Man kan tänka sig att det råder dålig stämning hos Volvo Car och systermärket Polestar efter Teslas brutala prissänkningar på storsäljaren Tesla Model Y. En Model Y är nu billigare än Volvos XC60 och Sveriges vanligaste tjänstebil, alltså fossilversionerna av bilen, och kostar mindre än Polestar 2, som är en bil i en mindre klass än Model Y.
Priserna nedan gäller standardutrustade modeller. Dragkrok listas för att det är ett väldigt vanligt tillval för svenskar som ju inte kan klara sig utan dragkrok, men ingår i Tesla Model Y som standard. Ska man ha dragkrok ser det förstås ännu sämre ut för Volvo och Polestar, och räknar man in fordonsskatten åker Volvo XC60 i hybridversionerna på rejält så kallat däng. Då ska man komma ihåg att Volvo XC60 marknadsförs som Sveriges mest sålda tjänstebil.
En liten tabell nedan. Inte säker på att den syns så bra på mobiltelefon.
Elbilar | Voivo XC60 | ||||||
Tesla Model Y | Polestar 2 | Recharge laddhybrid | B4 AWD dieselhybrid | B5 AWD bensinhybrid | |||
Tvåhjulsdrift | 539990 | 569000 | Core | 650000 | 518000 | 548000 | |
Fyrhjulsdrift | 629990 | 629000 | Plus | 700000 | 583000 | 613000 | |
Performance | 729990 | 694000 | Ultimate | 739000 | 632000 | 662000 | |
Fordonsskatt | 360 | 360 | 360 | 13907 | 13234 | ||
Dragkrok | Ingår | 15000 | 11900 | 11900 | 11900 | ||
Priser inklusive tre års skatt och dragkrok | |||||||
Tvåhjulsdrift | 541070 | 585080 | Core | 662980 | 571621 | 599602 | |
Fyrhjulsdrift | 631070 | 645080 | Plus | 701080 | 636621 | 664602 | |
Performance | 731070 | 710080 | Ultimate | 740080 | 685621 | 713602 |
Som man ser är det bara på performanceversionen det blir billigare att köpa en Volvofossil än en Tesla Model Y, men en B4 AWD Ultimate går prestandamässigt inte att jämföra med en Tesla Model Y Performance.
Slänger man in bränslepriserna så vinner förstås Tesla Model Y ännu mer, då en elbil trots elpriserna är billigare per mil i energikostnad än en Volvo XC60. Ännu mer så på långa sträckor, då förbrukningen för en XC60 Recharge Laddhybrid bygger på korta körsträckor där batteriet inte tagit slut. Förbrukningen sticker i höjden på längre resor om man inte ska ladda en gång i halvtimmen.
Nu kommer förstås inte svenskarna sluta köpa Volvo, för svenskarna dyrkar Volvo.
Men det klias nog lite i huvudet hos Volvos återförsäljare. Ska du skaffa (köpa/leasa) en XC60 finns det nog goda möjligheter att pruta på priset om du nämner Tesla Model Y.
När det gäller Polestar 2, så är det alltså också en mindre bil än Tesla Model Y.
Tesla Model Y Long Range har dessutom en leveranstid angiven som januari till mars i år, dvs i princip ingen väntetid alls, medan man kan få vänta år på andra märkens elbilar och även laddhybrider.
Sedan finns det en massa tillvalspaket på Volvo och Polestar som i praktiken drar upp priset ytterligare, medan det enda som kan tillkomma på Tesla är annan inredning än svart, annan färg än vit och full självkörning.
För övrigt höjde Volkswagen nu sina priser och tog bort värmepumpen på sina elbilar, vilket sänker räckvidden särskilt vintertid. Också ett sätt att bemöta Teslas prissänkningar. Tillägg: Volkswagen korrigerar att man inte tagit bort värmepumpen på den svenska marknaden men att det sker i en del andra länder. De kan inte garantera att detta inte ändras, men om man beställer idag får man värmepump.
174 kommentarer
Inte det första dråpslaget Tesla kommer att leverera mot gammelfordonsindustrin. Det kommer att bli en enormt jobbig ändring hos ex VW för att långsiktigt konkurrera med Teslas arbetsmodell, eller rättare sagt, försöka efterlikna den. Om det ens går. På uppsidan är att Musk ger en riktig masterclass i management alla kan dra nytta av i framtiden.
På kort sikt, lycka till att sälja ID4, Enyaq och Q4 nu.
Jag kör en Mach-e just nu (det var en jäkligt bra deal). Det är en ENORM nackdel i svenskt klimat att den inte har värmepump. Jag skulle säga att den tappar 40% räckvidd mot deklarerat.
Det är så pass illa att jag inte skulle köpa loss denna bil ens om jag fick ett väldigt förmånligt pris
Att inte ha värmepump i Sverige är…. som vi säger i Norrbotten ATT HA HÅL I HUVUDET 😀
Dock ska man konstatera att VW går på sina Fleet-avtal. Det är ingen som köper en sån ny privat ändå.
Helt orimligt att avsaknad av värmepump skulle påverka 40% på vintern – på sin höjd 2-4% är rimligt. Det som påverkar på vintern är konditionering av batteri och detta gäller främst korta sträckor. På långa sträckor är det bara första halvtimmen du får hög förbrukning. Min Model S utan värmepump ligger på 2,0 i förbrukning till fjällen.
Vad baserar du det på
Vi har identifierat han som jobbar på ett bilmärke utan värmepump.
ALLA testervisar att i vinterklimat (under noll) gör värmepump enorm skillnad.
Men visa gärna på tester som visar att bilar utan värmepump är bättre än de med. Eller på dina 3-4% 😉
Att för de flesta är vinterklimat över noll kanske? Gör värmepump då en så enorm skillnad för dessa? Jag skulle nog vilja se siffror på DET isf.
Noterar också att du i föregående inlägg inte betingade ditt påstående om vinterväder heller. Lycka isf till med att styrka din siffra på att värmepumpen öker räckvidden med 67%:)
Om det nu i huvudsak beror av värmepumpen låter jag vara osagt, men jag har kört en Tesla 3, longrange under två år. Vintrarna sänker körsträckan med 25-30% och då bor jag ändå utanför Göteborg.
Jag tycker mig se en trend. Konkurrenter jämför sig ofta med Tesla, och journalister använder ibland benämningen “Tesla-dödare” när nya bilar lanseras.
Ofta har Tesla då redan tagit nästa steg. T.ex. som nu, där de effektiviserar produktionen och får ner kostnaderna.
De har givetvis inte effektiviserat produktionen över en natt så de kan kapa priserna så här. Men det visar givetvis att de haft ordentliga marginaler ett tag. Det blir dock intressant att se hur detta prisdropp påverkar Teslas resultat. De lär ju sälja en hel del mer men även förlora lite förtroende på marknaden då de samtidigt slog undan fötterna på tidigare köpare som hoppades på ett högre andrahandsvärde.
Jag gissar att det inte är så mycket till dråpslag. Så länge de traditionella levererar de bilar i de prisklasser som folk vill ha så kommer de fortsätta snurra upp Tesla på läktaren.
Ovan nämda bilar runt 750tkr, Toyota Corolla runt 250tkr – en prisskillnad på en faktor tre. Jag tror det krävs liiite mer än att dutta runt med småsänkningar på priset ifall du ligger 200% för högt i pris.
Det är kopplat till övriga marknaders prisjusteringar.
Man brukade baka in nybilsköpet i det utökade huslånet. Alternativt leasingavtalet. Men nu när räntan dragit iväg och man inte längre kan värdera upp kåken. Då har de som hade möjlighet innan inte längre pengar att slösa på galna nybilspriser/beg.priser.
Priserna behöver justeras ner mer. Alternativt så behöver folk få mer i lön så de kan slösa mer. Men då bolagen vill hålla kostnaderna nere så lär de inte vilja ge folket mer i lön.
Det blir en ond spiral som förhoppningsvis leder till ännu billigare bilar och andra lyxkonsumtionsprodukter samt varor.
Dega 600kkr för att få en falsk SUV som går på fossil. Har människor blivit så jävla feta och muskelsvaga att de inte tar sig in i en vanlig sedan längre?
Varför köper någon en sedan?
Skönare landsvägskörning. Tystare bil. Bättre väghållning. Lägre förbrukning och längre räckvidd. Skönare sittställning och körställning.
Har själv kört sedan sedan 2018. Det var ett jäkla lyft efter 20 år med olika högbyggda SUV:ar, särskilt som jag kör ca 4000 mil om året och i princip 98% på landsväg.
Bor man inte som vi gör (på landet med branta backar som inte skottas förrän sist och grusväg) så ser jag ingen anledning till SUV annat än “det var häftigt 2001”.
Lägg också till att även fast SUVar beskrivs som rymliga så handlar det nästan aldrig om den viktigaste rymliga delen, hur mycket man kan lasta. En XC90 har mindre lastutrymme i bakluckan än nästan samtliga kombimodeller på marknaden.
Vi har en BMW kombi-5:a och en feature som kommer vara svår att bli av med om man byter märke/modell är den öppningsbara bakrutan. Jag älskar den och önskar att fler hade den:
– Med en vanlig kombi så börjar saker trilla ut när man staplar för mycket, här kan man fylla upp till kanten på bakrutan och sen trycka in resten genom bakrutan, vilket gör att man kan använda varenda liter av bagaget.
– Det är smidigt att öppna rutan om man bara behöver något litet.
– Skrymmande saker (typ gräsklippare vars bygel inte går att fälla, långa brädor etc) kan sticka ut genom bakrutan om man inte orkar hänga på släpet.
Sen har vi haft både E39, E61 och nu F11 (alla med öppningsbar ruta) och tyvärr blir ju bagageutrymmet mindre och mindre trots att bilen blir större och större. På det området är ju Volvo 745 rätt bra.
Jag saknar vanliga kombi-bilar a’la V60, Passat etc.
Sedan har för dåligt lastutrymme och SUV är bara stora, otympliga, dyra och törstiga.
Då har du inte kört e-tron (stora) en suv som är grymt tyst, bästa landsvägslukare jag åkt i mär drt gäller komfort(sedan drog den en del,men laddar snabbt)
En SUV är värd pengarna för att den är lättare att komma in i. Speciellt när det är trånga parkeringar och man knappt kan öppna dörren. Jag är varken fet eller gammal, men något längre än genomsnittet.
Vet inte om jag tycker det är värt att betala +300% och få en försämring av i princip samtliga övriga tekniska egenskaper för antyder ska vara lättare att gå in och ut ur bilen när jag parkerar trångt. Då är jag 190 cm.
Det har funnits gott om små bilar har samma egenskaper. Hyundai Atos var en sån. Perfekt för äldre pch rörelsehindrade och ett nypris på 78 000 kr (typ 2000-2003). 360 cm lång och ca 600 kg. Perfekt för körning i snö
Ni behöver ingen SUV i storstan. SUV är bara en statussymbol störst går först) och bekvämt.
ATOS – då Perfekta bilen för äldre och rörelsehindrade med dålig ekonomi.
Själv väntar jag på en vettig elektrisk kombi, typ den Skoda Octavia jag kör idag fast eldriven. Högbyggda SUVar drar av naturen mer energi då de har en större yta mot vinden så det finns all anledning att inte bygga på höjden. Tesla verkar ju dock ha lyckats bra med att få ner luftmotståndet för alla sina bilar för respektive klass, så en Tesla Y kan mycket väl bli alternativet till slut när det väl är dags att byta om något år eller två.
Man kan ju dessutom göra som Volvo och göra höga kantiga SUV:ar som drar extra mycket. Man får inte bara en dyrare bil, utan också sämre räckvidd.
Eller så kör man lite långsammare.
Helt enig med Stefantyckare. Att ta sig in i t.ex. en ny Volvo XC60 är direkt plågsamt om man är lite längre än typ 1.75. A-stolpen lutan brant och B-stolpen är långt fram. Så långt fram att den är längre fram än ryggstödet på förarsätet. Dvs det hjälper inte att flytta bak sätet. Tesla model 3 har samma problem. Man vet inte om man ska krypa in och sedan åla sig rätt eller om man ska försöka sätta sig in med arslet först och försöka få in armar och ben som en bläckfisk. För långfärder är det ett mindre problem. För snabba ärenden i stad är det opraktiskt och du kommer ofrånkomligen dra dina kläder mot lister och dörrsidor så man får vara oömt klädd.
Undrar när det slår igenom på begagnatpriset! Kollade blocket igår och de vill ha betydligt mer för begagnade teslor än vad de nya kostar…
Hur ser deras leveranstider ut är de snabba? Jag får nästan nypris för min 32 mån/4500 mil gamla lågpris-bensinkombi om jag skulle sälja den. Men då har tillverkaren nåt i stil med 18 mån leveranstid på nytt.
Beställer du en idag tar det nog ett fåtal månader max. Beställer du om en månad får du nog räkna med ett halvår då det är Teslas marknad nu, sannolikt kommer inte konkurrenterna att kunna slasha priserna med 10-20% rakt av.
Haha, så VW tar bort värmepumpen och sänker räckvidden?
Nåja, det går väl fint att sätta tillbaka med en trådlös uppdatering? Eller?
Värmepumpen på VW förefaller rätt värdelös, i så fall är det rationellt att ta bort den och spara pengar istället.
Det är väl halvledarbrist de skylt på att de tvingats ta bort värmepumpen. Så inte flaggas det för att vara det rationella valet.
Halvledare i en värmepump? Styrsystem behövs även i en elradiator.
Det är vad de verkar sagt till en väntande kund. Det finns nog många saker som skylls på halvledarbrist.
https://driveteslacanada.ca/news/vw-id-4-without-heat-pumps-semiconductor-shortage/
De skyller placeringen av öppningsbar ellucka i ett dyrt tillbehörspaket också på halvledarbrist, liksom den totala avsaknaden av värmesitsar i baksätet. Troligt.
Dom borde sänka priserna på S o X modellerna också. Då kan jag bli intresserad. Alternativt se till att få in vettiga instrument framför föraren och helst en HUD.
S o X kommer nog aldrig att bli volymbilar, de var hela tiden tänkta som flaggskepp, målsättare och inspiratörer. Där dyker de häftigaste finesserna upp – och kostar mer, för att man kan ta mer betalt. Görs i den gamla, ärvda fabriken i Fremont men inte i de nya, alltmer ändamålsenliga som medger enorma skalfördelar = lägre kostnad. Model S har över tio år på nacken i serieproduktion.
Men inget hindrar väl i princip att sätta en HUD i andra modeller. “Instrumentbrädan” är dock borta för all tid i allt efter S o X, verkar det som. Å fjärde sidan, när det lackar mot självkörning och AI minskar behovet av en massa instrument. Det var nog annat när man ofta behövde kolla varvräknare, oljetryck, temp, batteri osv. Ändå satte Porsche en liten klocka med visare mitt uppe på panelen i Taycan, var det väl …
Det var ju inte helt oväntat att nybilspriserna på elbilar skulle falla och i samband med lågkonjukturen blev det ett faktum.
Ser detta som ett tecken på att hypen med Tesla är påväg att svalna lite. Förr var de ensamma om att ha elbilar som faktiskt fungerade i vardagen, nu är de konkurrensutsatta. Detta kanske är det priset Teslan egentligen är värd och vW och Volvo mfl får väl anpassa sina prisbilder i förhållande till deras prestanda om de vill vara kvar som konkurrenter.
Dessutom måste ju priserna ner om elen går upp. Hög kapitalkostnad och högra driftskostnader lär ju inte göra elbilarna mer eftertraktade.
Se det snarare som att Tesla ökat produktionen massivt och inte riktigt legat i fas med försäljning och marknadsföring
Överstetuppen har ju bestämt att reklam och PR är av ondska och inget hans bolag får syssla med inköp av.
Samtidigt som han är ytterst kränkt över att ingen köper reklam på Twitter…
Hästen bakom vagnen där?
Teslas produktion är EXTREMT effektiv och strömlinjerad. “Best part is no part, best process is no process”, “iterate often” osv. Det ger Tesla höga marginaler och hög pricing power, man har råd att sänka priset och ändå tjäna pengar på varje bil – och säljer varje bil man gör. Utan annan reklam än Elons synliga personlighet. Detsamma gäller inte för “konkurrenterna”, som snarare förlorar på varje enhet och lutar sig på fossilsäljarna. Är det inte dags för Superbowl? Ifjol slängde biljättarna miljarders dollar på reklam i pausen – och Teslasökningar på Google ökade momentant, gratis.
Men Teslas prissänkning föranleddes av att man grovt missgynnades av de partiska subventionerna som USA kastar ut på elbilar och inhemska batterier. Det har man råd med; skatterabatten går närapå direkt till resultatet i Teslas redovisning.
“You led, Mary, and it matters” sa Biden till GM-chefen som hade sålt flera dussin elbilar …
I Sverige dog elbilsmarknaden av likartade skäl över en natt.
Model Y LR är helt klart intressant nu. Några frågor till t ex LW och andra rutinerade Tesla-ägare:
Tillför “Uppgraderad Autopilot” / “Total självkörningsförmåga” något för gemene man? (Jag tror att jag skulle klara mig bra utan).
Har jag förstått rätt att adaptiv farthållare ingår i “grundläggande Autopilot”?
FSD i Europa är knappast meningsfullt på ett tag. Spara det till nästa bil. Utökade autopilot förefaller uppskattat mest pga att man kan byta fil med ett tryck, istället för att byta fil manuellt och därefter återaktivera autopiloten.
Jag skulle aldrig betala för något av dem, däremot på nästa bil, om det blir en Tesla, kan det nog ha hänt en del som gör det värt, och säkerligen mycket dyrare.
Jag har kört ca 4000 mil i Model Y LR med basic autopilot. Det fungerar utmärkt. Uppgraderad autopilot hade varit bra på långtur på motorväg/autobahn, men tycker inte att det är vart 38.000kr. FSD är inte där än och frågan är om jag inte är för snål för att lägga 78.000kr där också.
Tack för info! Basic är alltså den autopilot som ingår och den har adaptiv farthållare (dvs att avståndet till framförvarande bil hålls konstant, om den bilen kör långsammare än din inställda hastighet?
Läs i handboken. adaptiv farthållare ska ingå. Kapitlen under Autopilot är dock tillägg som du kan se i konfiguratorn att de benämns för utökad AP samt FSD.
Kom ihåg att radarn tog de bort så jag vet inte om hur bra det just nu fungerar via kamerorna (en natt med dimma och regn…?)
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/sv_se/GUID-EDA77281-42DC-4618-98A9-CC62378E0EC2.html
Ja bilen kommer med adaptiv farthållare och håller filen automatisk på motorväg, autobromsning etctetera. Bilen körar inte runt en annan bil, där behöver du advanced autopilot.
Jag kanske ska förtydliga. “Kapitlen under Autopilot” så menade jag de som finns nedanför det i listan i navigeringen till vänster, då Autopilout inte är något gruppkapitel”.
Jämfört med USA är ju FSD billigt att lägga till här just eftersom inte så många funktioner tillkommit (dvs. deras beta finns inte här). Så det är ju avvägning – köpa nu istället för att ha prenumerationstjänst senare. Och det följer ju med bilen så om man byter till ny Tesla (efter försäljning, krock osv.) blir man av med det.
Min magkänsla är att det inte gått lika snabbt som tänkt och att myndigheter här kanske bromsar så det är ju pengar som inte gör nytta på många år.
Model Y är förövrigt en suverän bil. Elbil är så lätt. Det blir aldrig aktuellt med en bensin/diesel/hybrid igen för min del. Vi har en Model Y och en Fiat 500e. Med Tesla är räckvidsångst inget problem. Du behöver inte spekulera på hur långt du kan köra på ett 100% laddat batteri, det är aldrig aktuellt. På långturer startar jag ut med 80-90%, gör stop efter ca 25-30 mil/3 timmar, laddar i 15-20-30 min allt efter om det är toaletbesök eller lunch mm, kör vidare och ett nytt stop igen efter 25-30 mil. Bilen beräknar rute och vart du skall ladda, ingen krångel alls…
Jag sparer så mycket tid och penga på att ladda hemma i stället för att tanka bensin/diesel, 90-95% av min laddning är hemma övriga är på Tesla SuC. Har bara varit på bensin/mack ett par gånger de sista 18 månader och det har varit för att köpa bensin till min gräsklippare….
Synd bara att Elon är så jävla MAGA, eller som Teslorna har börjat kallas i USA “battery-powered MAGA-hats”. Frågan är väl hur länge han blir kvar som VD nu?
Så länge Tesla förefaller expandera fritt lär ingen vilja kasta ut honom. Att förespråka yttrandefrihet och vetenskaplig debatt ser de flesta positivt på, det låter som att du föredrar ett totalitärt samhälle?
Det var ändå lite väl långtgående slutsatser? Jag är för yttrandefrihet och vetenskaplig debatt. Man kan vara det utan att gå “alt facts”-rutten.
Instämmer med att det är svårt att hitta ett prisvärt elbilsalternativ som man kan stå för moraliskt: Tesla och kineserna verkar ju numera ge mest pang för pengarna. Elon har gjort bra saker för UA, men vem vet när han vänder 180 grader. Kanske att Kia/Hyundai kan matcha dessa på sikt, tror inte europeer kan stå sig.
Har svårt att se hur du får in alt-facts-rutten i Elons värld. Är nog svårt att hitta en mer faktaspäckad hjärna.
Karln är ju ett geni men bedrövlig att följa på Twitter. Kul att han lät twitter-publiken bestämma att han ska avgå som VD på Twitter dock.
Tycker han är fantastisk att följa på twitter, underhållande, han rör om i grytan. Ser ingenting ont i honom. Vi behöver göra oss av med åsiktskorridorerna, vilket nog är en anledning till hans frispråkighet, någon måste visa att det går att tala öppet om saker, och det är ledarnas jobb. Med det sagt är ju karln långt från perfekt, men han gör världen oändligt bättre än de flesta andra.
Har inte koll på allt Musk säger, men vad är det han har sagt som räknas som “alt-facts”
Antagligen inget rätt ut. Han har sagt att wokeness måste utplånas, att covid-vaccin kanske är skadliga för mänskligheten, skämtat om att de som ifrågasätter vetenskaplig konsensus blir kallade rasister. Han var goare innan han köpte Twitter kan man säga 😉
Och vad av det där skulle vara kontroversiellt? Definitionen av woke varierar, och åsikten om det förstås. Det är hans åsikt, som är helt normal. Resten är ju fakta.
Detr mycket man kan säga att det kanske är skadligt för mänskligheten men covid-vaccin ligger knappast speciellt högt upp på den listan.
Elons ideer om att Taiwan och Ukraina skal ge upp och lägga sig ned bara för att det gagnar hans ekonomiska intressen känns ju inte jättefräscht…
Att man börjat säga “battery-powered MAGA-hats” är väl lite av en överdrift eftersom det finns typ bara i en enda blogg och i referenser dit? 😁
Han blir nog kvar som VD så länge han anser att det är roligt och att han kan utveckla bolaget. Han är en entreprenör och visionär men ingen förvaltare. När ett bolag hamnar där så lämnar han för nästa projekt. PayPal är ju ett exempel på det.
Så tänkte jag också, men efter att ha läst på lite så är Tesla i förvaltningsläge sedan länge. Det vi andra tror är en vild utforskningsfas som går över när någon tröttnar är bara hur Tesla och ex. SpaceX är organiserade. Lycka till för konkurrenterna att hänga med.
Ja, det är ju så från vårt sätt att se det, det är ju annorlunda bolag och det är kanske inte så konstigt. Jag tänkte mer på hans sätt att se det, dvs att så länge det är stimulerande så är han kvar.
Ja, bra fråga. Kanske när han ser att industrin i stort har anammat hans filosofi kring hur man gör saker, så finns det inget kvar att göra för honom där, det rullar då på utan honom och han kan rädda världen någon annanstans.
Ok ok jag överdrev men det blev roligare så.
Kan inte elbilsmarknaden överhuvudtaget men borde inte det här sänka priserna mer generellt, eller gör Tesla detta med förlust för att ta marknadsandelar?
Formellt jobbar Tesla för att få ut elbilar på marknaden, oavsett vem som bygger dem. En prissänkning kan då marknadsföras som en sådan; fler kan köpa dem. För alla elbilar har nu devalverats i värde. I praktiken, om det nu stämmer att Tesla har 30% vinstmarginal, så kan Tesla göra bra pengar på att halvera sin vinstmarginal och kamma hem rejält ökade marknadsandelar om konkurrenterna inte kan sänka sina priser lika mycket. Sen har USA infört 7500 dollar subvention på vissa elbilar, och mot förväntan kvalificerade sig Model 3 och Y inte för den, vilket även drabbad andra bästsäljande fordon. Så det har nog en del med åtminstone timingen att göra.
Tesla har haft duktiga marginaler på elbilar (bäst av alla bilar producerade i större volymer än typ Ferrari). Så de går nog mest vinst. För USA är de ju nästan tillbaka på priser som innan de senaste årens ökningar (men vi har ju haft inflation med), och de har förenklat byggandet av dem sedan dess.
Ska andra tillverkare sänka priset blöder de nog ännu mer.
I USA är ju Tesla högt i marknadsandelar bland elbilar, men det är ju inte vad de krigar emot, utan alla bilar. Tesla ökade försäljningen förra året mycket, jag tror GM hade lite plus and resten av märkena sålde färre bilar på amerikanska marknaden.
Nya rabatten på skattesedeln i USA hade ju vissa kriterier vad som var en “bil” och en “SUV”, där de hade olika maxpriser för att få något stöd. De har låtit motsvarande skatteverket komma på definitionerna av detta och det verkar vara ju vara tillkrystat så att den mest säljande modellen, tesla y 5-sitsig, skulle bli utan. Flera andra tillverkares pluginhybrider ger också fullt stöd så de verkar ju gjort det så det skulle bli en bailout till gamla tillverkare.
Istället sänkte Tesla priserna så 5-sitsig model Y kommer under gränsen för vad en “bil” får kosta. Det hade de som satte reglerna nog inte räknat med…
Nej, jag tror inte det är bara av barmhärtighet till detta som de gjort detta men det passar väl in.
Håller med både Svante och Aqua, prissänkningen nu var enbart föranledd av (den selektiva) regeländringen med skatterabatt för olika bilar UTOM Model Y om den inte var sjusitsig; övriga är väl samtliga femsitsiga. Tesla har gott och väl råd med det, fortfarande positiva marginaler per bil – och säljer varenda en – men det är värre för alla andra icke-kineser, som redan hänger på gärsgårn och snyltar på sina fossilmodeller för överlevnad. Inte hållbart i längden.
Skattesubventionen var helt säkert en payback för UAW och andras partistöd. UAW är alltid välkomna att unionisera Tesla i USA, om arbetarna så vill. Men de vill inte det. Dels minns man mycket väl hur UAW kastade Fremont-arbetarna under bussen när Toyota och GM avvecklade, dels mister man sina aktieoptioner om man går fackligt; ovanpå kontingenten alltså rätt stor kostnad för den enskilde. Californien är dyrt nog ändå, och Texas är nog dålig jordmån.
Skiter totalt i vad Elon M säger och gör. Vill ha en bensinbil såklart, dragkrog, men absolut ingen SUV eller 4hjulsdrift. Och kommer aldrig köpa en bil där man måste ha en massa appar för att låsa upp, köra el tanka.
Man kan betala med rfid-taggar på laddstationer numera.
Ingen app behövs för att låsa upp heller. Alla elbilar finns med nyckel om man så önskar.
Tesla X och S kan inte köpas med nyckel.
Visst kan de; snarare kunde de inte köpas utan nyckel. Fast inte en metallpinne då.
3 och Y startas med ett plastkort men det går att köpa en elektronisk nyckel om man inte vill använda telefonen, som känns av den med. LW kan säkert berätta om hans nya S också kör med kort.
Du får med nyckelkort till S/X idag, men inte keyfob. Går inte ens att beställa. Jag vet, jag fick min X i december.
LarsP: Märkligt, jag köpte en nyckelfob till Y för ett år sen. Frun har en för gammal telefon, se.
Intressant om det stämmer!
Något jag absolut inte ser fram emot är den ökande mängd funktioner vissa tillverkare lägger bakom abonnemangsspärr. Typ att alla bilar utrustas med rattvärme men du behöver betala 39kr/mån abonnemang för att kunna nyttja den.
Som LW skriver ovan är Y i princip fullspecad, det man kan välja till är väl färger, fälgar och självkörning. Samt för all del connectivity, som man vill ha. 100 per månad. Oklart för mig vilka andra märken som har detta alls. OTA-updates kommer via wifi, hemma.
Man kan använda sin telefon som wifi hotspot till bilen, också, om man vill snika till premium connectivity på egen hand. Det man inte får då är i realtid uppdaterade kartor, tror jag.
Jag kan omöjligt begripa hur någon kan, eller ens vill, köpa en bil för över en halv miljon, oavsett märke. Men jag verkar leva i något slags alternativ verklighet, för i den här verkligheten tycks de flesta utom jag ha råd och lust. Hur går det ens till, lånar man ihop pengarna mot ränta och betalar i slutändan alltså ännu mycket mer än det redan höga listpriset?
Ja, typ.
Nja, det är nog många som är med dig, jag personligen ser inte värdet i att äga en bil alls. Cykel, kollektivtrafik och fötter har funkat hittills och jag ser inte att det skulle ändra sig. Jag hyr eller lånar en bil de enstaka gångerna jag faktiskt behöver en.
De köper inte dem, leasar, lån osv. så det är månadskostnader. Det är nog med pengar över på min lön per månad för att jag skulle kunna välja en Model Y. Hade man suttit och åkt massor och kunna se bränslebesparingar osv. kunde det vara värt att kanske köpa en sådan istället för att köpa en några år begagnad dieselbil.
Själv kör jag nästan något så det är en 13 år gammal bil jag håller på och krånglar med. Den behövde inga lån för och väldigt lite kostar det att den bara “står”.
Så jag har nog råd men inte “lust” att köpa.
Jag har varit nära att köpa eller leasa en bil flera gånger de senaste åren. Men det slutar varje gång med att jag inser att jag egentligen inte behöver en bil och att det därför inte är värt pengarna.
Nu när räntan och elpriset stuckit iväg så är alla bilplaner skrotade för överskådlig framtid.
Det är kul att köra, och det ger en stor frihet. Ta med campinggrejjor bara. Man behöver inte en dyr bil…
Får man ut nått nöje av att köra så är det väll en annan sak, lägga pengar på sina nöjen är jag helt för. Jag tycker dock att det är sjukt tråkigt att köra bil och det är inget annat än ett rätt dyrt transportmedel i mina ögon. Motorcykel hade kanske varit nått att ha för nöjesskull men där finns det oandra sidan en mängd andra faktorer som hindrar mig från att skaffa en. Campa är kul men då heller efter att vandrat/paddlat till nått ställe där det inte finns nån bil i sikte…
Tack för svaren! Hm, verkar återigen vara min obsoleta syn på lån som spökar. Jag har svårt att se det som annat än pengar som förr eller senare ska betalas tillbaka. Men så funkar det ju inte i praktiken – det är bara en löpande månadskostnad, totalbeloppet är ointressant.
Jag behöver bil och har bil. Men den var fem år gammal när jag köpte den, och med inbyte mot min gamla hade jag råd att köpa kontant. Eftersom den går som en klocka och dessutom är trevlig att köra (en Saab, ju!) känner jag inget behov alls av något nyare. Fast jag skulle ändå inte ha råd, det är alldeles för lite kvar av lönen i slutet på månaden …
Jag har köpt en ny elbil för en halv mille. Satt långt inne, men jag motiverar det med ett antal punkter.
1. Ny modern bil otroligt mycket säkrare än vår gamla häck. Säkerhet är värt mycket.
2. En ny bil kostade 250 000 – 300 000 kr för 20 år sedan. I dagens penningvärde är det 430 000 kr, och man får en mycket bättre bil idag.
3. Jag cyklar mycket, men familjen är ändå dagligen bilberoende, så bil måste vi ha.
4. Vill slippa tanka och byta olja, och en elbil lönar sig troligtvis över tid.
En äldre bensinare hade kunnat fungera, men hade varit sämre ur säkerhetssynpunkt och andrahandsvärdet kommer troligen dyka de närmaste åren (min spekulation, behöver inte vara din).
Så länge inte bränslemackarna fått börja lägga ner så det blir svårt att få tag på bensin/diesel så kommer inte andrahandsvärdet att börja dyka, snarare tvärtom. Det finns fortfarande väldigt många som oavsett vad de tycker om elbilar inte kan hantera priserna för nya bilar.
Hur är det med andrahandsvärdet på elbilar? Jag gissar att de dyker precis lika som en bensinbil. Dyket berör väl mest de som vill ligga på topp och byta till en ny bil när de tycker den nuvarande börjar kännas gammal och omodern efter tre år och ett par tusen mil.
Andra behåller bilen tills den är nästan slut och säljer den för någon eller några 10tkr, för dessa torde det inte vara en dealbreaker huruvida det är “någon” eller “några”. Ytterligare andra kör bilen tills den är slut och hamnar sen på skroten, för dem är andrahandsvärdet fullständigt egalt.
Frågan är bara härvid hur länge man under sådan strategi behåller bilen och jag bedömer att man kommer kunna köra med fossilbil under en försvarlig tid oavsett vilken av dessa två sistnämda grupper man tillhör. Man skall ha i åtanke att elbil fortfarande inte funkar för stora delar av bilisterna och därför kommer det fortfarande finnas marknad för både service och drivmedel under en bils livslängd.
Sen har man ju entusiaster som behåller bilen ytterligare längre än så (eller kanske plockar upp den när ovanstående grupper tröttnat) och de kommer nog lösa frågan med service och drivmedel ändå, men då till entusiast-mödor.
Andrahandsvärdet på elbilar tippar jag kommer vara mycket högre då en elbil är mycket enklare och har få rörliga delar. Det är ofta att rörliga delar börjar gå sönder så mycket som gör att man skrotar en bil. Bara avgasreningen på en modern bil är väldigt komplicerad.
Batterier i elbilar kommer ledigt vara ok i 100 000 mil
Skulle vara intressant att se hur många av dom första Tesla S som fortfarande rullar och jämföra med typ S80 av samma årsmodell och kolla även andrahandsvärdet
Värdet på en bil rasar ju ganska markant så fort bilhandlaren skrivit över bilen på dig. Du behöver inte ens komma så långt att du hinner ens andas på bilen för att detta skall ske så det har väldigt lite att göra med att bilen har slitits på något sätt – det enda som räcker är att det i bilregistret står en “riktig” ägare.
Men du, om det där initiala prisfallet är ett problem så har man helt enkelt för mycket pengar. Tycker man att det är värt att slänga ut 100tkr efter 100tkr för att ligga på topp så gör man det.
För normala användare tror jag snarare det hela kokar ner till vad som fungerar för en och vad som inte fungerar, så enkelt är det. Har man inte 750tkr att lägga på en bil så blir det inte en sådan bil heller, sen kan Tesla-fantaster böla hur mycket de vill om hur prisvärt det är. Har man inte möjlighet att lösa laddningen på ett praktiskt sett så går allt vad elbil heter fetbort, sen kan elbilsfantaster böla hur mycket de vill om hur praktiskt det funkar för DEM.
Om batteriet kommer ledigt vara OK efter 100 000 mil så är det ju lite märkligt att tillverkaren inte verkar ställa så vidlyftiga garantier på det. Hade det varit så “ledigt” så hade det ju inte varit ett problem att ställa garantier. Notera att vidlyftiga garantier kan vara ett säljargument, det kan vara vad som gör att någon skeptiker ändrar sig och väljer elbilen trots allt.
När det gäller andrahandsvärdet på en bil man köper idag så är det ju värdet när man säljer den som är intressant.
Så, om 5 år, hur många kommer att vilja köpa en bränslebil jämfört med elbil? När laddinfrastrukturen har byggs ut, och det troligen inte byggs några nya bensinmackar, speciellt inte i storstadsområden där MP har inflytande. Titta på Norge, de ligger kanske 5 år före oss i tid. Det kommer att styra andrahandsvärdet. Speciellt som andrahandsköparen då troligen kommer att åtminstone ana ett tankningsproblem 5-10 år bort i tiden.
Jag hade en 2-taktare som min första bil, och runt 10 år efter att Saabs sista 2-taktare rullat ut från fabriken så försvann de sista pumparna med möjlighet till oljeinblandning (så man var tvungen att räkna och blaska med flaskor istället), vilket jag skulle säga är en indikation på hur framtiden kommer att se ut. Bilar som inte tål E10-bensin eller HVO blir antagligen först att få problem.
Om jag går till mig själv så kommer andrahandsvärdet på bilen rätt långt ner på listan när det gäller kriterier som jag går på. Detta av den enkla anledningen att när jag köper bil så tänker jag att det är något man köper för att ha en längre period och därmed blir andrahandsvärdet av ganska medioker betydelse.
Det som kommer som absolut nummer ett på min lista på kriterier är ju “funkar den för mina behov?” och jag tror att alla andra är rätt lika mig på den punkten. En annat kriterium som kommer ungefär lika högt upp är “har jar råd med bilen?”.
När du talar om 5 år fram i tiden så antar jag att du gissar att det är 5 år fram och att det är det efterföljande som är det viktiga. Naturligtvis så är det ju hur infrastrukturen ser ut som är viktigast för folks val och inte att det råkar vara 2028 hoppas jag.
Om du med laddinfrastruktur menar laddstationer, dvs motsvarande bensinmackar. Jag tror att det är för många ungefär lika relevant som hur pass chipsutbudet i nordkorea ser ut. Att ladda en elbil tar helt enkelt för lång tid för att det skall vara praktiskt att köra till laddstationen för att ladda, funkar alltså inte. Funkar: att ladda hemma, att ladda på jobbet och såvida du inte i infrastrukturen inräknar det så är du helt snett på det.
Tja, på Youtube 2022-02-07 laddade Björn Nyland en Model 3 med 75kWh batteri, på en 250kW-laddare, från 10 -> 50% på 12 minuter och 10% -> 80% på 25 minuter. Än så länge är så kraftiga laddare ovanliga, dock.
Till skillnad från en bensinmack behöver du inte vara närvarande underladdningen eftersom laddkabeln oftast är fastlåst när du laddar, och du kan ha koll på laddningen på din telefon. En sådan laddare utanför en galleria eller matbutik där du har ärenden till kan nog redan idag duga för de som inte kan ladda på jobbet eller hemma.
Eller så kan du ladda på en lite långsammare publik laddstolpe i närområdet hemmavid.
Man behöver inte tänka att man ska till en bensinstation för att ladda, för laddstolpar är inte begränsade av att gräva ner tankar och underhållet av dem.
Bensinstationsliknande anläggningar har dock sin plats på långturer.
Naturligtvis är inte allt detta på plats i den omfattningen man skulle vilja, men med en titt på Norge, som hade samma andel el-nybilsförsäljning 2018 som Sverige hade 2022 och Norge förutspås ha 90% 2023, kan man nog anta att det kommer se radikalt annorlunda ut om 5 år.
Av världens totala bilproduktion 2022 är 10% rena elbilar, så om man använder Norges siffror som måttstock ligger Sverige antagligen 3 år före världsgenomsnittet.
Min framlidna svärmor lär ha häpnat över att ett par nya skor kunde kosta över 50 kronor.
Det är tiderna, förstår Gustafsson, tiderna och televisionsvågorna (populärkulturell referens kring jul).
Låter som att du är lite för helsåld på elbilar för att se verkligheten som den ter sig för fölk.
Om någon behöver gräva ner tankar, trolla med knäna eller offra fårtestiklar till högre makter för att bygga en mack är för bilisten egalt. För honom är det ett ställe där man kör till, betalar, stoppar in en mackapär i bilen, väntar och sen kan man köra 50 mil till, punkt. Därvid funkar det ganska illa om detta stället kräver att man får vänta en timme eller om det bara är en halvtimme, det funkar inte helt enkelt med de flestas förväntningar på vad ett bilägande skall kräva av ens tid.
Att ursäkta sig med att man kan använda den där timmen det tar att tanka med att kunna göra ett 5minuters ärende under tiden man väntar duger också rätt illa. Dessutom så förutsätter ju det att parkeringsplatsen där man skall utföra ärendet har lediga platser för laddning när man kommer.
Och en publik laddstolpe i närområdet funkar också rätt tveksamt med mindre än du förväntar dig att man strösslar deluxe med sådana.
Och dessa grundläggande krav på infrastruktur förväntar jag mig inte förändras inom vare sig 5, 10 eller 25 år. Det är ju snarare så att folk ställer högre och högre krav på bekvämlighet. Jag tror att något annat än att man laddar hemma eller på jobbet har svårt att vara ett godtagbart alternativ.
Jämför med internet lite grann. När jag började med det hemma så hade på 90-talet så hade jag turen att få ethernet direkt in i min studentlägenhet, men sen när jag flyttade till “riktig” lägenhet så var det inte lika självklahet, men nu så är det väl så att man som hyresgäst förväntar sig att det finns framdraget. Samma utveckling kommer nog ske även när det gäller laddmöjligheter, men som sagt vi är inte där än.
Och i och med att vi inte är där än så funkar inte elbil för en stor del av befolkningen. Så är det bara…
Jag är överens med dig att vi är inte där än. Men vi är inte överens om hur snabbt det kommer att gå, och jag stödjer det inte på vad jag tycker, utan på hur statistiken ser ut. Uppenbarligen byter många till elbil i dagens situation, och statistiken bryr sig inte om vad jag tycker, eller hur såld jag är på elbilar.
Mängden laddstolpar kommer att växa i takt med att det blir fler bilar, men när alla tycker det fungerar bra är öppet, men i Norge så är nu nya icke elbilar satta på undantag. Och medan elbilspriser är på väg ner så är priset på bränslebilar på väg upp beroende på ständigt ökande emissionskrav.
Just nu så kan man säga att det är bara Tesla som ser ut att ha en solid plan för man bygger, servar, uppgraderar och finansierar utbyggnaden i takt med bilförsäljningen (speciellt om man tittar utanför Sverige).
Mercedes har precis deklarerat att man kommer att bygga ett eget laddnätverk med 10000 snabbladdare vilket kan jämföras med Teslas 40000 existerande snabbladdare. Sent ska syndaren vakna.
Det räcker inte att bara sätta upp laddstolpar, vi behöver byta ut hela elnätet, då det inte är byggt för snabbladdning.
Det finns flera laddställen, där det startas upp dieselelverk, när alla ska ladda samtidigt.
Bara glöm, att det kommer bli en snabb utbyggnad.
Antalet körda mil per år med den svenska personbilsparken är drygt 6 miljarder mil per år. Anta 1,6 kWh/mil så får vi runt 10 TWh/år. Hushållens totala förbrukning är c:a 100 TWh/år, så det skulle betyda 10% ökad belastning. Om man antar att man byter 10% av bilarna per år till elbil (dvs. alla nya bilar är elbilar) betyder det en expansion relativt hushållselen på 1% per år.
Om man sedan tittar på snabbladdare så använder en del snabbladdare redan idag batterier (dels för att minska belastningen på nätet, dels för att optimera elpris/abonnemangskostnader) – så det kommer att lösa sig kommersiellt om nätet är klent, finns det pengar att hämta kommer det att lösa sig.
Så jag har svårt att se att just detta skulle vara ett stort problem.
På mitt jobb så kan jag välja mellan tjänstebil eller lönepådrag med 7 000 kronor för att kompensera för egen bil, så alla bilar som kostar mindre än 8 000 (före skatt) går jag plus på.
Ska vara 8 000 i båda räkneexemplen.
Volvo XC40 har väl okej förbrukning på landsväg men kör man motorväg så drar förbrukningen iväg rejält och man får väl ut ca 25 mils räckvidd om man håller sig inom lagen
Var menat till en kommentar längre upp….
Värt att notera är att samtliga Tesla-modeller kostar 9180 kr mer än de priserna som kommunicerades ut i fredags. Det tillkommer nämligen en “Destinations- och dokumentavgift” på det beloppet, och det är inte förhandlingsbart. Kan tyckas vara en bagatell men bilarna går i alla fall inte att köpa för de kommunicerade beloppen. Med det sagt är priserna konkurrenskraftiga, men det är ett irritationsmoment när priserna inte stämmer.
Med en lastvikt på 315 kg så betyder det att man måste titta på sitt bagage om man åker långt på semester.
Men som ensam förare är det ingen risk ialla fall för hur ofta kör man 315 kg last. Den har ju krok också…
Skidbox+skidor = 50 kg.
Kläder och övrigt 50kg
3 passagerare(tonåringar) 3×75 kg = 225 kg. Pang, där åkte man på rejäla böter.
Blev nyfiken på om det verkligen kunde stämma. Men så verkar inte vara fallet. Vet inte om man får posta länkar här så skippar det men en användare på teslaclubsweden har 565kg lastvikt på sin ModelY tillverkad februari 2022. Dvs mer än Volvo XC60 som har 529kg lastvikt.
Det är nog Standard och Long range /Performance varianterna det skiljer åt.
Lastvikten är (fordonets totalvikt) minus (fordonets vikt +förare) = tjänstevikt.
En anledning att välja en enklare modell alltså. Dragvikten är densamma.
Skall tillägga att det gäller för i princip samtliga elbilar.
315 kilo lastvikt (last+passagerare) gäller alltså för Modell Y Long Range AWD som har större batteri och dubbla motorer. Det är säkert så att dessa väger 565-315 = 150 kg mer.
Så behöver man köra tunga stenar , men inte så långt fungerar Standard bättre. Annars rekommenderas bromsat släp, den får dra 1600kg då. Fast frågan är hur långt man kommer 🙂
Det stämmer inte att Tesla Y LR AWD idag bara har 315 kilo lastvikt. Det var däremot tyvärr något som de första versionerna av Y begränsades av och som man behöver vara uppmärksam på om man letar en begagnad. Runt årsskiftet 2022 utökades lastvikten till 565 kilo.
Drabbar nog inte nya ägare utan de som fick de första. Svårt att hitta på nätet men jag hade läst någonstans om den ökade lastvikten (inte i länken) som jag drog mig till minnes.
Sökte på model y 560 kg och fick träff på biluppgifter.se på någons Model Y där det står 560 kg lastvikt.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=53&t=29239
315 kg gäller bara för årsmodell 2021, modell Y av årsmodell 2022 och framåt har 560 kg lastvikt.
Jag råkar att ha en -21 så den punkten retar en del, även om det inte är ett praktiskt problem i vardagen.
315 kilo gällde endast första batchen hösten 2021. Sedan gäller 565 kilo lastvikt.
Storleksmässigt är väl Tesla Y mer som en Volvo V40? Jag tänker för en familj.
Nej, den ligger ungefär mittemellan XC60 och XC90. Du kan få tre sätesrader till modell Y….
Verkligen inte. Den är en gnutta bredare och längre än XC60 (2022) och lite lägre.
Förstår jag måtten rätt så har Y mer volym bakom sätena (5-sätes) än XC60 och även när de fälls ner. Y har ju en stort hål under golvet bakom motorn. Plus frunken på 117 liter.
För en familj, om du behöver bagageutrymme, får du jämföra med en XC90. Finns massor av utrymme i en Model Y.
Se foton på https://cornucopia.se/2021/09/model-y-teslas-basta-bil-hittils-kommer/
Såg en Volvo-On parkering i ett studentområde, genialiskt.
Inom en viss Urban grupp med lådcykel borde detta segla upp som alternativ på bred front, till egen bil.
Kanske kan vara intressant med lite norsk statistik?
År Nybilsförsäljning Andel av total bilpark [1]
2016: 15.7% 3.7%
2018: 31.2% 7.1%
2020: 54.3% 12.1%
2022 Jan-Sept: 77.8% 18.9%
2022 Jan-Dec: 79.3% [2]
2023: 90% [2]
[1] https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/
[2] https://ofv.no/aktuelt/2023/stor-interesse-for-bil%C3%A5ret-2022-og-ofvs-prognose
Kanske ska nämnas att ingen (?) betalar listpris för en Volvo. Jag beställde rätt nyligen en XC60, “Plus” med lite extra och betalade precis över 600 inkl vinterdäck. Plus tycker jag var väldigt fint utrustad med helläder, glastak, bra ljud mm mm. Sen börjar den helt klart bli gammal.
Hade gärna kört Tesla men får inte in en vettig hundbur till min rätt stora hund. I en XC60 går faktiskt ex en Variocage XL in.
600…. för en fossilare….
Nåja. det är ju dina pengar 😀
Förmånsbil, betalar bara förmånsskatt.
Och hybrid så klart, klarar väl 90% av resorna på el.
Listpriset används ju i stort sett bara för att beräkna förmånsskatten.
Kanske inte är listpris men högt pris får man tydligen betala online för Volvo. Komiskt hur de försöker. Var det en väldigt dyr webshop att bygga? 😉
https://carup.se/volvokunder-blir-blasta-pa-10-000-tals-kronor-vid-natkop-hos-volvo/
Själv har jag ställt mig i kö för en Aptera. 160 mils räckvidd som mest. Solpaneler som laddar batteriet. 0 till hundra på 3,5 sekunder. Tvåsitsig och trehjulig. Moduluppbyggd så att man kan reparera själv. Rostfri. Pris mellan 25.900 – 46.000 USD.
aptera.us
Solcellerna räcker kanske för att hålla bilen sval en varm solig sommardag vid stranden. Knappt 700W som max.
Nope! Du glömde den låga vikten 816 kg och strömlinjeformen på 0,13. Läs på! En dags laddning sommartid blir c:a 30 km här uppe i norden. Neråt medelhavet blir det 50 km.
Jag tror att vi ser framtiden här då bilen är ett helt nytänk. Något som stör en hel del med kommentarer utan substans.
Plus att det är en del Tesla delar i bilen samt att nyligen gick en stortupp från SpaceX in i styrelsen. Skulle tro att Tesla är nyfikna på om designen går att sälja och kanske sen går in om den blir en framgång.
Jag har varken nämnt vikt eller CW värde. Inte direkt första bilen med solceller på taket. Finns redan bilar med solceller på marknaden.
Hursomhelst en intressant bil, men knappt 700W vid solen i Zenit är inte speciellt mycket. Undrar vad priset landar på i Sverige?
Själv är jag lite nyfiken på just Aptera, men känns som att solcellerna är bättre att placera i bra vinkel på något hus- eller parkeringstak. Slösigt att montera dem i suboptimal vinkel. Och egentligen slösigt att använda dem i mörka och kalla Sverige också.
Men det finns annat slöseri och det går säkert att vänja sig vid att inte behöva ansluta laddsladden på hela sommarhalvåret (jaja… någon gång behövs det säkert).
I övrigt tycker jag det är helt rätt att gå mot lättare fordon, men det är lite av ett fångarnas dilemma säkerhetsmässigt. Tyngre bil är säkrare för de som sitter i den på bekostnad av medtrafikanterna i lättare bilar.
Vet inte om jag skulle vilja köra en trehjuling på snöiga och isiga norrlandsvägar heller, men är inte påläst på vad det blir för effekt att ha ett hjul färre/att ha ett hjul i mitten när det gäller ESP, etc.
Precis, bättre att lägga solcellerna på något tak. Solceller på bilar är mer av en gimmick. Tveksamt man får igen den extra kostnaden på bilens livslängd, många har ju dessutom garage/carport som parkering.
Ökat vikt på bilar är tyvärr ett otyg. Så jag gillar tanken med att bygga lätta bilar med lågt CW
Chassit är gjort av kevlar och kolfiber och skall vara uppbyggt på ett mycket krocksäkert sätt. Krocktestet skall visst bli utförd under den närmaste tiden så vi får se.
Solcellerna kommer att kunna bytas ut på ett enkelt sätt allt efter teknikens utveckling.
Detta gäller för övrigt hela bilen då den är modul uppbyggd och utslitna delar byts ut allt efter som. Den kan med andra ord bli väldigt gammal.
Ett nytänk även där vilket kan ses som början på att ta sig bort från köp, slit och släng samhället.
Återstår att se hur krocksäker den blir. Hursomhelst så dina medtrafikanter kör med 2,5ton bilar så spelar fem stjärnor mindre roll vid frontalkrock. Alla krocksäkerhetstester är relativa vikten på bilen (såvitt jag vet). 47% verkningsgrad på solceller har mätts upp i labbmiljö. Dagens mest effektiva celler ligger på knappt 25%, sen har du vinkel där i norr som sänker effekten. Men en solig dag med uppgraderade solceller om 10 år kan du nog få ut som Max 800W. Som sagt en gimmick och alternativen är betydligt mer kostnadseffektiva. Blir nog ingen hit i kombi/SUV landet Sverige. Att den byggs av tesla delar får nog anses negativt vad gäller kvaliteten.
@Mjau
Värst vad du vill bråka då! 😀
Euro-NCAP?
Sägs bli bra men ej testad (vad jag kunde få fram), dock inte så kul att krocka med 2,5ton SUV ändå. Då spelar 5 stjärnor mindre roll.
Dags att byta bilen snart. Känns som det är läge att importera en Escalade Hybrid så man känner sig miljövänlig.
Glöm inte att vi har vinter med snö, is slask som Volvo är/var byggd för. Känns tryggt att gå ut till bilen utan att bry sig om väderleksrapporterna. Min sambo har en Volkswagen. Då känns det bra att ha Volvon för att lämna o hämta på VW verkstaden. Det finns ett skäl till att svenskar gillar Volvo. Men det förstår kanske inte nästa generation. Dom som tittar på Youtube i stället för Svt. Dom som tror att månlandningen aldrig ägt rum. Tiderna förändras.
Min förra bil var en Volvo V60 2020 och jag har nu bytt till Tesla. Det går hur bra som helst. Värmen är helt suverän. Fyrhjulsdriften fungerar bra i norra Dalarna där jag bor.
Var i Dalarna under nyår med min Tesla. P-sensorerna frös och kunde inte användas under hela vistelsen. Frunken frös fast. Fönstren frös fast. Ingen regen. Lång bromssträcka pga vikt. Hjulhusen packade med snö. Oskyddad backkamera som knappt gick att använda. Nervös AWD. Designad i Kalifornien.
Varför slog du inte på värmen och avfrostning innan du skulle använda bilen? Går att göra med appen. Går även att förkonditionera så att du får regen från början vintertid.
Själv har jag inte satt mig i en kall bil på fem år.
Vaddå, funkar inte regen om det är för kallt?
Det är bara en bugg med värme via appar, man måste ju komma på att slå på värmen. Oftast kommer jag ut till en kall bil och tänker,fan nu har jag glömt att slå på värmen via appen. Jag väntar på en app med AI som fattar att jag ska åka iväg om tio minuter. Min hund brukar fatta att jag är på väg så hur svårt kan det vara för lite AI, så får man lite verklig nytta av AI
Magnus: Batteriet behöver vara lite varmt för att kunna ta laddning. Annars har regen inget att mata in i.
Jag kommer aldrig köpa en modern bil. Allt är så jäkla plastigt och pissigt. Jag testkörde en xc60 ett tag, den drog för jäkla mycket. Volvo är inte vad det en gång var. Och volvos fejksuvar är inte fyrkantiga, de är äckelmjuka med värdelöst lastutrymme.
Jag bor “mer” lantligt än LW, har också djur, och kör på en del stökiga grusvägar och maskinvägar. Jagar också en del, och fiskar (dvs kör båt på släp till sjöar och strömmande vatten med tveksamma ramper). Så för mig var valet enkelt. En första generations isuzu trooper där jag bytt motor från ilsken rakfyra till törstig LS v6:a. Rationellt, njae. Men kul. Och funkar bra för mig. Egentid för rostlagning är en bonus. Och inte mindre än FYRA askkoppar! Ha! Det får man inte i en tesla! (Finns kanske som tillval?). Dessutom låter det för jäkla gött när man stänger dörrarna. Ska ha den till jag dör.
Underhåll är ett aktivt livstilsval.
Haha! Påminner om mitt bilval: 5-dörrars i lagom storlek med 5,5-liters handbyggd sug-V8! -Känslan och rariteten
klår dagens lap top på hjul. Kräver sitt underhåll, javisst, men det är det värt i min bok! Används året runt. 🙂
Haha, påminner om en dänga för längesen: “Volvo! Volvo! Jag vill ha en Volvo! En Volvo med en åtta i!”
Var det du? 😉
Jag hade plats för en fyraliters 1UZFE-V8 från toyota men då jag knappt fått in ett rakblad mellan motor och torpedvägg. Och vette fanken om växellådan (som jag redan bytt synkroringar på) skulle palla. Nästa grej blir iaf att sätta stel axel fram.
Känns som att Tesla känner hotet från de traditionella tillverkarna, får se hur det går framöver.
Jadu, de traditionella bör nog inte hålla andan medan de väntar på bättre tider.
Eller omvänt. Det hela handlar om att bygga volym att sprida ut sina kostnader över.
Min uppfattning att det blir mer och mer IP i bilarna, så att volymen (även kumulativt, då det är den som bygger effektivitet) blir allt mer utslagsgivande. Och om vi leker med tanken att den volym tillverkarna har på fossilbilar blir allt mindre relevant så är kanske Tesla att betrakta som världens största biltillverkare.
Tesla har haft enorma vinster per bil, till skillnad från andra som nog inte blir feta (kanske magrar av rent ut sagt) på att bygga elbilar. Och de säljer väl flest batteribilar, åtminstone i övre prisklasserna.
Vad vi får se framöver är nog vissa överbelånade andra tillverkare som inte satt fart i elomställning kommer reduceras kraftigt.
Lars, vore intressant att höra vad du tänker kring BYD. Det är ju trots allt största EV-märket i världen i antal bilar sålda, säljer batterier till bl a Tesla, har investerare som Buffet och har på kort tid tagit rejäla marknadsandelar i många västerländska marknader. Kommer det bli strul med kvaliteten och kollaps eller kommer BYD bli elektriska Toyota?
Man får komma ihåg att de är största märket när man räknar in plugin-hybrider också. I rena batterielbilar bygger och säljer Tesla fler.
Ok, tack för info, kände inte till det. Fortfarande intressant att än har inget märke lagt sig billigt nog med kvalitet för att bli världens nya folk-elbil. Här tänker jag att BYD har goda chanser.
Detta visar ju att det finns rejält med luft i bilpris, att bygga batterier och elmotor måste vara billigare än att bygga en Diesel/Ottomotor med mekanisk drivlina, subventioner till elbils inköp är rätt att ta bort nu
En elmotor är garanterat billigare än en förbränningsmotor ja, men batterierna är fortfarande en stor kostnad även om den kryper nedåt.
Och utvecklingen, en elmotor kanske är billigare än en diesel, men kostar mer att forska fram.
Vad är metal värdet i ett batteri?
Man kan få en Dacia för 100 papp, så det är inte speciellt dyrt med mekanisk drivlina heller.
Då är du en väldigt bra förhandlare vid köp?
Fast för 1 år sedan kunde man köpa en Lada Niva för ~120k har jag för mig annonserna låg på.
Hur funkar förresten “parkeringssensorer via kamera” nu när radar/ultraljudssensorer är borttagna på nyare Teslor (kanske inte alla)?
Det är borttaget på alla.
Det funkar inte alls då funktionen inte finns.
Själv hoppas jag på att utvecklingen gör att jag kommer att kunna byta bil i “mitt intervall” om 2-3 år. Dvs en kombi som verkligen sväljer utrustning, som kan ta cyklar och kajaker på taket och som får plats med ordentlig hundbur som kan surras fast i riktiga lastöglor.
Kör en Octavia nu (som kostade 200k ny) som har allt vi behöver. Får se hur länge den håller. En plug-in hybrid som kan klara 3-5 mil på el vore nice, men jag håller inte andan i väntan på det.
Kör drygt 600 mil om året.
Om du kör så lite har du extra mycket att vinna på en elbil över en hybrid. Googla “tesla service-intervall”.
Min V60 Recharge (plug-in hybrid) från -21 sväljer utrustning bra nog för vårt användande, den har riktiga lastöglor med. (vi har ingen hund, så du får kolla spec för att se om din hundbur går in)
Vintertid så kommer jag (baserat på föregående vinter och innevarande) ca 4 mil på el, sommartid kan jag kräma ur ca 6 mil om jag verkligen försöker. Regenereringen lägger på en hel del extra räckvidd ska tilläggas.
Grymt av Tesla att sänka priserna kommer gynna oss bilköpare, men orsaken är troligen att dom säljer för dåligt då dom byggt ut produktionskapaciteten mervän efterfrågan
Efterfrågan finns, till rätt pris. Deras mål är ju klart att sälja väldigt många bilar per år och inte tjäna mest per bil.
De vet att de kan ordna efterfrågan när det behövs, det är inte en eftertanke. Senaste åren har de ju arbetat för att begränsa den genom att dra upp priserna.
Sen har det ju varit väldigt bra efterfrågan men i USA gick ju folk och drog sig till efter nyår för att få skatterabatten (så för att inte bli ståendes med en hel månads produktion gav de rabatter i december). Det är väl något som drabbade alla elbilstillverkare att folk inväntade detta.
I.o.m att det blir bistrare tider ekonomiskt och att de skalar upp sin kapacitet så var det nog inte just i detta nu något stort problem med efterfrågan, däremot skulle det nog blivit det senare under året. Speciellt efter att IRS (skatteverket) vid nyår kom fram till att en SUV inte är en SUV eftersom den inte har rätt antal säten i Teslas fall…
Genom att sänka priset drastiskt så kan de i USA låta kunderna dra nytta av detta direkt samt det ger rubriker överallt. Nu vet “alla” att Tesla är billigare. Småsänkningar skulle nog lett till att folk inväntar nästa sänkning hela tiden.
Har ett par KIA hybrider och en Mustang. Visst har jag kollat på rena elbilar men ingen av dessa funkar för mig pga räckvidden. Då jag dessutom inte är särskilt laglydig vad gäller hastigheter så skulle en elbil tappa för mycket i de farter jag använder… Ok kör man fort behöver man även tanka en bensinare men det tar ca 5 min att få full tank och inträffar med Mustangen efter ca 45 mil i 140/150 på motorväg. Med Kia får jag uppåt 80 mil men klart tråkigare förstås. Vilka elbilar klarar detta? Dessutom ingen större skillnad vintertid. Men om ett par år är det nog läge att skifta till el. Det enda jag då kommer att sakna är ljudet från V-8
Vad var så farligt i mitt inlägg att det måste godkännas ;-))
Jag ser inga som kommenterar försäkringar och reparationer på Tesla. En bekant kollade försäkringar för Tesla och de låg på ca 30 000 kr för Tesla för helförsäkring. Övriga elbilar låg mer i paritet med med bensinbilar.
På 3 år har lägre priset för Tesla ätits upp av försäkringspremierna, sedan tillkommer dyrare reparationer etc.