Dagens statistik från Mobility Sweden (fd Bil Sweden) visar att Tesla Model Y blev den mest nyregistrerade bilen alla kategorier – såväl fossil brännbil som elbil – och petade ner Volvo XC40 från platsen som Sveriges mest sålda bilmodell. Tesla är även det bilmärke som säljer flest elbilar.
Jag gissade redan 2021 att Tesla Model Y kommer göra succé på den svenska marknaden, och trots kraftigt höjda leasingpriser och slopade elbilsbidrag från Tidölaget, så förblir Model Y en storsäljare. Dragkrok är tydligen rent av standard, så inte ens det kan svensken anmärka på.
Under första kvartalet nyregistrerades 3 610 Tesla Model Y i Sverige, mot tvåan 3 283 Volvo XC40 varav 2 747 var elbilar. Volvo kniper även tredjepaltsen med Volvo XC60, och sedan kommer elbilen VW ID.4, följt av Volvo S/v60. Intressant är att tre elbilar fortfarande dominerar försäljningstoppen trots att den kapitalkostnad man byter bränslekostnaden mot ökat rejält med slopat elbilsstöd som dubblar amorteringsbehovet under de första tre åren och trots att räntorna stuckit iväg.
Dock handlar nyregistreringarna sannolikt om bilar beställda förra året, givet väntetiderna på särskilt en elbil idag.
På den rena elbilsfronten ser storsäljarna under första kvartalet ut som följer:
- Tesla Model Y 3610 ex
- Volvo XC40 2747 ex
- VW ID.4 1892 ex
- Kia EV6 1288 ex
- Tesla Model 3 1005 ex
- Kia Niro 842 ex
- Volvo C40 841 ex
- Skoda Enyaq 811 ex
- MG MG5 Eelctric 713 ex
- VW ID.3 567 ex
Kinesiska Polestar 2 kommer på plats #13, efter Audi och BMW, och verkar inte ha ett lika starkt varumärke som Volvo även om det är samma plattform men med lägre luftmotstånd, vilket är önskvärt på en bilbil. Dock vill väl brännbillister ha en hög front med maximalt luftmotstånd på sina elbilar, och då är det Volvo som gäller.
Tesla är alltså även det bilmärke som säljer flest elbilar i Sverige idag, totalt sett, där enbart Model Y säljer mer än Volvo XC40 och C40 tillsammans.
För övrigt har Tesla återinfört sitt värvningsprogram och om du använder denna länk för att beställa en Tesla får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
125 kommentarer
Lektion 1A i ekonomi gör gällande att handel gynnar alla. Man ska enligt teorin köpa av den som producerar en vara med högst kvalitet till lägsta pris.
Tänker man till så finns det ett undantag till denna regel och det är vid ett större teknikskifte.
Då är det istället av yttersta vikt att man köper sin vara av företaget man vill ska finnas kvar!
Ett exempel på detta är när smarttelefonerna kom för 15 år sedan.
Före det hade Europa flera olika framgångsrika mobilföretag. Vi kommer ihåg våra Eriksson, Nokia och Siemens bl.a.
Hade vi konsumenter då köpt en eller två extra telefoner av dessa företag hade de hunnit komma ikapp i den nya tekniken och vi hade haft kvar de företagen som framgångsrika mobilproducenter.
Nu är det ett teknikskifte i bilvärlden och de europeiska företagen ligger kanske något efter. Att i det läget låta bli att gynna Europeisk bilindustri får konsekvenser. Hur stora de konsekvenserna blir för Europas ekonomi och i förlängningen europeisk autonom försvarsförmåga överlåtes som en övning åt Tesla fanboysen att diskutera i små grupper.
Dags för EU att släppa sargen och låta medlemsländerna efter eget huvud sätta fart på sina industrier.
Vi vinner alltså inget på att köpa sjukt dyrt tillverkade elbilar made in EU, för att VW sitter fast i gammalt management går inte över, tvärtom, för att vi köper VW. Det behövs fundamentalt nytänk.
Tesla Model Y tillverkas i Tyskland, så det är europeisk bilindustri.
Att Y tillverkas i Tyskland gör inte Tesla till europeisk.
En bil som är ritad, konstruerad, tillverkad och i huvudsak ägd i Europa gör det.
Så där har du ju precis förklarat varför det är KinaVolvo då.
Alla Volvo och Polestar utvecklas i Göteborg. Produktionen av Polestar 2 sker i Kina.
Frågan som infinner sig då är varför det är så intressant var bilen är ritad, konstruerad och bolaget har sitt säte i Europa (vs någon annanstans)? Det är väl knappast där som de stora pengarna snurrar?
Både Europeisk och amerikansk bilindustri är redan för långt efter och för hårt skuldsatta, tjänar inte pengar på sina elbilar. De har redan haft sitt Kodak-moment.
Men vi kan trösta oss med att Tesla har en fabrik i Berlin som bygger 5000 bilar per vecka så lite industri blir kvar.
Ska blogga separat om det där med Teslas vinstmarginal. Om Tesla likt fossilbilsmärkena hade sålt bilarna via återförsäljlare som ska ha 20% så hade vinstmarginalen utplånats eller Tesla hade behövt kosta 20% mer. Nu har man eliminerat mellanhanden, samt lägger exakt noll på reklam.
Gammmelpremium bränner dessutom miljarder i marknadsföring. Räkna med 10% AFFO per såld bil
Om nån undrar varför Kinavolvo 1 och Kinavolvo 2 alltid får bra betyg i pressen trots 5 år äldre teknik än konkurrenterna (och 10 år äldre än tesla)
Svensk bilpress:
“Ja och nu är det 50 till Tesla och 35 till Kinavolvo 1. ”
“Men i det avgörnade momentet “redaktörens feeling” så ger vi 16 poäng till Kinavolvo och 1 till Tesla.”
“Så Kinavolvo vann testet”
Tja.
Auto motor sport säger ju exempelvis att de inte tar med Volvo mer i elbilsjämförelser för att de är hopplöst efter och sanslöst dyra för sin ytterst begränsade teknik. Köper man elVolvo idag är det enbart för märket eller för att stödja lokal industri.
Är det inte bättre ta med dem i jämförelser och visa att de är dåliga.
Det är nog inte alla som förstår varför de inte är med….
Tror inte att de har målsättningen att testa bilar för att visa att de är dåliga. Det kostar pengar och tid att göra detta, de är nog mer intresserade av att testa de mest kommersiella modellerna.
Icke att förglömma ett annat motiv att köpa exempelvis Volvo XC40: allt är som vanligt. Det kan vara en variant för de som vill skifta till el men vill ha något de är bekväma med och inte kräver tillvänjning. Många rekommenderar Skoda Enyaq för den kundgruppen, som är som en konventionell bil inuti, men byggd på elbilsplattform till skillnad mot Volvon.
Men det är ju det som är föärvirrande.
Man har största reklambetalaren som man bara tar med i tester när man kan visa att den är bra
Att den har värdelösa modeller nuförtiden visar man inte
Det är ju enbart för att man inte vill dra ner byxorna på “han som betalar”. Ingen form av “vi visar bara fina bilar”
Att visa att premium kan vara skit är i allra högsta grad relevant.
Bra exempel är den sk “premiumbilen” Ex90 som komemr vara 10 år gammal teknik och en inredning som känns avskalad plast.
Säga vad man vill om konkurrenten men Tesla får ju sin “rena” design att kännas bra då tekniken är så otroligt snabb. Och Merca utstrålar ju helt enkel kvalitet och premium. Volvo försöker vara avskalad, med sämre teknik, men dyrare än gammelpremium…. men utan att lukta premium.
Ska jag vara helt ärlig så känns det som Geely försöker göra en Ford. Man tömmer bolaget på allt. Stoppar in den bra tekniken i andra märken (teknik som redan ägs av geelys produktutveckling som är ett separat bolag). Och sen när det går lite dåligt kan man satsa på de andra modellerna och märkena där man har lägre kostnader.
Sen köper jag det inte då automotorsport senaste tiden testat:
BYD Atto
Nissan Ariya
Toy-yodas skitelbil
MG 4
Kan du bjuda på en länk till detta påstående?
“Auto motor sport säger ju exempelvis att de inte tar med Volvo mer i elbilsjämförelser för att de är hopplöst efter och sanslöst dyra för sin ytterst begränsade teknik.”
Det kommer från deras testfilmer.
Exv test Skoda Enyaq-Tesla Y-Hyundai Ionic 5 där de säger att en vanlig fråga är varför Volvo inte är med, och chefredaktören förklarar det i mindre smickrande ordalag för Volvo.
De har lagt ut filmerna på Youtube.
Tycker inte det finns så stora skillnader på de nyare modellerna elbilar längre.
Exakt vad, rent tekniskt, gör Tesla 10 år före i teknik?
Räckvidd?
Laddhastighet?
Laddnätverk?
Autopilot?
Lack-kvalitet?
Buller och komfort?
Design?
Ja Tesla har anammat en modernare affärsmodell men den kommer att kopieras av alla andra. Kineserna har redan gjort det.
Kina är väl redan störst på elbilar? Tesla verkar ju klara konkurrensen därifrån rätt bra.
*av alla som inte har legacy ICE
Det är väldigt svårt att bara riva ner leverantörsflöden och gamla rutiner.
Musk och Tesla byggde upp det från början och kunde vipps kapa 20-40% av kostnaderna
Kolla bara tyskland som till varje pris vill skydda drivlineföretagen. Så pass att man var nära stjälpa hela direktivet om att fasa ut fossilbilar…
VW chockades för några år sedan när de insåg att Tesla bygger en Y på 10 timmar, jämfört med 30 timmar för en motsv VW. En avgörande faktor är att man lyckats minimera antalet delar som ska sammanfogas genom ett nytt sätt att pressa plåt. I en Y är det i princip en framdel, en mittdel och en bakdel som kommer färdigpressade. Dessutom jobbar men ständigt med förbättringar, vilket fasas in löpande i modellerna och jag skulle inte bli förvånad om byggtiden idag är ännu kortare.
Hur påverkar det reparationskostnader för plåtskador?
Amerikanen Sany Munro har jobbat som kostnadsanalytiker och “konstruktionsproffs” i decennier. Hans företag får i uppdrag av biltillverkarna att plocka isär och analysera bilmodeller för att se var man kan förbättra och rationalisera – givetvis för att då kunna spara pengar.
Sandy Munro vet på kronan när vad det kostar att köpa in material och bygga bilar. Enligt Sandy har Tesla en helt unik vinstmarginal på Model 3 och Model Y som ligger kring 31-33 procent. En masstillverkare som Ford är glada om de får in 5 procent och alla som kommer över 10 procent är bara att lyckönska till ett bra jobb.
Tesla har alltså råd att sänka sina marginaler och på det viset “köpa marknadsandelar”. Ingen annan massproducent kan matcha detta. Vad detta innebär för bilindustrin i stort har vi bara sett början på.
Orsaken till den höga vinstmarginalen för Tesla går att dela upp i flera delar. Jag ska inte gå in på alla detaljer för då blir det en väldigt lång text. Men värt att nämna är att Tesla fått ett försprång i sin skicklighet att tillverka elbilar, något som blir mycket svårt för de andra att köra ikapp nu när de äntligen (allt för sent) släppt taget om förbränningsmotorerna. Teslas stora vinstmarginaler innebär också att de kan fortsätta att satsa stort på produktutveckling och rationaliseringar, vilket ger ett ännu större övertag i framtiden.
Sen finns det mycket man kan säga om Elon Musk och hans åsikter, både om företagande och politik. Men hans detaljkunskaper om bilars konstruktion och produktion är unika. De flesta CEO:s i bilindustrin kan på sin höjd hantera Excel hjälpligt, inte mycket mer.
https://insideevs.com/news/632506/sandy-munro-tesla-price-annihilate-competitors/
Det finns diverse undantag mm till Ricardos idéer, men exemplet med Nokia är inte rätt att ta upp.
Nokia (och kanske även Sony Ericsson, som finns kvar i Sony Mobile?) sköt sig själva i alla fötter de hade med ett antal automatkarbin-magasin.
Nokias fall var tragikomiskt. Från bästa tänkbara upplägg lyckades det ledande skiktet kväva kreativitet och bränna varenda bro med en lång sekvens av strategibeslut – varje lika hjärnskadat och felaktigt.
Nokias problem var INTE att de hade var fattiga utan att den tidigare flodvågen av intäkter placerat in exakt fel personer på ledande poster.
(Det har ibland postats anonyma historier från fallet inifrån …)
Nokia N900 och N9 var fantastiska på många sätt, men att det inte skulle bli någon försäljningsframgång att lansera en helt ny smartphone-plattform, Maemo, efter att iOS och Android precis slagit ut alla konkurrenter kändes inte så genomtänkt nej. Och att sedan försöka rädda situationen genom att lansera ytterligare en plattform, Meego, och sen satsa på ännu en ny plattform, Windows Mobile, borde ha resulterat i åtal av hela bolagsstyrelsen för grov inkompetens.
Varumärket Nokia lever kvar dock, och själv är jag nöjd med både X20 och G22, men jag köper dem främst för att främja europeisk mobiltelefonindustri.
Windows Mobile var ju dock inte ett nytt påhitt, det var ett rätt populärt OS för smartphones innan iPhone/Android tog över smartphonemarknaden.
Jag förstår inte. Varför gör du reklam för ett företag som har en prorysk CEO?
https://twitter.com/elonmusk/status/1576969255031296000
Jag undrar samma sak…
Musk ägarandel i Tesla är väl trots allt värt som 2 Volvo Cars
Framgick ju i slutet av artikeln att han får krediter.
Det verkar ändå suspekt att sälja sin själ för tshirts och gratisladdningar av bilen.
Så länge man bojkottar mello för att de har marabou som sponsor så kompenseras det. Eller inte köper Ben&Jerry.
Om Elon Musk verkligen var prorysk så skulle Starlink inte fungera i Ukraina, och SpaceX lägga hundratals miljoner på att sponsra hårdvara och abonnemang.
Elon har lite otur när han tänker ibland bara. Actions speak louder than words!
Elon _är_ klart pro-rysk, har man missat det lever man antingen i person-kulten eller under en sten. Att Starlink överhuvudtaget fungerar i Ukraina kan man tacka USA’s DoD för (det är dock strypt för militär offensiv verksamhet, så gott det nu går). Tack och lov att Starlink, eller snarare SpaceX, har stora amerikanska regeringskontrakt, så de är lite påverkningsbara..
Men kul att Muscowitch Model Y säljer bra, verkligen kul.
“Militär offensiv verksamhet” som i sätta Starlink på patrullbrännare, ja. Vilket förstås även gäller flygande drönare. Vill du verkligen att det ska vara fritt fram för vem som helst att använda Starlink för att kunna styra självmordsdrönare var som helst i världen? Jag förstår mycket väl varför Elon/SpaceX satte stopp vid den gränsen. För normala kommunikationsändamål finns det inga begränsningar i Ukraina, även om de så är militära.
Elon Musk gör tillräckligt många dumheter ändå, man behöver inte hitta på saker om honom för att kunna vara kritisk.
Starlink är geo-fencat en bit ifrån fronten, med eftersläpning. Så det går inte att kommunicera om man får för sig att attackera ryssarna. Så visst finns det begränsningar.
Har du några konkreta bevis för övrigt på att SpaceX lagt pengar på att sponsra hårdvara och abonnemang? Sist jag kollade så var det mesta inhandlat av USA’s DoD, eller skänkta av Polen och andra intressenter (förutom SpaceX då). SpaceX stod för en väldigt väldigt liten del, om ens något.
SpaceX har varit väldigt aktiva att försöka få god PR, men faktiskt gjort rätt lite. Ukraina hade väl, enligt egen utsago, börjat gå över till Gates alternativ (vilket väl kanske kan förklara Musks svada mot honom senaste tiden).
Om produkten, alltså bilen anses tillräckligt bra och det gynnar en själv kan man se genom fingrarna, även om man tidigare torgfört annan åsikt. Flexibelt, men inte ett speciellt trovärdigt beteende.
Från länken nedan:
”I övrigt avser bloggen tills vidare sluta rekommendera Tesla som, utan kommer på grund av Musk Kremlkramande och nu även antidemokratiska Beijingfjäsk titta på vad de bästa alternativen är.”
https://cornucopia.se/2022/10/foton-kia-ev6-basta-alternativet-till-tesla-model-y/
Väntar 10 år till innan det blir elbil. Vadå early adopter ?? Love the smell of gasoline in the morning !
Jag tror du ska ta hand om ditt bränsleläckage. Det ger automatiskt körförbud…
Har man en tillräckligt gammal bil (eller mc) så luktar det (lite) bensin om avgaserna, om den går som den skall. Pre-katalysator, för den optimala bränsleförbrukningen. 🙂 Andra emissioner än CO2 är ju inte så viktiga.. o.O
Det måste vara nån ny regel 🙂 Jag besiktigade bilen för ~5 år sedan med ett stort rosthål i tanken som resulterade i en ganska rejäl bensinpöl på golvet i besiktningshallen. Utöver att besiktningsmannen svor som Kapten Haddock över att behöva städa så hände inget mer.
Jag säger väl ungefär detsamma om avvaktandet (köper inte någon elbil förän om uppskattningsvis 5-15år, som det ser ut nu med tonvikt mot det senaste). I love the feeling of a transport solution that actually works.
Tre huduvsakliga faktorer i framgången
Pris. Den är ordentligt billigare än konkurrenterna. halva priset mot EX90 (Världens kanske mest felprissatta Kinavolvo)
Produkt – SUV med stor förvaring och inkluderat drag är det svenskarna vill ha
Tillgänglighet – Du får leverans på tre veckor medans konkurrenterna tar 6-18 månader på sig.
Sen skla man inte glömma att konkurrenterna kräver 15% i skadestånd om du vill ångra din beställning. Tesla har öppet köp mot dina 2500 kr.
Som Bloggarn säger. Det intressanta blir hur marknaden ser ut om x antal månader när gammelpreimum har sålt ut sin orderstock.
De är väldigt oflexibla och kräver kunder på pengar för att bryta avtal då de inte blir av med bilarna.
Som jag förstår det råder det panik bland annat hos BMW då försäljningen störtdykt även bland tjänstebilsförarna då man sitter med fel produktmix och elbilarna är 50% (minst) dyrare än tesla.
Samtidigt som många tjänstebilsavtal pekar på gammelpremium till stora kostnader för företagen. När dessa avtal riktas om mot Tesla så.
Tesla tappar dock enormt många tjänstebilsförare på att man inte “servar” företagen. I Att man i Sthlm bara lämnar ut på parkeringen i Segeltorp verkar vara en dealbreaker för de som hellre ställer sig i en gammal rucklig biliaanläggning.
Inget som avspeglas i BMW:s aktiekurs i alla fall. Så sent som Q4 har dom iaf sjukt fint ROE om 20%. Men visst, cash flow och earnings är ner.
Vad jag förstår kan du nu även hämta bilen direkt i hamnen i Södertälje 😂
Det är ganska centralt att man kan öka sina leveranser om man ska öka sin försäljning. Det stora problemet för de andra tillverkarna, undantaget BYD, är att de inte verkar kunna öka sina levereranser på ett sätt som täcker den ökande efterfrågan.
Och i det läget är spelar det mindre roll vilken bil som upplevs som bäst – för majoriteten blir det att välja på Tesla och BYD – om man inte vill vänta, eller skaffa någon av de modeller som resten av köparna ratat, som de med för dåliga batteriprestanda.
/Beställa/ en tesla? Han här försöker /avbeställa/ en modell 3 men tesla vägrar återbetala handpenningen. Får ett “går inte”-meddelande i deras webbtjänst och “kundtjänst”… finns inte. Låter det som ett företag man vill bli kund till? Inte jag. De där 20% går tydligen till nånting i fallet med andra märken.
Vaska dina 2500 och var glad. Andra märken kräver 15% i avbrottsskadestånd när du ska häva en order.
Är inte alls glad. Just nu “erbjuder” de noll av 10 000 kr. Men det klart jag får skylla mig själv, ville bara varna andra för att man inte kan få tillbaka sin bokningsdeposition.
Jag fattar kanske inte, varför skulle du få tillbaka bokningsdeposition? Hela poängen med deposition är ju att du inte ska få tillbaka den.
Cikadorna leder alltså och vår käre bloggare är fortfarande i förnekelsestadiet att Elon är rysk agent. CEO och störste privata ägare i Tesla. Typ 13%.
Kill your darlings och sluta göra gratisreklam för Muskoviten.
Tja, vilka alternativ återstår, med den “politiska” filosofin?
VAG – grundat av ni-vet-vem och med familjen Quandt bland ägarna, Dieselgate och gasade apor.
BMW:s halvhjärtade försök med importerad teknik och fastskruvad huv – möjligen.
Kineserna – skojaru? (Volvo!)
Gov.Motors, på väg mot sin andra KK? mhm
Toy-ota?
Ford gör i alla fall några stycken även om de gärna blir återkallade.
Koreanerna, då rå.
Lika bra att fortsätta kolka diesel antagligen.
Det är nog Koreanerna som är the Good Guys.
Koreanerna säljer fortfarande sina bilar till och i Ryssland. De har väl rent av fortfarande tillverkning av Kia och Hyundai i Ryssland?
Nej och nej.
Påverkar eventuell försäljning i Ryssland mer än att vara en påverkansagent i USA med regerings-/oppositions-kopplingar? Seriös fråga.
Nu verkar ju inte Hyundais fabrik i Leningrad varit i drift sedan mars 2022. Hyundai äger den dock fortfarande, men funderar på att sälja hela fabriken till ett bolag från Kazakstan. Hyundai rapporterar att de inte sålde ett enda fordon i Ryssland under den (näst?) senaste kvartalsårsrapporten.
De har ingen försäljning i Ryssland oavsett vad vissa här insinuerar.
Enda anledningen till att inte välja koreanska bilar var väl att Sydkorea inte exporterade militärt materiel till Ukraina, men det har de väl börjat med nu så nu hamnar de på samma positiva lista som Asus. 🙂 Fast Samsung tillverkar väl telefoner i Kina, så de går bort.
Ta’t lugnt, ta en Toy. I sakfrågan tror jag du underskattar sannolikheten att Musk helt enkelt är rädd för kärnvapenkrig och väger mellan två onda ting. Han har fel, tycker jag med, men ändå. Även andra tunga tyckare tror på kärnvapenkrig, tex Pippa Malmgren. Dom ser en mycket större konflikt än Ryssland-Ukraina. Pippa snackar tex övertygande om fiberkabelbrotten mot Svalbard (säte för satellitlänkar) och Taiwan, samt skador på västs satelliter och mycket annat som inte når fram i nyheterna eftersom det inte handlar om människor och därmed inte gör en bra story.
På vilket sätt skulle Musks agerande minska risken för kärnvapenkrig?
Nu äver väl iofs familjen Quandt inte VAG alls utan BMW, så då går väl även de fetbort enligt din lista?
Är det deras historiska nazism-kopplingar som gör dem läskiga, eller har de gjort något dumt i nutid? Försöker googla, men min google-fu kan inte hantera detta.
Om det förstnämnda så kan man väl anse nazisterna slagna, och det hände väl för ungefär 75 år sedan nu. När Ukraina vunnit, och Musk(oviten) varit tyst i _ett_ decennium kan jag börja fundera på att förlåta honom. Sju och ett halvt decennium känns långsint att ha problem med folks ägande och tyckande (om man inte drabbats personligen), men det är jag det.
Du kan ha rätt att det kanske var BMW, inte VW, som har Quandt-koppling. Grejen lär vara att man inte har “gjort avbön” ordentligt. Innan det sker får man vara långsint, om man vill.
Det blir snart lite jobbigt att vara ovän med allt och alla.
Man får t o m hata Musk om man så gärna vill. Eller låta bli. Själv tror jag ju inte att karln är ondsint, men inte heller gud.
Ja, det släpptes la nån dokumentär 2007 om deras roll under kriget. Vilket ledde till att några i familjen finansierade en avhandling i frågan.
Men huvudägarna i BMW, Stefan Quandt och Susanne Klatten, verkar inte ha gjort någon större avbön i frågan. Men å andra sidan, hur hade man själv betett sig i den situationen? Vad skulle en “skälig” nivå på ursäkt vara? Säga att “ja, det var dåligt gjort, men nu vänder vi blad..”, dvs ord utan handling, skulle väl inte göra saken bättre antar jag. Kanske bättre att bara hålla tyst då?
Kan ju tycka att det är lite märkligt dethär med arvssynder, där vi uppenbarligen skall be om ursäkt för vad våra förfäder gjort.
Jag tror inte Musk är ondsint per se, däremot så tillber han nog den amerikanska dollarn som guds-substitut. Och hans försvar av Ryssland, och försök till fredsmäkling, har nog mer med att han vill öppna upp deras råvaru- och energimarknad igen, än att han är rädd för atombomber. Han är en opportunist uti fingerspetsarna, som börjat peta på politiken. En amerikansk/sydafrikansk oligark. Tack och lov att han inte kan aspirera på presidentposten i USA.
Tror att det t.o.m. blir Europas mest sålda modell, det var det i februari vad jag kan se. Rätt imponerande.
Teslas produktion i Kina är inte riktigt samma problem som för kinesiska elbilar. Köper man ett kinesiskt märke stöder man ett kinesiskt företag med regimstöd som försöker konkurrera ut européer med statstödda fulmetoder. En kinesisk Tesla säljs ju inte med prisdumpning och ger ingen större makt till Kina. Dessutom är nu Kina Teslas största marknad så de vänder ju lite på steken här.
Kan förstå varför Y säljer! Hade jag haft långt till jobbet hade jag seriöst övervägt ett köp. Hur är det med lacksläpp och rost på Tesla nuförtiden? Borde ju ha kommit tillrätta med det nu kan man tycka.
Finns lite youtubefilmer om det.
De senare Shanghaitillverkade teslorna ska ha lack i tysk premiumklass.
Har en Y med dyr tillvalslack. Den har lack som tysk premiumlack om tysk premiumlack betyder att det snålas så med färgen att den i vissa karossveck visar primerns kulör.
Det är ju trist, isynnerhet med tillvalsfärg. Har detsamma på min och är väldigt nöjd, de har utvecklat mycket sina lacker senaste året.
Min är nio månader gammal.
Den som hävdar massa mumbo jumbo om teslas premiumhet har aldrig åkt premiumbil.
Fortfarande mest prisvärda elbilen, kan inte tänka mig en annan f.f.a. Pga utrymme/bil/navigator/laddar-integration men man kan vara objektiv och ärlig med det som inte är bra – för det är mycket. ”Läderklädseln” är vidrig – hade tagit tyg före den alla dagar i veckan.
Provat diverse. Favvo är ev6 ”årets bil” som man fick sitta med miniräknare för att veta om man kom fram till laddaren…
Nu var det lacken jag talade om. Finns de som har testat den, och kommit fram till att den håller hög kvalitet.
För de som vill ha riktig premiumkänsla i inredningen finns ju betydligt bättre val, men då blir det istället andra kompromisser som ruggiga prislappar och kassa laddnätverk.
Folk skall naturligtvis köpa den produkt de tycker är bäst men jag misstänker att samma personer som raljerar över de etablerade märkena inte tycker det är så skoj om vi får en ny varvskris och ekonomin tvärstannar och den här gången finns det ingen alternativ industri som duger upp arbetskraften.
Om de smartaste sedan börjar lämna landet lär det väl resas krav på en ny Berlinmur i bästa plantageägsrdtil typ landet äger arbetskraften.
Nej, Foodora är inte en ersättning för fordonsindustrin.
Tyst nu Berguven. Du stör den proryska trollfabrikens agenda.
Hur menar du?
om din är 9 månader så är den inte tillverkad i tyskland
Premiumlackerna kostar 35.000 i tillval för en Model Y.
Inte för att försvara nått. De har erbarmelig lack på vissa fordon. Men din anekdot rör inte Berlintillverkade bilar. Du har antagligen en kinesian
Ja, MIC. Och det är ganska relevant i en diskussion om just MIC… 😉
” Shanghaitillverkade teslorna ska ha lack i tysk premiumklass.”
Varför skulle något som är helt och fullständigt automatiserat i alla giga-fabriker magiskt bli bättre i en giga-fabrik men inte i en annan? Det är ju inte så att de Teslor som tillverkas i Berlin handmålas av tyska experter…
Intressant ändå det här med bilmärke, vad som är bra och vad som är kass. Anekdotiskt är det så att i Sverige är det konstigt nog nästan alltid det märke man själv äger som är det bästa. Det torde vara lättare omvända en djupt kristen till att bli ateist än att få en svensk bilägare att komma på nåt negativt om det bilmärke man är ägare till.
Byter man märke så är det en annan femma, ja då är tidigare bilmärke sämsta skiten man någonsin haft.
+1
Tack för kvällens skratt 😁
Vi har en Leaf och den är riktigt rutten. Eller ja, den är väl ganska billig (3,2k i leasing per månad) men den har inte mycket till räckvidd (Sisådär 180km en bra dag?) och ChaDeMo är ju hopplöst. Inte att glömma att den inte har någon kylning till batterierna så om man behöver ladda två gånger på en resväg så tar den andra laddningen bra lång tid. Och dess infotainmentsystem är ju likt andra vanliga icke-tesla bilar; lämnar väldigt mycket att önska.
Tur nog använder vi den knappt utan den mest bara står och kostar pengar. Ser fram emot när vi köper oss en ModelY kanske nästa eller nästnästa vår.
Jag är inte så sugen på att gynna en bilindustri som satt sig på tvären när det gäller stopp för brännbilar. 2035! Och då har de lobbat igenom att det ändå inte blir stopp eftersom bilar avsedda för syntetbränsle ska få säljas – vad kommer de tankas med?
Det är väl bara för EU att säga att det är förbjudet att sälja person-brännbilar från 2030, de är ju annars duktiga på att förbjuda det ena och det andra. Eller simplifierar jag för mycket nu?
Tja, med tanke på att hittils så fort vi sagt “dethär är miljövänligt på riktigt, köp denhär miljövänliga motortypen” så har det snart kommit fram att detdär nog inte var så smart ändå.
Gasbilar? Etanol? För ett par år sedan blev ju sedan dieselbilen det bästa. Och när folk köpt sin bränslesnåla diesel, så var de snart satan personifierade.
Så vi får la se om även elbilen går samma öde till mötes.
Har du missat de små stackars kobolt-grävande barnen?
Nej, du kanske har missat det kontinuerliga arbete som pågår för att minska användningen av kobolt i elbilar?
Såvitt jag förstått pågår dock inte motsvarande arbete inom den petrokemiiska industrin dock, så gasa på och tänk på koboltbarnen när du tankar!
Och du har missat HVO100, RME100, etanolinblandning, e-bränslen och liknande? Det kontinuerliga arbetet med att minska koldioxidutsläppen?
Jaja.
För övrigt tyckte jag min ironi framgick rätt tydligt. Men man skall inte underskatta folks vilja/förmåga att miss-/feltolka saker som framställs i text.
Nej, det är ju en av de grejer som idag “skuffas undan” lite vad gäller elbilar. Och som om det inte löses kan bli det som förflyttar elbilen från miljöteknikno.1 till vrån av föredettingar.
Det stora problemet är ju att bilarna blir så förbannat tunga.
Motsvarande elbil i samma storlek som min bensinbil (mellanklass-SUV) blir ju för guds skulle dubbelt så tung med batterier, och då är ändå inte räckvidden särskilt imponerande. Framtida vägslitage kommer ju bli avsevärt dyrare, och frågan är ju hur det skall bekostas den dagen ingen betalar koldioxidskatt för bränslen? För att inte tala om all extra micro-plast som sprids av de extrem-breda sportdäcken av lastbils-lastklass som krävs…
Men vikten kommer ju lösas. I framtiden. Någon gång. *håller inte andan*
Känns lite konstigt att läsa att SvK varnar för att det kan krävas roterande bortkopplingar p.g.a. effektbrist framöver, och samtidigt höra att alla måste byta till elbil.
Om jag hade bestämt så hade jag tryggat elproduktionen först, och därefter bestämt att det är elbil som gäller. På samma sätt hade jag först byggt ut alternativ elproduktion, och därefter lagt ner kärnkraften. Våra politiker resonerar precis tvärtom. Är det jag som är korkad/naiv eller är det politikerna som är det?
“Din kommentar inväntar godkännande”
Har jag gjort något dumt? Skrivit för mycket? För lite? Är det nån ny hårdare moderering som införts?
Du har prickat nått av “triggerorden”
Händer den bäste 🙂
Du skrev ett ord, förbj*den, som innehåller ju följt av de, och det ordet fastnar i filtret.
Elibilar fortfarande för kapitalintensiva. Sålänge som äger istället för att hyra sin bil antingen via leasing eller billån så får man bränsle för 20-30 000 mil om man köper bil x i fossilutförande istället för elutförande.
Inte helt så enkelt. Serviceplan tesla = byt ett luftfilter varje år, smörj bromsarna vartannat.
Min tidigare vw kostade 8000 per år i service. Det är kapitalkostnaderna för typ 200k.
8000 låter rejält högt och en livstid på 25 år länge. Jag räknar med avskrivning på 15 år sen är restvärdet en bonus.
Nope. Snitt per år typ.
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?25465-6000-mils-Service-12000-kr-Dyrt-!-(G%F6teborg-Halland)
Vore intressant att få reda på vilka alla dessa köpare är som köper nya Teslor. För många borde det ju i första hand vara bättre att så mycket som möjligt jobba hemifrån, gissningsvis en stor del av tjänstesektorn borde ju redan göra det idag?
Då försvinner ju behovet helt av att behöva ha en ny, dyr och modern bil och man klarar sig enkelt med en billig småbil.
Att så många fortfarande väljer att jobbpendla, dvs. lämna hus och hem och lägger tid på att ta sig till en annan byggnad långt bort och utföra arbete som man lika enkelt kunde gjort hemma, är förvånande med tanke på hur bra arbetsredskap vi har idag.
Mitt svar: villhöver.
(Fast jag villhöver en Polestar 3 också för Model y har inte 20 cm markfrigång – så jag är nog inte helt representativ. Eftersom jag dessutom jobbar hemma eller cyklar till jobbet…)
De som köper bilarna är väl kreditbolag, som sedan leasar ut dem till slutkund. Det stod väl inte att Tesla Y är den till privatpersoner mest sålda bilen, utan den mest nyregistrerade?
Kan väl jag svara på då som passar in där. Jobbar helt hemifrån som såndär kodapa. Frugan behöver bil för att pendla till jobbet och det vankas både småttingar och hund. Plus vi hälsar på familj och vänner en tio-femton gånger per år totalt där de närmsta bor 10-30mil bort medan de längst bort bor 130mil bort, men annars mest bara är hemma. Massor med solceller också.
Visst hade vi kunnat köpa en begagnad, eller ny, bensinare, men vi har råd att köpa en elbil och jag vill väl anta att det ligger viss sanning i vad som skrivs att de har lägre servicekostnad/slitage över tid så vi räknar väl med att den borde hålla ganska så länge. Vi har inget emot att äga en bil länge och tittar primärt på kostnad för fordonet över hela tiden vi äger den snarare än bara inköpskostnad. Plus gör lite bra för miljön i samma veva. Sedan tycker vi båda att Teslorna är bra mycket fräsigare än vad konkurrenter har att komma med (både vad gäller elbilar och ICE) utan att de kostar sådär apmycket mer så det känns som ganska nobrainer för vår del. Synd bara Bonus försvunnit från BonusMalus, men staten ska ju alltid ha sitt.
Finns ju rätt många av oss som helt enkelt gör ett skitdåligt arbete när man sitter hemmavid. Och jag misstänker ju att företaget inte helt uppskattar om min arbetsinsats går ner.
Jag trodde att jag gjorde apbra arbete hemma. Sen provade jag kontoret och kom fram till att kombinationen var bättre.
Vi har senaste året köpt en till min fru privat och en som tjänstebil till mig. Klart vi hade kunnat köpa billiga småbilar men vi vill inte och behöver inte. Dels är det trevligt med fina bilar och dels är en ny inte allt för liten bil säkrare. Sedan jobbar vi båda två på våra arbetsplatser utan större möjlighet till hemmaarbete. Både för att vi fysiskt behöver röra oss i verksamheten och för att vi båda är chefer som behöver vara där för vår personal. Ingen av oss kör heller speciellt mycket (2000 – 2500 mil per år) men vi gillar också fördelarna med att ha elbil. De är visserligen billigare i drift per mil men då vi inte kör speciellt mycket kommer det ta många år att tjäna in men en fördel är att man aldrig behöver tanka dem (utan bara kopplar in dem hemma när man parkerar). Autopilot och sånt ser jag inte som en stor fördel men det finns lite annat tekniskt lull-lull som är trevligt.
Menade naturligtvis att att en ny och inte allt för liten bil är säkrare än en mindre kanske inte ny bil är
Har en kompis som jobbat många år i ett av de japanska bilföretagen. Han hävdade att man knappt tjänade en krona på själva bilförsäljningen här i Sverige, det var eftermarknaden som gav klirr i kassan. Gällde bensin/dieseldrivna personbilar.
Det stämmer oavsett bilmärke och drift (nybilsförsäljning) med ett förbehåll.
Det är finansieringen de tjänar stålar på samt eftermarknad som du nämner.
Det värsta är att de hittar på en massa låtsasservicepunkter på elbilarna bara för att behålla vinsterna i serviceorganisationen. Hade en Ioniq som kostade 4000 kr per år att serva för att de skulle gå ett varv runt bilen och sparka på hjulen. Serviceprotokollet var ett skämt. Typ “kontroll av torkarblad”, “kontroll av bromsvätskenivå”, “kontroll av temperatursensor batteri”, “kontroll av lufttryck” osv.
4000:- per år? Det är mer än en standard-service på min bensinbil? Schysst!
Skulle man bygga ihop en komplett bil av reservdelar så skulle den kosta 5 gånger så mycket som ny bil (utan att räkna in arbetstiden). Det är en gammal regel inom bilindustrin.
Formen på exvis. Tesla är skapligt hal vilket är viktigt för att få ner energiförbrukningen. Extremfallet nu är väl den trehjuliga Apteran.
Många el SUVarna verkar inte så hala när det gäller luftmotståndet.
En detalj som påverkar hur tungt en bil går är däcken och deras bredd.
Finns väl ingen bil som har smalare däck en 205 mm tror att jag har sett någon bil med 245 däck.
Breddäck är enbart ett utseende mässigt trams, som tar onödig med energi.
Får det gå några varv till på bilsidan kommer det väl att dyka upp mindre elbilar med bättre prestanda på energiförbrukningen.
Visst var det någon i USA som sa ” I have a dream”.
Min dröm är att VW tar fram ett elkonverterings kit till sina små folkbilar.
Och sålde dessa till de bilar som vart drabbade av diesel fusket.
Kommer inte att ske men drömma kan man väl få göra.
Model Y levereras med antingen 255/255 breda däck om man väljer de två små fälgarna, eller 255/275 om man väljer 21″. En familjebil med superbils-däck, helt sjukt.
Hjulen på bilarna idag fyller samma funktion som fenorna på -50talets bilar . Form före funktion.
Våran Ford Transit 83a väger 3500 kilo den rullar på 6 st 185-14 däck ser löjligt små ut men fungerar utmärkt.
Jo men lite så är det. Vi har en gammal Land Rover Defender som gårdsbil hemma som komplement till traktorn, kör skräp i, åker och campar i mm. och den rullar på 7.5R16 däck.
Ja, det ser lite ovanligt ut med så höga smala däck på en så stor bil men det är exakt vad den är specificerad med från fabrik för maximal funktionalitet.
Den biltypen har väl haft samma däckstorlek sedan början av -60 talet.
På en lastbil sitter det 385-22,5 däck på fram axeln.
315- 22,5 om det är dubbel monterat.
Jag ifrågasatte däckens bredd när jag tittade på en hybrid (300de) eftersom de var så mycket bredare än motsvarande fossilbil och fick svaret att det berodde på den höga effekten i eldriften.
Slutliga valet blev en EV6, för mig ett betydligt bättre alternativ än Model 3 som jag stod och valde mellan. Ogillar verkligen den spartanska instrumenteringen, vill ha fysiska knappar.
Allting handlar om behov, jag laddar uteslutande hemma så jag behöver inte sitta med en miniräknare 😉
Sen har jag testat att ladda på en av de öppna Teslastationerna och där laddar man galet snabbt och de blir fler och fler hela tiden så jag kan troligtvis köra längre sträckor utan problem…
Går det att montera takräcke på en Tesla modell Y? Takräcke är, enligt min mening, viktigare än dragkrok.
Dålig form på bakdelen, tycker jag. En så kraftigt sluttande bak stjäl massor av lastutryme.