Börserna inleder veckan blandat i de asiatiska tidszonerna efter att USA pausar sitt tullkrig mot EU tills juli. Volvo Cars VD förnekar att man flyttar utvecklingen till Kina och säger att det bara handlar om tätare samarbete och vill “diskutera vad som är en plattform” egentligen och att majoriteten av uppsägningar av tjänstemän kommer ske i Sverige.

Stockholmsbörsen backade veckan som gick med -2.53% (-0.46% i år) för storbolagsindex OMXS30 och -3.12% (-1.67% i år) för breda indexet OMXSPI. Dollarraset fortsätter och på 9:48 SEK är den amerikanska dollarn nere på nivåer från april 2022 trots en stigande trend i de längsta löptiderna för amerikanska statslåneräntor. Euron håller emot på 10:83 SEK och visar därmed på att det just nu är dollarn som blir svagare, inte kronan som blir starkare.
Guldpriset ligger på 1 020:- SEK per gram.
I USA gick breda storbolagsindex S&P-500 -2.61% (-1.34% i år) på veckan och tekniktunga Nasdaq 100-indexet -2.39% (-0.46% i år). Med en dollar som tappat -2.60% mot kronan på en vecka så är förstås nedgångarna ännu tyngre för oss som lever och har inkomsterser, utgifter och betalar skatt i Sverige med svenska kronor som bas.

Borta i de asiatiska tidszonerna går börserna blandat efter besked om att USA:s regim skjuter upp tullkriget mot EU tills i början av juli efter ett telefonsamtal från EU:s president von der Leyen till USA:s despot Donald Trump. ASX 200 är i skrivande sekund oförändrad på +0.00%, Hang Seng backar -1.30%, KOSPI går +1.22%, Nikkei 225 +0.94% och Straits Times -0.38%.
Det är vad som gäller för stunden. I morgon gäller något annat från Demente Don i Vita Huset.

Volvos VD förnekar att man flyttar utvecklingen till Kina och vill ifrågasätta vad begreppet plattform egentligen innebär, samt säger att de flesta tjänstemän man kommer sparka är i Sverige i en replik hos Dagens Industri. Angående att Volvo Cars sägs sluta utveckla egna så kallade plattformar och låta kinesiska Geely bestämma sådant framöver så säger han till tidningen:
“Vi har ett intresse av att samverka kring bilarnas hårdvaruuppbyggnad. Och man behöver också diskutera vad som är en plattform. Jag ser det mer som en arkitektur där man kan finna gemensamma komponenter och system och vi har självklart ett intresse av att få upp volymerna genom att samordna. Det är inte alls samma sak som att vår förmåga att bygga bilar från grunden äventyras.”
Egentligen förnekar han inte Dagens Industris senaste uppgifter om att man lägger ner plattformsutvecklingen. Istället vill han ifrågasätta “vad är en plattform, egentligen” och kallar det “samordna”. Huruvida förmågan att bygga bilar från grunden finns kvar och huruvida man sedan faktiskt gör det är två olika saker, som man också ser som läskunnig.
Att plattformen Spa2 till EX90 och Polestar 3 beror på att det är “väldigt avancerad ny teknologi” att ha en centraldator i bilen. Man ska också samarbeta med Geely om EX60, men VD:n förnekar att projekt har lagts ner. Det sägs inte det underförstådda än.
VD:n menar att även om Geely äger 79% av bolaget så är man börsnoterade och därmed ska allt bara handla om vad som är bäst för Volvo och Geely får inte utnyttja situationen. Han påminner också om att USA från och med 2027 förbjuder mjukvara utvecklad i Kina i bilar och därmed impliceras det att mjukvaran framöver behöver stanna kvar i Göteborg.
Samtidigt säger VD:n att majorieten av de tjänstemän som nu ska få sparken för att spara 18 miljarder kronor hittas i Sverige, inklusive inom forskning och utveckling, och ökad produktivitet ska kompensera för att man blir färre. Färre ska jobba mer och bättre helt enkelt. Genialiskt! Att ingen tänkt på det tidigare.
Förenklat schablonmässigt innebär för övrigt 18 miljarder kronor 18 000 helårstjänster försvunna globalt, men det kan vara över flera år, t ex 6 000 personer i tre år. En del av dessa är förstås hos underleverantörer.
För att summera beskedet så förnekar Volvo Cars att man upphör som självständigt bolag och att man inte alls lyder under den 79%-iga majorietetsägaren Geely, men kommer sparka massa tjänstemän i Sverige, och då rimligtvis mest i Göteborg. Volvo Cars är Sveriges största privata arbetsgivare.
70 kommentarer
Volvo kommer att ”samordnas” från Kina tids nog. Snart har de flyttat över all teknik och kompetens de behöver, det enda som kommer tillverkas i Göteborg är det som krävs för att komma undan tullar. Om det så är att lasta in en bil på ena sidan fabriken för att lasta om den på andra sidan väggen med nya flaggor på.
Det gäller att Volvo kan särskilja sig mot alla andra och leverera något annorlunda och bättre, trots gemensam plattform med massor med andra märken. Bilindustrin generellt verkar ju gå åt en enorm konsolidering.
Det har tjafsats om konsolidering och utslagning i bilindustrin i 15 år. Vad som hänt sedan dess är att det dessutom tillkommit ett antal snabbväxande kinesiska märken.
18 miljarder är inte bara huvuden, utan även annat som toapapper, kontor och blyertspennor. Har inte sett någon siffra på huvuden än.
Det blir många meter toalettpapper för 18 miljarder…..
För varje person som försvinner sparar man sex rullar per år?
En miljon per anställd är en schablon som ofta stämmer. Sedan om jobben försvinner från toapapperstillverkaren eller Volvo är en annan fråga. Kanske inte toapapperstillverkaren, för arbetslösa köper toapapper hem istället.
Det känns som en tumregel som gällt ganska länge. Stämmer den fortfarande?
Nu tror jag det motsvarar en lönekostnad 1.5* 12*55, men tidigare tror jag siffran inkluderade mer. Som lokal och utrustning.
Det är en schablon. Bra tumregel. Men som sagt, det inkluderar underleverantörer och är svårmätt således.
Efter söndagens samtal med EU drar Trump åter fram sin favoritmenypunkt: TACO – Trump Always Chickens Out. Det är som en dålig repris på en matlagningsshow där kocken kastar chilin i grytan, skriker “Trade War!”, och sen glömmer både recept och deadline.
Den orangea mannen – USA:s egen tullsheriff i självutnämnd ekonomisk western – har som vanligt gått ut stenhårt med radikala hot om tullar, sannolikt innan han ens hunnit läsa färdigt sin egen pressrelease (eller tweet).
Men marknaden vet bättre. Wall Street blinkar inte ens längre – de bara suckar, klickar på säljknappen och förbereder sig på att TACO:n snart vänds i stekpannan.
Det är ett mönster numera: hot, drama, panik… och sen: kyckling. Krisen ställs in. TACO till lunch. Igen.
Jupp. Brukar köpa aktier när lönen kommer men den här månaden bidde det inget, avvaktar till dess jag ser vad nästa drag blir för att slippa betala överpris. Kan inte tajma marknaden men börjar blir feg pga Den Guloranges manodepressiva cooking.
Problemet är ju att det blir helt j*a omöjligt att planera när det är helt om höger vänster framåt back march på stället plattan i mattan nödbroms i som gäller varenda vecka.
När det dessutom handlar vara snabb och kunna leverera.
De Europeiska märkena “lanserar” en bil. Sen kommer den på marknaden 3 år senare.
Asiatiska märken lanserar bilar som du kan köpa inom ett halvår.
Om man tänker hur snabbt utvecklingen går så inser man att när man köper en europisk bil så köper man minst tre år gammal teknik.
Där är grundproblemet.
På vilket sätt är det du beskriver problemet med oförutsägbarheten i Trumps handelstullpolitik?
har man fabriker i Kina exv…. eller?
Kinesisk mjukvara
kinesiska komponenter.
har du då ledtider på 3-5 år så….
Var det tydligt nog för farbror?
Tycker det här var den bästa beskrivningen på T kaosande jag sett på länge.
Ska vi vara tacksamma för USAs (Biden) krav på icke kinesisk mjukvara? Hur ska eu hantera detta…
Har för mig att det finns ett senare steg som även gäller hw
Man kommer ju inte ha separat programvara i olika delar av världen. Så USA:s förbud kommer bli ett de facto förbud även i EU, så länge det handlar om bilmärken som vill sälja i USA.
I så fall är man ju säker som Samuelsson antydde. Eller så hittar geely en annan väg.
Infotainmentsystemet har redan annan mjukvara i Kina. Och det mesta av övrig mjukvara är utvecklad av västerländska leverantörer eller i Torslanda.
Men inte i de 3 kina-volvo-bilarna
Det är hittills bara ett problem i USA. Kommer samma problem till EU kommer samtliga kinesiska bilmärken att hamna i samma sits och det blir ett gyllene tillfälle för HaleyTek, som gör infotainmentsystem till Volvo, att komma in på den kinesiska marknaden.
Vem vet, kanske får vi ge upp biltillverkningen och i stället bli en infotainmentsystemstormakt?
Var det de som även gjorde navigatorn till Volvo? I så fall tvivlar jag. Hade en ny Volvo i en vecka för några år sedan. Efter en dag gav jag upp med att försöka använda navigatorn och tillbaka till vanlig karta. Funderade på att leta upp en gammal lös Garmin och fästa i frontrutan.
Jag undrar hur man ska se var kod är skriven 🤪
Appropå: Redan nu är vissa bolag uppe i 30% ai-kod och det ökar snabbt. Dessutom är det en del vart koden är skriven, och en annan vem som distribuerar och förvaltar den. Det är ju lika lätt att hitta på sattyg vid distributionen.
git log 😛
Jag jobbade på ett svenskt telekomföretag innan. Med mjukvara som kopplade ihop telefoner med basstationer. Vi köpte upp ett amerikanskt företag och ville integrera deras mjukvara i vårt program. Kravet från staterna var då att ALLA som jobbade med den produkten måste säkerhetsklassas av USA samt att mjukvaran skulle ligga i USA.
Företaget valde att lägga ner produkten.
Ericsson är ju bland de sämsta i världen på att hantera sina uppköp av bolag.
De tror alltid att nästa köp ska bli det som förändrar allt. Sen lägger de ner det hela efter 5 år.
Glömmer aldrig när de köpte Tandberg för de behövde ett nytt ben att stå på och ALLA skulle behöva dyr videokonferensutrustning.
Det var väl 10 miljarder rakt i sjön.
“X är inte samma sak som Y” implicerar ju heller inte att “att X händer innebär att Y inte händer”.
Smart jävel, vem det nu än var som skrev den där texten. Nej, jag tror inte att VD:n satt själv och knåpade ihop en. På sin höjd läste igenom och godkände. Han har förhoppningsvis viktigare saker att syssla med än att skriva ihop en text till en provinsialbranschblaska. 🙂
Kallade du just Dagens Industri för provinsialbranschblaska? [INSERT OOOOH, BURN MEME]
På nåt sätt måste jag hantera allt fanstyg som sker i världen!
Att ta tillbaka en för gammal vd måste ha ett syfte. Vad är uppdraget?
En som inte krånglar mot sin huvudman är uppdraget.
Det är bara att inse att den nivå av moralisk ryggrad och socialt ansvarstagande som gemene man har, den saknas i princip i alla högre positioner idag. Har man bara sin miljonbil, sin villa, sin pension och sina förmåner, kan resten av världen brinna. Vad ska alla 18,000 personer man avskedar göra då? Tja, bli chef.
Det blir inte 18000 personer. Men visst blir det en smäll för Västra Götaland. Kom ihåg att 18000 personer i princip är antalet tjänstemän i Göteborg.
Det är kanske en ärlig fråga från Håkan, vad är en plattform egentligen? Han har ingen aning och det är hans fel att Volvo är där de är idag då han fattat alla beslut som lagt grunden för var SPA1, 2 och 3 är idag.
Jim Rowan och den nya briljanta utvecklingschefen Anders Bell har gjort väldigt mycket bra på kort tid, 2 år, för att få igång företaget igen.
Håkans jobb är att göra det kineserna vill. Jag skulle säga att den stora varningsklockan är om även Anders Bell får gå/slutar.
BYD säljer utav bara fanken, mer än Tesla…men tjänar pengar verkar de inte göra trots stora stöd av Tji min peng.
Dagens industri nu strax före 9.
Elbilsaktier faller på bred front på Hongkongbörsen sedan den kinesiska branschbjässen BYD meddelat att man dumpar priserna på 22 olika bilmodeller.
BYD:s prissänkningar ligger på upp till 35 procent, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
https://www.di.se/live/byd-rear-ut-elbilsaktier-faller/
Om syftet är att slå ut konkurrenterna behöver man inte tjäna pengar. Det kommer när konkurrenterna är borta.
Exakt, och när en stat finns i bakgrunden med en massa pengar är det inget problem.
I Kina finns också Big Three – alla kinesiska företagsledare är med på att det kommer en kinesisk ekonomisk krasch förr eller senare, och då kommer staten rädda de tre största bolagen i varje nisch. Det gäller alltså att bli en av de tre. Viktigare än vinster.
Hur kommer det sig att kineserna inte förstått hur unikt kompetenta och produktiva vi är? Speciellt på tjänstemannasidan. 🤔
Jag tror man måste vara svensk för att förstå hur briljanta vi är.
Jag har arbetat många år i både Sverige och Kina. Kineserna är tveklöst bättre på att arbeta många timmar, lyda order och fatta beslut. Svenskar är bättre på ad hoc, kunna snabbt sätta samman arbetsgrupper över klass- och funktionsgränser.
Försök få en kinesisk fabriksarbetare att säga till en chef på R&D att denne har fel, oavsett hur mycket rätt arbetaren har. Bara att få kineser från olika avdelningar att samarbeta är en utmaning för alla är livrädda för hierarkin.
Största anledningen till att kineserna är på frammarsch är att de är hungriga. Samma som japanerna var på 70-talet. Medans vi har tappat vår aptit och blivit slöa.
Varför tror du till och med japanerna har problem med kineserna?
“Work smarter, not harder”
*smarter and harder
Vad är det man brukar dra till med i sportvärlden, motivation slår alltid klass…
Fake it til you make it?
Haha, svårt i en hockeymatch typ!!
Svensk försvarsindustri borde kanske försöka suga åt sig en del av de som kommer bli uppsagda.
Biltillverkning är väl inte ljusår från stridsfordons- eller drönartillverkning.
Bra idé. Det svåra är att matcha lönerna.
Och att de kosmopolitiska Gôtlaborgarna ogärna vill bosätta sig på landsbygden typ Karlskoga och annat.
Elektrifieringen av bilflottan i hela EU är ett kinesiskt projekt. Planena är att samtliga biltillverkare faller och att vi sen bara köper kinesiskt.
Om EU vaknar ur klimatbubblan och kastar Fit455 i papperskorgen så kan vi kanske rädda oss själva. Volvo får bli Olov och göra förbränningsbilar som kommer kunna köras när elen är slut. Olov kommer vara sista europeiska bilmärket.
Raljerar lite men…
Sen kanske 18000 tjänstemän och deras familjer tycker det är värt det för att rädda klimatet.
Tycker det är fint om folk vill köra elektriskt men övergången hade nog varit mer hållbar om den sker organiskt och inte dels med påtryckningar från politiker.
Sen har väl EU cirka 15-30% tull på bilar från Kina redan, hade gott kunnat få dubbla den för min del.
Kina har ju gått all in på elbilar så dippen blir brutal på dom, inte så mycket att balansera upp tappet med, de måste kränga iväg bilar hela tiden, vinst eller förlust spelar mindre roll, som Löfven sa så ………
Vågar även denna gång inte dra mitt kanonskämt om Hadar Cars.
Jag står redan på gult kort för upprepat pappaskämtande.
I nästa veckas avsnitt av Filosofiska Rummet, P1, ska vi diskutera vad som är en plattform, igengkligen?
Håkan Samuelsson, Jonas Birgersson, Ernst Malmsteen och Kajsa Leander är gäster?
En 👍🏻 för skämtet i sig, med extra ➕ för “igengkligen”.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/tt-flash-3000-far-ga-fran-volvo-cars
1200 tjänster i Sverige plus konsulter (antal odefinierat vad jag kan se), oklart än hur många som är tjänstemän men gissningsvis lejonparten eftersom jag vill minnas att produktionen inte skulle drabbas. Dessutom drar man väl ett skift om man ska uppnå någon reell effekt i produktionssidan och det har jag inte läst/hört att man ska göra…
Absolut. Men detta är väl bara tre av de arton miljarderna. Det kommer mera, som man säger.
Jo, men du har ju materialkostnader, underleverantörer, ÅF leden, mm, mm, mm. Nu kan jag ha fel men jag har inte läst någonstans att det är 18 mdr på personal man ska dra, det är ju att i princip lägga ner skiten om man dessutom bara ska ta tjänstemän…
Effekten blir schablonmässigt att 18 000 jobb försvinner, men inte på Volvo Cars, utan totalt sett.
Pressmeddelandet de publicerat på https://news.cision.com/volvo-car-ab–publ-/r/volvo-cars-announces-redundancies-as-part-of-cost-and-cash-action-plan,c4155369 är tydligare.
“These reductions will primarily affect office-based positions in Sweden and will represent around 15 per cent of the total office-based workforce globally.
…
The estimated reduction in the Swedish operations (Volvo Personvagnar AB) concerns around 1,200 employee-held positions.
…
As part of the approximately 3,000 redundancies, the company will reduce around 1,000 positions currently filled by consultants (most in Sweden)”
Så 1200 anställda tjänstemän och 1000 konsulter som jobbar vid skrivbord. Blir inte muntert på löneförhandlingarna i det västsvenska konsultklustret framöver. Risk för att satelliten i Lund drabbas också.
Glömde – https://www.di.se/live/volvo-cars-sager-upp-3-000-tjanster-globalt/
Ok, då kanske bostadsmarknaden I Västra Götaland överlever.
Intressant statistik från SCB https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-tillgangar-och-skulder/inkomster-och-skatter/pong/statistiknyhet/inkomstfordelningen-19912023/
“Inkomsterna har ökat för alla grupper sett över en längre tidsperiod. Mellan 1991 och 2023 ökade medianvärdet på den ekonomiska standarden, mätt som disponibel inkomst med hänsyn tagen till hushållets försörjningsbörda, med drygt 60 procent för befolkningen som helhet. Inkomsterna har inflationsjusterats genom att tidigare års belopp har räknats upp till 2023 års prisnivå.”
Blir väl cirka 55-65% inflationsjusterad löneökning för en mediansvensk då om du ser på diagrammet. Bekräftar ju också vad många redan visste att ISK är en stor del av inkomsterna till höginkomsttagare.
Är väl inte direkt förvånad om klyftorna ökar då marknaden är väl något friare än på 90 talet, och även om det gynnar den stora majoriteten så blir det ju högpresterande som drar ifrån mer och en del som inte drar nytta av det och stannar på bidrag (exkl funktionsförhindrade).
Kanske lite selektivt också att starta precis efter en stor börskrash där många höginkomsttagare fått se mycket av sitt kapital utplånat?
Jag tror inte Håkan vill veta vad en plattform är för så vitt jag känner till lyckades inte Volvo presentera en enda ny modell som var baserad på en ny plattform under hans första 10 år som VD.
Så killen (nåja) som införde agilt arbetssätt som havererade utvecklingsprocessen och fördröjde de viktiga nya modellerna får komma tillbaka när efterträdaren har städat upp. Kan ju bara gå på ett sätt. Fler uppsägningar.
Sen får man ju ge kineserna att de räddade Volvo från en säker död under Fords ok. Men när inte Volvo lyckas leverera i samma takt som kinamärkena (inklusive sina koncernkompisar inom Geely) och kineserna sugit ur sig den kunskap i vilken Volvo för 15 år sen lågt långt före kineserna med så kommer vi tyvärr bli marginaliserade i bilutveckling i Sverige.
Hoppas såklart att jag har fel…