USA meddelar att de eventuellt återupptar viss hjälp man redan lovat skicka till Ukraina. Rysslands nya stora Altairdrönare störtade under en testflygning.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Trumpregimen uppger att de eventuellt ska börja skicka viss militär hjälp man tidigare redan beslutat om, finansierat och utlovat till Ukraina rapporterar Politico. Despoten Trump ska sagt:
“We’re going to send some more weapons. We have to. They have to be able to defend themselves. They’re getting hit very hard now … We have to send more weapons, defensive weapons, primarily, but they’re getting hit very, very hard. So many people are dying in that mess.”
Försvarsministeriet Pentagon har dock inte bekräftat, utan detta är bara ett uttalande från Trump. Om det innebär faktiska leveranser och när är en helt annan sak – regimen i USA gör hela tiden olika uttalanden som sedan inte behöver omsättas i verklighet.
Beskedet kommer efter ett samtal mellan Zelenskyj och Trump över telefon och Ukrainas president ska sagt att telefonsamtalet gick bra:
“As for the call with the President of the United States of America, which took place yesterday, I’d say it was probably the best conversation we’ve had so far, extremely fruitful. We discussed air defense among other things. I’m grateful for the readiness to assist. Patriot systems are the key to defending against ballistic threats. We also discussed several other topical issues, which our teams will follow up on in detail at upcoming meetings.”
Men ord är inte handling, och drittsirkuset i USA kan ändra sig över en natt. Trovärdigheten hos Vita Huset är numera ungefär som när någon säger “jag ska aldrig supa mer”, eller “det var en engångshändelse, älskling, jag ska aldrig vara otrogen igen”.
Vad som sker nu är att Trump får ta till sig äran för stöd som beslutades och finansierades under Biden. Själv säger Trump att han inte var ansvarig för stoppet för stödet, som att han som president alltså inte är ansvarig för vad amerikanska staten tar sig för, inklusive hans egna regeringsdepartement.
Rysslands nya stora taktisk-operativa Altairdrönare störtade under en testflygning och kraschade in i en rysk villa. Film på nedfarten. Film från kraschplatsen. Den kan sägas motsvara amerikanska Global Hawk eller Reaper och har varit under utveckling sedan 2011, men det går tydligen inte så bra. Möjligt att sanktioner spelar in här.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.Razom do peremohi! Smert voroham!

11:22 Jonas har publicerat ett inlägg om skolan i Charkiv där Spetsnaz nedkämpades till sista man under det fullskaliga ockupationskrigets tredje dag (fixad länk). Många foton och även en filmsnutt. Nytt för mig var att faktiskt fem spetsnazoperatörer togs till fånga, så samtliga stupade inte.
“Till slut beordrade den ukrainske befälhavaren ut sina män och kallade in en stridsvagn som sköt granat efter granat in i byggnaden.
Till slut exploderade huvudgasledningen och skolan började brinna. Striden pågick från 09 på morgonen till klockan 22 på kvällen. Nästan alla spetsnazsoldater dödades, fem tillfångatogs. Endast en ukrainsk soldat dödades och fem skadades. Byggnaden totalförstördes.”
De ukrainska soldaterna var en blandning av proffs, poliser och frivilliga, men ryska Spetsnaz vägrade ge sig trots att de pressats bort från bottenvåningen och därmed inte hade någonstans att fly. Kanske trodde de på en stor rysk offensiv som skulle fri dem från inringningen.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
11:36 Ryska inrapporterade förluster igår enligt Ukrainas generalstab blev svåra 1 070 man, mycket svåra 86 transportfordon, svåra 41 haubitsar, två ovanliga salvpjäser och låga fyra pansarskytte- eller motorskyttefordon. Inga stridsvagnar sköts bort, då de inte vågar visa sig längre.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
11:38 Ukraina namnger nu den ryska officer som hade ansvar för terrorbombningen av det ukrainska barnsjukhuset i Kyjiv för exakt ett år sedan. Officeren är en major född 1978 i Saratov och som har fått flera medaljer. En generallöjtnant som gav ordern har namngetts tidigare.
Givet hur den ukrainska underrättelsetjänsten uppträder bör nog majoren vara lite försiktig framöver. Många av Ukraina namngivna krigsförbrytare har skjutits, slagits ihjäl med en hammare, eller dödats när deras bilar sprängts eller av en sprängladdning monterad vid uppfarten till bostaden, på dörren eller liknande.
Ryska officerare är alltid legitima militära mål, oavsett hur långt bort från fronten de uppträder.
Bombningen av barnsjukhuset, som var Ukrainas största center för pediatrik med 627 barn som patienter vid tillfället, dödade två vuxna och skadade 34 personer inklusive patienter, och flera Ch-101 kryssningsrobotar användes med sin meterprecision, så detta var helt avsiktligt.
Gud skyddar som bekant barn och alkoholister, och det är ett mirakel att fler inte dödades eller skadades. Gud skyddar bevisligen inte ryska officerare och soldater, sett till alla välsignelser av ryska präster dessa och deras utrustning fått innan de förpassats till helvetet.
12:00 Mer film från den stora ryska drönarkraschen med sextonsdrönaren Altair.
12:02 Film från terrorbombningen av barnsjukhuset för ett år sedan.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
12:05 Per den första juli har Ryssland skadad eller totalförstört 2 384 anläggningar tillhörande 781 olika sjukvårdsinstitutioner i Ukraina, varav 308 totalförstörts. 278 ambulanser har förstörts, 132 skadats och 80 tagits som krigsbyte av Ryssland skriver Interfax-Ukraine.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
12:12 USA:s tidigare 50:e talman Newt Gingrich postar på Facebook:
“Putin is making it very clear that any truce in Ukraine will come only when he is defeated. We talk, he kills Ukrainians. We talk some more, he kills more Ukrainians. He has openly said he wants to destroy Ukraine and that is his war aim. A combined Ukrainian-US-European effort will be needed to defeat him badly enough that he wants a crease fire. Until then he will keep lying and killing. We don’t need a single American military person fighting in Ukraine. We do need to provide advanced weapons in quantity, permission to hit against military targets in Russia and vastly expanded sanctions against Russia. Only then will a ceasefire be possible.”
Republikanen Gingrich var talman åren 1995 – 1999 när Bill Clinton var president och USA:s statsbudget senast visade plus.
12:19 USA går med på att skicka 10 Patriotrobotar skriver Axios. Robotar. 10 robotar. Kan skjuta ner 10 ryska robotar av de 500 som skickas många nätter.
Dessa tio robotar är färre än de som var på väg till Ukraina när de stoppades av den amerikanska regimen, men visst “Trump återupptar stödet till Ukraina”. Tidigare RUMINT har pratat om att hundratalet robotar stoppades på plats i Polen.
12:54 Euromaidan Press skriver att Ukraina öppnat en robotkorridor ner på ockuperade Krym, som saknar luftvärn efter systematisk och målmedveten SEADS från ukrainsk sida. Stora delar av västra Krym är nu öppet för robotangrepp och vi har även sett rapporter om flera lyckade sådana de senaste dagarna, inklusive mot ryska flygbaser på den ockuperade halvön.
13:06 En ukrainsk fiberoptisk drönare flyger in på en rysk nätad väg genom att ta sig in via en sidoväg som ansluter in till nätvägen och jagar sedan ikapp ett ryskt fordon bakifrån.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky.
17:02 Ryssland har försökt bryta in över gränsen in till Charkivregionen vid Milove norr om Kupiansk, men ska slagits tillbaka av Ukraina.
17:04 Ännu en film på hur Ukraina med glidbomber slår mot en drönarledningsplats i ockuperade Luhanskregionen.
Även Ryssland har eskalerat försöken att bekämpa drönarpiloter och allt mer vapeninsatser sker mot drönarpiloters grupperingar, som man försöker kartlägga på olika vis via allt från signalspaning till spaningsdrönare. Bägge sidor koncentrerar sig allt mer på att slå mot drönarpersonalen i ett krig som nu till 75-80% utkämpas med drönare, ofta drönare-mot-drönare.
17:50 En oljecistern i Komi exploderar på denna övervakningsfilm. Visar rätt väl hur dessa är konstruerade för att inte sprida en brand katastrofalt ens vid en explosion – hela kraften går uppåt, även om cisternen även hoppa till. Taket är byggt för att vara svagare så en explosion väljer den ofarligaste vägen, dvs upp. Det är också därför dessa generellt brandsäkrade konstruktioner kan stå i full brand efter ukrainska bombningar utan att intilliggande cisterner tar stryk. De är byggda för att inte sprida bränder mellan sig.

17:52 För första gången signerar jag böcker på nya SF-Bokhandeln i Linköping. Det sker på lördag 12:00 – 13:30 och vi ses där! Se separat artikel här där du även får ta del av lite topplisteplaceringar för Jägarhjärta och en första recension.
18:03 Högkvalitativ drönarfilm på hur en rysk Buk-M1 luftvärnspjäs tröttnar på livet efter en påhälsning av FPV-drönare.
21:10 Film på hur ryssarna med hjälp av artillerield (förmodligen granatkastare) beskjuter en rysk soldat som försöker kapitulera till Ukraina, och slutligen med en patrullrobot. Filmen visar för övrigt hur långt det är mellan respektive sidas linjer och hur bred den så kallade nollan numera är på grund av drönarkriget. Angripare och försvarare verkar ligga kilometer från varandra.
268 kommentarer
Måtte detta få sig ett slut snart!
Jonas!!
👍
Racimo – ukrainska viner 🇺🇦 och ÖL 🍺 är redo för beställning på Systembolaget i Sverige 🇸🇪
Repower
👍
Nu så!
Yes, pallen!🤩🥉 Blir förmodligen BGB.
👍
10 i topp
Nylander igen ! Wow inte dåligt…
Ett belopp till Jonas och ett till Blågula bilen Härligt
#RussiaIsATerroristState
Men vi ger aldrig upp!
👍
Nylander, grattis!🤩
11:22 Finns det några uppgifter om hur många Spetsnaz som dödades?
Ukrainahjälpen
🇸🇪💙💛🇺🇦
👍
Får bli en slant till en ambulans
Swish 1234861993
🇸🇪💙💛🇺🇦
Hjälp Ukrainahjälpen köpa in en ambulans till skadade soldater.
Swish 123 486 1993
Utfört!
Slava Ukraini !
👍
Varför tar inte Ukraina ut flyg ledar tornen i tex. Moskva eller St:Petersburg som ett statement, borde ta tid att fixa eller bryter det emot krigets lagar?
Misstänker att dom tornen inte räknas som militärt legitima mål. Hade tornen istället legat på någon av flygbaserna Engels, Olenya etc hade det varit en annan sak.
Jag kan tycka att flygledartornen på de militära flygplatserna hade varit mumma. Borde ta ett tag att laga ett sådant om det brinner i ledningarna. Eller ännu bättre om det uppstår sprickor i betongen…. Fast det rimliga är väl att dessa är nedgrävda vid militära flygplatser?
De flesta flygledartornen sköter bara trafiken vid själva flygplatsen eller i få fall anflygningen.
Själva anflygningen eller styrning av plan sköts oftast på en plats med mycket skydd oftast nergrävt eller annan skyddad plats. Så om man vill störa ut var planen ska parkera så gå efter tornet. Vill man störa själva flygningen eller planeringen för militära verksamheten så behövs det “Bunker buster” eller sabotage på plats!
Det finns också redundanta system utan att gå in i detalj. Det är SVÅRT att helt slå ut en flygplats.
Hamnar, broar och flygplatser tål mycket mer än vad man kanske kan tro.
Altair kanske liknar Reaper, som har motor och propeller. Global Hawk har jetmotor och kan antagligen operara på högre höjder. I övrigt håller jag med om att Ryska system många gånger ser ut som kulisser; dvs dom är designade för att se ut som riktiga operativa system men har begränsad förmåga.
Det märkliga med videon verkar vara Controlled Flight into Terrain (CFIT) , planet flyger mkt vackert utan några roderinputs eller ökningar av motorvarvet rakt in i en villa, eller så har man en viss autonomi och har tappat kontakten .
Det där är rysk tradition, sedan långt före Sovjetunionen. Antar att det var medvetet du använde just ordet “kulisser”?
Det går tillbaka till 1700-talet — och har ju anknytning till Ukraina och Krym också: Potemkinkuliss – Wikipedia
🔥🚀 Belovodsk and Starobelsk, AFU attack command posts of the 41st and 20th combined arms armies of Russia, also a strike was carried out on the location of the 4th tank Kantemirovskaya division in Svatovo.
bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltgyqe2cbk2w
👀🇺🇦 Ukraine is regaining its positions and continues to hold Kursk and Belgorod regions, — Commander-in-Chief Syrskyi.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltgwkbnels2u
🌻👍
11:38 När de lämnar ut namnet så borde det betyda att slutet är nära för det svinet. Hoppas du känner ångest och rädsla. Och får lida.
11:22 Trasig länk
God Förmiddag, kämpar!
Undrar hur det går till när de väljer mål: Jaha grabbar idag ska vi sikta på ett viktigt mål; Ukrainas största barnsjukhus! Synnerligen betydelsefullt för vårt syfte med den Speciella Militära Operationen! Ska ske Major, jag hoppas vi kan ha ihjäl många sjuka barn det vore verkligen en uppvisning av vår militära styrka!
Om ₽utte vill ha Ukraina för att Rysslands demografi är trasig, så är det kontraproduktivt att förstöra barnsjukhus.
De är ju så jä-+a sjukt så det finns inte. Tror deras mål är samma som mot egna befolkningen att skrämma och kuva. Att visa omvärlden att man inte bryr sig om några lagar och avtal för att nå dit man vill. Finns det dessutom inga konsekvenser så är det ju fritt fram att bete sig hur som helst
Häromdagen yttrade putain att de skulle hjälpa I*an med uran för deras civila kärnkraftsverksamhet. Överlag känns det som en positiv nyhet då det kanske kan få uza att bli lite mer fientligt inställd till ryzland.
12:19.
10 robotar?? De kan Trump stoppa upp i röven. Detta kan väl inte stämma? De är ju slut på en kvart. Man önskar att det fanns 50 batterier med Iris och liknande som man kunde sätta in i stället.
Man kanske kan hoppas på att det menades ytterligare 10 robotbatterier och en massa ammunition till dessa.
Sen apelsinen är inte så klyftig.
Lärde mig nyligen på bloggen att uza har skickat 3 säger 3 Patriotsystem till Ukraina.
Ja varje system är komplext och sammansatt. Men uza lär ha ett hundratal. Många i lager.
Så lätt att tycka intensivt illa om uza och ffa jättebebisen.
500 st har jag läst.
12:19 Sanslöst. Men vi får se om ens de kommer att skickas.
“Det finns redan 30, men ok, ni kan få tio. Lika många som mina fingrar, och det är ju så långt jag kan räkna”
Trump has decided to transfer 10 Patriot interceptor missiles to Ukraine from 30 that were previously stuck in Poland due to the suspension of military aid, — Axios
Ha inga förhoppningar gällande Trump eller USA. “Nu kanske han äntligen gör motstånd mot Ryssland” eller liknande tankar är chimärer, falska förhoppningar. Inget annat. Tio Patriotrobotar är inte “bättre än ingenting alls”, det är ett slag i ansiktet på alla som strider mot Ryssland på riktigt.
Återigen, glöm inte Masha Gessens sex regler, f f a den här:
2. “Do not be taken in by small signs of normality.”
https://www.newyorker.com/news/our-columnists/one-year-after-trumps-election-revisiting-autocracy-rules-for-survival
Tror du har helt rätt i din bedömning av Trump – en vedervärdig karl, förrädare till allt vad demokratier står för. I lunchekot nämndes att Trump-administrationen dragit in finansieringen av Radio Free Europe, ännu en åtgärd i Putins smak …
🇪🇺🇺🇦 Brussels is urgently exploring ways to cover a shortfall of up to $19bn in Ukraine’s budget next year, as Kyiv grapples with diminishing US support and receding prospects for a ceasefire with Russia, – FT
Ukraine’s projected budget gap next year is not yet covered by external financing.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lth5jroi6s2m
🚀 WAR&SANCTIONS: Dozens of Kh-101 missile manufacturers, one of which hit the Okhmatdyt hospital, are exempt from Western sanctions, – GUR
GUR publishes data on more than 70 enterprises – developers and manufacturers of Kh-101 missile, as well as its components.
Infografik, ej översatt
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltgpcevlrk2r
När dumt folk pratar om att försöka förhandla med Ryssland så tänker jag ibland på följande filmcitat:
”It can’t be bargained with, it can’t be reasoned with. It doesn’t feel pity! Or remorse or fear and it absolutely will not stop!… ever… ”
Man kan inte förhandla med moskoviterna. Det är helt enkelt så att de måste få så tokmycket stryk att de till slut måste ge upp. Under tiden måste det kollektiva väst göra allt för att stödja Ukraina. 🇺🇦
Att man genom handlingar har diskvalificerat ut sig ur FN säger väl en hel del.
…och häromdagen hade de ju dessutom lyckats med tidsresan, när en minister begick retroaktiv suicid.
👍👍
Himars, Sverige borde omgående gå med i Frankrikes satsning kallat Foudre. Med 1000 km räckvidd borde det vara ett avskräckande verktyg i lådan utifall att…. Hoppas innerligt att försvaret, fmv, regeringen utvärderar detta. Tankar från övriga här på forumet?
Jag hoppas på allt och lite till
Typ: 100’000 tyska b….
I övrigt måsfågel
Jag har en fundering från igår där det pratades om att moskoviten kallat upp vår ambassadör till en diplomatisk uppsträckning.
Om jag läste det hela rätt, så var det utanför den s k handelsdelegationen – det obetalda huset – som det kastats rödfärg. Har vi några handelsförbindelser med moskoviten kvar efter dessa tre år? Om vi inte har det varför är de kvar då? Skicka hem dem.
Min tanke är att det det där var en false flag grej? Är vi, svenska folket och media, redo för att skilja på sådana aktioner från “egna”?
Kan så vara faktiskt. Men jag är inte säker på att varken våra medier eller vårt folk i allmänhet ens tänker i den sortens banor – att någon “skadar” sig själv med syftet att skylla på andra.
Som vanligt, moskoviten skäms inte för något men blir kränkt av allt.
För övrigt anser jag att Moskovski Kreml bör förstöras.
The 🇨🇳Chinese military used a laser to target a 🇩🇪German aircraft during the 🇪🇺EU operation ASPIDES.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3ltgzwkpqwc2w
🇨🇳Chinese components helped 🇷🇺Russia establish mass production of combat drones, – Bloomberg
According to Bloomberg, the Russian company aero-hit from Khabarovsk closely cooperates with Chinese suppliers, in particular with engineers from Autel Robotics,
bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3ltgyilpw3s2w
one of the largest drone manufacturers in China.
Journalists emphasize that it was Chinese supplies that became key for the Russian drone program in circumvention of Western sanctions.
Dags lägga lite sanktioner på kinesiska företag.
@12:19. Vilket hån mot Ukraina, som att loska dem i ansiktet och säga “lycka till”. Hade sett bättre ut att bara fortsätta vägra skicka patriot-robotar.
Håller med!
At the front in 🇺🇦Ukraine, the former director of the Orsha Aircraft Repair Plant from 🇧🇾Belarus, Vladimir Troitsky, who fought as part of the 🇷🇺Russian troops, was eliminated.
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3ltgr3ai7q22w
En efter en ryker de. Premierna för livförsäkringar torde vara skyhöga för uniformerade i Z land. Bra jobbat alla inblandade!
Dagens garv. Jag vet att det är FB.. men nu vet vi varför Trumpeten gillar telefonsamtalen med kreml 😂
https://www.facebook.com/share/r/1CCWE6SFUf/
Based on a true story.
To be continued
😂🤣
🤣
One of the spectacular strikes:
Ukrainian FPV drone strikes a fully-loaded Russian MLRS.
Film
https://bsky.app/profile/tendar.bsky.social/post/3ltfhtdrl2k2h
Data on the execution of the federal budget Ru for June has appeared. Everything is very bad.
Budget deficit in June amounted to 300 billion rubles.
For 6 months, the deficit is 3.693 trillion
Graf
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltfmp2msj22n
The accumulated budget deficit has approached the 3.8 trillion ruble mark, which is an updated plan that Putin signed only 2 weeks ago. Now a new plan needs to be drawn up and approved )
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltfmudrsdc2n
The main reason for the storage deficit is the decline in revenues.
In June, budget revenues grew by only 1.6%, over 6 months the growth was +2.8%.
Expenditures in June grew by 18%, over 6 months, expenditures grew by 20%
Graf
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltfn4mk5ks2n
Tja, summeringen verkar som Rysslands budget led något mindre o Juni än föregående fem månader
The result is that the deficit in 6 months is 6 times greater than last year.
0.6 trillion rubles, against 3.7 trillion rubles this year for the first half of the year.
Tabell
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltfna3emuk2n
Reason for the drop in income
– a 35% drop in oil and gas income y/y
– a decrease in non-oil and gas income from +40% to +15% y/y
Graf
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltfnggklek2n
In the current conditions, they need to carry out a powerful devaluation of the ruble to about 120-130. But this will lead to an outflow of deposits from banks, which will bring new problems. They have reached a dead end – they have no good solutions, only bad and very bad ones!
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltfnojtfg22n
The ability to back off in time is not given to everyone.
I’m waiting for their economy to crash like a locomotive into a concrete wall
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltfnx4ew522n
”Ebberöds bank”, Russian edition. 100 år efter originalet.
Fantastiskt bra att det går såå riktigt urdåligt för moskvastaten.
God eftermiddag alla cornucopiakämpar!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
🇺🇦Ukraine used Deep Strike 115 times to strike 🇷🇺Russian targets in June – Commander-in-Chief of the Armed Forces of Ukraine Syrsky
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lthc4cochk2i
Rykten, inget mer 😇
Ukraina håller på att fixa en mindre motti någonstans i en västlig del av en front 😎
Räcker med blotta ryktet för att jag skall fira med att skicka en slant till Ukrainahjälpen!
👍
Cliffhanger 🏔️
PS. Jag pratar alltså inte om Tetkino
Bra!
12:19 skrattretande och ett hån mot dom som kämpar för sitt land och frihet. Men visst, 10 är bättre än 0.
Klarspråk av Newt Gingrich i alla fall. Ju fler republikaner som gör det, desto bättre.
Det är just ett hån. Ett hån mot Ukraina. Ett hån mot de amerikaner som missuppfattar detta som ett positivt bidrag från uza och jättebebisen. Ett hån mot demokratin. Ett hån mot Europa som har blivit lurade av uza och satsat på deras vapen och deras militära integration. Ett hån mot de europeiska stater som fortsätter beställa från uza.
Stödet till Rysskand maximeras genom att först stoppa alla leveranser och sedan säga att man ska återuppta leveranserna och då bara göra det i liten omfattning.
Andra aktörer blir då passiva i tron att USA faktiskt ska återuppta, eller har återupptagit, leveranserna.
Jo, det kan låta korkat att agera så, men det är dessvärre så det ofta fungerar.
Om USA sägar att de slutar leverera och tydligt visar att de slutar leverera blir det även trydligt för andra länder att nu måste vi steppa upp, så smart drag av Trump, om han nu mot förmodan är medveten om vad han gör.
Det är fö. inte min analys utan “Puckens”,
https://m.youtube.com/watch?v=YO1TnWptv3o
Ta 100%, ge tillbaka ⅓, och vänta på applåderna.
Jag vet att bloggarjäveln inte kollar videos utan vill ha skriven text, kan delvis hålla med. Men den här är värd att lyssna på.
Paul Warburg:s kommentarer om kriget i Ukraina är alltid mycket insiktsfulla.
Lågmält och noggrant redogör han här för olika skiften i krigföring och det som pågår just nu i Ukraina.
Vem kommer att förlora sitt övertag (US) och vem som kommer att kliva in istället (UA).
Väl värt de dryga 26 minutrarna.
https://www.youtube.com/watch?v=JfvGTL_k9aE
Jag har svårt att förstå att vissa inte klarar av att lyssna på någor samridigt som de utför något rutinmässigt arbete som diska, städa, hugga ved, vika tvätt, skotta snä, trimma häcken, etc, etc. Då går man ju sas. plus om ma samtidigt lyssnar på något.
För att underlätta för er har jag testar ett verktyg åt er som inte gillar att lyssna på något på Youtube medan ni gör annat.
https://musely.ai/tools/video-summarizer
Resultat:
Sammanfattning: Kriget i Ukraina och framtidens krigföring
Huvudämne: Videon argumenterar för att kriget i Ukraina fundamentalt har förändrat krigföringens natur och kommer att ha långtgående geopolitiska konsekvenser, främst genom utvecklingen av drönarteknologi.
Nyckelpunkter:
Drönarkrigföringens uppkomst: Kriget i Ukraina har visat att billiga drönare kan förstöra dyr militär utrustning, vilket förändrar synen på vapensystem och militär strategi. Drönare är nu “huvudevenemanget” snarare än ett stöd till traditionell utrustning.
Logistikens betydelse: Traditionellt har militär makt baserats på tillgång till råvaror. Nu skiftar fokus mot data, vilket ger länder med mindre resurser en potentiell fördel.
Ukrainas fördel: Ukraina har en unik fördel genom sin stora mängd data från verkliga stridsscenarier, vilket gör det möjligt att utveckla överlägsen AI för drönare. De har också snabbare innovationstakt och växande produktionskapacitet.
USA:s potentiella nedgång: USA:s inflytande som militär supermakt kan minska relativt sett, medan Ukraina kan bli en viktig leverantör av drönarteknologi.
Autonoma drönare: Utvecklingen går mot autonoma drönare som kan välja mål och utföra attacker utan mänsklig inblandning, vilket drivs av tillgången till data.
Geografisk placering och goodwill: Ukrainas geografiska läge är strategiskt för vapenexport, särskilt till Europa och Mellanöstern. Dessutom har Ukraina “goodwill” som vapenleverantör, till skillnad från USA som har visat sig vara opålitlig.
Rysslands utmaningar: Ryssland kämpar med drönarutveckling på grund av strukturella problem i sin diktatoriska samhällsmodell, vilket hämmar innovation.
Höjdpunkter:
Kriget i Ukraina jämförs med uppfinningen av krutet och första världskriget som en seismisk förändring i krigföring.
Ukraina har redan de bästa drönarna i världen och den bästa produktionskapaciteten.
USA bör se Ukraina som en strategisk partner för att säkra sin egen framtida militära position genom att dela data.
Om USA fortsätter att vara “transaktionell” i sitt stöd till Ukraina, kan Ukraina göra detsamma med sin drönardata.
Förutom att Trump-regimens USA blivit en cowboy med svart hatt (mindre obskyr populärkulturell referens) så kan man väl säga som så här: att gå över till den mörka sidan är en helt enorm strategisk blunder som inte kommer att leda till något gott för USA (och i förlängningen är det naturligtvis inte heller bra för Europa och andra demokratier i världen).
För att sätta det hela i perspektiv och tydliggöra hur Strunts USA vänder sig helt och hållet inåt och har satt i gång att förstöra det man byggt upp under årtionden sedan andra världskriget, så kommer ICE i statsbudgeten att ta upp ett budgetutrymme som är 400 % jämfört FBI och vi talar då också om personal som i fråga om utbildning kommer att vara jämförbar med nazisternas SA (medan FBI-personalen i allmänhet är universitetsutbildad). Stephen Miller (för det är han som styr i det fögderiet, inte Noem och Patel) kommer med andra ord att ha en helt fruktansvärd resurs till sitt förfogande. En resurs som kommer att vändas mot den egna befolkningen, för det kommer inte att bara vara migranter som får smaka på deras vapen.
Är det inte dags för Ukraina att läcka att man håller på med att slutföra hypersoniska missil för att slå större broar.
Skulle kunna bli ett lämmeltåg av badjävlar.
…inte alla länder som har ett eget fullskalemål på eget territorium öva på…
🚀 💥
Underligt tycker jag att ryssarna har nästan samma förluster varje dag? Verkar som dom aldrig provar ny taktik utan låter samma köttkvarn mala varje dag. Kanske detta har förklarats tidigare och jag har missat det? Kan någon tipsa om en förklaring?
Det som nyligen skrivits om detta är att ryssarna ändrat taktik från stora anfall till något som mera liknar infiltration mha. mindre grupper.
En teori är att man offrar ungefär så många soldater dagligen som man kan rekrytera dagligen.
Även om utförandet skiljer sig mot tidigare så är väl själva grundtaktiken i sig den samma: man skickar fram folk tills försvararna får slut på ammunition och måste retirera.
Hej, inte skrivit någon kommentar på väldigt länge men försöker läsa varje dag då jag är strikt emot att rövnationer bedriver anfallskrig på grannar.
MEN (alltid dessa men) jag har börjat omvärdera situationen med Kina och Taiwan. Även om det finns vissa likheter så är skillnaderna större. Taiwan har aldrig utropat sig som en självständig nation, har egentligen inga erkännanden. Dagens situation tar avstamp i när Kuomintang (högernationalistisk faktion under kinesiska inbördeskriget) insåg att kommunisterna skulle vinna och helt sonika tog 2 miljoner Han-kineser och flyttade till ön Taiwan. Detta är runt 1948, alltså inte så himla jättelängesen. Och det underliga idag är att KMT är ett av de partier/organisationer som tycker man ska öka “cross-strait engagements” alltså öka samarbetet med fastlandsKina. Det styrande partiet är strikt emot. Notera här att de som de facto bodde på Taiwan innan KMT flyttade dit hamnade i minoritet.
Vad har det med Ukraina att göra undrar ni? Läste nåt i dn om att xi inte vill att Ryssland ska förlora i Ukraina med hänvisning till Usas ställning i Taiwan frågan etc. Tycker det är intressant att få lite mer kött på benen i en tillsynes enkel gränskonflikt. Också evinnerligt trött på diskursen att Kina är allmänt ondsinta.
Så, då var dagens subversiva verksamhet slut, nu ska jag fortsätta lacka maskindelar (bra semesteraktivitet).
Nu är det jag dom “lackar ur”.
Kina är en enpartistat som styrs av av kommunistpartiet under auktoritära former
och inskränker medborgararnas frihet.
Att som Kina stödja ryzzlands anfallskrig mot Ukraina kallar jag för en ondsint politik, liksom att de inte accepterar att Taiwan och dess befolkning skall få vara självständiga.
Vad är din nya position kring Taiwan? Jag läser det som att du tycker det är lite halv-ok om Kina invaderar? Förstår jag rätt?
Jag tycker inte att vi kan relativisera Tawanesernas demokratiska valutslag med hänvisning till att de är invandrade och urinnevånarna hamnat i minoritet. Det snuddar vid kritiken mot “kulturimperialism”, som egentligen oftast har kommit ur handel och samarbete där väst (särskilt missionsrörelserna) har haft hjälpverksamheter – förutsättningslöst m e r än som en morot att lura till sig en råvarumarknad – och stater har implementerat modeller för hållbar samhällsbyggnad. Visst, det har också varit just väst som utnyttjat förädlinsindustrin i alldeles för hög grad, men länderna ifråga har velat utveckling och tagit bistånd.
Hela Taiwan är ett resultat av människors fria vilja att bygga sitt eget samhälle än den underlåtenheten att avhända ansvaret och på ideologisk grundval ge det till en regim/eller fråntas det av en regim.
Jag tror Taiwan betyder mycket mer än produkterna vi köper från dom. Symboliskt en oerhörd förlust om de inte får möjligheterna att försvara sig och gärna sänka den kinesiska flottan. Och upprepa Davids bedrifter mot Goliath likt Ukraina håller på att förgöra sin plågoande just nu.
Hej, fortsätt att inte skriva någon kommentar om Kina/Taiwan på väldigt länge! 😉
Min kommentar hade åtminstone bäring på den demokrati som Ukraina offrar allt för att skydda också för hela Europa.
😀
Fiber-optic FPV
🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦
🇺🇦 fiber-optic FPV drones destroy a large number of 🇷🇺 Russian equipment and infantry in the Lyman direction.
#Russia #Ukraine
https://bsky.app/profile/blue24world.bsky.social/post/3lthgylxuk22g
Mycket skrivs om hur dåligt det går för ryslig ekonomi. Mycket bra! Stora underskott i Rubbles presenteras, men om Rubbles inte är värt något (är lågt värderad), betyder det att det är mindre dåligt för deras ekonomi? Hade det varit värre för dem om Rubbles hade varit högre värderad jämfört med andra valutor? Nej, jag är ingen ekonom av rang skall tilläggas…
Det blir ju “bättre” för då ger oljeintäkterna större summor rubel per dollar till statsbudgeten. Däremot blir det ju dyrare att köpa sånt de inte kan tillverka själva i utländsk valuta. Dvs allt utom kolväten, vodka och samovarer…
🔥 Rostov. The fire occurred in a warehouse with household appliances. Explosions were heard in the warehouse.
Film.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lthhgo4xgk23
försäkringsfråga? rökfråga?
bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lthhgo5tqs23
🔥 More from Rostov warehouse.
bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lthhyauatc23
Kan ju bli så när ryssen häller popkorn i brödrosten…
A 🇺🇦Ukrainian Su-27 fighter jet using 🇫🇷French AASM Hammer(?) guided aerial bombs struck a 🇷🇺Russian UAV assembly point and Russian military personnel in Luhansk region.
film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lthisbbs722i
Rysk lv, speciellt lämpad för att smiska drönare. Och den lyckas!! Nu är drönaren sannolikt förstörd..
🇺🇦Ukrainian kamikaze drone burned down 🇷🇺Russian SAM Buk-M1
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lthjif6xks2i
Bra och effektivt sätt att förstöra drönare på.
China, Russia and the ‘Dragon-Bear’ embrace – https://www.ft.com/content/52507a7a-5c47-417a-b3cc-d56bb6384665
Intressant artikel i FT häromdagen om relation mellan Kina och Ryssland. Tyvärr bakom hög betalvägg.
Efter att ha beskrivit alla ömsesidiga artigheter och allt fjäsk så konstaterar författaren att Kinas militär har fått många nyttiga erfarenheter i stort sett gratis.
Dock, misstänksamheten är ömsesidig och stor, och läckta dokument påstås visa att kinesiska försök att rekrytera relevanta personer nära maktcentrum i Moskva har accelererat sedan Rysslands invasion av Ukraina.
Men framförallt har Kina och Ryssland ingått ett resonemangsäktenskap, de har inte samma agenda varken lokalt regionalt eller globalt, och de har inte samma världsbild.
Kina har dessutom insett att det inte finns mycket att vinna på att försöka hindra rysk aggression, och att möjligheterna att göra det på ett meningsfullt sätt är ytterligt begränsade.
Å andra sidan; att upprepade gånger deklarera vänskap och låtsas ha samma agenda (både för inhemsk och internationell publik) innebär fördelar med liten risk för nedsida, iaf än så länge.
“Tyvärr bakom hög betalvägg.”
Arkivkopia: China, Russia and the ‘Dragon-Bear’ embrace (www . ft . com @ archive . is)
Archive.is kommer igenom den. (Vete fan hur de bär sig åt.)
Artikeln publicerades igår i Expressen, men jag har inte sett något nämnas tidigare här.
https://www.expressen.se/debatt/debatt-peter-hultqvist-agerar-otaligt-och-oansvarigt/
Civilministern bemöter Hultqvists anklagelser om att regeringen inte agerar på problemet med GPS-störningar.
Argumentet är av typen – “Det är allvarligt och just därför måste vi agera med eftertanke”, “vi tar frågan på allvar – så pass allvarligt att vi vägrar fatta beslut i blindo.”
Det känns som – Villan håller på att brinna ner med familjen fortfarande kvar, det är allvarligt. Därför måste vi agera med eftertanke och inte göra något förhastat.
Jag tycker civilminister Slottner gör ett fegt uttalande. Alla vet att mordoriterna ligger bakom gps störningarna. Dags att agera, störningarna kommer inte att upphöra av ett försiktigt bemötande.
Gripen på den!
+39
Sidan uppdaterad idag.
Companies that are just continuing business-as-usual in Russia…
https://som.yale.edu/story/2022/over-1000-companies-have-curtailed-operations-russia-some-remain
Trelleborg Group är kvar på listan.
In occupied Melitopol, explosions have been heard near the airport.
Pro-Ukraine channel Supernova published and geolocated these photos, showing a fire at the military airfield and claim “according to our information, a helicopter was burning,”
Bilder.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lthpzf3toc2m
Thanks to the evidence base of the Security Service of Ukraine (SBU), an FSB agent who spied for the enemy at the State Space Agency of Ukraine was sentenced to 15 years in prison with confiscation of property.
According to the SBU, the official was remotely recruited by the Russian special service in 2024 through his wife, who lives in Rostov-on-Don and collaborates with the occupiers.
As the investigation established, the enemy was interested in the secret information to which the agent had access, in particular in the field of satellite images and the location of strategic enterprises.
https://en.interfax.com.ua/news/general/1085994.html
Seven more Ukrainian children aged between 6 and 17 have been successfully returned from the temporarily occupied territories.
The families of these children had been living under constant pressure from the occupying authorities. They were forced to obtain Russian documents, prohibited from speaking Ukrainian, and threatened with the loss of parental rights. The occupying forces also restricted their access to medical care and freedom of movement.
https://united24media.com/latest-news/ukraine-secures-return-of-seven-more-children-from-russian-occupied-territories-9713
Russian Telegram Channels claim that the Russian Armed Forces have begun using drones disguised as birds, making them difficult to detect both visually and acoustically.
Several Ukrainian sources have reported the appearance of an unusual unmanned aerial vehicle that resembles a bird in both shape and flight behavior.
https://united24media.com/latest-news/russia-reportedly-deploys-bird-like-spy-drones-to-outsmart-detection-9706
Russian General Pavel Popov, responsible for military “innovations,” has been accused of embezzling funds to build a sauna and garage, The Moscow Times reported on July 8.
Russia’s Investigative Committee stated that, in addition to large-scale fraud, Popov is charged with official forgery, abuse of power, and illegal weapons trafficking.
https://english.nv.ua/nation/russian-general-popov-built-bathhouse-in-his-son-s-house-using-budget-funds-50528206.html
Som vi redan vet, ingen, i någon nivå i hierarkin, blir anklagad, eller fälld, för mutor, korruption, stöld, osv, så länge man respekterar systemet och ger tillräckligt mycket till dem som ska titta bort.
Så han har alltså antingen blivit misshaglig, eller möjligen slutat betala sina beskyddarpengar.
👍
Utmärkt användning av tilldelade medel. Mer sånt, tack.
Ukrainian military intelligence has intercepted a conversation within Russia’s army discussing the potential use of chemical weapons against Ukrainian forces on the front line, according to the Main Intelligence Directorate of Ukraine.
“Yes, we’ve thought about it — once we advance to the south, we’ll need to hit the area with artillery. So tomorrow we’ll go in with ‘this thing’ and fire at close range. We’ll use ‘this thing’ and spray it right inside,” Russian soldier says.
https://newsukraine.rbc.ua/news/russia-preparing-chemical-attack-ukrainian-1751994806.html
2000 Meters To Andriivka – Official UK Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=xRSPxuptLd8
Blir till att se den
Fältservice av en Pbv302:
https://bsky.app/profile/teoyaomiquu.bsky.social/post/3lthrdwow3k2k
Vi lägger denna på RUMINT. Enligt Sushko väntas amerikanska sanktioner mot Ryssland imorgon den 9 juli.
“🚨 BREAKING: Additional sanctions on Russia will be introduced in the Senate tomorrow, July 9th. President Trump appears to have made his decision to proceed to choke the Russian economy, which is already on shaky ground. The bill is expected to pass with overwhelming support.”
Tror det först när jag ser det.🙄
https://bsky.app/profile/igorsushko.bsky.social/post/3lthxn4hlgk24
Om det är Lindsey Grahams bill som avses så är den rejält översåld.
Allt som står i den hänger på att presidenten godkänner sanktionerna.
Så allt kommer i slutändan ändå att hänga på vad PINO in the Shite House råkar häva ur sig.
Bra strategi att använda: “Tro på den när jag ser det”…
Och PINO lär säkert dra tillbaka dom efter ett samtal med Mordors härskare.🙄
Det kan ju bli en bill som på riktigt blir både big och beautiful…
Det verkar bli en intensiv natt.
Today, 250–350 UAVs (unmanned aerial vehicles) are expected. Currently, around 120 drones are in the skies over Ukraine. There have been repeated launches from some locations.
Online airspace map as of 22:22.
https://bsky.app/profile/pvtsakarium.bsky.social/post/3lti3otvmoc2m
Russia just attacked Ukraine with two Kinzhals. Two more MIG-31Ks take off.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lti3wou3bs2n
Multiple explosions in Rylsk, Kursk region!
Film.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lti5pbbdk225
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lti5hs5g7k25
👍
Då var det dags igen, så fort T-rumpan gjort ett uttalande om Pruttlern så pissar pruttler T-rumpan i fejan och skickar missiler och Shaheds med full styrka igen. Så har det sett ut de senaste veckorna när T-rumpan gått ut och sagt att han är besviken på Pruttler. Man börjar nästan tro att det är något de kommit överens om…
Pruttler skickar ju ALLTID ett antal terrormissiler och drönare, vare sig han pratat med morotsmoronen eller ej…
The threat of the Kindzhal mission has ended.
There seem to have been two of the hypersonic missiles fired, no confirmation of if they were shot down or landed.
Meanwhile already almost 150 attack drones are over Ukraine.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lti5v7qz2s2m
Sommarupplagorna fortsätter att leverera riktig journalistik istället för att bara trycka ut TTs skräp.
“Svenska fisknät fångar ryska drönare i Ukraina”
https://www.dn.se/varlden/svenska-fisknat-fangar-ryska-dronare-i-ukraina/
Operation Change
123 093 33 25
DN, betalvägg, arkivkopia: Svenska fiskenät fångar ryska drönare i Ukraina – DN.se (www . dn . se @ archive . org)
Hoppas det är mer än ett rykte.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lti6kgrtdc25
Tusen!
Det är det 😉
Jag brukar följa militärt flyg, primärt över Europa.
Här är en bra länk för detta.
För att särskilja militärt och civilt flyg, så tryck på knappen U längst upp så ser du bara det militära.
Kanske ingen nyhet för några av er. Själv har jag följt militärt flyg i denna applikation i flera år och det är intressant att följa operationer och eskaleringar här. Bland annat kan man se att de amerikanska flygningarna har klart minskat under tid. Särskilt Blackhawk-helikoptrar som har minskat mycket.
https://globe.adsbexchange.com/
Rylsk, Kursk region 🔥
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltiabaegd225
Kursk region 🦅
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lti2hdg6ls2j
🫡🇺🇦 Kondrativka, Sumy region. AFU soldiers broke into the northern part of the settlement.
Karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lthttojch22q
Ser ut som att min 14:31 stämde någorlunda 👍
Artikel i DN om en svensk hjälte, Ludvig Ramestam. Bra att insatserna uppmärksammas i gammelmedia. Det ökar viljan till stöd när man ser engagemanget hos de som stödjer Ukraina.
https://www.dn.se/varlden/svenska-fisknat-fangar-ryska-dronare-i-ukraina/
Tvåa på den men dubbelt bra att det uppmärksammas.
🎸
Trea och fyra om man räknar med de två omnämnandena i föregående dags tråd. 😉
Operation Change
123 093 33 25
DN, betalvägg, arkivkopia: Svenska fiskenät fångar ryska drönare i Ukraina – DN.se (www . dn . se @ archive . org)
The AFU counterattacked near Yablunivka, Konstantinovka direction
Karta Varning twitterlänk
https://x.com/FreudGreyskull/status/1942660539282514393
Ser rätt massivt ut 😡
220 Shaheds over Ukraine now
Plottad karta
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltibf6pamc27
Hur crowdfundar vi den jävelen till Haag?
Någon får väl starta upp något?
Vet inte om du sett, men Ir’an crowdfundar skottpengar på apelsinführen. Tror dom är uppe i 22m$ nu
Ah..Scottpengar, det kan vara som det är😁
Haha, bra minne där!!!
Från snöperiod men sevärd https://www.youtube.com/watch?v=NgrLvXZKgfo
🇺🇸🇺🇦 Trump is considering sending an additional Patriot missile system to Ukraine, – WSJ
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltidhcq72s27
Antagligen tar det två veckor för Trump att bestämma sig. Och då vill han antagligen ha betalt till det överpris som Ukraina sedan tidigare har sagt sig villiga att betala. Vill man även ha robotar till systemet? Vänta två veckor till.
Dët stammër nög tyvarr.
🇺🇸 Former CIA Director John Brennan and former FBI Director James Comey are under criminal investigation for potential wrongdoing related to the Trump–Russia probe, – Fox News
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3ltietuqpcc27
Europeans will never leave Ukraine, never, – Macron in an address to the British parliament
“Every time Putin’s Russia advances in Ukraine, the threat comes closer to all of us, we will never accept the theory that the stronger is right,” he said.
Film. Mackan pratar engelska, inte alltid en fransk president gör det 😉
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lthppnn44s2i
Väldigt polerad fransk accent.
Fuel reservoir exploded at a 🇷🇺Lukoil fuel depot in Komi Republic.
Film
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lti5graiu22k
Bild
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lti5grawjk2k
Med en större pott pengar tillgängliga, då kan han inte känna sig trygg från rättvisa någonstans, så hur lägger vi upp det?
Ulrainska banker, eller svenska som vill tvätta lite i byken?
hen..
Avstå eurojackpot, bringa en despot inför skranket.
Avstå eurojackpot för att bringa en despot till skranket.
Blev någon sorts dubbelpost, ber om ursäkt,
Men: Avstå eurojackpot för att bringa en despot till skranket.
Hoppas jag fick till det nu 😉
Bunkerpeddon till skranket är den största jackpotten vi kan få i Europa/världen
Nu gör jag en fyrpost: https://www.youtube.com/watch?v=Rck1uCW50uA
Bringa skranket till en despot, för rättvisa!
Kan ha vissa miljömässiga fördelar.
Även korrupta djävlar kan i vissa fall vara vänner, då till en internationell crowdfunding när summan är rätt.
🤩💥 As a result of two attacks between June 24 and 28 on the territory of 1060th logistics center in Bryansk, 3 buildings were hit: hangar with railway ramp, repair shop, building that serves as a terminal for loading military equipment onto railway platforms, – CyberBoroshno
Satellitbild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltig7oncec27
Donetsk 🔥
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ltig243mhs27
Russian propagandist Solovyov is demanding answers, as it’s almost a year since Ukraine launched its operation in the Kursk region — and it’s still unclear who exactly is supposed to bear “personal responsibility” for it.
Film, översatt
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lthnmpipcc2s
Den skyldige heter Vladimir Vladimirovich Putin, och återfinns i Kreml eller i någon bunker i Moskva-trakten. Han – liksom Solovyov själv – förtjänar enbart förakt.
There is an opinion that the National Welfare Fund Russia is intended to save the budget. This is partly a misconception.
The Fund is actively used to save state-owned companies.
Over 5 months, 523 billion rubles were spent. Last year, 977 billion. This is a rescue of bankrupts!
Tabell, översatt
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3lthkyl3xoc2p
Coking coal exports plummeted by 35% y/y in June
Price fell by 30%
Revenue plummeted by 60%
Profit? None. Only losses left 😂
Diagram, översatt
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3lthm5zor6s2c
A great article that debunks the lies of Russian propaganda.
In a year, visits to Russian restaurants have fallen by 33%
Purchase prices for food products have increased by 22-50%
Where has the growth in people’s incomes gone if they have even stopped eating in restaurants?😂
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3lthmxupn6224
Och igår la jag upp att ryssarna numera försöker laga sin tänder själva. Så det går jättebra nu
🇬🇪
Newly resigned Georgian Dream official Tornike Rizhvadze is said to have attempted suicide. People suggest it was attempted murder instead.
Rizhvadze was the Chairman of the Government of Adjara (autonomous province) until April 2025. 1/3
https://bsky.app/profile/marikamikiashvili.bsky.social/post/3lteaovcwac2e
Ryssen Medvedev är igång igen.🤬 Mycket avslöjande ord.🤬 Förhoppningsvis noterar samtliga -stans det också och drar slutsatser av hans uttalande. Baltikum gör det garanterat.
“”Vi kommer att fortsätta att sträva efter målen för den särskilda militära operationen. Vi kommer att ta tillbaka vårt land. Vi ska arbeta mot seger.””
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryssland-svarar-pa-trumps-utspel-politiska-favoritgunga/
Av barn och fyllgubbar får man höra sanningen!
Ja, arbeta förgäves!
Kanske medvetet förgäves.
1050 KWIA
5 tanks
2 APV
68 artilleri
1 LV
227 UAV
118 mjuka fordon
2 special
Tack Justanothernickname!
👍
👍
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3ltixovke4226
11.000 tanks!
👍
Tack Matsextrude!
Megabonken fortsätter. Tack Ukraina! Vi ger aldrig upp!
Trenden är att det är allt mindre pansarförluster, medan köttvågorna aldrig verkar sina.
“There is a hole in the bucket dear Liza. ” Resurserna rinner ur ryssen och inga ideer om hur man täpper till läckan saknas utan man bara fyller på mer och kör vidare som om inget hänt.
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
Ett steg i taget mot en Ukrainsk seger och Rysk förlust, varje dag.
God morgon, vi ger aldrig upp!
God morgon!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
Vi håller i!!! Godmorgon hjältar.
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
Aldrig!
En tråd om transportministern Roman Starovoit som sköt sig och fick sparken.
https://threadreaderapp.com/thread/1942685691294753221.html
Snart 23000 AFVs och om ett tag 4000 enheter särskild utrustning.👍
Bra att ett luftvärn försvann i går. Undrar var det var utplacerat någonstans?
När varken högra eller vänstra handen, eller någon annan kroppsdel, vet vad vänstra handen gör i USA.
https://www.politico.com/news/2025/07/08/elbridge-colby-trump-administration-frustrations-00443337
https://edition.cnn.com/2025/07/08/politics/hegseth-did-not-inform-white-house-ukraine-weapons-pause
Finns ingen hjärna som kontrollerar kroppen.
“Hjulet snurrar, men hamstern är död”
Lite tidigt att säga att det kraschat, försäljningen i februari var högsta på tre år och då är det inte konstigt om det sjunker senare. Fast det ser förstås rätt lovande ut om.
”Sales of new buildings in Moscow have collapsed. Rosreestr.
May: -42%
January-May: -13%
If sales in Moscow fell by 42%, then in the rest of the region things are even worse. Bankruptcies are already on the way.”
Graf som visar 2023-2025:
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3ltj52gsysc2m
Slutklämmen bör dock noteras, för Moskva borde vara väldigt starkt. Så hur ser det ut i periferin?
Jo, det hade varit intressant att se siffror för hela Ryssland.
Om högt belånade bygg- och fastighetsbolag kraschar kommer bankerna att dras med. Har bankerna lånat av varandra och har de försäkrat sina lån på ett liknande sätt som föregick Lehmann-kraschen kan det innebära en kollaps för kreditsystemet.
Kollapsar kreditsystemet så kollapsar rimligen den ryska obligationsmarknaden, och hur ska då ett fortsatt krig betalas?
Det oroar mig att Peking i samtal med EU sagt att Ryssland inte får förlora (dock sa de INTE att Ryssland måste vinna). Kanske öppnar det för att Kina kommer att gå in med stödköp eller ta över havererade banker. Nu verkar ju ryssarna oroas av Kinas växande inflytande så det är nog ingen ideallösning för Putin.
Tyvärr nytt rekord med totalt 741 drönare och raketer/robotar.
“741 drones and missiles, so far the highest number in the war.
718 of them was destroyed or interrupted.
711 of 728 UAVs
7 of 7 Kh-101 Iskander-K missiles
0 of 6 Kh-47M2 Kinzhal aeroballistic missiles”
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3ltj6rmhdk22y
Och man får 10 (tio) lv-robotar…
Kommer att räcka de första 10 minuterna av en nattlig attack..
The main direction of the strike — Lutsk!
🇺🇸 🇺🇦 U.S. Defense Secretary Pete Hegseth paused U.S. weapons shipments to Ukraine last week without informing the White House, – CNN
Trump ordered some shipments—especially Patriot missiles—restarted after learning of the delay.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3ltj7lqgnjs27
Undra varför hegseth gjorde detta..
Det är ju dessutom andra gången han stoppar leveranserna. Han gjorde ju det direkt i början också.
Hegseth måste ha nån slags fribrev eftersom han om och om igen lyckas ställa till med saker utan att få sparken.
Lång och len tunga antagligen…..
Låt mig höra kärlekens tunga
Säg att du älskar mig
Kärlekens tunga, kärlekens tunga
Det var ett ensidigt beslut av försvarsminister Pete Hegseth att avbryta leveransen av militärt bistånd till Ukraina enligt tre kongressmedarbetare som är välinformerade i frågan.
Och det var tredje gången Hegseth på egen hand stoppade transporter av bistånd till Ukraina, sade källorna.
I de två tidigare fallen, i februari och i maj, vändes hans handlingar några dagar senare.
Han gjorde ett mycket dåligt framträdande i senatsförhören, likväl blev han godkänd som försvarsminister. Dåligt! Ändra och ge honom sparken – han är ju uppenbarligen inte rätt man att ha den posten. Ut med människan så fort som det bara går!
Dags att vakna ⏰
UPP OCH HOPPA SOM EN
KO 🐄
TIO ROBOTAR GER ÄNTLIGEN UKRAINA RO 🛶
Melodi: Inget stoppar oss nu 🎶
(Black Jack)
Dengamle, inget stoppar honom!
👍👍👍👍👍
Väntar på nobelpriset nu.
Kan Trump få fredspriset så…
Träffade en riktigt gammal man , sittande på en stol i min lilla bar där jag brukar inta mitt morgonkaffe.
Han satt också med en liten kopp lokalt “espresso”, två tömda glas konjak och läppjande på ett tredje.
Plötsligt flinade han , tilltalade mig på lite underlig ryska, “Unge man( jo, jag tackar jag) Ni ska veta att den ryska armen i o f s är stor, men den är f f a lång, som en anakonda! Visserligen har Ukraina nyss bombat sänder huvudet, men resten av den långa ormen fortsätter att ringla”
Jag skrattade och gick vidare, men slog mig för pannan och gick tillbaka,men såg då att den gamle mannen hunnit i väg en bra bit på en trehjulig motorcykel!
För sent insåg jag att jag hade blivit tilltalad av DEN GAMLE!
Det är bara någon mil till ryska gränsen, och jag är säker på att inom kort höra om en gränsincident som heter duga!
😂👍
Haha, underbart
Avslöjad 😡
Du är en ikon (sic!)!
Bara dom som är värda att avslöja 🙂
👍
👍👍👍
Man ska inte låta sig luras avvögonblick av normalitet har någon sagt, kanske A Applebaum. Givet Trumpens senaste dillerier ser det närmast ut som om han retirerar till Bidens position. Det är ändå väsentligt bättre än Trumpens tidigare hållning och troligen, med alla förbehåll enligt ovan, väsentligt bättre än tio patriot robotar. Eller är jag ute och cyklar igen?
Trump har ingen position, han är ständigt ute och cyklar, vinglande med ögonbindel på, och His Master’s Voice i hörlurarna som enda guidning.
Fast när det gäller stödet till Ukraina tycks han ha en fast position. Inge förnyat stöd, bara fortsatta leveranser av det som redan utlovats.
De vapenleveranser som fortfarande görs från USA är de som Biden beslutade om.
Trump och kongressen har inte anslagit några nya pengar trots att han suttit ett halvår nu.
Med hjälp av Mike stoppade han även anslaget på 50 miljarder USD under ett halvår innan han ens blev president.
Han har inte för avsikt att skänka några ytterligare vapen, som bäst kommer Ukraina att få köpa vapen och vill man hårdra det kan man säga att det blir EU som får stå för pengarna.
Biden var feg och höll igen och leveranserna tog tid, men det fanns aldrig någon tvekan om stödet, även om det förstås kunde varit mer och kommit snabbare (precis som för övriga världens stöd).
Trump har ännu inte gjort ett skit för Ukraina.
Att säga att Trump retirerar till Bidens position tycker jag är gravt missvisande.
+1
+2
Troligen kommer det inom kort att basuneras ut att den ryska välfärdsfonden fått ett kapitaltillskott!
Jag förundrar mig faktiskt att jag inte sett några ryska ” härodlstroll” ännu peka på detta , och med detta mena att det ryska ” Cornucopia” ( ymnighetshornet) fortfarande leverar och någon brist på pengar finns det alls icke i :Moder Ryssland ”
Men jag har kikat lite på vad som egentligen tillförts och förutom 70 ton under 2023 ” förstatligat”guld är det en massa Kinesiska Yuan, som troligen Putler inte riktigt vet vad han ska spendera dem på för tillfället
Kreml kan använda upp varenda Yuan på material, komponenter, maskiner osv för vapenindustri och vapen förutsatt att Kineserna säljer.
Jag tror inte att kina vill stärka rysk vapenindustri, det gör dem svårare att utpressa och invadera.
Så om Kina släpper det Kreml vill ha gäller det att Ukraina kan bekämpa logistiken så det inte kommer fram, tågen, flygplanen, hamnar, bränsleproduktionen osv.
Ryssarna har ett rejält handelsöverskott visavi Kina ,och vad vi vet är att vissa kinesiska företag och många av dess banker är ytterst ovilliga att hamna på västs sanktionslistor.
Med andra ord…..
Tillskottet är en bokföringsmässig ” fint” …..egentligen inget annat än från en ficka till en annan, något fler mynt i ena fickan tillfördes den andra
Bra, men det är väl alldeles för lite om det ska slås ut på en sjuårsperiod.
“The EU is considering a €100 billion fund to support Ukraine as part of its next seven-year budget plan, Bloomberg reports. If approved by member states during budget talks, payments could begin in 2028 to ensure long-term backing for Ukraine.”
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3ltjcuc2dos2b
En gissning efter tagit del av olika medier
Usa (försvarsministern) är sur för att inte Ukraina kan “gömma” sina Patrioter, utan får ett och annat bortskjutet med jämna mellanrum. Jmf alla inkommande drönare o missiler , med , “icke nerskjutna”? Kan nog vara så att en och annan träffar en patriot?
Det är förmodligen inte ryska drönare, för då hade vi sett bilder?
Det fantastiska är att inga F16 eller Mirrage blivit attackerade på marken?
Vi får väl se om det här kan bli det första positiva Trump gör.
“USA överväger att skicka ett nytt luftförsvarssystem av typen Patriot till Ukraina, uppger källor för Wall Street Journal.
Det vore i så fall första gången som USA levererar ett stort vapensystem till Ukraina under president Donald Trumps tid vid makten. Tidigare vapensystem beslutades om när Joe Biden var president.”
https://omni.se/vita-huset-overvager-att-skicka-patriot-till-ukraina/a/xm68WB
Antar att Trump överväger att låta Ukrainska köpa dom med 100% påslag.
Justanothernickname postade detta nedan för några dagar sedan.
Jag undrar ifall det här är en graf som hela tiden uppdateras, eller har den bara gjorts en gång och är statisk?
Jag är inte på substack, så jag kan inte kolla själv, men om det är något som hela tiden uppdateras skulle det vara trevligt att följa utvecklingen, så om någon skulle vilja lite då och då posta nya, så vore det förnämligt.
Behöver inte alls vara varje dag, en gång i veckan, månaden, varannan vecka … något sånt …
————————————————————–
Justanothernickname 2025-07-06 06:43 – 06:43:10
Mycket intressant statistik publicerat av Mick Ryan om ryzzka drönar-och missilattacker där bland annat Trumputins telefonsamtal finns inplottade.
https://substackcdn.com/image/fetch/$s_!zyaG!,f_auto,q_auto:good,fl_progressive:steep/https%3A%2F%2Fsubstack-post-media.s3.amazonaws.com%2Fpublic%2Fimages%2Fbcbdb8e0-edb5-418d-a79f-b62a3a4a4187_4083x2475.heic
lite lättare länk
https://tinylink.net/TyGvP
Och den gode Mick har fått det där av ISW
Kollade vädret i Ukraina. Värmebölja nu.
Luhansk på söndag, 38 grader!
Må slemgnomerna torka ihop och bli levande långsamt döende mumier. 🧻
Ny tråd 🧵
ny tråd
Fast tydligen hamnat i fel kategori, dyker inte upp under hashtaggen “Ukraina”.