Socialdemokratiska ägda och finansierade så kallade tidningen Aktuellt i Politiken (AiP Media Produktion) har av TV4 avslöjats med att driva ett antal anonyma konton i sociala medier, bland annat för att komma runt Facebooks och Instragrams förbud mot politisk reklam. Sossarna tycker det är helt okej, eftersom det står aip någonstans och alla vet ju sedan ett kvarts sekel att de ägs av Socialdemokraterna

Det är alltså TV4 som begått journalistik och avslöjar att sossarnas ägda och finansierade bolag AiP Media Produktion AB driver trollfabriker som kontona Samtidigt i Sverige, Sverige inför verkligheten, Morgon-Tidningen, Schyst, Politikkollen och framför allt Jävla Uland. Låter ungefär som svärjissajter, men det är alltså sosseriet som ligger bakom.
Man svär sig fria för det står e-postadress [email protected] och “[a]tt Socialdemokraterna äger AIP Media har varit känt i över ett kvarts sekel, så det är inga konstigheter” menar bolagets VD. Vilket säger något om sosseriets syn på sig själva. Ärligt talat vet inte en jävel att AiP är ägt av sossarna utom de som är politiskt aktiva, vilket Emanuel Karlsten säger till TV4 Nyheterna:
“Det här ”Jävla uland”-kontot som det heter så är otroligt problematiskt givet att det här framgår inte på något sätt att det är ett socialdemokratiskt konto eller att det är ett Aktuellt i politiken-konto. De har en mejladress till AIP men det är ingen som vet vad det är.”
Moderaternas partisekreterare Enström säger till TV4:
”Socialdemokraternas egen trollfabrik är nu avslöjad, med vilseledande konton, påhittat neutrala sajter och partinära bolag som används för att kringgå regler och dölja avsändaren. Det här är inte öppen politisk debatt utan medveten manipulation.”
Sossarnas satsningar riktar sig fråmst dessutom till barn och unga skriver TV4. AiP försöker hävda att man är oberoende, fast man både finansieras på uppdrag av Socialdemokraterna med sossarnas pengar och sitter i samma lokaler som sossarna, och bara publicerar hårt vinklat politiskt material. Ungefär som fiskmåshögerns profiler och sajter, som dock knappast kan anklagas för att dölja att de är högerextremister oavsett om de kan knyta en fluga och tala tydligt till kameran som man pratar med små barn och försöka gömma sig bakom någon liberalism fast allt de spyr ur sig är fundamentalism.

Tittar man på AiP:s finansiering så låg den på 19.4 MSEK valåret 2022 men 2024 var trollfabriken mindre prioriterad av sossarna med bara 13.1 MSEK. Hur mycket pengar de får år 2026 vet vi först 2027 när bokslutet är inne. Förmodligen över 25 miljoner kronor ponduspostulerar bloggen.
VD:n fick en månadslön på 95 250:- SEK år 2024 och de sex anställda trollen fick i medellön 49 792:- SEK i månadslön, så det är inte dåligt betalt att vara socialdemokratiskt troll. Tänk på det, ni som sprider sossarnas narrativ gratis – andra får 50 000:- i månaden för det. Totala personalkostnader, dvs inklusive arbetstivaravgifter, personalfester, försäkringar och tjänstepensioner m m låg på 7.19 MSEK eller lite över en miljon per anställd.
Mycket av kostnaderna är dock övriga externa kostnader, där man betalade 9.5 MSEK valåret 2022, förmodligen för att promota sina trollkonton på Facebook och Instagram.
Man bör notera att de av TV4 röjda socialdemokratiska trollkontona är de man identifierat. Det kan mycket väl vara så att man i sann Kremlanda betalar externa konsulter för att sprida socialdemokratisk propaganda också, och de ägs ju inte av Socialdemokraterna så de behöver ju inte berätta det.
Nåja, det heter väl snart att trollfabriker och trollkonton är “en del av det demokratiska samtalet”. Sossarna ska iaf inte komma och tjuta i högan sky om “samtalsklimatet” någonsin igen när man driver trollkonton.
Till SVT säger trollfabrikens VD att det minsann står under “Om …” att man ägs av socialdemokraterna och att “det är ganska vanligt” att folk läser om-sidan. Eftersom SVT är inkompetenta kräver de inte att få se besöksstatistiken, för det finns ju loggat exakt hur många som läst den sidan. På den här bloggen lästes sidan “Om denna blog” 33 gånger av 520 794 besök och 1 154 303 sidvisningar förra veckan, eller 0.006 promille av besöken och 0.003 promille av alla sidvisningar. AiP får gärna visa sina siffror för förra veckan innan uppmärksamheten, men jag antar att 33 gånger “är ganska vanligt”.
Det “jävla ulandet” Sverige är för övrigt topprankat på punkt efter punkt som ett av världens bästa länder att leva i, inklusive frihet, demokrati, ekonomiskt välstånd, livslängd, lyckoindex, korruptionsindex m m. Men det är verkligheten och inte de politiska narrativ som både högern och vänster dagligen försöker trycka i oss att Sverige är ett land i kris och det är valfri grupps fel (de rikas, de fattigas, sossarnas, invandrarnas, de homosexuellas, judarnas, miljömupparnas osv). Flytta utomlands så får ni se. Nej, att åka på semester till en semesterort räknas inte. Bo några år i ett annat land och återkom i ärendet. Nej, ni som är svenska expats har ingen aning om hur det är att leva i Sverige idag, för ni läser bara medias krigsrubriker som ger en extremt skev bild. Varje dag går 5+ miljoner svenskar till jobbet utan att något händer dem. Varje jävla dag. Lista alla hundratusentals om året som friskförklaras efter cancerbehandlingar istället för de enstaka fallen av fel i vård och omsorg. Det är verkligheten bortom krigsrubrikerna.
3 … 2 … 1 så kommer sosseväljares försvarstal i kommentarsfältet i stil med “jag dör hellre än röstar på något annat än socialdemokraterna”.

Den är bloggen är politiskt oberoende på riktigt, vilket betyder att jag inte ens röstar på något parti, utan bara lägger en blankröst för att via valdeltagande legitimera valresultat och svensk demokrati. Detta till skillnad mot de flesta journalister som låtsas vara oberoende politiskt, men sedan går och röstar på ett specifikt parti. Men så är jag ju inte journalist heller. Den som kallar sig politiskt oberoende men sedan stödjer ett parti med sin röst går inte att ta på allvar.










