Börserna är positiva i de asiatiska tidszonerna under torsdagsmorgonen och kronan stärks, men guldpriset håller emot. USA-börserna har stängt idag pga amerikanska nationaldagen 4:e juli. Fackförbunden industrifacket IF Metall och tjänstemannafacken Unionen sågar lagstiftad arbetstidsförkortning och säger att “man kan inte gå till staten och tro att man får någon gratis lunch”. Den stora internationella sportkedjan Decathlon stänger ner helt i Sverige genom att stänga i både Mall of Scandinavia och även lägga ner e-handelsplattformen.

Stockholmsbörsen steg faktiskt igår och OMXS30 gick +0.44% medan OMXSPI steg +0.49%. Som ofta sker när börsen stiger stärktes även svenska kronan till 11:32 SEK mot euron och 10:49 mot dollarn. Guldpriset höll emot och hittas på 795:- SEK i skrivande stund.
I USA blev det nytt börsrekord efter uppgångar på +0.51% för S&P-500 och +0.87% för Nasdaq 100, medan Tesla rusade vidare med +6.54%. Nvidia försökte hänga på och steg +4.57%. Sämst inom FANANGST gick Amazon med -1.21%. Amerikanska långa räntor backade.
De amerikanska börserna har stängt idag pga den amerikanska heliga dagen 4:e juli, så världens marknader får irra runt utan husses fasta hand i kopplet. Allt kan således hända.
På tal om Amazon så lägger den stora internationella sportkedjan Decathlon slutligen ner helt i Sverige, inklusive sin svenska e-handelssajt, som stängs redan i morgon 5:e juli medan butiken i Mall of Scandinavia stänger 21:a juli. Tidigare i vår har man redan stängt sin andra butik, som hittades i Uppsala. Exakt varför kan man väl diskutera, men tydligen är inte svenskarna intresserade av sport eller iaf inte utrustning och kläder via Decathlon. Konjunkturen är som den är, men med stora etablerade dussinkedjor som XXL och Stadium är det förstås svårt att slå sig in på den konservativa svenska marknaden, och e-handel är inte direkt ett okänt begrepp i Sverige där det förmodligen är ännu svårare att ta sig in. Antingen fortsätter kunderna handla på sin vanliga sajt, eller så blir man bara ännu en träff i listan av sökträffar på Google.
Borta i de asiatiska tidszonerna springer man okopplade och väljer glädjen. ASx 200 +1.17%, HAng Seng +0.03%, KOSPI +0.73%, Nikkei 225 +0.91% och Straits Times +0.58%. Vi får se om även Sveriges unghundra gör samma val.

Facken IF-Metall och Unionen är kompetenta och motsätter sig lagstiftad arbetstidsförkortning. Dels bryter det mot den svenska modellen där man gör upp mellan arbetsmarknadens parter och successiv arbetstidsförkortning är en sak som förhandlas mellan fack och arbetsgivare, där man i förhandlingar kan välja att gå ner i arbetstid istället för att ta löneförhöjningar
Unionens förhandlingschef sade i Almedalen enligtl arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs tidning Tidningen Näringslivet:
“Vår övertygelse är att vi bäst hanterar detta själva fritt från staten och vi måste värna om parternas autonomi. Man kan inte gå till staten och tro att man får någon gratis lunch. Det funkar inte så. Lagstiftning är helt fel väg att gå.”
IF Metalls ordförande håller med och säger att man inte ska lämna makten över detta till politikerna.
För verkligheten är att arbetstidsförkortning kostar enorma summor. Ska vi korta arbetstiden med 20% ökar arbetssgivarens kostnader för att få samma arbete utfört med 25%. Det blir vi egna företagare som förstås vinner stora konkurrensfördelar genom att fortsätta jobba som vanligt medan företag med anställda konkurreras bort.
Massa naivister tror att “men det är bara att effektivisera”. Tja, om en arbetsgivare (särskilt inom offantlig sektor) är kompetent så effektiviserar man hela tiden, eftersom det sparar pengar. Men den som inte är kompetent kommer helt plötsligt vare sig kunna bli bättre på arbetsledning eller effektivisering bara för att man får mindre tid att lägga på detta pga arbetstidsförkortning.
Att det inte var fler fackförbund som uttalade detta beror på att det var dessa som var deltagande på seminariet i Almedalen.

Det är Socialdemokraterna och vänstern som driver frågan om lagstiftad arbetstidsförkortning, då de dels har stora begåvningsutmaningar själva, samt utgår från att väljarna är lika okunniga och tror att man kan få något gratis här i livet, inklusive bibehållen lön för mindre arbete. Det är bara att titta i kommentarsfältet nedan så ser man på okunskapen och naiviteten. Det är bara socialister som tror att man kan få något gratis utan att betala, men som socialismen lärt oss genom över 100 år är att det alltid är du själv som får betala genom misär. Extra roligt är det när man säger sig “värna den svenska modellen” kontra t ex Tesla, men samtidigt vill riva den svenska modellen och frånta fack och arbetsgivare avtalsbildningen.
Kompetenta arbetsgivare med kompetent personal har redan kortat sin arbetstid, eller helt avskaffat den och t ex arbetar likt bloggen enligt ROWE. Men de flesta är inte kompetenta eller ens har möjligheten. Kan t ex hemtjänsten med samma personal och kostnader hantera samma mängd äldre med vårdbehov på 20% kortare tid? Kan en doktorand forska fram sina nya rön på 20% kortare tid för att vi lagstiftar om det? Kan en lärare lära barnen läsa eller räkna på 20% kortare tid? Eller är Socialdemokrater dumma i huvudet och populister?
Det finns lokala arbetsplatsavtal med kortare arbetstid eller centrala avtal, där t ex Byggnads har 40 timmar mindre arbetstid på året, Träindustrin 63 timmar, IF Metall 64.5 timmar, Livsmedel 47.5 timmar, Seko 34 timmar och Pappers 63 timmar enligt tidningen Arbetet.
Arbetstiden kommer fortsätta förkortas och är redan via arbetsmarknadens parter nere någonstans runt 38 timmar i veckan och per anställd var en genomsnittlig vecka 29.5 timmar år 2023. Men det är upp till arbetsgivare och fack att själva bestämma vad som är successivt möjligt. Inte Socialdemokraterna.
257 kommentarer
Det är inte lätt att vara konsekvent 😉
Jag ser fler fördelar än nackdelar med den svenska modellen, så därför bör staten inte lägga sig i det näringsliv och fack kommer överens om.
Apropå effektiviseringar hos organisationens. Det bästa sättet att effektivisera är ofta att låta bli att göra onödiga saker, men lättare sagt än gjort.
För att citera en känd socialist: Make the requirements less dumb. The best part is no part. The best process is no process.
Ett typiskt mönster är att individer har för smal och grund förståelse av de övergripande målen och processerna för att kunna avgöra vad som är onödigt eller inte. Därför klamrar de sig fast vid rutiner som är ineffektiva med avseende på helheten, men effektiva för individens uppfattning om vad hennes jobb innebär. Oavsett formell titel.
Rent dygnsrytmmässigt är 8 timmar arbete, 8 timmar fritid, 8 timmar vila inte så dumt tänkt en gång i tiden.
I övrigt, fack och arbetsgivare är minst dåliga på att hantera detta i överenskommelser.
Det är väl klokt att de berörda parterna får bestämma själva istf politikerna. Som inte har koll på verksamheterna.
Det tråkiga är ju dock att det är 9 timmar arbete, 9 timmar barnvakt och 6 timmars sömn för många.
(Lunchen är ju som bekant inte inberäknad som arbetstid, utan är fritid)
Varför skaffar man barn om man inte vill ha dem?
Tja Socialism/kommunism har aldrig skapat välstånd. Det är en naturlag att modellen slutar i misär.
Tanken är ju fin vi alla äger allt och jobbar efter bästa förmåga. Problemet är bara att ingen vill vara den som jobbar effektivare än andra, speciellt då all extra produktion går till alla andra och hela maskineriet går trögare och trögare. Då detta måste bero på några som inte möter idealet så börjar staten leta efter oliktänkande som förstör för alla…
Att några politiker dessutom ska kunna göra planer (på 5år) som styr allt bättre jämfört med att individen som i varje ögonblick kan ta beslut är förstås också befängt.
Hela idéen är ganska ihålig när man tänker igenom vad som händer i ett socialistiskt/kommunistiskt system.
Inom många yrken krävs det en viss bemanning oavsett hur stora effektiviseringar man eventuellt lyckas genomföra, exempelvis vård, polis, skola.
Finns det verkligen tillräckligt många arbetslösa läkare och lärare som står redo att hugga i för att täcka upp personalbortfallet?
En och annan socialdemokratisk väljare måste väl läsa här på bloggen. Kan ingen av er förklara för mig hur planen ser ut för att lösa såna problem? Eller har jag tänkt fel?
Visst blir man förvånad över att inga S- eller V-sympatisörer inte kastat sig in i kommentarsfältet. Jag menar så konstruktivt och sakligt som deras ståndpunkt beskrevs i inlägget. Och så generativ och inbjudande som den här bloggen med sitt kommentarsfält alltid är visavi politiska idéer till vänster om KD:s och M:s högerfalanger.
Ja för vi brukar ju vara så himla artiga mot moderater, kristdemokrater och sverigedemokrater 🙂
Saklig kritik blir inte mindre saklik bara för att den levereras på ett spydigt sätt.
De blir så lessna när man frågar om LO, S, VPK och MP har 4 arbetsdagarsvecka på sina kanslier om det nu är så magiskt
Nu är jag varken sosse eller den som löser problemet du beskriver. Men en notering (likt förra gången frågan diskuterade på bloggen) är att förslaget och lagstadgad arbetstid om 32 timmarsvecka förväntas införas för alla över en natt. Det förväntas också att reformen ska vara gratis, dvs att alla arbetsgivare ska behålla 100 % av sin effektivitet och vinst. Med de premisserna, samt att företags vinstmaximering är det högsta värdet människan ska sträva efter, är det ett omöjligt uppdrag att sänka arbetstiden.
Bra påpekande om att planen kanske är att införa det gradvis över en längre tidsperiod, men de yrken jag nämner är ju bara vinstgenererande i undantagsfall.
Ah, Slump, men reformen ska alltså vara gratis för arbetstagarna?
Nä, vill man jobba 32 timmar i veckan så ska man förstås ha 20% lägre lön.
Nej, den är inte gratis. Arbetstagarna jobbar ju fem dagar i veckan och betalar skatt för arbetstidsförkortningen.
De flesta förstår inte vad pengar är. Ska vi jobba mindre men utan att få mindre så måste kakans storlek riktigt åtminstone bibehållas. Alltså beordrade effektiviseringar. Liknelsen vid kommunismen är alltså inte alls främmande. Sedan finns ju vanan i många politikområden att skicka räkningen någon annanstans (många gånger den lilla människan (utanför tullarna) inte minst inom miljöområdet samtidigt som söderväljaren då kan stoltsera att den minsann röstar för en bättre framtid och fortsätta se ner på de som faktiskt ska betala för detta). Så det kanske inte är så konstigt att den dumma massan förväntar sig att manna ska ramla från himmelen denna gång heller?
Tycker det är viktigare att fler får fungerande schemalagd övertid än arbetstid förkortning. Många har schemalagd arbetstid men det funkar många gånger dåligt. Inte minst i vården.
Schemaläggningen borde vara högre på agendan, många som slits ut p g a omänskliga scheman.
JAG brinner för tanken på arbetstidsförkortning eftersom jag anser att oproduktiv fritid är avgörande för mänskligt välbefinnande. Och under första halvan av 1900-talet var detta en väl etablerad tanke i de bredare politiska lagren. Därför gick vi från 60 timmars arbetsvecka utan semester till 40 timmars arbetsvecka med 5 veckors semester på bara några decennier. Detta fick företagen betala för, och det gick bra eftersom produktionen samtidigt effektiviserades enormt. Denna effektivisering har fortsatt, kanske till och med accelererats, men arbetstidsförkortningen har dessvärre försvunnit ur samtalet.
Men som sagt: alla som tyckte det vore bättre om lördagen också var en arbetsdag räcker upp handen! Tänk vad segt att ligga och dra sig på lördagsmorgonen, hade det inte vara mycket bättre om man fått gå upp i ottan och åka till jobbet?
Tycker det resonemanget är lite oärligt, hur mycket har tiden egentligen minskat om man räknar hela kedjan på alla produkter vi använder? Jag anser att en rätt stor del har bara outsourcats till länder som har långt ifrån 40timmars vecka. Den verkliga kostnaden ser man inte innan hela kedjan faktiskt har 40 timmars veckor, inte ens produkter helt producerade i Sverige eller väst är ju utan massa underleverantörer med långa dagar och på andra sätt mycket sämre arbetsvillkor.
Arbetstagare i Sverige fick minskad arbetstid med bibehållen lön. Den produktion som flyttade till låglöneländer hade knappast kunnat stanna kvar i Sverige utan att vår befolkning mångdubblades.
Sen håller jag med dig – det är helt värdelöst att mycket av varorna vi köper tillverkas i andra länder av folk som tjänar mindre och arbetar mer i farliga arbetsmiljöer. Men det är ju inte ett argument mot arbetstidsförkortning här – det är ett argument för arbetstidsförkortning där.
Socialism/kommunism är en vacker tanke, alla hjälps åt efter förmåga och alla delar lika på kakan. Men det är bara ett “litet” problem, det fungerar inte. Det har aldrig fungerat och kommer alldrig att fungera, människan och naturen inte är skapad så.
Med “alla hjälps åt” menas förstås alla utom partihöjdarna och deras vänner, som lever gott på andras slit.
Precis, krackeleringen börjar så sedan accelererar med att vissa tycker att de ska undantas/ha rättigheter. Sen går allt åt h*lvete, eller åt “DDR style”.
Hur ska vi göra med den socialistiska lagstadgade bestämmelsen om 40-timmars arbetsvecka? Måste vi genast ta bort den och låta arbetsgivare anställa sjuksköterskor på 12-timmars pass? Timmarna räcker ju inte till som det är idag?
Jag känner sjuksköterskor som skulle jubla om deras pass förkortades till max 12h.
Jublar de fortfarande om de får ökad arbetstid utan ökad lön?
Det tvivlar jag på, och med tanke på hur S-styret vansköter vår region så är det alltid en påtaglig risk att det blir så.
Förslaget är väl sänkt arbetstid med bibehållen lön, men alla har ju rätt att tro och tycka vad de vill.
Vi får återkoppla efter nästa maktskifte i slutet av mandatperioden. Då kommer vi ha facit på vilken ursäkt S använder för att förklara varför det inte blev nån förkortad arbetstid för sjuksköterskorna denna mandatperiod heller. Ska de spela “borgerlig budget”-kortet igen eller har de ett nytt kort i rockärmen denna gång? Spännande!
Då får vi se om den lagstadgade 40-timmarsveckan försvinner. Det är ju endast kommunism och allmänt förfall om det finns lagstadgade krav på timmar per arbetsvecka. Samhället kollapsar mao om 40-timmarsveckan inte försvinner.
Skulle vilja påstå att alla välfungerande samhällen gör det tack vare en demokratisk kompromiss mellan kapitalism, socialism och liberalism.
Brukar kallas för socialdemokrati.
Exakt!
Brukade kallas för socialdemokrati…
Sedvanligt skitsnack där man gaslightar ihop socialism, kommunism med socialdemokrati. Det är tämligen välbekant att socialdemokratin i Sverige ledde till ökat välstånd för landet. Du måste logga till oerhörda krumbukter för att förklara bort det. Sverige har aldrig haft kommunism. Trist med vilseledande hårdhöger som använder blogginläggen som söt slickesugpinne för historielöst dravel med allt för nära tankegångar till Sd-trollen.
Ja, på den tiden när socialdemokraterna var mer som SD är idag. Innan en del får topplocksprängning av detta påstående, så tänk en gång till.
Om du menar att S var nazistgrundade extremhögernationalister en gång i tiden så har du nog missuppfattat något. Finns inga som helst likheter mellan ett äldre S och dagens SD, särskilt inte sett till partiernas organisation. Gå inte på trollkontonas hjärnmassage!
Där kom topplocket…
Släpp SD och kom med konkreta förslag på hur vi löser problemen i samhället istället. Hade inte S gått totalt vilse så hade inte SD funnits i riksdagen.
De flesta, mig själv inkluderad, kan nog hålla med om att socialdemokratin gjort mycket gott historisk. Men dagens S är mycket riktigt bara ett gäng populister som fortfarande lever på gamla meriter och som helt saknar visioner utöver att 1) gripa makten, och 2) behålla makten.
Andersson fick ju just en fråga om framtidsvisioner under Almedalsveckan, och hennes svar var “vi återkommer med det innan valet”.
“Gripa makten”?! Menar du att S förbereder något slags statskupp? Eller menar du att vinna ett demokratiskt val = gripa makten?
Alla partier har väl som syfte och utpekat mål att vinna regeringsmakten…. genom demokratiska val. Alla utom SD som bölgråter under offerkoftan så fort vissa partier inte vill samarbete med dem.
Är “gripa makten” ett dåligt ordval som anspelar på statskupp? Kanske det, men det var Morgan Johanssons ordval inför valet 2022.
Om alla partiers högsta syfte verkligen var att vinna regeringsmakten som du hävdar så skulle alla partier driva en röstmaximerande politik, alltså ägna sig åt populism.
“I en intervju i Dagens Nyheter 1997 beskrev Ulvskog hur hon upplevde det borgerliga segerruset i Stockholmsnatten efter den socialdemokratiska valförlusten 1976: ”Det kändes nästan som en statskupp””
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marita_Ulvskog
QED.
Dock var hon på den tiden fortfarande KFML:are, enligt Wikipedia. Fast åsikten lär knappast ändrats av ett partibyte.
@FJATTE: +100
@TELYS: Du får gärna upplysa oss om S framtidsvisioner, för utåt hör vi bara “SD är dumma” doktrinen. Vad vill S?
Sveriges välstånd är snarare trots S än tack vare dem! Grunden var de liberala reformer som skett långt tidigare, med början på 1800-talet. Ekonomisk utveckling för många demokratiska länder (inkl. Sverige) under tidigt 1900-tal följs åt, med nedgång för krig och den stora depressionen med start 1929. Fram till på 60-talet utvecklades ekonomin bra eftersom Sverige på den tiden var ett land med skatter i nivå med övriga länder. Sedan började S på allvar implementera Myrdalska idiotier, höja skatter och annat som fick det att kapsejsa: varvskrisen, tekokrisen, ständiga devalveringar m.m.
Är det dags att slopa bestämmelsen om 40-timmars arbetsvecka?
56 timmar = 100%
Gärna fortsatt 40-timmars arbetsvecka men till 71% av lönen.
Att Decathlon drar sig tillbaka är inte helt märkligt. De har, fritt ur minnet efter en hel del besök, mest haft egna märken. Eller iaf märken ovanliga på den skandinaviska marknaden.
Det är ju inte för inte som Berghaus heter just Berghaus, trots en genuint brittisk stamtavla. Den bästa friluftsutrustningen gjordes under den tiden i Tyskland och Österrike…
Vad gäller arbetstidsförkortningen så väntar jag fortfarande på en förklaring hur vi i andra änden behöver jobba längre och pensionera oss senare…
Decathlons egna märken håller väldigt hög kvalité för priset. Tycker det är tråkigt att de lämnar.
De hade jättestor verksamhet i Ryzzland som de inte tänkte lämna. Jag flaggade upp det på bloggen för ett par år sedan och uppmanade till bojkott. Inte för att jag tror att de har något med saken att göra, att de drar sig ur Sverige alltså!
Är du anställd; skaffa dig ett välbetalt jobb, bli riktigt jävla bra på det så att du kan jobba halvtid men få 100% av lönen.
Arbetstidsförkortning i AIs tidevarv är mycket intressant och borde diskuteras mer vetenskapligt än politiskt. Dessutom skattesystemet som fortsätter med fokus på skatt på arbete medan skatt på kapital är låg. Det systemet ger ökande klyftor och därmed fler konfliktytor i samhället. Lägre skatt på arbete och högre på kapital är en enkel lösning, hur möjligt den är att genomföra låter jag någon annan avgöra.
Håller helt med gällande skatt på inkomst vs kapital. Torde vara samsyn över höger/vänster gällande detta – vill man beskatta aktivitet (inkomst) eller passivitet (kapital). Sedan är jag väl medveten om svårigheten med att beskatta kapital. Men samsynen måste uppstå länder emellan också, så det inte skapas några skatteparadis.
Tråkigt med Decathlon, gillade deras halvstrumpor.
Det jag har sagt hela tiden, 4 dagars arbetsvecka är ju bara ren populism och samma personer som lät sig luras av miljöpartiet att rösta på dem av samma grund, och som fortfarande tror att vindkraft är lösningen för våra energiproblem.
Jag hade varit lite mer öppen för diskussion om man sagt att man vill se på att ha 37.5h som Norge, men då får man ju vara beredd på att även ha samma arbetsgivaravgift som dem också. Men som det är nu är det bara flum, valfläsk och en del som menar att i vart fall de förtjänar att gå ned i arbetstid även om ingen annan gör det.
Kan bara hålla med dig om denna populism. Jag hade gärna gått ned till 4 dagars vecka, men inser att det kommer att kosta mig och samhället för mycket.
Varför inte som du säger börja med att korta ned ett par timmar bara, sedan kan vi utvärdera kostnaderna och eventuellt korta något mera.
4 dagar/vecka uppskattas av flertalet i min bransch
Å andra sidan jobbar vi då inga 8h/dag
Hade gärna också jobbat 9.5h om dagen fyra dagar i veckan istället för 5 x 7.5h som idag, men beror väl på bedriften om det fungerar.
Vi har ju också flextidsystem som vi mest kan ta en dag i månaden på som jag tar ut 7-8 extra semesterdagar i året på, pushat lite på att få 2 dagar men det har de inte lust till. Har ju jobbat kanske 200h övertid så långt i år så hade inte sagt nej att använda det till lite extra semester.
Var arbetstidsförkortningarna under 1900-talet också populism? Tänk vad mycket högre välstånd vi hade haft om vi fortsatt jobba 60 timmar i veckan utan semester?
Klart det var, demokrati handlar väl i grunden om populism. Svårt att få stöd för opopulistiska idéer om vanligt folk får rösta.
Det har du förstås rätt i. En mer relevant fråga är om arbetstidsförkortningarna varit positiva för Sverige och svenskarna? Vi hade ju kunnat producera fruktansvärt mycket mer i dag om vi jobbade 60 timmar i veckan utan semester.
Det tycker jag absolut det har varit. Och nog mycket enklare att förkorta arbetstid om en stor del av näringslivet har mer “kvalificerade” arbeten. Som jag skrev i något annat inlägg har vi flyttat mycket arbeten till länder med längre arbetstider. Och att vi har råd med 40timmars vecka är en del av tillhöra den del av världen som är rik.
Troligtvis inte, kostnaderna för utslitna kroppar m m och dålig allmän hälsa hade varit mycket högre.
Jag får mer känslan av att Unionen och IF Metall sitter i knät på arbetsgivarna. Det går självklart att förkorta arbetstiden genom lagstiftning, men förslagsvis då genom fler semesterdagar. Det är ju inte direkt facken som har förhandlat fram 5v semester genom åren, utan det är politiska beslut. Men det kommer såklart att kosta i form av minskad BNP, samt minskade skatteintäkter (och alla de följder det får) det finns inga gratis luncher som sagt.
Den som anser att det är möjligt och som även driver eget företag kan väl införa det i sitt företag och visa att det går.
S kan införa det på sitt partihögkvarter exempelvis. Det skulle ju få tyst på alla kritiker lagom till valet om man kan visa att det både är möjligt och att det inte fick några negativa konsekvenser.
Exakt, varför inför inte S det på sitt partihögkvarter? Man kan väl politika effektivare helt enkelt.
“Den som är för ökad skatt kan väl själv betala mer skatt?” “Den som är hemlös kan väl skaffa ett hem?”
Berätta gärna mer om hur den som är hemlös kan skaffa ett hem.
Nej, nej, det ska andra göra åt mig!
Hint: det går inte.
Bra och användbart nytt verb: “Politika”. 👍
De borde rimligen leva som de lär. Hur ser deras arbetstidsavtal ut just nu?
Övertidsavlöst, med 100 % (alltså inte 24 timmar om dygnet, utan 100 % som i den kommunistiska idén om att 100 % endast ska motsvara åtta timmar om dagen, helger borträknade).
… sänkta pensioner.
Har någon en uppfattning vilken procent av lönen en medianpension från staten ligger på nu? Minpension säger att det är vanligt att få 65% men då inkluderar det väl tjänstepension och eget sparande i pensionsfonder. Låg väl på cirka 70% förr i tiden, nu ligger det väl på kanske 45% och för min generation vill man väl att vi ska jobba tills efter 70 också.
Jag är väl lite pessimist med hur statliga resurser blir skött av politikerna och räknar med att jag inte får någon statlig pension alls om 40 år när det är tänkt att jag ska jobba till. Om pengarna tryter i framtiden ser jag det definitivt som en fara att man börjar omfördela pensionspengar till de utan privat sparande och jag med hyffsad gmtjänstepension och eget sparande får klara mig själv.
Om man som socialist tycker att det är moraliskt riktigt att ta majoriteten av vad en vanlig arbetstagare tjänar i skatter, vad hindrar en från att börja göra samma sak med pensioner också?
Rätt nyligen pensionerad efter näääästan 50 år i det privata arbetslivet kan jag iallfall säga så här. Skaffa en eller flera privata pensionsförsäkringar om du kan. Min statliga pension är inte ens 50% av vad jag hade i lön när jag pensionerade mig. Vore det inte för ett par olika tjänstepensioner skulle det inte gå runt på långa vägar. Men dessa tjänstepensioner upphör om knappt 4 år, och hur jag ska dra mig fram då vete fanken.
Tänkt som ett svar till ELBOW.
Jag skulle nog klara mig på 50% av min lön om jag anpassar boende till utan barn och inte har några ekonomiska åtaganden förutom mig själv. Tänker väl att jag borde ha några år utan ekonomiskt ansvar för andra innan pension..
Tror det är omkring där det ligger med strax under hälften, det enda som verkar gå upp stadigt är ju garantipensionerna som ska följa inflationen, och utan att gå in på ämnet då vi helst inte ska diskutera ämnet på bloggen så har många som får pension utan att ha arbetat en dag i Sverige krav på högre pension än minstepensionen inneboende får. När jag kollade upp det för 10 år sedan var det 8800kr emot 7600kr eller något sådant.
I ditt försvar så var väl pensionerna fortsatt bra under en större del av ditt arbetsliv och då tänker man väl kanske att man kommer ha det bra på senare år så länge man jobbar heltid fram tills pension.
Hade personligen hellre sett att arbetsgivare fått betala 12% i tjänstepension vilket hade räckt väldigt långt och man hållt staten utanför det helt och hållet, och för de som inte arbetar kan man väl få söka diverse bidrag istället.
Pensionsavgiften som företagen betalar (del av arbetsgivaravgifterna om 30% av din lön) är ca 10%.
Och sedan får du (lite beroende på kollektivavtal) 4,5% av din lön avsatt i tjänstepension, upp till 7,5 inkomstbasbelopp. Så visst hade man kanske kunnat omvandla detta till 14% i tjänstepension – men tänk då på att väldigt många inte omfattas av kollektivavtal, vilket innebär att de då måste se till att förhandla individuellt om sin pension. Och sedan faktiskt betala ut den också.
Däremot är jag helt enig i att det är ett skämt att det i vissa fall inte lönar sig att ha arbetat när det kommer till pensionen.
Huvudproblemet med statliga pensioner är att politiker ser bara nuet och det är byggt som ett pyramidspel. Du betalar för de i pension nu och i utbyte lovas du att de ska göra likadant mot dina barn och barnbarn när du blir gammal. Man låter ju inte pengar jag sätter in idag ligga där i 40 år tills jag går i pension och man sköter ju inte pensionsfonderna som till exempel oljefonden.
Jag har en jämförelse någonstans på datorn som jag kan leta fram och lägga upp i morgondagens artikel om du läser den på privat sparande vs statens pensionsfonder.
Elbow – det betvivlar jag inte. AP-fonderna har väl inte bara som mål att förvalta pensionspengar utan även andra politiskt styrda mål? Men på något sätt måste vi ändå ge de som inte har möjlighet (eller kompetens) att arbeta för seriösa företag en viss nivå av pension.
Men det kan väl tänkas att det hade varit bättre för de flesta om det istället för nuvarande 10+14,5% blev 12% tjänstepension och 2,5% i någon form av garantipensionsavsättning.
Vilket ju de facto även skulle leda till att det faktiskt blir skillnad i pensionsutbetalningar mellan de som aldrig jobbat kontra de som faktiskt gjort det.
Det beror ju på hur man beskattar. Om grunden ska vara fortsatt skatt på arbete i AI-samhället istället för ökad skatt på kapital så blir det väl minskade skatteintäkter men det problemet existerar redan nu. Hur mycket mindre skulle vi behöva betala i skatt om vi kunde avskaffa skatteparadisen i Europa (Luxemburg, Liechtenstein, Monaco, Jersey m fl)?
Åtminstone borde skatt på arbete och kapital vara lika stora. Tyvärr dock inte så lätt att införa, vi kan inte avvika för mycket från andra länders regler.
Förmodligen inget mindre alls, eftersom en överväldigande majoritet av befolkningen inte är skattskyldiga i nämnda länder.
” men med stora etablerade dussinkedjor som XXL och Stadium är det förstås svårt att slå sig in på den konservativa svenska marknaden, och e-handel är inte direkt ett okänt begrepp i Sverige där det förmodligen är ännu svårare att ta sig in. ”
XXL öppnade sin första butik i Sverige 2010.
Decathlon öppnade sin första butik i Sverige 2011.
🙂
Dock så är jag orolig för XXL också. Närmaste XXL butik jag har är nästan alltid tom när jag är det (stor och relativt nybyggd butik) och de är de enda som har ett någorlunda sortiment av pistolammunition på väldigt långt håll.
Det är bättre att gynna din lokala vapenhandlare, där får man oftast bättre pris. Och mycket bättre service och mindre krångel när man är känd.
XXL var väldigt nära att gå under innan pandemin, med stora kapitaltillskott från aktieägarna. Sedan kom pandemin, och alla skulle ut och vandra i skog och mark. Nu är vi tillbaka till innan pandemin igen, så det går återigen knackigt. Och en lösning är ju att minska på sitt varulager.
Problemet för XXL (och Stadium) är väl att det är “lågpriskedjor”, dvs med dålig service och medelmåttiga varor, utan att faktiskt ha låga priser. Vill man faktiskt ha lågt pris köper man från exempelvis Engelssons eller Sportshopen istället. Och vill man ha kvalitet går man hellre till mer specialiserade butiker t ex Naturkompaniet eller Sportson.
Antar att grundproblemet är att det numera inte längre är lönsamt att vara en kedja med många fysiska butiker för den typ av varor där det är vanligt att handla över nätet.
Inom offentlig vård finns goda möjligheter att effektivisera men däremot saknas såväl kunskapen som förmågan som krävs på i princip alla chefsnivåer. Dock vad gäller arbetstiden så har redan idag mina kollegor som jobbar så kallad rotation (schema med blandade turer dag, kväll, natt) 34 timmarsvecka, så den delen tycks redan genomförd fast som alla bemanning med sjuksköterskor inom slutenvården så har den närmast impolderat efter SKR:s påtvingade avtal om sänkta ersättningar till hyrsyrror.
Stora effektiviseringar i båda ändar finns bara genom att sparka 50-60% av de improduktiva inom överbyggnaden av HR, IT, Jurister och kommunikatörer.
Om vårdvalen skrotades skulle ytterligare en enorm och ineffektiv grupp kunna lösgöras.
Iterativ effektivisering genom förslag och genomföranden från engagerad personal FTW.
Det borde införas nyckeltal för hur stor (hur liten) andel icke-legitimerad personal får av regionernas lönekostnader.
En generell arbetstidsförkortning är så klart helt huvudlös. Det är snarare mer semester eller utökad föräldraförsäkring som är det bästa sättet att minska arbetstiden.
Det som saknas är också en diskussion om vad man ska göra istället för att arbeta. Att sitta mer framför TikTok och Netflix gör ingen lyckligare.
“Det högsta målet i livet är inte att skapa välstånd genom produktivt arbete, det är att sitta framför Netflix och binga serier.”
“Produktivt arbete”….känns som ett lite förlegat begrepp? 🙂
Gå in på LinkedIn och scrolla igenom alla obskyra titlar, svårt att hålla sig för skratt. Hur många av dessa jobb är egentligen ‘nödvändiga’?
Men det kanske är en annan diskussion, välstånd kräver jobb.
Misstänker att väldigt många av de som är för förkortad arbetstid till 32 timmar med bibehållen lön jobbar med “nödvändiga jobb i offantlig sektor” och inte gör någon nytta till att börja med.
Enklaste är att helt enkelt sparka dem så de får noll arbetstid.
Haha! Tänk om man kunde ha lite enklare regler så man inte behöver 290 byggnadsnämnder, stora kommunala It satsningar och sen ett tjugotal regioner på detta. 290 kommuner som alla ska driva sveriges bästa skola och man skriker över vinster i skolan..
Synen på ”sjuksköterskorna, undersköterskorna, lärarna, biståndssamordnarna …” som rymdes inom den sarkasmen …
…
Det är lite det som är mitt argument FÖR arbetstidsförkortning. Trots IT-revolutionens effektivisering jobbar vi minst lika mycket idag som för 30 år sedan. AI skulle kunna vara en fantastisk möjlighet att skruva ner takten och unna mänskligheten mer oproduktiv frihet, ligga med ett grässtrå i munnen eller spela Alfapet med ungarna (eller gräva i trädgårdslandet, eller lägga om taket på garaget, eller läsa en bok …). Men om trenden fortsätter kommer vi 2050 jobba ännu mer med att utveckla beroendeframkallande mobilspel, vara helt sönderstressade och sen trösta oss efter jobbet med en VR-hjälm på huvudet, innan det är tillbaka in i gruvan igen morgonen efter …
Förklara hur en AI torkar en senildement i röven på ett effektivare sätt.
Förklara hur en automatisk produktionslina torkar en senildement i röven? Det gör den inte, och ändå kunde vi på 1900-talet korta arbetstiden eftersom produktionen överlag effektiviserades.
All effektivisering jag observerat under mitt drygt 30-åriga yrkesliv har gått förlorad genom att tidsbesparingen i stället fyllts upp med mer och mer meningslös administration och byråkrati, och inget tyder på att den trenden är på väg att vända.
Min region har fem gånger fler administratörer i dag än för 10 år sedan och något säger mig att det ser ut ungefär så i de flesta regioner.
En automatisk produktionslina frigör arbetskraft som kan sköta omsorgen av de senildementa, vilket är en bra sak med effektivisering.
Vidare kommer en AI så småningom kunna utföra omsorg av senildementa tillräckligt “bra” att de som bestämmer kan driva igenom att just AI skall missbr… jag menar användas för att upprätthålla sagda omsorg av senildementa. De som bestämmer kommer komma undan med det genom att låtsas att vanvården av de senildementa som blir resultatet inte är en vanvård utan faktisk omsorg och kommer se till att frågan om vanvården inte ens kommer upp på dagordningen.
Ingen viktig person kommer drabbas av något lidande, alltså kommer det drivas igenom som en “reform”. Arbetskraft frigörs till viktigare saker som att producera samt servera öl och annan alkohol
(Ja, jag är negativ, hurså?)
AI borde kunna effektivisera administration.. Och nog faktiskt en del inom vård av senildementa inte just personlig hygien men att övervaka vårdtagare så att personal Inte behöver gå runt och bara kolla status. Och att utan att tröttna kan svara på samma frågor om och om igen från vårdtagaren. Rätt använt borde AI alltså både kunna höja effektivitet samt välmående hos vårdtagare.
DAN: så kommer det sannolikt inte att bli tyvärr, tvärtom. AI gör det enklare att ta fram data, även meningslös, vilket kommer gör att vi får administratörer som producerar mer data som i sin tur kräver ännu fler administratörer.
Dom där administratörerna du nämner Fjatte, torkar de många senildementa i röven?
@Heat 751
Verkligen inte. De jobbar med värdegrunder, HR-strategier, workshoppar, osv.
Det blir fler och fler som jobbar med att bestämma hur arbetet ska utföras och färre som utför arbetet.
@RIKKITIKKITAVI
AI:n kan jobba i stort sett dygnet runt.
Höjda reallöner och levnadsstandard has entered the chat.
Socialister fattar inte att vårt ökade välstånd de senaste decennierna kommer tack vare effektiviseringarna.
Säg nej till allt nytt de senaste 25 åren, så kan du ta din arbetstidsförkortning.
Bland annat ska du tillbaka till tjockteven och ingen Netflix.
Saknar nog egentligen inte så mycket som kommit de senaste 25 åren.. Att behöva bära med sig en laptop i stället för bara mobilen skulle vara jobbigt. Tjock TVn tror jag åkte ut nästan precis för 25 år sedan. Vettigt bredband hem hade jag redan och streaming går rätt bra att ersätta med nedladdningar i förväg. När jag tänker på det så är det rätt fascinerande ändå, visst bättre dator och mobil men annars knappt något som skiljer allt mycket dyrare nu dock.. Mest hyran som ökat men då bor jag också både större och i bättre läge nu än då.
Dan, då avreggar jag ditt konto här på bloggen. Inget du kommer sakna.
Wow, bredband år 1999. Du bodde på studenthem isf?
Så. Jag har nu låst Dans konto. Han saknar ändå inget från de senaste 25 åren, och att sitta här och läsa bloggen på en Smartphone är ju en nymodighet, så det klarar han sig utan.
Pudelns kärna!!
Jag har svårt att gå med på att jag har “ökat välstånd” i dag jämfört med 90-talet. Ja, mycket mer teknik i dag, men jag gick ju inte omkring och var deprimerad på 90-talet? Då skrattade ihjäl mig åt Seinfeld på tjockteve och lyssnade sönder Definitely Maybe på CD. Musiken gör mig inte lyckligare i dag för att den finns i min telefon? Streamingtjänsterna gör det till och med svårare att njuta av film/TV, vet inte hur många serier jag sett de första 10 minuterna av innan jag tröttnat, eftersom utbudet är så enormt? Klart det finns positiv utveckling som definitivt gör människor lyckligare, typ medicinsk utveckling som gör att vi har större möjlighet att överleva cancersjukdomar.
Jag har en mardrömsvision som jag tror jag ältat tidigare. Om 30 år finns garanterat omslutande VR-teknik som låter dig besöka vilken plats som helst med en VR-hjälm. Och din avatar kommer att vara så verklighetstrogen att den upplevs som dig. Så du kan med VR-hjälmen träffa din kompis på Kebnekaises topp, på en strand i Thailand eller i Anakin Skywalkers hus på Tatooine. Så fruktansvärt coolt, ingen kommer att kunna motstå detta. Men utfallet kommer att bli att vi sitter med VR-hjälmar på alla dygnets vakna timmar. Och vi kommer givetvis inte ha kortat arbetstiden heller, så det blir jobba 8 timmar, på med hjälmen 8 timmar, käka antidepp, sova, tillbaka till jobbet. Och även detta kommer någon att kalla “ökat välstånd”.
Visst survivorship bias i detta dock. De som förr dog i sjukdomar som i dag är möjliga att behandla tack vare vårt ökade välstånd finns ju inte med oss för att berätta sin syn på saken.
Då avreggar jag dig från bloggen, den fanns inte för 25 år sedan.
Så. Jag har nu låst Tentos konto. Han saknar ändå inget från de senaste 25 åren, och att sitta här och läsa bloggen på en Smartphone är ju en nymodighet, så det klarar han sig utan.
Vill du inte ha teknik som kommit senare än 90-talet kan du ju lätt sänka levnadsomkostnaderna och gå ned i arbetstid. Inget du behöver pracka på alla andra.
Haha, snacka om att bli lättkränkt. Att låsa ute oliktänkande från bloggen stämmer för övrigt väl överens med min tidigare kommentar om “Ränta på ränta-gänget” – en sluten herrklubb för liktänkande.
Det är ju lite “Yet you participate in society. Curious!” över detta. Men orkade du sätta dig in i mitt mardrömsscenario ovan? Det skulle ju vara svincool teknik, och det är inte orimligt att det finns om 30 år. Skulle detta falla in under definitionen av ökat välstånd för dig?
Blev du benådad Tento? Eller har utrensningen av oliktänkande inte påbörjats?
DJ: Utvecklingen går ju inte att skruva tillbaka. Jag är helt beroende av mobiltelefon och Spotify i dag. Det enda jag kan göra är att titta på framtiden: vill jag ha ännu mer beroendeframkallande teknik i framtiden? Vill jag att ännu mer av mitt liv ska rutas in av digitala tjänster? Mitt mardrömsscenario ovan är ju inte så långsökt. Och någon kanske tycker det låter lockande, jag talar ju bara utifrån mig själv.
Jag har funderat massor på detta och kommit fram till att jag mycket hellre vill att effektiviseringen används för att minska arbetstiden. Jag tror (obs: vet såklart inte!) att det är större chans att människans välstånd/lycka växer genom mer fritid än genom mer beroendeframkallande teknik. Därför ältar jag det här på bloggen och gör bloggaren sur.
Missade att logga ut kontot. Fixat nu, så nu slipper Tento bli olycklig med sin smartphone här på bloggen.
Som skrivet ovan – om han avstår smartphone, mobilabonnemang, platteve, Netflix och allt sådant där kan han halvera sin lön och arbetstid och leva vidare gott och lyckligt.
Olikktänkande? Kränkt? Sur?
Nä, det är bara en enkel lärdom om att man inte kan äta kakan och ha den kvar.
Pss brukar jag låsa kontona på folk som skriver “jag ska aldrig mer läsa denna blogg för bloggaren är dum i huvudet”. Jag hjälper dem bara att uppfylla deras önskningar. Samma sak med folk som tycker jag är en idiot på Twitter. Jag förbättrar deras livskvalitet genom att blocka dem, så de slipper se idioten.
Gillar man inte något så är det bara att låta bli. Gillar man inte moderniteter så kan man avstå dem och välja glädjen. Stoppa sina strumpor istället för att köpa nya.
Beroende av Spotify? Herregud, CD funkar ju alldeles utmärkt även idag. Och vinyl finns också att köpa för den som gillar det. Och mobilteleon är ju inte dyrare än gamla Telia fastlina givet att man har en billig Nokia och Hallon-abonnemang. Eller billigaste Android ifall man behöver mobilt BankID. Bilar med 90-talsstandard är inte heller dyrt. Fastigheter med 90-talsstandard är också relativt sett billiga. Likaså semestervanor, tex campa på Öland.
Köper inte för ett ögonblick att man inte själv kan leva som på 90-talet, mer eller mindre, ifall det är det man vill. Att jobba 100% är ett personligt val för att man vill ha högre levnadsstandard (nu och som gammal).
Det är inte tvingande att använda ny teknik eller andra effektiviseringar, det är en möjlighet och ett fritt val. Den som vill vara luddit får vara det, men tvinga inte andra att bli det.
Det allra viktigaste med det ökade välståndet är hälsovården. Sakta men säkert har den
medicinska vetenskapen blivit effektivare på att bota en stor mängd sjukdomar som ledde till svåra lidanden förr.
Skillnaden är inte enormt stor från år till år, så vi märket det inte så mycket, men jämför med hur det var för 50 år sen.
För att inte tala om för 100 år sen.
Vad fan vet du om vad som gör mig lycklig.
Socialister vet alltid bäst och vad som gör dig lycklig. Om du inte själv vet det så finns det skogsskolor där du lär dig att välja glädjen i socialismen.
Ja den hamnade ju helt fel, ibland undrar jag hur svarsfunktionen här funkar.
Äh ,vad fan, nu ger jag upp.
Fast efter att ha läst igenom tråden så hamnade den rätt i alla fall, typ.
Apropå, så har jag fortfarande kvar min gamla tjock-TV har inget streamingabonnemang, har ingen dagstidning, Kör en Aygo efter rekommendationer här på bloggen, har låg inkomst, men tack vare små utgifter mycket bra sparande som ger mycket bra utdelning. Har dock smarttelefon, men endast av nödvändighet, jag måste ju ha bank-ID, jag hade hellre haft min gamla vikbara telefon om det gått, smarttelefonen är för stor och bulkig.
Kanske bäst att tillägga att min poäng är att den som vill kan leva utan det senaste om man vill, utan att tvinga det levnadssättet på alla andra, jag har också dator och gillar det man kan göra med den, till exempel läsa bloggen, men jag ogillar det övervakningssamhälle som datoriseringen har lett till, jag sätter stort värde på mitt privatliv och vill att det skall förbli privat, och det inkluderar min privatekonomi.
Ja, så länge man följer lagen och inte skadar eller begränsar någon annans frihet ska man få leva som man vill. Det vill dock inte arbetstidsförkortarna. De ska bestämma över hur andra ska leva.
Ibland tycker folk att jag ska bli politiker, men bortsett från att det är helt orealistiskt och att de överskattar min popularitet, så är jag totalt ointresserad. Jag vill nämligen inte ha makt att bestämma över andra.
@LW 13:44
Det är en bra inställning, i samma anda som Tjeckiens förre president Václav Havel, som efter mycken tvekan och övertalning åtog sig ämbetet. Hans inställning var att endast den som inte ville ha makt var värdig att inneha den.
Omvänt gäller förmodligen att den som vill ha makt bör betraktas med viss misstänksamhet.
Det vore kanske en bra idé att lotta fram våra styrande istället för att välja dem i allmänna val?
What could possibly go wrong?
Att koppla ihop förslag om arbetstidsförkortning med att bestämma hur andra ska leva är ju en rimlig slutsats (ironi).
Jag tror du hade passat utmärkt som politiker; en total oförmåga att förstå meningsmotståndare och makten att kasta dem ut ur kylan (stackars Tento som du bannade). Om inte politiker så kanske diktator hade passat dig bättre.
@Slump 15:53:
Diktator var ett politiskt tillsatt ämbete under en väl avgränsad tid.
Tento såg inget gott i utvecklingen senaste 25+ åren. Jag hjälpte honom slippa en del av denna utveckling.
Och så finns det partier där man mer eller mindre öppet propagerar för ett kommunistiskt ekonomiskt system, fast under ett annat namn. Jag talar förstås om MP. Miljöfascisterna. I min värld är de verkligen som vattenmeloner. Gröna utanpå, röda inuti, och med brunsvarta kärnor.
Jag respektera alla partier t.o.m. vänstern och SD men inte miljöpartiet. De säger att klimatet står över allt t.o.m. demokratin. Det innebär då säkert att om de står inför valet att hjälp Ukraina eller att satsa på klimatet så väljer det klimatet.
Njae, migration till norra halvklotet är väl inte miljövänligt då det kräver mer energi att bo och odla mat här. Skulle dom prioriterat klimatet fram allt skulle dom försöka vända migrationsströmmarna mot ekvatorn. Dom skulle också vara för kärnkraft. Så nog har dom fler mål än klimatet, och dom gör avvägningar där emellan.
Som Take Aanstoot eller?
Han är väl ändå ingen representativ bild av partiet?
Nej, som exempelvis Pär Holmgren, den gamle meteorologen som sitter i Eu-parlamentet.
https://www.expressen.se/debatt/varfor-sa-tyst-bah-kuhnke/
https://pbs.twimg.com/media/DaVbhuUWkAAkRvR?format=jpg&name=small
Tack för att du bevisar Godwins lag https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
MP=fascister?
Illustrativt är att inför valet av ny partimegafon efter Märta hade samtliga kandidater, när de fick frågan av SVT, V som främsta alternativ efter det egna partiet.
En bra början skulle kunna vara att minska antalet riksdagsmän till 279. De gör säkert lika bra jobb med 20% färre.
Man kan kanske se det som en form av arbetstidsförkortning för dem? 🙂
Jag jobbade 80% några år. Det gick utmärkt. Men jag fick bara 80% av lönen. Men jag hade att göra 120% oavsett.
Gick ingen nöd på mig då heller.
Jag tycker att lagstiftningen borde skrivas så att arbetstagare har rätt att gå ner till 80% mot motsvarande löneavdrag.
+1
Kanske förtydliga att 120%-80% var inte relaterat till arbetsgivaren.
Förvisso är det så idag att många som arbetar deltid av familjeskäl har svårt att hålla sig till arbetstiden då arbetsgivare ibland inte respekterar privatlivet. Det beror på vilken typ av tjänst man har, men här får man vara lite smidig också.
Jag vet chefer som jobbat 80% och de har lyckats utmärkt genom delegering och tydlighet. Det låg dem inte i fatet utan tvärtom.
Jag tror att mycket arbete som utförs är onödigt.
Ja det är det rimliga alternativet. Att jobba 80% var otroligt givande och inkomsttappet var värt det alla dagar. Sen tror jag som med allt annat att effekten minskar med tiden. Man tar det för givet och gör mindre på de lediga dagarna. I slutändan är det kanske inte brist på tid eller pengar som gör ens fritid fattig utan mera bristen på driv och fantasi.
Men som sagt rätten för alla att gå ner till 80% under perioder skulle nog förbättra hälsa, lycka och produktivitet.
Fast du blev väl rik på bobubblan, som gett dig så mycket?
Lars, jag har frågat dig förr utan att få något rakt svar: tycker du att 1900-talets arbetstidsförkortningar och semesterreformer var ett misstag? Borde vi fortsatt jobba 60 timmar i veckan utan semester?
Varför tycker du 32 timmar är korrekt? Varför inte noll timmar?
För att om 32 h räcker för att man skall få ett gott liv tack vare de produktivitetshöjningar som samhället upplevt sedan man brukade åkern för hand är det ju rätt logiskt.
Det finns inget självändamål att jobba mycket. Eller lite. Men det skall inte finnas hinder för det heller.
Yes, precis så tycker jag. (Jag fattar ju att det är supersvårt att korta arbetstiden, att företag skulle konka, att Sverige skulle tappa konkurrenskraft osv. Men MÅLET för oss människor måste ju ändå vara att inte jobba mer än nödvändigt.)
Och vad som är jobb och fritid är ju individuellt – bloggaren brukar definiera matlagning som jobb, men för mig är en lång eftermiddag framför spisen med några glas vin bland mina absoluta favoritsysselsättningar på fritiden.
Jag tycker väl i princip arbetstiden ska kortas så länge produktionen effektiviseras? Varje gång en ny maskin sparar in en halvtimme kan väl 20 minuter gå till vinst åt företagaren/ökad produktion/produktutveckling/sänkt pris, och tio minuter blir sänkt arbetstid för mig. Eller kan man lösa det på något helt annat sätt. 0 timmar är såklart målet, som nog aldrig nås. Typ Star Trek-samhället: tekniken tar hand om alla grundläggande behov och människor lever i fred och frihet och jobbar med vad de vill i den omfattning och utsträckning de känner för.
Detta är ju hippieflum såklart, men dagens modell är ju motsatsen, något slags dystopiflum, där vi för all oändlig framtid ska vara löneslavar och nya värdelösa varor och tjänster måste utvecklas och konsumeras hela tiden så att hjulen kan fortsätta rulla …
Money for nothing and the chicks for free.
Hur kan man vara emot det?
Det man får utan att kämpa är inte värt något.
Det var väl inget svar på frågan? Själv tycker jag att man utan problem kan göra arbetstiden helt möjlig att avtala om. Och bara ha kvar lag regler för de som saknar avtal. Tror väl knappar att någon kommer förhandla fram längre veckor än 40 men ser inget problem med det om man vill. Finns möjligen branscher där man skulle kunna vilja fördela tiden mer olika över säsong, men det har man väl ofta löst redan med dagens regler och tidbankar.
Det är ett halmgubbeargument.
Har du slutat misshandla dina barn och våldta din fru?
Är inte arbetstiden redan helt möjlig att avtala om? Vad har jag missat?
Du har inte missat något. Det går att avtala ner sin arbetstid. Med sänkt lön, förstås. Och som money for nothing-gänget skriver överallt är ju tid mer värt än pengar, så det måste vara en vinst för dem att gå ner i lön och arbetstid.
Vilken tur! Annars hade några av mina kollegor och/eller min arbetsgivare kanske gjort något kriminellt (eller ännu värre, något som ogillats av facket!) då de förhandlade till sig att få jobba 80% tid till 90% lön.
Fast fortfarande, en produktionsenhet går att få mer lönsam om man kan producera 12 timmar per dygn) 2 skift istället för 8 timmar. Kan dock tycka att det inte ska styras från statligt fyrkantigt håll utan av arbetsmarknadens parter.
Det finns arbetställen där man arbetar så, ja. Men det blir problem med EUs regelverk.
Är det inte vanligare då att man kör lite olika skift då. Tex några som bara jobbar kväll. Beror väl lite på om allt ska köras ofta finns det flaskhalsar där man har mest behov av att öka produktions tiden.
Minnet förbleknar, men jag, som är lite äldre, vill minnas att man från vänsterkanten, på 70 talet krävde fler offentlig anställda.
Det skulle vara utan kostnad för samhället, för de offentliganställda betalar ju skatt !
Alla sådana här förslag har ett gemensamt – det är svårt att lyfta sig i håret
Om det ska bli utan kostnad så bygger det väl ofta på att man räknar på att slippa betala ersättning i a-kassa / försörjningsstöd och får tillbaka en del i skatt. Det finns brister i ett sånt resonemang.. Men man borde försöka få mer samhällsnytta av det man ändå betalar i ersättning.
DAN: Välbalanserad kommentar inklusive observationen att vissa brister i resonemanget förekommer. D.v.s. den totala samhällskostnaden att ställas i jämförelse med alternativkostnaden.
Alla i den offentliga sektorn (den tärande sektorn) försörjs av den närande sektorn, så det kostar alltid skattebetalarna pengar när det anställd fler i den offentliga sektorn, men visst kan kostnaden bli mindre än vad en anställd kostar om den offentliga sektorn förstärks med rätt kompetens.
Någon absolut vinst på att anställa fler går dock inte att åstadkomma.
Det går inte att bygga en perpetuum mobile.
PPP: Enligt min personliga mening finns ingen vare sig Närande eller Tärande Sektor alldeles oavsett driven i privat eller offentlig regi. … Vissa verksamheter är nödvändiga för samhällets fortlevnad och säkerhet och många av dessa kan eller bör endast drivas i offentlig regi och med offentlig finansiering och därför är det en självklarhet gränsande till trivialitet att ökad personal leder till ökade personalkostnader och är verksamheten skattefinansierad leder detta till behov av ökat skatteuttag.
Och helt korrekt konstaterat att perpetuum mobile bryter mot termodynamikens både 1a och 2a huvudsatser.
Jämför med ett vinstdrivande bolag. Det brukar finnas en administrativ avdelning som sköter om byråkratin runt affärerna. Den avdelningen är oundgänglig, men den är inte närande. Dess verksamhet är inte debiterbar.
Det resonemanget går att överföra (grovt) till samhället med dess näringsliv, stat och kommuner. Stat och kommuner är oundgängliga för att sköta om byråkratin i samhället, men de skapar inte tillväxt (som i förlängningen blir välstånd).
Även XXL går dåligt och har det skralt i kassan. Det är därför de har haft (har) sin stora utförsäljning just nu. De blöder pengar och måste få in pengar för att överleva.
Det verkar ju vara en ständigt pågående kris som varat under många år. Så är det verkligen sant?
Jag har tidigare skrivit att jag är skeptisk till en omfattande arbetstidsförkortning för alla inom överskådlig tid (“jag tror det när jag ser det”).
Men det går säkert att locka väljare med löfte om arbetstidsförkortning och samtidigt löfte om en bibehållen lön …
Bilden i Sverige är splittrad och komplex. Länken nedan belyser det på ett utmärkt sätt, tycker jag.
https://www.publikt.se/fordjupning/pa-djupet/forkortad-arbetstid-ater-pa-agendan-26207
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/JbQvpX/kd-kortare-arbetstid-en-dalig-ide-for-sverige
naturligtvis är det ett röstfiske.
Man siktar på att få alla offentliganställda att rösta på S, speciellt nu som de strejkande inom vården inte fick genom sina krav så lurar man i vårdpersonalen att man skall lösa det via lagstiftning
Bra triangulerat. Kanske tom Vårdförbundet fick i order från Partei HQ att lägga ner strejken?
Det är så unket, ren populism.
Men vad har man att vänta sig av vänstern?
Patetiskt vilken cirkelrunk som ofta uppstår på den här bloggen. Lite som att betrakta Ränta på ränta-gänget utan musik (https://www.youtube.com/watch?v=_SB3an68ZiI). “Alla som inte tycker som mig är dumma i huvudet”.
Vad händer om man inte är vänster, men ändå är för lagstadgad arbetstidsförkortning? (Gissar att din hjärna nu drabbas av blåskärm).
Jag tror att det kan bli verklighet någon gång i framtiden, men tiden är ännu inte mogen. Mycket återstår för att få det att fungera praktisk. Även ideologiskt är det ju en nöt att knäcka. Möjligtvis finns det en liten öppning om S vinner och bildar regering (det är ju en förutsättning). Men även inom S blir det hårda strider, är min bedömning. Det finns ett betydande motstånd.
Fullt möjligt att tiden inte är mogen, och att det kan bli verklighet först i framtiden, men själva visionen tycker jag är väldigt sund.
Ja lite där är jag också. Tiden är kanske inte mogen, det är superkomplicerat. Men visst är vi lite hjärntvättade som samhälle när AI effektiviserar och rationaliserar bort massor av arbetstid och nästan ingen tänker “Vi borde utnyttja AI för att få mer fritid!”?
Fackförbunden som bloggaren refererar till har helt rätt. Det är inte en politisk fråga. Låt arbetsmarknadens parter komma överens.
Lagstiftning är ett trubbigt verktyg som inte ska användas för ofta. Trubbiga verktyg är farliga.
Jo, men vill politikerna hålla sig utanför? Kanske. Kanske inte. Beror ju också på färg. Ointresserade av frågan verkar tydligen inte vänsterblocket vara.
Men Centerpartiet lär de knappast få med på det tåget.
Man kan vara vänster utan att veta om det och utan att tro det själv.
Om alla valkompasser konsekvent pekar 70–80 % höger då? Är man fortfarande ovetandes vänster?
Ja, även en och annan kommunist kan tex vara emot abort eller för kärnkraft och då hamnar man lätt till höger.
Slutsats: Om man hamnar långt ut på högerskalan i alla mätningar, så är man ändå kommunist. Tänk att 100 % i Sverige är kommunister. Det gäller ju även dig i så fall, kamrat.
Nej för jag hör till dom som anser arbete vara uppbyggligt och karaktärsdanande och är emot lagstadgad arbetstidsförkortning. Sen är 70% ut till höger på en svensk mätning inte långt ut till höger.
Håller med om allt, bortsett från åsikten om lagstadgad atk. Men att någon till höger är kommunist är ju minst sagt en djärvt påstående, även om skalan skiljer sig internationellt.
Tja, även moderaterna och KD vill ha över 70% skatt tex (33% arbetsgivaravgifter, 33-50% inkomstskatt, 25% moms plus förstås företagsskatterna som i slutändan hamnar på enskilda människor). SD som räknas som mycket åt höger är väl en exakt kopia på sossarna anno 1985. Just sayin’.
Min personliga uppfattning är att arbetstidsförkortning är en medicin som inte kommer vara verksam. Jag ser främst detta som ett uttrycksätt för dålig styrning, prioritering och ledarskap inom framför allt offentlig sektor. Har du väldefinierade uppgifter, ansvar samt uppbackning tror jag inte det är ett problem att jobba 8 timmar per dag. Förutsatt att du inte också har tre ungar och en man som inte gör något hemma.
* eller en kvinna som inte gör något hemma
Man kan ju också räkna så här att med 20% kortare arbetstid blir det 25% dyrare behålla snedtänkarna i socialistpartierna. Flera av dessa jobbar dessutom riktigt långa dagar vilket ger extra höga kostnader för socialistpartierna.
-Kanske det som heter flocktänk.
Sällan jag hinner läsa mer än Ukraina, men torsdagen innehöll ett leende, om man fulciterar
“Men de flesta är inte kompetenta”
Argumentet för fortkortad arbetstid är väl att det minskar sjukskrivningarna, dvs, i slutänden blir mängden arbetad tid densamma men arbetstagarna mår betydligt bättre?
Det har gjorts några piloter och den överväldigande andelen arbetsgivare valde att fortsätta med fyradagarsvecka: https://abcnews.go.com/Business/4-day-workweek-work-companies-share-results-after/story?id=107635577
Nej. Det har gjorts piloter och folk blev inte friskare.
Sex promille mindre sjukskrivningar av 25% mindre arbetstid.
https://cornucopia.se/2017/01/25-lagre-arbetstid-gav-6-promille/
Mmm. Jag tänkte på de här siffrorna ifrån undersökningen jag länkade ovan (från 2022 med uppföljning ett år senare):
Physical health
Self-rated, poor to
excellent (1-5) (n=486)
2.98 3.27 3.35
Sleep problems
Insomnia or sleep
difficulties, never to daily
(1-4) (n=486)
2.28 1.90 1.97
Mental health
Self-rated, poor to
excellent (1-5) (n=486)
2.89 3.27 3.34
(Siffrorna är, i ordning, före piloten, efter piloten, ett år efter piloten)
https://autonomy.work/wp-content/uploads/2024/02/making-it-stick_-1.pdf
Det finns fler kategorier i PDFen, t.ex burnout som oxo sjunker märkbart. Däremot vet jag inte hur det är i England, sjukskriver de sig dagar under anställningen eller är det mer att de säger upp sig och sedan går hemma?
Arbetsmarknadsregler i England är inte direkt ett föredöme. I Sverige kan man inte bli behandlad av en arbetsgivare som man kan bli i England. Enkelt förklarat.
Jag har jobbat i Storbritannien. På en arbetsplats åt man inte alltid lunch under arbetsdagen och när man gjorde det så blev det som regel bara en trekantig macka vid sitt skrivbord framför datorn medan man jobbade. På en annan arbetsplats fanns det inte ens någon köksliknande vrå där man kunde värma eventuell medhavd mat och ville man fylla upp kaffebryggaren fick man gå in på toaletten och använda kranen i handfatet. Detta var två medelstora arbetsplatser med runt 50 anställda vardera.
Skillnaden i arbetsmiljö mellan arbetsplatser inom samma bransch i Sverige är ganska stor, så jag skulle inte vara så snabb med att anta att något som leder till ett visst utfall i Storbritannien nödvändigtvis kommer leda till samma utfall här.
Arbetsmarknadens parter sluter avtal om exempelvis arbetstid inom de ramar som ges av lagstiftningen.
Lagar stiftas av Riksdagen och är vanligen en kompromiss mellan de olika partiernas och partigruppernas ståndpunkt och i förhållande till dessas antal mandat.
Mer behöver inte sägas i frågan.
Big Chief S in da house…
Socialdemokraterna Kan Aldrig Göra Fel (TM)
Fundamental definition.
Varför är inte den demografiska utvecklingen i landet en parameter i diskussionen om förkortad arbetstid eller har jag bara missat det?
För övrigt, var det inte alldeles nyss som vi behövde jobba mer och längre i framtiden för att klara välfärden och hantera just den demografiska utvecklingen…
Så är det säkert, med tanke på att skillnaden mellan rika och fattiga ökar.
Men det går säkert att köpa en bok från ett välbärgat styrelseproffs, som ger tips om hur man skapar sin egen lycka och framgång. Man kan också läsa om den astronomiska prestationen densamma gjort, genom att ärva x % av aktierna i ett familjeägt konglomerat, och blivit inröstad som styrelsemedlem av sina nära och kära.
Och nåde den socialist som förespråkar förbättrade arbetsvillkor för företagens anställda!
Om du svarade mig får du gärna förtydliga lite för jag har inte en susning om vad skillnaden mellan rik och fattig samt vad ett styrelseproffs som ärvt sina pengar har att göra med demografin???
Inte heller förstår jag hur socialistisk ideologi eller förspråkandet av bättre villkor för valfritt företags anställda har att göra med densamma…
Det var inte specifikt riktat mot dig, utan en utveckling på din kommentar.
Jag fattar fortfarande inte men men. Min poäng är att den demografiska utvecklingen innebär att färre måste göra mer i framtiden för att nivån på systemet ska kunna upprätthållas för de allt fler som, säkerligen välförtjänt, går i pension. Hur det går ihop med sänkt arbetstid får jag inte ihop rent matematiskt.
Lite samma som när vi pratar den gröna omställningen men bortser från att den inte kommer ske utan råvaror från diktaturer eller det faktum att mänskligheten aldrig någonsin har klarat att ens fördubbla uttaget av en råvara under en 10-års period och här tittar vi på 10-15 dubblingar på i vissa fall kortare tid.
Jag får alltså inte ihop siffrorna, du vet faktabasen för beräkningen och alla svar jag får är fast förankrade i känslospektrat inte i hårda siffror…
De yrkena som kräver mer praktisk bemanning kanske behöver locka med bättre arbetsvillkor? Det finns säkerligen många tjänster (både privat och offentligt) som relativt lätt går att bortprioritera.
En tanke: många röstar vänster av precis samma anledning som många röstar höger, nämligen den att man inte vill att människor utnyttjas. Jag skulle rentav vilja ta resonemanget ett steg längre och hävda att det är den primära anledningen till om man väljer att rösta höger eller vänster även om jag kanske kommer få stämpeln “naiv” på kuppen.
Människor blir utnyttjade av andra i samhället på olika sätt och högerpolitik skyddar vissa grupper från att utnyttjas och vänsterpolitik skyddar andra.
Ett skäl till att inte basha någon av sidorna som “ond i sig själv” i debatten.
(…och då underförstått att alla berörda grupper faktiskt förtjänar att slippa bli utnyttjade, så att den tröttsamma diskussionen undviks)
(Ovanstående berör inte extremister på höger- och vänsterkanterna. De extremister är destruktiva i sig själva…)
Jag anser att jag själv är bäst lämpad att fatta beslut som rör mitt eget liv, mina barns liv, och min egendom, och jag blir inte upprörd över att se andra som lyckas bättre än mig i livet, därför röstar jag höger.
Anser du även att ditt och dina barns liv är oberoende av övriga livsöden i samhället? Nej, förutsättningarna för andra människor att uppnå diverse mål som människor strävar efter har större påverkan på dina barns liv än de beslut som är tillgängliga för dig som individ.
Jag tror inte att det är fel att rösta höger men argumentationen behöver slipas på en del om den ska övertyga någon.
Svensk höger är förvisso inte speciellt mycket höger med internationella mått mätt. Jag är inte anarkokapitalist eller libertarian om du trodde det.
Jag är heller inte här för att övertyga någon om något.
Och en anledning varför jag inte röstar vänster är att vänsterpolitiker inte ens tror på sin politik själva, och de om några borde ju ha full insyn och bäst koll.
Några exempel:
En miljöpartist kan ena dagen säga att vi måste flyga mindre för klimatets skull, och sedan ägna resten av mandatperioden åt att flyga jorden runt. Dessutom i business class som släpper ut mer CO2 än ekonomiklass: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Amy4/notan-for-lovins-flygresor–halv-miljon-mer-an-statsministern
En vänsterpartist kan ägna åratal åt att försöka övertyga oss om hur bra det vore med högre skatter, men sedan visa med all önskvärd tydlighet att hon inte alls tycker att det är bra egentligen: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/v-toppen-jag-vill-behalla-mer-pengar-i-planboken/
En socialdemokrat kan sjunga en lovsång om vikten av att människor med olika socioekonomiska förutsättningar och bakgrunder bor blandat, samtidigt som hon själv och så gott som alla i partitoppen väljer att bo i några av sveriges mest homogena områden i några av sveriges rikaste kommuner: https://x.com/avpublicservice/status/1802412432121340170
Och så har vi som sagt förslaget på förkortad arbetstid, som S inte tycks tro på själva eftersom att de inte erbjuder sina egna anställda den möjligheten.
Att rösta vänster när vänsterpolitikerna inte själva tror på sin politik vore ungefär lika klokt som att investera i ett bolag där ingen i styrelsen äger aktier i bolaget.
“förutsättningarna för andra människor att uppnå diverse mål som människor strävar efter har större påverkan på dina barns liv än de beslut som är tillgängliga för dig som individ.”
Det där låter som rent snömos i mina öron.
“För verkligheten är att arbetstidsförkortning kostar enorma summor. Ska vi korta arbetstiden med 20% ökar arbetssgivarens kostnader för att få samma arbete utfört med 25%.”
Det förutsätter ju dock att det tar 8 timmar att utföra uppgiften. I dagens samhälle är det allt mer vanligt att man jobbar 4 timmar och resten av tiden går åt till meningslösa möten, fikastunder och slösurfande.
Om vi kan införa 6 timmars dag med i stort sett bibehållen produktivitet är väl det en fördel för alla?
Sedan har vi ju också den roliga detaljen att betalt per timme ger kraftiga incitament till att vara ineffektiv, speciellt i branscher där det finns väldigt lite konkurrens… Som hemtjänsten. Varför göra en uppgift på 40 minuter när man kan ta 80 minuter och få betalt dubbelt?
Jag tror iofs om du frågar de som faktiskt jobbar i hemtjänsten (dvs. exkluderar värdegrundsstrateger, policy directors, HR strateger, kommunikationschefer/kommunikatörer, processägare m.fl. ) så är det nog mer åt hållet att dom idag gör 80 minuters jobb på 40 minuter.
Min svärmor har hemtjänst. Är det verkligen rimligt att på 30 minuter plocka ur en diskmaskin och skala tre morötter?
Om man jämför med vad de hann med 2014 vs 2024 är det en markant skillnad.
#inteallhemtjänst
Tilläggas kan, att jag inte tycker det är en bra ide att införa 6 timmars dagar överallt för alla och definitivt inte nu på momangen. Däremot kan det vara rimligt att vissa arbetsplatser inför det i avtal med facken, där det kanske kan göra nytta.
Forskning har ju ex. visat att de flesta bara har kognitiv kapacitet att jobba med t.ex. programmering i sex timmar. Efter det är många så pass slutkörda att de helst inte bör sätta sig i en bil och köra ens.
Finns det något som hindrar någon från att ingå såna avtal redan i dag?
Ingen klarar av att programmera i sex timmar i sträck. Med pauser kan man dock sitta en hel natt och programmera.
Programmering är f.ö något som alltid bör göras enligt ROWE. Ingen programmeringsuppgift är den andra lik.
BRASKLAPP: I just denna fråga är jag böjd att till fullo instämma i din åsikt. Detta då p.g.a. information från en dotter som jobbat snart 20 år inom äldrevården.
Man känner andra som man känner sig själv. Att du fördriver mycket tid på slösurfande innebär inte att lärare, sjuksköterskor, läkare, poliser, lastbilschaufförer, lokförare, m.fl. gör det.
Som jag skrev i artikeln är det naivt att tro att det är den ineffektiva tiden som försvinner vid arbetstidsförkortning. Kvar kommer bara fikandet och slösurfandet vara, och produktiv tid är det som tas bort.
Vad gäller hemtjänsten är deras allra viktigaste syssla att vara sällskap. Så då tar det en halvtimme att skala tre morötter. Kallas kvalitet. Utan ironi.
… om nu alla människor – utom egenföretagande techno-thrillerförfattare – är så slöa att de prioriterar slösurf och fika framför sina arbetsuppgifter om arbetstiden förkortades: Vad är det då som gör att de gör nåt produktivt med timmarna mellan 34 och 40 h idag?
För oss som är sådana vanliga anställda så framstår det ju rätt tydligt hur bloggaren ser på oss.
Det är ju transparent och bra som varudeklaration ändå.
Tror du att mängden improduktiva möten skulle minska? Nej. Mötena skulle vara kvar. Produktionstiden skulle vara det som dras in på. Mellanchefer måste ordna möten.
Vad är problemet, erbjud 6 timmars arbete med 6 timmars lön? Bevisa produktivitetsökningen (jag tror att Toyota Göteborg gjorde så med sin verkstad och fick ökad produktivitet, men vet inte). Får man lika mycket gjort så finns det incitament för att öka lönen, och det går att avtala kring mål, t.ex. bonus). Man måste se frågan ur arbetsgivarens perspektiv, lön är belöning för produktivt arbete som innebär fakturering. (Ja, jag är egenföretagare. Idag spelade jag golf med min 16 åring mellan 7:20 och 11 och därför jobbar jag kväll ikväll).
Decathlon var mycket välsorterade och bra för barnfamiljer 😐
Äh, nu skall jag köra och hämta min nya smarttelefon, en Ulefone X12 pro som kostade mig 1600:- och är gjord i Kina (tror jag). Ja kom igen bara, jag bara väntar på alla påståenden om att jag är en ryssälskare och barnamördande supernazistkommunistvåldtäktsman.
Sanningen är att det inte går att köpa billiga saker i vårt samhälle utan att de eller deras delar är gjorda i Kina. Och jag köper inte svindyra telefoner.
Det går att köpa de “svindyra” märkena begagnat om man anstränger sig lite.
Även svindyra telefoner som iPhone är gjorda i Kina.
Inte samsung.
En begagnad telefon har jag redan, det är det som är problemet.
Eftersom ingen svarar när du kallar – du är ryssälskare och barnamördande supernazistkommunistvåldtäktsman.
Tackar.
DN har en intressant genomgång om vad olika klimatrörelser tänker att framtiden ska te sig. De kom fram till att teknokrati är det ända som kommer fungera för att t.ex. tvinga folk att sluta konsumera och arbeta mer än vad som krävs för att samhällets fundamentala funktioner ska fungera. Inget överflöd överhuvudtaget. Så frågan är inte billig import från Kina utan att avstå köpet överhuvudtaget.
Jävla pisstelefonuppdateringsförändringar! Varför är allting helt plötsligt helt annorlunda så fort man köper en ny telefon, jag vill med hela mitt hjärta strypa ingenjörsjävlarna som flyttat på allting. På den gamla skall man swajpa vänster för att se resten av apparna som är installerade, på den nya skall man swajpa uppåt, VARFÖR? Den gamla har en liten virtuell knapp längst ner på skärmen som tar dig till startsidan, på den nya finns ingen sådan knapp, men där är en konstig bred sak istället, men det händer såklart inget när man trycker på den, men om man efter en jävla massa försök puttar lite uppåt när man trycker på den, ja då kommer man till startsidan, VARFÖR?
Och tror ni man kan stänga av telefonen med power knappen på sidan, ni vet den man sätter på och omstartar telefonen med, nä, självklart inte. “In recent updates to the Android operating system, the power button is no longer used to turn off the Armor X12 Pro, but has been replaced by the virtual assistant, so the shutdown option has been a little more hidden.” Vafan! man har gömt avstängningsfunktionen, VARFÖR?
Man måste prata med telefonjäveln för att stänga av den, VARFÖR?
Nu lyckades jag efter en del googlesökningar hitta en väl dold manuell avstängningsknapp.
Nu är jag så jävla frustrerad att jag lagt telefonjäveln åt sidan, den får ligga tills i morgon. Jag hoppas det dröjer riktigt länge innan jag behöver köpa en ny telefon igen.
Ha det bra pågar.
“Kan t ex hemtjänsten med samma personal och kostnader hantera samma mängd äldre med vårdbehov på 20% kortare tid? Kan en doktorand forska fram sina nya rön på 20% kortare tid för att vi lagstiftar om det? Kan en lärare lära barnen läsa eller räkna på 20% kortare tid? Eller är Socialdemokrater dumma i huvudet och populister?”
Högern, med Timbro i spetsen, verkar ju tro samma sak fast åt andra hållet. Att man kan kontinuerligt öka vinsterna i vården med samma mängd anställda. Bara man “jobbar smartare” och “effektiviserar”.
Kan man årligen kräma ur mer vård per krona av sina anställda borde man rimligen kunna minska deras arbetstid med bibehållen vinst också. Jag tycker inte att man hävda det ena men inte det andra, vilket jag inte tycker att bloggen har gjort i detta fall.
Timbro argumenterar självklart för att det är omöjligt att sänka arbetstiden eftersom det inte går att effektivisera nämnvärt i välfärden och samtidigt för att privatisera utförandet av välfärden eftersom både kvalitet och vinster kommer öka tack vare att det finns oerhört stora möjligheter att effektivisera välfärden.
Timbro är inte underkastade att följa logiken eller matematiken och kan inte heller ställas till ansvar.
Det enda de gör är att kasta runt mentalt ogräs och hoppas att det får fäste här och där.
… och de gör det på uppdrag av Svenskt Näringsliv instiftade ”Stiftelsen Fritt Näringsliv”.
Man förstår verkligen att storföretagsdirektörerna är stolta över hur de representeras.
F.ö. börjar de finans- och arbetsmarknadspolitiska inläggen här på bloggen mer och mer att låta som om de genererats just i den ”Tankesmedjan”.
… kommentarsfältet har till stora delar alltid gjort det.
Jag har alltid undrat om Svenskt Näringsliv tycker de får valuta för pengarna.
Men antagligen är Timbro mer en avledande samling gycklare men den riktiga lobbyismen och påverkan sköts av betydligt mer diskreta män (och kvinnor).
Förvisso – jag tror de är förskjuta gränserna för vad som kan skrivas/sägas så långt som möjligt.
Då kan långtgående förändringar i arbetsrätt, etc accepteras för att de ändå är bättre än de alternativ som Timbro satt på dagordningen.
Men de har säkert också i uppgift att agera avledande: ”Bättre att folk debatterar Systembolaget än marknadsskolan” t ex.
Absolut, särskilt i dagens medialandskap där man slänger in två personer med diametralt olika åsikter och kallar det ’neutralt’.
Timbro kommer alltid lyckas bättre, än en progressiv, på en marockansk mattmarknad
Timbro är en del av en rysk förhandling. Släng ut vansinniga idéer så motparten nöjer dig med det du egentligen vill.
Fast det är ju sant att jobba smartare och samt effektiviseringar är att ta till vara på skattemedel. Det är inte samma sak som att sänka kvaliteten.
En stor möjlighet att effektivisera arbete ligger i att avveckla idiotiska byrokratiska medel som exvis NPM där man försöker styra kvalitet genom att mäta och redovisa kvantitet.
Henry David Thoreau (1817-1862) skrev att “Människorna uppfinner verktyg åt sig och gör sig sedan till slav under dem”, något som sannerligen gäller Svensk byrokrati i offentlig och privat sektor.
Jag återger Hans Roslings tankar från minnet och det är i stil med att i komplexa frågor är det olyckligt att förenkla till två ståndpunkter när det kanske egentligen finns 20 ståndpunkter där alla är lika relevanta.
Ingen tar Timbro på allvar.
Äsch ”… tänkta att …” föll bort.