Storytel har stängt av AI-ljudbokstitlar från Spotifyförlaget Findaway, som skrivits med hjälp av AI och genom att göra sammandrag av andra författares böcker begå upphovsrättsintrång. Samtidigt har nu Författarförbundet börjat betala ut den privatkopieringsersättning (PKE) som maffiaorganisationen Copyswede hållit på i nästan 20 år utan att dela med sig av till de upphovsrättshavare som organisationen sägs värna om och rädda. Författarförbundets fördelningsmodell bäddar dock för AI-bedrägerier då den till skillnad mot Förläggarföreningens förlagssida av PKE bara baserar sig på titel och ISBN-nummer och inte på faktisk försäljning vilket bör matcha mängden ett verk kopieras.

Det fascist- och putinistbrunchfinansierande* Spotify har via ljudboksförlaget Findaway publicerat upphovsrättsintrång och falska AI-böcker hos Storytel, som nu sparkat ut dem rapporterar SvD. Storytels Helena Gustafsson säger till tidningen att det finns förlag som helt publicerar öjuidböcker skapade och upplästa av AI:
“De ger bara ut litteratur skapad och uppläst av AI. Det betyder att det kommer otroligt många fler titlar, och att det blir svårare att ta sig genom bruset.”
Storytels kommunikationschef skriver till SvD i ett mail:
”Bland annat har vi identifierat ett stort antal AI-genererade sammanfattningar av välkända verk från ett förlag distribuerat via aggregatorn Findaway. Med anledning av att de anmälts av de ursprungliga rättighetsinnehavarna för upphovsrättsintrång togs de ned från Storytel.”
Nu får förstås inte de här AI-verken några pengar om ingen lyssnar på dem, men man kan genom att ha snarlika titlar och imiterande omslag lura till sig lyssningar.
Samtidigt kom idag slutligen beskedet om den första privatkopieringsersätntingen (PKE) för Författarförbundet efter att maffiaorganisationen Copyswede till slut släppt ifrån sig pengar de samlat på hög i nästan 20 år med motiveringen att de värnar, skyddar och försörjer upphovsrättshavare, I själva verket har Copyswede bara försörjt de egna anställda med höga löner i nästan två decennier och inte gett ett öre till författare. Och så finns det ingen korruption i Sverige …
PKE-pengarna kommer från en inlobbad särskilt avgift på alla hårddiskar, datorer, minnen, mobiltelefoner etc, för att köpta eller streamade verk som musik, film eller ljudböcker kan vistas på de lagringsmedia, om än tillfälligt.
Författarförbundet har nu slutligen fått loss 120 MSEK och under våren tagit emot formuläranmälningar från författare av böcker som getts ut som ljudbok och för de första åren fram till 2013 kom till slut utbetlaningsbeskedet idag.
Totalt ska 23 000 verk få ersättning, eller lite drygt 5000:- SEK per bok, där man kan få betalt två gånger om den både getts ut för digital distribution och det idag ovanliga CD-formatet. Intäkterna till PKE varierar också per år och det har generellt sålts mer och större lagringsmedia så pengarna per år bör öka, men antalet ljudböcker har också exploderat.
Till skillnad mot Förläggarföreningens PKE till förlagen, som baserar sig på lyssningar och sålda kopior per år, så betalar Författarförbundet sin vana och ideologi trogen ut samma belopp till alla ljudböcker och utgivningsår, oavsett om någon alls lyssnat på dem och vi populärkulturella storsäljare får alltså därmed sponsra finlitteraturens icke-säljande böcker. Men man får också betalt per ISBN och inte för storlek. En novell betalar sig alltså lika väl som en 500 sidor lång roman och detta öppnar för AI-bedrägerier framöver.
Jag har inget att dölja då det inte finns några avtal om tystnadsplikt gällande det tvångsfinansierade PKE. Midvintermörker kom som digital ljudbok och på CD 2013, och Midsommargryning 2013. Min avräkning för dessa enligt nedan.

Författarförbundets avdrag för administrativa tjänster är förstås rimligt – de som jobbar med detta på förbundet måste finansieras och det har rimligtvis handlat om tillfällig extrapersonal, som för övrigt har haft en blixtsnabb och skyhög servicenivå med svar på frågor via vändande e-post – men när ersättningen framöver sjunker per titel kommer de administrativa kostnaderna slå betydligt hårdare på totalen.
Från dessa 32 062:- SEK ska sedan förstås arbetsgivaravgifter eller egenavgifter i fallet enskild firma dras (31.42% för aktiebolag) och sedan förmodligen marginalskatt på 50%, så av 32 062:- SEK blir det (0.5*32062/1.3142)=12 198:- SEK kvar. Exakt hur 12 000:- det ska göra att en hårt kämpande kulturskapare ska överleva tack vare Copyswede lämnas som en övning. Copyswede själva hade enligt sin årsredovsning 23 anställda år 2023 och betalade ut löner, sociala avgifter och pensionskostnader på 21 660 944:- SEK, eller 941 782:- SEK per Copyswedeanställd, om nu någon trodde att det är kulturskaparna som tjänar pengar på PKE.
Som vi ser här betalade en bok drygt 6 000:- SEK 2012 och hela 10 542:- SEK år 2013, då det förmodligen såldes mer lagringsmedia i Sverige i takt med stigande ekonomi, utan att ljudboksmarknaden ännu exploderat i antal titlar. Kom dock ihåg att medlet ska vara lite mer än 5 000 för samtliga år fram till 2023 som ska betalas ut senare i år. Man kan gissa att de sista åren kanske betalar sig runt 2 000:- till 3 000:- SEK per titel, men facit kommer senare under året.
Sista ljudboken från mig som gavs ut på plast var Stjärnklart, så därefter blir det bara en poäng per titel och halverad ersättning oavsett. Idag ger många ljudboksförfattare ut sina böcker som upp till 10+ korta böcker och inte som mig som en enda. Storytel betalar numera per timme och inte per titel så den uppdelningen spelar inte längre någon roll, men PKE betalar per titel, så den som delat upp sin bok i 10 stycken ISBN kommer få 10x så högt PKE.
Men här kan man alltså generera AI-böcker, låta AI tala in dem till en ljudbok, registrera ett ISBN, automatisera detta med några tusen böcker och söka PKE för dem för 2025 och casha in säg en miljon utan att sålt en enda bok. PKE-ersättningarna lär gå mot noll och bedrägerierna mot oändligheten. Och nej, security by obscurity is no security – som man ser med Storytels avstängning av Spotifys förlag så är bedragarna redan igång. Bedrägerierna måste stävjas genom andra regler för utbetalning.
Lämpligen går Författarförbundet över till att betala ut utifrån försäljning, likt Förläggarföreningen gör, även om finlitteraturen därmed blir lidande – men den författare som inte överlever utan 2000:- SEK från PKE hade nog inte klarat sig ändå. Sorry, men helt ärligt. Finlitteraturen får ändå dela på Författarförbundets stipendiehalva av biblioteksersättningen som kommunerna betalar när någon lånar en bok på biblioteket, om det nu är någon tröst – dvs lånar du en av mina böcker på biblioteket får jag drygt 1:- SEK före skatt och en finlitterär författare får 1:- SEK i skattefritt stipendium.
Författarna har dock inte nödvändigtvis tillgång till den faktiska försäljningen och kanske inte heller i tid för en ansökan för PKE, då royaltyavräkningar beroende på avtal kan se olika ut och komma med olika antal års fördröjning.
Dit det finns gratis pengar, som PKE, kommer bedragarna att söka sig. Antingen via AI eller att de kallar sig Copyswede.
Men först ska vi framöver få se hur låg ersättningen är per titel 2023, vilket bloggen återkommer till senare i år.
Så länge går inte ironin förlorad i att det betalas in PKE-avgifter för lagringsmediat som AI-modellerna som genererar AI-böckerna lagras på. Om de hade körts i Sverige på svenskköpta lagringsmedia.
Annars är det moraliskt riktiga att avskaffa privatkopieringsavgifterna och lägga ner Copyswede. De jobbar för sina egna inkomsters skull, inte för att några kulturskapare ska överleva på allmosor. Att Copyswede hållit på pengarna sedan 2009 beror förmodligen på att det annars skulle upptäckts omdelbart vem det är som tar pengarna och därmed punkterat argumentet att man finns till för upphovsmännens skull. Dags att politikerna avskaffar PKE-avgiften nu när facit finns.
Tjugo miljoner i årliga lönekostnader gånger sexton år blir 320 MSEK och mer än de 120 MSEK som nu går till författare för dessa åren.
*Spotify finansierade en brunch med högerextremister och en dokumenterat av Ryssland avlönad högerextrem påverkansoperatör under Trumps invigningssceremoni, förutom att bolaget också mutade Trump med rejäla 150 000 dollar för ceremonin.
26 kommentarer
Rackarna. Jag fick för mig att jobbets rapportserie hade ett ISBN-nummer. Men ISSN är något helt annat. Synd, vi hade kunnat finansiera fruktkorgen med rapportpengar.
Bara om ni producerar den som ljudbok. Vilket ni iofs kan göra fortfarande. Med ISBN.
Förtäckt bedrägeri med hjälp av påtvingad skatt. Det låter som socialdemokratisk akrobati.
Infördes av regeringen Borg-Reinfeldt.
Det är förjävligt ändå.
Röstar mitt/höger varje dag i veckan så länge Centern är någorlunda vettiga. Men Rein*felet och Sveriges bästa helekopterförarare måste få stå till svars, svara på lite jobbiga frågor (vi som hänger här vet vilka frågorna är).
Är lite irriterande att de nu har uppdrag på pr byråerer med högre lön än våran nuvarande statsminister.
LÅTER SOM är ofta viktigast, inte sant?
Hur kan copyswede alls existera.
? Jag trodde de var ett minne blott. Genidrag av dem att sluta skriva debattartiklar och flyga under radarn.
Nåja, ett EU-direktiv ligger bakom lagändringarna. Ett direktiv som klubbades … 2001.
Allt finns ju tillgängligt på bibliotek efter ett tag. Det måste väl vara det största problemet för författare?
Det är för mycket som inte lirar med Copyswede för att jag ska förstå det.
Ingen journalist har sedan 2009 kollat igenom bokföring, utbetalningar, styrelse osv.
Ingen politiker har ifrågasatt hur ett privat bolag kan få laglig rätt att beskatta befolkningen, helt godtyckligt och utan insyn eller ett omtag med tanke på de tekniska framstegen de senaste 16 åren.
Är det för liten summa i varje transaktion för att det ska bli nämnvärt? CS är en av de största skandalerna i modern tid, men de lyckas hålla sig i det fördolda.
Ja, det är fascinerande.
Massa journalister har ju gett en bok, de kanske drömde om de stora pengarna och höll käften av den anledningen?
Är det inte nedlagt?
“Beslutet att lägga ned Copyswede togs den 19 juni 2024, och verksamheten upphörde den 30 september 2024. Detta innebar att Copyswede inte längre samlar in eller fördelar privatkopieringsersättning”.
Jaså. Har du frågat en hallucinerande AI? Finns inga sökträffar på “Beslutet att lägga ned Copyswede togs den 19 juni 2024”.
Ny styrelseordförande tillsattes 27:e maj 2025. https://www.copyswede.se/om/nyheter/
Senaste är att de vill få pengar från alla AI-bolag som de kan ge till sig själva som löner.
“Att sex av tio tycker att kulturskapare och producenter bakom text, bild, musik, film och tv ska ersättas när deras arbete används för AI-träning visar att de flesta svenska beslutsfattare förstår och ställer upp på den kreativa sektorns ekonomiska villkor. Samtidigt visar andelen som svarar ”vet ej” att frågan om AI-träning är ny och svår för en del beslutsfattare, säger Mattias Åkerlind, vd på Copyswede, som licensierar användning av tv, radio och annat AV-material.”
https://www.copyswede.se/om/nyheter/ny-undersokning-beslutsfattare-anser-att-rattighetshavare-ska-fa-ersattning-for-ai-traning/
Parasiterandet fortsätter.
De är numera 25 medarbetare i “fina lokaler på Kungsholmen”.
Lol
Det vore intressant med en uppskattning av hur mycket du betalat i privatkopieringsskatt genom åren via inköp av datorer, telefoner, hårddiskar, USB-minnen, m.m. Läs: är det ens en plusaffär för dig som tillhör minoriteten som Copyswedes existens motiveras med att den ska gynna?
I mitt fall förmodligen mindre. Jag ponduspostulerar att jag kommer landa någonstans mellan 50 000 och 100 000:- SEK totalt för dessa åren och så mycket lagringskapacitet har jag inte köpt.
Du köper väl in lagringsmedia på företaget då kan man anmäla sig att man inte ska betala till copyswede om det inte redan går per automatik hos dom större tex dustin och deltaco.
Hade jag ingen koll på.
Det är väl bara parsiterande pirater som köper lagringsmedia?
Riktiga Författare™ skriver på skrivmaskin.
https://kunskapskanalen.se/program/studio-65-sasong-5-avsnitt-4
Jag tror inte att någon författare idag behöver känna oro. Jag försökte av rent intresse lyssna på en AI-skriven bok men det går bara inte att hålla intresset för den undermåliga berättelse som levereras. Men det är bra att frågan väcks och att författare och kulturskapare kanske får några små skärvor av alla pengar som ligger på lager hos copyswede…
Nej, det är också min slutsats.
Detta handlar dock om en sorts spammande av systemen via fejkböcker producerade av AI för att komma åt PKE-systemet. Har exakt noll med kvalitet på innehållet att göra.
… och här tackar vi alla som röstade Piratpartiet 2009 i EU-valet men som sedan av någon helt j*kla outgrundlig anledning tyckte Bevara Sverige Svenskt var mer i linje med vad de ville i riksdagsvalet 2010.
Copyswede kunde varit ett minne blott för länge sen.
Hur borde Sverige ha implementerat det EU-direktiv som ligger till grund för den svenska lagstiftningen som gör att Copyswede kan klämma lagringsmediesäljare på pengar?
Ser fram emot din nästa bok “Pirathjärta” med den sexiga bilden på din fru med en sabel i handen på framsidan.
Vem fan golade om titeln på nästa bok?
Finns det någon riksdagsledamot som driver mot copyswede idag?