Tesla sänkte precis priserna kraftigt på sina mellanklassmodeller Model Y och Model 3. SUV:en Model Y är nu billigare än exempelvis VW ID.5 och ID.4, BMW iX1 och Volvo XC40 och Volvo C40. Prissäkningarna är upp till 150 000:- SEK per bil.
Prissänkningen kommer lägligt fjorton dagar efter sista leveransen av bilar förra året den 30:e december, då Tesla har fjorton dagars öppet köp där man kan lämna tillbaka nycklarna och få tillbaka pengarna.
De nya priserna i Sverige är 539 900:- SEK för Model Y med bakhjulsdrift, 629 990:- för Model Y Long Range AWD och 729 990:- för Model Y Performance. För Model 3 är priserna 519 990:- med bakhjulsdrift, 609 990:- SEK för Model 3 Long Range AWD och 679 000:- SEK för Performance. Priserna gäller grundutförande, vilket är en vit bil utan dragkrok, med svart inredning och utan den så kallade autopiloten. Tillägg: Tydligen ingår dragkrok som standard i Model Y vilket med 14 000:- SEK för en dragkrok på Model 3 ger dem nästan samma pris för de billigaste modellerna.
Detta kan jämföras med exempelvis Volvos betydligt mindre XC40 Recharge, som är i storleksklassen under Model Y och i grundutförande kostar 581 000:-, eller den ännu mindre C40 Recharge för 599 000:- SEK.
Andra bilar man kan jämföra med är BMW iX xDrive40 för 990 900:- SEK eller den ännu mindre iX1 xDrive30 för 640 500:- SEK.
Till och med Volkswagens elbil ID.5 kostar från 609 900:- SEK och ID.4 från 584 900:- SEK. Även Skoda Enyaq och Audio Q4 Etron kostar nu mer än en Tesla Model Y, som enligt min recension antagligen är den bästa elbilen för och på den svenska marknaden givet svenskarnas preferenser (dvs SUV+dragkrok).
Frågan är om vi nu ser ett inledande priskrig på elbilar och hur stora lagren av osålda bilar det finns i pipen framöver. Med det borttagna elbilsstödet, vilket för de billigare elbilarna nästan dubblar månadskapitalkostnaden och hos de högre modellerna ökar det med 30-40%, så har antagligen nya beställningar stoppat upp. Tillsammans med tvärstopp i ekonomin står rimligtvis elbilsbranschen inför ett stålbad när man inte längre kan drivas på permanenta krisräntor och noll i kapitalkostnader. Elbilar byter som bekant kostnaden för bränslet mot kostnad för kapital (=billigare bränsle, men dyrare bil).
Nu är det dock hela Europa och även i USA som Tesla kapat priserna brutalt, så det är inte den slopade svenska elbilsbonusen som är orsaken, utan det sägs vara lagstiftning i USA som kräver en viss prisnivå för stöd.
Antagligen lite surt för den som köpte sin Tesla Model Y eller Model 3 innan årsskiftet. Prissänkningarna är i storleksordningen 100 000 – 150 000 eller mer än det slopade elbilsstödet nu när bonus-malus har förvandlats till malus-malus. Prissänkningarna slår också rimligtvis mot andrahandsvärdet och drabbar egentligen därmed alla elbilsägare oavsett märke i form av värdeminskning på andrahandsmarknaden.
Så får vi se om övriga elbilstillverkare har marginalerna att sänka priserna motsvarande. De kan ju alltid höja priserna på servicen och ta tillbaka på gungorna det de förlorar på karusellerna. Till skillnad mot Tesla kräver de ju serviceprogram.
I övrigt kostar det bara handpenningen om en tusenlapp att häva en bokning hos Tesla om man av någon anledning blir inlåst i gamla priset, men rimligtvis kommer Tesla sänka priset även på tidigare lagda men ännu ej levererade beställningar.
81 kommentarer
Det här var inte helt oväntat. Tesla hade producerat nästan 90.000 fler bilar än man sålde ifjol. Och med upprampningen i nya fabrikerna måste man få ut bilarna
I bilbranschen säger man att det absolut sista man gör är att stänger fabriken. Det är tecken på att man misslyckats totalt.
Så har man komponenter bygger man bilar och tar förlusten mot kund istället. Då bygger man iaf marknadsandel och får in folk i eftermarknaden.
Med det sagt är det i dagsläget svårt rekommendera en annan bil än en Tesla.
Tesla har rimliga leveranstider.
En låg prisnivå
Och även om man inte är direkt premium vad gäller kvalitet och körupplevelse i 3 och Y så är drivlina, batteri och laddnätverket branschledande
Skulle hävda att min upplevelse av inredningen i Y är mycket positiv.
Med den nya prislistan så är jag helt enig om att en Tesla 3/Y (förmodligen ännu mer Y) är det tveklöst bästa valet.
Innan hade jag sagt Ioniq 5 (som jag även ägt) likt en Tesla 3. Nu är jag mest glad jag tog senaste bilen på privatleasing, för detta innebär ju såklart en slakt på andrahandsvärdet. Strategin – Mjuklandning med elbil som buffert försvann precis.
Idag är jag rätt nöjd över att “sitta fast” i ett (relativt billigt) leasingkontrakt 1.5 år till, för ett par månader sedan var jag sur över att jag inte köpte istället för att leasa pga: läst tonvis med anekdoter om folk som sålt beg elbil med vinst. 🙂
Nu förutsätter du ju att det verkligen kostar typ 440 000 kr att producera en Model 3 med leverans till slutkund. Vilket inte alls är fallet. Vid en ganska rimlig volym är den faktiska komponent- och arbetskostnaden typ en tredjedel. Sen kan du lägga på en tredjedel i R&D om du vill trycka ner vinsten. I storleksordningen en miljon bilar per år är R&D betydligt lägre. Men biltillverkare har svart bälte i att hålla upp reservdelspriserna extremt högt för att dölja den faktiska kostnaden de betalar per artikel.
Tesla är en elbil inte en fossilbil.
Gamla volvoismer stämmer inte längre
Räkna med att på en bättre elbil är batteri och drivlina på 200-300.000 bara i materialkostnader.
En gammal fossilvolvo är en plåtlåda för ett par tiotusenlappar som man säljer med extrem vinst. 😉
Tesla bygger nog inte dessa med någon förlust. Efter den enorma kön senaste 2 åren har de ju höjt och höjt, så de har marginal på vad råvaran kommer kosta 12+ månader framöver när bilen ska byggas, samt för att hålla i kön. Vilket lett till enorm vinst per bil.
Puckeln verkar försvinna i.o.m. att produktionen ökat och det är dystrare tider.
Sen är väl inte alla 90k osålda. De har ju slätat ut leveranshysterin vid kvarten en del. Med ständigt ökande produktion och att skeppa dem från andra kontinenter så kommer de ju ha en stigande differens på producerade och levererade bilar i absoluta tal.
Ja, det här var ju lite surt när man tog leverans av en MYSR innan årsskiftet.
1000 supercharger-mil och bonus dämpar ju smällen något.
Fin bil oavsett, ska inte gråta över spilld mjölk.
Tror inte dagens prissänkning spelar roll för vad en Model Y kostar ny om 3 år iaf och därmed vad du får i inbyte. Det kommer 10 prisjusteringar till från Tesla fram tills dess.
Bryr man sig om pengar så spelar det såklart stor roll. Det försvann ju drygt 100k över natten, många sålde sin Y med runt 100k vinst innan de tidigare prishöjningarna.
Tiden då man kunde göra vinst på en Tesla eller annan elbil försvann i höstas. Men det är rätt att han inte får tillbaka de pengar han betalat för bilen, eller en del av dem, men de var redan borta tänker jag.
En annan elbil som har ett ok pris är Audi Q8 e-tron som startar på 770 000 jämfört med Volvo EX90 som startar på 1,2
Får vi se ett priskrig nu på elbilar?
Men med en audi måste du väl betala extra för att få med saker som lysen, stol, vindrutetorkare.
De flesta andra elbilar är fullutrustade utom de “europeiska premiummärkena”.
Köper man en tesla eller en asiat slipper man betala för minsta lilla funktion utan det ingår en bra utrustning.
Den är hyfsat utrustad, men man lägger gärna på paket så den blir dyrare men är mer premium än Tesla Y och 3, ska jämföras med dom andra premiumbilarna inkl Tesla S och det är nog den enda som ligger under 1 mille.
Tror att vi får se prissänkningar överlag på elbilar även på premiumsidan
Audi Q8 e-tron börjar på 908.000….
Ja – det är liknande priser. Mestadels för att vi bara sett Volvos topmodell än så länge.
Fel pris av mig ska vara 799 000 https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/audi-uppdaterar-e-tron-blir-q8-e-tron/
Kan vara bra kolla på audis sida istället för en gammal artikel….
Nu börjar Teslas produktionsvärdegrund ge effekt. Kommer bara att fortsätta, om 3 år sker samma sak igen. Plötsligt känns den övervärderade aktien inte så övervärderad längre, och då även pga att värderingsbubblan spruckit såklart.
https://www.youtube.com/watch?v=FE7OUGC4OB8
Rekommenderar att kolla på den där om ex. Teslas värdegrund, har svårt att se traditionella företag springa efter i första taget.
Nja, lägre vinst per bil osv leder ju inte till högre värderad aktie.
Nej, men en kronisk produktionseffektivisering >> konkurrenterna ger en högre värderad aktie.
Man kan ju vända på det tillgången på Tesla är större än efterfrågan så dom måste ge sig in i ett priskrig
Hade i princip gett upp att köpa elbil när vår nuvarande billiga leasing på en e-niro går ut (om 1.5 år ca), priserna har verkligen tokrusat senaste året. Skoda Enyaq iv80 kostade exempelvis 550k när den lanserades 2020, kostar idag 640k i instegspris.
Många större tillverkare har ju hunnit få fram helt ok elbilsplattformar så de ligger bättre till idag än för fem år sedan men nu blir det till att hänga med i konkurrensen. Ska bli intressant att se vad som händer, det är många direkta konkurrenter till Model Y som nu är markant dyrare än just Model Y.
Som alltid när bloggaren nämner dragkrok blir jag kränkt å till det grövsta.
Kan vi lista här argument varför man inte ska ha dragkrok så jag får lugn i själen.
Jag kan börja. Kostnad, den kostar 7000kr som du kan spara in på en halvmiljons bil)
Lätt att invända mot drag om man har en andrabil i hushållet med sådan. Jag har haft dragkrokar på alla coupéer jag ägt, vilket nästan alla bekanta “protesterat” mot. “Hur i h-e kan man sätta på en krok på en sådan bil” (typ). Men att skaffa en SUV eller kombi blir aldrig aktuellt.
Har svårt med ditt argument med att kroken ser ful ut på en fin bil. De kostar väl 9000kr men då är kroken infällbar så den syns ej på fin bil när den ej används.
Läste en lista med problem som drabbar infällbara/löstagbara krokar. Hur man än gör blir det dyrt efter några år.
Fast monterad skall man ha.
Rätt där, fast monterad. Strunta i att grannen fnissar backom din rygg, han kommer ändå att vara den första att be om hjälp när han hans fruga köpt en jättedyr och fin soffa.
Besiktningen. Mike drop.
Självklart. Går det inte att regga en bil med krok faller den bort. Exvis är Mercedes AMG-modeller “inkompatibla” med dragkrokar. Gäller förmodligen även andra fossilbränslebilar av “prestandamodell”.
om du ångrar dig och vill sätta på dragkrok i efterhand är nu reglerna så att du får montera dragkrok utan att göra ombesiktningsregistrering eller va det nu heter.
Men bloggaren har rätt i att bisiktningsfirman är kinkig om du har borttagbar/infälldbar krok. Gäller att du har med och inte glömt den lilla nyckeln.
Tyvärr är det inte så lätt. Bilmodellen måste vara certifierad (CoC) från tillverkaren för att den skall kunna lagligt utrustas med krok. Är den inte det – även om det går rent tekniskt – blir det ett icke-godkännande vid besiktning.
Hmm ok, min lokala bilmek fixade och bilbesiktningen gav tummen upp. Men å andra sidan va de ju en så sexigt bil som Reault.
Vi har utfällbar dragkrok och de har inte sagt något om den på besiktningen, haft bilen i åtta år nu. Faktum är att de aldrig sagt något om något på besiktningen.
Näe, har inte fått klagomål heller fast den delbara satt fast, verkar som dom inte är så noga med det
Håller med en av poängen med bil är att kunna köra släppet och flytta runt saker. Allt annat går att lösa med cykel/tåg/flyg
Tvärtom! Du får argument för varför man ska ha dragkrok.
1. En dragkrok är billigare än en pickup.
2. Se 1.
…Noterade att man om man vill ha en modell S kan man välja mellan Yoke eller “vanlig” ratt. Jag befinner mig i en “utdragen” beslutsprocess (= tvekar med tanke på världsläget) men om det blir en elbil handlar det om något sedanliknande. Vilket begränsar utbudet. Nåväl. Ingen prio just nu.
En grej om man jämför konkurrenter till Model Y, tex:
Skoda Enyaq: 640 000 kr
Kia EV6: 640 000 kr
Ioniq 5: 560 000 kr
ID4: 560 000 kr, ID5: 590 000 kr.
Så ska man komma ihåg att de priserna är “utgångspris” före tillval och utrustning.
Dvs jämför man en Model Y RWD för 540 000 så blir det lite missvisande att säga att den är 20 000 billigare än ID4 för 560 000 eftersom det blir svårt att motivera att köpa en grundspecad ID4 för 560 000 istället för en ID4 för typ 595 000 med de tillval och utrustning du vill ha (dvs “dumt” att snåla 35k när man ändå lägger norr om en halv mille på en bil). Teslan är ju samtidigt “färdigkonfigurerad” när du har valt modell och version – du kan lägga på annan färg och andra fälgar typ men det är ju i min mening valfritt – alla features du vill ha ingår redan i priset. Så Tesla Model Y för 540 000 bir väldigt mycket mer prisvärt än om man tittar på anda tillverkares modeller som är något dyrare i sin grundkonfig.
Man måste också lägga till att Model Y spelar i en annan storleksklass än de där bilarna på listan. Framförallt koreanerna är inga drömbilar för de med barn pga synnerligen klent bagageutrymme.
Du har helt rätt Stoffe. Model Y är fullutrustad, det är bara kosmetika som fälgar, klädsel och färg man kan välja. Dragkrok ingår rent av som standard.
Men jag kan inte hålla på och konfigurera upp andra bilar för att matcha och få fram rättvisande pris. Det tar för lång tid. Det får bilspekulanten göra själv och då blir ju Tesla ännu mer prisvärd.
Nänä det kräver jag inte heller, det var bara en reflektion på hur fantastiskt prisvärd Model Y ser ut just precis nu i jämförelse med resten av marknaden för liknande bilar. Den är prisvärd mot listpriser, och om man sen trots allt ger sig på att konfigurera en ID4 tex så lär man ge upp 30 000 kr in i deras “tillval och paket” och “aha vill du lägga till det tillvalet så måste du lägga till följande tillval också: [tillval], [tillval]. Vill du göra det?”.
Det är lurigt som fan att försöka förstå sig på olika tillverkares tillval och paket när man ska jämföra priset på olika bilar, otroligt vad vissa företag ska pula och hålla på.
Kan vi inte klarggöra det med fullutrustad. Ska bilen vara fullutrustad ska man ha kryssat i alla tillval, så för en Tesla ska man lägga till FSD till 77.700 kr. För andra bilar ska man säkert kryssa i en hel del som kostar mer.
Jag säger dock ingenting om “fullutrustad” utan att Teslan är fullkonfigurerad i sitt “basutförande” med fullvärdig autopilot och andra features – den kommer med det du kommer vilja ha för att sätta dig i förarsätet och köra bekvämt.
Och sen behöver jag inte köpa ett “Designpaket samt Designpaket Plus exteriör” för 38 000 kr (ID4) för att få panoramaglastak om jag vill ha det, Teslan har redan panoramaglastak. Men lägger jag på det och dragpaketet på ID4 för att komma lite närmre Model Y standardutrustning så hamnar ID4 på 636 900 kr (mot model y: 539 990 kr) och då vet jag inte om jag egentligen fått med alla funtioner du får med teslan, för det är så satans lurigt att konfa en WV-bil 😀
Värmesitsar i baksätet kan man försöka få till sin ID4. Förgäves. Eldriven baklucka kostar ett stort paket. Backkamera kostar ett stort paket. Etcetera. De har spridit ut grundutrustning bland dyra paket.
Men, tippar att det är game over för ID4:s prisnivå från och med idag.
Precis, de sprider ut grejer man vill ha och buntar ihop dem med grejer man absolut kan vara utan. Hopplöst.
Glöm inte det Teslas obligatoriska tillval:
Destinations- och dokumentavgift, 9 180 kr
Så priset startar egentligen på 549k…
Fortfarande rätt OK pris, men vad hände med 7-sits-versionen?
Perfekt. Tur att man leasade sin Enyaq.
Förhoppningsvis rimligare andrahandsvärde nu om 2 år om man vill köpa loss Enyaqen.
Tack Tesla! Helt rätt riktning.
Det var väl få som trodde på att en massmarknadsbil, oavsett hur många programmuppdateringar den utsätts för, mer än högst termpoärt kunde vara en Appreciating asset. Men med denna prissänkning är väl teorin i alla fall för tillfället på soptippen.
Synd bara att Tesla bullrar på vår grova asfalt. Det och den ”strama” fjädringen som inte går att välja bort.
Ja Elon drog precis undan mattan för de gamla biltillverkarna, han har nog inväntat lågkonjunkturen för att sätta in dolkstöten. De har marginalen, inte de andra.
Det kommer säkert finnas de som tycker mer om andra bilmärken, men finns det tillräckligt många av dem?
Som Sandy Munro säger, när fabrikerna börjar gå på 80% blöder de på alla fronter. Jobbigt att möta lågkonjunktur med en motståndare som Tesla som gasar.
Så två Model Y för lägre pris än en Volvo EX90 ? Inte undra på att Volvos aktiekurs går ner…
Teslas presschef meddelade idag att de kunder som beställt bil – men inte fått levererat – får sina priser justerade till den nya nivån. Men de som köpte sin Model 3 eller Model Y förra året är inte glada idag … begagnatvärdet störtdyker.
Anledningen att Tesla kan sänka priserna så här mycket är att de har bilindustrins fetaste vintmarginal. I snitt cirka 80 000 kronor per bil (enligt Automotive News). Vilket i sin tur beror på att de under många år förfinat produktionen av batterier (Panasonic). De är extremt kostnadseffektiva i förhållande till prestanda.
Låg de inte på runt 25+% per bil? Även när man räknat bort momsen känns det väl som de i medel borde ha mer än 80k. Hittade en automotive news-artikel om det där, funderar på om de bara tagit hela deras vinst (tesla bygger ju fler saker än bilar) och dividerat.
Begagnatvärdet sjunker för oss som köpte Tesla Y för ett år sedan, MEN det blir ju 130.000 billigare att köpa en ny, så…
Ny börjar Y nörma sig vettiga inköpspriser. Det sätter naturligtvis pris på övriga bilmärken.
Ja,att nästa familejbil blir en elbil står utan tvivel. 6000 mil till med fossilbrännare.
När Mercedes på den tiden man sålde den versionen av E-klassen som hette “211” hade man till en början stora problem med kvaliteten. I mitten av E-klassens tänkta livslängd kom en “Face Lift”, ett tillfälle där man rättade till ett (stort!) antal kvalitetsbrister. Efter det var “211” ganska bra bilar men Mercedes bestämde sig att ta krafttag för att få upp kvaliteten rent generellt, något man haft problem med sedan samarbetet med Chrysler.
Så småningom släppte man den nyare C-klassen och med den en ny version av E, kallad 212. Den bilen var ca 50.000 kronor billigare än föregångaren men var kvalitetsmässigt ett stort lyft. Bilen kvalade in bland de bästa i den Tyska TüV-listan några år efter lanseringen. Men de som ägde 211 och som kom för att byta upp sig fick en chock när de upptäckte hur litet man fick i inbyte. Så vad som sker med Teslas priser har skett förut.
För att kommentera CykelStyre’s inlägg så brukar alltid Porsche vara det märke vars vinst är den högsta i bilvärlden. Såg siffror på över 100K per bil för några år sedan. Porsche låg även i topp i försäkringsbranschens listor över motorskadeclaims när jag sist läste om saken. Således har jag aldrig haft anledning att ens snegla på Porsche men deras Taycan sedan/coupé är snygg.
Med Model 3 och sen Model Y blev Tesla en “massproducent” i ett prissegment som är inom räckhåll för en stor andel av nybilsköparna. Model S och Model X låg (och ligger) i ett betydligt högre segment prismässigt. Att ha så hög vinstmarginal som massproducent är imponerande.
En sak jag glömde nämna kring Teslas framgång är att man har få modeller. Model 3 och Y delar väldigt mycket teknik. Det är också kostnadseffektivt.
Porsche spelar i en högre liga och har hög vinstmarginal i kronor räknat, kanske inte lika imponerande i procent eftersom bilarna kostar så mycket. Men det är duktigt jobbat av Porsche, under decennier gjorde de fantastiska bilar som nästan aldrig gav någon vidare vinst. Det ändrades under 80-talet.
Ferrari har ännu högre vinstmarginal och begränsar fullt medvetet sin produktion för att göra bilarna mer exklusiva med flera års väntetid. Stämmer de påståenden som cirkulerar i branschen så har Ferrari en vinstmarginal på runt 100 000 dollar per bil.
Och Koenigsegg? De är ju ännu mer exklusiva. Nja, Christian är ju lite “galen” och stämmer det jag hör så har de en högst måttlig vinstmarginal. Bilarna är oooootroligt dyra att bygga och det måste man förstås ta betalt för.
Har en granne (lantlig bemärkelse) som bytte från Tesla Model S till Porsche Taycan. Grymt missnöjd, Porschen är en enda stor mjukvarubugg tydligen och Porsche vet inte hur man fixar mjukvara.
Är prissänkningen lika stor (%uellt) över alla modeller/varianter?
Nej.
[Nu hamnar den rätt]
Nej det skiljer sig.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-cuts-prices-electric-vehicles-us-market-2023-01-13/
Det verkar delvis vara för att få skattereduktion i USA. Det har varit turbulent där deras skatteverk (?) fick räkna ut vilket som skulle gälla. De hade något flödesschema som gick på först hur många säten bilen hade, sedan karossens form och tror jag sist var vikten. Det ledde till att Model Y 5-platsers inte fick något stöd om den inte hade mycket lägre pris, som typ är den mest sålda modellen. Och skulle den få stöd som icke-SUV måste priset vara mycket lägre.
Men 7-platsersvarianten räknades som SUV och fick stöd. Tunga klumpiga pluginhybrider från andra tillverkare fick redan fullt stöd… ($7500 på skattesedeln har jag för mig, om man inte tjänar för mycket).
Nej, det ligger mellan -9% och -22% (skillnaden är lägre på dyrare modeller, så verkar som dom gjort en minskning på ca 90k)
Tesla Club Sweden har en bra sammanställning:
https://teslaclubsweden.se/tesla-toksanker-priserna/
Nej det skiljer sig.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-cuts-prices-electric-vehicles-us-market-2023-01-13/
Det verkar delvis vara för att få skattereduktion i USA. Det har varit turbulent där deras skatteverk (?) fick räkna ut vilket som skulle gälla. De hade något flödesschema som gick på först hur många säten bilen hade, sedan karossens form och tror jag sist var vikten. Det ledde till att Model Y 5-platsers inte fick något stöd om den inte hade mycket lägre pris, som typ är den mest sålda modellen. Och skulle den få stöd som icke-SUV måste priset vara mycket lägre.
Men 7-platsersvarianten räknades som SUV och fick stöd. Tunga klumpiga pluginhybrider från andra tillverkare fick redan fullt stöd… ($7500 på skattesedeln har jag för mig, om man inte tjänar för mycket).
Beställde en ny Q8 e-tron 55 i dec och då var det ca 40 veckors leveranstid. Vet att många som tidigare fått produktionsvecka fått den framflyttad rejält.
Många begagnat bilar både el och bensin säljs till högre priser efter leverans.
Under pandemin gick lyxbilsförsäljningen för högtryck och sen komponentsbrist på det.
Menar du att det kommer finnas en uppsjö av bilar framöver?
Det var väl lekande lätt? Dra lite excelberäkningar och se att de fortfarande gör vinst på bilarna och för att möta ökade produktionskapaciteten var det läge att justera priserna. Sedan uppdatera hemsidan och vips skriver massvis med media i hela världen (NY times, CNN etc.) om sänkningen.
Att kämpa hårt är väl när andra tillverkare som råkar ha lager som de inte förväntar sig ska försvinna och måste annonsera ut på många ställen om hur det är förträffligt pris på bilarna och hoppas tillräckligt många hör det så det får effekt.
Tesla har ju gjort betydligt större prissänkningar förut. Vissa kanske minns Mars 2019 när Model X P100DL bytte namn till Ludicrous Performance och fick priset sänkt med strax under 600k…
Det ska bli mycket intressant att se vad t ex Volkswagen gör nu. Och kineser som BYD Atto 3 som de vill ha typ 540 000 för. De kommer ju inte sälja en enda för det priset. Bör ju ner under 400 000.
Det måste vara billigare att bygga en elbil när serierna nu går upp med betydligt enklare drivlina med färre komponenter, man kommer ta betalt vad vi kunder är beredda att betala
Det verkar vara fasta priser på elbilar, ingen pratar om prutmån här. På ICE-bilar hör prutande på priset till kulturen när affären görs upp. Men icke på elbilar??
Hypen är över och utnötningskriget har börjat. Nu gäller det för de som säljer elbilar att visa att produkterna fungerar för Svensson i vardagssituationer.
Tesla konkurrerar numera med Renault Megane i pris eftersom dessa ligger runt 500.000. Om man sedan vill bli sedd i en Tesla är en annan sak men de har ju fördelen att de har stor volym på marknaden vilket brukar göra bilen lättsåld som begagnad.
Men bra att vi nu börjar se elbilar i rimligare prislägen. Just nu finns liksom inte de där 300-400 tusen extra som branschen tidigare har förutsatt.
Hoppas nu begagnade Zoe kan komma ner 30-40 tusen till så jag kan köpa en. Model Y är liksom inte på kartan för min del.
Min ponduspostulering, kanske utan pondus, är att Musks magplask med twitter har raderat enorma mängder goodwill och att det fanns en hel del goodwill inbakat i Teslas forna premium-priser. Förtrollningen är bruten och Tesla måste nu konkurrera lite mer normalt.
Musk twitterköp har förargat en del, framför allt demokrater, men det har även glatt andra, framför allt republikaner. Vilket som sidoeffekt sannolikt snarare kommer att snabba på totala elbilsövergången.
Musk har tidigare uttryckligt sagt att han vill ha volymökning över vinster, och fabrikerna i Berlin och Texas håller på att rampa upp, samtidigt som man hela tiden trimmar produktionen, så man kan potentiellt dubbla tillverkningen nästa år om man inte drabbas av materialbrist.
Om man tittar på hur elbilsutvecklingen i Norge sett ut så är det inte orimligt att tro att en dubbling av världens elbilsförsäljning kan ske nästa år om det finns bilar att köpa.
Tesla verkar ha prismarginaler, produktionskapacitet och verkar även säkrat material – vilket det inte verkar som övriga har. Dessutom bygger och underhåller Tesla Superladdare vilket ger en helt annan servicenivå på laddning än övriga – vilket kan vara direkt avgörande för det som inte kan ladda hemma.
Så, i slutändan, om man ser Teslas utspel mer som att ta marknadsandelar från bränslebilar än att konkurrera med andra elbilar, vilket jag tycker mig kunna tolka är precis vad som är Musk plan, så är prissänkningar mycket logiska.
Så angående Twitter, i slutändan så väljer de flesta nog inte bilar av politiska skäl, utan beroende på produkterbjudanden. Och i en jämförelse med t.ex. BMW 3-serie ändrade sig just kalkylen ordentligt.
Vi får se om ett år hur Tesla lyckats.
Men en så kraftigt sluttande bakdel tycker jag inte att man kan kalla Mode Y för en SUV. Den ser inte särskilt lastvänlig ut.
Skenet bedrar, den är väldigt rymlig. Nästan lika rymlig som X faktiskt vilket märks när de står bredvid varandra.
Teslas fjortondagars öppetköp är väl helt enkelt pga att de är tvungna att följa konsumentköplagen?