Fd riksbankschefen (1979-82) och EU-frälset (2004-09) Lars Wohlin (kd) säger som det är i en debattartikel hos Schibsted/SvD.
Och det är Carl B Hamilton (fp) som han säger som det är om. Citat ur artikeln:
“Få utöver Carl B Hamilton, den svenska EMU-debattens egen Don Quijote, som dödsföraktande angriper väderkvarnar, i ädelt uppsåt, men med bristande verklighetsuppfattning, torde beklaga att resultatet gjorde att vi nu står utanför eurostormens öga.”
Aj, aj. När partikollegor ifrån alliansregimens andra partier börjar kalla folkpartiets ekonomiske talesman för Don Quijote med bristande verklighetsuppfattning så är det alldeles för sent att börja lyssna.
För lyssna kommer inte (fp) att göra, de har fått en total mental blackout vad gäller euron. Förhoppningsvis är de ute ur riksdagen efter nästa val och som parti förpassat till historieböckerna.
Man kan säga mycket om oss svenskar, men när det gäller EMU-folkomröstningen så blir jag varm av stolthet. Trots överväldigande dåliga odds med hela etablissemanget i form av en förkrossande majoritet av partier och politiker, mutpengar från näringslivet och propagandapengar från EU så sade svenska folket nej. Ibland uppför vi oss som människor och inte som folk, dvs vi kan tänka. Och då hjälper ingen propaganda i världen.
Den 14:e september 2003 var en stor dag för den svenska demokratin, men sedan dess har det gått rätt fort utför.
Men i EMU-frågan har svenskarnas motstånd bara växt. I SCB:s opinionsundersökning i maj 2011 var 64% mot ett införande av euron som valuta i Sverige och endast 24% för.
75 kommentarer
+1
FP är helt snett ute MEN jag funderar om det inte är delvis överlagd strategi.
FP – "ingen annan fångar upp EMU positiva röster nu, eftersom det är en sådan opinion, projektet funkar inte osv och vi har ju varit positiva tidigare, om vi är positiva kan vi skapa en cornered market"
cornered market/position är inte lätt att etablera i högerfallangen för de mindre partierna.
"om vi är fortsatt positiva" (skulle det stå)
Jag har kvar min tröja nånstans fortfarande.."skyll inte på mig, jag röstade nej".. ganska fräscht va?
/Tompan
Förhoppningsvis är alla tre borgliga småpartier ute ur riksdagen efter nästa val. Ideologiskt fyller dom inte längre någon funktion sedan moderaterna tagit över rollen som ett brett borgerligt-liberalt parti.
Troligen fungerar idag Folkpartiet, Centern och KD huvudsakligen som en arbetgivare åt cirka 1000 välavlönade politiker och tjäntemän. Det ligger i deras intresse att ha kvar sina jobb även efter 2014 och man kommer att kämpa med näbbar och klor för att behålla sina positioner.
Det är också en av förklaringarna till att partierna inte gått samman, allt för många tjänstemän och även en del politiker skulle då rationaliserats bort och förlora sina jobb. Och det vill man så klart inte…
Politik är en trevlig födkrok med bra löneförmåner.
FP struntar i verkligheten när man inte har något berättigande. 24 % för €uron i Maj är kanske bara 12 % i dag, men det räcker för att hålla sig över 4 % spärren. Tänk 2014! …
Men inte röstade svenska folket nej till euron 2003 på grund av några avancerade studier i ekonomi. Det kan ingen få mig att tro. Vad det handlade om var EU-omröstningen en gång till. Man kunde vid den tidpunkten (och alla tidpunkter efter den) röstat om vilken EU-relaterad fråga som helst och ändå fått ett EU-negativt resultat.
14:31,
+1
Oxenstierna m.fl. vände sig nog i sina gravar över det förtroendekapital som förlorades i samband med EG-omröstningen. Sverige torde vara mer svåradministrerat nu när folket inte längre litar på ledarna.
/Kurt
Instämmer med Nisse, svenska folket röstade nej pga skepsis till EU samt att man ville ha kvar sina kronor.
Bra – JA
Ekonomiskt övervägande- NEJ!
Syftade på Nisses 14:31 kommentar.
/Kurt
Jag röstade på
Linje 1
EU JA
EMU JA
But:
I'm not sad, cause two out of three ain't bad.
PA
"För lyssna kommer inte (fp) att göra, de har fått en total mental blackout vad gäller euron."
Och kärnkraften.
Moderaterna är inte borgerligt och liberalt, det är det nya arbetarpartiet och de tappade min blåa röst.
Knähunden vinner inte i längden!
Mailade en adress på RTL TV:s inslag om fuskandet med närvaron i EU parlamentet till Carl B Hamelton.Med en fråga om han var stolt över sina vänner,och ett förslag om att införa stämpelklocka.Men jag har ej fått något svar på förslaget.
Jag håller med, men varför negativiteten mot "folk". För mig implicerar "folk" gemenskap. Men jag förstår vad du menar. Jag skulle dock ha valt ordet "massa". Vi betedde oss som människor, inte som en tanklös massa.
Nordbo, Cornu anspelar nog på ett lysande blogginlägg av Morgonsur:
Om människor och folk
Det är väl inte Euro´ns/Emu´s fel att flera latinländer fuskade sig in i samarbetet och sedan fortsatt med ännu mer fusk..knappast ledarens/lärarens fel att elever sätter i system att fuska.Röstade ja till Euro´n och skulle göra det igen förutsatt att alla höll sig till regelverket.
Tja, Svante1, det var det där med bristande verklighetsuppfattning. Antar att du röstar på (fp). Idealism är gulligt, men resten av oss lever i verkligheten.
Röstade också Ja, men till skillnad från Svante1 gäller det att lära sig av misstagen och släppa prestigen.
Ingen människa vid sina fulla sinnens bruk kan rösta ja idag.
Hörde idag om rykten att Bundesbank garderar sig genom att trycka upp D-mark.Skrattade först åt detta men efter att ha funderat är det kanske inte helt osannolikt.Ett smygfoto på sedelbergen skulle nog få lite extra fart på marknaderna….
Två länder fick rösta om medlemskap i EMU, Sverige och Danmark, båda folken sa NEJ – trots att hela "politiker eliten" stod bakom ja.
Hurra för riktig demokrati!! – och för Öppenhet och den svenska offentlighetsprincipen (som är det bästa Sverige har att bidra till vår värld)!
FP har faktiskt en farsistioid vridning, de vill mot mer och mer centralreglering på alla nivåer i samhället – fy tusan för FP..
PS
Det kommer att bli en mycket turbulent finansmåndag.. Just nu verkar ske massflytt av bankkonton i USA till småbanker plus den Grekland och Italiens turbulens som råder..
Bloggen blir bara bättre och bättre. Trodde aldrig jag skulle se Jonas Sjöstedt som vettigare än dessa tok-partister och Östermalmscenter.
Du har dock skygglappar gällande invandringspolitik men även solen har fläckar.
En undran bara :vad är farsist ??
/ Magistern
Som i den grekiska farsen. EU-farsister?
Ha,ha den satt bra !!
/Magistern
Stolta kan ni svenskar vara att ni inte gick med i euron men likväl kommer ni att få lida lika mycket som vi övriga när totalkollapsen inträder. Ingen är längre en isolerad ö. hemska tider väntar
Sverige borde vara med i €, vi kommer att förlora på SEK i längden. Av ungefär samma skäl som Grekland förlorar ännu mer på att lämna €.
Varför i hela friden då? Du kan ju åtminstone försöka hitta på några argument istället för att gripa det ur luften.
1. Fel ränteläge för den svenska ekonomin
2. Fel växelkurs för den svenska ekonomin
Resultat: Ökade obalanser, ökad arbetslöshet, ökad statsskuld, etc etc etc.
Finns inget argument alls som talar för att ett land skall ha gemensam valuta med något annat.
Tur att du har koll Magistern.. imponerande 😉
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasces
Fasces (plural = fascis)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fascism
Intressant är även att vi har en myndighet som "av en slump" använder dess symboler i sin logo.
De som antog den logon har kanske en agenda?
Kanske precis som de som ritade och antog "maktens pyramid" "som suger" in våra blågula pengar i sin vortex?
http://www.skatteverket.se/omskatteverket/press/bildbanken/logotyper.4.18e1b10334ebe8bc80005771.html
Inte gå in nu men längre fram..SEK kommer att bli en skvalpvaluta som på 90-talet.Minns G Soros..eller är de flesta här för unga ??
Svante1, du menar så att svenska exportföretag ökar sin konkurrenskraft och vi får en återhämtning i ekonomin. Exakt.
Svenska kronan har varit en skvalpvaluta de senaste 19 åren och det har fungerat alldeles utmärkt. T ex var väl USDSEK uppe i över 10 ett tag, vilket hjälpte vår ekonomi efter IT-kraschen. Nu är USDSEK på 6.6. Ibland går det upp, ibland går det ner.
Periodvis har vi under 2000-talet haft lägre ränta i Sverige än i EU, vilket förtar argumentet som EMU-fanatikerna förde fram att EMU skulle innebära lägre ränta. Nu har vi högre, för vår ekonomi behöver det.
Rätt växelkurs, rätt ränta, rätt ekonomi.
Svalpvaluta hade varit en önskedröm för grekland, italien och spanien – då skulle de kunna med egen kraft lösa sina problem med billigare FIAT bilar, semester veckor etc, etc.. Nu betalar de priset för sin ineffektivitet med bla arbetslöshet etc, etc.
Att som ovan säga ordet skvalpvaluta tyder på något som tror att man kan något.. men har noll koll… utan klarar bara att lyssna på andras bs
Svenska exportföretag har nog problem när € och $ fluktuerar med 25-40% gentemot SEK.Visserligen kan man valutasäkra men svårt med offerter med leverans några år fram i tiden
CB är tvångsintagen på beckomberga för vård. Diagnosen är bristande verkligehtsuppfattning. Han tror att Rumpan är guds son och Barosso och Berlusconi är hans lärjungar.
Svårt? Vad jag vet så har de svenska exportföretagen gått fantastiskt bra.
Dessutom är det mycket av svensk export till länder som inte har euro. USA, Storbritannien + övriga världen.
Det kanske är svårt för dig, men svenska exportföretag har uppenbarligen klarat sig alldeles utmärkt.
Får ge Svante1 lite hjälp nu.Om de svenska företagen går så bra ,varför inte köpa aktier i Volvo,Scania,Alfa,Atlas osv Kanoninvesteringar på lite sikt??
Jag skrev "gått", inte "går". Tre saker är säkra: Döden, skatter och konjunkturcykeln. Den drabbas man av oavsett valuta, även om naivister om och om igen tror att den går att besegra.
Däremot är de (utvalda) kanoninvesteringar när kurserna kommit ner en bit och konjunkturcykeln bottnar.
"En undran bara :vad är farsist ??"
Äkta fascist. Mindre begåvad.
Många häckar här. De tror på politikens möjligheter, ett starkt ledarskap och den egna kulturens förträfflighet.
Svante1! Du är tillbaka!!!
Klart du vill ha euro, något annat hade vi inte väntat oss…
Skulle gissa att FP kommer att vara de största ivrarna av en eventuell framtida invasion av Iran också…
@21:37 – japp..och det ser ut att hänga i luften?
Israel, U.S. to embark on largest joint exercise in allies' history
http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/israel-u-s-to-embark-on-largest-joint-exercise-in-allies-history-1.393878
Jim Rogers..
Ps, det sista stycket är MYCKET intressant,,
The next time we have an economic slowdown it will be terrible. And it will be sooner than we all had hoped. I would expect it to be around 2012 or 2013,” Rogers said in a Fox Business interview
“Every 4-6 years throughout history we've had an economic slowdown, so it will happen in 2012 or 2013. And we will be in even more debt! We are overdue”, he added
He also warned about potential problems facing the agriculture industry in the next 10 years arguing that the average age of farmers in America is 58, Japan 66 and Australia 56!
So who's going to farm in the next 10 years? We have to wait and watch
Peter,, en Svensk månskensbonde,,
Inte så förvånande på senaste tiden har Folkpartiet inte riktigt varit sig likt. Ett mer passande namn på dem tycker jag vore Folkpartiet – Fascister iställer för Folkpartiet – Liberalerna som de kallar sig i sin egen propaganda.
Corny, skönt var det när det ända regelverket var guld i valvet. Då kunde man minsan inte ränna omkring och skojja att man följde regelverket, för gjorde man inte det blev man senare hängd ifrån ett trä'.
Men allvarligt, hur kan någon uppfatta moderaterna som ett borgerligt-liberalt-parti. De är ju socialdemokrater. Allihopa. Dessa år med Reinfeldt är ju förlorade år. Det ända eftermälet kommer att bli "valda, blev sittande, gjorde ingenting".
Och det är klart att socialdemokrater och vp kommunister har det så svårt, det finns ju inget mer åt vänster man kan dra och man kan ju inte dra åt andra hållet heller. Så man får fortsätta smeka och leka med nya partiledarnamn och hoppas de inte har än fler lik i lasten. Än de förra.
Och en stor minoritet, kanske till och med en majoritet av folket saknar därmed någon att ge sitt förtroende till. Det finns inget eller ingen att rösta på.
OT: Den mest kompletta listan över problem som aldrig kommer att åtgärdas.
http://www.washingtonpost.com/business/what-caused-the-financial-crisis-the-big-lie-goes-viral/2011/10/31/gIQAXlSOqM_story_1.html
http://www.dn.se/sthlm/bilkoerna-blir-fem-ganger-sa-langa-2030
tipsar om denna, rena rama farsen.
Cornu,
Lars Wohlin var medlem i Medborgare mot EMU och deltog mycket aktivt i nej-kampanjen under folkomröstningen 2003. Han var sedan medlem i Junilistan och som sådan invald som MEP, innan han gick över till kd.
Röstade JA till EU. Det ångrar jag bittert.
Röstade NEJ till Euron. Av ren logik eftersom jag kommit till insikt.
Hur kan någon tro att det skulle vara lättare att försöka få fler människor att komma överrens, än färre?
Här finns, vad jag ser, ingen kommentar om det mest skrämmande inom Sveriges regering. Det är att både statsministern och utrikesministern är medlemmar i Bilderberggruppen. Kan det bero på att folk i allmänhet inte har en aning om vad Bilderberggruppen står för?
Wikström, eftersom du är skrämd av medlemskap i Bilderbergruppen så vet du inte heller vad Bilderbergruppen är för något.
Tips,
http://www.newsmill.se/artikel/2011/11/03/eldning-av-skogsbr-nslen-r-skadlig-f-r-klimatet
09:32, i princip rätt och riktigt. Som bekant är jag dock inte intresserad av klimatet utan av förnyelsebar energi. Skogsbränsle förblir förnyelsebar energi.
Bilderberg: men Cornu vet, för han är med…?
Sorry, jag älskar denna blogg så man får väl bidra till käftslängandet så här på söndagsförmiddagen. Nu kaffe.
Även vattenkraft orsakar stora utsläpp av CO2 pga förmultning av biomassa i vattenkraftsreservoarerna.
Men likt nonsenset om att kött (=idisslare) orsakar klimatproblem (i Sverige) så är det förtsås trams. Ett grässtrå vissnar och förmultnar varje höst och släpper ut precis likamer CO2 och metan tillbaka till atmosfären oavsett om det sker på marken än i en komage. Via komagen blir en del av kolet istället mat.
Kötts klimatpåverkan beror på avverkningar av skog i t ex Amazonas, men svenskt kött har ingen klimatpåverkan. Kretslopp som kretslopp.
Pss så vissnar biomassa och förmultnar oavsett om man har en kraftverksdamm där det sker eller inte.
Svensson, personer i olika gebit har ofta klubbar där de under avslappnade former kan träffas och umgås med likasinnade. För en del kallas det för "fackföreningar", andra "sportklubbar" osv. I en del fall handlar det om diskussionsklubbar, t ex Mensa eller Rotary, där man samlas privat, endast för medlemmar, lyssnar på lite föredrag och pratar och umgås fritt.
I en del sammanhang kallas det för en "chat", och man tillämpar Chatham House Rules, dvs att inget som sägs skall få lämna rummet och i den mån det sker dokumentation så skall det ske anonymt.
För makteliten är det väldigt svårt att någonsin få vara sig själva och snacka av sig utanför hemmets väggar, säga vad man egentligen tycker etc. Där är Bilderberg just en sådan chatklubb för västerländsk elit.
Inget annat. De tar inga beslut, de pratar däremot fritt. Det betyder att de kan få diskutera av sig saker som inte är PK. Jag tycker det är bra och viktigt att även politiker och makthavare ibland kan få vara sig själva. Att man är det över nationsgränserna leder också till ökad förståelse mellan länder, vilket också är positivt.
Pss så pratar jag privat om en massa saker med en massa människor ni aldrig får se på bloggen. Är det en konspiration? Nej, det är en mänsklig rättighet. Även politiker och makthavare, oavsett vad man tycker om dessa, har mänskliga rättigheter.
Men i chatreglernas natur och liknande sällskaps slutenhet så uppstår det naturligtvis konspirationsteorier. Men hade det istället varit samma sammanslutning men utan makthavare så hade ni inte blivit konspiratorisk.
Jag är medlem i flera privata chatforum på Internet. Är det en konspiratoin?
Sedan är det klart att en del känner sig utestängda och ledsna över att de inte får vara med och att de inte får höra vad som diskuteras.
Föreslår att du startar en egen privat diskussionsklubb. Fast det kanske du redan har tillsammans med dina kompisar, gärna över lite rusdrycker ibland?
Faktum är att under Chatham House så är det fritt att sprida vad som sagt på Bilderbergmötena, så länge man inte säger varifrån man fått uppgifterna eller vem som sagt det hela. Hade det varit en konspiration hade man inte använt Chatham House-reglerna, då hade det varit konfidentiellt, hemligt.
Så politiker och makthavare tar med sig det som sagts och säger det i andra sammanhang, om de nu tyckte att det var intressant och relevant. Att X sade att Y är en fetrumpa är kanske intressant, men inte relevant.
Om X och Y bestämmer att Iran skall anfallas är också intressant, men kanske inte heller relevant?
Men man bestämmer inget på Bilderbergmötena. Man pratar, t ex kan någon öppenhjärtligt och riskfritt säga "vi borde kärnvapenbomba Iran och asfaltera över hela skiten" och då få mothugget "du har alltid varit ett sinnesjuk missfoster".
Däremot kan X och Y tycka att Iran skall anfallas, och enligt reglerna får då Z berätta detta för omvärlden så länge han inte namnger X och Y eller Bilderbergmötet. T ex "jag är mycket oroad över att det finns de som vill anfalla Iran".
Jepp, tummen upp för svenska folket i EMU frågan. Synd att de inte kan vara lika öppna och kritiska i andra frågor utan att vara PK.
Det enda lilla chansen att få ut FP ur riksdagen är om alla populära politik/ekonomi bloggare går ihop för ändamålet och aktivt agerar. Så dess rätta ansikte kommer fram till alla medborgare. Annars kommer gammelmedia och försöka hjälpa de etablerade partierna hur absurda dem än är. Allt i traditionens namn.
Sveriges import/export är ca 75% mot EU/EMU.
Självklart borde vi ha samma valuta eller precis som Lettland, Danmark och Schweiz vara peggad mot €.
Förstår inte varför svenskar resonerar så känslomässigt kring den svenska valutan?
Den har ju i praktiken spelat ut sin roll.
Man kan inte både ha kakan och äta upp den.
Ska vi inte vara med i EMU är det bäst att lämna EU – se på Norge!
Helt riktigt att det är bäst att lämna EU. Vi sparar ca 18 miljarder SEK om året på att bara betala några miljarder för ett frihandelsavtal med EU, likt Norge eller Schweiz.
Ja,då får vi råd med ännu fler berikare !!!!
Cornu, du skriver; "Men likt nonsenset om att kött (=idisslare) orsakar klimatproblem (i Sverige) så är det förtsås trams"
Avverkningen av regnskog i Amazonas bidrar till att mängden CO2 ökar, där är vi överens. Den frigjorda ytan används sedan bl a för odling av soja, där det används konstgödsel som producerats med stora mängder fossil energi som gett utsläpp. Sojakraftfodret som odlas i Brasilien är en förutsättning för att vi inom EU och Sverige ska kunna hålla igång vår omfattande mjölk- och köttindustri. Utan soja skulle vi inte kunna ha denna industribaserade uppfödning av idisslare. M a o så många kor! Därför ligger det en del sanning i att stora utsläpp sker från ett onaturligt stor mängd idisslare som finns i Sverige och Europa.
Allt tack vara kraftfoder från Brasilien.
Förlåt men Norge och Schweiz känns inte helt fräscht.
Pengar är inte allt här i världen och byt inte bort chimär frihet mot inskränkthet och självgodhet.
Martin Saar, jag tänker förstås på (ekologiskt) naturbeteskött. Inte på köttindustrins produkter. Ekologiskt kött måste utfodras med lokalt odlat foder, rent av odlat på den egna gården, som bekant, så ingen brasiliansk soja där inte.
17:50 För svenskar är inte självgoda och inskränkta redan? Jösses, vi är väl bland de mest självgoda man kan skåda. Men fallet blir högt.
Det finns väl utvecklade system för online authenticering (verifiering av identitet). Kräver dock att man är kund i en bank. Men ändå, man skulle faktiskt kunna sätta ihop en sajt för informella folkomröstningar och med lite smarta kampanjer få ganska stor del av befolkningen att rösta. Särskilt om politikerföraktet växer, tror jag det blir lätt att få uppmärksamhet på sajten.
Vi har ju vant oss vid att alla samhälleliga institutioner ska vara styrda av staten, men så behöver det inte vara. Man skulle mycket väl kunna ha ett tungt icke-statligt institut som genomförde folkomröstningar i viktiga frågor. Alldeles oavsett vad regeringen tycker om det.
Lämpliga omröstningar skulle då vara EU, kärnkraft, skydd av/från vargen, mm.
Cornu,
Visst är vi självgoda och inskränkta så det räcker, just därför är inte N och CH något eftersträvansvärt.
20:09, "N och CH" står för?
Norge och Confoederatio Helvetica (Schweiz).