Överbefälhavarens råd till svenska politiker publicerades igår och det understryker att Ryssland kan komma att angripa andra länder än Ukraina, vilket även omfattar Sverige även om markanfall i närtid är osannolikt. Fokus på råden ligger på integrering med Nato och utökat luftförsvar, samt att Sverige ska kunna verka med två expeditionära brigader för att försvara Natoallierade utomlands. Kriget i Ukraina försenar återväxten av svensk försvarsförmåga då resurser både går till ökat aktivt skydd av Sverige, men också till Ukraina i form av utbildning och materiel, och uppsättningen av nya förband ändras om från parallell utveckling till sekventiell där hela förband färdigställs i prioritetsordning. Likt tidigare avråder ÖB politiken från att förvandla Sverige försvar till lokalpoltiik och vill inte att resurser slukas av etableringar på nya orter.
De militära råden är ÖB:s önskemål om hur Försvarsmakten vill utvecklas utifrån aktuella ekonomiska förutsättningar och säger i princip låt oss vara ifred och ge oss pengarna. Försvaret av Sverige har alltid drabbats av att politikerna leker skrivbordsgeneraler och säger sig veta bättre än myndigheten själv, ungefär som att politiker skulle bestämma vad för röntgenutrustning som sjukhus behöver, hur många och hur och när de får användas, samt hur man ska operera på patienter.
Det som publicerats av råden är de icke-hemliga delarna och man får dämed inte alla detaljer, då det finns sekretessbelagda bilagor.
Vad gäller risken så påtalas det att Ryssland kan komma att angripa andra länder och eskalera kriget i Ukraina. Dock bedöms det osannolikt att Ryssland i närtid har markoperativ förmåga för detta, men det kan i närtid alltså handla om distansbekämpning i form av flyganfall och robotanfall. Däremot anses Ryssland kunna återhämta sin förmåga på några år, så nya anfall mot Ukraina eller andra länder kan komma. En oskäkerhetsfaktor är dock hur sanktionerna mot Ryssland verkar, men Kina har ju inga sanktioner mot Moskva så det rinner in fullt flöde av teknik den vägen. Som det konstaterades igår kan Ryssland exempelvis fortfarande tillverka över 100 kryssningsrobotar eller ballistiska markrobotar i månaden, trots sanktioner.
Fokus på råden ligger kring det framtida Natomedlemskapet och integrationen av Försvarsmakten i Natos gemensamma försvar på alla nivåer från lager, logistik, sensorkedjor, ledningssystem och luftförsvar. Insyn i Natos taktiska planering får vi dock inte förrän vi blir fulla medlemmar.
Kraven på att ha tillgängliga förband som kan operera tillsammans med Nato ökar med medlemskapet och Sverige kommer behöva delta expeditionärt och försvara våra allierade på marken, medan sannolikheten för markanfall mot Sverige bedöms minska med Natomedlemskapet.
Två svenska mekaniserade armébrigader av de tre svenska mekaniserade och den fjärde reducerade skyttebrigaden ska kunna skickas utomlands till försvar av allierade.
Kriget i Ukraina och det därmed skärpta säkerhetsläget har satt press på Försvarsmakten som nu agerar mycket mer skarpt i bevakning och skydd av Sverige. Kort sagt går personal och pengar åt att värna rikets gränser, och även exempelvis signalspana mot Ryssland i kraftigt ökad omfattning. Detta i sig gör att återtagandet av svensk försvarsförmåga försenas då resurser går till operativ verksamhet istället för utbildning. Kriget i Ukraina har också direkt inneburit förmågereduceringar i form av personal som utbildar på brittiska Operation Interflex (och även de som utbildar och utbildat på de system Sverige skickat till Ukraina), samt att vi skickat utrustning som hade behövts för nya förband i Sverige.
Det bedöms att utvecklingen av svenskt försvar nu är fördröjt i två år.
Man kommer nu gå från en parallell utveckling av försvaret där alla nya förband utvecklas samtidigt till en prioriterad sekventiell utveckling, där hela nya förband färdigställs i en prioritetsordning. Det blir viktigare att få en hel bataljon eller brigad färdig än att sitta med fyra brigader halvfärdiga. Därför prioriteras att två brigader ska färdigställas med hög tillgänglighet och beredskap, och för att kunna användas i Natos gemensamma försvar, och de andra två nedprioriteras. Prioriteringen blir två brigader till Natos gemensamma försvar och sedan försvar av Stockholm och Gotland. Den tredje mekbrigaden ska nu först bli klar efter 2031, liksom skyttebrigaden. Detta är en tydligt försening av svensk upprustning.
Ett annat sänke för Försvarsmaktens ekonomi har varit den av politikerna bestämda etableringen på nya orter, vilket drar stora kostnader och tar tid, istället för att man ska använda befintliga regementen. Detta skedde mot Försvarsmaktens vilja i någon form av lokalpolitisk kohandel. ÖB är tydlig med att man inte vill ha etableringar på ytterligare orter.
“Försvarsmakten avråder från styrningar kring ytterligare etableringar av organisationsenheter samt styrningar kring verksamhet på olika orter. Den tillväxt som Försvarsmakten beskriver i föreliggande redovisning bygger på hittills genomförda och planerade satsningar på en rad orter i landet. Myndighetens hyreskostnader bedöms öka kraftigt i perioden fram till 2035. Detta beror i stor utsträckning på investeringar i infrastruktur föranledda av operativa behov. Försvarsmaktens produktionskapacitet, främst avseende personalförsörjning, bedöms inte kunna ökas utöver hittills genomförda och planerade satsningar. Försvarsmakten vill därmed särskilt understryka att politiska styrningar kring dimensionering av myndighetens grundorganisation riskerar leda till fördyringar och suboptimering. Sådana styrningar bedöms medföra att angelägna investeringar av operativ karaktär blir försenade samt att det leder till en negativ påverkan på en redan ansträngd personalförsörjning.”
Rikets försvar, fortsatta frihet, oberoende och demokrati är viktigare än att försvarspolitiker ska fjäska för sina lokala väljare i bygden Långbortfrånstan.
Man kommer också anskaffa patrullrobotar (alltså det som populärt kallas självmordsdrönare) och i övrigt rejält utökad drönarförmoga samt skydd mot drönare.
“Anskaffning av patrullrobot genomförs vilket ökar förmåga till precisionsbekämpning med obemannade system mot högvärdiga mål. Förmågan till spaning utvecklas genom anskaffning av taktiska obemannade flygande system till delar av arméns krigsförband. Sammantaget utvecklas arméns förmåga till spaning och verkan med en kombination av mindre och större obemannade flygande system men också förmågan till skydd mot dessa.”
Detta kommer först ske från 2025 och framåt, så tills dess är vi fortfarande förberedda på förra kriget. Om det är någon tröst är vi knappast det enda (Nato)landet som är pucktvåa kontra det moderna krigets utveckling.
Försvarsmakten vill också satsa på rymddomänen – egen satellitförmåga – vilket också ska användas defensivt för att säkerställa att de egna enheterna är adekvat dolda från rymdspaning. Utan egna spionsatelliter så saknar man helt enkelt facit idag på om man lyckats dölja sig väl.
Saker som inte adresseras är hur sjukvårdskedjan ska stärkas till krigets krav utan “Försvarsmakten har behov av stöd med sjukvårdsförmåga då myndighetens egen sjukvårdsförmåga är begränsad” vilket konstaterades här på bloggen nyligen. Ej heller adresseras hur man ska kunna utbilda parallellt med att vara i krig – som man ser i Ukraina räcker det inte att kriga med det man har från krigets första dag, utan det behövs kontinuerlig personalförsörjning och försörjning av ny utrustning både i takt med förluster, önskad förmågeökning och anpassning av behov utifrån angriparens förmågor, taktik, strategi och tekniska nivå.
Ska man summera ÖB:s råd så är det att rikets försvar behöver höjda anslag för att inte planerad förmåga ska försenas ytterligare och det finns en distanshotbild i närtid och hot om ryska markanfall mot andra stater på sikt.
Nu är det upp till svenska politiker att prioritera vår frihet och demokrati, hålla blicken på målet och inte tappa bollen. Inte ens när Ryssland blir besegrade i Ukraina får vi börja prata om eviga fredenigen, för Ryssland kommer anfalla igen. Situationen kommer likna den efter första världskriget, dvs Ryssland kommer vara revanschistiskt och rusta upp igen. Och får Putin ett lillfinger i belöning för Rysslands illegala invasionskrig i Ukraina blir det ännu färre. Då finns nu bara Sverige som ryskt grannland i Europa som inte är med i Nato än och nästa europeiska mål för Moskva.
ÖB:s råd blir en lista att pricka av vad politikerna inte lyssnade på.
56 kommentarer
Imgem fart på kommentarerna idag? Men ja, det vore skönt om politikerna lät bli att pilla.
Folk käkar middag och lägger barnen. Vid 2030 brukar det börja ta fart igen.
Precis så, barnen sover.
Politiska, religiösa och militära intressen är de tre saker en stat behöver särskilja och aldrig någonsin blanda samman, om den ska fungera väl och existera länge.
I övrigt anser jag att ÖB resonerar klokt.
En koppling mellan politik och militär är nog oundviklig om man inte ger försvaret rätten att sätta sin egen budget med indrivning och att stifta sina egna lagar utan politik insyn.
Stark rapport. ÖB med stab inger förtroende.
Någon som hört om Griperne?
Jag tror Pål Jonson sköter det här bra. Han verkar inse allvaret.
Det finns ett lager med tjänstemän/byråkrater som har en egen vilja.
Politiker är i regel livrädda för tjänstemännen.
Det kallas för ministerstyre ifall en politiker pekar med hela armen.
Du har säkert hört uttrycket ministerstyre då och då.
I synnerhet i situationer när politiker undviker att ta ansvar.
Ännu värre är alla på helt vanliga företag som numera alltid svarar på kritik med “jag kan inte kommentera det enskilda fallet” som om dom vore ministrar.
Brukar inte den intervjuande journalisten fråga varför, då?
Möjligen Janne Josefsson då, de flesta journalister idag verkar mest vara jävligt nöjda om de lite lagom tillpiffade får synas någon minut i TV rutan…
Låter bra.
Häll nu mera pengar på försvaret.
Jag föreslår det politiska målet att de två expeditionära brigaderna skall bli uthålliga.
Massiv logistikförmåga bakom dem.
Stora förråd med bränslen, förbrukningsvaror och alla slags ammunition.
Förmåga att producera enklare ammunitionstyper i samma takt som de förbrukas.
Reparationsresurser.
Vårdkedja för skadade.
Färdigutbildad personal för att avlösa vid fronten.
Förmåga att löpande utbilda ny personal.
Häll gärna på ännu mera pengar för att även genomföra annat som är planerat.
Och för att sträcka ut nacken, häll pengar på glesbygder, ja alla bygder i form av förstärkt hemvärn, civilförsvar, samordning av dessa och infrastruktur som skjutbanor, övningsfält, flygplatser/flygbaser, bränsleförråd och att vårdcentraler och sjukhus förbereds för att ta emot masskadeutfall. Några år senare kommer en del att utvecklas vidare till “bygderegementen”, må de som önskar detta göra sitt yttersta för att samla bygden runt genomförande av det omedelbara och planerade för maximal attraktivitet för det man hoppas på.
Om ett natoland ställer upp en brigad redo för krig borde man även säkra produktion av finkalibrig ammunition och minst ostyrda granater och raketer i alla kalibrar men med avancerade tändrör samt enklare drönare i samma takt som man man skjuta dem räknat på säg veckogenomsnitt för full strid.
…man kan… *suck*
Ös på med ny och bra personlig soldatutrustning, för alla delar av FM.
HV finns ju i hela landet, och alla förband borde väl få samma förutsättningar, så det spelar väl ingen roll om det är i glesbygd eller nära “storstäderna”?
Rädslan för en ryss-rusning över gränsen till Finland:
Jag brukar fråga min gamla morsa och syrra, som båda bor strax norr om Helsingfors, om de är rädda för ett ryskt anfall mot Finland. Förut sa de typ “inte alls” (särskilt under Kekkonens och Halonens tid), och nu senast svarade båda JA!
Morsan läser varje dag Helsingin Sanomat och hon har vuxit upp under vinter-, fortsättnings-, och Lapplands-kriget. Dessutom dog hennes farfar på ett fångläger i Tavastehus under inbördeskriget 1918 och begravdes i en namnlös jordhög med ett tjugotal andra röda fångar, huller om buller. Hennes farfar och de andra röda fångarna lämnades helt utan mat och vatten under de sista veckorna i livet, när de låg på marken utomhus utan skydd mot regn och kyla, vilket är ett brott mot krigets lagar. Syrran däremot läser aldrig nyheter eller tittar på TV-nyheter och hennes stora intresse är och har alltid varit shopping.
Finland blev Nato-medlem den 4.4.2023 och det har alltså inte hjälpt särskilt mycket, när det gäller mina familjemedlemmars oro för ett ryskt anfall mot Finland.
Starkt att prata om inbördeskriget
Inte vidare finskt att göra det?
Du har alldeles rätt, Anders Ryden. Det anses vara en stor skam i Finland, om man har en släkting som har stridit på de “rödas” sida under Inbördeskriget i Finland. I Sverige är få människor medvetna om detta, men jag skulle inte berätta om det i Finland. Vilka som hamnade på de “vitas” och de “rödas” sida berodde mycket på var man bodde och vilken samhällsklass man tillhörde (Inbördeskriget var en väpnad kamp mellan “vita” (borgerliga) och “röda” (socialistiska) samhällsgrupper i Finland).
Jag har tagit reda på fakta om min mammas farfar, t ex hade han 8 barn (men jag tvivlar på att alla levde upp till vuxen ålder), så han var tvungen att jobba väldigt hårt för att försörja sin familj. Han jobbade på en läderfabrik, vilket antagligen innebar väldigt tungt arbete och kanske ett fackligt engagemang. Hans änka fick ett fruktansvärt jobbigt liv efter kriget 1918 och blev ständigt trakasserad av de “vita” och hade väldigt ont om pengar. Jag har hittat familjen genom släktforsknings-sajten MyHeritage (jag såg min morfars foto och kände igen min mammas ansiktsdrag i honom). Jag skrev ett brev till min mammas äldre halvsyster, som vi inte kände till tidigare, men hon har inte svarat; det är ju väldigt känsligt så jag förstår det. Min mamma och syster har varit på min morfars grav och lagt blommor och en hälsning två gånger. Lustigt nog bodde min morfar också i Helsingfors under den senare delen av sitt liv, precis som vi, fast hans familj var från Åbo-trakten. Lustigt nog heter både min mamma och min nya halv-moster Anja i förnamn, och det är ungefär 15 år mellan dem.
Micael Bydén är en mycket bra ÖB!
Lyssnade på ett föredrag av Chefen för Operationsledningen för ett tag sedan, generallöjtnant Carl-Johan Edström. Efter föredraget frågande någon om hur lång tid Ryssland kan anfalla en annan stat igen. Svaret var inom 5-7 år! Det är bråttom nu!
#RussiaIsATerroristState
Instämmer med det tidsintervallet. Jag har sagt 5-10 år på föreläsningar.z
Jag upplever att genlt Edström är en mycket bra källa att lita på för den bedömningen.
beror säkert lite på.. men ja borde inte ta många år om de har hyffsad ordning på ekonomin. 300 000 värnpliktiga varje år så några år för att ha en nmiljon att mobilisera sen måste det till lite hårdvara också.. nu verkar man iofs ha visat att det inte är superkritiskt med sånt..
Största styrkan vi i väst har stavas tillsammans! Därför vi ned till varenda person måste tuta in i oss att inte gå på sådana krafter som vill splittra oss, att dela upp oss i vi och dem. Nu är det vi mot de onda krafterna som inte vill oss väl, de som försöker påverka oss till att ge upp. Ge fan aldrig upp, någonsin!
Klart så. Samtidigt är svårigheterna idag betydliga. Denna uppkopplade värld låter diverse diktaturer sätta arméer av troll i arbete (eller numera datorprogram) med att posta propaganda som går rakt in i stugorna i vårt land.
Anekdotiskt är det deprimerande vanligt idag när jag chattar med svenskar att allt för många ej längre antingen genuint klarar av att skilja på diktatur och demokrati (visserligen främst 50+:are) eller försöker luckra upp distinktionen. Bu så hemskt att man inte fick som man ville i ett visst politiskt beslut, eller att en viss folkvald regering tog dåliga beslut för något årtionde sedan. Och man fattar inte att demokratin starkt bidragit till och fortsätter att vara en förutsättning för att Sverige skall vara det trygga land vi vuxit upp i (gängkriminalitet åsido, som tyvärr nämns i förbifarten för att blanda bort korten, vilket jag inte avser göra här).
Jag tycker både och, bedömmare säger 5-7 år, vilket innebär att vi skall agera som om vi hade 4 år på oss. Det finns en inneboende rädsla inom FM att accelerera schemat, för flera befattningshavare säger att det innebär förljande problem… Vi kan göra en jämförelse med det civila, om ett företags VD får uppdraget att expandera på marknaden så ser denne till att göra det-inte att fastna i intern byråkrati-eller tillåta densamma fortsätta begränsa organisationen.
–
Vad gäller en expansion av en FM kostym så har det skett förr i historien exvis nazi-tyskland-som splittade sina befintliga förband i 3 delar, dvs 1 div blev 3 och ökade dessa stegvis från kader till fulla div på en given tid, sedan gjordes likadant ett antal gånger. Så det kan gå fort att öka numerär om viljan finns -vilket förmodligen behövs iaf för att fylla de luckor i förbanden som kommer uppstå i strid.
–
Vad gäller mtrl så måste FM/FMV tänka helt annorlunda, det kan inte vara acceptabelt att brister som fanns för 2 år sedan för exvis personlig mtrl-fortfarande är kvar. Om de ansvariga inte kunnat sudda dessa brister nu- så måste nya krafter in i FM såväl som FMV. I det civila hade personer med ett sådant ansvar inte längre varit kvar på sina positioner.
–
En riktig förmågehöjning som skulle ge väldigt snabbt utfall vore att förse HV med exvis PvRb-LvRb SBmtrl, splitterskyddade fordon+utökade övningstider- det skulle kunna hanteras inom max ett års tid.
–
Avveckla den byråkrati som fn begränsar verksamheten i FM (som är självskapad), för den hanterar en fredstida organisation med syfte att åka ut globalt och bedriva mer eller mindre Polisiära funktioner. Återanställ officerare och soldater som har lämnat, var inte rädda för äldre invasionsoficerare-för de har erfarenhet från högre stabsarbete inom Förd-Brig-ArtReg samt Kår-kunskaper som behövs.
Det finns inte pengar för att accellerera, förutom andra flaskhalsar som instruktörer, tiden att utbilda officerare enligt nuvarande system mm.
Det är vad jag menar är uppgiften i problemet, just nu får jag uppfattningen att man fastnat i insatsförsvarets “tänk”, processer och styrningar och inte ser lösningar utanför dessa.
För att återanställa så krävs ju vilja från två sidor. Och jag vet många fd. yrkesofficerer som är rätt desillusionerade vad gäller FM, där det räcker att nämna “PRIO” för att framkalla fysiska reaktioner.
Att jämföra med tyskland inför wwii känns inte riktigt rättvisande, bland annat fick de hålla en kraftigt reducerad arme efter förlusten av wwi, man löste då numerär genom att behålla i princip officerare på alla nivåer. Så lite enklare att skala upp sen då, när man inför värnplikt och den befintliga plutonen blir 3 men bestod från början mestadels av erfarna befäl. Men visst bör man agera skyndsamt men samtidigt inte stressa fram saker som inte blir bra, det ska ju bli bra på lite längre sikt också.
Ja, problemet är att vi kanske inte har längre tid på oss, skall vi utgå från värsta fallet i planering (vilket vi borde) så skall vi vara beredda att inom 4 år möta ryssland-i värsta fall ensamma, allt annat är önsketänkande som liknar det vilket försatt oss i nuvarande situation.
Läste att försvarsanslagen har fördubblats sedan år 2015. Men personalstyrkan har bara växt med 500 personer? Vart tar pengarna vägen?!
Nu kan personalen göra annat än att sitta på röven och hitta på regler och kurser för varandra…
Det kan man fråga sig, vad får vi för våra försvarsanslag? Finland har ju länge fått mer pang för sina anslag
Försvaret har ju fått en märklig förmåga att “tvätta pengar”, där försvarsmakten t.ex. hyr sina lokalet av fortifikationsverket. Vilket sorterar under finansdepartementet.
Det är ju samma slags tänk som många företag använder sig av, att det är bättre att hyra än att äga. Ger mer “flexibilitet”, och andra floskler vilket oftast kokar ner i en kortsiktighet i det man gör.
Alla lokaler och området som FM använder ägs och underhålls av Fortifikationsverket eller Specialfastigheter. Som ska gå med vinst och ta ut “marknadshyra” som om ett skjutfält har en annan marknad än FM! Idiotiskt!
Har inte så stort förtroende för HÖBen (HamsterÖB) och det vore katastrof om han får styra själv. Mkt gnäll, ytterst små förändringar till modern krigföring, Internpolitik mellan försvarsgrenar styr. Att vara emot det extrema slöseriet med uppstart av nygamla orter tex Falun låter dock väldigt bra, men har inte direkt kommunicerats så starkt tidigare. USA kommer sannolikt inte att skicka mer vapen till Ukraina utöver beslutat och sen kanske gå ur NATO, de är väldigt trumpna. Så nu måste Sverige visa framfötterna och minst tredubbla stödet till Ukraina inkl hälften av våra Gripen och direkt starta nya order. Parallellt initiera samtal med övriga Ukraina-vänliga länder framförallt i NordEuropa för att kraftigt öka stödet till Ukraina på alla sätt. Vår civilisation är hotad.
Hamster? Avses beteendet eller utseendet?
Utseendet vet jag inte, han idoliseras väl som rätt snygg på bilderna. Jag menar beteendet att hamstra vapen hemma inför ett osannolikt angrep de närmaste åren istället för använda vapnen till att förstöra för fienden.
Vi har ju enligt experterna här 5-10 år på oss bygga upp resurserna hemma. Och ju mer Ryssland försvagas ju längre tid tar det för dem att “komma tillbaka”.
Det finns inte försvarsindustri som kan ersätta det vi skickar på fem år.
Är det det som är tanken, att låt Ryssland härja i Ukraina så slipper vi göra någonting? Låt det pågå 10 år till? Men vill Tyskland, Italien, Frankrike och UK göra något skulle de ha kapacitet att på 5 år få igång industrin igen, det handlar om vilja
5år är nog räät kort tid i sammanhang att betsälla nytt ja, men man får börja med att beställa i allafall.. Och man har väl i alla fall en order på gång för att ersätta CV90. Förhoppningsvis så ser man till att man i allafall har option på att fortsätta köpa mer sen. Vi borde verkligen dra igång processer för att införskaffa matrl som behövs framåt, och hoppas väl att det i allafall händer mer än vad som kommuniceras med media.
Din kommentar förbryllar lite. Är det flaskhalsar i form av produktionskapacitet eller saknas vissa typer av producenter? Jag som inte kan någonting kan räkna upp flera som en lekman tänker täcker det mesta. BEA Hägglundh/Bofors, SAAB, Nammo m fl.
I det civila livet kan man bygga fabriker på några få år.
MELLIS
Alla våra inhemska bolag maxar just nu som jag förstår det och har eller är på G att bygga ut och anställa ny personal, BAE Hägglunds har fått massiva orders de senaste åren. Nammo skall köra 5-skift, men det finns flaskhalsar också, t ex komponenter för granattillverkning.
Allt som har produktionslinor igång tycker jag att vi skall bidra mer med och beställa mer nytt. Dvs CV9035C, Patria, Mjölner.
Finns många skadade veteraner i Ukraina som behöver något vettigt att göra om dagarna och finns många ukrainska kvinnor som kan agera tolkhjälp. Varför inte hyra in den tjänsten och få instruktörer som vet hur det nya kriget är. Kommer ihåg från lumpen själv att dom befäl man lyssnade extra noga på och respekterade var dom som kommit precis hem från Bostnien.
Kanske helt fel forum, men har följt bloggen i flera år och känns som man skulle kunna få bra svar i kommentatorfältet.
Är 35 år och förekommer i belastningsregistret vid flera tillfällen, rattkörnkörning, förtäring av alkohol på allmän plats, två ringa narkotika brott och snart kanske misshandel.
Genomförde värnplikt med goda vitsord och var väktare/ov i unga år men har under åren varit invid en annan typ av miljö.
Har kommit vidare ur den “svackan” som bidrog till att jag “smutsat ner mitt anseende” och saknar meningsfullheten att vara en del utav försvaret/säkerheten i landet.
Förstår att jag kan glömma polisen/försvaret/hemvärnet men det hade känts så meningsfullt att på något sätt engagera sig.
Vet någon hur ser det ut för en person i mitt läge, finns det meningsfulla organisationer man kan bli en del utav som stöttar samhället vid eventuellt framtida krig?
Hade jag haft möjlighet hade jag sökt in till HV.
Kikat på civilförsvarets hemsida, men att lära ut hemberedskap eller HLR och liknande är inte riktigt det jag är ute efter.
Någon som kan ge råd?
Ytan att förhoppningsvis låta för själv god tror jag att om jag inte hade haft historiken jag har hade jag varit gott HV material jämfört med de av mina lumparpolare som fortsatte vara en del av FM och HV, men det är ju inte möjligt nu.
Är du säker på att HV inte tar dig?Anta inget utan kolla med dem och var öppen med din bakgrund. Det finns ju också idag flera organisationer som hjälper Ukraina, och ett engagemang för UA är ett engagemang för Sverige med.
Du behövs! Vi behövs alla!
Jag har jobbat i kriminalvården under en lång lång tid men släppte det för ca 7 år sedan. Alltså har jag träffat massor av personer som suttit inne. Kan bara säga att en väldigt hög andel av dessa människor skulle kunna fungera utmärkt i ett försvar (och då menar jag inte enligt den rysska modellen). De skulle så klar även funka i civila arbetslivet också. Men möjligen tom bättre i militären pga den struktur och det ramverk som man har där. Problemet är dock komplext. Dels har “vanliga” människor en stor misstänksamhet mot ngn som suttit inne och generaliserar kraftigt kring den personens framtida tänkta uppförande och pålitlighet vilket gör att man inte gärna vill acceptera folk med den bakgrunden. Dels finns ofta missbruksproblematik med i bilden vilket gör att chansen för återfall är rätt stor. (Vem vill ha en person med kanske redan dålig impulskontroll, berusad och med till gång till vapen, även om det i dag faktiskt är rätt lätt att få tag på vapen i alla fall) Detta är bara ett par av de svårigheter som man stöter på som fd intagen. Har träffat gamla intagna som tex suttit för mord och som berättat för mig att det var egentligen när dom kom ut som det riktiga straffet började…
Men efter att ha lärt känna så många människor som suttit intagna under längre perioder inser jag att jag ibland faktiskt litar mer på många av dessa än på vissa andra personer runt omkring mig.
Tyvärr kan jag dock inte ge dig ngt förslag på område som skulle fungera vad gäller försvaret som det ser ut i dagsläget i samhället. Är det mest småbrott behöver det ändå gå rätt lång tid för att man ska få en chans. Alternativet är kanske att engagera sig i ngt annat som ger genomslag tex inom politiken. Då kan man ju också dra nytta av erfarenheterna från tidigare om man vågar vara öppen med detta(vilket man måste för att inte hamna i blåsväder på annat sätt).
Och slutligen som en då förtiden väldigt känd kriminell en gång sade till mig: De egenskaperna som jag och vissa andra har kommer att i en krigssituation att vara eftertraktade. Han syftade då på att anmäla sig som frivillig för att storma en bunker, alltså dålig impulskontroll och kortsiktigt tänkande….
Det är en händelserik tid fram till 10 december, håller andan
Tack för en mycket tydlig genomgång av den icke-sekretessbelagda delen av ÖB:s råd.
När jag läste följande gick det dock litet kalla kårar längs ryggraden på mig:
” Prioriteringen blir två brigader till Natos gemensamma försvar och sedan försvar av Stockholm och Gotland. Den tredje mekbrigaden ska nu först bli klar efter 2031, liksom skyttebrigaden. Detta är en tydligt försening av svensk upprustning.”
Den tidsfrist, som det fantastiska ukrainska folket har skaffat oss (med sin tapperhet och till priset av ett enormt lidande), måste dock enligt min mening tillvaratas med ännu större skyndsamhet. Efter 2031 låter som en helt orealistisk tidshorisont, max 2028 borde vi väl kunna vara där om riskmedvetandet är tillräckligt högt.
Det finns flaskhalsar som uppenbarligen tar tid att åtgärda.
“Utöver personal är även materiel och infrastruktur gränssättande för produktion
och tillväxt. Försvarsmaktens förmågeutveckling är därför beroende av att även
andra försvarsmyndigheter har tillgänglig personal med rätt kompetens och
produktionskapacitet i den omfattning som krävs för att möjliggöra
Försvarsmaktens tillväxt.”
Läser ÖB´s ord
“Likt tidigare avråder ÖB politiken från att förvandla Sverige försvar till lokalpolitik och vill inte att resurser slukas av etableringar på nya orter.”
Det är med ett visst vemod i hjärtat jag inser att I22 troligen aldrig kommer att återupprättas.
Också kärnkraftverk och Arlanda borde ha aktiva lokala försvar mot drönare
Förutom droner borde väl luftvärn få absolut högsta prio.