Sedan i mars har följande text cirkulerat runt på nätet.
“Thank you for helping my neighbors with their mortgage payments. You know the ones down the street who in the good times purchased their house for no money down, refinanced it several times, then bought SUV’s, ATV’s, RV’s, a pool, a big screen plasma TV, two Wave Runners, a boat, and a Harley. I was wondering, since I am paying my mortgage and theirs(**), could you arrange for me to borrow the Harley now and then?
Signed: “Concerned in USA ”
P. S. They also need help with their credit cards, when do you want me to start making those payments?
P. P. S. I almost forgot – they didn’t file their income tax return this year. Should I go ahead and file for them or will you be appointing them to cabinet posts?”
(**) Genom diverse statsfinansierade bidrag så slipper utsatta, dvs överbelånade, hushåll att betala sina räntor, utan amerikanska staten gör detta åt dem och därmed får de som sköter sin ekonomi, som “Concerned in USA”, betala grannens överkonsumtion. Eller för den delen så får du och jag göra det genom våra AP- och pensionsfonder som förstås investerar i amerikanska statspapper, “för det måste man göra”.
Detta kallas med lite finengelska för “moral hazard“. Varför sköta sin ekonomi ansvarsfullt när staten räddar dig om du varit oansvarig? Bättre att helt enkelt sluta betala på lånen och låta staten göra det istället. Dessutom tar det upp till sex månader innan banken tar huset i USA, så under tiden kan man lägga pengar på hög och leta nytt billigare boende.