Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen. Kronkursen fortsätter falla efter uttalanden om hög inflation i Eurozonen för lång tid framöver. Tesla har fått tillstånd att köra sin så kallade full self driving i Nacka, men tillståndet baserar sig på felaktig statistik och fantasisiffror.

Almedalsveckan fortsätter, med lite stressad rapportering i ordinarie artiklar på bloggen. Även idag blir det en upptagen dag, med bland annat möten med en minister från ett nordiskt grannland, diverse möten, mingel och middagar. Boksignering av nya Satellithjärta idag 13:00 – 15:00 hos Wessman & Pettersson på Adelsgatan i Visby. Boken släpps annars i allmän handeln nu på måndag 29:e juni, så vi ses där!

Angående Almedalsveckan så uppger 20% inte veta vilket parti de ska rösta på enligt SCB:s PSU och 15% sympatiserar inte med något parti alls. Jag hörde i folkmassan igår morse en person säga “det finns inte längre något parti att rösta på”, något som en del läsare också uttryckt.
Osäkerheten bland väljarna är väl Tidölagets enda chans till valseger och är tillräckligt stor för att valet inte ska vara avgjort även om socialisterna enligt poll-of-polls har ett försprång på 10.6 procentenheter med 54.1% mot Tidölagets 43.5%. Tidölagets siffror inkluderar dessutom Folkpartiets 1.7%, som alltså åker ur riksdagen, så underläget för Tidölaget i mandat är ännu tuffare. Hö-hö-hö.

Stockholmsbörsen föll igår med -1.41% för OMXS30 och -1.17% för OMXSPI. Kronkursen fortsätter att försvagas snabbt och dollarn kostar nu 9:74 SEK och euron 11:07 SEK vilket snabbt gör svenskens utlandssemster dyrare. Ska man hitta på en berättelse så varnar Eurozonens ECB att inflationen kan bli hög en längre tid i Eurozonen, vilket talar för räntehöjningar. Den duvaktiga kommunicerade svenska räntepolitiken försvagar därmed den svenska kronan där räntan inte förväntas höjas, iaf inte lika mycket.
Guldpriset hittas på 1 274:- SEK per gram.
Europeiska börser gick -0.71% för CAC 40, -0.98% för DAX, -0.09% för FTSE 100 och -1.29% för Euronext 100.
Borta i USA gick S&P-500 -1.44% och Nasdaq 100 rasade hårt med -3.29%. Inom ANGSTFANS föll Tesla hårdast med -5.79% följt av Nviidias -4.13 men SpaceX gick bäst med +0.98% och var enda aktien i gruppen förutom Amazons +0.57% som steg.
Över i Asien nu under morgonen går ASX 200 +0.09%, HAng Seng -0.05%, KOSPI +1.52%, Nikkei 225 -0.88% och Straits times +0.15% i skrivande stund. Svårt att säga något om en väldigt spretig bild.

Tesla ska fått tillstånd för att köra sin autopilot Full Self Driving i Nederländerna och svenska Nacka på felaktig statistik rapporterar SvD. Säkerhetsdatat som Tesla delat med sig av till Transportstyrelsen och nederländska motsvarigheten RDW ska vara missvisande. SvD skriver:
“Trafiksäkerhetsforskare som Reuters pratat med reagerar starkt på siffrorna, och menar att de är starkt vilseledande, då de enligt dem bygger på orealistiska antaganden.
Enligt Teslas data antas alla fordon i USA, inklusive lastbilar och motorcyklar som är överrepresenterade i olycksstatistiken, ersättas av självkörande Teslabilar. Beräkningarna utgår även från att varje självkörande Tesla är minst sju gånger säkrare än fordonet den ersätter.”
För att frisera siffrorna så ska alltså de olycksbenägna lastbilarna och motorcyklar ersättas av av Teslabilar, samt att det inte finns underlag för att en självkörande Tesla alls är sju gånger säkrare.
Transportstyrelsen slår ifrån sig liksom Nacka kommun som inte hört talas om det hela, men där nu robotbilar från Tesla ska köra runt med Nackas befolkning som ett levande experiment.
Tesla har inte återkommit till SvD om kommentarer.
37 kommentarer
Först?
Ändå lite passande att det är i Nacka de ska testas (ja, galghumor).
Hur kan en kommun besluta om det som normalt är en nationell standard eller egentligen ligger på EU-nivå?
BÅDE Transportstyrelsen och Nacka kommun var tvungna att ge tillåtelse för den begränsade testverksamhet som Tesla gör i Nacka. Det hade väl varit värre om Transportstyrelsen gav OK och struntade i vad kommunen tyckte?
Nej det vore rätt väg att gå. Är något homologerat på nationell nivå så är det. Då skall inte kommuner ha invändningar. Nu är det dock försök så jag köper att kommunen är med och beslutar.
När jag läste SvDs artikel igår uttalade sig kommunalstyrelsens ordförande i Nacka, Mats Gerdau (M), och menade att det är Transporstyrelsen som står för granskningen av underlaget – det har kommunen ingen egen kompetens att göra.
Känner igen mig i kommentaren om hur många väljare känner sig uppgivna över vad fan man ska rösta på i höst.
I fjol blev det för min egen del olika partier och block i riksdags- samt region- och kommunval. I år lutar det mer mot blankt i riksdagsvalet, men att jag ska hitta ett block som känns som den mindre ondskan i de andra valen.
Några av läsarna som känner igen sig i velandet eller är allt som vanligt solklart för +20 cm & 70 000kr/mån IT-konsulterna?
Logistik-konsulten känner igen sig i att jag inte vet hur jag ska rösta. Vill hålla både V och SD så långt bort från makten som möjligt men det verkar svårt.
Instämmer. Hur har det blivit så att cirka 30 % av väljarkåren stöder “dokumenterat” antidemokratiska ideologer? Det är svårt att förstå med Sveriges självbild som en ledande demokrati i världen.
Antar det är V, MP och SD du anser antidemokratiska men på vilket sätt skulle SD vara det? Genuint intresserad.
Det enda att göra då är att rösta så nära mitten som möjligt, enligt min bedömning. Blankröst är fullt rimligt, men det hjälper ju föga om ens mål är att hålla ytterkanterna borta.
Även om nu bloggaren anser att det är slavmentalitet, anser jag att blankröst eller avstå från att rösta är för den som anser att alla utfall är precis lika bra/dåliga.
2002 fanns Jean-Marie Le Pen och Jaques Chirac att välja mellan i den andra omgången av det franska presidentvalet. Franska vänsterväljare gjorde vad som behövdes och röstade för den konservative Chirac (många med en symbolisk klädnypa över näsan), och höll Le Pen ifrån presidentposten.
Det finns inga sätt att rösta som garanterar att både V och SD hålls borta från nästa regering. Men varje röst på ett annat parti gör att deras relativa storlek (och därmed inflytande) minskar. Och mitten är så långt från kanterna det går.
Själv kommer jag att rösta med det parti som ligger ideologiskt närmast mina åsikter, även om partiet har ett antal förslag som jag anser är totalt fel. Lokalt blir det sakfrågor och vettiga företrädare som avgör – det blir sannolikt olika partier för min del i alla tre valen.
Om V, MP och SD skall bort från makten så är det kanske bästa att rösta på C. Då kanske S,MP och V måste ha med C i en regering och C, MP och V kommer aldrig samsas. Maggan måste då vända sig till några andra och kanske vi då får en regering med S, M och KD .
M kommer inte att sitta i regering med S om det inte pågår fullskaligt krig, hur mycket Uffe än sagt att Tyskland är Sverige för vuxna, och att han själv är den vuxne i rummet.
Annars tror jag att det hade varit bra för Sverige med din kombo, givet hur valmanskåren verkar se ut.
Jag tror resultatet kommer att bli en enpartiregering med S, garderar med S+MP, och regeringen kommer att söka uppgörelser per fråga åt det håll som den finner lämpligast för varje fråga. Det kommer att krävas uppgörelser först innan en sådan regering släpps fram.
Tänker kryssa mig själv på valsedeln, så det blir ett enkelt val. När jag pratat med lokala väljare är de som tidigare röstat på SD mest tveksamma att fortsätta stödja det partiet, jämfört med andra.
Inte så värst oväntat, då vi haft SD i regeringen i fyra år nu och vissa då har insett att SD-politik inte automagiskt gör att allting blir “bättre som förr”.
Det där är riktigt intressant: Är det fd sossar och moderater som märkt att gräset inte var grönare hos SD, och nu velar om de ska hitta hemn eller ej, eller är det folk som tycker att SD är för mesiga och funderar att lägga rösten på putinisterna AfS eller de MEDblivna?
Både och. Men SD har ju inte dåliga opinionssiffror, så jag undrar om Furstens observation stämmer överlag.
Det gör mig mer orolig att V och MP ska få inflytande, än om högerblocket får fortsatt förtroende.
De senaste fyra åren har varit mindre dålig än de senast 16 åren. Nuvarande regering har erkänt sådana samhällsproblem som många andra partier förnekat eller viftat undan.
Vi minns Hultqvist som vägrade NATO, innan han ändrade sig under galgen. Vi har Tovatt som gladeligen påpekade att MP låg bakom nedläggning av fossilfri kraftproduktion. Johansson, Strandhäll, Ygeman et al var en sällsynt dålig uppställning, och några av dessa kommer vi åter få se i regering efter valet i år.
Högersidan är knappast utan kritik, men de gör det hårda och tråkiga arbetet som skulle gjorts för 20 år sedan.
Jag gillar verkligen försvarsministern och jag lutade åt Moderaterna, för första gången någonsin, mest pågrund av Pål Jonson, men också eftersom de började prata om att gå över till euro. Men jag kan inte med hur de gosar med SD. Eller deras attityd mot klimatet. Så det blir väl en röst på Centern.
Känner ingenting för något parti och det blir bara värre för varje val
Jag kommer för första gången rösta på KD. Jag gillar Ebba. När EU tänkte lägga beslag på våra elnätsavgifter så svarade hon med att stoppa utvecklingen av en ny elledning till Danmark till förtret för EU. EU är bra med Sverige ska inte låta oss bli överkörda av EU.
Lagarde sa ju häromdagen att inflationen förväntas landa på 2 % på medellång sikt utan ytterligare krafttag.
Och att ECB inte ser några signaler på att inflationen skulle öka.
Hade idag en diskussion med två kollegor som sade sig röstat rött tidigare, men….
En var högst tveksam på grund av “löftet” att sänka gränsen för förmögenhets(?)skatten och den andra kollegan tvekar på grund av påverkan från minoritets grupper hen inte vill förknippas med inom det röda blocket.
Samtidigt anser de SD på lokal nivå mest vara “wannabees” med personliga utmaningar.
Ser att flera kommentarer upplever samma… kan det bli ett spännande val?
SD, på kommunnivå, delar nog ledningen med V och MP gällande vilka stolpskott man fått in i fullmäktige.
Jag kommer rösta Tidö även om jag inser att de kommer att förlora. Det är dock viktigt att göra motstånd.
Efter en mandatperiod med extremisterna/galningarna på ministerposter kommer Sverige att vara ett förstört land.
Tänker nedlagd kärnkraft, elektricitet som en intermittent lyxvara, nedlagd industri, förstörd skola som konverterats till prooagandamegafon åt Partiet, massarbetslöshet, och en alltmer totalitär stat som svarar på varje misslyckande med ökad censur och repression för de som uttrycker fel åsikter.
Enda räddningar ser är en socialdemokrati som för en gångs skull visar självförtroende och deklarerar att de kör själva och söker en hoppande majoritet för sina frågor. Och som har modet att utlysa nyval om det behövs.
Men då krävs att Thomas Baudin hålls kort och det går ju inte.
Baudins inblandning i skandalen kring ABF:s fritidsgårdar i Botkyrka gör det svårt att ta honom på allvar. Ja, utöver alla andra konstigheter då.
“Efter en mandatperiod med extremisterna/galningarna på ministerposter kommer Sverige att vara ett förstört land.”
Suck. DU förstör Sverige med påhitt som detta. Folk på vänstersidan säger nämligen exakt samma sak om Tidö… och Sverige är inte förstört än eller hur? Och Vänstern har styrt i många år tidigare och Sverige förstördes inte då heller.
Om vi inte slutar demonisera motståndarna så kommer vi snart vara lika politiskt FUBAR som husselandet USA.
En gång i tiden kunde S styra med ett kuvat V och priset var en krona på skatten. Så kom MP och priset var nedlagd kärnkraft och en vansinnig hantering av 2015 års demografiska utmaning som Lawen Redar nu vill lösa med att låta Svensson ta smällen.
Och detta var inte good enough för NP som lämnade regeringen efter att ha tjurat som barn.
Den här gången räcker inget av detta utan det krävs V och MP i skön kombination. Vad tror du kommer hända?
Eventuellt kan C och MP bli stödpartier men vi är inte där än. Och de lär kräva blod för sitt stöd.
Historiskt sett har S tänkt på vanligt folk även om de drabbades av identitetspolitik ett tag. Så en ren S-lösning skulle fungera.
Jag konstaterar att ett liberalkonservativt parti, bestånde av förnuftiga människor, är alldeles för mycket begärt här i Sverige.
En möjlig taktik för valet är att acceptera att vänsterblocket kommer att vinna valet, och rösta på något av de vänsterblockspartier som inte är V eller MP (dvs S eller C), för att maximera chansen till en regering utan V/MP. Jag är inte någon jättefan av S politik, men jag tror att den blir betydligt lindrigare om de inte måste krypa för extremisterna.
Du har rätt. Till och med Olof Palmes sossar var ljusår bättre än V och MP.
Centern uppbär inget förtroende efter alla pedofil/sexskandaler bland framträdande företrädare. Även Lööfs megalomi och enhörningspolitik lever sig kvar.
Förresten, bryr sig det gamla Bondepartiet ens om landsbygden numera? Eller är det bara gåslever och champagne på Stureplan som gäller?
“Centern uppbär inget förtroende efter alla pedofil/sexskandaler bland framträdande företrädare.”
Grattis, du spred precis en påverkansoperation finansierad av Ryssland. Hur känns det?
(Centern, och specifikt Lööf, var/är det största hotet mot auktoritära strömningar och trollfabrikerna gick stenhårt åt dem)
Det är fan inte lätt. Ser mig själv som socialliberal, dvs en rätt klassisk folkpartist, minus stråhatten och kyrkligheten. Det gör ju att högerblocket som det ser ut idag går fetbort, speciellt så länge SD har ratt i ryggen på Kristersson. Har de senaste valen proteströstat på S, men det känns ju inte heller helt lyckat just nu.
Börjar luta åt att det blir en röst på C, trots att jag innerligt ogillar en stor del av deras politik, men de är ju inte direkt onda i alla fall…
Det tar emot, men måste ändå ge dig en poäng för tänk utanför boxen. F-n vet om jag inte ska följa väljarsympatierna och bestämma mig i sista stund..
Alltid spännande med några dagars poströstning 🙂
Just nu saknar jag OFP (Olsons Förnufts Parti) alternativet,partiet som bara fattar förnuftiga beslut.
Olson var min lärare i samhällskunskap i mitten av -70talet.
Jag vet verkligen inte vad jag ska rösta på i höstens val.
Med Tidö tycker jag väldigt mycket har blivit bättre, för den absoluta merparten. Därav är beslutet enkelt. Moderaterna får naturligtvis fortsatt förtroende.
Även om jag helst skulle slippa SD. Men jag vill ännu hellre slippa V och MP.