det egentligen kostar att köpa en produkt som faktiskt håller?
Det är naturligtvis dyrare att göra en produkt som håller, t ex med överlappande dubbla sömmar istället för enkla sömmar i alla delar som utsätts frö slitage. Materialåtgången och speciellt arbetsinsatsen blir större, i fallet arbete i princip det dubbla. Dessutom ställer det dyra kvalitetskrav på tillverkningen och om det inte bara ska bli tomma marknadsföringsord måste man backa upp sina påståenden om outslitlig produkt med långa garantitider och gratis reparationer.
Så hur ser efterfrågan ut?
Ett exempel kan man hitta hos amerikanska underklädestillverkaren Flint and Tinder, som via en Kickstarterkampanj dragit igång produktionen av The 10 Year Hoodie, en luvtröja med 10 års garanti och gratis reparationer under dessa tio år.
Tröjan gick att beställa på Kickstarter för 89:- USD eller mer och drog in över en miljon dollar. Antalet beställningar blev nästan 10 000 stycken.
Nu är detta USA, med drygt 30x Sveriges befolkning och en viss grad av patriotism i form av en USA-tillverkad produkt kan vara inblandad. I Sverige skulle alltså motsvarande produkt kunna resultera i 333 stycken beställda tröjor. Knappast någon bra affärsidé, om man nu inte snabbt går i konkurs för att kunna slippa undan garantin att reparera tröjorna, oavsett skada – inklusive dragkedjan, de kommande tio åren.
Flint and Tinder reparerar rent av tröjorna fraktfritt, men det gäller bara i USA. Kunder utomlands får betala även returportot.
Men även till det högst facila priset 89:- USD, eller ca 600:- SEK, så ville bara 10 000 köpa tröjan. Med frakt och tull skulle priset för oss svenskar landa över 1000:- SEK gissar jag.
Min slutsats är, baserat på ovanstående, att folk helt enkelt inte vill betala vad det kostar att få en “outslitlig” produkt, utan hellre köper något som går sönder och får slängas när man tröttnat, men är billigare. Efterfrågan är åtminstone så låg att det inte skulle gå att använda detta som en affärsidé (för kläder) inhemskt i Sverige. 300 tröjor och tio års åtagande att reparera går helt enkelt inte ihop.
Däremot är The 10 Year Hoodie ett bra grepp och Flint and Tinder får förstås extra uppmärksamhet och marknadsföring de kan ta igen på underkläderna.
Och nej, Lifetime Warranty är inte samma sak som 10-årsgaranti. Livstidsgaranti täcker ju bara produktens livstid, vilket kan vara dagar eller månader. Riktiga garantier anges med fasta årtal.
38 kommentarer
Det är väl "problem" som dessa som marknaden kommer lösa när peakoil väl har fått tilärckligt stor effekt på slit och släng ekonomin.
Den kampanjen är väl bara för att dra igång produktionen, de kan ju mycket väl sälja fler tröjor i ett senare skede också så din slutsats är dragen på väldigt lösa boliner.
Tror vi är för få för att idéer som denna ska fungera. De flesta är inte intresserade.
Kläder är annars en stor miljöbov, till exempel går det åt enorma mängder vatten för att producera all bomull. Det skulle bli rätt stor effekt om fler köpte skjorta var nittonde år, som Birger Schlaug.
Tips: köp hög kvalité, enkla kragar och helst i vitt eller svart.
Vad ska jag göra med min fucking skjorta?
Skämt åsido, förr om åren bytte man krage och manschetter regelbundet för det var de som slets. Så behöll man resten av skjortan.
Den s k mäklarskjortan är alltså ett utslag av fattigdom.
Det är dessutom förbannat svårt (tycker åtminstone jag) att kunna se på ett plagg om det är slitstarkt eller ej. Vissa grejer faller sönder som toapapper, medan andra hänger med mycket längre än man trodde.
Betalningsviljan ser naturligtvis olika ut för olika varugrupper. En kostym köper man exempelvis för att den ska hålla i tiotalet år, ett par handsydda skor likaså. Bägge dessa varugrupper finns det marknad för. Huvtröja var kanske inte det bästa exemplet… ett ungdomsplagg – vilken tonåring planerar 10 år in i framtiden? Och i så fall – vem vill se ut som en tonåring i huvtröja när man är stadgad familjefar? Kommer man ens i den om 10 år?
Men har det någonsin funnit en stor marknad för hållbara produkter? Om du ser på gamla fotografier så var de flesta möbler och redskap hafsverk som inte höll särskilt länge. Några få statusmöbler hade man kanske råd med – och de var gedigna och höll länge, men det mesta var slarvigt och förgängligt.
Vad är det för fel på huvtröja säger jag som stadgad familjefar? Måste jag ha slips, kostym, tofflor och sitta i fotöljen och läsa Dagens Industri?
Ute i skogen går det nog bra – men här i Stockholm riskerar du att råka ut för polisvåld om du ser ut som en huligan… 😉
Träningsplagg har man när man tränar.
I övrigt finns det åtminstone inom vissa gebit en marknad för "outslitliga" föremål. Äger själv ett rigg-verktygsset (segling alltså) från Captain Currey som jag ägt i 15 år och använt flitigt varje sommar. En del verktyg är kromade (ej rostfria) men det måste vara världens tjockaste lager ty de ser fan nästan ut som nya.
Läderskor från (i huvudsak brittiska) kvalitetstillverkare kan hålla riktigt länge också, men då måste man vårda dem. Och sula om dem.
Faktum är att många av de "outslitliga" produkterna överhuvudtaget helt enkelt är gjorda med slitdelar, som innebär att man byter slitdelarna istället för att kasta hela produkten.
Märke på bra kontorsskor som går att laga önskas
Märke på bra kontorsskor som går att laga önskas
Loakes brukar framhållas som ett hyfsat kvalitetsalternativ? Köp hos pediwear.co.uk, de brukar ha bra priser.
Frågan är nog mera mångfaceterade.
Produkten måste inte ens bli dyrare om den ska hålla längre (jag tror glödlampan är – var – ett sådant exempel). Förkortad livslängd betyder ökad omsättning och mera profit.
Vi har blivit uppfostrade till att köpa nytt, eftersom att laga en gammal sak kostade mycket mera än att köpa en ny. Naturresurserna är för billiga jämfört med arbetskraften. Eller produktionen på den globala marknaden är billigare än en lokal hantverkare. Fast på den globala marknaden är ju arbetskraften en (slit-och-släng) naturresurs.
Och så har vi modet. Det är klart man vill vara snygg och cool.
Röken
Precis om glödlampan, en viss Adolphe Chailet tillverkade 1909 en glödlampa som idag sitter i en brandstation i Kalifornien. Vad jag vet lyser den än idag.
Tillverkarna gick väl ihop till kanske Världens första kartell där man satte livslängden på lamporna till 1000 timmar, böter om de höll längre. Allt för att hålla uppe efterfrågan.
Att tillverka outslitliga produkter hämmar ju affärsiden att sälja mer och öka förtjänsten.
@Lelle
Som blogposten nämner så är kunderna tydligen inte villiga att betala för kvalitet. Därför tillhandahåller producenterna precis vad kunderna efterfrågar, nämligen billigt skit.
Det är dock väldigt populärt att hävda konspirationsteorier, men det är som någon nämnde att man inte skall vara så snabb att tillskriva saker ondska och uppsåt när de lika väl kan förklaras med okunskap och dumhet.
Anonym
Det är ingen konspirationsteori utan ett faktum att de stora glödlampstillverkarna gick samman och delade upp Världen där man fick ensamrätt att sälja lamporna, med max 1000 timmars livslängd.
Att kunderna skulle efterfråga "billig skit" håller jag inte med om. Vi tror nog att vi köper om inte top qualtiet så ganska nära och många tycks tro att det inte går göra bättre.
Vi lurar helt enkelt oss själva att köpa produkter som vi egentligen inte behöver bara för att de vi tror de är billiga när de egentligen är oerhört dyra om vi lägger till miljökonsekvenserna.
@Lelle
Jag har sett andra förklaringar till varför man började tillverka sämre glödlampor. Ifall det faktiskt hade efterfrågats glödlampor som höll längre så hade man ju kunnat tillverka dessa – det går bevisligen att tillverka ju.
Det är kunderna som gör valet – som nämnts ovan så var det ganska få som var villiga att köpa dessa kläder. De andra väljer att köpa kläder som går sönder snabbare och sen köper de likadana kläder igen – det är den produkten som efterfrågas och därmed som tillverkas. Eftersom folk inte väljer de produkter som håller längre (och dessutom kostar mer eftersom de kostar mer att producera) så blir de inte de som produceras.
Livslängden hos en konventionell glödlampa är ungefär proportionell mot kvoten aktuell spänning/märkspänning upphöjt till minus 9. Det betyder alltså att man kan förlänga livslängden rejält genom att köra den på lägre spänning, men då försämras också ljusutbytet med hänsyn till tillförd effekt. Gödlampan från 1909 är därför knappast optimalt dimensionerad. Den lyser därför länge, men inte särskilt mycket.
Livslängden hos en konventionell glödlampa är ungefär proportionell mot kvoten aktuell spänning/märkspänning upphöjt till minus 9. Det betyder alltså att man kan förlänga livslängden rejält genom att köra den på lägre spänning, men då försämras också ljusutbytet med hänsyn till tillförd effekt. Gödlampan från 1909 är därför knappast optimalt dimensionerad. Den lyser därför länge, men inte särskilt mycket.
Konfektionsproduktion är en av de saker jag har lite koll på då jag fuskar inom branschen ibland.
Generellt kan man säga att kläder idag är mindre hållbara än förr (fram till ungefär 60/70-talet). Det beror dock inte på någon stor konspiration ifrån tillverkarna utan på att målgruppens önskemål ändrades. Modegraden i kläder blev allt viktigare (d.v.s. man önskade mer extrema plagg som visade på att man var "inne") vilket gjorde att man hellre köpte billigt och ofta än bra och sällan.
Den andra viktiga faktorn är de allt mer reglerade inomhustemperaturerna som vi idag har. Varför höll en kostym ifrån 50-talet i all evighet? Jo därför att den var tillverkad med tjock 600-grams flannel och hade ett mellanlägg i tagel. Idag får du sällan på någon en kostym med ett tyg som har ett tjocklek över 300-gram och de flesta vill ha mjuka silkesliknande tyger som är vävda med minimala trådar (s.k. Super100-tyger). Mellanläggen har också anpassats efter detta och är idag papperstunna (en tjocklek som man bara kan producera med hjälp av syntetmaterial).
Skulle det finnas efterfrågan på den gamla skolans kostymer skulle det inte vara några problem att producera och producera minst lika billigt som standardkostymerna på t ex Brothers. Men ingen köper.
Jag skulle dock säga att vi delvis har sett en vändning på konfektionsmarknaden de senaste 5-10 åren mot mer kvalitet. Det finns en större medvetenhet som inte minst internet bidragit till kring att köpa kvalitetsprodukter.
Jämför du t ex tjockleken på en Kappahl-slips producerad på 90-talet och idag märker du direkt skillnaden.
Tittar du på London så har du ett halvdussin skjortmärken som producerar skjortor och säljer för ca 20-30 pund som är minst lika bra om inte bättre än svenska mellanpris-segementet (Brothers, MQ) tyvärr har de ännu inte slagit igenom här. Som tur är kan man beställa online.
Generellt håller jag med dig. Det är ett problem att KPI räknar med kvalitetsförbättringar men inga kvalitetsförsämringar. För många gånger får man båda (som till exempel ett kylskåp som drar mindre el men som går sönder efter 5-10 år istället).
Vad säger du om herrstrumpor då? Jag tycker även att märkesstrumporna inte håller alls numera. Mycket bättre är resten av skiten men det verkar som om ribban sätts av okvaliteten. Inte tvärt om!
Att KPI aldrig räknar med kvalitetsförsämringar är verkligen "konspirativt" eftersom hela livsmedelssektorn formligen lever på utspädning. Ingen har knappt råd längre att köpa det alla handlade fram till 80-talet!
@adam,
Läsvärt inlägg. Sen på bollen men något som slog mig när jag läste blogginlägget och sedan kommentarerna, var att det var först efter väldigt många kommentarer som någon kommenterar att konfektion idag är mer snabbrörligt till följd av modesvängningarna.
Tror ett exempel på en helt annan produktkategori som inte är så modebaserad hade varit mycket mer intressant när det gäller en ev. marknad för outslitliga produkter. Är man mot förmodan fullkomligt ointresserad av mode och vill ha bra kläder kan man ju köpa militärpaltor på Överskottslagret. Ärligt talat trodde jag Cornu och survivalistförsvarsbloggargänget redan hörde till just den kundgruppen.
Jo. Kronans yllestrumpor, modell grå, är ju helt outslitliga och antagligen det mest prisvärda man kan köpa. 5mm tjock outslitlig väv. Har fortfarande kvar ex införskaffade 1993.
Se där! Tänkte väl det! :=)
Jag är intresserad av riktigt hållbara vardagskläder men sedan jag slutade tumla så har jag nästan fått min önskan uppfylld.
kombinationen svagare väv och tumling är ett bra recept för hög omsättning i garderoben!
Det är inte bara tumling som sliter. Det finns en efterfrågan att kläder ska se ut som nya efter en tvätt. Det har lyckats åstadkomma genom tvättning och medel som sliter ut kläderna mycket fortare.
Blir själv outtröttligt trött på den korta livslängden och kvalitén på många av dagens prylar. Har t.ex en relativt oanvänd stationär dator med en väl tilltagen transformator som sålt sig som extra tyst(Be quiet). Nu har den sedan en tid börjat låta som ett tröskverk. Jag antar att det som vanligt handlar om spolarna som vibrerar mot det inre yttermätet!
Som man kan se i vissa av inläggen här så blir ju svaret "JA" på frågan i inläggets rubrik. Det intressanta med en kapitalistisk marknadsekonomi är att det finns efterfrågan på både slitstarka kvalitetskläder _och_ billiga modekläder. En fantastisk sak är ju att fler och fler också har möjlighet att köpa sig några fler plagg, eftersom basvaror med "dålig" kvalitet är så billiga.
Och som påpekats i tidigare inlägg så finns det bra märken och ställen att handla "tåliga" kläder på. Du har själv nämnt klassikern Barbourjackan tidigare, men det finns också mycket annat. England är faktiskt ett bra ställe att köpa tåliga ytterkläder på, eller relativt billiga skjortor av bra kvalitet, eller skor som håller länge.
När det gäller mat är det samma sak där. Man kan handla billigt (men ändå näringsrikt) på lågprisvaruhusen, eller så kan man gå till slaktaren själv och få precis det kött man vill till ett ganska rimligt pris.
Fanns det jeans med 10 års garanti skulle jag kunna tänka mig betala ett antal tusen kr.
Då skulle jag nästan slippa klädaffärer helt.
Men för det krävs nog enhel del produktutveckling. Ett år är max vad jag får ut.
En inblick i mitt vardagliga liv (ingen vill veta var du köpt din tröja) men var det inte så att de "svenska" märkena Boomerang, Gant och Peak höll bättre förr. Iaf min upplevelse.
Fick ett ryck och bestämde mig för att köra genomgående 5.11 att vandra genom livet som en prepper/actionman/combatbullshitwhatever nånting.
Skulle till Mallis med mamma och syster, tvärnit i tullen – uppiggande kroppsvisitation av en stor kille i kostym, ska väl inte säga för mycket men han såg ut som en amerikansk arab. Mamma undrade vad jag höll på med, jag försökte förklara att jag hade special-armed-combat-trousers and ditto-combat-boots för att jag behövde det.
Då frågade hon var det var för fel på Boomerang (och mig) så nu kör jag med det vanliga istället men kvaliten verkar som sagt ha blivit sämre.
"mamma". Aj, aj, aj.
Sorry, kunde inte hålla mig. Håll dig du till 5.11. Iaf när mamma inte ser.
Ja jag vet, går ju inte att vara stöddig heller när morsan är med, hon stod och tittade på, höll händerna för munnen -oj, oj oj. Kanske var dumt att berätta det här men vafan, bjuder på det.
"5.11" "Boomerang" ???
Varumärken? Något speciellt med "5.11"?
(Ja, är man kunnig i vissa områden finns det andra man är lost i).
Bra uppmärksammat! Och, trovärdig och klok slutsats.
Tänk så glada alla kvinnor skulle bli om deras handväskor inte gick sönder hela tiden så de var tvungna att köpa nya. Och damskor.
Hahahahahah! De skulle bli deprimerade om de inte fick köpa nytt hela tiden.
The problem is the product you've chosen: a hoodie. Nobody wants to pay $89 for a hoodie. But Jos. A. Bank, for example, offers lifetime guarantees on their clothes, and they are a highly successful business in the US. I think Brooks Brothers also has a lifetime warranty. Their clothes are expensive, but many people are willing to pay for a quality product with a lifetime warranty.