Artikeln innehåller annonslänkar för Tibber och Hemsol.
Börsveckan inelds blandat i de asiatiska tidszonerna, med viss positiv övervikt. Financial Times skriver att en av Northvolts största investerare tror pengarna är slut för batteritillverkaren denna vecka och att konkurs är möjlig, samt har skrivit ner värdet på investeringen till noll. Efter låga elpriser i helgen är nu de skyhöga elpriserna tillbaka tillsammans med nattfrost i södra rikshalvan när Sverige exporterar el till energikrisande Tyskland och därmed importerar tyska energipolitikens elpriser.

Stockholmsbörsen backade förra veckan med -1.91% för storbolagsindex OMXS30 och -2.52% för det breda indexet OMXSPI. Kronan föll hårt mot dollarn, men stödet vid 11:- SEK per dollar verkar hållit än så länge och just nu kostar dollarn 10:97 SEK medan euron är stabil på 11:56 SEK. Guldpriset stiger något och kostar nu 911:- SEK per gram.
I USA backade också börserna, vilket bara delvis kompenserades av den stigande kronan. S&P-500 gjorde -2.08% på veckan efter fall i fredags och Nasdaq 100 gick -3.42%. Den initiala Trumpgasmen verkar således resulterat i vinsthemtagningar. På veckan gick Spotify bäst bland FANANGST med +14.39% och sämst gick Facebook på -5.98%. I fredags var storhetsvansinnets Muskovitjs – som nu leker Grima Ormstunga bakom tillträdande president Trump – bolag där han påstås vara VD, Tesla, enda FANANGST som steg och då med +3.07%, men backade ändå med -0.16% på veckan.
I de asiatiska tidszonerna går det blandat under morgonen. ASX 200 +0.18%, Hang Seng +0.66%, KOSPI +1.99%, Nikkei 225 -0.95% och Straits Times -0.08%. Kanske lite övervikt åt det positiva hållet trots allt?
Källor till Financial Times uppger att de bedömer att Northvolts pengar är slut i veckan och konkurs inte kan uteslutas. En av batteritillverkarens största investerare har skrivit ner värdet på investeringen till noll, även om det är anonyma uppgifter. Det lär framkomma tids nog i årsredovisningar vilken investerare det var. FT skriver:
“One of Northvolt’s main investors told the Financial Times that they thought an insolvency was likely next week and that they had written down the value of their investment to zero.”
Men vi får se. Läget verkar inte muntert och är någon faktiskt intresserad av bolaget så kan de förstås invänta konkurs och sedan köpa ett skuldfritt inkråm i konkursboet istället. Det är affärer, inte välgörenhet.

Med första riktiga vinterkylan i södra Sverige under natten och kallt väder strax över nollan under dagen är skyhöga elpriser nu tillbaka. Priserna toppar på 58 öre per kWh i SE1, 66öre i SE2, 182 öre i SE3 och 190 öre i SE4. Dagtida medel blir 45 öre i SE1, 40 öre i SE2, 123 öre i SE3 och 131 öre i SE4, samtidigt som de lägsta priserna i natt låg på två öre i SE1 och SE2 och fyra öre i SE3 och SE4.
Detta gör att det går att pressa priserna genom att flytta konseumtionen via timpriser, t ex via Tibber, som just nu har erbjudande om tre år fri månadsavgift om du har elbil eller laddbox som stöds av Tibber, eller solceller på taket (reklamlänk). Erbjudanet gäller till och med 30:e december. Vilka laddboxar eller elbilar som stöds kan du se här (reklamlänk). Ska nog byta själv från Södra Medlemsel faktiskt. Med Tibbers Grid Rewards kan man med rätt laddbox rent av få betalt för att ladda elbilen för att balansera elnätet vid kraftöverskott. Längre fram ska Grid Rewards även komma för integrerade elbilar som Tesla, oavsett laddboxens märke. Laddboxar som idag kvalificerar för Grid Rewards är Charge Amps, Easee, go-e, Wallbox och Zaptec.
Annars kommer förmodligen solcellerna producera fint idag, då kylan beror på klart väder och det ännu inte kommit snö i södra Sverige. Medan jag skriver har solkraften börjat kicka igång, men solen ligger lågt över taken. Vill du skaffa solkraft, kontakta Hemsol som kommer ge dig en eller flera offerter från olika leverantörer till din villa, lantbruk, företag eller bostadsrättsförening (reklamlänk).
Orsaken till elpriserna är att Sverige exporterar el. I skrivande stund 3 296 MW, varav 988 MW direkt till Danmark och Tyskland. Danmark skickar i sin tur sedan vidare kraften till Tyskland. Därmed importeras de tyska elpriserna till Sverige, trots ett överskott.
Detta är helt i linje med EU:s energi- och råvarupolitik. Inga länder ska få hålla på sina råvaror och energi, utan allt ska säljas på en gemensam marknad där infrastrukturen ska byggas ut för att stödja detta.

Däremot är Nordpools prissättningsmekanism ett helt aktivt val där Sverige är med och bestämmer, inklusive den nya omläggningen av prismekanismen som Svenska Kraftnät godkänt av Tidölaget genomfört. Man kan annars ha diffrentierade elpriser som Tyskland – ett inhemskt elpris baserat på det faktiska överskottet, och ett elpris på det man exporterar. Endast dagar man då importerar – vilket vi inte gör idag – blir priset högt. Frankrike importerar helt enkelt inte grannen Tysklands elpriser.
Men så ska vi inte ha det, för Sverige ska vara bäst i klassen på att hjälpa andra som Tyskland att kompensera för deras usla egna politik.















