Så fick SAS leva några dagar, veckor eller månader till.
Samtliga fackföreningar har nu nått överenskommelser med SAS, som dock är sämre för SAS än det som behövdes för att bolaget långsiktigt ska överleva. Å andra sidan så ljög ju SAS som en borstbindare om att midnatt söndag kväll var en deadline. Kanske ljög man också om vilka åtgärder som behövs?
Men behovet av finansiering kvarstår. Bara för att lönerna sänkts så har inte bolaget kommit på grön kvist. Man måste fortfarande få in pengar, sparka folk och sälja av verksamheter. Enligt uppgift blir det troligtvis Swiss Port som tar över markverksamheten, då Menzies antagligen inte skulle godkännas av Konkurrensverket. Att ta över markverksamheten är dock bara intressant om man låter yxan gå och kraftigt bantar personalen.
Vem kommer i det här läget köpa biljetter från SAS? Bolaget är ingalunda på rätt väg, det enda man uppnådde idag var lägre a-kassa och lägre lönegaranti för personalens del när bolaget väl går omkull. En vinst för oss skattebetalare alltså, men knappast för de anställda.
Å andra sidan är ju Sverige i KPI-deflation just nu (KPI -0.1% september-oktober), så det är också passande att lönerna sänks…
Härnäst är frågan om finansiärerna tycker att de fackliga överenskommelserna håller. Annars lär de inte låna ut ett öre till bolaget.
20 kommentarer
Köpte nyligen en resa med SAS.
Kostade på mig en KK försäkring för 150 SEK.
Du fick en kommentar i helgen som visade på nyttan med företag som anställer i Sverige, även om de inte erbjuder topplön eller går med vinst.
Tänkte likadant..att det enda man åstadkommer är mer deflation. Men det är ju fel förstås, för risken/chansen finns ju att det här greppet blir stilbildande nu, och vips kan Borg skylla på SAS. 🙂
Kan inte du som journalist (!) ta fram en jämförelse mellan lönekostnad och fotogenkostnad för SAS. Jag gjorde ett eget försök som du kan se underlag till i mitt tweet 13/11, kom fram till att för en inrikesflygning bör bränslekostnaden var fem gånger så stor som lönekostnaden (för dem ombord). @TommyWalfridson
Bra uppslag.
Som du ser i tweeten från 13/11 var en journalist från Fokus intresserad av beräkningen. Har dock inte hört ett smack av honom sen. Kanske jag räknade tokfel…
Sen är det ju intressant att jämföra med Norwegian 😉 Finns det förresten någon risk att norska oljeindustrin håller Norwegian under vingarna?
Praxis bland flygbolag är tydligen att jämföra omkostnader per passgerarkilometer. Innan SAS tog i med personalen så låg SAS på 78 öre/km efter 71 öre/km. (om jag nu minns rätt).
Norwegian ligger f.ö. på 45 öre och Ryan Air på 25 öre.
(Nu tog jag detta ur minnet, jag kan minnas fel, men jag är 100% säker på att jag på det stora taget är ganska korrekt)
Så nej, detta gjorde inte särskilt mycket, SAS har mycket mycket större problem än personalkostnaderna.
Kris inom ett år igen.
Såja, hittade data på det som kallas CASK, eller kostnad per stolskilometer.
Ryanair – CASK 0,25
easyJet – CASK 0,42
Norwegian – CASK 0,47
Airberlin – CASK 0,53
Finnair – CASK 0,50
SAS – CASK 0,80
Enligt uppgift ska SAS nu ha sänkt CASK till 0,71, om de nu fick igenom sina personalbesparingar fullt ut.
SAS är alltså fortfarande hopplöst olönsamma. Krävs sannolikt 10 år av hårt och noggrant arbete för att rensa ut alla gamla olönsamma avtal, flygplan m.m.
Det kommer ALDRIG gå.
Är inte finnair också ett gammalt statligt monopolföretag? Intressant att de lyckats omorganisera (?) sitt flygbolag till konkurenskraftiga kostnader.
Vi var många som gissade rätt igår. Om jag fattat saken rätt satsar nu staten 749 milj för att rädda sin börspost i SAS värd 461 milj. Man använder dessutom enligt di.se sin bank Nordea som tar på sig ett större ansvar än övriga kreditgivare.
Man har ju också diskvalificerat sig för all framtid att ev. kunna omförhandla med facken eftersom man bara bluffade. Men ok, SAS personalen slipper sälja sina bostadsrätter denna veckan.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag skulle inte tro att det blir några lägre A-kasse kostnader för oss skattebetalare. Jag tippar att samtliga anställda även med sänkt lön är långt över taket på A-kassan.
Det handlar inte om A-kassan utan den statliga lönegarantin som utfaller vid kk. Man får lön i sex månader om jag minns rätt….
lönegarantin är begränsad till 4 basbelopp. Så nej, med nya medellönen på 51 tusen eller vad det var så pratar vi drygt 4 månader.
Om jag uppfattat nyhetsflödet korrekt så sparar SAS 3,3 miljarder per år pga omförhandlingarna med facken.
–
SAS har 22 tusen anställda. Innebär att de anställda i genomsnitt avstått motsvarande 150'000 som SAS hade i kostnad.
–
För många deltidsanställda är det en årslön. Vilka guldkantade avtal hade de anställda egentligen?
–
Tror f-n att det inte gick runt.
De skulle väl försöka sälja tillgångar för 3 miljarder, detta räknas väl in som en "besparing"?
"Happy days are here again" …..
Men du gillar ju lönesänkningar. Jag har tidigare kommenterat att lönesänkningar är av ondo men då har du hyllat dem till skyarna och klankat ner på facket för att dem är stelbenta.
Nu när dem anställda sänker lönerna så är det inte heller rätt. Hur ska du ha det? Ska olönsamma företag sänka lönerna för de anställda eller inte?
Ja, och? Var har jag sagt att jag inte gillar det som genomförts? Skrev bara att det inte är tillräckligt.
Ok, så hade man sänkt lönerna ännu mer så hade det varit lösningen?