Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Breda börsfall fortsätter under morgonen i de asiatiska tidszonerna, men kronan är i alla fall stabil. Det bottenrankade flygbolaget SAS går upp i ett varumärke hos två av världens högst rankade flygbolag Air France och KLM, som räddar bolaget tillsammans med danska staten, där den senare inte vill att Kastrup ska sluta vara en storflygplats. Befintliga aktieägare, inklusive svenska staten, förlorar de facto allt.
Stockholmsbörsen backade ordentligt igår med -0.97% för OMXS30 och -1.27% för OMXSPI. Den svenska kronan stabiliserades dock efter måndagens ras och dollarn kostar 11:09 SEK medan euron går på 11:61 SEK. Guldpriset hittas på 650:- SEK per gram.
Kronan stod sig trots att de långa amerikanska räntorna rusade vidare till nya rekordnivåer, vilket kan bidragit till att börserna faller över hela linjen. Alla amerikanska statslåneräntor med två år eller längre i löptid slog nya årshögsta för räntenivåerna. 20-åringen steg från 5.00% till 5.13%, och 10-åringen från 4.69% till 4.81%. Tvååringens nya rekordnivå är 5.15%.
Börserna i USA svarade med ordentliga fall. S&P-500 på 1.37% och Nasdaq 100 på -1.83%. Bland FAANGST gick Amazon sämst och rasade -3.66%.
Till saken hör att med dessa räntenivåer börjar bolag med höga p/e men dålig tillväxt bli ointressanta – man får bättre avkastning på statsobligationer nu än ett bolag med p/e 20, så varför köpa aktier?
Nedgångarna fortsätter i de asiatiska tidszonerna under morgonen. ASX 200 -0.77%, Hang Seng -1.05%, KOSPI -2.23%, Nikkei 225 -1.63% och Straits Times -1.58%.
SAS räddas som varumärke och Kastrup som storflygplats till alla malmöbors och göteborgares glädje, men till nackdel för hålan Arlanda. Räddningen sker genom att Air France och KLM, danska staten och några till investerare tar över SAS. Befintliga aktieägares stamaktier avnoteras och blir i övrigt värdelösa är min amatörmässiga tolkning.
Idag ägde svenska staten 21.80% av bolaget, samt Wallenberg 3.42% och i övrigt mest diverse fonder, samt förstås de eviga småspararna hos Avanza, Nordnet mfl firmor. Danska staten hade också 21.80%, men ser ut att ha 25.80% efter räddningen.
Det är väl lite överdrivet att kalla SAS för ett varumärke hos Air France och KLM framöver, då man endast går in med 19.9% av ägandet. Största nya posten tar Castle Lake med 32%.
SAS ska även gå ur Star Alliance och istället ansluta sig till Air France och KLM:s SkyTeam Alliance och bonusprogrammet Flying Blue, vilket väl får de sista SAS-lojalisterna som bara flugit SAS för att få bonuspoäng hos Eurobonus för sina affärsresor att spränga topplocket. Ja, man får förmånsskatta för bonusen, men det blir ändå en ökad inkomst.
Man får dock förmoda att det blir ett lyft för SAS att styras av Air France och KLM, två av världens bästa flygbolag. Medan SAS slummar på #84 i listan så är Air France #7 och KLM #25. Till och med allmänt usla Transavia som också ingår i Air France och KLM är med #58 bättre än SAS. Har man flugit med dessa så är det som att ta ett tåg utomlands kontra att åka med SJ. Där alltså SAS är SJ för att ni ska förstå liknelsen. Eller inte förstå den, för ni har inte åkt tåg utomlands och likt i fallet SAS inte sett hur uselt det svenska tågbolaget och svenska flygbolaget faktiskt är.
Förmodligen kommer fokus nu flyttas ännu mer till Kastrup när det svenska statliga ägandet är borta, och Arlanda förvandlas mest till en matarflygplats för ägarnas CDG, Skithål och Kastrup, samt lite lokala flyglinjer inom Sverige. Sedan kommer väl successivt KLM och Air France ta över SAS slottider på världens flygplatser tills SAS bara flyger i Sverige som ett regionalt flygvarumärke för gamla nostalgiker i Norge och Sverige.
Och till Kastrup.
Men framför allt är det goda beskedet att ÄNTLIGEN slipper de svenska skattebetalarna stoppa in pengar i den döda hästan. Tack svenska staten för att ni äntligen fick nog och slutar leka flygbolag. Handhjärta.
PS Vi som bor i Göteborg och Malmö tar med fördel tåget till Kastrup och sedan flyget till resten av världen. Öresundståg då, inte SJ. DS
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
131 kommentarer
Morrn! Ja fy fan, inte lätt vara småsparare i dessa tider. Garanterat ingen välkommen julklapp för dem som redan backat mycket i år. Personligen är jag dock ganska nöjd med att det blev en fransk lösning och inte en kinesisk, vi har ju redan sålt ut en herrans massa känsliga fastigheter och liknande till den lede Ming, värsta exemplet var väl en gotländsk hamn… Nu stannar iallafall ägandet inom NATO. Men jag kanske är extremt mossig som måste väga in försvarsfrågorna i varenda ekonomisk transaktion numera?
Absolut rätt att väga in försvars aspekter i all förändring, den “eviga” freden blev ju kortvarig.
Historien rimmar som sagt..
Fantastiskt osammanhängande beskrivning av SAS i denna artikel. När SAS nämns i samband med Arlanda, svenska staten och Sverige så är det genomgående negativa termer som används (död häst, hålan Arlanda, uselt svenskt flygbolag etc.) När samma bolag däremot nämns i samband med Danmark, danska staten och Kastrup verkar det däremot vara fantastiskt (fantastisk glädje för alla).
För övrigt tycker jag att den raljanta, hånfulla tonen mot Sverige i allmänhet och Stockholm i synnerhet är trist. Väldigt trist!
Jag håller med. Fantastiskt tråkigt att bloggaren glömde nämna hålan Stockholm.
Asså, du får la enna haja att bloggaren kommer från Sveriges framsida och vi har en viss, lite speciell, humor för att uttrycka vårt lillebrorskomplex.
Ta inte illa upp, det är bara så här vi är. På Sveriges framsida.
Ok! Är det så här ni på “framsidan” vill bli sedda av övriga Sverige så är det ert problem.
Är du ny på den här bloggen eller?
Jag är inte bosatt här, om det är det du menar.
Bara att vänja dig. LW bor i Göteborgsregionen och har i generationer lärt sig att hata Stockholm på samma sätt som ryZZarna har lärt sig hata USA. Live to provoke 🙂
Blogginlägget hade ju i alla fall en positiv anmärkning om Stockholm i bildtexten; nämligen att det finns goda förutsättningar för stockholmarna att få lokalproducerad vindel 😀
Jag tror man måste förstå att det roliga med bloggar och social media är att man får vara raljant, och ha en egen tonalitet och åsikter.
Vill man ha mer neutrala (tråkiga) rapporteringar i termer av tonalitet kan man ju läsa gammelmedia.
Tips: Man behöver inte ta allt superallvarligt på internet.
För egen del läser jag det inte som att bloggaren avskyr sthlm, men han driver ju bara med visa aspekter och sterotyper (som jag som ändå bott där i nästan 20 år klart känner igen).
Apropå död häst. det är ju det?
Jag gillade en gång SAS, hoppades att det skulle kunna blir bra igen, men man måste ju erkänna att det är kasst. Speciellt när man flugit med andra bolag. SAS är ojämna i kvaliten. kan vara lika bra som andra när man har tur, och otur då är det skitdåligt. Och i en servicebransch är ju ändå jämnhet i kvaliten er viktig faktor tycker jag personligen. Sålde mina sista aktier idag för 44 kr (min sämsta investering nånsin)! 😁 ska symboliskt skänka dem till ukraina!
Man får vara raljant på sin egen blogg, absolut. Man gör också vad man vill med information som läsare lämnar om hur de uppfattar det som skrivs. Vi lever i ett fritt land, tack och lov.
För övrigt tråkigt med SAS- aktierna.
Kan bara hålla med, den största vinsten som skattebetalare är att staten slapp ifrån.
Sedan kan man tacka sin stjärna att vi inte har någon lokal kommunalt flygfält att kasta pengar i.
Hade ju varit fint med en höghastighetsjärnväg till Kastrup nu. Visst, bor i Jönköping så är kraftigt partisk men den evighetslånga resan från Stockholm ut till Arlanda lär ju inte kännas bättre för dem som måste göra den.
KLM flyger från Linköping, så det kanske kan vara något för dig?
Det är en bra linje. Parkering 2 min från terminalen, 5 min genom säkerhetskontrollen och sen direkt på planet.
Med enbart handbagage så kan man från ytterdörren vara på schipol inom 2 timmar. Och då är det innanför säkerhetskontrollen.
Slå det med ytterdörr i stockholm och innanför säkerhetskontrollen på arlanda. 😉
(Om man bor i Linköping)
Det fungerar rätt bra med Öresundståg från Göteborg till Kastrup, men man bör boka 1 klass om man åker vid en tid då pendlarna och skolkidsen också åker. Ofta går det fortare än att ta sig till Landvetter, vänta, stå i kö, flyga i 25 minuter, och sen vänta igen.
Vad som hade varit önskvärt är ju relativt snabba tåg Oslo – Göteborg – Köpenhamn. Men det kanske finns en rädsla för det från huvudstadshållet eftersom det gör Stockholm än ner avsides än det är idag.
Däremot förstår jag inte riktigt aversionen mot AMS/Schiphol. Flyger mycket via den och det fungerar utmärkt. Till skillnad mot CDG som är helvetet. Inte bara på jorden utan i universum.
Ja, höghastighetståg Oslo – Köpenhamn hade varit något, till skillnad från att bygga dem till Stockholm.
Vad finns i Stockholm?
Det bor signifikant mycket fler fölk på sträckan CPH-Oslo med omnejd än Malmö-Stockholm med omnejd.
Mälardalen skulle varit en hub om inte man hade haft EPA mentalitet så fort man tappat Fyrisån eller Södermalm ur sikte där uppe. Herregud, jag satt på en pizzeria på väg ut mot Norrtälje, pendeltågavstånd från Centralen och trodde jag kommit till Norrland.. Vi började i andra ändan i Eskilstunda och rundade hålan som heter Stockholm…
Sörmland och Uppland utanför stadsbussen är som Norrland, men utan fördelarna och charmen med Norrland.
För övrigt fyndigt namn på Schipol. Sccchriiipool. Går inte att transkripera till hjältarnas språk. Efter tre års vistelse i Kaasland så är man allt för bekant med Skithål.
Det är det enda område som det om möjlig regnar och blåser MER än Göteborg och Bästkusten med Schlätta.
De har inget emot vindsnurror, eftersom de vill måla dem Guldårsgröna/svarta/röda alternativt orange och döpa dem till kända hjältar från den spanska eller tyska ockupationen.
För övrig verkar SVMPC fått upp ångan rejält, blåser bra i DK så vi har bra elpriser. Ialla fall tills det inte blåser och avsaknaden av planerbar, förtida tvångsavvecklad kärnkraft ger sig till känna. När skall de ansvariga ställas inför rätta?
Ja, visst är det charmigt med Göteborg… – not!
Må vara att Kungsholmen och Östermalm har gator enkelriktade åt bägge hållen, det är ändå lättare att köra där. I gbg är vägskyltarna i bästa fall placerade fem meter innan man ska svänga av och halva sta’n är uppgrävd p.g.a. någon sorts försök att anlägga tunnelbana i leran.
För någon månad sedan var det dags för det årliga besöket. Vi lyckades anlita en inföding för att guida oss och inte ens han visste hur man skulle köra från A till B.
Det bästa med Göteborg är 40:an därifrån!
Det finns ingen annan svensk stad än Stockholm som är någorlunda stadsmässig med allt vad det innebär av möjligheter. Det finns en anledning till att många företag lägger sina nordiska huvudkontor där samt att Arlanda är Sveriges största flygplats. Göreborg är en håla i jämförelse, och då är jag ändå född och uppväxt i Göteborg.
LW, Men då behöver man ju bygga något i stil med västlänken va?
Skulle säga att platsbokning i tyst kupé slår första klass.
Man slipper stressade företagare som skriker i telefon.
Billigare också.
Helt rätt. Dessa småföretagare som tror sig äga världen för de byggt upp ett företag med andras svett.
Inget ont om småföretagare, men om jag får välja behöver jag inte den typen av uppdatering av deras verksamhet.
På Öresundstågen finns inget mervärde i första klass vs tyst kupé.
Håller med om snabbtåg cph-gbg-oslo, gärna med ett stopp i hbg 😊
Sallad
Håller med dig vad avser AMS.
Flyger till AMS/Schiphol en eller flera gånger i månaden. Tycker generellt att det är en bra flygplats. Snabb säkerhetskontroll, slipper ta ut vätskor och laptop, kan ha klockan och glasögonen på. Dock drar KLM loungen ned betyget, trist mat, och allmänt outdated, samt att mycket numer är trasigt, så som rullband, rulltrappor etc. Första steget på ett samhälle i förfall att dessa saker inte lagas i tid och sköts om? CDG, inte så illa som helvetet på jorden, men Frankrike, och ingen riktig mat! Ingen vettig transport mellan terminaler. De har en del smarta lösningar, som att vid högtrafik sålla de som har tre timmar eller mer kvar till avgång, de med mellan 1 och 3 timmar, de med lite tid kvar till avgång, så färre missar sina flyg. LHR tycker jag är värre, med “Reconnection Point” låångt borta när nästa avgång är i gaten bredvid.. samt allt förlorat baggage. Och Arlanda, inte kul. Dåligt organiserat, okunnig personal, blivit stoppad i incheckningen då jag inte haft returbiljett.. De påstod att jag inte skulle släppas in i Slovakien, utan returbiljett då Slovakien på denna tid enbart var EU medlem, men inte Schengenmedlem.. Vilket förstås är helt fel. Köpte en “fully refundable Business Class biljett som jag löste in samma dag. Korkade oresonliga. Flyga med barn, “nå sorry det finns inga barnvagnar här, all står vid terminal X som vanligt”. Varför inte ändra på detta då.. Nu har jag gnällt färdigt.
Snabba tåg från Oslo till Köpenhamn är ju i vardande: Skagerrakbanan
Fasiken vad coolt! inte sett ngt om detta. Kommer att göra mitt liv roligare om det blir av. 🙂
Fattar inte grejen med Kastrup. Visst, det är en bra flygplats men är man i Göteborg finns väl nästan ingen anledning att åka till Kastrup?
För de flesta långresor måste man ändå byta i London/Paris/Amsterdam/Frankfurt eller liknande och då kan man lika gärna flyga från landvetter till de ställena. För kortresor så beror det väl på destination men även här går det mycket från landvetter och gör det inte det föredrar jag flyg+flyg istället för tåg+flyg.
Som boende i östergötland föredrar jag KLM från linköping och i andra hand något från landvetter. Arlanda finns oftast ingen anledning att besöka.
Hur är det med inrikeslinjerna norrut från Arlanda, flyger SAS för att det är lönsamt på riktigt eller är de upphandlade av någon myndighet?
BRA flyger väl parallellt på några linjer så där borde det ju vara lönsamt.
Ryanair har bland annat en linje ARN-LLA och det är nog inte för välgörenhet…
Även Norwegian har några linjer norrut.
Skulle inte förvåna mig om SAS linjer till övre Norrland är deras absolut mest lönsamma. Dyra biljetter och ständigt fullbokat.
Apropå är ARN en nödvändighet för alla oss i norr. Och vad Göteborgare och Malmöbor tycker om den flygplatsen är i praktiken ointressant för Arlanda existerar inte för deras skull, utan för Mälardalen + allt norr om 60:e breddgraden. Ska man nödvändigtvis åka till Sthlm från Värstkusten finns Bromma istället. Eller SJ om man är Miljöpartist.
Hur många dygn i förväg tar du tåget till Kastrup?
Med Öresundstågens tidpassning framstår mindre än 12 timmars marginal som ett högriskprojekt. Jag har iofs bara åkt tåg enstaka gånger till Köpenhamn, och nere i Skåne går det ju massvis med Öresundståg över bron, men för den som med regelbundenhet nyttjat norra halvan av västkustbanan (typ Göteborg-Halmstad) och dess därtill totala oförmåga att gå enligt tidtabell, så framstår “tåget till flyget” närmast som att leka med döden.
Fast har du tur så görs resan med Øresundstog intressantare av t ex en toatank som sprungit läck så halva vagnen fylls av urin.
Eller av att mjuk acceleration ersätts av snabbt växlande acceleration/deacceleration, utmärkt för den hämmade med dålig taktkänsla.
Alltid spännande med toabesök, om du får vatten, tvål OCH pappershandduk på samma plats i tid och rum kan du brista ut i jubel.
Tidigare så kunde man betala extra för att få bålträning via den extra hala fuskläderklädseln i 1 Kl. Den skyddade också mot att somna och missa avstigningen, somnar du glider du ner på golvet.
Största fördelen att åka Øresundstog är att du sitter på insidan och slipper se utsidan.
Är vanligast att vi tar tåg hem från Kastrup faktiskt. Flyger ut från Landvetter och hem till Kastrup, sedan tåget sista biten.
Då ska vi bara inte prata om förseningarna på x2000 mellan Stockholm och Malmö. Ständiga elfel längs banan mellan Järna-Skebokvarn-Katrineholm. Hårt slitna ledningar? Jag kom fram till Malmö halv fyra på natten en gång och hotellbokningen hade gått ut. Hela Malmö-besöket blev förstört. Lägg till att även tågen börjar bli gamla och slitna. Tågen går hela tiden nonstop enligt just in time-principen för att kapital inte ska bindas i extra tågsätt. Till slut brakar det ihop.
Ja, ju längre man ska åka med tåg desto sannolikare är det att man inte håller tidtabellen.
Förhoppningsvis så blir det något bättre sträckan CPH – Ängelholm. 4-spår precis på plats mellan Malmö Lund, och två spår på gång norr om Helsingborg (typ Maria).
Spanande precis i appen, och jag uppskattade promenad+tåg+genväg till säkerhetskontrollen till 50min. För den som bor i Hyllie så är nog motsvarande tid knappt 30min
Jag har sällan (typ aldrig) anledning att åka Göteborg-Kastrup med tåg, men när min dotter bodde i Malmö åkte jag ofta tåg ner och hälsade på. Två gånger gjorde jag misstaget att åka med Öresundståg (andra gången var för att jag ville prova om deras första klass var en förbättring – Hint: Nej) och sedan aldrig mer. Det blev första klass med SJ varje gång. Vilket var en oändligt mycket bättre upplevelse. Åka långt med Öresundståg måste vara så nära helvetet på jorden man kan komma.
Öresundståg och fullt.
Undvik kupe 11, de klipska bokar platsbiljett och skånetrafikens bokninssystem bokar kupe 11 först.
“man får bättre avkastning på statsobligationer nu än ett bolag med p/e 20, så varför köpa aktier?”
Man kan väl också se det som att aktiekurserna sjunker pga att avkastningskravet ökar?
(Lägre kurs ger högre avkastning, allt annat lika).
Aktier ska så att säga alltid ligga ett par procentenheter över statsräntor. Det som förändras blir då priset på aktierna.
Ja, det är exakt så man ska se det. Högre räntor höjer avkastningskraven på aktierna, som alltså går ner i kurs.
KLM och Airfrance – två av världens bästa flygbolag. Är världen verkligen så illa ställld nuförtiden? 🤣
Jag får nog hålla mig på backen framöver…
Air France och KLM är i praktiken ett flygbolag. De båda flygbolagen ägs av holdingbolaget Air France-KLM.
Tänkte ta tåget till CPH Airport på fredag men det verkar osäkert denna vecka pga banarbete, verkar vara mycket sånt nu, annars är Öresundståg en riktig hit, de har också fattat att man ibland vill ta med cykel så det går att cykla in i tåget. Snart går det ännu fortare då tunneln genom Varberg blir klar.
Öresundståget kör över Billesholm Dvs endast Helsingborg och Landskrona berörs via ersättninstrafik.
( stannar i Ängelholm, viker av strax efter Ä-holm och kommer ut i Kävlinge igen, där tåget gör ett extra stopp för att
ta ombord passagerarna från Landskrona och Helsingborg)
Öresundståg är nog bland de få tågbolag som hamnar efter SJ (Vy hamnar nog t.o.m. efter afrikanska tågbolag). Men vi i södra Sverige är vana vid att ingenting fungerar.
Jag tror att förloraren på denna affär blir Kastrup trots den danska regeringens ansträngningar. Skandinaviska resenärer kommer att matas via Schiphol som ju har så otroligt mycket fler förbindelser än Kastrup. Som kommer att förvandlas till en lokalflygplats för Öresundsregionen. Arlanda kommer att tjäna på att slippa SAS och deras idé om att allt ska matas via Kastrup. Arlanda har ett mycket större underlag, särskilt i form av affärsresenärer, och ligger bättre till i förhållande till Stillhavsregionen. Nu får nya aktörer större möjligheter att skapa nya förbindelser. Så den svenska regeringen gör nog rätt som dumpar SAS. Man har ju en uttalad strategi att göra Arlanda till Nordens storflygplats.
Nordens storflygplats, som hela Sverige ska vara med och betala / stötta för det är sååå viktigt ?
+1
Jag tror som du att danska staten får svårare att genomdriva sina politiska mål, att göra Kastrup till en större flygplats än det finns underlag för, när det är affärsmässigt inriktade delägare jämfört med den medgörliga svenska staten. På motsatt sätt kommer Arlanda att gynnas av att det inte längre finns statliga danska intressen inblandade i “vårt” nationella flygbolag. Nu kan flygbolagen öppna direktlinjer anpassade efter passagerarunderlaget, inget annat.
Men när räntekostnaderna biter på högbelånade Tokholmare på allvar tror jag passagerarunderlaget krymper rätt fort, så var glada om det blir några 0430 flygningar till charterorter företrädesvis utanför Eurozonen men inom 4 tidzoner bort.
Jag förstår att du ogillar Stockholm. Men Stockholm hör till de städer i Europa som har flest globala huvudkontor. Det är de som betalar flygbolagens kostnader genom att köpa fullprisbiljetter. Charter- och lågprisflyg ger ingen lönsamhet för flygplatserna.
Tredje flest enligt Stockholms handelskammare. Vi får se underlagen framöver. Jag tror CPH blir en matarlinje för Schipol iofs.
Alla ogillar Stockholm. Tom de som bor där.
Live with it.
Borde inte höga räntekostnader bita även på Kastrupresenärer?
Danskar har lite andra förutsättningar.
Nej skåningar drabbas varken av höjd ränta, behöver ingen el och definitivt inget stockolm’
Utom när det går åt helvete och de vill ha bidrag 😀
Skåningar som får sin lön i Seketas har drattats rätt hårt, dock är väl belåningen rätt mycket lägre killgissar jag. Den som dock får lön i DKK och bor i Sverige, +50% netto vs en högutbildad i Stockholm tjänar är en siffra jag sett. Misstänker att många skåningar helst skulle tillhört Danmark, nåväl 1676 gick till historian och numera är rätt bra vänner med Danskarna. De gillar att shoppa här och numera är de fler resenärer över bron som är danskar än svenskar. Som det kan gå, även om deras pegg är väldigt dyr, så det nog Win ändå
Lönerna i Stockholm är generellt mycket högre, särkilt bland de som flyger regelbundet. Sedan betalar väl dessa individer ändå inte resorna som privatpersoner, och deras arbetsgivare kommer nog fortsätta efterfråga resor. Om något lär det blomfoder direktlinjer eller mer transfer till Amsterdam för varför skulle man vilja mellanlanda i Köpenhamn om man inte måste? Tror danskarna kommer förlora trafik på det.
Kan nån förklara varför existerande aktier blir värdelösa? Har det med själva rekonstruktionsförfarandet att göra eller är det en utspädningseffekt när nytt kapital kommer in?
Främst utspädning vad det verkar.
Det är en överdrift baserat, kanske baserat på missförstånd.
Ja, aktier blir kanske mindre värda pga utspädningseffekter, men det är ju inte samma sak som att det blir värdelösa. Dem som tror annat kan ju skicka sina pengar till mig som ju också råkat ut för utspädningseffekt och därför skulle vara värdelösa.
Dessutom kan man ju fråga sig vad värdet på aktien är utan att nya ägare tillför kapital. Ganska begränsat värde så omän utspädningseffekten är reell så är det ju inte så att värdet på bolaget man investerat i har oförändrat värde pga att man tillfört kapital (isht om tillförda kapitalet är nödvändigt för bolagets fortlevnad).
Notera att en aktie är ett delägande i ett bolag och det har värde oberoende om aktien är noterad på en börs. Och nej, de som har betydande poster är inte beroende av att de skall kunna gå in och sälja småduttar på Avanza. Stora aktieaffärer görs direkt mellan parterna och är snarare beroende av en motpart som kan leverera än att några småsparare kan handla aktien på Avanza, det är inte du och jag som skulle köpt en post på 10% av SAS precis.
Inte så bra att sprida sådan här skit idag, kan lura in någon i aktien. Håll dig till ett aktieforum för sådant.
Om någon luras in i aktien på grund av det jag skrev så bör man nog se över sin läsförmåga bland annat. Jag utgår från att läsförståelsen bland folk här är liiite bättre än så.
Du skrev att det blir en utspädningseffekt men att aktierna inte blir värdelösa. Detta är enligt bolagets kommunikation helt fel. Aktierna kommer att lösas in och avnoteras. De aktier som Air France och de andra nya investerarna kommer att äga berörs inte av detta.
Med perfekt läsförståelse blir tyvärr kontentan att du ljuger eller inte har förstått alls vad som kommer att hända med aktien i SAS.
En akties värde ligger ju inte enbart i att man kan sälja den på börsen. Man kan ju t.ex. få aktieutdelning även om aktien är onoterad.
Och som sagt vad gäller storägare så lär de ju inte göra sina affärer med småbarnen ändå så de berörs ju inte av att sandlådan är stängd vad gäller sin handel.
Vad jag skrev om utspädningseffekt var att det inte är samma sak som att de blir värdelösa. Men du kanske är av en annan uppfattning? Rätt magstarkt i så fall.
Ingen utspädning denna gång. Utestående aktier kommer lösas in och avnoteras.
Flygbilden verkar visa vindkraftverken vid Hoogovens stålverk lite utanför Amsterdam, blir påmind om att Stockholms stad blev erbjudna ett bygge av ett järnsvampverk i Värtan en gång i tiden, det blev ett kolkraftverk istället…..
Ja, det har du rätt i. Jag skulle inte kalla Ijmuiden för “stan” direkt som gammal ‘dambo.
Den bästa referensen för en Stoclholmare skulle vara att fylla Värtanhamnen med vindsnurror.
Fast då skulle Värtanhamnen ligga i Södertälje…
För en Götlaborgare skulle det vara ute i oljehamnen vid Preem, och för en Malmöit i Norra hamnen längst ut vid cisternparken och Carbon Black.
Vill man planespotta i ‘dam rekommenderas en picknic i Amsterdamer Bos, rakt utanför Skithål längs en av huvudbanorna som går rakt östlig/västlig led nästan.
”och Arlanda förvandlas mest till en matarflygplats för ägarnas CDG, Skithål och Kastrup”
Skithål??
LW drabbad av autocorrect gissar jag. Eller han kanske inte gillar Schiphol?
Dagens asgarv i alla fall!!🤣
Nopes. Inte autocorrect 🙂
Ser att bloggaren inte har åkt så mycket med Öresundståg och verkar ha en del kunskaps/erfarenhetsluckor där. Öresundstågen är Sveriges näst största tågsystem men det betyder inte att det är ett skit bättte än SJ.
Dansken på skåningen, skåningen på Småland och Blekinge…. Öresundstågsmentaliteten kommer snart tll västra götaland. Det är bara det att de inte hunnit ta itu med er än.
Malmöit heter det!
Många som klagar på Ö-tågen.
Inget fel på tågen eller bolaget. Nästan allt trafikstrul orsakas av Trafikverkets public missmanagment med infrastrukturen. Toppstyrt, Stockholmsfixerat och fast i ett gammalt tänk. Samt en önskan om att ligga politikerna till lags.
Sedan har man fått lägga massor av organisation på de sk snabbtågen och Sverigeförhandlingen istället för att lösa problemen här och nu.
Det är ett helvete att pendla med tåg i Skåne om man har anknytningar, men det görs en del förbättringar som på sikt ger utdelning i form av kapacitet.
Lund-Malmö fyrspåret är en av Sveriges mest trafikerade sträckor och den sk Armaturkurvan i Lund är inte långt efter den sk Getingmidjan vid Slussen. Skillnaden är att om Getingmidjan stoppar så stoppar Stockholm, vilket ingen bryr sig om.
Kvaddar du Armaturkurvan är det halva Sverige som stoppar och vi behöver inte Stockholm. Lycka till att bygga nya spår i den kulturmiljön med X antal professor juridicus emeritus som bara väntar på att överklaga något beslut som förändrar stadsbilden från hur när de var studentajävlar på 60-talet.
En Iskander på Armaturkurvan och bron så är det kört.
Det stora problemet med Trafikverket är inte att det är Stockholmsfixerat, utan att det är vägfixerat, och inte har kompetens att ta hand om järnväg. Sedan är det ju 60 år av eftersatt underhåll också, eftersom bilen är det bästa som någonsin uppfunnits. Tack bilindustrin för det.
Men vägarna fungerar ju inte heller. GDn sa ju att vi har byggt vad vi skall i vägväg.
Resten är underhåll. Och det var ju mitt i när SVMpC regeringen hade sin höjdpunkt.
Att de har kompetensbrister är allmänt känt. De är mest administatörer.
Det jag har emot Öresundståg är varken att tågen inte skulle vara i tid (vilket de har varit när jag har rest, i alla fall) eller brist på komfort (har inte så höga krav där), utan att priserna är rejält mycket högre än med SJ, förutsatt att man försöker anpassa resandet lite efter den dynamiska prissättningen. Man får helt enkelt mer resande för pengarna med SJ.
Lite konstigt, eftersom Öresundståg kör mestadels korta sträckor i de mest överbefolkade delarna i Sverige, ofta med helt fulla tåg, så borde det finnas marginal nedåt i prissättningen.
Har aldrig hittat en SJ resa som kunnat konkurrera, om man inte bokar SJ långt i förväg.
Kollade just på hemsidan. Resa imorgon Göteborg-Halmstad med SJ 06.24 kostar 201 kr, samma sträcka med Öresundståg 06.40 kostar 263 kr, men då får man ju andra sidan sitta och njuta lite längre på tåget, eftersom den senare tar längre tid.
Eller Göteborg-Åmål med SJ imorgon 07.14 kostar 105 kr, som är en längre sträcka, men på vilken SJ är den dominerande aktören. Det är vettigare att jämföra Öresundståg med SJ:s Reginatåg än med X3000, som är bättre klass.
Men det är klart, det är ju kanske långt i förväg när det är hela sjutton timmar före avgång.
Om vindkraftverk i stan:
I vårt klimat är det en riktigt dålig idé, ifall man inte av andra skäl eliminerar alla öppna ytor i närheten och hårdgör alla byggnader. Iskast från vindkraftverk når i värsta fall uppemot en kilometer, och inom det avståndet riskerar man alltså att träffas av isklumpar på några kilo.
Låter faktiskt som något man borde bygga runt Röda torget och Kreml.
När det fryser på i Nederländerna så det bildas is på kanaler och turbinblad håller sig den moderna nederlöndaren inomhus.
Fem grader och horisontellt regn och vind är dock inger som hindrar dem från att cykla i kortbyxor.
Vantar är dock ett okänt begrepp, samma med tech kläder för allvädersklimat som vi har i Skandinavien.
Rikkitikkitavi, Jättebra kommentar! Är in NL 10-12ggr per år och känner igen mig helt. Jodå jag cyklar, men fuskar med en vindjacka. Tåg och cykel, tycker OV Fiets är en perfekt lösning. Dock 2021 när det frös var alla ute på kanalerna med eller utan skridskor. Hoppas dock att det inte fryser för mycket nuförtiden med Global Warming då min båt nära Amsterdam kan ta skada.
Det är ett tag sedan jag bodde där så det är nog varmare nu
Mina grannar berättade om Guldåldern när de åkte skridskor hela tiden.
Ja, deras kaapcitet att uthärda kyla ner till en viss nivå är anmärkningsvärd.
De har tagit pendlandet till en ny nivå
Fattar inte att Park n Ride skall vara så svårt att införa i Sverige.
Angående bilden , vindkrafts park är vindindustrins och dess politikers greenwashing namn på vindkrafts industriområde .
Om man inte kommer kunna flyga till USA från Stockholm, så blir det självklara alternativet att flyga via London.
Från London når man många fler städer i USA än från Kastrup.
Från tidningen Råd&Rön:
“Näst flest ärenden hittar vi inom reseområdet. Det är 30 företag som tillsammans har 72 ärenden där de valt att inte följa rekommendationerna. Här hittar vi också de enskilda företag som har flest ärenden.” “Här finns många namnkunniga bolag som satt i system att inte följa nämndens rekommendationer. Bland dem finns till exempel British Airways, Lufthansa, Norwegian och KLM som inte är överens med nämnden om hur ersättningsreglerna vid till exempel försenade eller inställda flyg ska tolkas. Totalt rekommenderar Arn att reseföretagen ska ersätta sina kunder med 764 438 kronor.”
Notera avsaknaden av Ryanair
Du är go du…
När staten gick in med 6 miljarder eller vad det nu var för några år sedan var det väl en och annan som påtalade att det var pengar i sjön – så rätt dom fick.
Frankfurt är värre tycker jag 😀
Det viktiga för oss i elunderklassen är också priserna men dom kanske inte påverkas från Arland iom detta?
Tror jag var en av dem. Sedan åtminstone 2010 https://cornucopia.se/2010/02/ta-ut-sas-bakom-ladan-och-gor-pinan/
😀
Kan dock inte hålla med om att Arlanda är Europas sämsta flygplats. Den utmärkelsen går, efter att Berlin-Schönefeld har stängt – till Henri Coanda (Bukarest). Det är faktiskt den sämsta alla kategorier och tävlar med Juba och Nairobi om platsen som världens sämsta. Sedan kommer Arlanda. Och varje gång jag flyger över Berlin-Brandenburg (BER) tänker jag – Tegel, kom tillbaka! Allt är förlåtet!
Murtala Mohammed international måste vara sämre men har aldrig flugit till Juba eller Nairobi.
I etiopien kolgrillade dom getkött i hela terminalen så som var iofs rätt stor men inbäddad i grillrök.
Nu kanske lokala flygplatser inte räknas men Jurij Gagarin i Namibe (Angola) var mycket rudimentär.
Kolgrillat getkött låter som en fantastisk inledning på resan, även om Ethiopian har riktigt bra flygplansmat också (relativt sett, såklart; det är trots allt flygplansmat).
Om man kunde få kolgrillat getkött på Arlanda så skulle mycket vara förlåtet.
Förutom att Henri Coanda är tråkig och den enda maten som finns är en torr inplastad baguette. Snabbt igenom både pass och säkerhetskontroll, och mycket utrymme passagerare. Inte så illa. Blågråa plastmattan som serut som golvet på ett lekis på 70-talet… Den andra flygplatsen som dock är närmre stan Baneasa är riktigt dålig. Ett bagageband som är kortare än mitt kök.
Baneasa är ett skämt… men det finns ganska mycket mat på Henri Coanda – det är inte det som är problemet. Fullt med folk, rökburarna läcker rök i hela terminalen, ont om sittplatser – och ska du igenom transit så är det en säkerhetskontroll med vidhängande passkontroll för alla som ska vidare. Passkontrollen går visserligen fort men köerna till säkerhetskontrollen när du kliver på kan vara helt osannolika – där ligger t o m Arlanda i lä.
Och menade naturligtvis inte Nairobi – mea culpa (den är ändå OK) – utan Kinshasa. Där hela terminalen stinker av urin. T o m Baghdad var bättre…
Jo HenriCoanda (OTP) är väl ingen höjdare, flyger ofta dit. Men de har bättrat sig en del, säkerhetskontrollen går lite snabbare nu.
Bloggarens favorit VGR förnekar sig inte, efter sin Dallas-skrapa:
https://www.opic.com/upphandling/rfi-accessoarer-till-receptioner-som-definierar-vastra-gotaland-(vastra-gotalandsregionen-vanersborg)-aiddbee0fc2329aa15cf6911a146a4b7ba6/?p=51
Jo konstigt inlägg om SAS. Ingenting kommer att ändras för flyglinjer och flygplatser förutom kanske för några få olönsamma norrut. Att åka öresundståg från CPH istället för flyga till GOT verkar också väldigt konstigt. Jag flyger drygt 20 ggr per år mest söderut till och från GOT. Byte av allians har väldigt marginell påverkan eftersom SAS Eurobonus blir kvar. Bytet till SkyTeam blir en förbättring för de som flyger till Frankrike och Nederländerna, men en försämring om man flyger mkt till Tyskland och Turkiet. Efter bytet kommer jag att flyga med KLM istället för Luftwaffe till och från GOT för att fortsätta upprätthålla Guldstatus. De ökade intäkterna har förstås AF/KLM lagt in sin kalkyl, det är hela ideen med Allianser.
Borde inte köparna/ägarna köpa ut aktierna från börsen för att kunna ta över bolaget och avnotera från stockholmsbörsen ? sedan att de bara betalar 1 öre st är en annan sak, men ändå.
Konkurs visst men då någon köper bolaget.
Nu är det väl rekonstruktion och inte konkurs. Man kan tycka att man borde erbjudit befintliga ägare att delta i emmision om de vill skjuta till pengar för att fortsätta driva det. Men blir ju svårt om man samtidigt ska avnotera det.
Någon verkar köpa upp SAS aktier för 5öre..
Inte någon utan många. Traders som kommer lyckas hålla aktien guppande några veckor till.
Spontant gillade jag detta. Jag gillar verkligen Kastrup och Schiphol så detta var inte negativt. En reflektion, det är verkligen inte bara SAS som flyger från Kastrup utan det är ju faktiskt en riktigt bra hub där man kan ta sig ut i världen enkelt och till bra priser. Jag har bara positiva upplevelser av KLM/Air France så det var inget negativt. Vi får se hur detta spelar ut.
Det är bra att arlanda får krympa lite. Då kanske vi privatflygare kan få flyga dit, eller Bromma som förr i tiden… Stockholm gör allt de kan för att man inte ska kunna ta sig dit, förutom på cykel…
Du får väl flörta in dig till gräsmattan i Vallentuna. Så kan du ta rälsbussen in till stan sen.
Det är väl behovet av flyg som styr, inte vart sas mellanlandar? Därför inte troligt att trafiken på Arlanda minskar, snarare blir det fler direktlinjer via andra bolag om SAS senvisas med Köpenhamn, eller så flyger man till Amsterdam som erbjuder ännu fler anslutningar.
Finns det en enda svensk som förmånsbeskattats för Eurobonus.
Jag har vänner som haft flera miljoner poäng.
Skatteverket körde väl lite sånt för några år sedan, minns inte riktigt om de bara var ute och sa att man skulle ta upp det eller om man följde upp det med att faktiskt kontrollera också.
Och det är väl inte poöngen som ska beskattas utan värdet av resan man får för dom när man tar ut dom, antar jag.. Här är det strikt uttalat att ev sådana poäng får bara användas i tjänsten.
“Tack svenska staten för att ni äntligen fick nog och slutar leka flygbolag”
Du menar väl tack “Tidölaget”? 😉
Gläder mig åt att bloggaren, göteborgare och skåningar tycker sig ha skäl för sin skadeglädje men jag har noll förståelse för haussningen av air France eller KLM .
Personligen hade jag föredragit Lufthansa som köpare
Nåja, det är ju omvänd skadeglädje när det gäller elen och SE4 så polariseringen ligger ju i tiden.
Alla vill till himmelen men ingen vill dö.
Att tågen är mer punktliga länder är en skröna enligt tågnörden Per J Andersson Med undantag av Schweiz och Japan så är punktligheten ungefär lika dålig i hela Europa. Jag åker en del tåg i Belgien och Nederländerna och har inte upplevt att dom är speciellt bra på att vara punktliga.
Han betonar här skillnaden på statistik och subjektiva anekdotiska upplevelser av tågförseningar.
Läs mer här om punktlighet
https://bloggar.vagabond.se/tagbloggen/2020/02/02/tagens-punktlighet-och-resenarernas-uppfattning/
Hade fördelen att åka tåg mellan amsterdam och haag, med någon sorts störning så ersättningsbuss på del av sträckan. Jag har inte varit imponerad av västtrafiks sätt att hantera såna, men de förefaller proffsiga i jämförelse. Mest fascinerande var att man körde buss till ett stopp innan haag central där man fick vänta 1 timme på nästa tåg för de sista minuternas resa.
Förstår att det är som att svära i kyrkan i den här kontexten, men lägg ner alla linjer kortare än åtminstone 50 mil.
Det är ju just dessa sträckor som har en framtid inom elflyg så de har väl framtiden för sig.
Osannolikt bra lösning för bolaget. Trodde de stora lösningarna med Air France eller Lufthansa hade runnit ut i sanden.
Man undrar ju däremot om de nya ägarna ska fortsätta med samma kabinpersonalupplägg, och alla 35 fackföreningar eller hur det nu var. Antar att de någonstans, någon gång kommer kräva lönsamhet.
Jo, skickligt förhandlad och en bra lösning SAS och tydligen en option/intent för AF/KLM att köpa hela SAS inom två år.
Hallelujah, det är lite som med att plantera träd: bästa tillfället att sluta pumpa skattepengar in i SAS var nog för 20 år sedan, men nu får duga som näst bäst.
Om nu bara Svantesson kunde vända 180 grader och kapa allt stöd till flygplatser också, så skulle jag och de 2 högermiljömupparna i landet bli glada <3
*2 andra alltså, tror vi var 3 vid senaste räkning
Klart man tar sin >200hp bensinbil när man ska någonstans inom rimligt avstånd. Lite kul måste man ha. Flygbolagen serverar väl inga gratis drinkar längre och har numera fula och osexiga flygvärdinnor och obekväma stolar – ingen orsak att välja SAS. Kanske Thai och Philippine Airlines ?
Men fattar inte riktigt att aktieägarna blir av med allt ? Även om värdet är lågt borde dom väl få tillbaka detta – dom äger ju en del i bolaget !?
Precis. Trånga stolar utan benutrymme ger ischiasliknande symptom efter 4-6 timmars sittande. Dåligt ljud i hörlurarna gör att man får bedöma handlingen i den film man tittar på med hjälp av skådespelarnas kroppsspråk. Hyfsad mat för det mesta och en flygvärdinna på Qatar gav mig ett helt dricksglas med konjak när jag ville ha nåt till kaffet. Hon kunde inte skilja på vin och brandy….
Är väl bara minus 99,35% på 5 år, och omräknat utifrån inflation och världsvaluta så är det väldigt nära noll. Men om jag satt in 1M i SAS så fick jag väl runt 40k i real köpkraft kvar, som investerare så jag skrivit av den tillgången. Personligen så tror jag både Kastrup och Arlanda är förlorare, Arlanda såklart mer. Vinnare blir nog Skithålet.
Första inlägget efter lång tid av enbart läsande; eftersom jag tycker Stockholm inte bara är en av värdens bästa städer – det är den enda orten i Sverige som öht kan benämnas som “stad” (det är knappt men ändå). Lätt att ta sig runt med tunnelbana, spårvagn eller bussar. Bra restauranger och sköna människor. Jag har alltid valt bort SAS när det är mellanlandning i Köpenhamn eller Oslo. Tyvärr har SAS busat några gånger och tagit ner kärran fast det ska vara “direkt”. Om SAS nu ändrar så att allt går via CPH (vilket iofs vore rimligt) så kommer jag definitivt att byta till annat bolag. Byte i Zürich eller /Frankfurt/München västerut och Helsingfors/Istanbul österut. Stackars AF/KLM som får hela rasket sönderstrejkat. Hur snåldansken räknat på denna kalkyl förvånar storeligen.
Sthlm kritiken som riktas på bloggen är helt utan fakta konstant vilket gör det tröttsamt i längden.
Saxat från Riksdagens hemsida. Trist för er på framstjärten och norrlands inavlade inland. Styrkekramar från tillväxtmotorn. Vi betalar er skola, vård och äldreomsorg. Men sträck på er var 100 år blir det Fridrotts VM i Göteborg.
Stockholm är Sveriges motor. Från 1980-talet och framåt har Stockholms läns andel av Sveriges BNP stadigt ökat. Med sina dryga 2 350 000 invånare står Stockholms län idag för nästan en tredjedel av Sveriges BNP, med betydligt högre BRP per capita och befolkningstillväxt jämfört med andra län. Stockholm är Sveriges i särklass mest framgångsrika region och konkurrerar således inte med andra städer i Sverige utan med städer i Europa och världen. Stockholms län står för 46 procent av statens skatteintäkter och bidrar i stor utsträckning till det kommunala utjämningssystemet.
Det var ett tag sedan jag flög SAS ifrån Arlanda, just eftersom jag inte vill mellanlandar i Köpenhamn. . Jag tror det snabbt kommer flytta in andra bolag så det ska nog inte vara något problem, och det kan nog bli fler direktflyg ifrån Arlanda om SAS lägger fler linjer mot Köpenhamn.
” Stockholms län står för 46 procent av statens skatteintäkter ” År denna siffra tagen från Stockholms handelskammare som i de presentationer jag sett har tagit ut en väl vald del av statens skatter som exempelvis statlig inkomstskatt där Stockholms län ligger betydligt högre än landet i övrigt och presenterat dessa. Samtidigt har man i sina presentationer utelämnat exempelvis moms, energiskatter m.m vilka står för större delen av statens skatteintäkter och är väsentligt jämnare fördelade över landet. En halv sanning är också en…………..