Börserna går positivt under onsdagen i de asiatiska tidszonerna. Den svenska techsektorn står för 8% av svensk BNP, eller det dubbla mot stål- och skogsindustrin tillsammans och mer än basindustrin och växer. OECD väntar sig svensk högkonjunktur nästa år.

Stockholmsbörsen backade marginellt igår med -0.04% för OMXS30 och -0.30% för OMXSPI. Dollarn faller till 9:40 SEK medan euron ligger stabilt på 10:97 SEK. Guldpriset backar något till 1 270:- SEK per gram.
I USA steg däremot börserna och S&P-500 gick +0.25% medan NAsdaq 100 gick -0.84%. Justerat för dollarfallet så backade S&P-500 dock mätt i svenska kronor. Bland FANANGST-aktierna backade Spotify med -0.36% och Tesla med -0.21% medan Apple gick bäst med +1.09% följt av Facebooks +0.97%. Överlag lugnare rörelser på börsen, vilket bäddar för uppgång, men CNN:s Fear & Greed är kvar precis under gränsen till extrem rädsla och på 24 punkter.
I de asiatiska tidszonerna är det mestadels positivt under morgonen. Hang Seng går mot strömmen med -1.26%, men ASX 200 går +0.18%, KOSPI +1.04%, Nikkei 225 +1.14% och Straits times +0.37%.

Techsektorn uppger sig stå för 8% av svensk BNP vilket är mer än det dubbla än skogsindustrin + stålindustrin tillsammans och mer än basindustrin som helhet rapporterar branchorganisationen Tech Sverige. Sektorn är också stigande och omsättningen blev 1 133 miljarder kronor varav 336 miljarder bidrog till BNP. Man sysselsätter över 260 000 personer och genererade 194 miljarder kronor i skatte intäkter “vilket motsvarar mer än hela försvarsanslaget” skriver man.
TechSveriges chefsekonom säger:
“Sverige är väl positionerat som technation. Vi har en digitalt mogen befolkning, ett näringsliv som snabbt tar till sig ny teknik och techföretag som efterfrågas globalt. Det gör att Sverige kan vara en ledstjärna i EU:s arbete för att stärka Europas ekonomiska utveckling. För att behålla en ledande roll – och skapa utrymme för fler företag att starta, växa och stanna i Sverige – behövs långsiktiga och konkurrenskraftiga villkor som attraherar spetskompetens, företag och investeringar.”
Man väntar sig växa 20 – 27% fram till 2028. Allt annat lika (älskar det begreppet) så bör det innebära från 52 000 till 70 000 nya jobb i sektorn på två år. Var nu de ska komma ifrån. Tursamt nog påtalar SCB att 72% av alla invandare från EU/EES (Polen, Tyskland och Rumänien störst) har jobb inom ett år, mot sysselsättningsgraden på 69% i Sverige som helhet jämförelseåret 2023.

OECD väntar sig högkonjunktur i Sverige nästa år med 2.6% i BNP-tillväxt rapporterar Svenskt Näringslivs tidning Tidningen Näringslivet. Arbetslösheten väntas sjunka under 2027. Global BNP-tillväxt blir 2.9% under nästa år och faller från 3.2% i år, så Sverige går mot strömmen och åt rätt håll, från väntade 1.6% i år.
Så återigen – även om ni älskar att vältra er i misär i era försök att peka ut valfri grupp som ansvarig och som bör koncentreras till läger eller på annat sätt utrotas, så är svensk ekonomi på väg åt rätt håll. Beklagar. Styrkekramar och handhjärtan. Det är förstås för djävligt i alla fall, men det blir intressant med en högerregering för omval när det faktiskt är högkonjunktur. Osäker på om det någonsin skett tidigare, då det brukar vara djup misär efter en borgerlig regerings mandatperiod. Men som med trisslotter – plötsligt händer det.
Nämnde jag att Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer fortsätter visa högkonjunktur? Gjorde jag inte det? Okej, Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer visar att Sverige är i högkonjunktur. OECD:s siffror avser dock helåret och även om högkonjunkturen redan här här så slår det ju inte på hela året så här mot slutet av 2025.
Men ja, kära läsare, just i din bransch och just på din arbetsplats är det för djävligt i alla fall och det är förstås någon annans fel.
75 kommentarer
Jorå. Jag har en grupp som jag vill sätta i läger. Gubbar på 70+ i presidentpositioner.
De ä bara bunta ihop och slå ihjäl!
Kan vi inte bara lagstadga att politiker “i ledande ställning” ska vara i åldersspannet 40-60? Innan dess är de bara politiska broilers, efter det är de före-dettingar.
Tycker väl inte ålder ska vara styrande, det är bra med många perspektiv i svåra beslutsfrågor men en hygienfaktor bör ju i vart fall vara att man inte är en komplett och megalomanisk galning med globala erövringsambitioner…
Ja Sverige är verkligen bra, toppklass i många undersökningar tillsammans med våra nordiska grannländer.
Så länge bra kan bli bättre så är inte bra bra nog.
Nej, vi är ju ett “jävla u-land” enligt Socialdemokraterna…
Nu ska jag vara petig: “jävla u-land” är en blinkning till ett citat av den väldiga Göran Persson.
Det är inget SD-kraxande.
“men vi har inget med sossarna att göra…”
Ja, precis som jag skrev. Fast kopplingen blir ju ännu tydligare.
Att vara bäst betyder inte nödvändigtvis att man är bra.
Poäng. Det räcker med att alla andra är sämre.
Har aldrig gillat Almega. För många “IT-bilförsäljare” med för stort inflytande.
Hoppas Tech Sverige blir mer industriellt styrt.
Vad jag känner till finns det inget som tyder på att Sverige är i högkonjunktur.
Däremot är det ju trevligt att vi har lite bättre siffror att ta del av.
Ska publicera cornumetern och konjunkturbarometern när jag fått slutliga siffror för cornumetern för november. Allt fortsätter stiga.
Jo absolut, det håller jag med om och det är bra att du publicerar det.
Min poäng är dock att vi inte är i en högkonjunktur och jag är tveksam till att vi når högkonjunktur 2026 även om vi når 2.6% i BNP-tillväxt.
Tror många inklusive du blandar ihop överhettning och högkonjunktur.
Du måste komma ihåg att jag är en tråkig ekonom.
2.6% innebär inte per automatik att vi är i en högkonjunktur.
Träffade några kunder i veckan och de är försiktigt positiva, vissa avdelningar som är längst fram i tågen har känt att det sakta börjar kännas bra och det värsta är bakom, hör man till dem som åker i de sista vagnarna så dröjer det lite till innan stålarna sprutar in.
Otroligt skakigt inom just IT-sektorn med hård press nedåt på konsultpriser med många seniorer på bänken som reas ut av konsultsäljarna. Spelbranschen drar ner kraftigt med många friställda.
“ett näringsliv som snabbt tar till sig ny teknik”
Kanske. Sverige laggar efter hårt när det gäller att ta sig ifrån Microsoft-oket, där de flesta (egna eller inhyrda) IT-vaktmästare inte kan mer om teknik än att köpa det senaste Microsoft-säljaren pratat om.
/grinig GenX cybersec Linux-nisse
Min erfarenhet är att det är otroligt svårt att få tag på kompetent personal inom it.
Nja, det är inte otroligt svårt (rent anekdotiskt då). Men IT konsult branschen har en utmaning i det att man har svårt att få avsättning för sina dyra seniorer när många unga idag kommer ut med kompetens som gör att seniorerna blir rena rundningsmärken och det till lägre priser.
Sen räcker det ofta med en senior och så kan man ha 10-15 unga racerbilar i projekten…
Det ena utesluter väl inte det andra, IT-konsulter kan vara svårsålda samtidigt som företagen har svårt att anställa “riktig” personal?
Absolut kan det vara så och gissningsvis är det säker så. Ofta köps ju äldre och osäljbara ut på ett diskret sätt nu för tiden så man läser sällan om varsel, när för övrigt sist in först ut gäller, längre…
Knappast. Möjligen inom systemutveckling men exempelvis arbetar jag med datacenterlösningar, resiliency, disaster recovery, storagesystem osv och min erfarenhet är att dessa är personer är mycket svåra att hitta och ofta har minst 20 års erfarenhet. Jag skulle heller inte ha några problem att sysseltsätta ett helt team av sådana personer om jag kunde hitta dom. Min poäng är att det inte finns en IT-bransch, för det finns alltid områden där det är stor efterfrågan. Konsulter är dock ofta dåliga på att hålla sig anställningsbara.
@GNAELLSPIKEN – det händer självklart där också, att tro något annat för att det inte händer nära dig är direkt felaktigt. När jag jobbade på fina firman togs folk bort där med och så även på investmentbanken och PE bolaget. Det sker överallt löpande, man plockar idag helt osentimentalt bort människor som, från tid till annan tillsatt ledning, inte anser ska vara kvar när man så känner…
Sen håller jag med dig att det, nästan, alltid finns områden inom en viss bransch IT, banking, PE, Mangementkonsulter där det råder stor efterfrågan eller mindre efterfrågan vid samma tidpunkt.
Seniorer som i extremt kompetenta individer, eller seniorer som i att de jobbat 10-15 år i branchen?
De som har ett rykte om sig att producera är inte på bänken. Att de som jobbat länge och absolut är kompetenta säljs in billigt just nu gör däremot att juniorer inte får uppdrag och nyexade har väldigt svårt att få anställning öht.
I min branch (försvarsindustrin) är det i alla fall extrem högkonjuktur, har så varit ett tag.
Financial Times utsåg Anders Borg (M) till EU:s främste finansminister 2011 i sin årliga ranking av 19 av unionens finansministrar.
Och? Var det valår 2011?
Eurokrisen inträffade mellan cirka 2009 och 2015, med sina mest intensiva år 2010–2012
2011 var ett bra år i världen, så då kunde i princip vem som helst få utnämningen.
Kolla hans facit under åren 2006-2014 och fundera om du fortfarande är imponerad av hans gärning.
AB lär ha kört “Helikoptern” under en fest vilket kommenterades av SvD’s “Berglins”:
-“Och då kände jag ett hårt grepp om paketet – SLäpp för f-n”
-“Sällan – jag har varit finansminister. Jag vet hur man håller i kulorna”.
-“Då har Du något att berätta för barnen”.
-“Det behövs inte – dom var med”.
Typisk Gävlehumor, hahaha.
Berglins är SvD’s örhänge! Som fd. Gävlebo följer man självklart honom.
“Dem”. Berglins är ett par. De heter Berglin i efternamn.
Och när Classic Rock listade världens 50 bästa rockband genom tiderna hade de The Beatles först på plats 6 och Stones som nr 8.
Man bör alltså inte fästa någon större vikt över tidningars rankinglistor, de kan vara helt uppåt väggarna galna.
Listor är för män som gillar att mäta sitt könsorgan.
Vad är ens ett rockband?
Det är väl ett sånt du sätter runt höfterna och snurrar runt. Eller är det rockring?
Rock am Ring
Beatles är väl ett popband och inte ett rockband?
Ett pojkband kanske?
Hursomhelst skrev en av beatlarna världens första hårdrocklåt.
Ointressant så länge Pink Floyd var nummer 1 så kan resten spela kvitta…
Hade faktiskt en gamling med på mina toppalbum Spotify 2025.
Plats 1-4 idel ny musik:
Kali Uchis/Sincerely
Mac Demarco/Guitar
Khruangbin/A La Sala
Karol G/Tropicoqueta
Plats 5. J.J Cale/Naturally…
Å ena sidan är jag helt översköljd av konsultsäljare som vill sälja på mig varma kroppar, å andra sidan blev nyligen kontaktad av en head hunter som hjälper ett internationellt tech-bolag att etablera sig i Sverige och som planerar att anställa upp emot 50 utvecklare, så jag skulle nog säga att det spretar rätt bra, även om många indikatorer pekar uppåt.
Och här är det iallafall högkonjunktur (Bygg). Tackar ödmjukt bloggens läsare för att ni är med och subventionera halva min lön när medel och höginkomsttagare tokrenoverar för sjuttioelfte gång 😆
Hahaha! Kan bekräfta att VVS-firman jag anlitade förra veckan arbetar järnet och de är inte tiltad mot ROT-folket så det verkar vara en hyfsat bred uppgång.
Kablar ska inte slängas i onödan. Man vet aldrig när man kan behöva en scart-kabel eller en TV-antennkabel.
Eller varför inte en telefonkabel med rj12.
Jag behövde en tv-antennkabel så sent som förra veckan.
Väldigt glädjande att kurvorna pekar uppåt, men jag tycker det är helt orimligt att säga vi har högkonjunktur med 8,9% arbetslöshet (Ekonomifakta). Och ja, bloggaren tycker vi ska mäta sysselsättningsgrad istället, men det är inte oviktigt att hundratusentals människor saknar sysselsättning.
“Det är för djävligt i alla fall.”
Nja, man kan väl säga ha två tankar i huvudet samtidigt istället?
Det är väl ingen hemlighet att vi under senaste högkonjunkturen har sett att tillväxten inte fördelas särskilt jämnt över samhället utan en del har fått det synnerligen mycket bättre, ett mittensegment som hängt på dom och så ett segment i samhället som inte alls fångats upp i uppgången i ekonomin utan istället halkat efter. Att samhällen blir mer och mer skiktade oaktat konjunktur är ju inget okänt fenomen.
Sen är det självklart toppen om det blir högkonjunktur men en nykter diskussion behöver nog tas hur välståndet ska hanteras för även om jag (synnerligen jag) är ärkekapitalist så ser jag inte att det gynnar oss som land att vi drar i sär befolkningen…
Det är ju ändå individens ansvar att göra sig anställningsbar? Inget blir ju bättre av att staten tar pengar ifrån dom som arbetar och ger till dom som kan arbeta med inte gör det – utan krav på motprestation. Människan har en enorm förmåga att lösa problem när hon måste. Det vi måste fokusera på är att skapa ett klimat där människor investerar och startar företag.
Det är så sjukt tröttsamt att det hela tiden ska klagas på dem som inte har det så lätt.
Det handlar inte om att de inte vill. De saknar förmågan.
“Det handlar inte om att de inte vill. De saknar förmågan.”
Det där skulle kunna vara ett citat över ingången till valfritt parlament i världen.
@GNAELLSPIKEN – spontant uppfattar jag att du missade poängen med mitt inlägg men jag kan ha fel…
På ditt inlägg om klimat med företag och investeringar så skulle man ju kunna ana att vi ändå kommer ut rätt OK med tanke på att Sverige kommer på plats 9 över miljardärer per capita enkom slagna av länder som Monaco, Liechtenstein, Saint Kitts & Nevis, Guernsey, Cypern (ryska oligarker), Hong Kong, Singapore och Schweiz…
Ett annat sätt att formulera “de har inte förmågan” är att “en arbetsgivare vill inte anställda dessa då de inte vänas prestera som önskat”.
Kanske är det spendering på försvarsmaterial, även genom export, som slår igenom?
Någon här som gick all-in i skarpsill-trackers i våras när ni dumpade Trump?
Tänkte lite på det med euro från igår och vem som hade gynnats av en införing. Tror nog att det är främst medelklassen som hade gynnats med ett byte till euro medans höginkomst/låginkomsttagare och bidragsnyttjare nog har det bättre med kronan.
Medelklassen äger ju ofta bostad men har relativt få tillgångar utöver det och lever mest lön till lön. För dem är ju bibehållen köpkraft på lönen högsta prioritet och då är ju stabilare valutor bättre för dem.
För höginkomsttagare som ofta har investeringar i utlandet så inflationsjusteras ju tillgångarna när kronan dyker och man får större köpkraft än medelklassen relativt och man kompenseras för en något lägre lön. Med den höga skatten på deras lön är det ju redan lättare att öka sin köpkraft genom sparande än genom att öka sin lön.
För bidragstagare och minstepensionärer blir ju bidragen oftast inflationsjusterade och lättare för staten att upprätthålla en generös bidragspolitik och goda statsfinanser genom att devalvera sig ur kriser.
För låginkomsttagare lever du ju också lön till lön men ofta tar du del av bidragssektorn också. Det är ju också den gruppen som är mest utsatta för problem med arbetslöshet och ganska säkert att Sverige inte skulle kunna upprätthålla sin höga sysselsättning med starkare valuta.
Så för att summera tror jag inte att det är helt svart på vitt vem som får bättre köpkraft med euro men beror på dina personliga omständigheter. Ser du på köpkraftsutvecklingen för medianen till exempel har Sverige gått mycket bättre än USA historiskt (sedan mitten på 1900-talet) och de har ju haft sämre utveckling än Sverige trots mycket starkare valuta.
Det som oroar mig är att utrymmet för politisk klåfingrighet ökar, och måste öka.
Problemet med euron är att vi kommer att behöva en mer aktiv finanspolitik för att kompensera för den reglering som idag sker genom valutakursen. Skatterna måste då höjas samtidigt som bidragen ökar, och det kommer att krävas mer politik överallt och hela tiden. Därefter kan man fråga sig om det ligger någon större nytta i att med bidrag elda på produktion som igen efterfrågar, för att sedan kyla ner den produktion som efterfrågas.
Ett fungerande valutaområde som inte är ett optimalt valutaområde (vad det nu än är) förutsätter centralisering av makt till centrum, dvs. Bryssel. Om det sedan är bra eller dåligt får var och en bestämma själv.
Enig att det bästa för produktivitet är jämn skattesänkning istället för att staten ska beskatta extra på produktiva företag för att regna bidrag på oproduktiva.
Till skillnad från mycket annan beskattning så har ju valutainflation en del positiva bieffekter som vi går miste om med euron när sysselsättningen går ned.
Jag är enig om att politikerna historiskt har förlitat sig för mycket på devalvering, men frågan är om våran spetskompetens hade förvaltat landet bättre utan valutakryckan?
En valuta bör ju vara något konstant så det som måste ändras är ju i praktiken lönerna. Om vi producerar saker till för hög kostnad hjälper det ju inte i längden att sänka valutan utan att effektivisera produktionen. Min mening är att vi inte behöver penningpolitik för den ger mer skada än nytta i längden. Det är bara att titta på facit ifrån de senaste 10-åren och funder över om detta gjorde något bättre eller sämre.
Hänger inte riktigt med i era resonenang.
Vi har haft rörlig kurs sedan 1992 vilken sätts av marknaden.
Devalveringarna skedde på 70-talet samt -82 och det var en helt annan era än den vi lever i nu.
Ordvalet “tech” väcker fantasier om magiska appar och fintech-ymnighetshorn. “Tekniksektorn” låter som elmotorer för rulltrappor och termostater för kylrum.
Misstänker att det handlar om att företag vill kategoriseras som “tech” pga det låter bättre. Att kategorin växer betyder att andra kategorier krymper, inte att det “bidrar” något till ekonomin.
Jag var just på väg att skriva en lite drapa om fenomenet att mjukvaruindustrin kallar sig för “teknikindustri”. Det förvirrar en del med tanke på att det finns väldigt mycket teknik som inte är programvara (eller tjänster baserade på programvaror).
Igår sålde jag av stora delar av mitt innehav i ISK. I ganska många år så har jag varje månad, ensidigt puttat in pengar i indexfonder. Global och svensk. Ska köpa ett hus för pengarna nu, har inte mycketval. Känns ändå lite trist att jag gjorde min exit nu när det hörs positivt från börserna. Samtidigt har jag redan haft en bra utveckling, och det där med att försöka sälja på toppen har jag ändå aldrig lyckats med i börslotteriet.
Grattis till nytt hus, hoppas du blir nöjd!
Är det inte nu tvärtom en bra tidpunkt att lägga besparingar på bostad? Aktiemarknaden står väl mer eller mindre i ATH, bostadspriserna är fortsatt lite rimligare än vad de var för ett par år sen och man har möjlighet att binda till relativt låg ränta om man är riskavers. I tillägg ser det ju ut som att man sänker kravet på egenkapital till 10% vilket tyvärr nog eldar på bostadspriserna.
Gud vad härligt det låter. Gratulerar till husköpet!
Låter toppen.
Att det hörs positivt från börserna är för att de är i ATH och då är alla positiva (förutom de som kör cash)…
Tack för gratulationerna. 🙂 Hyresrätt är helt ok, men inte min grej i längden, så jag ser fram emot att flytta till eget hus.
Störs inte konjunkturmodellen av att USA verkar ha hamnat i en alldeles egen cykel efter pesten? De har ju haft sjunkande arbetslöshet när resten av världen gått “så där” och nu verkar de snarast stå inför inbromsning när resten av världen verkar lätta lite.
Om man tror att krascher alltid kommer sen i konjunkturen så borde väl en AI-krasch snarast styras av USA’s cykler eftersom bubblan i stort sett finns där? Eller dämpas risken av att andra ekonomier verkar vara på väg upp?
/Vem fan har lovat att det skall vara lätt?
Arbetslösheten kan väl sjunka i Usa nu pga att man skrämmer bort o kastar ut mer invandrare av legalt o illegalt slag.
Så det behöver ju inte gå i takt med ekonomisk tillväxt.
Blir för övrigt spännande att se hur lätt det blir att få infödingarna att plocka apelsiner när man inte har illegala invandrare med skitlöner som gör det.
Går väl som med svensk bär- och svampplockning. Man får importera produkterna från utlandet istället för arbetskraften.
Japp det är väl troligt eller också kör man mest lite symboliskt utkastande av invandrare på bästa tv-tid men blundar med andra ögat…