Denna artikel innehåller betallänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat och för företaget.
Den svenska kronan är nu som svagast sedan finanskrisen, inklusive valutaindex. Sverige har negativ handelsbalans med EU med varor och tjänster och svensk ekonomi lider alltså allt mer ju starkare euron blir. Börserna fortsätter falla i Asien under torsdagsmorgonen.

Stockholmsbörsen backade vidare med -1.65% för storbolagen på OMXS30 och -2.26% för OMXSPI. Dataspelkoncernen Embracer utmärkte sig med -44.82% på aktiekursen och börsmiraklet är nu ner runt 80% sedan toppen 2020. Nedsidan är dock begränsad till endast ytterligare 100%.
I USA backade S&P-500 med -0.73% och tekniktunga Nasdaq 100 gick -0.50%. Tesla ledde bland FAANGST-aktierna och backade med -154%. De amerikanska räntorna steg generellt, även om det finns enskilda undantag som 2-månaders.
Hos de asiatiska tidszonerna faller börserna vidare under morgonen.
ASX 200 går -1.14%, Hang Seng rasar -2.54%, KOSPI -0.40%, Straits Times -0.11% och Nikkei 225 går mot strömmen med +0.43%.

Den svenska valutan kronan är på sin svagaste kurs mot euron sedan finanskrisen och även kronindexet KIX, som ska spegla växelkursen mot en korg av våra främsta handelspartners, har nu under våren varit på sin högsta nivå (=svagaste kronan) sedan april 2009.
Då börjar genast myten om Sverige som stort exportland spridas och att svag krona är positiv, samt att vi minsann gått över till tjänsteexport. Men det är en myt.
I april, som är SCB:s senaste siffror, så hade vi en negativ bytesbalans med tjänster och importerade tjänster för 289 GSEK, medan vi exporterade endast 274 GSEK, dvs negativ tjänstebalans på 15 GSEK. Då är ändå en hel del av vår tjänsteexport fejkad bokföringsmässig merchanting. Mot EU med sin euro sålde vi tjänster för 124 GSEK men köpte för 156 GSEK för en negativ tjänstebalans på 32 GSEK.
När det gäller fysisk export och import av varor är SCB:s siffror senast för februari. Där hade vi visserligen ett överskott mot EU via 111 GSEK i export och 94 GSEK i import, för ett netto om 17 GSEK, men 17-32=-15 och Sverige har alltså negativ tjänste- och varuexport mot EU.
Därtill är vi ju bland de bästa i klassen på att betala EU-avgift, samt på att skjuta oss själva i foten genom övertolkning och överimplementering av EU-beslut. Men det är en annan fråga.
Poängen är att Sverige inte är det där gamla stora exportlandet och vi gynnas inte längre av en svagare krona – tvärt om behöver vi ha en stark krona eftersom vår ekonomi blir allt mer importberoende.
Samtidigt ska man komma ihåg att värdet på importen ofta skapas i Sverige. Något som importeras för 10:- SEK för ett låglöneland kan säljas för 100:- SEK i butik. Skillnaden på 90:- SEK är ett värde som skapas via logistik och försäljning inom Sverige. Detta var ett hypotetiskt exempel, men visar att det går att få ekonomin att gå plus även på import, men en svag valuta är ett problem.
Den positive ser förstås möjligheten att nu flytta hem tillgångar till Sverige, baserat på att den svenska kronan tidigare återhämtat sig. Men man ska inte köra bil genom att styra via backspegeln och var man har varit. Det är det man har framför sig som är problemet.
Totalt sett hade Sverige i februari negativ bytebalans för varor med -5 GSEK och tillsammans med negativ tjänstebalans är vi alltså ett importland, inte ett exportland. Detta trots den svagaste kronan på 14 år. Eller snarare tack vare – det är dags att den svenska självbilden om det stora exportlandet Sverige lämnar 80-talet. Vi är inte ens nettoexportörer av tjänster.
Den som fortsätter basera beslut och politik på exportlandet Sverige kommer ta fel beslut och föra fel politik.För övrigt skryts det ju vilt om vår export av elkraft. Men elkraftexport skapar inga jobb. Det behövs inte fler anställda på ett vattenkraftverk för att elen exporteras och inte heller för att elpriset stiger. Elkraft är en form av passiv inkomst, som inte skapar särskilt många jobb.
Sedan kan man diskutera i små grupper varför kronan tydligen blir som svagast under regeringar med en moderat statsminister. Bildt-Reinfeldt-Kristersson. Säkert en ren slump och otur.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring, och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.



