För de sju miljarder, varav fem miljarder från andra ospecificerade strukna materialanskaffningar, som alliansregimen satsar på nya JAS 39 E, eller i journalistmun Super-JAS, finansierar man bara sex plan (se bloggrannen Wiseman). Övriga 34 – 54 plan saknar finansiering.
Kostnaden per flygplan är alltså över en miljard kronor och inte tidigare önskedrömmar om 400 MSEK per styck. Nu ingår sannolikt en hel del utvecklingsarbete i kostnaden för de initiala sex stycken JAS-plan som regeringen finansierat och de ofinansierade planen som ska levereras efter 2021 blir sannolikt billigare. Men inte justerat för inflationen.
Alliansregimens och försvarsminister Tamgåsens underliga matematik och retorik är därmed förklarad.
Man lämnar helt enkelt finansieringen av större delen av flygplanen till framtida regeringar och sparkar problemet framför sig. På så sätt kan man även hålla Anders Borgs budget och valfläsk finansierat. Men verkligheten är att upp till 90% av Super-JAS projektet alltså saknar finansiering.
Läs även bloggen Gripen News, som visar på att antalet JAS-plan i svenska försvaret fallit från 140 till 40 sedan alliansregimen tillträdde – en borgerlig allians som röstade mot tidigare nedskärningsbeslut. Sedan kom det kaukasiska lackmustestet och Georgienkriget 2008 och regimen fick bråttom att avveckla resterna av svenskt försvar..
Allt fler plan hyrs ut till utlandet. Bara det närmaste året kan det handla om ytterligare 54 plan som lämnar Sverige, dessutom de modernaste vi har – JAS 39 C/D. Samtidigt har våra flygstridslednings- och radarplan gått från nio till två stycken, av våra gamla Tp 84 Hercules är bara fem av åtta i drift på bra dagar och det saknas ammunition, rent av hela vapenförmågor, till de JAS-plan vi har kvar. Dessutom kommer fler plan att plockas isär för att man ska kunna bygga JAS 39 E. Sveriges skattebetalare betalar även för att integrera våra flygtankningsutrustade Tp 84 till F-16 och F-18 plan som Sverige inte har.
I värsta fall sitter vi bara med sex JAS-plan 2021, då resten har hyrts ut. Om finansiering för de övriga 34 – 54 stycken alliansregimen beslutat vi ska ha har ordnats håller man istället på att plockar isär övriga plan. Om det finns några kvar och de inte är uthyrda.
Frånvaron av ammunition blir helt logisk när om vi bara ska ha sex plan i det svenska flygvapnet. För till 2021 kommer inte ett enda av våra fem fortfarande flygdugliga Hercules-plan, ett flygplansmodell introducerad 1955 och inköpt 1965, att flyga.
Se även bloggrannen Wisemans genomgång av vart alla JAS-plan vi betalat för tagit vägen. Även Schibsted/SvD:s ledarblogg konstaterar det jag skrev igår, nämligen att försvarsminister Enströms rappakalja under gårdagen lämnade fler frågor än svar.
I övrigt vill jag gratulera Wiseman till att ha kvalat in bland Sveriges hundra största privata bloggar och han flåsar nu piratpartiets fd partiledare Rick Falkvinge i nacken vad gäller besökare. Åtminstone enligt Bloggportalen, även om Falkvinge på Twitter säger att han har en miljon besökare i månaden och inte Bloggportalens uppgifter om 13 000 i veckan. Men i brist på annan samordnad offentlig statistik så har Wiseman nog snart passerat Falkvinge.
20 kommentarer
Det är tur att man som hemvärnssoldat utan problem kostar lika mycket under ett år som man betalar in skatt annars skulle jag bli riktigt besviken på hur mina skattepengar används/inte används.
Cornucopia? Det är kanske så att regeringen är fullt medveten om Peak Oil-problematiken och att det kommer att bli svårt att få tag i flygbränsle i framtiden. Därför lägger man inte undan några pengar för något man inte tänker köpa…
Andra världskriget fördes under en period då oljeutvinningen var en bråkdel av dagens. Detta räckte till enorma flygplansflottor och mycket annat som krävde olja.
Du har missförstått Peak Oil. Det handlar inte om att oljan tar slut, det kommer fortfarande att finnas massor av olja kvar, det är bara det att produktionstakten kommer att minska pga fysiska och tekniska begränsningar, och priset på framtidens olja kommer därför att vara mycket högre, då mängden konsumenter stigit pga globaliseringen. Således blir det bara dyrare att flyga med JAS, inte omöjligt.
För övrigt så kommer det att bli krig mellan USA och Kina förr eller senare, då ett fat olja konsumerat av Kina inte kan konsumeras av USA, och den amerikanska livsstilen är ju "non-negotiable" som Bush den yngre sade. Om jag minns rätt ska Kina passera USA som världens största oljekonsumet cirka 2020. Enda sättet för USA att behålla sin konsumtionsnivå kommer att vara att bomba bort andra köpare.
Har jag någonstans skrivit att oljan kommer ta slut eller att det är omöjligt att få tag på den? Jag är fullt medveten om vad Peak Oil innebär och har inte missförstått något. Just nu producerar vi mer olja än vad som gjort någon gång tidigare och oljan kommer aldrig att ta slut. Dock tror jag nog att Sverige som ett mindre land utan egna oljereserver kommer få svårare (=dyrare) att få tag på olja i nedförsbacken. I en konfliksituation kan det mycket väl vara omöjligt under vissa tider för Sverige att få tag på ny olja för raffinering. Under andra världskriget så konsumerade t.ex. inte Indien eller Kina några större mängder olja, så är inte fallet idag. Dagens plan kräver också mer olja för att kunna flyga dom. Även dåtidens supermakt Tyskland fick ju problem med oljeproduktionen om man nu nödvändigtvis ska hoppa till en tid som inte gäller längre.
Det vanligaste transportfordonet under 2:a världskriget var häst och vagn. Följt av koleldade tåg.
Att detta inte finns med i Hollywood-skildringarna beror på att det är svårt att få tag på tillräckligt mycket hästar och vagnar, men det finns gott om entusiaster som sparat stridsfordon och bilar från tiden.
Med oljeproduktion menar jag egentligen bensin/diesel/fotogen-produktion. Oljan utvinns även ifall man ibland kallar att man producerar den.
Axel: Vid en bristsituation kommer ransonering att införas och flygbränslet reserveras för samhällsviktiga funktioner. Det kommer att finnas soppa för jasplanen, däremot blir det svårt för allmänheten att flyga Göteborg-Stockholm osv. Det är inte så att staten i alla lägen behöver låta sig bli överbjuden av andra inhemska konsumenter enligt principen "marknaden bestämmer", även om det är den rådande ekonomiska religionen hos vår regering idag.
Om nu Sverige hyr ut sina stridflygplan torde det väl ändå generera en del intäkter istället för att stå i en hangar och ruttna. Antingen intäkter för själva hyran eller för att man skapar ett framtida behov av JAS planen. Eller?
"…man skapar ett framtida behov av JAS planen." Är det krig och konfliker som man skapar då? Några andra effektiva användningsområden finns väl inte för JAS-planen? 😉
Jaha, det var ju som jag skrev igår, man låtsas som att ett projekt är billigt för att få igång det, sen ber man om mer pengar när det är försent att backa.
Så funkar de flesta statliga/landstings/kommunala projekt. En glädjekalyl för att få igenom beslutet och sen har politikernas kompisar en tryggad inkomst under projekttiden.
Glädjekalkyl? Vi ser att det är en igångsättningsavgift. De första flygplanen betalar utvecklingen. Sedan är det komponentkostnaden. Jag är snarare förvånad över att vi skulle få så pass många flygplan för den summan som nämns ovan.
J.K Nilsson
Jo, det var min poäng också och det gäller väl som du säger även civila projekt. 90% underfinansiering kan väl tyckas extremt, men Hallandsåstunneln såg nog också hemskt billig ut nån gång på 80-talet eller så.
Frågam är varför det accepteras att alliansens politiker uppträder som de värsta sol-och-vårare och bedragare? Rent brottsliga metoder som liknar oseriösa beg-bils-handlares.
Undra inte så mycket. Tag nu ditt jobbskatteavdrag och låna en miljon till.
Antingen det eller var glad att det för en gångs skull är ett halvvettigt projekt de baxar igenom.
Om man gått ut med en rejäl kalkyl och riskanalys hade den samlade kulturarbetarkåren unisont marscherat upp för att hindra eventuella köp.
Hellre röd och död än bara död verkar de resonera.
Skället på alliansen tycker jag är lite tveksamt. Har för mig att sossarna agerade på ungefär samma sätt, och det beror nog på att departementen gör det mesta jobbet i detta och där sitter ju samma tjänstemän oavsett vem som vann valet.
Halvvettigt projekt, det kan man väl också diskutera. Vad är det som säger att just JAS är högst prioriterat?
Vi har en regering som utan mandat tar affärsbeslut snarare än ett försvarsbeslut, vi skattebetalare får i gengäld betala tiotals miljarder för ett halvt säkerhetsbälte.
…/sjodan
“Practical politics consists in ignoring facts.”
-Henry Brooks Adams