Börserna i de asiatiska tidszonerna går positivt under tisdagsmorgonen trots att Trumpregimen nu börjat skickat ut tullbeskedsbrev tilll flera länder. Tesla rasade hårt på börsen på VD:ns besked att han återvänder till amerikansk politik med ett nytt fascistparti. Mäklarstatistik bekräftar SBAB/Boolis tidigare uppgifter om fallande lägenhetspriser i juni, men villor steg i pris utom i Stor-Stockholm. Fastighetsbyrån rapporterar att lika många svenskar vill bo på landet som i storstan.

Stockholmsbörsen haltade med +0.08% för storbolagsindex OMXS30 och -0.15% för OMXSPI. Kronan stärks mot euron som ligger på 11:16 SEK i skrivande stund och dollarn backar marginellt till 9:51 SEK tillsammans med guldpriset som nu ligger på 1 018:- SEK per gram.
I USA backade börserna och både indexet S&P-500 och Nasdaq-100 gick -0.79%. Amerikanska långa räntor steg något sedan Trumpregimen börjat skicka ut de första tullbreven, bland annat till Japan och Sydkorea där amerikanska konsumenter och företag ska betala 25% i tull vid import. Som man kan se på brevet så ser det ut som ett barn författat det inklusive versaler på ord som inte inleder meningar och inte är namn, t ex Trading Relationsship, Great Honor, Trade Deficit, Number One Market in the World, Trade Barriers, Trade Deficits mfl och rent av även versaler som TRADE. Beskedet är att om man inför mottullar kommer regimen i Vita Huset höja med lika mycket till för att ständigt ha 25% högre tull.
FANANGST-aktierna backade förvisso mestadels förutom Amazon och Spotify, där den senare var dagens vinnare på +1.55%. Elon Musks besked om att han startar fascistpartiet America Party gjorde att Tesla-aktien föll -6.79% och har nu gått ner -27.21% sedan årsskiftet. Någonstans i svensk media kallades Musk för Teslas grundare, men det är förstås fel – Musk köpte Tesla av grundarna.

Borta i de asiatiska tidszonerna tar börserna Trumpregimens tullbrev med ro. De berörda Sydkorea och Japan har bägge stigande börser just nu. KOSPI går +1.72% i Seuol och Nikkei 225 +0.33% i Tokyo. I Hong Kong går Hang Seng +0.75% och i Singapore går Straits Times +0.56%. Enda indexet som bloggen följer och som backar är Australiens ASX 200 som går -0.20%, men det kan vara relaterat till generellt backande råvarupriser.

Mäklarstatistik bekräftar tidigare siffror från SBAB/Booli och att bostadsrätter föll i pris i juni, medan villor steg. Undantaget på villasidan var Stor-Stockholm där en undersökning visar att den sk gröna vågen som pandemin drog igång har vänt och att folk nu vill flytta till lägenhet i storstan. Eller det är iaf rubriken. Och kolla aldrig själva artikeln.
Verkligheten i undersökningen är att endast 21% vill bo i en svensk storstad, upp från 15% medan 20% vill bo på landsbygden, upp från 19%. Det som minskat är viljan att flytta utomlands som gått från 10% till 5%, medan mellanstora städer ligger på 17% och småstäder på 11%. Rätt rubrik vore “storstad hellre än utland”, men förmodligen finns en agenda från Fastighetsbyrån som rimligtvis har flest och mest lönsamma affärer (högst pris) i de svenska storstäderna, medan volymer och priser är lägre på landsbygden. Enligt undersökningen vill i princip lika många bo på landet som i storstaden.
I Sverige bor i själva verket idag ca 40% (exakt siffra kommer strax och detta var en ponduspostulering) i ett storstadsområde och att endast 21% vill göra det innebär att folk vill flytta därifrån, dvs gröna vågen föreligger.
Enbart i Stor-Stockholm bor det per nu i maj 2 478 000 invånare, Stor-Göteborg 1 032 000 invånare och Stor-Malmö 758 000 personer för en summa om 4 268 000 invånare. Med 10 591 000 invånare är det alltså 40%*. Hälften som bor i storstad vill därifrån. Stor-Stockholm hade för övrigt inrikes nettoutflyttning, dvs med facit i hand flyttar fler från Stockholm än som flyttar dit. För själva Stockholm kommun flyttade år 2024 (senaste statistiken från SCB) ca 2 300 fler ut ur kommunen än in i kommunen inom landet, dvs oräknat invandring och utvandring. Utflyttning handlar om personer som alltså bodde där och hade facit. Så attraktiv är den svenska så kallade storstaden, men kolla aldrig FAstighetsbyråns story om att gröna vågen är över.
Vilket backas upp av fallande priser på lägenheter om man så vill.
| Bostadsrätter | En månad | Tre månader | Ett år | Medelpris SEK/m2 |
| Riket | – 0,6% | – 0,5% | + 0,2% | 44 018 |
| Centrala Stockholm | – 0,2% | – 0,5% | + 2,3% | 109 995 |
| Stor-Stockholm | – 0,9% | – 0,2% | + 0,8% | 66 021 |
| Centrala Göteborg | – 1,0% | – 0,9% | + 0,2% | 65 003 |
| Stor-Göteborg | – 0,2% | + 0,2% | – 0,6% | 47 695 |
| Centrala Malmö | – 0,2% | ± 0,0% | + 3,3% | 38 949 |
| Stor-Malmö | + 0,4% | + 2,8% | + 4,3% | 36 391 |
| Villor | En månad | Tre månader | Ett år | Medelpris |
| Riket | + 0,6% | + 1,5% | ± 0,0% | 3 985 000 |
| Stor-Stockholm | – 0,2% | + 0,6% | + 0,8% | 7 102 000 |
| Stor-Göteborg | + 0,4% | + 0,3% | + 2,1% | 5 909 000 |
| Stor-Malmö | + 0,5% | + 1,0% | + 0,2% | 5 322 000 |
Nedgångar för lägenheter i juni är dock en vanlig säsongsvariation, men det gäller förstås att överanalysera. VD:n för Mäklarsamfundet säger:
“Just nu är det mer psykologi än plånbok som styr marknadsdynamiken. Köparna finns, men de är selektiva, långsammare och känsliga för signaler. Köparna agerar när rätt objekt i rätt läge dyker upp i ett stort utbud. Det ger en marknad med lågt tryck på priserna men ganska hög aktivitet, särskilt på småhusmarknaden.”
Bostadsrättspriserna tar som vanligt fart i augusti igen när ätteläggen ska få sin lägenhet efter att ha fått intagningsbeskedet till Handels , samt när semestern är över.

I övrigt är de bankernas säljare experter ute och uttalar sig om skuttet i svensk inflation i juni och huruvida det kan påverka deras väntade räntesänkningar. Uppenbarligen hade alla banker gjort fel analys om inflationen och vet nu inte riktigt vad de ska säga. Låna med oss är beskedet oavsett. Antingen ska man passa på att ta lån nu innan räntorna stiger, eller så ska man ta lån nu för räntorna kommer sjunka. Ta lån är beskedet, oavsett. Hur ska säljarna experterna annars få sina löner av banken?
*med reservation för att jag glömde inkludera någon enskild kommun i storstadsområdena, så siffran kan vara högre, men inte lägre.
65 kommentarer
Detta återkommande fokus på inflation och framför allt då påföljande räntor. Det finns alltså ett mycket stort antal människor som lever på ränteläget men som annars inte bidrar med någon produktivitet i något avseende. Det är trist när allt fokus ligger på den typen av banala siffror och inte på ett mer entreprenöriellt tänk.
Välformulerat. De borde fokusera på hur företag, jobb och innovationer ska skapas så vi får välstånd som kan finansiera välfärd, inte att man ska bjuda över varandra i vem som kan belåna sig mest för att köpa en redan existerande bostad, vilket inte skapar något av värde utan bara ökar skulderna i samhället.
Bankerna kanske måte tvingas att för varje krona de lånar ut till bostadslån så måste de låna ut X öre till företag?
Sitter själv i sitsen att det är totalt omöjligt att lånefinansiera företaget från storbankerna, det går bara att prata med nischbanker. Storbankerna vill bara låna ut till de som inte behöver låna, ungefär.
Risken (generellt) i småföretag som behöver lån är nog högre än någon rimlig ränta och bankerna har nog ingen egen kompetens att utvärdera enskilda företag.
Ett tips är att som privatperson låna ut pengar till sitt företag.
Det får man göra till marknadsränta, och den kan ju argumenteras vara tämligen hög (10-20% ?).
Klokt resonerat, jag kan bara hålla med.
Lägre räntor tvingar å andra sidan riskkapitalister att söka avkastning för sina pengar i investeringar och start ups. Bra för innovationen. När räntan stiger låter de pengarna vara kvar på bankkontot utan att göra nytta. Lite förenklat.
Då borde vi alltså kunna se att fler svenska startups grundades under lågränteperioden efter 2009, jämfört med tidigare. Stämmer det? Mojang och iZettle grundades 2010, men Mojang tog inte in något riskkapital. Alla andra svenska startups jag kommer på som Skype, King, Klarna, Spotify m.fl. grundades tidigare och lanserade t.o.m. sina färdiga produkter före 2009.
De jag prat med i svängen säger att affärsänglar har blivit mer återhållsamma, att det har blivit svårare att få riskkapital, när TINA inte längre är ett faktum. Men de har kanske inte hela bilden. Värt att forska i.
Nu kom jag faktiskt på en svensk startup som grundades under lågränteperioden: Northvolt
@Pigge Det finns mängder av framgångsrika start-ups du aldrig har hört talas om. Att du bara lyckas nämna några få som figurerat i media, eller tillverkar appar för konsumenter, säger väl en del.
Du missar alla företag som startats men som inte blivit miljardföretag
Finns ju statistik på det där, har för mig att antalet företag som startats per tidsenhet har ökat under lågränteperioden. De flesta bolag blir inte miljardföretag, de är ovanliga outliers.
Det har ni rätt i, det var jag som formulerade mig slarvigt.
Det jag menade var riskkapitalfinansierade startups, därav påpekandet om Mojang.
Det har mest lett till snedfördelning och misslyckanden. Förenklat.
Bitter much? Svårt att veta i förväg vilka som lyckas? Första steget att lyckas är att våga.
Filosofiska frågor i stil med “Vart vill du bo?” är svåra.
Folk VILL en sak men GÖR något annat.
Folk VILL leva nyttigt men lever onyttigt.
Folk VILL på på landet men bor i storstaden.
osv.
Ja, och dessutom tycker jag begreppen “Stor-Stockholm” mm blir lite löjeväckande. “Stor-Malmö” ännu mer så. Stor-Stockholm innefattar tydligen bland annat Norrtälje kommun med sådana metropoler som Rimbo.
En del av människorna i “storkommunerna” bor alltså de facto redan ute i spenaten och inte i en storstad enligt någon rimlig definition.
Är det något fel på Rimbo?
Inget fel på Rimbo, tvärt om, men den klassas nog med som “landet” än som “storstaden”
Ingen fel på Rimbo, men jag håller med Ture att det skulle definitivt klassas som landsbygd i de fledta andra Europeiska länder.
Har en kompis som bor i Nederländerna som beklagar sig att ingen vill komma och besöka henne för hon bor ut i tjotahejti. När jag var och besökte henne visade sig att hon bor strax utanför Den Haag, tre pendeltångsstationer från centralstationen (så motsvarande Älvsjö i Stockholm) 😅. T.o.m. hennes mor tyckte att hon var på semester när hon kom på besök från “staden”.
Jag läser på Wikipedian att det bor ca 1000 personer efter Ubbhultsvägen i Kungsabacka och Marks kommuner. Jag hade gissat att Ubbhultare i Marks kommun, om valet funnits, hellre bott två kilometer västerut i storstan. På grund av kommunalskatten. Men säger statistiken som den säger är det väl bara att erkänna. Jag hade antagligen haft fel.
Svårt att peka på exakt vad, men ja, något verkar vara fel på Rimbo. Känns som att befolkningen är en blandning av av frikyrkomänniskor med död blick och meth-kokande hillbillys. Märklig stämning.
Spot on 🙂
Enig.
En bekant har verkat som läkare där. Hans omdöme om pat var
* Stor andel tonårsgraviditeter.
* Stora problem med beroendesjukdomar som tabletter, alkohol och mat
* Inte ovanligt med kvinnor som har tre barn. Med tre olika pappor
* Stor andel rökare mot resten av länet.
* Psykiska ohälsan exploderade under covid
* Pat tar enbart medicin om det är penicilin. Medicin för epilepi, psykoser och andra allvarliga åkommor tas i kanske 50% av fallen. Utskriven penicilin tas i 99% av fallen då det verkar lösa allt.
Förutom den hemska insikten att om det är sexualbrott mot barn i Roslagen verkar det alltid skett runt Rimbo.
Mest folket 🙂
Rimbo är nog något så ovanligt som ett område med socionomiskt svaga människor i landsbygd.
Ett ghetto med primärt etniska svenskar.
Mind. Blown.
Om du frågar stockholmare som bor i välmående villaområden så är nog inte önskan ut till landet lika stor som om man bor i en lägenhet in någon förort. Jag gissar också personer med god ekonomi som äger och bor i innerstadslägenheter är mer nöjda med Stockholm de som bor i hyreslägenheter i problemområden.
Väldigt många stockholmaren har rötter utanför stockholmsregionen. Det gäller mig (Västerbotten) men även i andra hand mina barn som har kusiner över hela riket. Hela min släkt är uppfostrad att bo i villa. Har man inte råd med en villa i Stockholm är det lockande att flytta. Eftersom många redan har rötter i obygden så är en flytt inte ett så skrämmande steg.
Svaret på bostadsbrist i Stockholm med omnejd har varit att bygga hyreslägenheter och i andra hand radhusområden. Nya dyra hyreslägenheter har svårt att få hyresgäster. Den stora bristen är på fristående villor, vilket speglas i priserna. Det är så många av oss vill bo. Jag skulle vilja se nya villastäder på de väldigt stora ytor som finns nära Stockholms city, t.ex. mellan E18 och E4. Det skulle minska suget efter de mer centrala hyres- och bostadsrättslägenheterna.
Hur vill bo är nog viktigare än var.
Statstiken ljuger alltså. Alla vill bo i storstan trots att 80% säger annat.
Ursäkta att jag till slut läste artikeln, fast man inte skulle det. Den fråga som ställdes:
VAR SKULLE DU HELST VILJA BO NÄSTA GÅNG DU BYTER BOENDE?
I någon av de tre största städerna (Sthlm, Gbg, Malmö), 21 procent (15 procent)
Landsbygd, 20 (19)
I en mellanstor stad, 17 (17
Småstad, 11 (11)
Utomlands, 5 (10)
Det är alltså inte alls någon fråga om var man vill bo, bara om vart man vill flytta nästa gång man flyttar. En annan tolkning än din är att vi som bor i en storstad är oerhört nöjda med var vi bor och inte alls vill byta boende. Av alla övriga, som alltså inte har förmånen att redan bo i ett varmt och gemytligt storstadsområde, vill 20% flytta till ett storstadsområde. Eller så kan man konstatera att artikeln innehåller för lite data för att kunna dra några meningsfulla slutsatser.
Finns inget som stöder din tolkning. Frågan “nästa gång du byter boende” betyder att man kommer flytta någon gång, väl medveten att man inte kommer bo kvar för evigt.
Men Stockholm är ju vår slutstation vårt mål (Templet i Jerusalem), som Kents Jocke Berg sjöng, och inget får säga emot det hela.
Kan man skriva “will charge Japan…” blir det inte ett syftningsfel eller förstår jag inte bättre. Det är väl priset i USA som troligen går upp och det får USA’s konsumenter stå för.
Ja. Trumpregimen har dock en del begåvningsutmaningar. Spelar för övrigt ingen roll om man skickar en faktura till japanska exportörer – de höjer isf bara priserna för att matcha detta så det blir ändå amerikanen som betalar i slutändan.
Man kan bli trött för mindre.
Det var just det här Strunt tjötade om hela valrörelsen och i en undersökning gjord någon gång i höjd med valet visade att 54 % av de tillfrågade trodde att det var som Strunt hävdade, nämligen att det land varifrån exportvarorna kom också skulle betala tullarna. Hälften av amerikanerna fattade/fattar alltså inte att det i själva verket är en omsättningsskatt på egen konsumtion. Inte undra på att de också röstade på han som lovade att sänka äggoriserna dag 1 …
Va? Jag trodde Japanerna av sin oerhörda respekt för det oranga miraklet vek ner och sänkte priserna motsvarande tullarna så att priset i USA blir samma och Trump gör Amerika stort igen på grund av tullinkomsterna.
Är det inte så? Har Trump fel? Jösses!
Leva för att arbeta?
Arbeta för att leva?
Är frågan..
Tre saker ger lycka.
Socialt sammanhang
Arbeta efter full förmåga med något man gillar (flow) – det kan vara gratisarbete
Hjälpa andra människor
Det är svaret.
Saker som motverkar detta är tvång och avsaknad av frihet. Trygghet skapar t ex inte lycka – varken ekonomisk, social eller juridisk trygghet. Att tvingas gå i skolan skapar inte lycka, om det inte ger ett socialt sammanhang, men då ska inte heller skolan begränsa eleverna, utan dessa ska få uppleva flow.
Den var jobbig.
Inte direkt vad vad man känt under de 40 år man jobbat.
Det har varit mer focus på att få mat på bordet och ungarna i tid till skolan och aktiviteter.
Man har nog aldrig varit lycklig.
Familj med barn kanske gav ett socialt sammanhang, och därmed lycka? Att vara förälder kan också gå in under att hjälpa andra (barnen).
Var och en för sig av dessa tre punkter kan ge lycka. Du kan ha ett skitjobb, men har du ett socialt sammanhang (du kanske är med i en idrottsklubb eller sjunger i kören?) kan du vara lycklig ändå.
Du förefaller ju ha åtminstone två rätt på bloggarens lista.
Håller fullständigt med om Tre saker ger lycka.
För mig är detta Trygghet, -att vi jobbar tillsammans. -Vad du skriver efter “Det är svaret” -förstår jag inte??
Trygghet skapar inte lycka. Du kanske inbillar dig att du är lycklig om du är trygg, men det är inte tryggheten som skapar lycka. Sociala sammanhang som uppstår av trygghet kanske kan ge lycka dock, t ex att genom ekonomisk trygghet köpa sig in i ett visst bostadsområde där du välkomnas och blir en aktiv del av samhället. Dock har det ofta visat sig att ekonomiskt otrygga oftare kan vara lyckliga, eftersom de istället upplever gemenskap och sociala sammanhang – gemenskap med andra, t ex familj, förening, församling etc kostar inte pengar. De som oftare är villiga att hjälpa andra är i själva verket de som själva har det dåligt ekonomiskt ställt, medan välbeställda snarare ser ner på andra och inte hjälper.
T ex kan ukrainska soldater vara lyckliga vid fronten i Ukraina – extremt lyckliga – de får arbeta fullt ut till maximal förmåga, har ett extremt hårt socialt sammanhang och upplever meningsfullhet, samtidigt som de hjälper (skyddar) andra.
Men de är fan i mig inte trygga.
Dansa med Kali, Pallas Athena eller Freja som Johanne Hildebrandt kallar det.
Påminner om den ukrainske muslimen, juden och kristne som satt och kramade varandra i en skyttegrav medan det regnade jord från granatnedslagen över dem och de ropade “Putin Khulio!”
För mig känns det som om det är två olika saker. Ibland pratar man om skillnaden mellan trygghet och säkerhet. Om jag förstått det någorlunda rätt verkar det ena vara åtgärder för att skydda något men det andra är en känsla. Tex ett säkert jobb behöver inte kännas tryggt (eller för den delen meningsfullt). Tex att du får behålla jobbet på en arbetsplats med ständiga omorganisationer är ett säkert jobb (då du får behålla din anställning) men inte tryggt för dina förutsättningar att är i ständig förändring utom din kontroll.
Jag hoppar in i diskussionen här. Mitt jobb ger mig ingen lycka alls, men det är flexibelt och ger en stabil inkomst. Det kan i sin tur finansiera mitt andra jobb (musik). Vi tog medvetet ett lågt lån och lever sparsamt, så även om jag nu är föräldraledig och vi bara lever på en lön går det oss ingen nöd. Familjen ger mig gemenskap, musiken ger mig mening och jag försöker alltid vara en god medmänniska eftersom det känns bra och rätt.
Så även om jobbet är bedrövligt tråkigt och meningslöst är jag ändå lycklig. Självfallet är min förhoppning att musiken ska generera mer pengar så jag kan jobba mer med den, istället för mitt vanliga jobb, men just nu är det som det är.
Och vi funderar också på att lämna staden. Eller jag vill bo längre ut på landet men frugan gillar stan 😆
Låter korrekt att du är lycklig, du har både gemenskap, mening och kan syssla med musiken där du får flow, och dessutom hjälper du andra.
Senaste ryktet säger 10% tullar på import från EU. Dock är priset till konsument och företag i USA dessutom beroende av valutan. Sedan ett år tillbaka har USD sjunkit med ca 10% jämfört med Euro, och frågan är hur mycket mer den sjunker framöver.
Att Trump är mer ombytlig än vårvädret i Sverige, gör att det är extremt svårt att göra långsiktiga prognoser, vilket hämmar investeringar i tillverkning och långsiktiga avtal.
Är väl den största skadan Trump gör, dvs osäkerheten och att inga spelregler gäller. Dock, amerikanska börserna på topp, dock bara i den amerikanska valutan.
Ehm, med 60% boende utanför de tre storstadsområdena, (allt händer inte där.)
-borde det då kanske vara intressant att redovisa utbrutet utveckling av boendekostnad bla.
för tex, Sundsvall, Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, och Malmfälten (dvs Kiruna-Gällivare)
där saker produceras och universitetsstäder också finns..
Det vore kanske intressant.
Jag får inte ihop det. Har Trumpen inte en enda vettig tjänsteman som kan skriva ett dokument på ett vettigt sätt? Han sitter ju omöjligtvis personligen och skriver breven.
Brevet är standardformulerat och ser likadant ut, med landsnamn och procentsatser utbytta. Mycket möjligt att han faktiskt själv formulerat skiten, sedan byter bara tjänstemännen namn och procentsats.
När Strunt ber någon skriva brev och liknande åt honom brukar det se bättre ut, men även då är det uppenbart att det inte är några ljus som sitter bakom tangentbordet. Under alla rättegångarna var alla hans inlagor skrattretande taffligt formulerade och det är ungefär samma sak med lagförslagen som kommer från Skitiga huset. Han är inte omgiven av särskilt många skarpa knivar.
Fascister är inte kompetenta. Kolla bara på nazityskland. Inte konstigt att korrelationen idiot och idiotiska åsikter är så stark.
TSLA = memestock
Ser ut som bärsplockare från utlandet nästan försvinner helt https://www.migrationsverket.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2025-07-01-provningen-av-ansokningar-fran-barplockare-ar-klar—majoriteten-avslas.html
”Migrationsverket har i år fått in 2 397 ansökningar för bärplockare. Alla ärenden är nu prövade: 89 personer har beviljats tillstånd att komma och plocka bär, resterande har fått avslag. Förra året avslog Migrationsverket samtliga ansökningar för bärplockare.”
”Antalet tillstånd för bärplockning som Migrationsverket beviljat de senaste åren:
2025: 89
2024: 0 (1 272 beviljades efter prövning i domstol)
2023: 5 372
2022: 6 594
2021: 5 175”
Kanske dags att plocka själv nu istället men ser inte helt logiken i att begränsa säsongsarbetet. Rent generellt är det ju inte bara positivt med ett överutbud av lågkvalificerad arbetskraft men när det gäller bärplockare så är de begränsade till ett yrke det råder lite konkurrens om och ett tidsbegränsat uppehåll, så betalar ju bara in i systemet utan att ta ut något och vi får billigare matprodukter.
Inte då. Nu kommer alla SD-väljare gå ut och plocka bär hela sommaren, precis som Magaväljare kommer städa pooler och torka toaletter i USA nu när latinos sparkas ut.
Nästa steg blir klagomålen på “varför finns det inga svenska bär i svenska butiker längre” samt “varför är svenska bär så dyra, ICA är kapitalistsvin, dags införa kommunismen”.
Är ju samma som när jag först kom ut ur gymnasiet och det var lite svårt att hitta jobb då, blev erbjuden tjänst som telefonsäljare i Karlskoga på 80%, så skulle jag pendla 40 minuter dit och 40 minuter hem för 16.000 i månaden. Sa bara nej och då gick jag ju inte ens på bidrag, för någon arbetslös måste nog lönerna upp en del för att det ska vara mer attraktivt än bidrag.
Frågan då är ju om det är värt för Sverige som helhet om bären går upp med t ex 30-40% för att vi ska få 5000 inhemska arbetsplatser? Importera dem från utlandet blir ju lose-lose då det blir dyrare (annars hade det haft en större marknadsandel idag) samt att vi förlorar skatteintäkterna från de arbetare och företag som jobbade i branschen.
Enda logiska jag kan tänka mig är att politikerna inte orkar se på effekten bransch för bransch så det här gäller alla utan undantag, lite lat sätt att styra saker på men de har väl sina egna prioriteringar.
Köper inte heller att man gör det för gästarbetarnas skull. Vad är en medianlön i Sverige nu, nästan 40.000? Om du fick höra att du kunde säsongsjobba i ett annat land i 2 månader för 200k i månaden så är ju det väldigt attraktivt även om arbetsvillkoren är lite dåliga. Sen kommer regeringen och säger att för att vi bryr oss så mycket om att ni ska ha det bra får ni inte komma nu, jomen tack för det.
Jepp, exakt detta händer i USA, som exempel: bären ruttnar då ingen vågar komma och plocka dem av rädsla att slängas in i en omärkt bil av maskerade män (ICE) och spendera resten av livet i ett koncentrationsläger. Finns massvis av liknande lägen i andra branscher.
https://www.opb.org/article/2025/07/08/cherry-harvest-farm-workers-ice-immigration-enforcement-oregon-labor/
Off Topic, men jag blir galen på hur naiva och dumma säkerhetsorganisationer tillåts vara!
Livvakter på Säpo spred information om statsministern via träningsapp:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/livvakter-pa-sapo-spred-information-om-statsministern-via-traningsapp
“Säpo kände inte till hur deras medarbetare använde träningsapparna innan de fick informationen från DN, säger Säpos presschef Karl Melin, till SVT. ”
Det är oerhört sorgligt att läsa presschefens kommentar. Det kvalificerar sig inte ens som “nyttig idiot”, utan visar bara att Säpo är ett dagis fullt med barn.
Betänk att de dessutom haft ett statsminister- och ett utrikesministermord på sig att vässa rutinerna.
Strava-problematiken har ju varit känt i åtmistonde åtta (!) år, se t.ex här:
https://www.theguardian.com/world/2018/jan/28/fitness-tracking-app-gives-away-location-of-secret-us-army-bases
Redan i slutet av 00-talet hamnade ju FRA i klistret då flera av deras hemligt anställda använde Linkedin och “outade” sig. Dessutom hängde de indirekt ut alla andra hemligt anställda eftersom de alla var mantalskrivna på samma adress.
Med mer vilja att bo på landet bör ju också möjligheten att flytta fler myndigheter dit öka.
Det bör kunna ge bättre levnadsstandard för de som flyttar och kanske lägre fasta kostnader för myndigheten i tex lokaler mm.
Apropå Rimbo (kunde skrivit högt ovan men ingen läser)
Det sägs att kråkorna flyger över på rygg…..