Denna artikel innehåller betallänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat och för företaget.
Den svenska kronan är nu som svagast sedan finanskrisen, inklusive valutaindex. Sverige har negativ handelsbalans med EU med varor och tjänster och svensk ekonomi lider alltså allt mer ju starkare euron blir. Börserna fortsätter falla i Asien under torsdagsmorgonen.

Stockholmsbörsen backade vidare med -1.65% för storbolagen på OMXS30 och -2.26% för OMXSPI. Dataspelkoncernen Embracer utmärkte sig med -44.82% på aktiekursen och börsmiraklet är nu ner runt 80% sedan toppen 2020. Nedsidan är dock begränsad till endast ytterligare 100%.
I USA backade S&P-500 med -0.73% och tekniktunga Nasdaq 100 gick -0.50%. Tesla ledde bland FAANGST-aktierna och backade med -154%. De amerikanska räntorna steg generellt, även om det finns enskilda undantag som 2-månaders.
Hos de asiatiska tidszonerna faller börserna vidare under morgonen.
ASX 200 går -1.14%, Hang Seng rasar -2.54%, KOSPI -0.40%, Straits Times -0.11% och Nikkei 225 går mot strömmen med +0.43%.

Den svenska valutan kronan är på sin svagaste kurs mot euron sedan finanskrisen och även kronindexet KIX, som ska spegla växelkursen mot en korg av våra främsta handelspartners, har nu under våren varit på sin högsta nivå (=svagaste kronan) sedan april 2009.
Då börjar genast myten om Sverige som stort exportland spridas och att svag krona är positiv, samt att vi minsann gått över till tjänsteexport. Men det är en myt.
I april, som är SCB:s senaste siffror, så hade vi en negativ bytesbalans med tjänster och importerade tjänster för 289 GSEK, medan vi exporterade endast 274 GSEK, dvs negativ tjänstebalans på 15 GSEK. Då är ändå en hel del av vår tjänsteexport fejkad bokföringsmässig merchanting. Mot EU med sin euro sålde vi tjänster för 124 GSEK men köpte för 156 GSEK för en negativ tjänstebalans på 32 GSEK.
När det gäller fysisk export och import av varor är SCB:s siffror senast för februari. Där hade vi visserligen ett överskott mot EU via 111 GSEK i export och 94 GSEK i import, för ett netto om 17 GSEK, men 17-32=-15 och Sverige har alltså negativ tjänste- och varuexport mot EU.
Därtill är vi ju bland de bästa i klassen på att betala EU-avgift, samt på att skjuta oss själva i foten genom övertolkning och överimplementering av EU-beslut. Men det är en annan fråga.
Poängen är att Sverige inte är det där gamla stora exportlandet och vi gynnas inte längre av en svagare krona – tvärt om behöver vi ha en stark krona eftersom vår ekonomi blir allt mer importberoende.
Samtidigt ska man komma ihåg att värdet på importen ofta skapas i Sverige. Något som importeras för 10:- SEK för ett låglöneland kan säljas för 100:- SEK i butik. Skillnaden på 90:- SEK är ett värde som skapas via logistik och försäljning inom Sverige. Detta var ett hypotetiskt exempel, men visar att det går att få ekonomin att gå plus även på import, men en svag valuta är ett problem.
Den positive ser förstås möjligheten att nu flytta hem tillgångar till Sverige, baserat på att den svenska kronan tidigare återhämtat sig. Men man ska inte köra bil genom att styra via backspegeln och var man har varit. Det är det man har framför sig som är problemet.
Totalt sett hade Sverige i februari negativ bytebalans för varor med -5 GSEK och tillsammans med negativ tjänstebalans är vi alltså ett importland, inte ett exportland. Detta trots den svagaste kronan på 14 år. Eller snarare tack vare – det är dags att den svenska självbilden om det stora exportlandet Sverige lämnar 80-talet. Vi är inte ens nettoexportörer av tjänster.
Den som fortsätter basera beslut och politik på exportlandet Sverige kommer ta fel beslut och föra fel politik.För övrigt skryts det ju vilt om vår export av elkraft. Men elkraftexport skapar inga jobb. Det behövs inte fler anställda på ett vattenkraftverk för att elen exporteras och inte heller för att elpriset stiger. Elkraft är en form av passiv inkomst, som inte skapar särskilt många jobb.
Sedan kan man diskutera i små grupper varför kronan tydligen blir som svagast under regeringar med en moderat statsminister. Bildt-Reinfeldt-Kristersson. Säkert en ren slump och otur.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring, och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
147 kommentarer
Nu är ju världen större än EU och man måste kolla hela importen men vi är i alla fall en humanitär stormakt så vi får börja leva på humanism.
Eller havregryn om det inte räknas som kränkning.
Historiskt har väl negativ handelsbalans betalats med att sänka guldhalten i mynten vilket vi nu ser genom kronfall. Tyvärr har vi ingen flotta att stötta kronan med.
Men detta är självreglerande, till slut har ingen råd att importera längre.
Nå, tvingas man äta havregrynsgröt kan man i alla fall glädjas åt att man får dra av halva lönen till tjänstefolket som kokar den.
Det är staten som drar halva lönen från tjänstefolket som kokar den…
När du anlitar ett företag för rutarbete kan du få skattereduktion, så kallat rutavdrag, för delar av arbetskostnaden.
Vi kan alltså konstatera att Skatteverket åtminstone ser avdraget som arbetsköparens, dvs “du/ditt avdrag”. Eller “man” som jag formulerade det i en något mer generellt formulering.
Anser du att det är en felaktig beskrivning förutsätter jag att du anmodar att Skatteverket rättar sin information snarast.
Men viktig poäng, absolut!
Vem är den onde här? Den som anställt personal i sitt grötkokarföretag eftersom det finns en efterfrågan eller den som skapar efterfrågan tack vare RUT? Eller vänta nu, det måste vara regeringen, hade möjligheten till RUT inte funnits hade ju vare sig grötkokarföretaget eller den som köpt tjänsten gjort så och då hade ju tjänstefolket gått på bidrag och sluppit bli utnyttjade av arbetsköpare.
Vilken utopi!
Typiskt den polariserande högern att leta “gott” och “ont” i en skatteteknisk diskussion.
Men vi kan enas om att arbetsköpare är det vedertagna ändå? Trots att skatteverket trilskas med att kalla det arbetsgivaravgift?
Problemet med RUT och ROT (och andra bidrag eller skattereduktioner) som är till för att ändra efterfrågan på en vara eller tjänst är att de ger bidrag eller reduktion på vara eller tjänst som ändå hade blivit utförd till fullpris. Nyttan av dem bör alltid utvärderas mot dess kostnad.
I detta fall kanske gröten kokats även utan RUT.
@Ferroresonans: Man blir ju oftast inte arbetsgivare för att man köper hushållsnära tjänster.
Drev med ditt syftningsfel men lovar att illustrera med bilder nästa gång så det inte går över huvudet…
Ja så kan man alltid göra när man vill visa omvärlden att man absolut inte har nånting annat att komma med!
Ferroresonans: I Socialdemokraternas Sverige ligger människornas identitet till största delen på vilket arbete de har. Det till den grad att du t.ex. får rabatt vid överträdelser om du har ett arbete, tiden för indraget körkort halveras om du kan påvisa att du behöver det för ditt arbete. Dessutom bygger systemet på att alla helst skall organiseras i stora organisationer, läs företag och fackföreningar. Är man t.ex. en småföretagare som vill komma in och sälja sina tjänster så förhindras detta med diverse ramavtal som ett litet företag inte har muskler normalt att ingå. Så att säga att vänstern är emot företagare som behövs för att anställa arbetare som kan gå med i fackföreningar är i mina öron en aning missvisande. Kort sagt tror jag att både socialisterna och kapitalisterna gillar ett ordnat system där ett fåtal parter bestämmer det mesta.
Wow! Kan man få RUT-avdrag för havregrynsgrötkokning?
Socialismen är väl förlängningen på en allt sämre fungerande kapitalism, åtminstone om du frågar Joseph Schumpeter. Sen är kanske inte dagens socialister med på att “den rika medelklassen” ska driva hans tänkta socialism. Han var ju inte heller mycket för att blanda in kreti och pleti i demokratin då han ansåg att sådant boskap ska veta sin plats!
Man får inget rutavdrag för att någon kokar gröt.
Ej heller om man kokar soppa på en spik.
https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/rotochrut/gerarbetetratttillrutavdrag.4.2ef18e6a125660db8b080001531.html
Arbetet ska utföras i, eller i nära anslutning till, bostaden eller vid promenader och enklare ärenden
hjälpa till med att betala räkningar, laga enklare mat, mata och läsa högt.
Är problemet att havregrynsgröt är en lite för lyxig måltid?
Du är verkligen insatt i exakt hur man kan dra nytta av detta. Är det för att du faktiskt använder det eller tar du fram och läser varje gång du känner dig på lite för bra humör?
Men va fan, Ferrodissonans! Det där var ett verkligen lågt inlägg, hur sjutton kan det vara dåligt att kunna saker?
@THE_STIG: ibland undrar man dock om det är bra att kunna saker i dagens samhälle dock. Jag lurar på t.ex. Alectas rekryteringstanke. Hade verkligen Magnus Billing och Liselott Ledin rekryterats in om de kunnat något för givet Alectas investeringsstrategi så kan den inte bygga på kunskap 😉
He, he, det finns alltid en brasklapp man kan slänga in! 😀
Den som inte vill diskutera sakfrågan att en portion havregrynsgröt kostar 70 öre, ( vad annat kostar under 1 kr?).
Drar såklart in något avdrag i debatten.
Men faktum är att inga barn behöver gå hungriga till skolan om föräldrar tar sitt ansvar.
Fast att bara äta havregrynsgröt är väl ändå lite väl.. men med lite mjölk och en sked äppelmos klarar man sig nog fortfarande under en femma. Själv lyxar jag till det med några russin i gröten också..
Jag unnar mig två ägg och en macka, pris 6-7 spänn.
Men havregrynsgröt känns nyttigare.
Och ingen behöver lämna villan för elpriserna utan kan sänka värmen och ta på sig en kofta. Har du andra moraliserande och uppfostrande tips att delge underklassen?
Japp med solceller och elsnålhet går jag numer några tusen plus i maj.
Det lustiga är att det är höger gubbar som jag som räddar klimatet!
Vet inget om dig personligen men rent generellt är nog högergubbar de största miljöbovarna…
Ja vi är alla miljöbovar och vi som arbetar gör utan tvekan större co2 avtryck än de som sitter hemma i sin lägenhet och häckar.
Jag bor även så att det krävs bil.
Men de miljöinsatser som gjorts har ofta varit kontraproduktiva, hur mycket har inte detta velande mellan etanol, gas och elbilar kostat.
Vi måste ju ha ett fungerande el nät dygnet runt, då kan man fundera på om det är klokt att satsa på vind och el.
Sverige behöver ju ett backupp system som klarar att producera även vid vindstilla och molnighet.
Kanske vore det mest kostnadseffektiva att låta backuppen producera jämt.
Kärnkraft ger inte heller CO2 utsläpp.
Nu blir det ju en dubbel investering.
“Därtill är vi ju bland de bästa i klassen på att betala EU-avgift, samt på att skjuta oss själva i foten genom övertolkning och överimplementering av EU-beslut. Men det är en annan fråga.”
LW for prez.
Exakt. Men ska man sprätta med hängslena på klubben för inbördes beundran så kostar det….för folket.
…karriär i Bryssel väntar för dem som är “EU-duktiga” med andras pengar.
Tråkig typo, men -154% är FÖR MYCKET 😉
Ja verkligen, wow… trodde -100% var max.
(Seriöst är -1.54% eller -15.4%?)
Med en smart derivatportfölj kan du förlora hur många procent som helst av insatsen. 🙂
Konsenus bland de som styr verkar väl vara “vänta och se”.
Svantesson sa att hon förväntar sig att kronan stärks inom en snar framtid och att någon övergång till euron inte är aktuell.
Sa hon vilken krona hon syftade på? 😉
Nu när det grönskar och fotosyntesen kommer igång så är det ju rätt förväntat att trädkronorna stärks iaf…
Skumkronan i den Mariestads 7,2:a hon smuttade på när hon gjorde uttalandet, får jag förmoda.
Har du några bra ideer vad man kan göra då?
Vi kan kanske ställa oss upp tillsammans och sjunga “we shall overcome”?
Kanske inte göra någonting? Låta växelkurserna bli vad de blir och inte tokhöja räntan så att vi får en fastighetskris. Vissa arbetsintensiva brancher, t ex turistbranchen, lär åtminstone gynnas av semestrande euro-europeer som upplever Sverige som billigt att semestra i. Långsiktigt kommer väl också produktion plockas hem när beslut om etablering skall tas av företag.
Fast vad är att “göra ingenting” då? Frysa räntan den råkar vara just nu? Sätta den till noll? Sätta den till något historiskt medel och sen frysa den?
Fast eftersom vi är importberoende så resulterar det i slutändan i att vi blir fattigare och fattigare relativt omvärlden.
Då vi även är importberoende för mat så blir det inget bra på lite längre sikt.
Kanske inte höja räntan enbart för att försvara en växelkurs? 500% ränta förskräcker något.
Att höja räntan kan motiveras med att man vill minska ökningen av konsumentpriserna, liksom att långsiktigt skapa ett bättre investerarklimat, där pengarna inte går åt fel håll.
Riksbanken har ingen avsikt att försvara en växelkurs (som ju är flytande nu för tiden).
Tokhöja.. vi har ju fortfarande låg ränta tom negativ realränta.. Men just det kanske snart går över. Långsiktigt tycker jag man bör eftersträva att man ska kunna få någon % enhet över inflation på ett sparkonto hos banken.
Såg att man nu kan få lite över 3% på banksparande så om inflationen faller till målet allt annat lika så är det rätt rimligt enligt mig.
Efter att staten konfiskerat 30% av räntan ligger du på plus minus noll med 3% bankränta och 2% inflation.
Det är så enkelt att man nästan skäms för att skriva det, men förutom att sluta trycka mer pengar eller höja räntan ordentligt så gäller det att öka efterfrågan på svenska varor och tjänster utomlands. Ökad efterfråga på saker som säljs i svenska kronor -> ökad efterfråga på svenska kronor.
Sänk skatterna, minska regleringarna (t.ex. tillståndsprocesser för att etablera nya industrier), slopa alla missriktade industristöd (om företaget måste ha stöd för att gå runt ska det läggas ner istället istället för att förstöra resurser), förmå några hundratusentals människor att åtminstone bli självförsörjande, avreglera bostadsmarknaden så att kompetensen kan flytta dit där den behövs (även utomlands ifrån).
Visst låter det utopiskt?
Minska regleringarna? Men tänka på miljön! Och på barnen.
Har vi hört sedan 2009.
Kronan har varit undervärderad i 1,5 decennium, kanske dags att ifrågasätta detta som i princip hela det politiska etablissemanget varit överens om, utom möjligen L.
Annars kan det bli mycket gröt framåt.
Det tyckte nog inte Anders Borg, fick inte han kritiska frågor om kronans övervärdering 2010-2014 nån gång?
Enligt The Economists Big Mac-index är kronan fortfarande övervärderad. Att vi, som framgår ovan, har en negativ handelsbalans är också en indikation på att kronan är något övervärderad.
https://www.economist.com/big-mac-index
Det man då ska fråga sig är vad man kan göra i den ekonomiska politiken som pressar priset på en Big Mac med en femma.
Oj, där gick det lite fort. Vi har på det stora hela en positiv bytesbalans….
Men enligt artikel borde en dollR kosta 10.71 och skrivande stund kostar den 10.73 så nu verkar värdering rätt (sen kan priset på Bic Mac ändrats sedan årskiftet både här och i USA så att kalkylen förändrats).
Vid årsskiftet stod dollarn i ca 10.4 och kronan då ca 5% övervärderad.
Det har alltså rätat till sig till idag då dollar står i 10.71 eller ca 4% dyrare.
Eftersom modellen bygger på köpkraft stämmer det ju. Inflationen urholkar ju svenskarnas köpkraft.
Vi blir automatiskt mer miljövänliga eftersom allt större summor går till energi, ränta och mat.
Mindre på importvaror som bidrar till CO2 utsläpp i stor utsträckning. Detta eftersom mat behöver vi oavsett.
Möjligen allt dyrare kött gör att fler äter mer vegetabiliskt vilket också är gynsamt för CO2 utsläppen.
Så det är bra med kriser för klimatet!
kött reduktionsplikt.. för miljön och pressa priset på köttprodukter..
Men är inte det där med handelsbalans och valutastyrka lite av en förbannelse? De länder som har positiv handelsbalans och skulle dra nytta av en svag valuta tenderar att få en stark och omvänt de med negativ handelsbalans och skulle dra nytta av en stark valuta tenderar att få en svag.
Å andra sidan har man negativ handelsbalans och en svag valuta så blir det ju med tiden rea på exportvaror så det bättrar kanske på handelsbalansen vad det lider.
Håller med. Om det blir billigare att köpa svenskt kommer det successivt köpas mer svenskt. Blir det dyrare att köpa från andra länder kommer mindre köpas där. Inget går över dagen dock. Precis som en båt inte stannar bara för att man slår av motorn så finns det en hel del tröghet i systemet. Effekten kommer tids nog.
Tror inte detta går att stödja med någon data längre, om det nu någonsin har gått.
För att ge perspektiv; hur tror du butikspriser på Samsung-produkter påverkas av växelkursen med won? Eller Apple-produkter av växelkursen med dollarn? Överallt sätts priset på på (relevanta) varor så högt som den marknaden “godkänner”. Det enda som kan påverka volymen är produkternas “styrka” i marknaden; konkurrens med pris fungerar bara på typ Kina-produkter och de priserna är så låga att det kvittar för diskussionen.
Fast de flesta svenskproducerade produkterma innehåller ju importerade insatsvaror, möjligtvis trätoffler undantaget. Så konkurrensfördelen med en svag krona blir inte speciellt stor.
Kriget i Ukraina gynnar ju svensk ekonomi. Hägglunds fick en stororder på stridsfordon 90 till Tjeckien värd åtskilliga miljarder. Det är så man boostat ekonomin under 1900-talet. Ett storkrig en gång varje generation har gjort susen.
Kriget i Ukraina är väl i ärlighetens namn också förknippat med ett antal negativa ekonomiska faktorer, varför nettoeffekten på svensk ekonomi likaväl kan vara negativ. Hur stor andel av vår export är försvarsmateriel? Rätt lite skulle jag tro.
Hela 0.47% faktiskt.
Vapenexport 2022 enligt svenska freds: 15 miljarder kronor
Totalt export 2022 enligt scb: 3140 miljarder kronor.
Det fungerar så länge du har tillgång till billig fossil energi att bygga upp allt med igen.
Jag förstår viss artiklar i bloggen som att räntan är för hög eller åtminstone som att det är fel att höja ytterligare.
Den här artiklen förstår jag som att det är ettt problem att kronkursen är för låg.
Men vilket är det som är det största problemet?
För bloggen delar väl åsikten att räntan starkt påverkar växelkursen?
Man kan tycka att räntan är för hög eller för låg, men en rekordsvag krona kommer knappast leda till lägre räntor.
Så tror jag också.
Är man tillräckligt gammal för att komma ihåg begrepp som löneglidning och NAIRU har man lite svårt att tro att en negativ realränta på 4-5 procent skall kunna bromas inflation.
Kanske är det så att riksbanken bara låtsas analysera själva. Att de är mer eller mindre tvugna att lägga sig på en ränta mellan FED och ECB om inte peningvärde och inflation skall slå oss på käften.
Om de bara hade lagt sig mellan dem så… Men nu ligger de under ecb som ligger rejält under fed.
Även under boe.
Jag brukar tjata om den negativa realräntan.
Men eftersom vi har en negativ reallöneutveckling så borde vi få en ordentlig åtstramning ändå. Sen kan man naturligtvis diskutera om det är “rättvist” att alla löntagare skall vara med och betala åtstramningen bara för att de högbelånade (som tjänat på lågränteåren) inte har råd med högre räntor.
Men rättvisediskussioner har som bekant en förmåga att spåra ur (eftersom folk inte fattar att det som är bra för mig alltid är rättvist och det som är dåligt för mig är orättvist.) Alla tänker bara på sig själva, det är bara jag som tänker på mig.
De högbelånade är dessvärre också väldigt högröstade.
Fast frågan är hur starkt räntan påverkar växelkursen snarare?
Är det så att för att lyckas med operationen måste man döda patienten?
Dvs räntan måste höjas till nivåer som totalt utplånar svensk ekonomi i rådande läge för att få upp kronans värde.
Kopplingen ränta-växelkurs är stark. Ska kronan stärkas så måste räntan upp mer än förväntat och mer än vad den är för valutorna man jämför mot, rimligtvis USD och EUR.
Att höja räntan till 4,5-5% utplånar inte svensk ekonomi. Utan skulle vara ganska låg nivå historiskt sett.
Så 100 punkter nu och 50 till i sept. Kanske mer beroende på vad fed och ecb gör.
Dock är det nog också så att om räntan höjs såpass att man utplånar landets ekonomi så lär ju inte det stärka växelkursen, men det är iofs bara min killgissning…
Och vid vilket ränteläge skulle det inträffa menar du?
5%? 7%? 10%? Mer?
5% är normalläge, 7% börjar bli högt men ska funka. Börjar vi närma oss 10% så börjar det nog gå lite illa.
Någon specifik nivå har jag inte i åtanke. Bara observationen att om ett lands ekonomi är utplånat så torde ju intresset av att köpa dess valuta vara ganska svalt (och det borde ju inte vara någon bra grogrund för stärkt växelkurs).
MBL
Visst är den stark men inte allenarådande.
Inte stärktes den turkiska liran av en ränta på 20% som Erdogan nu pressat ner till 8,5%.
Ett vapen men det är underliggande faktorer som påverkar mer över tid.
Att vi skjuter oss i foten och är bäst i klassen vad gäller implementering och (över)tolkning av EU-direktiv bidrar definitivt.
Nej. Liran stärktes inte av 20% ränta för inflationen var redan mycket högre -Realräntan var så negativ att det konstiga faktiskt är att inte Liran sjunkit ännu fortare. Rimligvis beror det på att det turkiska sparandet i Lira redan är utplånat, valutan har tappat den funktionemn. Och att komma dit har stora nackdelar.
Erdogans motvilja mot ränta är inte underbyggd av vetenskap, utan av dess totala motsats: dum vidskepelse.
Ointressant vad räntan har varit historiskt, det är dagens ekonomi som gäller.
Över 5% kommer massarbetslösheten och vid 7% talar vi om massutrotning modell meteoritnedslag.
Resten av 20-talet måste skrivas av på stagflationens altare och nu gäller det att undvika massarbetslöshet samtidigt som svenska folket blir fattigare och havregrynsgröten kommer tillbaka. Köttet får återgå till 100 gram per portion som varit det historiskt vanliga.
Och utlandssemester har man var tredje år, övriga år stannar man hemma och arbetar på huset eller åker till en camping.
Havregrynsgröt, normalportioner och måttfulla semestrar tycker jag låter alldeles utmärkt.
Det är ju inte som att någon enda människa som har de ramarna att förhålla sig till är fattig; bara att man kanske inte alltid har råd med allt som grannen har.
Vi hade ca 5% så sent som 2008. Det var ingen massarbetslöshet då.
Förvisso kostar kriget i Ukraina och något slut är inte i sikte.
Rutger ser helt riktigt sambandet mellan den svaga kronan och att räntan är löjligt låg i förhållande till inflationen.
Vi får se när vi får positiv realränta.
Ponerar rimligtvis för att regeringarna behöver städa upp 2-4 mandatperioder med eftersläpande destruktiv politik?
Lite som att det brukar va rätt ok första 1-2 åren efter regeringsskifte tills det helt plötsligt börjar gå åt skogen igen. Sen tar det 2 mandatperioder för svensken att tröttna igen.
Nu kommer som vanligt vänstern skylla på högern, som faktiskt haft makten i ungefär 8 månader mot föregående regims 2 mandatperioder och det är ju jättetydligt att det korrelerar att så fort de får makten så krashar ekonomin. Så måste det vara.
En konspiratoriskt lagt person skulle ju kunna hävda att när S ser att det går åt helvete med ekonomin pga de gjort korkade saker (listan är lång) så gör de en dålig valrörelse och utanför står högern , ivriga över att ta över makten utan att riktigt förstå vad de håller på med eller ger sig in i och får ta smällen.
På så sätt säkrar S ytterligare några mandatperioder “machubername” efter den gångna.
Nu är jag inte konspiratoriskt lagd eftersom jag är rätt övertygad om att ialla fall Morötterna har tillgång till ekonomiskt kunniga som kunde säga att det blir inte ngn lätt mandatperiod.
Man kan ju fundera på vad som hade hänt ifall S behållit regeringsmakten och suttit i minoritetsregering?
Högern lovade ju bort halva statsbudgeten (nä ingen seriös siffra) på elstöd, bensinprissänkningar etc etc. Så de verkar ha varit fullständigt okunniga om läget. Är det som du säger så är det ett fantastiskt underkännande av högerns kompetens. Sanningen är nog att det bara är de som läser i facit som kan säga att de visste att det skulle bli så här…
Låg Svenska Kraftnäts höga transmissionsintäkter alltså i statsbudgeten?
Macht-über-nahme.
“Maktövertagande”. Ett uttryck som brukar användas om perioden 1933-1934 då NSDAP övertog makten och konsoliderade den genom en mängd lagändringar mm, och inte hela NSDAPs period av maktinnehav.
Det ter sig alltså lite felaktigt att som du formulera det kring ett maktövertagande på ett par mandatperioder. “Machtübernahme” var en transient period av maktskifte, inte ett kontinuerligt maktinnehav.
Så, nu kan du återgå till att göra paralleller mellan SD:s andliga anfäder och socialdemokraterna, fast bättre stavat och mer historiskt korrekt.
Du kanske föredrar Marita Ulvskogs syn på en socialdemokratisk valförlust som en “statskupp”?
Nja, så formulerade hon ju det inte riktigt.
Det är riktigt. Hon formulerade sig nästan så.
Sverige har fortfarande inte återhämtat sig från regeringen Lindmans vanvård som upphörde 1911. Jag tycker vi ger sossarna några mandatperioder till att reparera det innan Lindmans arvtagare kommer in och sabbar allt igen.
Ärligt talat grabbar, det här med att skylla allt på sossarna, ni tycker inte det börjar bli lite genomskinligt?
Det är inte ofta jag håller med BD här men att skylla ifrån sig gick första veckan, nu har man rullat tummarna i månader efter månader.
Om det nu finns en sån lång lista med korkade saker, varför är de inte backade än?
Regeringen har med SD majoritet i riksdagen, börja lagstifta för i h…
Samma som med Reinfeldt, efter lite jobbskatteavdrag så satt man sedan på händerna i 6 år.
/trött borgerlig väljare
’Lite jobbskatteavdrag’ är ju hela kärnan i borgerlig politik.
Jobbskatteavdrag, och lite signalpolitik, thats it.
Det avskaffade danstillståndet blev tydligen till ’dansanmälan’.
Så inte ens den segern har de räknat hem.
Ibland undrar jag vad som skulle hända om en regering (S- eller M-ledd) faktiskt började göra saker på allvar istället för att mest producera luft.
Men då blir jag ännu mer deprimerad över politikernas oförmåga så jag brukar låta bli att tänka på det. 🙁
MBL//
Jag är besviken även på S, kan tilläggas.
Låt oss vara besvikna på båda blocken samtidigt.
Angående danstillståndet, så var ju hela riksdagen överens.
Så om du ser det som ett borgerligt nederlag, så borde det väl vara ett sossialistiskt nederlag i lika hög utsträckning.
Förutom det lilla faktum, att för maranatasossar kan sossarna per definition inte ha fel eller göra fel.
I det här läget skiter jag lite i vem som råkar ha regeringsmakten så länge de _gör_ något som inte är rent vansinne.
Allt jag ser nu (och tidigare) är luft, luft och mer varm luft.
Gobb missar poängen som vanligt och torskar på sitt icke vinnande sätt.
Ser att kremlintrollen vaknat idag 😁
“Kreml”, säger vi på svenska. Kremltroll brukar ju kunna avslöjas genom sin dåliga kännedom om svenska talesätt och uttryck.
Var god avsluta följande mening, Sergei: “Bajen, bärs och….”
Bra språktest. 🙂
Inte otippat om du vore bajare, det skulle förklara en hel del!
Sorry vatnik att du är kvar i rännstenen idag också 🙂
Du har fortfarande språkfel som kommer från direktöversättning eller google translate.
Jag rekommenderar starkt Google translate om du har problem med svenskan, eller blir det enklare om jag skippar åäö?
I Sverige har vi inte så mycket rännsten längre, Emanuel2. Vägarna är asfalterade och det mesta av VA:t är nergrävt. Men det kan ju inte du veta därborta i Karabulak.
Du övertygar ingen Ben, vi vet att även troll som dig kan googla bilder på Sverige 🙂
OK Magomed! Vilka “vi” är lämnas förstås som en övning åt läsaren men det kanske är du och dina 18 tandlösa kusiner som bor i samma skjul? Skynda dig iväg att mjölka getterna innan Movladi Baysultanov från grannberget hinner före!
Nutte, ta det lugnt med tankeövningarna Ben så du inte sätter gröten i halsen 🙂
Har du provat getost btw? Eller gör sanktionerna att du måste hushålla på rublen så det räcker till datatrafiken?
Du får hålla lite högre nivå om du ska vara värd att häckla, nolla. “Har du provat getost”, wow.
Nej fy vad jobbigt Ben! Var det inte tillräckligt kul för dig att häva ur sig skräp i tråden? 😱
Jag lider verkligen med dig, men du kan va trygg, din tillvaro i något random callcenter är nog betydligt tuffare än min, så du är fortfarande ballast i tråden.
Bajen, bärs och babushka?
Finns det något motsvarande till “Goodwins lag” som man kan använda mot folk som genast kallar någon rysstroll så fort man anmäler en avvikande mening?
Ja det är så frustrerande med tillbakakaka, vad ska man göra
Tips: Här i Sverige använder vi frågetecken för att avsluta meningar som är frågor.
Tack, tacksam över att SFI verkar ge valuta för pengarna, grattis! 🙂
Högern skyller ekonomin på sina egna budgetar som S sattes att regera på?
Högern skyller ekonomin på de senaste årens högermajoritet i riksdagen?
Högern är för skickliga på att skylla ifrån sig för sitt eget bästa?
“Sedan kan man diskutera i små grupper varför kronan tydligen blir som svagast under regeringar med en moderat statsminister”
Intressant frågeställning, men jag tror att vi ska se det från andra hållet. Alltså borgerliga regeringar kommer bara till makten när det börjar att gå åt pipan för Sverige. Så har det varit under i alla fall de tre senaste exemplen. Sedan får den regeringen städa och justera lagar och regler som sedan inte rullas tillbaka då det egentligen även passar S. Dock belönas det tyvärr sällan av väljarna, som inte ser eller förstår vad som behövs göras.
Fast att man inte rullar tillbaka förändringar man är emot gäller rätt mycket båda blocken.. det handlar väl mycket om hur förändringar tas emot av väljarna, finns det inte mycket intresse därifrån för att ändra tillbaka brukar det sällan hända. Sen har det för Moderaterna oftare handlat om annat än ekonomiska frågor. De var väl tex emot rökförbud på serveringar, inte många är uppröda över det idag och jag har inte sett ens någon enskild motion om att riva upp det, det kan jag lätt ha missat dock.. men i vart fall inget man driver direkt.
Ändå stark förloraraura att argumentera *för* de borgerliga genom att framställa dem som väljarnas eviga kvartitre-ragg som endast tas till heder när alla andra alternativ är uttömda.
Jag är den förste att kritisera regetingrn Kristersson men vad det gäller valutakursen är de nog ganska oskyldiga.
Problemet är antagligen det gamla vanliga att i orostider söker sig pengar till de stora valutorna. Norska kronan, till exempel, går inte så mycket bättre än SEK.
Även om jag röstade ja till anslutning till euro när det begav dig så kan jag inte riktigt avgöra om läget för det är det rätta nu.
Tänk all stackars svensk medeklass som inte skulle vara miljonärer längre om vi bytte till euro.
En miljon kronor motsvarar tio miljoner cent. Wohoo! Blir mångmiljonär!
Fem kronor är fler än fyra euro.
Det kommer aldrig något rätt läge, det är bara att bestämma sig för att vi ska följa avtalet vi faktiskt har.. Mycket snack om att vi ska vara så bra på att följa EU regler men vi har inte infört euron men har inget undantag.. EU verkar inte vilja pusha för det så vi gör väl som vi vill då, men att vänta på något läge tror jag inte på det är inte som att Regeringen bestämmer det på ett måndags sammanträde så är det klart. Det kommer oavsett hända massor från att man bestämmer sig för att införa den tills det är klart. Själv är jag väl egentligen fortsatt emot euron mest för att de inte orkar följa sina egna regler, tyvärr tycker jag att Sverige har haft en rätt usel pening/finans politik utanför.
Konstigt det där… Sverige är ju “bäst i klassen” på att implementera EU-regler, men inte här…
Antagligen skulle kronan stärkas om regeringen *trovärdigt* skulle presentera en roadmap för byta av vår valuta till euro. Premien vi betalar för att vi är rn liten valuta skulle försvinna.
Åtminstone i början var det väl så att vi fuskade oss kring euron genom att bokföringsmässigt inte riktigt till sista millimetern uppfylla inträdeskraven..?
Men vi har inget undantag som ex.vis Danmark har.
Danmark har ju hål i pengarna, ingen vill ingå valutaunion med så uppenbart opålitliga sällar.
En teori är att marknaden tror att räntorna globalt kommer att öka framöver, men att vi med vår extrema skuldsättning inte kommer att kunna följa med. Då sjunker kronan.
Exakt. Man kan nästan höra Gyllene Tider spelandes i bakgrunden … “Det är över nuuuu…” 🙂
De flesta stater vi jämför oss med har skyhöga statsskulder istället. Så länge de skulderna är i lokal valuta så har de länderna en större intresse av att hålla ner räntorna. Om det kostar lite inflationen är det ingen katastrof.
Nu är det inte staten utan bolånetorskarna som sitter med skägget i brevlådan.
Tyvärr så är de en stor och högljudd väljargrupp, så det blir nog vi skuldfria som får betala för deras vidlyftiga leverne i alla fall, förr eller senare.
Och just pga den svaga kronan så måste RB höja räntan mer, mycket mer, än förväntat i juni eller sätta in ett extra möte nästa vecka.
Kan vi få 100 punkters höjning tack!
Ja, den sjunkande kronan kommer att orsaka inflationen i konsumentpriserna. Frågan här är vem man ska straffa, de som överbelånat sig själva eller de som har skött sig.
Behöver du ens fråga? Vi vet väl hur det blir.
“Tesla ledde bland FAANGST-aktierna och backade med -154%” Ibland vet man inte om vår kära bloggare är sarkastisk eller seriös och att han själv kör Tesla är ingen garant för att bilmärket stryks medhårs. Men det lilla fina kommatecknet ger här en helt annan innebörd…Tesla backade 1,54% igår.
Perfekt tajming att mer elstöd betalades ut nu. 4300 fick vi denna gången. De pengarna sätter vi sprätt på nu på utlandsresan! 😀
Är inte resonemanget lite baklänges? En stark (positiv) handelsbalans leder väl till en starkare valuta? Nu är ju överskottet av pengar i systemet så pengar styr pengar snarare än att pengar används som mellanlager. Men självklart är det så att tillgångar som flödar in i landet innebär ju att landets värde ökar. Att frånkopplas från den grunden tror jag är en skakig väg framåt.
Om man ska utgå ifrån backspegeln så behöver man nog titta på hur det gick vid finanskrisen. Innebar den svaga kronan vid finanskrisen till att handelsbalansen ändrades på grund av priserna? Själv noterar jag att grönsaker från Euro-länder fortfarande tycks vara billigare än svenska grönsaker. Även om odlarna har vissa kostnader som är kopplade till importkostnader så har de garanterat fler kostnader som styrs av kronan än vad en odlare i Spanien har.
Min slutsats är att en stark krona inte har något egensyfte. Om vi inte kan exportera med den kronkurs vi har så ska den vara svagare. Är vi ett lågkvalitetsland som bara kan exportera råvaror i form av el, järnmalm och timmer så ska kronkursen spegla detta.
Tror att Riksbanken och politikerna inte ser något problem i situationen. Vilket i sig är ett stort problem.
Om man tänker sig att Riksbanken lyckats hålla inflationen låg i många år, samtidigt som vi sett kraftigt sänkta skatter och en fallande kronkurs. Har vi då lyckats bevara penningvärdet, vilket är RB:s huvuduppgift?
Jag skulle säga nej. Landet har då blivit fattigare, men det positiva för politikerna är att det inte längre krävs momsbefriade skoreparationer, de är snart billigast i EU ändå, moms inkluderat. Vi har lyckats skapa ett lågkostnadsland i Skandinavien, när det istället är produktivitet och automation som skulle premieras, och resurserna styras till forskning och utbildning.
Alternativet hade alltså varit sjunkande priser i butiken. Och det går inte för sig i Riksbankens värld. Eller i sossarnas, för där är det facket som ska stå för löneökningen. Inte marknaden.
Inte säkert att priserna skulle ha fallit ändå, men en mer hökaktig RB (=mindre extrem expansiv penningpolitik) skulle ha gett lägre belåning, mindre bostadsbubbla och kanske bättre allokering av investerbart kapital. I långa loppet är jag säker på att Sverige skulle tjäna mer på framåtblickande investeringar än en kamp att driva upp tillgångspriser så högt det går. Inflationen fanns ju redan innan matpriserna steg, men de isolerade sig till andra typer av tillgångar.
Perfekt. Vi blir alla fattigare, men vi slipper massarbetslöshet…
Traditionell svensk s.k. sysselsättningspolitik.
I konsumentled kan ju en minskad efterfrågan på importerade produkter leda till att bytesbalansen rättar till sig. På det sättet är ekonomin självreglerande.
För de allra viktigaste varorna och tjänsterna importerar vi inte. Om det blir för dyrt med flygfraktade sockerärter och avokado, så kan man ju äta billiga svenska morötter. Bättre för miljön, bättre för ekonomin, bättre för moralen.
Återkomst för rovor, kanske?
Om det uppkommer en efterfrågan, så varför inte?
Det är inget fel på rovor; bara det att potatis är billigare.
Sveriges problem är den stora skuldsättningen, främst privat men också hos bostadsutvecklarna.
Enligt någon bank (ING) så är en stor anledning till kronans handlösa fall att analytiker inte längre ser att riksbanken ser en stark krona som viktigt efter att direktionen var oense om ränteökningen vid förra mötet. Det som kan “rädda” kronan (men sänka konjunkturen…) är att inflationen är tillräckligt hög så räntekurvan vänder uppåt.
https://think.ing.com/articles/sweden-hard-to-pick-to-a-bottom-for-the-unloved-krona/
Det behövs en bred politisk överenskommelse om att skuldsättningen skall ned, men vad jag vet är inget parti för det. Därför ser jag inget slut på kronans fall. Exempel på åtgärder är snabbare amortering, sänkta ränteavdrag eller göra det mer fördelaktigt att spara.
Svenskarna håller tydligen rejält mycket hårdare i plånboken jämfört med grannländerna, vilket inte bådar gott för arbetslösheten. Löparskor och säkert det mesta i klädväg verkar ju köra 25% rea på rubbet åtminstone en gång per månad (löning).
Det är nu som bostadsrätten kommer att visa sin svaghet som ägarform. Det intressanta kommer inte längre att vara den personliga förmågan att betala räntor och amorteringar eller bostadens förväntade värdeutveckling, utan ekonomin hos alla andra i föreningen. Framförallt kommer detta att drabba bostadsrätter i lite mindre exklusiva områden där många köpt med lån från BlueStep och liknande institut. Vem vill köpa en bostadsrätt i en förening när de andra medlemmarna när som helst kan hamna på obestånd?