Som bekant har bostadsmarknaden havererat i omsättning. Än så länge kanske inte så allvarligt i pris även om inofficiella uppgifter om upp till 15-20% i pristapp existerar från mäklarhåll, samtidigt som kanske inte alla dåliga försäljningar av speciellt bostadsrätter rapporteras in.
Men någon som rapporteras in är lagfarter för villor (aka “permanenta småhus”).
För detta finns det kvartalsvis statistik från SCB. För det senaste kvartalet, kvartal 3, skall av erfarenhet försäljningssiffrorna omfatta 95% av alla lagfarter. För kvartal 3 2011 har jag alltså själv justerat upp antalet sålda villor i enlighet med detta.
Det visar sig att för större delen av landet ser vi nu de lägsta antalet genomförda villaaffärer sedan 2002.
Och då justerades ändå definitionen av storstadsregionerna upp 2005. För Stor-Stockholm är resultatet dock enkelt att kontrollera, eftersom det sedan 2005 är liktydigt med Stockholms län. Men för Stor-Malmö och Stor-Göteborg så skall alltså siffrorna allt annat lika ha ökat med de kommuner som lagts till definitionen från 2005 och framåt.
En sammanställning ger följande:
- Stor-Stockholm/Stockholms län: Lägsta omsättningen sedan 2003
- Stor-Göteborg: Lägsta omsättningen sedan 2005
- Stor-Malmö: Lägsta omsättningen sedan 2004
- Östra mellansverige: Lägsta omsättningen sedan 2004
- Småland och öarna: Lägsta omsättningen sedan statistikens början 1998
- Sydsverige: Lägsta omsättningen sedan statistikens början 1998
- Västsverige: Lägsta omsättningen sedan 2002
- Norra mellansverige: Lägsta omsättningen sedan 2002
- Mellersta Norrland: Lägsta omsättningen sedan statistikens början 1998
- Övre Norrland: Lägsta omsättningen sedan 2005
Överlag har det varit en nedtrend i omsättningen sedan 2005, med en viss återhämtning 2010. Men för samtliga regioner är antalet villaköp kvartal 3 nu lägre än de ens var under krisen 2009.
Mäklardöden, anyone?
Största rasen i omsättning det senaste året hittar man i Sydsverige och Malmöregionen, där också priserna har haft sämst utveckling. För samtliga regioner var omsättningen som högst 2005, ganska tidigt under uppgången som först toppade ur första gången 2007. Högre priser har alltså som sig bör lett till lägre omsättning och färre avslutade affärer.
Siffrorna för kvartal 3 är fortfarande preliminära även om jag justerat upp dem, baserat på förmodat 95% korrekt inrapporterade lagfarter för senaste kvartalet. För kvartal 2 2011 var omsättningen upp jämfört med kvartal 2 2010, så det är i så fall ett trendskifte i omsättningen nu under kvartal 3. Man kan förmoda att siffror för kvartal 2 är slutgiltliga, vilket alltså inte siffrorna för kvartal 3 ännu är.
Värt att notera är att utbudet enligt Hemnets statistik är högre idag än för ett år sedan. Fler villor till salu nu, men färre villor som säljs. Tittar man alltså bara på balansen utbud/efterfrågan så stärker den bilden av att bostadspriserna bör falla. Allt mer till salu, allt färre köp.
44 kommentarer
Nu njuter Cornu…vad var det jag sa?(tjatat om i några år)
bara början, känns det som. somethings gotta give snart.
@11:30 Tveksamt om någon överhuvudtaget kommer njuta av de samhällsekonomiska effekterna av detta.
Det som förvånar mig mest med den här statistiken är att nedgången inte är mer dramatisk. Vi är alltså ned 25-30% från topparna om jag läser graferna rätt. Det känns ju som vi står inför ett stillestånd och borde väl se aktiviteten gå ner mycket mer än så här.
-Delta
Studera köer. Det räcker t ex att trafiken ökar med 10% för att hastigheten skall falla med 50% om man när nära gränsen. Minskar trafiken med 10% så flyter allt väl.
Pss kanske man kan uppleva bostadsmarknaden. Om omsättningen går ner 25-30% så känns det som en total kollaps. Kom också ihåg att det finns en stabil grund av lagfarter inom släktöverlåtelser (=arv mm) som antagligen inte berörs av marknaden i stort. Folk dör i lika stor utsträckning idag som alltid och med det blir det registreringar av lagfarter vid arvsskifte.
Det tar ca ett år från kreditåtstramningen (bolånetaket) till att säljarna inser att det inte hjälper att vänta. Så vi kommer först se kraftiga prisfall ett år efter att taket infördes. Det som sker direkt efter införandet av taket är att utbudet ökar och avsluten minskar. Det är svårt att hitta statistik på det men det finns en nästan perfekt korrelation mellan kreditgivningen (för bostäder) och priset på bostäder med 1 års fördröjning. Sverige kommer inte vara något undantag.
Detta baserat på tillgänglig statistik från historiska kreditbubblor
Delta, Observera att detta är Kv3, Juli – Sept
Okt-Nov har antagligen fortsatt i samma riktning.
Extrapolering är kul, men inte klokt….
Om fem år skulle omsättningen vara negativ i de flesta regionerna med nuvarande utveckling.
Skillnaden mellan en inflationsekonomi och en deflatiosekonomi är just nedåtgående aktiviteter.
Vem köper nu när de kan köpa billigare senare?
För att en bubbla skall brista så måste även säljlusten piskas fram. Högre räntor. Kraftigt fallande priser. Kris i ekonomin.
Vi måste ju bo och bo gör vi för det mesta i husen-få spekulerar i dem!/Oppti
12:48
Räknar man tvångsförsäljning som en negativ post, skulle det kanske inte vara omöjligt?
Faller priserna så pass mycket att ingen frivilligt säljer, kanske det blir så till sist?
Hur utbildar man sig till fogde? Ter sig vara ett rätt framtidssäkert kort!
/cavg
Hej,
riskerar att komma med dummaste fragan hittills men försöker ända: var ser man att omsättningen halverats?? Det ser ju inte ut i nagot diagram som om omsâttningen halverats, I Sthlm är den t ex hyfsat nära 2006 och 2008, kanske ner 20% fran ifjol.
Var ser du någon som skrivit att omsättningen halverats? "Havererat" står det.
14:12
Du måste vara 80- eller 90-talist:)
Snart har vi inga läskunniga kvar i landet, efter att flumskolan började härja på 90-talet.
Jag undrar bara när smöret ska ta slut här i Blekinge?
Vi har så in helvete mycket smör här nere att vi inte vet var vi ska göra skiten.
När smöret tar slut då vet jag att jag kan lita på den här bloggen.
Och då bor du ändå inte i Småland…
Smörbristen upphörde abrupt för några veckor sedan. Ungefär samtidigit som Arla fick OK att ta över Milko. Då kom smöret tillbaka.
Jag har bott i en hyresrätt sedan 1995 och det ska bli en fröjd att välja och vraka bland alla desperata säljare snart när vi ser marknadsräntorna sticka iväg till skyarna. Då är det jag som ska bo i bostadsrätt och skratta hela vägen till banken!!!!!!!!!!!! Hoppas på att få se priserna sjunka med 60-80 %.
Cornucopia
Smöret kom över bron när Danmark införde sin fettskatt.
Konspirationsteoretiker där!/Oppti
Skånemejerier är nu ensamma större mejeri i Sverige-undrar hur länge till.
Franska intressen vill mjölka skånska kor.
Men vi har en intresseförening som heter Svensk mjölk kvar.
@14:46
Förklara gärna varför du är så himla sugen på att skaffa medlemskap i en skuldsatt förening istället för att bo kvar skuldfri i hyresrätt.
@15:11
Jo, för att jag betalar 10 000 kr i hyra och ökningstakten på hyran är mellan 5-8 % varje år vilket suger. Lägenheten som är dåligt planerad är en tvåa till råga på allt. Kostar att bo i Stockholm.
15:11,
Troligen därför att han tror att guldåldern kommer åter.
Jag tror det är färdigt med guldåldrar nu på ett tag. Om en 4-500 år kanske, men inte de närmaste fem generationerna.
/Tompan
Varför inte skriva något om de nerkissade blöjorna ?
http://www.dn.se/sthlm/kissblojorna-vags–for-att-spara-pengar
Väldigt ont om högerbloggar/sossebashare som skriver om det ! Fast det kanske blir konstigt eftersom det sparkar inåt de egna leden ?
15:11
Det finns gott om 20-tals BRFer som är solida som bergatroll.
De lägenheterna kommer att gå ner marginellt mindre i % men vara realt mycket dyrare i den nya pris spridningen.(I min värld)
P.P.
15:31, om du behagar läsa inläggen om arbetslösheten jag skrivit i veckan så kan du se dem som ett massivt angrepp nyliberalismen och därmed även sittande alliansregim. Fast det kanske inte duger för dig?
Juholt skall också ha skit för balansens skull.
Om blöjor kan du väl läsa någon anannstans. Du bestämmer inte vad jag skall lägga tid på.
15:31
kissblojerna-vags–for-att-spara-miljön
Ändamålet helgar medlen.
P.P.
Happy days are here….nu ljusnar det på allvar.Gott att inte ligga likvid eller med neg.pos
16:00
Håller med.En helt underbar fredagseftermiddag såväl utomhus som på skärmen.Full fart nu fram till sommaren
Utbudet av både villor och bostadsrätter minskar dramatisk i Stockholms kommun enligt hemnet.se statistik. Funderingar vad det kan bero på?
Folk drar in sin försäljningar när de inte kan få sälja till samma höga pris som grannen gjort tidigare och bor helt enkelt kvar istället för att flytta.
Till slut kommer i princip bara de som inte har något val att sälja, dvs separationer, dödsfall och arbetslöshet. Och då kan priserna ta ordentlig fart nedåt när bara desperata säljare kvarstår.
"Havererat". ffs Lars…
Samtidigt hade Stockholms län, med god marginal, de högsta snittpriserna någonsin under kvartal 3. Kan ju eventuellt bero på att det är de bra objekten som är lättsålda, men det känns ändå inte som att det är dags att få panik riktigt ännu…
Cornu 16:34: Om bara de "desperata" säljer kommer utbudet bli extremt lågt… Det talar ju snarare för stigande priser. Eller det kanske bara gäller åt andra hållet…?
De flesta som köper en bostad har redan en köpt bostad, få är förstagångsköpare. De flesta som separerar gör det efter X antal år (7?) och då är de kanske inte "förstagångsköpare längre", dvs har lite större objekt.
Om du inte vill sälja, så kan du inte heller köpa.
Här kan du läsa om en alternativ förklaring till bostadsbubblor som innebär att volymen är helt avgörande, självspelande piano:
http://cornucopia.cornubot.se/2010/10/alternativ-forklaringsmodell-till.html
So what?
Priserna kan säkert gå ned men det innebär ingen kollaps på något sätt.
Räntorna är fortsatt låga och tom sjunkande = lägre månadskostnader.
Inflationen är låg = inget tryck på högre räntor.
Det intressanta är månadskostnaden, lönen och tillgången på kredit. Det finns en lång "kö" av sugna förstagångsköpare framförallt i storstäderna som är väldigt sugna på att flytta till ett riktigt boende. Jag tror på fortsatt hög efterfrågan på makronivå, även om nuvarande kris säkerligen kan leda till "något" lägre priser. Men så länge köparna har jobb och inkomster är det inga större ras. Värre blir det om vi drabbas av kraftigt stigande arbetslöshet i Euro-krisens spår.
Bostäder i Trollhättan lär snart gå för rea-pris. Tyvärr.
Håller med Dick. Kan inte riktigt se katastrofen i vardande. Den absolut viktigaste parametern är ju ändå boräntan och den är knappast på väg mot himlen i närtid. Utanför de få stora är det fortfarande billigare att äga sitt boende än att hyra och de 15% för förstagångsköparna kan de flesta skrapa ihop trots allt….
/F
Tillgången på förstagångsköpare är helt avgörande för bostadsmarknadens väl. Om dessa väljer att avvakta, bo längre hemma eller hyra istället sitter de som ska kliva upp på bostadstrappan kvar och positioner blir låsta. Det hände i England för 3 år sen och här är en uppdatering på läget nu.
http://www.thisismoney.co.uk/money/mortgageshome/article-2059062/RICS-House-prices-fall-sellers-accept-lower-offers.html
Om den unge akademikern som köpte en svindyr etta för 3 år sen med 90% belåning vill flytta i en nedåtgående marknad så kan han inte, trots att det större objektet fallit mer i kronor räknat eftersom värdeminskningen har ätit upp hela hans ursprungliga kontantinsats och kanske mer därtill, han har helt enkelt inga pengar till en ny kontantinsats. Såvida han inte amorterat riktigt duktigt, vilket nog är mindre troligt. Se där, ännu ett exempel på negativ feedback, för att tala klimathyserispråk.
/Fredrik
Lars ,
Sitter just nu med 2 barn i en HR efter att ha sålt vår BR i våras vilket jag tackar gudarna för i dagsläget. Vill få in pengarna från försäljningen i nästa bostad (500k) innan 2:de maj 2012 av förklarliga skäl. Jobbar inom offshore i Norge så min inkomst är helt beroende av att världen konsumerar olja :/
Så, om du har tid, va fan ska man göra ?
Vad händer med offshore industrin de närmsta åren med tanke på peakoil och allt det kan föra med sig, skall jag börja leta nytt jobb eller kan jag försörja familjen på det jag gör ett tag till ?
Frugan vill ha hus men jag står och stampar , ska man ta skattesmällen nästa år på vinsten man gjort och vänta ytterligare något år innan man köper hus ?
Alla mina kalkyler när det gäller husköp bygger på 30/30/30 samt 10% ränta, men det är förutsagt att jag har jobbet kvar.
Ingen rolig värld vi lever i just nu ….
Förklara för mig någon hur räntorna ska kunna röra sig åt något annat håll än uppåt? Med ökade kapitaltäckningskrav hos banker, en rasande global skuldkris som hotar att sätta hela länder i konkurs, utradera hundratals alt tusentals miljarder Euro, frysa ihop hela kreditmarknaden. Skulle detta på något vis sänka räntorna, dvs priset på risken kreditgivaren ger?
Hur ligger det till egentligen?
Priserna i STHLM har redan vänt uppåt har i en del områden. Inte mycket men lite grann… Sen kan det det vara tillfälligt.
00:18, klarar du 30-30-30 så kanske du inte skall vara så orolig?
Jag tror precis som påpekats av flera inlägg tidigare att:
– Räntorna kommer att ta fart uppåt framöver. Så snart bankernas ekonomi börjar knaka i fogarna måste de öka sina intäkter, och då…
– En nyckelfaktor för omsättningen på bostadsmarknaden är att de som vill köpa först måste sälja. De kan/vill/vågar inte sälja och kan därför inte agera. Detta trots att priserna börjat rasa på de jämförelsevis få objekt som kommer att finnas till salu (desperata säljare). Förstagångsköparna kommer inte kunna hoppa in i bilden på ännu ett tag.
Min bild av framtiden idag, kan ju ändras…
Re 14:46. Välja och vraka.
Jag hoppas också på prisnedgång.
Men mest för att slippa köpa till de här grava överpriserna.
Och förstås för att prisnedgångar och löneuppgångar generellt är bra för samhället.
Liten undran: Vad betyder 30/30/30?
Hälsningar från Okunnig
30% kontantinsats. 30 års amortering. Högst 30% av nettolönen till bostadskostnaden.