Public Service/SVT gör skäl för tillmälet och uppmärksammar gymnasiedöden och peak gymnasium. Det konstateras att trots att elevunderlaget kommer falla med ytterligare 80 000 till år 2016 så startas det fortfarande 76 nya kommersiella friskolor de senaste tre åren. Men mest intressant är att man nu börjat sätta dem i enskilda konkurser utan förvarning.
Ålderskullar 16, 17 och 18 år. |
Ett halvår innan de första eleverna skulle ta studenten sattes Karlstads Idrottsgymnasium plötsligt i konkurs nu i vinter. Ägaren Jan Walther hade gjort precis som jag föreslagit, nämligen omstrukturerat koncernen så att varje enskild gymnasieskola var ett separat aktiebolag. Därmed är det bara att sätta skolan i konkurs och lämna skulderna, efter att de tidigare åren pumpat ut miljonvinster ur gymnasiet. Walther menar förstås att det var för elevernas skull han satte skolan i konkurs och att använda tidigare utplockade 17 MSEK i utdelningar för en ordnad avveckling var förstås aldrig aktuellt.
Kvar i kläm blir förstås eleverna som därmed sannolikt först kommer ta studenten när de är 20 år, istället för 19, om de nu kan komma in och göra ett nytt sista halvår någon annanstans. Annars kanske studenten skjuts upp ännu mer, i värsta fall tre år.
Fler privata kommersiella gymnasieskolor kommer gå samma öde till mötes, men som jag uppmärksammat tidigare går inte ens de kommunala gymnasierna säkra, när elevunderlagen sviker på grund av konkurrens från överetablerade privata gymnasieskolor som lockar med billiga datorer för någon tusenlapp och omotiverat höga betyg. Oddsen att skolan ungdomarna går på ska överleva tre år faller ständigt och med det även inträdet i vuxenlivet eller högre studier.
Detta är alltså inget överraskande. Den demografiska utvecklingen är helt förutsägbar. Men ändå fortsätter man etablera fler och fler gymnasium. Att det fortfarande startas kommersiella friskolegymnasium trots fallande elevantal säger något om hur lönsamt det hela är och hur stor del av era barns skolpeng som går rakt ner i profitörernas fickor.
Förhoppningsvis minskar problemen mot slutet av decenniet, när årskullarna börjar öka igen, men de som är födda 1995 – 2000 ska nog vara riktigt oroliga. Fast de kan ju vara lyckliga över att de åtminstone gör privata entreprenörer som Jan Walther rika. Ett kommersiellt företags enda ansvar är att maximera profiten för ägarna, något samhälls- eller elevansvar existerar inte, även om tokliberaler försöker hävda det.
Så när ni lockade av en dator för 2000 – 3000:- (i inköpskostnad för friskolegymnasiet) och omotiverat höga överbetyg låter era barn välja gymnasium baserat på det glättigaste säljmaterialet, kom inte och klaga sedan om de inte kan ta examen pga konkurs. De flesta av er anser ju att det är kvalitet om en skola går med vinst och delar av pengarna som kunde gått till undervisning istället går till utdelningar åt ägarna.
Betygsgirighet hos elever och föräldrar kombinerat med profitgirighet i andra änden är ingen bra kombination. För övrigt inte konstigt att speciellt de tekniska och naturvetenskapliga universitetsutbildningarna (men nu även inom humaniora som historia där även svenska elever med svenska föräldrar inte kan uttrycka sig i skrift och istället känner sig kränkta när de inte fattar enkla skriftliga instruktioner som tentafrågor) klagar över att studenterna är sämre än någonsin när de börjar universitetet, eftersom intagningsbetygen allt mer bygger på friskolefantasier och inte intagna studenters faktiska kompetens.
För övrigt anser jag att skolan skall förstatligas igen.
55 kommentarer
Precis som regeringen nu ska införa statligt glesbygdsstöd till apotek som hotar lägga ner lär staten även införa stöd till privata skolor som hotar lägga ner och därmed blir de svenska skattebetalarna dubbelt rövknullade (ursäkta språkbruket) och de privata skolorna även i fortsättningen skattedia svenska folket och slussa ut stålarna ur landet.
Enligt marknadskramarna fixar marknaden allt och allt blir bättre, billigare och effektivare…
Fst defintionen av bättre och effektivare är "stora vinster". Definitionen av bättre och effektivare är inte "bättre undervisning". Däremot missuppfattar många och tror att bättre och effektivare innebär "bättre undervisning", men så är det förstås inte.
Hmm…jag är helt överens med dig i den kommentarer! Häpp, plötsligt händer det! 🙂
Det finns inget land i världen som gått så långt som Sverige. Om nu "marknaden" för skolor fungerar så bra, hur ser då utgifterna ut och i förhållande till kunskaperna? Skolpengen/per elev måste realt sett fallit kraftigt mht till nyttan(elevernas kunskapsnivå och arbetslöshet).
Någon som sett bra analyser?
Bara att ingenjörs-utbildningen tappat så mycket är i sig ett jätteproblem! Löser marknaden detta? Eller väljer eleverna bara bort denna utbildning för att marknaden påverkar dem? Media, nya branscher t.ex.
Man ska komma ihåg att inte ens i USA är det tillåtet med den här typen av vinstdrivande skolor, som finansieras med skattepengar. Det är däremot tillåtet med icke vinstdrivande stiftelser, där allt överskott går tillbaka i verksamheten.
Sverige är i det avseendet kanske tokliberalast i världen, men så verkar vi vara enorma puckon i Sverige också.
Ja, Peter, plötsligt händer det. Rena trisslotten.
Sverige funkar faktiskt så illa bakom draperiet som i USA. Eller ett bättre exempel. Under upptakten till WW2 under 30-talet sympatiserade många bland makt- och förmögenhetseliten med Hitler. Även under kriget och efter. Sådana strömningar har alltid funnits kvar i landet och finns idag. Men de verkar i tysthet. Däremot framkommer i debatten, bloggar etc, att en ny generation av samma karaktär kommer efter.
Sverige tenderar att vara extrema early adopters(t ex New Public Management), förhoppningsvis så löser det sig nog om vi väljer.. 'bättre' politiker?
Fniss. Finns inga "bättre politiker". Same shit, different name.
Nej, enda vi kan göra är att understryka personligt och samhälleligt ansvar och förtydliga för ansvariga föräldrar att om de bryr sig om sina barns framtid så får de faktiskt ta sig i kragen och kompensera för samhällets brister.
För ingen annan kommer göra det.
Jag har ofta undrat över varför näringslivet slutat gnälla över bristen på ingenjörer i landet! Svaret blev förstås att regeringen införde arbetskraftsinvandring med särskilt gynnsam expertskatt! Hurra!
Klart de skiter i Sverige om de kan lösa det på annat sätt. Precis som arbetskraftsarbitraget idag är legio när man så känner.
"extrema early adopters". Visst är det så men det innebär oftast att man tar efter andra ändå(t ex New Public Management), dvs en massa extrem-skit. Bara det gynnar de egna intressena och det är här draperiet är fördraget!
Adam Curtis är klockren…nu är fakturan på bordet!
+1 på slutklämmen.
Och gör om skolpengen till ett skatteavdrag. Om föräldrar får en räkning på vad skolan faktiskt kostar, även om man får igen pengarna, kanske man är mindre benägen låta barnen falla för gratis IPads och många håltimmar. Hur man nu kan falla för det alls…
Personligen var inlägget vältajmat. Ska nu sätta mig att jaga en privat grundskola för sonen. Åtta månader i kommunal skola räckte för mamma och pappa. Droppen var när jag vid lämning i morse fick trösta en flicka som fått en smäll i ansiktet med tillhygge. Välkommen till Sverige 2013.
För man kan inte få en smäll på en privat skola? Hört talas om Lundsberg?
Sluta klema med era ungar. De måste lära sig det sociala samspelet och sätter man dem i privatskolor från dag 1 så kommer de att bli lika defekta och undermåliga som kungafamiljen.
Dålig kvalitet på undervisningen däremot är en annan sak och motiverar möjligen en skolflytt.
Och ja, jag lever som jag lär.
Ja, jag har begripit att du inte gillar det jag skriver.
Och ja, jag anser att om en förälder, ett annat barns förälder, måste trösta ett misshandlat barn för att personalen inte syns till kan man man göra ett rimligt antagande att resten av verksamheten sköts på samma sätt. Dessutom är uttrycket "droppen" en förkortad variant av "droppen som får bägaren att rinna över", alltså den händelse som får en räcka händelser att sammanlagt utgöra en tillräcklig mängd för att framtvinga ett beslut men i din iver att få kritisera mig kanske du missade det.
Ja, jag har hört talas om Lundsberg. Det är inte ett överklassinternat jag tänkte sätta mitt barn på utan en skola driven av människor med kärlek till pedagogik och en organisation utan kommunala besparingskrav, en skola var inkomst, skolpengen, inte är en inkomstkälla för eventuella andra, mindre lönsamma verksamheter, t ex försörjningsstöd.
Vidare vet jag inte vad "det sociala samspelet" betyder för dig men för mig, och jag vågar uttala mig för majoriteten av landets befolkning, så innebär det inte att få en smäll på käften med en Foppa-toffla innan arbets/skoldagen ens har börjat.
Så hur ska du hitta en skola med kärlek till pedagogik och utan privata besparingskrav? Det låter som en icke-vinstdrivande skola.
Under uppväxten bör man helt enkelt lära sig att hantera en massa situationer, inklusive våldsamma sådana.
Sätter man sina ungar i en skola där det bara går en massa Von Fiandts så blir barnen förmodligen duktiga på att rabbla taxeringskalendern och dåliga på att hantera individer som har andra umgängesmetoder och bevekelsegrunder än de själva. Och just att hantera sådana individer är kanske den allra mest grundläggande och därmed viktigaste överlevnadsfärdigheten.
Cornu:
Franska Skolan i Stockholm. Fantastiskt bra undervisning från åk 0-gymnasiet. Drivs som stiftelse utan vinstkrav. Otroligt kompetenta lärare över hela linjen. Och nej, det är ingen snobbig överklasskola som Aftonbladet så gärna vill utmåla den som.
Cornu: Jag har tittat på de skolor som är möjliga med tanke på logistiken. Livspusslet, du vet… Men att hitta en skola som drivs av en organisation med sämre ekonomi än den nuvarande skolans kommunala organisation är omöjligt. Även om man skulle likställa vinstuttag med kommunal skuldavbetalning, vilket jag antar att man, så torde det vara svårt. Att Skolverket dessutom är extremt kritiska till sonens skola, både vad det gäller barnens arbetsmiljö och kunskapsmässigt.
Minerva-skolan, som Sveriges bästa journalist Maciej Zaremba beskrev så väl men fick så mycket skit för, känns som idealet men den ligger ju i Umeå tyvärr.
belii: Jag förstår inte ens vad din poäng är. Ska man låta barnen gå i en skola där de får lära sig att slåss med tillhyggen hellre än på en skola där de får lära sig det dom ska lära sig? I någon slags överlevnadssyfte? Ja, du uppfostrar ju dina barn som du vill.
Det finns väl inte några universitet i sverige som är privata?
Jo, Chalmers är en privat icke vinstdrivande stiftelse, där all vinst alltså går tillbaka i verksamheten.
@Överlevare:
Jag är i och för sig inte förvånad över att du inte begriper skriven text, men smickra dig inte: Att jag skulle ha nån slags "fejd" med dig eller ha stört mig på dina kommentarer är inte sant. Jag kan ärligt inte minnas vad du skrivit tidigare.
Alla, eller ens majoriteten, kommer att "ta kollektivt ansvar" för dig. Den utopin har utförligt motbevisats varje gång som de har prövats. Vad krävs för att du äntligen ska inse denna konkreta praktisk arealistet om hur verkligheten fungerar bortom de socialistiska utopiernas drömmar?
"Jag vill ha en pryl. Jag hoppas att Fredrik Reinfeldt använder statsvåld mot de som skapar såna prylar och ger mig en av dem!"
Låter inte som det vinnande konceptet på sikt. Om man orkar tänka efter.
Förstår inte vad du pratar om.
Fredrik Reinfeldt använder statsvåld och tar våra skattepengar och delar ut dem till företag som levererar undermåliga produkter och tar 15 – 25% av skattepengarna i vinst, utan några egentliga investeringar annat än ett hyreskontrakt och någa anställningskontrakt på lärare.
Du pratar om "företag" som om de inte tog ansvar för dig. Så klart de inte gör! De är inte din mamma. Och det framgår mellan raderna att du derömmer om en omöjlig utopi där du var foster igen så att det fanns en mamma (staten) som tog hand om dig. Jag kommer med den tråkiga nyheten att that won't happen! De som med hot om våld stjäl det mesta av din inkomst, de vill dig inte väl. De kommerinte att hjälpa dig. Sorry!
Återigen du verkar förvirrad. Jag har skrivit just detta i blogginlägget, dvs att företag fullständigt skiter i allt ansvar annat än att tjäna pengar åt ägarna. Det finns dock en del tokliberaler som tror annat.
Bra att du medger att vinstdrivande företag fullständigt skiter i sina elever som något annat än profitmaskiner. Det är viktigt att folk förstår vad friskolereformen innebär i verkligheten.
Ja, och allt som vi "företaga" oss tjänar bara våra egna syften, såsom vi subjektivt definierar dem. Vi handlar för att profitera. Myten om den självuppoffrande Jesus Kristus på korset kan du bara läsa om i gamla böcker.
Företqag och dina grannar med flera skiter i dig.
Pucken går dock inte i mål förrän att du fattar att det gör även politikerna och staten!
Det har jag förstått för länge sedan. Fast du kanske saknar läsförståelse.
Håhåhå. Se hur bra "nyliberalism" fungerar. Dock tror jag inte skolan kommer bli ett uns bättre om man förstatligar den igen, men man slipper naturligtvis problemet med att pengar försvinner i vinst, och det minskar åtminstone korruptionen i privat sektor.
Lösningen, som ingen kommer gå med på förrän man inte längre kan få jobb om man fått "utbildning" i svensk skola, är att vi slutar ha allmän skolgång. Den som är kinkig kan väl inleda med att vi tar bort allt utom utbildning i "läsa/skriva/räkna", borde räcka med tre års skolgång, tills föräldrar återigen har lärt sig att ta ansvar för sina barn.
Man skall dock inte göra misstaget att tro att "reformer" på något sätt kan hjälpa det sjunkande skeppet. Oavsett om det är drivet i privat/profitör-regi eller kommunal/statlig sådan så kommer den svenska skolan fortsätta att försämras. De gamla institutionerna levde nämligen på en tradition som inte längre finns, nämligen en om CIVILT ANSVAR, YRKESROLLER, SAMHÄLLSROLLER och PRIVAT GEMENSKAP. Detta är dock ingen som vill ha längre, ty det är förtryck.
Istället skall vi ha iPad, RFSU, knullborgarmärket, hen, SIDA, bidragssnylteri (av vilka de flesta är s.k icke-existerande "etniska svenskar"), gratis sjukvård, gratis dumheter, big brother, överbetalda riksdagspolitiker, glesbygdsbidrag, centralorts-planering, pensions- och arbetsgivaravgifter som dödar landsbygden men föder storkapitalet, jordbruksreglering, eu-indoktrinering, marginal-skatt, meromvärdes-skatt, lotteriskatt, vinstskatt, förlustavdrag, utandningslufts-skatt, utdelnings-skatt, bensinskatt, miljöskatt på bensinskatten, trängselavgifter, förökningsbidrag, könskvotering, könsförnekning, könsordsmaraton, och könlösa toaletter, och slutligen ett hundra tusen gnälliga djävla pleber som springer omkring och viftar med skyltar med konstiga bokstavskombinationer som skall bevisa att just de vet hur vi skall uppnå utopia, paradiset och den eviga hedonistiska njutningen.
Medeltiden ser ganska bra ut, rightaboutnow.
Färdiggnällt för idag.
Ungefär så, ja.
CIVILT ANSVAR, YRKESROLLER, SAMHÄLLSROLLER och PRIVAT GEMENSKAP kan t ex uppnås genom brukarkollektiva skolor, där det är föräldrarna som äger och driver skolan, inte profiterande skattefifflande bolag i Luxemburg.
För samhället är det värdefulla det som människorna som driver företaget skapar. En liten del av det värdet som de skapar för andra blir deras vinst. För kunderna är deras vinstandel oviktig. För dem själva är den givetvis livsavgörande. Så företag som juridiskt noteras i offshore-paradis gör det möjligt för dem att skapa mer värden för alal oss deras medmänniskor i samhället där vi alla gemensamt umgås och väljer att solidariskt dela med os smed varandra i form av marknadpriser.
Hot om våld som förbjuder människor att skapa värdefulla saker åt varandra, det river ned välfärden och samhället och krossar vår gemenskap i samhället.
"Detta är dock ingen som vill ha längre, ty det är förtryck"
Här slår du huvudet på spiken. Cornu propagerar för någonting som ingen vill ha…såvida det inte gynnar dem som individer.
Jag vet ärligt talat inte hur vi skall kunna vända det här. Kanske kan gated comunities återigen skapa en "vi" förståelse.
Ibland tänker jag på Gud. Om våra förfäder skulle föreställa sig ett liv utan Gud….skulle det antagligen vara ganska likt vår vardag.
Ett företags högsta drivkraft är att maximera vinsterna till ägarna – det håller jag med om.
Att de gör det på bekostnad av utbildningen och eleverna är för att de får det.
Jag VET att t ex ICA bara vill tjäna pengar när jag handlar där. De vill mig inte väl eller kommer inte ta "ansvar" för mig. Dock så måste de anpassa sig till mig om jag ska handla där och jag tror inte staten skulle kunna förstatliga alla matvarubutiker och göra det "bättre" för mig.
Det finns idag privata skolar som fungerar mycket bättre än majoriteten av de kommunala skolorna, för elever, för ägare, för anställda osv.
Innan man viftar stora "förstatliga skolan"-flaggan så kanske man istället ska ta bort möjligheten att göra stora vinster på bekostnad av elever, anställda osv.
Jag är övertygad om att det är möjligt att driva bra privata skolor som går med vinst utan att det drabbar elever eller anställda (eller staten för den delen).
Skillnaden mot ICA är att om ICA inte sköter sig så går till till Willys eller COOP. Om en friskola inte sköter sig så förstörs ditt barns skolgång, med efterverkningar som räcker livet ut.
Dock är det så att det finns bra och dåliga skolor, både fri- och kommunala skolor. Men det finns ännu fler tokliberaler som tror att alla friskolor är bra, för de gör vinst och man får en dator, samt omotiverat höga betyg.
Vad gäller förstatliganden. Vi kan göra som i USA – endast tillåta att icke vinstdrivande stiftelser (=ekonomiska föreningar) ska få drivas med skattepengar när det gäller skolan. Det samma bör också gälla inom vård etc. Gärna privat, men brukarägt och där allt överskott återinvesteras i verksamheten.
Nu väljer vi det sämsta av alla alternativt, privat och där stora delar av pengarna inte tillfaller verksamheten.
T ex är Chalmers en stiftelse, då regimen Bildt visste vad de gjorde, till skillnad från Borg/Reinfeldt (även om kaoset startade under Göran Persson, men bara accellererat under B/R.
De flesta förknippar Chalmers med kvalitet, långsiktighet, kompetens och på sina håll världsledande forskning. Ja, de diar skattepengar, men som stiftelse så går alla vinster tillbaka in i verksamheten. De har ju rent av sett till att skaffa egna långsiktiga lokaler för att inte kunna mjölkas av staten via Akademiska hus, vilket var ett stort problem under Göran Perssons socialistregim, som krävde "marknadsmässiga hyror" för lokaler som ingen annan kunde tänka sig att hyra (t ex den sk "Kopparbunken") och vars marknadshyra alltså i princip borde varit noll och inte som ett centralt kontor.
Chalmers var en kapitalistisk miljardär som grundade en högskola för de fattiga. Ett utmärkt exempel på hur ökade inkomstskillnader gynnar de fattiga och hela vår ekonomi!
Ahh det är därför det är en B skola?
minns fan Public Service/URs skolgransknings-program när dom var uppe och kollade en friskola i Umeå(tror jag det var) och en kille hade spelat bort sina gymnasieår med World of Warcraft..
stackars sate.
Hur är det skolans fel att nån spelar bort tiden på WoW? Gymnasiet är inte ens skolpliktigt, så det är upp till föräldern att se till att ungen infinner sig i skolan. Sista året fyller ju dessutom ungarna 18 så då har de ju ansvar för sig själva.
Detta har ju pågått i över 10 år nu, och folk verkar inte bry sig ett skvatt. Jag har inte hört ett enda parti ta upp detta som en viktig fråga inför det kommande valet, det är bara att inse att detta system har normaliserats och accepterats av det svenska folket och politiker. Jag jobbade en kort tid för en av de stora friskolekoncernerna och får nästan kalla kårar när jag tänker tillbaka på det. Ineffektiviteten och slöseriet var grotesk. Man hade t ex en lokal på prestigeadress för 150k/månad som praktiskt taget var oanvänd året runt ( i flera års tid dessutom). Konsulter, aka 25åriga kids utan riktig arbetslivserfarenhet, togs regelbundet in för att reda ut alla problem. Kostnad: 500k och uppåt, för vad som varje gång utmynnade i en powerpoint som arkiveradess och glömdes bort efter någon vecka. Allt detta samtidigt som det skars ner på antalet lärare, lärarledda timmar osv. Men man ska inte vara arg på friskolorna, snarare ska man applådera deras genialiska affärssinne.
Lite utanför ämnet: Gissar att samma demografiska puckel (sänka) senare i livet kommer bereda politiker en flora av PR-möjligheter… "Vår politik har löst ungdomsarbetslösheten" (de är ju så få att jobben räcker till dem alla). Och i ålderdomen kommer de användas som intäkt för att någon sjukdoms-/pensionsreform är lyckad ("se vad kostnaderna för gruppen går ned").
Men det är ju köparen som fallerar här, det normala när man köper en tjänst är att man inte betalar förrän tjänsten är levererad och man har kunnat bedöma ifall den är utförd på ett tillfredsställande sätt. Hade staten istället gjort så att man inte betalar förrän tjänsten är levererad så hade det inte varit lika lockande för ägarna att sätta skolorna i konkurs.
Är det verkligen så att pengarna betalas i förväg? Det låter ju helt orimligt?
När staten är ute och handlar så förvånar det mig inte. Hade pengarna betalats efter leverans och kvalitetskontroll så hade skolan haft en massa egna pengar nedplöjd i halvfärdig utbildning och inte tvärtom, det hade då iaf legat i ägarnas intresse att man inte bedriver utbildning halvvägs. För kvalitetskontroll skulle man kanske behöva införa nationell (statlig) examinering (ie återinföra studentexamen). Då blir frågan vilka kvalitetskrav staten skall kräva av skolorna.
När det gäller högre utbildning (eftergymnasial) skulle man kunna dra det ett steg längre och betala endast efter påvisad samhällsnytta – då skulle staten slippa betala massa flum-utbildningar. Man skulle kunna kompensera endel utbildning genom att betala för den forskning som utförs på universitet inom discipliner som kanske inte är omedelbart samhällsnyttiga.
Det är ju verkligen synd att våra svenska studenter bara blir sämre och sämre.
Vi får nog öppna upp de högre gratis utbildningarna igen så att vi kan importera lite kompenserande högkvalitativt material.
Ja, någon måste ju vara ingenjör och läkare och ta hand om de inavlade svenska analfabeterna som inte kan klara sig själva längre.
Och sedan vad gäller politikertillväxten…jag sneglar på Italien, kanske vi kan köpa över några från deras B-lag.
Låt oss citera en centerpartist (om hemtjänstföretag iofs men fungerar bra även på skolan och illustrerar hela friskoleidén). Rasmus Persson:
– Det här är ett självsanerande system. Jag tycker att man ska använda sig av den makt som man har som konsument.
Nej. Det fungerar inte lika bra på skolan, eftersom du kan tvingas kasta bort år av dina barns liv om du använder din makt som konsument. Och om produkten var skit så är det återigen dina barn som permanent drabbas av det. Det är inte som att byta ut vem som torkar din toalett, konsekvenserna är lite mer omfattande än så.
Kjell-Olof Feldt (Ordförande i Friskolornas riksförbund) har en intervju här:
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2010/02/19/friskolebasen-tror-pa-sjalvsanering
Helsingborgs Dagblad har skrivit ledare:
http://hd.se/ledare/2011/06/13/sluta-klaga-pa-friskolorna/
Uppsala Nya Tidning
http://www.unt.se/ledare/friskolor-gillas-ute-i-partiet-96570.aspx
Det är många som anser att skolan är självsanerande. Jag tror även att dom på GP anser detta. Den enda som inte tror på den självsanerande skolvärlden verkar vara Sjöstedt.
Och vad tycker de och du om de barn och ungdomar som blir drabbade av självsaneringen? Lite smällar får man ta?
Folkpartiet:
http://www.folkpartiet.se/folkpartiet-nara-dig/jonkopings-lan/kommuner/jonkoping/debatt/utbildning/jonkopings-skolor-behover-skjuts/
Och även Björklund har varit positiv till detta i P1
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Samma sak gäller väl för övrigt även statlig skola ifall produkten som levereras är skit, eller varför inte brukarkollektiv. Saknar man valmöjligheten kan man iofs trösta sig med att man inte hade något val…
Själv är jag för en enhetlig statlig skola. Skolvärlden är idag kapitalistisk planekonomi (jmf statlig planekonomi, statlig marknadsekonomi och kapitalistisk marknadsekonomi).
Bättre att den är statlig planekonomi.