Ryssland fortsätter ta stora manskapsförluster i fronten, men når inga väsentliga framgångar. I Ukraina har 2 800 skolor skadats eller förstörts, varav 390 sedan första september. Ukraina har himarsat ytterligare ryska ledningsplatser, logistikknutpunkter och grupperingsplatser.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
Rutinen i Rysslands krig i Ukraina fortsätter. Stora ryska förluster, inga ryska framgångar värda att nämna och Ukraina himarsar dagligen ryska knutpunkter.
Hela 2 800 ukrainska skolor – universitet, högskolor, bibelskolor, gymnasier, grundskolor och förskolor – har skadats eller förstörts av Ryssland. 390 av dessa har drabbats sedan första september. Utbildning av barn och studenter fortsätter och lärarna “håller utbildningsfronten” säger Ukrainas utbildningsminister till Ukrinform.
De ryska manskapsförlusterna fortsätter vara höga med 370 dödade igår enligt Ukrainas generalstabs morgonrapport. Förlusterna av pansar är upp med tre stridsvagnar och fem motorskytte- och pansarskyttefordon. Två salvpjäser och en haubits förstördes också, samt fyra mjuka fordon och tre enheter specialutrustning.
Störst förluster tog Ryssland runt Kreminna, eller Lymanriktningen som Ukraina kallar det, samt förstås Bakhmut.
KOMMENTAR
Pansarförlusterna kan nog anses vara brus, då de fortfarande är låga och nog kan ses som inom det normala läget de senaste veckorna. Det som sticker ut är de första förlusterna av ryska salvpjäser på ett tag, vilket kan tyda på att Ukraina ökat sin fjärrbekämpning mot ryskt artilleri på djupet. Generellt har salvpjäser lite längre räckvidd än haubitsar, särskilt de kraftigare versionerna.
Ukraina fortsätter himarsa ryska ledningsplatser, logistikknutpunkter och truppkoncentrationer. Enligt morgonrapporten bekämpade Ukraina fyra ryska ledningsplatser och fem knutpunkter eller truppkoncentrationer.
I övrigt rapporteras inte om några väsentliga förändringar på fronterna.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Do peremohi!
08:59 Påstådda läckta dokument uppger att ryska soldater tas bort från fronten på grund av förfrysningsskador, skyttegravsfot och lungsjukdomar, som antagligen lunginflammation. Och vintern har bara börjat.
09:27 Gammal historia nu, men här är en nypublicerad film från Irpin och den 25:e februari, anfallets andra dag. Filmen visar en brinnande rysk snabbinsatsstyrka. Det handlar om SOBR-Spetsnazstryka som försöker korsa bron i staden. Man kan förmoda att varje brand och svart rökplym är ett brinnande ryskt Spetsnaz-fordon. Under slaget om Kyjiv maldes antagligen stora delar av rysk kontraktniki-Spetsnaz ner till köttfärs och metallskrot. Det har under krigets senare månader varit väldigt lite prat om ryska Spetsnaz längre och istället skickar man fram otränade och outbildade mobiki.
09:39 Ryssland fortsätter förstås dagligen att terrorbomba tätorter nära fronten. Nikopol på högra sidan om Dniproreservoaren är ett typexempel som mer eller mindre beskjuts dagligen. Kyiv Independent rapporterar att fyra civila skadades igår. Elva byggnader skadades, inklusive en förskola och en biltvätt, samt kraftledningar.
09:50 Den tjetjenske oppositionella bloggaren Tumso Abdurakhmanov ska vara vid liv enligt en oppositionsledare och ha personskydd från svenska polisen.
KOMMENTAR
Säpo har hand om författningsskydd och som sådant så skyddar man regering och ledande folkvalda politiker. Personskyddet för hotade personer, generaldirektörer mfl hamnar istället på Polismyndighetens personskyddsgrupper, som i sin tur förstås kan upphandla och ta in privata bolag som sköter det hela. Försvarsmakten har sitt eget personskyddskompani, som har hand om skyddet av t ex ÖB och andra personer i högsta försvarsledningen.
UD i sin tur upphandlar skyddet av ambassader och ambassadspersonal separat från privata bolag.
Abdurakhmanov faller således under polisens beskydd, då han inte är en svensk folkvald. Detta även om hotet är från en främmande makts militära underrättelsetjänst och dess underentreprenörer.
10:07 Mer bränder i Ryssland. Nu står Pushkins konstmueseum i Moskva i brand.
10:42 En rysk BMPT Terminator har av Ukraina påträffats övergiven och blir nu antagligen krigsbyte. Ser ut att vara den första dokumenterade ryska förlusten av dessa mycket ovanliga fordon, som tagits fram specifikt för strid i bebyggelse, med en tung vapenstation med dubbla automatkanoner och som är byggda på ett stridsvagnschassi. Finns i alla fall inga visuellt bekräftade tidigare förluster hos Oryx.
10:45 Ett skadat ryskt Su-25 attackflygplan landar utan fungerande landningsställ. Piloten verkar nog överleva och uppvisar hög flygskicklighet, men flygplanet är nog att betrakta som ur strid för lång tid framöver, eventuellt för alltid.
14:14 Var väl ett tag sedan Ukraina publicerade en film på HIMARS, som avlossar sina robotar, men här är en ny iaf. Man är rätt sparsam med dessa publiceringar för att inte röja batteriplatser eller ens vilka områden salvpjäserna rör sig i, och man kan förmoda att publicering av filmer sker med ett antal dagars fördröjning.
14:34 EU-regeringen skickar unionens reservkraftverk till Ukraina. Det handlar om 40 stycken 220 kVA-generatorer. Azerbaijan (den engelska translittereringen är enklare än den omöjliga svenska Azerbadjizjnjzananan så jag använder den) skickar också 50 generatorer och 45 transformatorstationer.
Ryssland kommer fortsätta bomba Ukrainas energiinfrastruktur, så det handlar om vem som får slut först: Ryssland på kryssningsrobotar eller resten av världen på reservdelar till Ukrainas elnät.
14:38 Marocko blir första landet i Afrika som skickar militärt stöd till Ukraina, i form av reservdelar till T-72-stridsvagnar rapporterar Ukrinform. I våras dödades en marockansk krigsfrivillig krigsfånge i rysk fångenskap om jag minns rätt. Jag kan minnas fel, och kanske överlevde krigsfången fångenskapen.
KOMMENTAR
Kina har förstås köpt sig stort inflytande i Afrika det senaste decenniet, och kan nog hindra många afrikanska länder från söder om Sahel att stödja Ukraina, medan Ryssland i sig har allt mindre stöd i Afrika sedan Sovjetunionens resurser att stötta kommunistdiktaturer försvann. Samtidigt innebär den ryska versionen av världsordningen att i princip samtliga länder i Afrika skulle gå ut i krig mot sina grannar om Kremls argumentation skulle gälla som världsordning. Nu försöker tvärt om allt fler afrikanska länder blicka framåt mot välstånd och utveckling istället för att åka in i framtiden genom att titta i backspegeln, och är nog måttligt intresserade av Russkij Mir. Men kinesiska pengar smakar förstås gott som ett medel på vägen till det målet.
Vad gäller kinesiskt hindraden av stöd till Ukraina så är Kina intresserade av splittring och konflikt i resten av världen, så Kina kan gå framåt medan resten av världen befinner sig i konflikt och splittring. Därav vill nog Kina ha ett så långvarigt krig i Ukraina som bara möjligt och militärt stöd till Ukraina förkortar kriget.
14:54 En rysk förläggning i Sovetskoje på ockuperade Krym uppges stå i brand. Den ska vara förläggning för hundratals, eventuellt tusentals ryska soldater. Branden ur annan vinkel. Oklart varför det börjat brinna, och om någon skadats eller dödats.
15:50 En pojke visar sitt hem i Bakhmut för en ukrainsk soldat.
323 kommentarer
Idag var det tidigt!
Eller hur 😀
Jag fick in för att läsa gårdagens uppdatering. Så fanns det en ny för idag. LW jobbar på.
Undrar hur allt det här som händer i Sverige ang Ukraina kommer beskrivas i historieböckerna. Om hundra år skriver någon en avhandling i historia om det svenska stödet för Ukraina och då kommer LW nämnas.
Knappast, men snällt skrivet.
Vi har väl inte sett slutet på dina insatser för Ukraina än!
För mig och för många andra var du den enda Svenska källan som förklarade vad som pågick ur ett militärt perspektiv. Det skilde sig radikalt från resten av journalistiken som enbart såg ett politiskt skeende kopplat till det antagna att ett mindre land ej har en chans mot Ryssen.
Jo Lars, du har ur Svensk historieskrivning gjort ett enormt viktigt bidrag att tidigt förklara vad som faktiskt pågår och därmed ingjuta hopp samt en vilja att stödja Ukraina.
Om en historiker i närtid vill börja räkna på hur mycket pengar som gått till att stödja Ukraina på grund av Cornucopia är jag säker på att det är frågan om miljontals kronor.
När dammet väl lagt sig borde LW sammanställa en historik eller dylikt baserad på hans blogginlägg.
Hint, Babtjenkos nya bok är just något sådant.
Den här sidan är “direkt skyldig” till att Hospitallers, Drones2Ukraine, Blågula bilen, Swedish rescuers, Jonas m fl (de små som inte kan marknadsföra sig som de stora) får in mycket pengar till sina fantastiska insatser. De tusentals som läser och de hundratals som skriver hade knappast skänkt till dem om inte du LW hade promotat och skrivit om dem.
Sen är det många här i kommentarerna som gör den här bloggen levande och bidrar med uppslag. All cred även till er. Tillsammans är vi starka och den här bloggen gör enorm skillnad för Ukraina och intresserade svenskar som vill se ryZZen misslyckas.
Klädsam ödmjukhet. Ett föredöme.
…utan ett enda artificiellt commitmentleende, eller ens en insmickrande attityd. Föredömligt.
LW har väl redan listat ut hur det blir i slutänden? De böcker jag läst av LW har skrivits innan det i handlingen hänt. Kanske inte vågar läsa nästa… Och det där med historieskrivning så kommer LW definitivt vara omnämnd i alla analyser, artiklar och funderingar om rapportering av det här kriget.
Heja LW du är bara helt enkelt bäst i krigsbevakningen för oss Svenskar som inte kan Rys-ska.
Så då skriver du en egen historiebok..
Förstasidan bjuder chatGPT på:
In the midst of the ongoing conflict in eastern Ukraine, Sweden has stood firmly in support of Ukraine’s sovereignty and territorial integrity. As a fellow member of the European community, we recognize Ukraine’s right to determine its own path and reject any attempts by outside forces to interfere in its domestic affairs.
From the beginning of the crisis, Sweden has been an active and vocal supporter of Ukraine’s right to defend itself against aggression. We have provided political support, economic assistance, and humanitarian aid to help Ukraine weather the storm. We have also worked closely with our European partners to impose sanctions on Russia, in response to its illegal annexation of Crimea and its support for separatist rebels in eastern Ukraine.
Despite the challenges it faces, Ukraine has made significant progress in recent years. It has implemented important reforms, strengthened its democratic institutions, and built closer ties with the European Union. Sweden has been a partner in these efforts, and we will continue to support Ukraine as it moves forward on its path to a better future.
Gomorron!
Ja jädrar man satt och skrev i gårdagens fortfarande 😀
Trodde inte den här dagen skulle komma, men slumpen är oförutsägbar. Blir ett stöd till Hospitallers.
Otroliga siffror 2800 utbildningsinstutitioner skadade eller förstörda. I Sverige skulle vi knappt kunna förställa oss vad vi skulle göra i det fallet. Försvåras ytterligare av all denna övriga förstörelse som skett. Ukraina är fantastiska kämpar inte bara vid fronten!
Dagens statistik.
Undrar vad de 3 special equipment var?
https://twitter.com/tpyxanews/status/1601476802706255872?s=46&t=gP7-csf4L0HLtZtX5O8iMw
En “special military operation”, kräver “special military equipment”.
Ledningsfordon, telekrigfordon, broläggare, ingenjörsfordon, länkfordon mm. Passar bra med att man slog mot fyra ledningsplatser, då stryker speciella fordon med.
Speciella fordon stryker med på den speciella ledningsplatsen i specialoperationen när denna bekämpas speciellt med speciella vapen. Det gillar vi speciellt!
Det jag specifikt speciellt var speciellt intresserad av, var få veta exakt vilka dessa nu speciellt avskrivna speciella vapen var 😀
Som gamla rostiga bössor kanske.
Även minröjare, stridsvagnsbärgare, broläggare, mm
Lite om de ”nya” drönare Ukraina har.
https://kyivindependent.com/national/ukrainian-drones-threaten-russia-but-production-scarcity-is-an-issue
Ukrainarna är uppenbarligen mer än kompetenta nog att ta fram vapen som kan nå långt in i Ryssland. Dock ligger problemen i att de har svårt att tillverka större volymer bland annat beroende på skadad infrastruktur.
Skulle det inte gå att outsourca tillverkningen till något EU-land?
…?
Har du missat att det skickas vapen till ukraina? Srsly?
Ukraina har hittills (officiellt) inte fått vapen med lång räckvidd.
Nu har de utvecklat egna sådana, men har svårt få tillverkning uppskalad.
Det är nog detta @ JUSTANOTHERNICKNAME menar.
Vill vi ha billig stabil energi alla årets sekunder finns två vägar, olja,kol,gas eller som i Sverige och Finland torv, det andra alternativet var som man gjorde i Sverge lika delar vattenkraft/kärnkraft det är svårt att komma runt dessa, allt vi gör kommer påverka miljön på ett eller annat vis, vist är vind och sol bra, när det blåser eller solen lyser,men de måste stödas med backup, Västeuropa valde då extremt billig Ryskgas, och här är vi, den snabba lösningen vore att låta gasen flöda och kapitulera mot Kreml, inget jag förespråkar då återstår ny kärnkraft, Polen börjar visa vägen med kraftiga inköp av försvarsmatriel, man är även på gång med att skaffa kärnkraft och man försvar sin livsmedelsförsörng, att man sedan har övrig politik som är skit är en annan sak
Använder vi 1% av Sveriges torvresurser så räcker den till att täcka vårt energibehov i ca 100 år. Så sa man för 40 år sedan då man fortfarande byggde ut våra torvtäkter. Trots att torvmossarna ständigt växer till har EU tyckt att den inte växer till såpass att den kan kallas förnybar. Däremot skulle väl för ca 2 år sedan naturgas klassas som godkänd, undrar varför. Den är ju 0% förnybar och dessutom var den rysk. Torv är ju faktiskt ett bättre alternativ
Torv är väl inte speciellt bra att använda från ett miljöperspektiv?! Plus det är väl en viktig komponent i hur landskapen förvändras över tid, sjöar förvandlas till träskmarker, et.c.. fast iofs kanske man inte bryr sig om sånt. Om man inte bryr sig längre än ett millenia framåt är det kanske skit samma
Nu växte torven mer än man tog upp per år, det samma gäller skogen som man nu försöker få bort genom ren idioti
Det handlar om att med alla medel driva agendan att endast sol och vind är hållbart, för det låter bra och Centraleuropa har gott om det.
Freaknationer som Sverige med extremt klimat och gott om uran och vattenkraft passar inte in i den agendan och därför skall vi tvingas bort från våra starka sidor även om det är rent vansinne i vårt fall. Mångfald är inte vad det handlar om.
Inget inlägg i kärnkraftsfrågan, men pratas det ny kärnkraft så saknar jag offentlig debatt om de alternativ till de Uranreaktorer med fast bränsle som drar med sig olycksrisk och tjål med avfallshanteringen. Som jag förstår saken är Torium i form av saltsmälta potentiellt överlägset fast Uranbränsle i alla aspekter. OT då tidshorisonten nog inte räcker för att hjälpa dagens energikris. Men som sagt, man läser väldigt lite om detta alternativ, jag antar pga att det automatiskt sorterar under kärnkraft. En av de stora fördelarna är för övrigt att bränslet finns överallt vilket förintar risken att hamna i knät på östliga eller sydliga stollar. Inte bara för Sverige (som mycket riktigt har U i backen), alltså, utan hela världen. Jag har nämligen fått för mig att länder med stora fyndigheter av globalt eftertraktad energi löper stor risk att halka av den smala vägen. Så rent säkerhetspolitiskt måste en globalt tillgänglig energiråvara innebära lägre konfliktrisk. Eftersom jag ändå maler på kan jag lika gärna avsluta med att Torium inte är nytt på något sätt, men fick stå tillbaka under kärnkraftens gyllene tillväxtår då det saknas militära sidointressen för sådana reaktorer. Till skillnad från Uran, alltså, som spottar ur sig hett eftertraktat Plutonium.
Det är nog ingen stor konspiration bakom att den sk Rubbiareaktorn (acceleratordriven Thoriumreaktor) inte är så relevant trots omfattande forskning.
Lättvattenreaktorer med låganrikat uran blev poppis pga de inte direkt underlättar spridning av vapenmaterial.
Alternativet med oanrikat uran och tungt vatten blev poppis i Canada men kostar grisigt mycket, varje droppe som spills är en stor kostnad.
Snabbar breeders som Phoenix och Super-Phoeniz i Frankrike har dragits med problem från start.
Saltsmältareaktorerna har ett stort problem och det är livslängden pga korrosion. Men de kan precis som grafitmodererade pebble-gascooled reatkorer ge betydligt högre utbyte.
Reaktorer med snabba neutroner kommer pga bättre bränsleekonomi och mycket lägre krav på lagring av avfallet på sikt bli dominerande, givet man inte löser fusionskraftens materialproblem.
Sol, vind och vatten kommer fortsätta vara en del i mixen.
Smält salt reaktorer är bra i teoretisk mening, praktiskt sett finns det en enorma problem med att få något material att hålla för smält salt och de temperaturerna + strålning.
Det finns tillräckligt svåra problem med bly eller natriummodererade reaktorer, som knappt och nätt och jämnt kommit fram till riktig drift (Ryssland kör två st som levererar el till nätet).
Smält salt är ytterligare en tiopotens svårare.
.
Lite närmare att finnas i verkligheten är troligen gaskylda reaktorer.
.
Detta är reaktortekniker för att erhålla snabba neutroner så att all energi i bränslet kan nyttjas, idag nyttjar vi bara ca 3% av den tillgängliga energin i bränslet i reaktorn, resten kallas avfall.
.
Att vi hittills mest kört lättvattenmodererade reaktorer beror dels på att det är enklast, dels för att hålla fredsrörelsen från att bli alltför upprörd, då de inte är så bra till att framställa kärnvapenmaterial med.
Idag har vi ett otroligt överskott av kärnvapenplutonium sedan Reagan och Gorbatjovcs nedrustningsavtal, så på sätt och vis tycker jag det är en överspelad aspekt.
.
.
Sverige har Uran i vår berggrund, ja det har nästan alla länder, men Sveriges urantillgångar är liksom i de flesta länder, av så låg malmhalt att de faktiskt inte är brytvärda.
Vi grejade lite med detta medan vi höll på med vårt kärnvapenprogram, då var tanken att vi skulle vara alliansfria, neutrala och självförsörjande på allt, just för att kunna hävda vår neutralitet in absurdum.
När vi idag inte bryr oss om detta längre tar vi naturligtvis Uran från andra länders fyndigheter där Uran-halten är 100 och uppåt 1000ggr högre.
Det är Kanada Kazakstan och Australien främst.
.
Ett svensk projekt har beviljats pengar och är på gång, där 3 olika företag (tror jag det var) samt en del forskning, samarbetar och de har börjat uppföra en experimentreaktor vid Oskarshamn, som ska testa flytande bly i nära fullskala. Dvs de ska i princip bygga en fast breeder med flytande bly som moderator, men utan att ladda den med kärnbränsle, utan det ska vara en eluppvärmd härd.
Allt för att kolla ifall man får material osv att fungera och hålla.
Visar det sig funka kan man i princip byta eluppvärmningen mot en härd med klyvbart material, lite förenklat.
Går det riktigt bra skulle det kanske ev finnas en breeder byggd någonstans runt 2035-2040.
Vi har inte tid att vänta på ny teknik. Byggande behöver börja nu, så ta en konstruktion som vi *vet* fungerar idag. De är tillräckligt bra och ändrar inget till det sämre men mycket till det bättre.
Då blir det helt klart gen III+ reaktorer. Det är det enda som går att börja bygga nu.
Om en typ 4-5 år möjligen, kommer det möjligen finnas gen III+ i SMR-utförande. Det är just där den främsta utvecklingen sker just nu som kan innebära färdiga koncept i närtid.
.
Men genIV, med nya tekniska koncept ligger minst 5 år längre bort, troligen ännu mer, själv tror jag inte ett dugg på att något sånt ramlar ner i färdiga koncept med start av byggen innan 2035.
Om vi klarar oss bra här i Sverige är vi mera villiga att hjälpa Ukraina, så
Glöm inte bort att spara på elen tom. den 18 december, fram till dess är risken för områdesvis bortkoppling extra stor.
+1
Mina Pensionärer till föräldrar spar och gnatar fast de har fast pris på 50öre/kWh och bidrar så gott de kan. Har det varmt och gott dock tack vare en vedspis.
All heder till dina föräldrar!
har förra veckan satt timer på julbelysningen
även om en del av jullamporna bara drar ett par watt
vi försöker släcka alla lampor i rummen där vi inte vistas
och släcker ytterbelysningen ( leadlampa ) vid dörren på kvällen
har också fast elpris på ca 60 öre tror jag
Enligt SVK är det låg risk för bortkoppling: https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2022/elforsorjningen-pa-tillfredstallande-nivaer-trots-avstalld-karnkraft/
STIG, du förstör den dystopiska stämningen med din länk. 😉
november 2020 betalade jag 30 öre i rörligt pris…
Festligt att det kan ändra sig så….
Dax för tält och spritkök…
Filmen 09:27. Det verkar som om ryssarna trodde att de skulle kunna gå in utan motstånd. Att ukrainarna antingen var för få, för dåligt förberedda eller att de skulle lägga ner vapnen, och förmodligen då som en order från sina befäl. Vilket fatalt dåligt sätt att inleda ett krig på. Och det blir ju då detta resultat eftersom man underligt nog invaderade ett annat land i full skala utan att ens för sina egna soldater kalla det krig. Undrar vilka som var sämst förberedda…
Efter att ryssarna till sist lyckas ta flygplatsen, så skickades enligt deras plan A lätt beväpnade inrikestrupper för att slå ner eventuellt motstånd i Kiev. De körde i vanliga fordon på motorvägen in mot staden, men möttes vid infarterna av ukrainare med pansarvärn och kulsprutor. Den ryska kolonnen krossades fullständigt, och de försökte inte göra om samma sak.
Det är ju ytterst medveten politik att göra fossila bränslen svindyra, samma med att inte byta ut kärnreaktorer när de faller för ålder, då borde man vara glad nu när politiker levererar
när politiker levererar sanslöst höga priser.
Ja vist, vi får ju det vi vill ha, höga energipriser är miljörörelsens bot på allt, det här är kanon, att gå tillbaka till 1800 talet är det rätta, svält och kyla är det naturliga
Visst. Håller med om att kärnkraft är bra. Hellre elda med gluoner än typ allt annat.
Men vi måste lägga ner fossila bränslen. Och om du inte förstår det så måste vi köra över dig.
och ca 5 – 10 grader i inomhustemperatur
samt bad till jul och midsommar vare sig det behövs eller inte
Nä, det är nog bara “tillbaka till medeltiden”-miljövännerna som vill ha höga energipriser. De någorlunda sansade vet att samhäller behöver elektrifieras i mycket högre grad än nu, och det kommer inte att hända om elpriserna är höga eller uppfattas som höga.
Kineserna skriker att CO2 är illa samtidigt som dom säljer solceller och vindkraftparker till världen samt bygger ett nytt kolkraftverk i veckan för inhemsk konsumtion. ‘Follow the money’ så förstår man hur ‘klimatkrisen’ hålls vid liv.
Kineserna kommer få ett helvete framöver när klimatförändringarna biter och deras demografi drabbar dem. Har de inte angripit Tawian förr kommer de göra det då.
De har börjat bygga jordbrukskolonier i Afrika mm men är illa sedda och har inte ekonomiska och därmed militära muskler att projicera sin makt. Om resten av länderna i regionen enade sig skulle de kunna stå emot.
Precis, ett utnötningskrig a la Rhodesia är de inte rustade för.
Ärdu ett troll, eller bara en aning eftersatt?
Var det mig du menade? Utan kärnkraft så är det fossila bränslen, bara att välja, om jag sedan är efterbliven som inte gått i skola till 30 årsålder är ju en annan femma, men de som röstat för nerläggning av kärnkraft ska inte gnälla på detta elpris
Det är ju ingen som röstat på något annat.
Det var ju en underlig omröstning med tre nej-alternativ.
Dessutom är det väl relativt få som fortfarande lever som röstade, alla som fortfarande är livet är väl pensionärer idag?
Kommentaren var menad till Lelleprinter
God morgon /fm alla 😊
Som andra, satt och läste i gårdagens tråd, och då bl.a. den med SURTRUTN, KROK4JON, JOHAN NO.1 och BINGBONG
Ja, Pu pladdrar oavbrutet och löjeväckande urvattnat om sitt j-la kärnvapen.
Kanske ute och cyklar, men tanken har poppat upp att Kreml använder det som ett sista /enda försök att flytta fokus, ett sk. ”tillbakadragande” från Ua, för att sen omgruppera och anfalla från ny riktning och då kanske även mot annat mål än Ua.
Som vi alla vet har Kreml gänget sprängt allt vad broar nu kan heta till Europa och väst. Däremot kontrollerar dom fortsatt makten och charaderna med, och för hemmapubliken.
Kanske is i magen här, utan att tappa momentum i offensiviteten att kicka hem Ru igen.
Förresten, en öppen fråga till LW eller ngn annan.
Finns det någon maxgräns på bokstäver (tangentslag) till egen kommentar här? Om ja, hur många?
Jag tycker det är uppenbart att kriget är förlorat för ryssens del. Dvärgens uttalande blir mer och mer obskyra, men det handlar om att hålla hemmapubliken lugn. Vi i väst har ju tillgång på öppen media på ett helt annat sätt än ryssen i gemen har.
När kollapsen kommer är ju svårt att avgöra, men den kommer.
Maxgräns för antal bokstäver, ingen aning, men Johan No1 borde vara rekordhållare:-)
Finns antagligen en maxgräns. Vet inte hur mycket dock. Sett till Johan no 1 essäer, så är maxgränsen rätt hög.
Förstår. Tack
Som du säger bunkertsaren börjar känna att kriget är förlorat. De har inte kläder och utrustning så att de klarar ett vinterkrig. Vi utropar ett stort tack till alla ryssar som med korruptionen som vapen på hemmaplan hjälpt UA så mycket.
Som det inte vore nog med det, visar inte en del bundsförvanter honom nog stor respekt. Att stå och vänta på andra tär nog på bunkertsaren. Fräckare än så tycks vissa vara och flyttar pansarstyrkor mot ryska gränsen. Belarus har tom. fräckheten att erbjuda UA att köra spannmål genom landet.
Känns säkert på att vara bunkertsar och bara ha kvar kärnvapen att hota med. De ryska militärerna verkar ju mest bara klara av att angripa civila. Wagner och gettjusaren verkar inte vara så mycket att luta sig mot heller. De kanske också börjar att se om sitt hus.
Ska bli spännande att se vad som händer med kransländerna nu, Belarus, Kazakstan, Tjetjenien etc. Mycket våld i antågande och ryssen har inget att svara med eftersom man bränner av den man har mot civila mål och mot orter som saknar strategisk betydelse.
Pittlers kärnvapenbabbel fungerar ju delvis. Dvs många är emot att utföra attacker mot legitima mål i Ryssland. Usa vill ju tex att vapnen dom skickar inte används inne i Ryssland – varför då ?
Det där med ryska mål men amerikanska vapen har nog inte med kärnvapenhot att göra. Ryssen vet att de inte klarar av att möta NATO eller USA, men jänkarna vill nog inte eskalera eller bli indragna för mycket. Lättare att skänka defensiva vapen än att riskera amerikanska soldaters liv.
Kärnvapensvamlet fungerar inte. Varför inte UA skjuter mera in mot ryssland är för att inte få den ryska befolkningen mer emot sig. Ryssland har väckt världens avsky genom att inrikta sig mot civila mål istället för militära. Att de gjort så har bara fått ukrainarna att bli mera beslutsamma att ryssen inte ska vinna.
Den ryska befolkningen vet inte riktigt vad som är på gång. Bunkertsarens propaganda är inte riktigt vad de litar på till 100%. Börjar UA att bomba mål i ruzki blir civilbefolkningen övertygad om att bunkertsaren har rätt.
Och även förhindra att västvärlden sätter sig emot UA. Genom att hålla sig på mattan får UA maximala sympatier, vilket dem behöver för att vapenleveranserna ska fortsätta.
Läste någonstans om någon form av deal bakom kulisserna mellan USA och Kina. Därtill skall Kina lovat ryssen att ifall främmande trupp går över gränsen till själva Ryssland då hjälper kineserna, annars håller de sig neutrala. Detta i sin tur skall ha gjort att ryssen trodde att de hade Kinas uppbackning … Uppenbarligen levererar Kina inte vapen och ammunition åt ryssen samt Xi’s fy-fy beträffande kärnvapen måste ha varit en otrevlig överraskning för tsaren. Trots allt så är ett uppspöat, försvagat Ryssland i Kinas intresse och jag misstänker att vettigare delar av den högre orcledningen blickar kallsvettiga österut.
Hörde på radion igår om en ny bok “Vargtimmen” som handlar om alla osynliga vardagshjältar vilka arbetar med alla akuta vardagsproblem i Ukraina som kommer med kriget. Kanske kan vara ngt för bloggens läsare? https://www.bokus.com/bok/9789188913647/vargtimmen/
Utmärkt tips!
Folk måste förstå att det kunde varit vi.
Och att vi måste göra ALLT för att det ALDRIG ska bli så.
Inte mycket kvar av IKEAs shopping mall Khimki. https://twitter.com/Nevzlin/status/1601276304015650817
Undrar om det är maffian eller försäkringsbedrägeri. Kommer säkert bli mer av varan under tiden som rysk ekonomi faller. Rädda vad som räddas kan, äh, vi bränner ner skiten så vi får ut lite försäkringspengar. Normalt ryskt beteende.
Försäkringsbolagen får säkert en förteckning över det enorma lagret iphones etc som brann upp ….
Enligt bilderna jag sett så skulle jag påstå att majoriteten av köpcentret är kvar. Det som ser ut att ha brunnit upp är OBI [tänk wallmart] som låg på en sida av köpcentret. Ikea ligger på andra sidan av köpcentrumet. Och allt detta ägs av Ingka som är Ikeas ryska bolag.
Jag själv har jobbat som konsult åt Ingka och besökt deras samtliga anläggningar i Ryssland ett flertal gånger. Som lite kuriosa så är det faktiskt även ett svenskt företag som besiktat brandskyddet i deras anläggningar. Nu ska vi inte lägga någon skugga på det bolaget utan dom hade ett gediget protokoll på anläggningarna. Dock vet jag att IKEA har extremt höga krav på deras brandskydd. Tyvärr har nog kvalitén på installatörer varit extremt undermålig.
Vet inte om någon redan noterat detta…
“Pentagon gives Ukraine green light for drone strikes inside Russia”
https://www.thetimes.co.uk/article/ukraine-drone-warfare-russia-732jsshpx
The Times borde vara en välunderrättad källa 🙂
Det har varit uppe tidigare men det är ju rätt självklart. USA har ju inget att göra med huruvida vad Ukraina gör med egna vapen. (Och enligt internationell rätt så får Ukraina slå mot Rysslands militär var som helst i världen)
Eftersom Ukraina är helt beroende av vapenleverans från USA är det väl bra att dom har en dialog och i görligaste mån samsyn på hur kriget bedrivs?
Det finns tillräckligt många som ifrågasätter USA’s stöd, inte minst på deras egen hemmaplan. Så det är avgörande att det sköts på ett sätt där man fortsatt kan hävda att engagemanget är ansvarsfullt och prortionerligt.
Naturligtvis har Ukr all rätt att utveckla och använda vapensystem på mest effektiva sätt, även på ryska sidan om gränsen. Samtidigt inte bita den hand som föder en.
2000st självmordsdrönare med GPS koordinat kreml. Hälften tar sig väl igenom och sen har man nån typ av inspelning av hela spektaklet.
(Jag vet men det skulle göra mitt år).
Normalt brukar man inte beskjuta sin motståndares parlament av ren självbevarelsedrift. Just det har väl faktiskt inte rys-arna gjort heller, men det är väl då kanske mest för att skydda sig själv.
Nä. Konstigt nog håller sig alla till dessa schackregler.
Fast samma metod mot valda flygbaser etcetera är helt ok. För mig.
Fast Ryssarna försökte väl mörda Zelensky i början av kriget?
Ryska opinionsundersökningar om kriget, förlåt den militära specialoperationen, spretar, men mycket går att förklara.
https://omni.se/a/kEvG9j
Hur många vågar säga att de är emot kriget, om man riskerar fängelse för “fel” åsikt?
Jag insåg att länken till Omni är låst.
Här kommer några öppna länkar om detta.
https://www.themoscowtimes.com/2022/12/06/what-secret-russian-state-polling-tells-us-about-support-for-the-war-a79596
https://meduza.io/en/feature/2022/11/30/make-peace-not-war
https://meduza.io/en/feature/2022/11/18/we-ve-lost-the-real-war
https://www.levada.ru/en/2022/11/01/conflict-with-ukraine-october-2022/
Många länkar till låsta nyheter. Man måste prenumerera på minst 15 nyhetssiter om man ska kunna läsa alla. Bra om man skriver att det är en betallänk man hänvisar.
BTW fick 2 av 3 beställda armband. Det 3’e som var tänkt till mig själv uteblev.
Jag håller med och samtidigt inser jag att jag kan vara en av dessa skurkar.
Det är helt enkelt inte alltid så lätt att veta vilka artiklar som är låsta för andra när man själv kommer åt dem. För att vara säker måste man testa att öppna länken i hemligt läge och se om man kommer åt den där också. Lite extra bök, men sparar ju naturligtvis en massa onödigt arbete för många andra.
Jag ska försöka bättra mig, men lovar inte mer än så.
Väntar otåligt på mitt, senaste tracking var att det passerat tull i Lettland. Håller tummarna.
Många sidor tillåter gratis läsning av en eller ett par artiklar varje månad, så det är möjligt att läsa dessa och fler än så, om man rensar historiken på webläsaren och laddar om.
Gör själv så på Foreign Policy, som ofta har extremt läsvärda artiklar.
# Ryan – tycker det är enklare att följa med på ett fåtal olika nyhetssiter
tex SvT SvD CNN BBC + nån till
– sen lägger jag mest tid på att följa Lars Ws blogg och alla bra kommentarer
STORT TACK till Lars W och alla som kommenterar på bloggen
det blir 500 kr idag till Swedish Rescuers som tack
Den kanske mest avgörande skillnaden mot för några månader sedan när det gäller Rysslands förmåga och vilja att föra kriget vidare är, förutom de militära motgångarna och ett allt svårare försörjningsläge för de ryska trupperna, de svåra ekonomiska problem landet står inför pga fallande priser på deras exportvaror, inte minst olja. Vi måste komma ihåg att råvaror och lätt förädlade råvaror står för över 90% av den ryska exporten.
Ural crude, den kvalitet som utgör huvuddelen av den ryska oljan, har t.ex. fallit ner till 52 USD/fat från mer än det dubbla i mars. Ett pris på 52 USD ligger obetydligt över produktionskostnaden och ger därför lite intäkter till staten. Signifikant är också att rabatten för Ural gentemot Brent ligger på 35 USD/fat gentemot någon enstaka USD i början av kriget.
En hel del av oljan levereras visserligen på kontrakt med varierande löptid men när dessa löper ut/omförhandlas så kommer intäkterna att sjunka dramatiskt.
Det är också uppenbart att Putins tal om att man aldrig skulle leverera olja vid G7:s golv på 60 USD var osant.
Undrar om jag inte länkade ett pris på $45 härom dagen? Har inte kollat upp att det stämmer själv dock
Även Belarus öppnar för att låta tåg gå från Ukraina till Litauen med spannmål, mot att man får sälja sitt Kaliumgödsel, Ryssar vill öppna en pipeline från Ryssland till Odesa med ammoniak, att man är opåverkad av sanktioner är ryskt skitsnack, så isoleringen av Ukrainas export av livsmedel verkar inte fungera som man planerade
Att bita den hand som föder är sällan bra strategi, vore Ryssen en hund går man till veterinären om den biter sina grannar, det borde även vi göra nu
Brentoljan ligger kring $76 och Ural på $53 så inte riktigt $35 skillnad men ändå små marginaler för Ryssland och trenden är sjunkande med förväntad sjunkande ekonomisk aktivitet.
Också volymerna för Ryssland har ju minskat, så det blir alltså svårare att hyvla av till en yacht när den gamla är beslagtagen, även om korruptionen är prioriterad.
Ja just nu ligger diffen på 27,5 USD
Första kommentaren.
I pr blev det armband och en 155mm granatpang med personlig hälsning istället för julkort. Hela släkten kommer få sitt eget artillerikort.
Hade alla varit neutrala i VK2 hade Hiler vunnit.
Hade alla skickat endast humanitär hjälp och hjälmar till balkan hade folkmordet fullföljts.
Ibland måste även en svensk fatta att man måste slå mobbaren, att det faktiskt finns goda och onda.
10:42 Om man skrollar ner i tråden: https://en.wikipedia.org/wiki/For_Want_of_a_Nail
Mobiki-spetznaz och frostbites, börjar bra
Situation in Bakhmut. Non-stop shooting and explosions.
Film
https://mstdn.social/@noelreports/109488800928140118
Iranska shahed UAVs fortsätter terrorisera Ukraina, mest i södra delarna dock.
https://twitter.com/EuromaidanPress/status/1601498201118253056
Hur många ryska ”ledningsplatser och logistikknutpunkter” finns det egentligen? Hur många slår Ukraina ut över tid? I förhållande till om/hur snabbt de kan byggas upp igen? Vore intressant att få en överblick/analys. Någon som sett något åt det hållet?
Jag har ingen uppfattning om hur många det rör sig om, men ledningsplatser och staber är inget man bygger upp sådär jätteenkelt, i alla fall inte till en någorlunda väl fungerande sådan.
Nu verkar ju inte rys-ka ledningsplatser och staber vara särskilt väl fungerande ens med rätt utbildad personal och fungerande utrustning, så det kanske inte blir så stor skillnad.
Logistikknutpunkter är nog mindre problem. Det är ju mest en omlastningsplats och rys-arna verkar ju hantera det mesta manuellt så det är nog bara att laga järnväg och hål i vägar och sätta in nya bärare.
Den största skadan är att det som fanns på plats förhoppningsvis inte längre finns vilket innebär att nya tågtransporter krävs innan granater, matt, mm. kan börja transporteras mot fronten.
En grov gissning är att det finns i storleksordningen 300 st ledningsplatser och logistikknutpunkter. Så här har jag tänkt:
Ett 20-tal högre staber (armé- och armégruppsstaber, högkvarter för Wagner, Tiktok, rebeller, Rosgvardia, flyg, marin och vissa vapengrenar såsom VDV och marininfanteri). Dessa staber har kanske ett 30-50-tal personer i egentlig ledning men kanske tio gånger så många runt sig (sambandsfolk, chaufförer, kalfaktorer, fälthoror, springschasar, vakter, samverkansfolk från andra enheter, arbetskraft etc.) Kringpersonalen är tämligen stationär men den egentliga ledningen flyttar runt då och då.
Slår man mot en sådan stab så träffar man nog bara delar men det trasslar till det ändå för ryssen.
Grovt gissat ett 50-tal staber för större stödförband inom, såsom logistik-, luftvärns-, artilleri-, ingenjör-, järnvägs-, Rosgvardiabrigader. Dessa är mindre, och eventuellt inte lika spridda eller rörliga, och slår man mot en sådan får ryssen problem.
Kommer vi sedan till de stridande förbanden så är gissning att där finns drygt 100 staber. Gränserna mellan bataljoner, regementen, brigader och stridsgrupper är förmodligen ganska flytande vid det här laget. De flesta ursprungliga förband är så nermalda och omstuvade att det inte längre spelar någon roll vad de nominellt kallas. Vi kan kalla dem bataljoner för enkelhetens skull, varav det då finns drygt hundra. Deras staber är små och träffar man en sådan så försvinner en stor del av staben.
Vad gäller logistikknutpunkter finns det förmodligen större sådana vid järnvägarna och hamnarna, kanske några tiotal. Stora utspridda kluster. De större stödbrigaderna ovan behöver sina egna logistikknutpunkter och grupper om 3-5 stridande “bataljoner” behöver sina men mindre punkter. Totalt ett hundratal logistikknutpunkter.
För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras.
När jag gjorde repmöten på 80-talet på artilleriledningsstab omgrupperade staben 4 gånger per dygn. Vi i kompaniet var uppdelade i två delar som omgrupperade växelvis. När staben kom till vår stabsplats bröt det andra gänget sin stabsplats flyttade till den nya platsen, byggde upp den, la sig i tälten och sov i avvaktan på att staben skulle komma. När staben till dem kom bemannades sambandsbussarna, krypto osv tills staben åkte till nästa plats som vi byggt. Det gick fort att gå upp allt när man gjort det några gånger.
Kanske inget för ryssar!
Verkar bli svårt för de stridande i Bakhmut rent vädermässigt fram i veckan. Regn och någon grad + på dagarna sen ned till -5-7 grader nattetid.
Ang 10:42 videon är väl från “Analytical Network News Agency”, dvs en del av Rys-propagandan. Undrar bara varför man gör en nyhet av egna haverier…
Vad gör en rys-k BMPT Terminator som tagits fram specifikt för strid i bebyggelse mitt i skogen? 😉
Alla städer var redan jämnade med marken 😨
På tal om personskydd. Var under missionen i Kosova 99-00 handplockad att supporta b.la. ÖB personskydd inför ett besök. Ska inte gå in på detaljer hur de jobbar, men de var jäkligt coola killar. ÖB lydde dem blint allt gick smidigt!
Men dåvarande försvarsminister gjorde samma resa lite senare med annat skydd, han betedde sig riktigt korkat, lydde inte personskyddet samt avvek från plan.
Blev så jäkla fel att regeringsplanet som väntade på Pristina flygplats inte fick vänta längre, då han inte kom och fick flyga till Makedonien, Skopje, 3h bort, och vi samt personskydd fick köra honom dit istället. Totalt livsfarligt uppträdande från en bufflig politiker.
Björn von Sydow (1997-2002)?
Jag gillade honom för han fortsatte sitt engagemang i Östra Södermanlands Järnväg (smalspårig museijärnväg i Matiefred) och man kunde se honom som konduktör ibland.
https://www.oslj.nu/
Amerikanska turister som blev upplysta om att dom fått sina biljetter klippta av utrikesministern trodde inte på det.
Smalt var ordet.. och skakigt.
Typ.
Minns också att han bla. ville glänsa med bataljonens närvaro, samtidigt skulle det sparas pengarna. Vi fick välja mellan reservdelar till PBV eller julbord, valde der senare. Vi hade killar som kunde meka något jävulsk själva o löste det mesta i alla fall. ”Bonnpöjkar” från landet var stenhårda och skitiga upp till öronen konstant av allt mekande.
@40-talisten
Hmmm, namnet Björn von Sydow gör att något klingar i bakhuvudet, och det är då att han gavs befogenheter att vara i någon sorts regeringsledd position till den berömda ”dödspatrullen”. En delegation som åkte runt och bl.a. slaktade försvaret under den tidsperioden. Men kan förstås minnas fel.
Tja, vet att det inte är viktigt mitt under brinnande krig, men ibland kommer en fundering upp om vad han pysslat med, haft för uppdragsgivare och befattning senare tid. Kanske då de senaste 1, 2 eller 3 åren.
På sistone har jag funderat lite över vad det är vi berättar om svenska förhållanden nu och då. I en del fall har jag nog tyckt att vi kanske är lite för öppna med olika saker, inga nämnda inga glömda, som kanske i längden inte är bra för oss om någon annan lägger pussel.
Det var ju ett utskick från moskovitiska regeringen om smutskastning där bl a denna blog var nämnd. Det betyder ju med all önskvärd tydlighet att läsare finns också där vi kanske inte alltid tror att de finns. Så extra försiktighet är en dygd skulle jag tro, särskilt om moskovithövdingen får för sig saker åt vårt håll – gud förbjude. En svensk håller truten både med han/hon vet och vad han/hon inte vet.
Jag gjorde ju t ex ett inlägg där jag visade en skiss på hur gamla SE draktänder såg ut och där fanns mått med i bilden. Jämfört med de vi sett från dagens RU försök så hade våra gamla varit väldigt mycket mer effektiva.
Lite längre upp i tråden diskuterades det om den där järnvägsanslutningen mellan Litauen och Belarus som nu inte är “avgrävd” utan kan fungera för spannmålstransporter. En viss oro för trojanska häst-försök i samband med det fanns också. Även sådant har vi här haft visst motmedel för under föregående krig. En variant av betongpian som kan placeras över spåret för att göra det betydligt svårare att passera. Spårfordon spårar dessutom gärna ur när hindret är stort nog och blir därmed ett ännu större hinder för fortssatt trafik.
Bara en fundering i all välmening.
Internationella legionen närmar sig ryska positioner på östfronten. Bakhmut? Väldigt mycket pang med pskott, law? Framryckning som övergår snabbt till reträtt när troligtvis även tank uppenbarar sig. Vet inte om någon postat tidigare.
https://youtu.be/DsU74ubgHMQ
10:07 Mer bränder i Ryssland. Nu står Pushkins konstmueseum i Moskva i brand.
Kommentar på museets webb.
Föreläsningen “Gods and Heroes of Ancient Greece” av prenumeration № 26 “Culture of the Ancient World”, som var tänkt att äga rum den 11 december, har skjutits upp till den 29 januari 2023. Vi ber om ursäkt!
10:45 Hur vet vi att det var problem med ställen? Det syns inga räddningsfordon och inget skum på banan, så min teori är att han glömde… Sådant händer faktiskt, även i Sverige. https://sverigesradio.se/artikel/5340703 Det var nog oftare förr. Draken hade dubbla fälltankar, om jag minns rätt råkade någon landa på dom, så själva planet var oskadat. Däremot inte tankarna…
Går utmärkt att landa på enkel fälltank, du får inte balansproblem förän hastigheten är rätt låg, varvid ena eller andra finspetsen går i backen med lättare skador.
(Källa: bekant som borde veta.)
*vingspetsen
Vet inte. Går på vad den som publicerade filmen påstod.
I ww2 hade England en kille med signalpistol på flygplatserna som kollade att alla fällt ut ställen före landning. Antagligen fick den olycklige piloten bjuda på en runda på puben på kvällen.
Det är väl det vanligaste, glömma ställen händer varje dag.
Men jag tycker ändå han roterar ner kärran med stor försiktighet, hela vägen ända ner.
10:45 Jag noterar en exemplarisk uppvisning av flygplatsbrandkåren vad gäller att snabbt ta sig fram till planet för att släcka i händelse av brand… *host* *host*
Russia and Iran’s relationship has warmed to a fully fledged defence partnership, the US has said.
Russia is giving an unprecedented level of military support, said US national security council spokesman John Kirby.
The US has seen reports that the two countries are considering joint production of lethal drones, he added.
Australia has announced it is sanctioning three Iranians and one Iranian business for supplying Russia with drones to use against Ukraine.
https://www.bbc.com/news/world-europe-63921007
Läge för Israel att stoppa upp stödet till 🇺🇦 med andra ord. Saudiarabien är väl inte heller bästisar med Iran.
Sen vet man inte vad som pågår i kulisserna, informations utbyten osv. Garanterat att något ex av nedskjutna iransktillverkade drönare och misiler hamnar i Israel.
Läge för Israel att stoppa upp stödet till 🇺🇦 med andra ord. Saudiarabien är väl inte heller bästisar med Iran.
Sen vet man inte vad som pågår i kulisserna, informations utbyten osv. Garanterat att något ex av nedskjutna iransktillverkade drönare och misiler hamnar i Israel.
*steppa upp ska det vara…
Tack för förtydligande.
Jag fattade nada.
Smeagol, troligen/förhoppningsvis inte. Men om, så kommer Saudi få sina förbetalda bomber från Pakistan ASAP. Saudi betalade hela Pakistans kärnvapenprogram.
Vad har Ryssland som Iran vill ha, mest av allt och är relativt enkelt att skeppa över Kaspiska havet?
Det tar inte mycket plats, det har nämligen jävligt hög densitet. Speciellt om det ligger i en behållar av härdat stål som man gömmer i trälårar.
Jag tror Israelerna överväger ALLA alternativ just nu. Tillsammans med resten av nära grannskapet till Iran.
Det är en tidsfråga innan det smäller där nere.
J
Det skulle vara ifall det är väldigt tydligjort för ryska ledningen att ifall de sprider vapenmaterial och teknologi till Iran så är det en linje man INTE korsar.
Rökande mobiks…
“A mysterious fire in a military unit full of Russian mobilized soldiers in the village of Sovjets’ke in the occupied Crimea occurred this night. The video was published by Nikolayevsky Vank.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1601560011490361350
Fortsättning i samma tråd
“According to local sources up to hundreds of mobilized soldiers were stationed there. There are wounded reportedly.”
Sängrökning?
Man ska inte ha kaminer, destilatorn, och det färdigkörda alldeles intill varandra.
Varför krångla till det när det kommer till samröre med ryssland. Varför inte införa exakt samma sanktioner, som mot ryssland, mot de länder som har ett bevisbart samröre med ryssland. I de fall dessa länder har mer långtgående sanktioner inom något område ska givetvis dessa även fortsättningsvis gälla.
Finns det något land som har samröre med Ryssland som inte redan har massiva sanktioner? Det är ju därför de vill ha med Ryssland att göra, de har inget att förlora.
Ja precis. Både Ryssland och Iran är ju paria i stora delar av världen. Båda har helknäppa regimer, men på olika sätt. Inte så konstigt att dom tyr sig till varandra. Och såklart samma sanktioner mot Iran.
Förvisso sanktioner men i lika stor utsträckning förutom nordkorea?
Man kam ha mycket åsikter om BoJo men gällamde Ukraina har han , ffa. i starten varit extemt betydelsefull.
En kommentar i Washington Post (brukar vara betalvägg) citerad i theguardians live flöde scrolla till kl 11.
https://www.theguardian.com/world/live/2022/dec/10/russia-ukraine-war-live-jens-stoltenberg-warns-against-conflict-spiralling-into-russia-nato-war?CMP=Share_AndroidApp_Other
The longer Mr Putin continues with his senseless attacks, the longer the global economic haemorrhage will continue as well. Are we really going to wait and let this thing drift until Mr Putin has regained some of his leverage?
It’s in everyone’s interest, including Russia’s, that the curtain comes down as soon as possible on Mr Putin’s misadventure. Not in 2025, not in 2024, but in 2023.
(Hoppas inte för långt citat.)
Jag håller förstås med BoJo, men tyvärr spelar det nog lite eller ingen roll vad han tycker numera. Han har förlorat sin maktplattform och vad jag förstår har han inte mycket stöd kvar internt i Torypartiet heller. Det var ju lite buzz om att han skulle gå in som en av kandidaterna till ledarposten efter Liz Truss avgång, men det visade sig snabbt att han saknade ens ett basstöd för att göra ett försök.
Vad det verkar hittills så är den brittiska regeringens linje fortsatt stabil. Rishi Sunak var ju i Kyiv den 19 november och så sent som igår släpptes en pressrelease efter att han talat i telefon med Zelensky. Nya vapenleveranser utlovades i närtid och ett vad jag ser som ett viktigt principiellt uttalande:
“Both leaders agreed on the importance of pre-empting Russia’s insincere calls for a ceasefire, and the Prime Minister added that the Kremlin needed to withdraw its forces before any agreement could be considered.”
Jag tror det brittiska stödet är det mest stabila av alla, vid sidan av det Ukraina får från grannländerna. Det handlar om historia och psykologi. Tyskland har sitt komplicerade förhållande till sitt eget förflutna som bl.a. leder till en ibland överdriven fredsvurm och ovilja att inse att militära medel är enda lösningen på en konflikt med en brutal aggressor. Frankrike har sitt politiska manövrerande utifrån en självöverskattning av landets styrka på den internationella arenan och antipati mot den anglosaxiska kultursfären som ger en viss ambivalens (för att uttrycka det milt) mot USA. Men britterna har detta med att inte vika sig mot en brutal motståndare i ryggmärgen. Man uthärdade själva Blitzen och stora umbäranden under WW2. Minsta mindre samhälle har ett minnesmärke med de av ortens söner som stupade under de bägge världskrigen. Även dagens generation vuxna har fått den världsbilden överförd från föräldrar och far/morföräldrar och överhuvudtaget den syn på de här sakerna som ligger inbyggd i kulturen. De har lätt att identifiera sig psykologiskt med Ukraina och har dessutom sin starka värdegemenskap med USA som Tyskland och Frankrike skapar. BoJo är egentligen bara en av många representanter för det perspektivet, även om hans tydliga och beslutsamma stöd för Ukraina från krigets första dag absolut haft betydelse.
Och inte att förglömma är att GB är en av de nationerna som lovade att står för Ukrainas framtida säkerhet då de överlät sina kärnvapen.
Just plöjt igenom ” Det fallna imperiet” rekommenderas, om än väldigt faktaspäckad. Ger en bakgrund till som läget är idag. Skäms personligen att jag inte satte mig in i vad som stod för dörren i och med annekteringen av Krym och spelet runt östra Ukraina.
Nu blir det tidig julafton med ”Kungshjärta”
14:38 Men kinesiska pengar smakar förstås gott som ett medel på vägen till det målet.
Det är inte direkt okontroversiellt med Kinesiskt stöd i Afrika. Möjligen uppskattas det av vissa ledare, men folket är inte lika roade. Här är några länder jag har ganska nyliga erfarenheter ifrån.
I Kenya förekommer regelrätta slagsmål med kineserna ganska ofta.
I Ghana vill man hellre köpa begagnade saker från väst (eller vilket land som helst) än nya från Kina.
I Senegal fiskar kineserna ut vattnen.
I Gambia är de jätteglada för att de har få kineser, men även de påverkas ju av utfiskning eftersom landet ligger inuti Senegal. Här finns även en kinesisk fiskmjölsfabrik som förstört för turismen och bidrar till utfiskning.
I Mauretanien, som också är ett skurkland, har Kinas investeringen i en stor hamn på 80-talet åtminstonne uppskattats. Friendship Port of Nouakchott heter hamnen.
Hur ser situationen ut för lantbruket i dessa länder?
Har fått för mig att kinesiska intressen tagit över oerhört stora arealer av den bästa jordbruksmaken och odlar för den kinesiska marknaden.
Ghana har nog inte råd att köpa någonting just nu då finansministern uppskattade att 70-100 % av statens intäkter går till att betala räntekostnader. Enligt andra källor verkar Kina äga runt en tiondel av skulderna (ca 3.5 miljarder USD 2021).
https://www.reuters.com/world/africa/who-holds-ghanas-debt-what-restructuring-is-planned-2022-12-09/
Hej, vet inte hur jag kunnat missa allt prat om armband! var kanske inte min grej, men nu har jag fattat att det är det visst! scrollade runt för att hitta leverantör men wtf hittar inte, så hjälp!
Dom har haft ett (bra) sätt att dra in pengar, Köp ett armband gjord av sista batchen från azovstahl, Mariopol.
ua24 eller liknande heter sajten, dubbelkolla så det inte är nåt ryskt!
Har beställt två för en månad sen, hoppas det kommer till jul. ca 700 SEK per armband inkl frakt.
Slutsålda sen länge…
Å andra sidan kan de ta vilken stålplåt som helst och göra smycken av, är inte direkt brist på stål i detta land,
Men varför skulle man göra det, ifall man vill vara trovärdig?
Vissa människor idag utgår ifrån att man blivit blålurad eller kan lura någon annan,
t.ex 8 000 000 för t.ex. en tvåa på söder.
Ok, finns en värld och ett folk bortom.
Det är ett sätt att donera till Ukrainas försvar. Få ett armband och det symboliserar ditt bidrag. Pengarna går till goda krafter. De är ganska snygga i det perspektivet att det är kvitto på ditt bidrag. Inget större pengavärde men värdet är på ett annat sätt.
Det må vara vilken stålplåt som helst men det är tanken och syftet som ger värdet. Min son och min kära hustru har dem. Jag får tydligen vänta på mitt.
https://u24.gov.ua/azovstal
Men som sagt slut.
Går ju att donera direkt till fonden annars.
När man googlar så hittar man massor med olika förslag, men är tveksam till att pengarna går till rätt adress! om azovstal är slut, vad har vi för allternativ då?
Länken till detta lugna och sakliga uttalande av en Kazakisk journalist delades här på bloggen två gånger igår. Det förklarar sakligt hur Ryssland själva sår det de kallar “russofobi”. Rädsla och avsky för Ryska fascistiska federation och dess mördande horder och galna propaganda har inget med “fobi” att göra utan är som den Kazakiska journalisten förklarar en helt logiska följd av rysk fascisms agerande i både handling och ord. Hoppas att ingen har något mot att jag delar länken här igen om någon missade den igår. Den är sevärd .
https://twitter.com/i/status/1601179566071902212
Men det är ingen utom några väldigt förvirrade vänstermongon och högertokar och apeasementnötter etc i Väst som tror på detta om russofobi. Det är ett propandanummer för att man skall få det att låta som att om man är emot Ryssland, Rysslands politik eller agerande i väst eller andra länder har man en fobi, dvs är vettlös.
Det rationella och rimliga är alltså Ryssland och deras agerande.
I call bullshit. Och det vet vi alla att det är också.
Visst är det så att vi i väst fattar att “russofobi” är Kreml lögner utom några högerfascister och en och annan senil “68-vänster nisse”! Men den kazakiska journalisten förklarar det på “impeccable russian” enligt engelska textningen och han vänder sig till ryska ambassadören i Kazakstan.
Ryska propaganda har rysktalande i Ryssland och i numera självständiga fd. Sovjetrepubliker som huvudsaklig målgrupp. Det är därför det är viktigt med avslöjanden av denna propaganda på ryska.
Visst är det så!
Men de närtida och allvarliga problemen för gemene lvp svensk är att man glömt dammsuga filtren. Blir dyrt med kanske bara 1/3 flödet. Drack mormorssaft gjord av essens, genom sugrör stående på huvudet, allvar.=)
Har den ryska statsledningen gjort något som gör att man inte bör vara rädd eller dra öronen åt sig i kontakten med landet.
Vilket land har alltid varit misstänkta för doping?
Vilket land hade statsunderstödd doping på programmet i OS i Sotji?
Vilket land har troligen aldrig haft några val utan at ha ett färdigt valresultat i god tid före valet?
Vilket land har för några år sedan tvingats dra tillbaks nästan 1000 forskningsrapporter som bara var fusk?
Vilket land har en antidopingorganisation som hjälper ryska idrottare att dopa sig?
Vilket land har varit avstängda från i stort sett alla idrott sedan 2016?
Vilket land misstänks ha fuskat vid de kliniska studierna av covidvaccinet Sputnik V?
Det var bara lite jag kom på som styrker att russofobi inte kan existera, det finns all anledning att vara rädd på riktigt.
Vilket land har flest Defenestration!
Vilket land har flest kalsongmord!
Såg att en IT VD ramlade ner från balkongen nu igen, han hade varit kritisk mot kriget och Polis/Fsb skulle tala honom tillrätta, men man hyllar mänskliga rättigheter enligt lille Tsaren
Handlar ju enbart om att göra sig själva till ett offer, alla är emot oss och tycker illa om oss, buuuuhh.
Ja vet du vad lilla lavrov, jag kan stolt säga att jag är vad du kallar russofob! Vill aldrig ha något med ditt fascistiska äckliga skitland att göra, någonsin! Ni har tydligt visat vad ni står för och har ingen plats på denna jord. Kom tillbaka och rentvå er så kanske kanske det finns plats för er nån gång lång fram i tiden, efter ni stått i skampåle länge.
Otrevliga hälsningar från en äkta russofob.
Redan några år innan senaste krigsutbrottet så jagade ryska staten Navalnyjs rörelse. En ledande i rörelsen var en ung advokat, blond och snygg som en dag som jag minns det, som sa något som var på pricken rätt, nämligen att Putin och anhang är russofober. Rädda för folket, vågar inte ha riktiga val, jagar dem som tänker annorlunda om Ryssland osv. Det är Putin som är ärkerussofoben.
Det finns många nötter som menar att kriget är Amerikas U.S.A fel, just som allt annat. Att dom på något sätt skulle tjäna pengar på kriget. Fråga mig inte hur? Har en hel drös Bosniaker på jobbet. Att allt är Amerikas fel är typ det enda dom kan komma överens om.
Jo. Var i Sarajevo för ett par veckor sedan och pratade med gamla vänner. Kloka sådana. De frågade helt öppet om jag trodde att det fanns några bakomliggande motiv från USAs sida i Ukraina. Inte för att se nödvändigtvis trodde det själva, men de var osäkra, eftersom alla andra hävdade det…
Där det finns muslimer, där finns det en överrepresentation av konspirationsteorier är min analys. Särskilt iden arabiska delen av denna i och för sig väldigt heterogena värld cirkulerar teorier i en omfattning (både % och innehållsmässigt) som får motsvarande stollerier i västvärlden kring Covidvaccin, “Big Pharma” och annat att framstå som en västanfläkt. I många fall har ju också staten själv aktivt pumpat ut smörjan till sin befolkning. Naturligtvis är misstänksamhet mot USA och deras agenda en viktig del i dessa konspirationsteorier, för om det är något som förenar muslimska länder (och det är ju som bekant inte så mycket, inte ens religionen ofta när det kommer till kritan) så är det just det inklusive hatet mot Israel.
Ni som vill bli upplyfta av kämpande människor mot denna ohyggliga regim och dess lakej Lukchenko kan lämpligen titta på prisceremonin i Oslo i dag, och inte minst de tacktal som pristagarna höll!
Någon som rökt på Krim igen? https://www.ukrinform.net/amp/rubric-ato/3631643-barracks-for-newly-mobilized-russians-on-fire-in-crimea.html
Enligt någon telegramkanal (tror jag) så ska Kjertsbron vara begränsad till en maxvikt av 1,5 ton
https://liveuamap.com/en/2022/10-december-occupation-authorities-prohibited-movement-of
Då måste Lill Tsarens resa med mercan varit på gränsen, fan vad synd att inte bron rasade igen
😂. +1
@Caesar:
Pjukin såg verkligen ut som en körskoleelev när han försiktigt körde där på bron.
Körde han inte lastbil när bron var ny, och då inte någon västerländsk skit som Merca eller Scania utan äkta Ryskkvalitet, jag undrar vad han gjort av traktorn han fick i födelsedagspresent av Luka med mustasch? Oxå Belarusisk kvalitet, inte som klåparen Kadyrov som stjäl amerikanskt John Deereskit till sin lekpark
Ingen fara. Visserligen hade han förutom chaffisen 4 livvakter på 200 cm och 120 kilo muskler samt 20 kilo vapen var med sig i bilen. Men blöjorna som medtogs “för säkerhets skull” efter den lilla halkolyckan häromveckan var i ett speciellt lättviktsmaterial. Någon laptop var ju förstås inte heller med och den lilla plastfickan med lite utskrifter om ditt och datt vägde bara några hekto. Och Putte själv väger numera in inte ett gram över 60.
Olja har varit uppe. Tar denna igen, från härom dagen:
The price of Russian Urals oil fell below the price ceiling to $43.73 per barrel.
According to experts, the price reduction is related more to the loss of EU buyers than to the price ceiling. Urals traded at $43.73 per barrel, the ceiling limits the price of Russian oil at $60.
Graf nedanför.
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1601182215815442435
Har jag, eller ev Noel, fattat det fel?
Hej, det är nog rätt uppfattat. Jag skulle säga att efterfrågan på ural-olja fallit, och då sjunker priset. Att politiskt inducera ett efterfrågefall innebär att potentiella köpare drar öronen åt sig och istället letar efter vad de behöver någon annanstans. Att hävda en prisgräns (60 dollar per fat) innebär att alla potentiella köpare hajar att nu börjar det bli allvar av. Och antagligen har de hajat det tidigare men det tar ett tag att hitta nya leverantörer, ställa om osv. Dvs det räcker med att antyda att en produkt börjar bli politiskt ohållbar, så dödar man marknaden (efterfrågan) för den produkten. Och en prisgräns är mer än att antyda… Och sedan har vi kanske en begynnande lågkonjunktur och då sjunker efterfrågan generellt. Men någon EÖK (ekonomiskt överintresserad person) för gärna fylla i.
Prisskillnaden mellan 43$ och 52$ verkar handla om att det första är priset i Primorsk (rysk utskeppningstermimal) det senare är olja som handlas i Västeuropa, alltså inkl. transport.
Tyskarna levererar. Nu elverk.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3631674-germany-to-send-470-generators-worth-eur-195m-to-ukraine-embassy.html
Skicka mer ifrån Sverige. Oxå.
14:38 Marocko blir första landet i Afrika som skickar militärt stöd till Ukraina…
Grattis Marocko till vinsten över Portugal!
Positiv karma.
+1
Dagens Gregg: Inga nyheter släpps. Citerar ändå en mening!
“Summa sumarium så har vi operationer på tre fronter som indikerar vår decemberoffensiv, min gissning är att vi attackerar kring den västerländska julen. VAR, det återstår att se.”
https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440/posts/pfbid02SFu43A3Z44bHGkRraBsecXYHtYH1LMMfJM3fAirLDz1bMiGAL3hn72hTseYj7AvAl
Alltså det här har jag tänkt ett tag nu.
Att Ukraina håller på att visa upp anfallsförberedelser på flera ställen, för att oroa och bekymra ryssarna och få dem att hålla på och omgruppera till olika fronter.
Alternativt att de ger sken av ett förestående anfall på ett ställe men strax slår till på ett annat ställe.
.
Det känns som att det är riktigt vettigt att göra så med tanke på ryssarnas svårigheter med att transportera, omgruppera etc, samt deras utsatta läge vid sådana operationer samt att de är för svaga för att kunna hålla alla fronter med styrka.
Greggs gissning på offensiv kring jul låter rimlig men lite optimistisk. Ukrainska sidan vill förmodligen att ryssarna ska känna sig hotade på alla frontavsnitt och då behöver man invänta att stabil tjäle har satt sig även i söder. Då dröjer det ett antal veckor, minst.
Ukraina behöver också ransonera artilleriammunition, och andra vapen med lång räckvidd, för att bygga upp förråd inför sin vinteroffensiv. Det är de nog inte färdiga med ännu.
Gott Nytt År!
För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras.
Jag har en fråga till trådens infanteri- och pansarstridskunniga (själv gjorde jag 15 månader vid luftvärnet). Varför ser vi aldrig rök användas? Vare sig från artilleri, pansar eller handkastad. Jag trodde det användes ofta vid både anfall och utdrag.
Har sett det på något klipp, men inte ofta. Kanske iofs beror på att det är lite svårfilmat 😄
Nu var det länge sedan jag gjorde lumpen, och IKV 91 är sedan länge utrangerad. “Halt, rök, bakåt” kommer fortfarande som ett rinnande vatten. Med IKV 91 vare det den naturliga åtgärden om man stötte ihop med fienden under framryckning; IKV 91 var inte en stridsvagn utan skulle användas för att ge eldunderstöd åt infanteriet.
På den tiden hade fienden inga termiska kameror. För att gömma sig för en termisk kamera i våglängdsområdet 8 – 12 mikrometer krävs en speciell rök där partiklarna är större än i vanlig rök, och därför hänger kvar kortare tid i luften.
Om det är så att rök används mer sällan i Ukraina kan det vara för att förutsättningen för att lägga rök inte är så vanlig, och kanske att man inte har en IR-hindrande rök så att det inte blir så meningsfullt.
/Erik
“Halt, eld (med det du har, det finns om inte annat optik att träffa på stridsvagnar), rök, bakåt” har gällt för de flesta fordon länge. Och som du skriver så har senare rökpatroner även skydd mot termiska kameror. Kan tänka mig att det ändras lite om du har gyrostabiliserat torn då du kan skjuta under gång och/eller om du sitter i en stridsvagn och är tänkt att avancera genom en svagare motståndare.
.
Men rök är viktigt och även utan ir-hindrade så lär det hjälpa då låntifrån alla soldater är utrustade med irkameror. Håller med OFREDRIK att vi borde se det oftare. Kanske inte del av rysk doktrin?
Mycket av det som filmas är ju ren fjärrbekämpning, Nlaw, Javelin, Excallibur etc som bara plötsligt slår ner mitt på ett fordon. De vet ju inte ens sekunden innan att de håller på att dö, och skickar ju inte heller ut någon rök, som inte ens skulle göra någon nytta då.
.
Det kanske används en del mer rök vid mer klassisk infanteristrid, men det har vi inte så väldigt mycket filmer på.
Rök fungerar bara när motståndaren har begränsat synfält, t.ex parallellt med markytan. Med drönare kan man se från fler vinklar än tidigare. Föreställ dig en imaginär halvsfär över ett stridsområde där höjden motsvarar bekämpningsavstånd och observationsavstånd.
Rök är därför en begränsning av båda kombatanternas sensorvolymer vilket försvårar användningen av motmedel. Underlättar man användningen av sensorstyrda aktiva och passiva motmedel/stridsmedel höjs den operativa förmågan om man kan hålla upp stridsförmåga, rörelse och observationsförmåga. Förlorar man något av dessa vid en markoperation ökar riskerna betydligt.
Älskar hur Anders Åslund bit för bit fullständigt smular sönder artikeln som publicerades i Washington Post den 4 dec. En artikel av Robert Wright med titeln, ”Biden kan hjälpa Zelenskyj och Ukraina genom att insistera på fred
NOT – läs den – https://www.svensktidskrift.se/anders-aslund-hur-biden-kan-hjalpa-zelenskyj/
+1!
Kanske har den här filmen visats tidigare, den har 3 veckor på nacken på Youtube. Värd isf ändå att posta igen, den visar hur uruselt de ryska soldaterna är utrustade, hur deras vapen, kroppsskydd, kängor och hjälmar osv ofta är fullständigt värdelösa. Vi ska vara glada att den ryska korruptionen så effektivt förstört ryzzens stridsförmåga. Ett “självmål” att glädjas åt! 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=0KiII_2qabk
Läste för bara någon halvtimme sedan ut kapitel 12 i Catherine Beltons bok Putins krets, vilket bl.a. berättade om annekteringen av Krim, och USA:s och EU:s sanktioner mot Ryssland till följd därav. Den ryska ekonomin ska ha klarat sig förvånansvärt bra trots sanktionerna – pga att väst underskattat den informella ryska ekonomin med nät av hemliga konton – den gemensamma kassan – med enorma summor som inte registrerats i officiella bnp-siffror och som kunde användas för att rädda de företag som behövde.
I kvällens Rapport sades det att den ryska ekonomin klarar sig förvånansvärt bra trots västs sanktioner………
Den informella ekonomin är intressant. Det handlar inte bara om hemliga konton utan snarare är det ett sätt där “trust”, eller “tillit” på svenska, finns mellan personer – snarare än till och mellan institutioner – och denna tillit fyller den funktion som avtal och rättssäkerhet fyller hos oss. Vi litar på staten/systemet. Ryssar gör inte det utan snarare på att relationen med de personer, som de inte ens känner, är värd något. “What goes around, comes around” är ett uttryck på engelska som kanske fångar det hela. I Ryssland kallas det “blat”. Det handlar inte om “heder” – att vara en hedersman – som kanske i andra kulturer utgör är vad som avgör vem man kan lita på utan snarare är det ett förhållningssätt som är mer flytande, ej personberoende utan kanske bäst kan ses som nätverksberoende men där varje individ/nod i nätverket inte är det centrala, utan det är nätverket i sig.
Som jag förstått det har dock Putin en ytterst central roll i detta system, som även kallas feodalt, där allt – varenda liten affär – måste godkännas av honom, “tsaren”. Och alla vet om att de hänger löst om de går mot hans vilja, då kan de bli av med sitt bolag och bli satta i fängelse lika snabbt som Putte knäpper med fingrarna.
Något i stil med “den osynliga handen”, eller kopplad Adam Smith’s teori om hur resurser allokeras i en fri marknad.
Blev mycket upprörd när jag såg dagens Rapport, skrev följande mail till Bert Sundström:
Hej Bert,
Jag blev lite konfunderad efter att jag sett dagens inslag i rapport om de ryska kvinnorna som gjorde täcken mm.
Var syftet att vi skulle tycka synd om dem pga sanktionerna eller vad ville du förmedla?
Tänker på alla torterade, våldtagna och deporterade i Ukarina, det kunde ha varit värre!
Och om Ryssland hade respekterat Ukraina gränser hade ju aldrig detta inträffat, då hade ju de ryzzka kvinnornas täcken blivit sålda utan problem!
Ett klargörande hade varit klädsamt!
Mail slut!
Blir intressant att se om det kommer något svar!
+1
Tack för det, jag blev skitförbannad själv. Snyfthistorier om att pensionärer lider som följd av sanktionerna, med den Ryska ekonomin står stark. Hur ska vi tolka det? Låt ryssen få det de vill ha så att ryska kärringar kan dryga ut kassan med stickade filtar till Tyskland. Skäms Rapport!
+1
(Har inte sett reportaget)
Jag tror inte Bert är på ryska sidan.
Man skulle kunna tänka sig ett “svart-på-vitt” hur illa utrustade ryska röda armén egentligen är?
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ryska-pensionarer-hart-drabbade-av-sanktioner
Jag förstår inte upprördheten här. Sundström ger en berättelse om sanktionernas kännbara konsekvenser. Det är väl bra att sanktionerna märks? Är inte det poängen? Det är mycket enkelt för den ryska ledningen att få sanktionerna upphävda. Ledsamt att de prioriterar annat än välmåendet för sina pensionärer och andra medborgare.
Bra där Sverre!
Snyggt!
“Se Båda Sidor”-sjukan och “Hitta Ett Annat Perspektiv”-sjukan (dvs mera lindriga symptom på Postmodernitet) är utbredda inom journalistvärlden, åtminstone inom Public Service.
Tror vi ska se det som inlärd och påbjuden enkelspårighet snarare än putinism.
Även känt som “Men Gruvhålsstängslet Då”-sjukan.
Fastnade i filtret när jag försökte försvara (öh?) Rapport…
“Se Båda Sidor” och “Hitta Ett Annat Perspektiv” är honnörsord inom media idag.
Ibland in absurdum, typ “Men Gruvhålsstängslet Då” eller “Nu är ju inte X här och kan försvara sig” .
Enkelspårigt, ja.
Folk *har* inga svårigheter att förstå att det finns andra perspektiv, relevanta eller inte.
Men det är däremot inte riktigt på whataboutismens nivå, och jag tvivlar på att det skulle vara pro-ryZZkt.
(Det är illa nog att det är fördummande och irriterande.)
I Halmstad finns en helt unik liten champagnebar som importerar sin egen jul-champagne. Nu säljer du ut sina tomma flaskor till kunderna – och alla intäkter går till kaminer via OperationAid. Enligt uppgift betalar kunderna allt mellan 50 och 1000 kronor för dessa unika tomflaskor.
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02wbW1Wva1ymiS1NdmPYdcc4EW26iXGRMCWSjcm17s6WaLGdPUcAyAb2nnYPrRFuMJl&id=100063697173769
+1
Stort! +1
Motsatsen till att vaska!
+1
Apropå champagne, så googla gärna på Sovetskoje Sjampanskoje som också kallas sovjetisk champagne/ rysk champagne eller krimchampagne. För det mesta är detta mousserande vin ukrainskt, då de flesta producenter finns på halvön Krim. Efter befrielsen av Krim kanske det kommer gå att få tag på i Sverige.
Ni kanske har sett det men det har smällt Melitopol ikväll(?)
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1601656984578973697?s=20&t=gXPpQDbHYWev865qQLnSJg
…och…
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1601665743229419528?s=20&t=gXPpQDbHYWev865qQLnSJg
Inte bara Melitopol, flera baser söder om Dnipro. Förbekämpning?
Lite över hela södern plus Krym
mer om samma
“Occupied Melitopol. A Russian military base violated the smoking laws. It looks disastrous”
https://twitter.com/KremlinTrolls/status/1601670600652894209
“According to the several sources about 200 Russian servicemen were in the destroyed facility in Melitopol.”
Verkar som att Ukraina tagit sikte på Melitopol och snart kommer inleda en offensiv för att befria staden.
7,5-8 mil, bara till fronten, plus lite säkerhetsavstånd. Farbror himars måste haft medvind, säger bara det 😉
Det smäller ofta i Melitopol, men det känns som upptrappning på senare tid.
Ryssarna tror sedan en tid på offensiv någonstans på sydfronten.
Till KRYPTONISTA
Ukraina har börjat positionera sig för övergång av Dnepr också så förmodligen på gång.
Hoppas. Känner H-ordet om orcherna. Men rent militärt önskar jag Ukraina skjuter skiten ur varenda ryss.
Åk hem!!!
Instämmer @Fram i natten.
Idag delas Nobelpriset ut, jag roade mig med att kolla hur många pris som delats ut till ryska vs amerikanska forskare. Diktaturer bildar ingen bra grogrund för forskning är svaret.
Det kan jag tro, eget tänkande och egna initiativ är ju inte populärt i diktaturer.
Företag i Sverige har ofta diktaturdrag.
Egna initiativ och idéer uppskattas sällan.
Min egna ingenjörsmässiga erfarenhet.
Mina erfarenheter sa mig att idéerna skall behandlas så chefen tror att det är hens ide!!! Lätt som en plätt!!
Jo. Det heter så..
Men ”hur förklar för en som int begrip!”
Håller med. Samtidigt som cheferna säger att det är “högt i tak”
Kommer man igenom kommer någon marknadssnubbe eller ekonom och grusar allt 😂
Det är alltid högt i tak för de som kryper
Och inte blev dom stolta när dom väl fick ett heller.
Alexander Solzjenitsyn fick ju litteraturpriset på 70-talet, vilket resulterade i att han blev landsförvisad på livstid.
Och i år fick ryska Memorial delat fredspris. De blev förbjudna för inte så länge sedan.
Sedan har vi förstås Pasternak, som också fick litteraturpriset. Framför allt för Doktor Zjivago, som bloggaren länkade till ett filmklipp, Leans mästerverk
Pasternak tackade dock nej och dog endast två år senare. Finns också en diskussion om hur det egentligen gick till när han fick Nobelpriset – att det skulle legat i CIA:s och MI6:s intresse att få Nobelpriset till en bok som inte fick publiceras i Sovjetunionen. CIA har sedermera erkänt viss inblandning i publiceringen och nomineringen av verket, men exakt vad som hände kommer vi kanske aldrig att få veta. Lite grann var det väl som Obamas fredspris – det kändes bra i magen, men förtjänade han det verkligen?
Han tackade väl nej eftersom han blev “övertalad”?
Korrekt
Sacharov, var kärnfysiker. Dock fick han väl fredspriset 😉
… och var med att bilda just Memorial.
Ryss utan grop åker till himmeln fortare än kvickt.
Varning för orchisk död.
https://twitter.com/tpyxanews/status/1601657552097660929?s=46&t=2mhcWKYCGYCi003AuuxaUA
Verkar onödigt med så mycket pang för att radera en orch.
Man tager vad man haver…
Som hon inte sa….
Dog han??
😂. Bajsar björnen i skogen 🤔
Du får fråga honom. Han ligger där, där, där och där.
“14:54 En rysk förläggning i Sovetskoje på ockuperade Krym uppges stå i brand.”
–
En fimp som hamnat fel nu igen eller fick de kanske besök av Himars?
Liten tråd med attacker:
Explosions reported at Belbek airport Sevastopol, Simferopol, Yalta and Dzhankoy in occupied Crimea..
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1601649932058128385?cxt=HHwWgsDT7ZKImrosAAAA
Härligt. Öh. Militärt lysande taktik.
Vi har sett en ovanligt intensiv bekämpning och på ett flertal olika geografiska områden.
In Kadiivka, the AFU reportedly targeted an hotel which based Russian troops (Wagner PMC) with HIMARS missiles.
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1601653959470755840?cxt=HHwWgMDRtcnym7osAAAA
Hotel California 🎶
Again and again…
Such a lovely himars
Chess on multiple boards. Explosions are reported in Tokmak and Nova Kakhovka. This could be a delicious content night.
Resultatet. Bild
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1601667849978011648?cxt=HHwWgIDT4Y2borosAAAA
Also reports on Saki airbase in Novofedorivka. Explosions reportedly heard. Waiting for visuals.
Simferopol, first footage of the alleged explosion(s). Waiting for something better to be fair.
Kort film.
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1601657348032192512?cxt=HHwWgIDTlei3nbosAAAA
Flyglarm över hela ockuperade Krym
Two explosions reported south of Bakhchysarai. Looks like a hot night in Crimea.
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1601660691865538561?cxt=HHwWgsDQ1bn6nrosAAAA
När kommer insamlingen till flygande död. Jag vill vara med. 2000 stycken, som Johan No.1 sa emot dem lede fi samtidigt.
2000 drönare, och 200 CV.
👍
💪
Occupied Kakhovka is targetted now as well
Ljud, inkommande
https://mobile.twitter.com/NOELreports/status/1601677596919726080?cxt=HHwWgIDQkbrSprosAAAA
Vi ska också komma ihåg det här. Det var bara några dagar sedan sist. En hel bunt liknande ukrainska attacker.
https://mobile.twitter.com/mhmck/status/1601222063741579265
Sådär, Repmånad nu på 4:an, Helge ska ut i tjänst, en filmskatt!!
Så satans bra. Kultur när den är som bäst 😀
Fick via min trumlärare veta att Janne “Loffe” var trummis, trumläraren var då sambo med loffes ex..
Vilket får mig att tvivla på Wikis uppgifter då de inte stämmer alls..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hansson_%26_Karlsson
Vilket bevisar att denna tråd tillsammans besitter en enorm synergi och dessutom en rejäl kraftfull ekonomisk påverkan på utvalda projekt.
Javisst, han lirade med Jimmi Hendrix!
Loffe var trummis, stor på 60/70-talet. Hade bl a duon Hansson & Carlsson med Bo Hansson och spelade på Doris skiva ”Did You Give The World Some Love Today”.
https://youtube.com/watch?v=WzeadVLMLf0&feature=share
Förbannat bra trummis! Ett enormt häng i spelet som gör att det svänger rejält, och han spelar sådär enkelt och snyggt. Lyssna gärna på Pughs platta ”Vinn hjärta vinn”. Där medverkar också fantastiske Jojje Wadenius, som jag själv har haft den stora glädjen att få spela med.
Har alltid avskytt den rullen och allt den står för. De där skithögarna de spelar är definitivt inte såna som stoppar ryska stövlar på svensk mark. Resultatet av en film under vänstervågen i sitt esse.
Skitolle förnekar.
https://twitter.com/darthputinkgb/status/1601512208353005568?s=46&t=0Hlwo3I9RLJBu1HGnXEwEA
Allt han förnekar är sant 😁👍
Fler bevis.
https://twitter.com/valdazeimyte/status/1601543006347460610?s=46&t=PIf8_u0rwx6gL3XM7nedBQ
Usch, det här var värre att läsa om än allt annat idag. 😁
Visst har den fan skitit på sig. Att lägga energi på att förneka en händelse som endast är hörsägen för alla som inte var närvarande vid den aktuella händelsen är ett tydligt tecken på att det faktiskt inträffat. Troligtvis en helt fantastiskt förnedrande nedskitning och inte endast ett lätt bromsspår i den kejserliga fillingen!
Sist?
Det blev en femhundring till OperationAid. Och julhandeln har bara börjat…
lång länk (kallas det länk?) men sevärd! haha!
DKos fortsätter på våran bana, hyfsat synkade på hur vi rapporterar från Ukraina
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1601624111087640576?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1601624111087640576%7Ctwgr%5Eac1efbbe1279a550af285f1f3619386bfc3d455c%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.dailykos.com%2Fstory%2F2022%2F12%2F10%2F2141095%2F-Ukraine-update-Bakhmut-may-be-destroyed-but-Ukrainian-forces-at-Bakhmut-still-stand
Svenska marinen hittade en upphottad Kilo klass ubåt på internationellt vatten utanför Gotland för nån månad sedan.
https://www.svd.se/a/Q7rxQV/rysk-ubat-upptacktes-pa-provtur
Sänk.
Som oberoende land har vi rätt försvara Ukraina som olagligt blivit attackerade.
Delar av krimkriget utkämpades ju i Östrersjön, så det är väl logiskt att sänka en rys-k ubåt.
Hm, skulle inte förvåna om vi får ett antal Kalibr mm i skallen då? Ryssen måste ju svara om vi sänker en av deras hotta båtar?
*VARNING*
Absolut blodbad vid attacken mot rysk bas i Melitopol.
Krigets verklighet osv, men fy fan…
https://twitter.com/tendar/status/1601711739606683648?s=46&t=E1YSgdcHNylpEAdn5morTQ
Vidrigt sätt att dö på. Men.. tänker man på all termit som används av ry, och framförallt på alla ukr krigsfångar som brändes inne av ry tidigare så blir man ganska känslokall i detta fall.
Att det just är ryssar som brinner upp utgjuter jag direkt inga mängder av tårar över, men lidandet är svårt att värja sig emot.
Video från en rysk gruppering i Melitopol Varning för bilder på döda och skadade. Det finns en video med automatöversättning lite längre ner på sidan även om det mest är svordommar.
https://twitter.com/Tendar/status/1601711739606683648
Jag blir lite illamående av att se såna här videos, det är trots allt människor som dör. Men samtidigt blir jag ju lite nöjd över att ryssarna åker på däng. Är det inte dags för dem att ge upp snart? Risken för en rysk soldat att dö är förmodligen mindre om han deserterar och försöker ta sig hem än om han stannar?
Länken i tweeten verkar borttagen? Kanske anledning?
Den fungerar för mig när jag är inloggad på twitter. Inte i ett anonymt fönster. Märkligt.
Fungerar den här bättre?
https://twitter.com/vidtranslator/status/1601721008532119554
Funkar. Tack.
Och då vet jag, sett den på annat håll också
Content warning: Nudity, violence, and sensitive content
The Tweet author flagged this Tweet as showing sensitive content.
Kan inte detta, men antagligen måste man vara inloggad för att kunna klicka på visaknappen.
Ivan Fedorov, mayor of Melitopol about the strikes: “After the evening strikes on Russian bases in Melitopol, there are many 200s and 300s. According to preliminary estimates, about 200 occupiers were roasted”.
Låt dom dö. De har gjort sina aktiva val. Att man mår själv mår illa är bara ett sundhetstecken. Framför allt är det mest vidriga att de valt att delta i ett vidrigt anfallskrig för oheliga anledningar.
The massive explosion in Melitopol occurred just outside a local church. It seems Russian forces occupied a sprawling, resort like complex complete with spa, relaxing fountain, and cable TV. Unclear how long they were housed there.
Now? Its a huge hole in the ground.
https://mobile.twitter.com/IntelCrab/status/1601697039452364800?cxt=HHwWgIDTpZS-r7osAAAA
Kollar man på den här kartan så verkar det ha varit någon stugby vid 46.844639, 35.398917. Det är nästan precis 85km från områden Ukraina kontrollerar i närheten av Zaphorizia. Ryssarna trodde nog att Ukraina inte skulle vara villiga att riskera sina HIMARS så nära fronten och att de var säkra där. Oops.
https://twitter.com/DefMon3/status/1596872861968629762
Det är ukrainska partisaner på plats som tagit på sig attacken.
“The dildo of consequences rarely arrives lubed”
Ilya Gamanin from Kupyansk, who participated in propaganda plots, knocking down Ukrainian symbols from buildings, fled to Belgorod after the liberation of the city, was drafted into the Russian army and died near Bakhmut
Film när han svinade på byggnaden.
https://mobile.twitter.com/Lyla_lilas/status/1601665798183215104
Instant karma
Kreminna
Russian sources today confirm that they shelled AFU near Dibrova (1). Yesterday we received credible information that Dibrova and Kuzmyne are under AFU control. We adjusted the map to AFU controlled.
AFU is attacking Pischane (2). Chervonopopivka is not secured yet
https://mstdn.social/tags/Kreminna
Bakhmut
Russian forces have partially been pulled back from Kurdyumivka area (2) to strengthen the offensive capabilities south of Pidhorodne (1)
Kurdyumivka (2) is contested.
AFU has rotated forces in Soledar (3), pulling up reserves from the 53rd and 71st Jaeger.
https://mstdn.social/@noelreports/109491760421528823
In the Bakhmut direction, the Russians changed tactics and began to create assault detachments, said Serhii Cherevatiy, spokesman for the Eastern Group of Forces of the Armed Forces of Ukraine.
Instead of using company battalion formations, they are creating assault detachments, which include assault groups, they are divided into direct assault subgroups, others cover them with fire. We are studying this tactic – and we have an antidote for each such military poison
https://mobile.twitter.com/Flash_news_ua/status/1601699227847254016?cxt=HHwWgIDTjcW9sLosAAAA
Just när man tror att man sett allt, jaja…
Allegedly, helmet of Russian invader found by the Ukrainian military
Se gärna nedanför när man hittat leksakshjälmen på nätet
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1601624111087640576?cxt=HHwWgICj0ZWpjrosAAAA
Jobbar på bra
Ukrainian infantry fighting vehicle gunner fires at Russian troops
Film
https://mobile.twitter.com/EuromaidanPress/status/1601636864963842051?cxt=HHwWhsC4tcWPlLosAAAA
https://twitter.com/realsubtitles/status/1601650285998243840?s=46&t=GdkB2NzwXWoj_0Sl61lKhw
Hehe, snyggt gjort
Utan översättning eller kunskaper att förstå ryska kunde man tro att generalen var den kloke och ‘hetsaren’ den som höll sig pk – såg halva först utan glasögon och tänkte Dr Snuggles.
Det platsar ju inte alls. Här släpps som det verkar ordet fritt helt ur ett annat perspektiv! Vad händer?
Se hela! Strålande!
Nobel Lecture given by Nobel Peace Prize Laureate 2022 Center for Civil Liberties, delivered by Oleksandra Matviichuk, Oslo, 10 December 2022.
“Dictators are afraid that the idea of freedom will prevail. This is why Russia is trying to convince the whole world that the rule of law, human rights and democracy are fake values. Because they do not protect anyone in this war.
Yes, the law doesn’t work right now. But we do not think it is forever. We have to break this impunity cycle and change the approach to justice for war crimes. A lasting peace that gives freedom from fear and hope for a better future is impossible without justice.”
https://www.nobelprize.org/prizes/peace/2022/center-for-civil-liberties/lecture/
Film med hela ceremonin finns i länken.
Över 10 000 bekräftat döda ryssar (och innan kommentarsfältet blir fullt av att det är många fler:) )
Detta är sådana som bekräftats med namn och genom information på sociala medier eller att man besökt kyrkogårdar
Och som tidigare sagts bekräftar att dom flesta kommer från långtbortistan
Rapporten har gjorts av BBC Russia och Medusa
https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-ryska-dodstalen-over-10-000/
Det intressanta var videon med fd talskrivaren som sa att Putin har en reservplan
Mer om Ukrainas egna drönare. De återvänder efter fälld bomb.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/3631871-ukroboronprom-ukraine-actively-developing-domestic-drones.html
380 KIA, 10 drönare, annars inte mycket:
https://scontent.fadb6-5.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/319544379_479105217735895_3753736253779924182_n.jpg?stp=dst-jpg_p843x403&_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=zAVkcSP7MrQAX9v-a22&_nc_ht=scontent.fadb6-5.fna&oh=00_AfCOewgalk6utm9in5nxf04IoNXo6xdM9mSmczpBq_U-tg&oe=6399CA48
Nu har de rapporterade förlusterna av ryskt materiel varit låga under en lång tid men förlusterna av soldaterna höga. Särskilt de låga förlusterna av ryskt artilleri förbryllar. Har de ryska pjäsbesättningar som överlevt lärt sig att omgruppera?
Awwww…….
Orcherna slår ihjäl varann. Bra jobbat, fortsätt så.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/bef%C3%A4lhavare-d%C3%B6dades-efter-massavhopp-av-soldater/ar-AA158GXd?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=72cfaa34d27f48adbbe4957650a0ac9b
Jag såg också att orchbefäl blev mördade för att deras manskap deserterade.
https://www.newsweek.com/russian-commander-killed-executed-desertions-unit-donbas-1764622
Se ner i tråden, kadyrov är ledsen…
“🇷🇺 Wagner Blog: Grey Zone”
https://twitter.com/markito0171/status/1601828999621218305
Länge leve UKR SOF
“Ukrainian partisans claimed responsibility for the fire at the Russian military base in Crimea
“The 🇷🇺 base of the mobilized in Sovjetske is on fire. Our agents worked like clockwork,” the ATESH movement said
Underground workers promised to publish a list of liquidated “mobiks”
https://twitter.com/NOELreports/status/1601849705885216768