Enligt en pressinbjudan från finansmarknadsminister Peter Norman presenteras det nya (förslaget?) till investeringskonto, aka “ny sparform” i morgon klockan 1100. Officiellt namn ser ut att bli investeringssparkonto.
Latest in utdelningar
Med anledningen av upphörandet av skattefördelarna för trustkonstruktionen i Kanada, så ser jag mig förstås om efter alternativa investeringar bland någorlunda högutdelande olje- eller gasbolag. En sådan aktie skulle kunna vara Statoil (OSE:STL, NYSE:STO), som i år delade ut 6 NOK i utdelning, vilket vid dagens aktiepris på ca 126 NOK ger 4.76% i utdelning.
Det finns dessutom anledningar att förvänta sig en höjd utdelning framöver.
Kursutvecklingen för Statoil har däremot inte varit speciellt lönsamt för aktieägarna, utdelningar till trots. Liksom många oljebolag gick man kräftgång från 2006 fram till raset tog vid runt 2008, och fick alltså inte del i uppgången för oljepriset fram till kraschen.

Anledningarna kan nog sägas vara många. En anledning är att oljesektorn var överhettad och kostnaderna för oljeprospektering steg kraftigt 2006-2008 och Statoils vinst hamnade på dekis, se graf mot slutet.
Att jag just råkar ta upp Statoil just nu beror på att aktien med måndagens handel gav en teknisk köpsignal.

Idag faller dock aktien tillbaka, vilket man antingen kan se som att signalen var fel, eller att det ges ett tillfälle att komma in billigt trots köpsignal. Samtidigt finns ett motstånd på ca 128 NOK, och ett möjligt stöd på ca 122. Man bör alltså vara skeptisk till om det finns någon uppsida på köpsignalen, speciellt som den skedde på fallande volym och rimligtvis saknar kraft.
Men är ett köp nere på 122 attraktivt?
Statoil ser ut att ha gjort en fin turnaround från resultatet 2009, vilket kanske inte är så underligt med tanke på stigande oljepris. Kvartalsresultat per aktie nedan.

2010 har än så länge inneburit en rejäl förbättring mot 2009. En ren gissning från min sida är ett resultat per aktie på minst 3 NOK för Q4, vilket ger nästan 12 NOK i resultat per aktie för hela 2010.
Utdelningar ljuger ju inte, så tittar vi på utdelningarna, oljepriset och resultat per aktie så ser det ut som följer för de senaste tio åren.

Jag utgår här från min gissning på ca 12 NOK i resultat per aktie för år 2010. Det ser ut som att Statoil kan ha utrymme för en utdelningshöjning. Kanske till 7 NOK? Det skulle dra upp utdelningen vid nuvarande 126 NOK till 5.5%. Inte i närheten av vad man kunde få från truster i Kanada, men kanske kan anses vara helt OK ändå? Men tyvärr delar man likt de flesta nordiska bolag bara ut pengar en gång om året, vilket gör att man får ta en avsevärd kursrisk för att komma över utdelningen. Regelbundna utdelningar varje månad eller kvartal gör att man kan få del i utdelningarna även om t ex makroekonomiska faktorer som drar ner börsen gör att man behöver gå ur marknaden och inte sitter still i båten utan bara är inne i några månader.
Statoil gör sitt bästa för att överleva Norges och Nordsjöns peak oil, och expanderar bland annat inom Kanadas oljesand, Brasiliens djuphavsfält och inom nordamerikansk skiffergas. Men samtidigt är bolaget ett integrerat oljebolag, dvs har både utvinning (eng upstream) och raffinering (eng downstream). Det är rent av så illa att man även har tankstationer. Och frågan är hur lönsam downstream-delen kommer bli när oljepriset sticker iväg på allvar efter peak oil, eller om hela den delen bara blir en belastning?
Aktiekursen är iaf långt ifrån tidigare höjder, och det finns antagligen gott om oljebolag som kommer reagera bättre på uppsidan vid högre oljepris än Statoil, som dras ner av downstream-delen. Men de saknar oftast utdelningar utan är rena objekt för kursspekulation utan någon som helst garanterad avkastning i form av utdelningar.
Några av er har inte missat att jag börjat prata en del om Canadian Oil Sands Trust (TSX:COS.UN), en sk trust i Kanada. Truster är skattebefriade, men befrielsen från skatt upphör till årsskiftet och COS kommer omvandlas till bolag framöver.
COS består egentligen av en enda verksamhet, nämligen den enskilt största ägarandelen (36.74%) i den kanadensiska oljesandsjätten Syncrude. Trusten utgör enda sättet att direkt investera i Syncrude, där övriga delägare äger en hel del annat. Bara så vi får det på det klara. Syncrude är klassisk oljesandsutvinning via gruvdrift i dagbrott, med världens största gruvmaskiner. Det är inte en vacker syn, det är inte miljövänligt. Det är inte billigt, inklusive återställandet av fd dagbrott till skogsmark igen. Men det är i princip en helt förutsägbar produktion. Men inte vacker.

Jag kommer nu enbart tala om Syncrude ett tag. Bolaget har 5.1 miljarder fat olja i bevisade och sannolika reserver (2P). Till detta kommer 4.8 miljarder i sk contingent resources och 2 miljarder fat i prospekteringsresurser. Aktuell produktion är 350 000 fat om dagen, vilket innebär ett reserve life index på 39 år enbart för 2P-reserverna. Man kan kort sagt i nuvarande takt utvinna olja i 39 år till. I praktiken ligger produktionen snarare runt 300 000 fat eftersom man av och till måste stänga ner delar av den enorma anläggningen för underhåll.
Syncrude kommer expandera, tämligen förutsägbart. Se nedanstående graf från Wikipedia.

En expansion är tämligen odramatisk och består i att bygga ut processoranläggningarna och skaffa ännu fler fordon för gruvdrifen. Tids nog kommer produktionen gå upp till ca 500 000 fat olja om dagen. I den takten räcker P2-reserverna i 28 år.
Som man ser finns det andra aktörer som kommer bygga ut sin produktion med ännu större hävstång än Syncrude, men de har även annan verksamhet än oljesand och det gör det svårare att göra rena investeringar i sektorn, utan att bli lidande av fallande produktion i konventionella oljefält.
Nedsidan här är att oljesandsutvinningen kräver stora mängder energi, och blir alltså dyrare när främst den nordamerikanska fossilgasen stiger i pris, även om man förstås köper in leveranser av gas på långa kontrakt. Och även om oljepriset över tiden bör stiga efter peak oil, så kommer även övriga energipriser att göra det.
Men ändå så följer COS oljepriset mycket väl, och har sedan finanskrisen återigen höjt sin utdelning till 0:50 CAD per kvartal, motsvarande ca 7.7% vid nuvarande andelskurs i COS. I våras köpte kinesiska Sinopec det amerikanska oljebolaget Conoco-Philips ägande i Syncrude, till ett pris motsvarande 37 CAD per andel i COS. COS stängde gårdagen på 26:06 CAD. Enbart där finns alltså en möjlig uppsida på ca 42% mot dagens värdering.
COS kurs följer normalt oljepriset mycket väl. Gröna staplar är spotpriset för WTI-oljan.

Man kan kritisera ovanstående chart för anpassade axlar. Nedan är istället axlarna normerade från noll till maxkurs för intervallet.

Som ni ser följde COS oljepriset mycket väl fram till mars 2009, och sedan hyfsat fram till för ett år sedan. Därefter har andelskursen tappat mot oljan, trots upprepade höjningar av utdelningen. Notera att vid drygt 100 USD för oljan var utdelningen 1:25 CAD per kvartal, mot nuvarande 0:50 CAD per kvartal vid ca 70 USD för oljan. Samtidigt var det bokförda resultatet för COS 0:49 CAD per andel (motsv aktie) senaste kvartalet, medan kassaflödet från verksamheten var 0:74 CAD per andel. Skillnaden ligger främst i kapitalkostnader. Utdelningen ligger vid rådande oljepris antagligen ganska rätt.
Men COS har en rejäl hävstång på stigande oljepris. Vid ett varaktigt oljepris över 100 USD, som vi såg 2007-2008, så kan vi se en dubblad kurs och en dubblad utdelning mot idag.
Den som inte tror på stigande eller bibehållet oljepris bör förstås hålla sig borta från COS, såväl som oljebolag generellt. Som alltid avgör konjunkturen, även efter peak oil. Kursen i COS är dock inte direkt aggressiv som ni ser ovan, och nedsidan bör vara begränsad vid en nedgång för oljepriset. Däremot kan man få se sänkta utdelningar om oljepriset faller.
Tror man på en extrem oljeprisutveckling på lång sikt, så är det bara att köpa sina COS och gömma undan dem i byrålådan. Inte bara bör kursen följa med oljepriset upp, utan under tiden kommer man också få en stadig och stigande utdelning. Om nu inte COS blir uppköpta först.
Kort tillbaka till miljöfrågan. Antingen är man realist och inser att vårt moderna samhälle bygger på olja, och att alla tillgängliga medel kommer användas för att utvinna olja och att som landbaserad verksamhet så innebär Syncrude lägre risker än djuphavsolja, eller så förkastar man det moderna samhällets och de egna behovet av olja för att klara sig genom vardagen, även om du själv inte äger en bil. Olja är “fungible”. Även om inte just du själv konsumerar Syncrudes olja, så konsumerar du på ett eller annat sätt olja från samma globala marknad. Åtminstone om du läser det här.
Lite … propaganda och film kanske?
Det är värt att notera att man alltså lagrar undan all matjord (eng topsoil) och återanvänder den när man restaurerar marken, och att vattnet i dammarna återanvänds i processen, samt att även dammarna återställs till natur i form av artrika våtmarker. Däremot kommer förstås inte hela dagbrottsområdet (ca 3% av området där man hittar oljesand) vara återställt förrän all oljesand är bortgrävd.
Vad som är överraskande positivt är att det faktiskt är förhållandevis billigt att återställa naturen igen. En förutsättning är förstås att man sparat undan jorden. Eller billigt och billigt. 114 000 dollar (ca 800 000:- SEK) per hektar… Säger kanske något om hur mycket pengar som är inblandat.
Med gårdagens handel utlöstes inga som helst nya signaler i några av de börsindex jag följer, utan dessa ligger samtliga kvar i sälj/blanka. Därmed är det alltjämt likvider eller negativa positioner som gäller.
Ju längre tiden går desto sannolikare är det förstås att likvider är mer korrekt än negativa positioner.
I Asien är det blandat nu på morgonen. Hang Seng och Nikkei faller, men den mer västerländska Australienbörsen stiger just nu med All Ordinaries-indexet upp 0.7%.

Det ser också ut som att AORD håller på att konsolidera runt 4600 motsvarande kurser en bit ovan botten från februari. Kanske får vi också se en konsolidering av OMXS30 på drygt 1000. Det kan förstås också bara vara lugnet före ett nytt ras.
De amerikanska börserna stängde något upp jämfört med tidpunkten för den svenska börsens stängning, och låg ett tag på bra plus, men slutade dagen lite mer osäkert.
Sammantaget osäkert läge, men det känns spontant som Stockholmsbörsen kommer öppna upp. Istället blir det väl nyhetsflödet under dagen som får sätta tonen, men jag är alltså försiktigt positiv för tillfället även om inga underliggande fundamenta ändrat sig.
För egen del lämnade jag XACT Bear 2 under gårdagen och är nu helt likvid i tradingdelen av portföljen som ligger ner ca 1% från årshögsta. Visserligen har mina kanadensiska truster och högutdelande aktiebolag fallit i kurs i CAD, men en försvagad krona har gjort att den senaste tidens börsnedgångar i stort sett kompenserats av valutaeffekten, samt mina XACT Bear 2. Istället har jag att se fram emot lite högre utdelningar denna månaden om nu inte kronan stärks innan dess.
I amerikanska dollar var guldet uppe kring ATH under gårdagen, och i svenska kronor kostar guldet knappt 297:- SEK per gram i skrivande stund, strax under ATH runt 300:-. Det får om något vara den tydligaste indikatorn på att något alltjämt inte är som det skall.
Avanzas informationstjänst placera.nu uppmärksammar att banker och försäkringsbolag kan räkna av skatten för utländsk källskatt i kundernas kapitalförsäkringar.
Ett litet citat:
“Teoretiskt kan försäkringsbolaget eller banken där du har din kapitalförsäkring begära avräkning för denna skatt. Vad placera.nu känner till är det emellertid ingen som rutinmässigt gör det eftersom reglerna och förfarandet anses vara allt för komplicerat.”
Det är väl bara för Avanza att ta sig i kragen och automatisera detta, och vara först i Sverige. Det är knappast komplicerat när man väl har systemet på plats, och jag kan garantera att kunderna skulle flockas till Avanza, åtminstone de som köper utländska högutdelare inom kapitalförsäkringar.
Har skrivit om det här tidigare, i två olika artiklar.
När jag har frågat Avanzas kundtjänst om detta har begåvningsreserven (ej normalbegåvning alltså) som sitter i deras kundtjänst inte ens förstått frågan, utan krävt 5-6 st mail där jag upprepade ggr fått förklara det hela. Kanske kan de nu läsa sin egen artikel så det kan ge besked framöver: “Nej, någon sådan service ger vi inte till våra kunder.”