Svenska skattebetalare skall nu återigen ställa upp med pengar för att hålla den skandinaviska stoltheten SAS under vingarna. Med dagens bokslut för år 2009 kom också beskedet att man behöver ta in 5 miljarder SEK i en nyemission och dessutom sparka ytterligare 650 personer.
Tyvärr ställer de största aktieägarna upp på detta, inklusive svenska staten. För att citera Maud:
“Vår bedömning är att planen är en förutsättning för att skapa ett konkurrenskraftigt SAS och ge svenska skattebetalare en marknadsmässig avkastning på det investerade kapitalet.”
Man kan notera att så sent som i december 2009 så var Maud inte villig att lägga mer pengar på SAS. Men nu har hon alltså ändrat sig.
Detta är inget annat än en skandalös spekulation med skattebetalarnas pengar. Naturligtvis saknar Maud med departement all kritisk förmåga att kunna bedöma SAS, vilket man visat om och om igen. Tidigare ville Maud iaf Sälja Aset Snabbt, men nu skall man istället stoppa in ännu mer pengar.
Massflyget har ingen framtid när oljan nu sinar efter peak oil, och oljepriset sticker iväg mot skyarna. Dessutom drabbar peak oil den ekonomiska tillväxten och med det SAS eftertraktade affärsresenärer. Och som vi vet så har svenska staten stoppat huvudet djupt ner i sanden när det gäller peak oil.
Det finns oavsett ingen anledning för Sverige att äga något internationellt flygbolag, speciellt inte som det finns billigare konkurrenter som inte innebär att svenska staten måste pumpa in miljard efter miljard i ett sjunkande skepp. Tvärt om borde staten dumpa ut sina aktier och göra pinan kort. Ta ut SAS bakom ladan. Man skjuter sin hund själv.
Från konkursboet kan staten sedan plocka upp några flygplan som man sedan använder för att etablera DDR Airlines som pliktskyldigt kan trafikera några rutter inom Sverige som tydligen är väldigt viktiga men som ingen annan är intresserad av.
Kan någon för övrigt förklara varför svenska skattebetalare skall ställa upp på att staten konkurrerar med sig själv, t ex SAS vs SJ? Bägge bolagen gör reklam för just sina tjänster, i konkurens med motparten. Fullkomligt idiotiskt. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Släng nu den gamla mögliga kakan SAS och fokusera istället på järnvägen som åtminstone har en chans till en framtid även när oljepriset drar mot skyn.
Ännu större hål i huvudet än svenska staten har dock det goa Göteborg, som vill förvandla staden med flygplatsen Landvetter till en knytpunkt för flyg i konkurrens med t ex Köpenhamn.
Men allt är inte mörkt på flyghimlen, och alla har inte huvudet i sanden. Bland de som inte förnekar peak oil hittar vi Richard Branson, med Virgin Airlines. Frågan är bara vad han skall göra åt det faktum att han förstår frågan?
I en artikel i The Guardian i söndags varnar han för peak oil.
‘”The next five years will see us face another crunch – the oil crunch. This time, we do have the chance to prepare. The challenge is to use that time well,” Branson will say.
“Our message to government and businesses is clear: act,” he says in a foreword to a new report on the crisis. “Don’t let the oil crunch catch us out in the way that the credit crunch did.”‘
Som bekant faller både olje– och fossilgasproduktionen kraftigt i Storbritannien, och när verkligheten knackar på dörren är det svårt att fortsätta förneka att peak oil också inträffar globalt. Landet har som numera nettoimportör av fossila bränslen, liksom Sverige, absolut ingenting att vinna på att fortsätta förneka verkligheten.
Nej, inte ett öre från svenska skattebetalare till en bransch utan framtid och som redan idag sköts bättre av andra än svenska staten, som dessutom konkurrerar med sig själv och SJ. Det här börjar lukta varvskris.
Tillägg: Om SAS helt enkelt ger bort sitt ägande i SAS, eller om bolaget går i konkurs, så kan staten sedan lägga feta skatter på det idag skattefria fossila flygbränslet. Av någon anledning slipper just flyget skatt på sitt fossila bränsle, medan SJ får betala skatt på sin vattenkraftsel… Nu vill förstås ingen köpa SAS, men för att staten skall slippa undan kan man förslagsvis dela ut aktierna gratis till alla svenska medborgare. Det går säkert att ta skatt på den utdelningen också. Mellan tummen och pekfingret skulle varje svensk medborgare få säg 30 aktier i SAS, till ett värde av 81:- efter dagens ras på över 20%. Med 30% skatt på den utdelningen får staten därmed in drygt 200 miljoner kronor, istället för att som nu behöva hosta upp åtmistone 500 miljoner i en nyemission till liket. Tillkommer sedan någon miljard om året i skatt på flygbränsle tills flyget är ett minne blott.
8 kommentarer
Fast "vi skattebetalare" har ju inget att säga till om heller. Bestämmer sig regeringen (läs: Maud) för något så är det så.. eller?
Bör vara en av dina bättre rubriker någonsin. Finns det någon som inte håller med dig i denna frågan (icke SAS-anställd)?
Gör nyemission i SAS där staten inte deltar och späd ut ägandet. Sälj sedan i portioner ut statens resterande ägarandel.
Jag ser inget skäl att staten skall äga del i flygbolag.
Ett lysande förslag Cornu som tyvärr aldrig kommer genomföras.
När man saknar ryggrad att se och tala om de verkliga problemen och skapa en strategi och en filosofi för handling blir konsekvensen att man får svettas hårt för att hålla alla bollar och icke konsekventa beslut under armarna.
Ungefär som att ena dagen acceptera att barnen äter godis på en tisdag (istället för bara på lördagar) och på onsdagen bli arg när barnen frågar om godis igen för att på tordag åter låta barnen äta godis.
En sådan förälder får ett tuff tid framför sig. Liksom en regering.
Finns bara en sak att göra. Hitta en ny strategi som fungerar bättre och som innehåller de nya parametrarna.
SAS flyger i samma företagstradition som vapenindustrin. Den bygger på gamla militära tradtionenr och på att staten håller skutan flytande. Svensk vapenindustri- och flygindustri är en variant av SAMHALL.
Alliansregeringen fick ta mycket skit över SAAB-hanteringen och de kanske inte vill få ännu en "SAAB-affär" på halsen? Det är ju faktiskt val i år.
Q
Håller i princip med i ditt resonemang, men stödjer ändå Maud´s agerande. Det är trots det enda försvarbara att göra. Läs mer på http://rakerahm.blogspot.com/2010/02/maud-gor-ratt.html
Mycket bra inlägg. Jag säger som tidigare, ge bort SAS-aktierna till Norge och Danmark om de köper JAS Gripen. Gör de inte det utan synar bluffen får de aktierna ändå så blir vi i alla fall av med skiten. De pengar som läggs i nyemissionen lär vi aldrig mer se röken av.
Vägra delta i emissionen, då späds i alla fall vårt ägande ut och det blir lättare att bli av med resten senare.
/Starvid