Börserna går blandat under onsdagsmorgonen i de asiatiska tidszonerna. I Sverige kommer alla överbelånade att fokusera på dagens inflationssiffror, och vad de kan innebära för Riksbankens styrränta och med det mediakårens bolån. En grävande tysk journalist har avslöjat hur tyska miljöpartiet Die Grüne lurade tyskarna om kärnkraften med bland annat förfalskade dokument, fullt medvetna om att nedläggningen av tysk kärnkraft kraftigt skulle öka klimatutsläppen och göra sig beroende av rysk gas.

Stockhgolmsbörsen steg igår med +0.18% för storbolagsindex OMXS30 och +0.54% för OMXSPI. Den svenska kronan är rätt stabil på 10:80 SEK för USD och 11:69 SEK för EUR. Guldpriset är också stabilt på 818:- SEK per gram. Stabilt, stabilt som fan alltså.
I USA segade sig börserna på den positiva sidan och S&P-500 gick +0.14% medan Nasdaq 100 gick +0.09%. Amerikanska långa marknadsräntor backade något.
Bland FANANGST gick Tesla bäst med +1.76%, men majoriteten backade trots positiv börs och Amazon var sämst i klassen på -1.19%.
I de asiatiska tidszonerna går börserna blandat nu under morgonen. I skrivande stund går ASX 200 +0.47%, HAng Seng -0.22%, KOSPI +0.11%, Nikkei +0.20% och Straits Times -0.54%.

Fokus idag i Sverige blir förstås på inflationsbeskedet. KPI var 4.1% senast och konsensus på dagens siffror är 4.0% enligt Trading Economics, som dock själva lägger 4.1% som prognos. Nu styr dock inte kalenderbitarna på Riksbanken hela ekonomin på KPI, utan på KPIF, som ligger på 2.2% och därmed inom Riksbankens toleransintervall på 1 – 3%. Konsensus där är enligt Trading Economics 2.4%, dvs en ökning, men lägger själva 2.2% så det finns en spridning i prognoserna förstås.
Oavsett vet vi vad ekonominyheterna kommer fokusera på idag. Inflationen upp, inflationen ner eller både och beroende på om någon är kompetent och anger KPI eller om de bara bryr sig om sina bolån och anger KPIF.
08:00 vet vi.

Tyska Die Grüne lurade medvetet tyska folket och lade ner kärnkraften framgår i dokument som en grävande journalist fick fram. Tidningen Näringslivet har ett reportage om det hela.
Bland annat förfalskades dokument för att dölja sanningen om de kraftigt ökade klimatutsläppen och beroendet av rysk gas. Man kan nog misstänka att det hela var en rysk påverkansoperation, en enormt lyckad sådan. Förmodligen hade även ryssarna fingrarna med i spelet när svenska Miljöpartiet och Socialdemokraterna lade ner svensk kärnkraft, vilket oavsett vad de säger så här efteråt var politiska beslut, vilka till och med Miljöpartiet skröt om vid tillfället. Internet glömmer aldrig.








