SAS rusade på börsen under gårdagen på beskedet att man bluffade om att sätta sig i konkurs om man inte kom överens med facken vid midnatt söndag kväll.
Dagschart SAS |
Samtidigt har man inte lyckats tillämpa de krav på sänkta löner som man satte upp inom 4Excellence Next Generation, aka “Final Call”, utan det blev en halvmesyr. Därmed når man inte ner till önskade kostnader, om man nu inte ljög om dessa.
CASK för SAS och konkurrenter
Källa: Flygtorget och SAS |
Men det går förstås att jämföra med andra större aktörer på den nordiska flygmarknaden och titta på CASK – cost per available seat kilometer, dvs kostnad per
medelstolskilometer.
Flygtorget har en relativt ny sammanställning från i våras. SAS ska sedan dess via sitt 4Excellence-program minskat sin CASK med 6%, dvs landar på 0.75 NOK mot vårens 0.8 NOK. Enligt uppgift skulle “Final Call” sänka CASK till 0.71, men som sagt så gick inte facken med på fulla lönesänkningar. Dyraste konkurrenten, airberlin, har en CASK på 0.53. Likvärdiga Finnair har en CASK på 0.5 och rockstjärnan Norwegian är nere på 0.47.
CASK för Norwegian och SAS.
Källa: Roskilde Universitet |
SAS är helt enkelt inte med i matchen. SAS har inte ens släppt sargen.
Notera att ovanstående CASK för SAS är utan övriga verksamheter och Spanair. Räknar man in dem låg CASK uppe på 0.91 NOK enligt Flygtorget. Om SAS nu rensar ut allt annat än flygverksamheten kommer man ändå alltså inte ner lägre än ovan.
I ett kandidatexjobb (PDF) hos danska Roskilde Universitet finns en historisk jämförelse över CASK för Norwegian och SAS. Den här gången i SEK istället för Flygtorgets NOK. Här kan man tydligt se hur Norwegian kraftigt minskat sin CASK och fortsätter vara på rätt väg. SAS minskning de senaste åren är ett resultat av tidigare räddningsvändan Core SAS, men man lyckades inte ens komma i närheten av några konkurrenter då heller.
Även om det förstås blir allt svårare att sänka CASK ju lägre det är, så måste SAS fortfarande minska kostnaderna samtidigt som konkurrenterna redan är billigare. SAS enda fördel är väl deras Eurobonus-program, som gör att diverse affärsresenärer och skattepengdiare (myndighetsfolk och politiker i det här fallet) flyger med SAS via jobbet och sedan utan att berätta för skattmasen tar ut sin Eurobonus som privatresor eller privata hotellnätter. Vore kanske på sin plats för Skatteverket att göra en räd mot SAS och få ut listor på nyttjandet av Eurobonus så man kan kontrollera att man inte skattefritt tar ut bonuset privat? Fast antagligen gör just generaldirektörer och småpåvar på Skatteverket själva just detta, så i icke-korrumperade Sverige kommer man inte kontrollera privat uttag av Eurobonus.
Nu ska iaf du och jag, dvs svenska staten, låna ut pengar till humlan som ännu flyger. Det kommer naturligtvis godkännas i de svenska, danska och norska parlamenten. Återstår att EU godkänner det hela. Samtidigt godkändes ju att staten lånade ut pengar till SAAB Automobile, så varför inte även till SAS? Riksgälden sitter ju nu med SAAB:s reservdelsverksamhet i knät. Här kan finnas en ledtråd till varför regimerna vill låna ut pengar. När SAS sedan går i konkurs kan man som fordringsägare lägga beslag på delar av konkursboet och starta var sitt DDR Airlines om så önskas.
Vi vet ju från SAAB Automobile, eller för den delen varvsepoken, att det tar många, många år för nationalklenoder att tillåtas gå i den konkurs som förr eller senare kommer. Ett argument i sig för att inte ha företag som nationalklenoder.
16 kommentarer
Ett flertal intressanta konspirationsteorier där
I det här läget vill jag sända en tanke av tacksamhet till Eurobonusprogrammet, som tagit mig på många intressanta resor till Svalbard, Stockholm och (delvis) ända till Kalifornien faktiskt. Ävenledes har det givit mig några mysiga hotellnätter i London.
Ett tack går även ut till ABB:s slapphänta ekonomiavdelning som aldrig frågade vart poängen tog vägen.
Race till botten pågår-och vem applåderar mest?
Nu är det inga arbetare direkt som drabbas, tvärt om. Piloter har länge varit väl betalda busschafförer och serveringspersonalen likaledes.
Flygkostnaderna har krympt rejält med ibland absurda priser. Bangkok 1699:-!
Resan till och från flygplatsen kostar mer!
SVD avslöjar nu hur konkurrenten fixar låga löner-de struntar i skatterna!
http://blog.svd.se/neurathsbors/2012/11/20/svart-for-sas-att-jamfora-sig-med-skatteplanerare/
Hoppas att Cornucopia inte ser detta som framtiden!
Med rimliga skattenivåer, och ett enkelt skattesystem så är skatteplanering inte ett problem.
Samtidigt är det där ett blogginlägg, som förmedlar rykten och hörsägen och att skatteplanering i sig faktiskt inte är ett brott.
Slutligen, ska man tolka Cornucopias inlägg ovan, och uppgifterna i neuraths blogginlägg, så har nu SAS kommit ned i 71 öre i CASK, från 80 öre. Av de 9 öre man lyckats sänka CASK kommer bara 4 öre från sänkta personalkostnader. Som sänktes med runt 20%, även om personalen arbetade gratis så hade man alltså inte kommit lägre än 55 öre i CASK.
Så snacket om svarta löner bakom Norwegians låga CASK är i sammanhanget ointressant.
OT Varför är det så tyst på internet om Climeon?
För Climeon inte verkar vara en scam som är beroende av privatpersoner för att dra in pengar. Istället arbetar man i tysthet vidare med sina företagsprospekts.
Åh vad tråkigt med o-scam!
Skatteverket var ju ute efter Eurobonus friåkandet och jag tror företagen i Sverige tvingades rapportera under 1 år innan det var "snedvriden konkurrens" så att man tvingades släppa på det. Det är alltså upp till företagens egna policies att reglera detta. (kan minnas fel att det aldrig blev rapporteringskyldighet för företagen)
Notera att SAS redan idag har nationella bolag, vilket är ett av bekymren med att sätta det i konkurs på ett smidigt sätt. Vilket bolag skall man börja med?
Floxer, det låter väldigt mycket som någon makthavare riskerade att bli av med sina gratisfringisar där. Skatteverket brukar knappast ge med sig så lätt annars.
I norge blev det inga eurobonus poäng som konsekvens.
Hur kan varvsstöd och bilindustristöd vara en sån bra affär för Korea men en dålig affär för oss?
3 saker som verkat till Koreas fördel över sverige är
1: Korea går in med stöd i en verksamhet som expanderar, som troligtvis redan är lönsam eller i vart fall inte går med direkt förlust. Affärsmodellen är redan från början inriktad på lågprissegmented, osv. Istället för att jaga kostnader i en redan "slim" verksamht, så kommer man underifrån, försöker öka kvaliten och värdet på det man säljer.
2: Lagar, regleringar, avtal i bagaget osv. Numera räknas väl korea som ett i-land, men när det begav sig var det ett u-land med tydligt brist på arbetarsäkerhet, miljötänk osv.
3: Lönenivåer. Jag har inga empiriska bevis, men kan genom en lång kedja argumentera för att verksamheter där lönenivån ligger a) över branschens medellön, och/eller b) lönenivån ligger över svenskens medianlön, sannolikt alltid kommer bli en ren förlustaffär för statligt stöd.
Nu är ju inte CASK det enda som avgör ett flygbolags lönsamhet, men har man en högre CASK så måste man ju kunna motivera folk att även betala ett högre pris.
Tyvärr, de få gånger jag åkt med SAS, så har jag inte upplevt något som skulle motivera högre priser än Norwegian.
En sak är väl att flygvärdinnorna springer upp och ned för mittgången och försöker sälja öl, usla smörgåsar och annat till överpris, men att man inte ens kan bjuda på ett glas vatten är märkligt. Nånstans ska man väl känna att man får "lite mer" för pengarna hos SAS jämfört med Ryan Air.
Singapore Airlines, liksom Thai Airways, bägge populära bolag hos resenärer, inte minst för deras excellenta service, ligger CASK i nivån 40-50 öre. Nu har vi höga skatter här i skandinavien, och möjligen måste kanske staten krypa till korset och utjämna vissa skatteskillnader om vi vill ha konkurrensdugliga flygbolag här, men skatterna är också bara ett delproblem.
Kan man tänka sig att Reinfeldt låter bilan falla innan valet 2014?
Har själv svårt att tro det.
Måhända om det skapas ett nationellt/nordiskt/nordeuropeiskt alternativ dit väljarna kan projicera nationalklenodkänslorna.
Oj, ser ut att vara en perfekt korrelation mellan oljeprisutvecklingen 2005-2009 och SAS kostnader, men inte för Norwegian. Har Norwegian kontinuerligt förbättrat sin flygplansflotta, eller har SAS kostnader helt andra orsaker (för att återkomma till mina kommentarer igår)
Läste i DN (http://www.dn.se/ledare/huvudledare/fel-sorts-omstart) att SAS tänkte sälja ut sitt enda bolag som har bränslesnåla plan, WiderØe, de kör med Dash Q400, dvs de propellerplan som SAS hade flera incidenter med 2007