Bloggen har gått igenom hur mycket privatleasingpriserna höjdes idag av Tidölagets stopp för klimatbonusen på elbilar. Ett stopp som ska spara sju miljarder kronor, vilket för övrigt är vad sänkningen av skatten på bensin med 40 öre ska kosta, vilket känns som en tanke. Som exempel höjs privatleasingkostnaden av den billigaste Tesla Model 3 från 8 188:- SEK per månad till 10 348:- SEK eller 2 160:- SEK per månad. Volkswagen ID.3 höjs från 5 830:- SEK till 7 130:- eller med 1 300:- SEK, så där absorberar VW en del av prishöjningen och tog ut för höga priser tidigare. Sammanställning av effekterna på privatleasingen hos Tesla, VW, Renault, Kia, Hyundai, MG, Polestar, Volvo och Skoda följer. Flera märken har tagit bort privatleasingen för sina elbilar just nu.
Med denna blixtslopade klimatbonus som tidigare utgick med 70 000:- SEK per elbil under 700 000:- SEK i listpris hos Skatteverket, så blir prishöjningen vid tre års privatleasing 1 944:- SEK per månad, oräknat ränteeffekter. Då kundens skuld blir större bör prishöjningen bli något högre än detta för att täcka in ökade räntekostnader. Dessa bör ligga på 100-200:- SEK per månad enligt min egen förenklade uträkning.
Nedan följer listan av privatleasingpriser igår och idag. De billigaste bilmodellerna av respektive bil har här använts, utan tillval. Återförsäljarnas eller bilmärkenas websajter har använts för att samla in datat och jag har missat en del modeller som VW ID.6
Tesla
Tesla Model 3 från 8 188:- till 10 348:- SEK eller +2 160:- SEK
Tesla Model Y från 8 259:- till 10 690:- SEK eller +2 431:- SEK
Tesla ser ut att passa på att höja priset för Model Y och hoppas att ingen ska märka de medan Model 3 mer stämmer överens med ränteeffekterna. Tesla Model Y är Sveriges tredje mest sålda elbil i år efter VW ID.4 och Kia Niro.
VW
ID.3 från 5 830:- SEK till 7 130:- SEK eller +1300
ID.4 från 6 316:- SEK till 8 200:- SEK eller +1884
Eftersom VW:s höjningar är lägre än 1 944:- SEK har VW absorberat en del av kostnaden och tog således för mycket betalt tidigare.
Renault
Zoe är borttagen från privatleasinglistan, kostade tidigare 4 545:- SEK per månad.
Kia
Kia Niro EV kostade 5 550:-SEK men det verkar inte ges några privatleasingpriser nu
Kia EV6 kostade 7 295:- SEK men det verkar inte ges några privatleasingpriser nu
Hyundai
KONA Electric kostade 4 545:- SEK, inga nya priser utan “under revidering”
Ioniq 5 kostade 6 600:- SEK, inga nya priser utan “under revidering”
MG
MG4 kostade 3 990:-, MG listar inte längre några privatleasingpriser utan man måste begära en offert
MG ZS EV kostade 4 470:-, MG listar inte längre några privatleasingpriser utan man måste begära en offert
MG MArvel R kostade 4 990:-, MG listar inte längre några privatleasingpriser utan man måste begära en offert
Polestar
Polestar 2 från 6 747:- till 8 620:- SEK eller +1 873:- SEK
Även Polestar absorberar alltså något av kostnaden och tog för höga priser tidigare.
Volvo
XC40 Recharge från 5 690:- SEK till 7 790:- SEK eller +2 100 SEK
C40 Recharge från 5 690:- SEK till 7 790:- SEK eller +2 100 SEK
Volvo ser ut att helt följa min egen förenklade beräkning för räntekostnaderna.
Skoda
Skoda Enyaq IV kostade 7 490:- SEK, nu verkar privatleasing tagits bort
Bloggen tittade inte på de dyrare teslorna som S och X, som ändå inte levereras till Sverige sedan snart två år, och inte heller på Audi, BMW, Porsche eller Mercedes, som har bilmodeller som är ännu dyrare än Tesla och inte ger något klimatbonus. Finns kanske enskilda undantag med billigare bilmodeller som hade bonus hos t ex BMW, men det får lämnas som en övning åt den som bryr sig.
För att summera så klarade alltså Tesla, VW, Polestar och Volvo av att direkt leverera prishöjningarna, medan övriga sitter på kammaren och tänker kring hur mycket av priset man ska absorbera själva. Volvo och Tesla sänkte inte priserna, men VW och Polestar verkar sänkt något då de inte höjde med 1 944:- SEK per månad.
I övrigt har bilbranschen kommenterat i media att de hade väntat sig en successiv avtrappning av klimatbonusen som andel av bonus/malus, och inte att den helt slopades med en dags varsel och att malus då är kvar. Man räknar nu med ett kraftigt tapp för elbilsförsäljningen efter gårdagens rusning för att hinna beställa och få klimatbonus.
Elbilar har bytt bränslekostnader mot kapitalkostnader och med både högre räntor och slopad klimatbonus så blir det nog inte så mycket mer med den saken. Man kan misstänka utifrån skadeglada kommentarer på sociala medier från framför allt SD-väljare att slopandet av bonusen byttes mot sänkningen av bensinskatterna, som dock efter ordinarie indexuppräkning pga inflationen bara landar på 40 öre, eller brus när bensinpriset ändå varierar med dagspriserna på råolja och biobränslen för inblandning enligt den reduktionsplikt som M, Loch KD röstade för sommaren 2021. Klimatbonusen skulle i år kosta runt 7 miljarder och skattesänkningen av bensin och diesel ska också kosta sju miljarder.
Effekten av nybilsregistreringar för elbilar hos Mobility Swedens (fd Bil Sweden) statistik kommer dröja upp till ett år på grund av de långa leveranstiderna för elbilar, så det kommer inte gå att se någon effekt i statistiken förrän kanske nästa höst.
90 kommentarer
Det hade nog varit bättre med en stegvis utfasning av bonusen istället för detta abrupta avslut.
Fick ett samtal från bilförsäljaren igår då han rådde mig att beställa direkt. (inte leasing dock)
Men frågan är om alla som varit snabba får sin bonus. Det händer saker snabbt och någon garanti finns ju inte.
Jag valde att inte beställa. Ett och ett halvt års förväntad leveranstid gjorde att man antagligen inte får något ändå när bilen väl anländer.
Känns som att bilhandlarna kan ta ut semester nu, för att vara tillbaka strax innan nyår och leverera ut de sista 70000kr-bonusbilarna. Läge att se över kostymen för de som levt på privatleasing. En bilhandlare i Linköping sålde över 100 bilar igår, lär inte hända på länge för dem.
Bilförsäljare och mäklare är väl två grupper som riskerar att får det svårt just nu.
Oavsett vad man tycker om det tidigare bidraget (jag tycker nog att det skulle gått till de med lägst inkomst och/eller de som reser längst=mest klimatnytta) så är det dåligt när bidrag tas bort väldigt fort. Sverige var ledande på vindkraftverk en gång i tiden, men sedan blev det ett glapp i bidrag två år (kommer inte ihåg om det var regeringsskifte eller bara allmän svagsinthet) och så kursade den svenska vindkraftsindustrin… Detta är ju inte lika allvarligt men huvudlöst på samma sätt. Denna typ av politisk osäkerhet är ju det som kommer sänka svensk ny kärnkraft på gott eller ont (om man vill ha det eller ej)
Du skriver “politisk osäkerhet” men jag läser “inkompetens”.
Man skulle kunna hävda att svensk industri har en trist ovana att satsa för mycket pengar för tidigt på ny teknik. Du nämner vindkraft. Till exemplen kan vi lägga Erikssons smartphone, elbilar (ja, ABB och BMW hade ett djåint väntjör som gjorde elbilsprototyper när Musk fortfarande sprang i kortbyxor och tiggde smågodis), kiselkarbid som krafthalvledarmaterial. Det finns säkert fler. T.ex. gick det tretton svenska riskkapitalgödda IT-entrepenörer på dussinet under den ryktbara IT-bubblan. Först när de kånkat utvecklades en stabil, världsomspännande internetbaserad marknadsplats. Alla är exempel på hyfsat stora satsningar som tappat kraften och uthålligheten när det väl blev åka av på riktigt. Överentusiastisk och otålig. Är det svenska nationella särdrag som ibland ligger oss i fatet? Inser nu att jag ligger fett OT med det här inlägget. Tja, inte skriver jag om det nu…
Misstänker att privatleasing som företeelse för dyra bilar (dvs elbilar) mer eller mindre upphör?
Har knappt 2 år kvar på nuvarande kontrakt (3800 i månaden för själva leasingkostnaden) så vi får väl se hur marknaden ser ut då. Är nog inte intresserad att betala dubbelt mot idag.
Beroende på priserna kanske vi köper en elbil med billån, alternativt en ny eller hellre bättre begagnad laddhybrid så vi kan fortsätta att nyttja möjligheten att köra billigt på hemmaladdad el.
Jag skulle föredra att fortsätta köra ren elbil framöver men har inte surrat mig vid masten för den typen av bil så att säga.
Nä, det blir nog många som inte kommer byta sin gamla elbil mot en ny med dubblade månadskostnader.
Sa inte hon Pourmokhtari att elektrifiering var framtiden?
De säger mycket, regeringen. Men makten framför allt, om Ormtunga, förlåt SD, säger till så lyder regeringen.
Ja, det kanske mest var elektriska stolen som avsågs.
Måske elektriska stolpiller?
Ja alltså, politiker som ljuger vart är världen på väg…
Vilket väcker frågan: vem är Saruman i sammanhanget? Putin kanske?
Det är mycket varmluft från rikspolitiker. Hennes parti ingick i alliansregeringen när den 2007 nån gång beslutade att höja effektskatten med 24 procent. När man många år senare slopade effektskatten, valde L att lämna förhandlingarna (brasklapp för dåligt minne på den här punkten).
Framtiden var nyss att inte använda el!
Frågan är dock hur mycket miljöbonusen gör den nytta som var tänkt. Jag tänker att för de som elbil funkar så räknar man hem alternativet elbil ändå även utan bonus, och för de som elbil inte funkar så är det ju knappast så att man tack vare bonus väljer ett icke-fungerande alternativ. Frågan är alltså vilka som väljer elbil framför eldbil bara för bonusen?
Sen är det klart att de som blir utan bonusen blir lite ledsna i ögat, men man kan ju inte alltid göra alla glada.
Och med den observationen så är ju steget frammåt snarare att se till att elbil blir fungerande för större del av befolkningen och därigenom få större del av befolkningen att välja elbil nästa gång de byter bil.
Vi får se vad som händer med tiden. Elbilarna i Sverige har lustigt nog varit rätt dyra.
Exempel (jaja, jag vet, anekdotisk bevisföring)
En Hyundai Kona bensin kostar 21600 pund i UK, den billigaste elektriska kostar 30450 pund. Det finns pengar motsvarande vår klimatbonus, men bara 1500 pund. Jag är osäker på om 30450 är med eller utan denna hjälp. Men om den är inräknad blir det runt 32000 pund. 50% dyrare är bensinbilen.
I Sverige kostar de 220 000 resp 410 000. 85% dyrare (lite avrundat).
Man behöver inte vara värsta sortens konspirationsteoretiker för att misstänka att bonusen hamnat som påslag på priset, åtminstone till en (stor) del.
Just detta med att höja priset på varor i samma nivå som statlig subvention är väl normalt?
Detsamma hände när elcyklar skulle subventioneras.
Japp det är lurigt det där. “Subvention -> Ökad efterfrågan -> Ökat pris” eller “Subvention -> Ökat pris -> Folk köper ändå pga subvention”?
Priset på många elbilar har gått upp KRAFTIGT bara senaste året så det kan ju inte enbart förklaras av subventionerna (som funnits ett tag). Google säger exempelvis att intropriset på Skoda Enyaq iV 80 var 551 100 kr 2020. Idag kostar den 640 500.
Nu är ju inte finansministern eller bilföretagen här och kan försvara sig, som det heter, men jag tror vi kan konstatera att mitt uttalande igår om att framtidens medelsvensson kan se fram emot en Renault Kabinenroller står sig.
Likaså är jag övertygad om att skitmärkena från Kina har en framtid. Fossilt måste fasas ut om Sverige skall möta utsläppsmålen och då måste drivmedelsskatten höjas kraftigt för att driva ut fattiglapparna från fordonsmarknaden.
OMMMM de inte skaffa en elbil vill säga. Som fattiglappar nu slutgiltigt och definitivt kan fetglömma. Enda lösningen – Kabinenroller! Men detta kräver nya märken och att folk får skruva ner förväntningarna en aning. Dock har även de enklaste märkena bromsar på alla hjulen och styrning så det handlar egentligen bara om en anpassning till 90-talet.
Naturligtvis kan regeringen pudla och erkänna att hela elbilsmarknaden byggde på subventioner som vi inte längre har råd med när folk går över till elektriskt drivna fordon men det tror jag ingen är intresserad av.
Jag gör oförskämt reklam för en bekants lösning, Ecoist på temat Kabinenroller. Ecoistcar.com för det finns två elbilstillverkare från Änglarnas stad, Ängelholm.
Ecoist och Königsegg. Jag skulle säga att de vänder sig till olika kundsegment 🙂
Jag kollade in hemsidan och det är ju precis den typen av produkt som behövs. Tyvärr lite rejsig formgivning, jag tror Twizy är lättare att ta sig i och ur – viktigt för seniorer, men annar helt rätt koncept. Och bättre fartprestanda och räckvidd än Twizy. Synd att bonusen nu är borta, annars med 25% rabatt hade priset varit riktigt bra, men jag får väl leta efter begagnat.
@RIKKITIKITAVI En tanke till! Om Ecoist är registrerad som motorcykel, kan man inte hänga på en sidvagn då? Jag har sett GoldWing med både sidvagn och släpvagn. Vore ju ett sätt att ha ett smidigt pendlarfordon som vid behov kan byggas ut för ökad kapacitet. Det bästa vore ju snabbkopplingar så man lätt kan bygga om efter vad stunden kräver. 4-hjuliga motorcyklar med automatisk transmission kan väl köras på B-körkort?
Elektrisk enhjuling är bättre om man ändå i 9 fall av 10 bara transporterar sig själv.
Med tanke på priset på Volvos nya elbil de presenterade igår så tvivlar jag på att vanligt folk kommer fortsätta med Volvo iaf…
Och nu skriver Auto Motor & Sport att även Göteborg skall spela storstad och förbjuda fossilbilar i stadskärnan samt införa bilfria zoner runt skolor.
Bilfria zoner runt skolor omfattar väl alla former av bilar? Ser man det till miljö är ju vägpartiklarna helt klart värre och elbilar som är tyngre är ett värre problem ur hälsosynpunkt runt skolor, förutom då alla stressade tjänstehjon med en dyr livsstilsbil (elbil) som måste stressa iväg telningarna till den dagliga indokrineringen.
Eftersom vi bor granne med baksidan av en skola och det är tydligt skyltat att bilar är endast tillåtna till fastigheter på gatan, där skolan inte har sin adress, ergo får man inte köra in och lämna barnen så går jag fullständigt Ben Dover mot idioter i dyr tysk premiumbil som inte begriper/bryr sig/är lat och kör och lämnar sin avkomma på fel ställe .
Går ju inte att köra bil i Göteborg ändå, pga Pästlänken.
Trodde det hette Bästlänken, efter Bästkusten eller Sveriges framstjärt, till skillnad från andra sidan som är Sveriges bak—…
Det var ett bra beslut. En gång i tiden var alla städer bilfria.
Ja, den gamla goda tiden. Hur var välståndet då, tro?
Ökar välståndet med fler bilar i centrum?
Minskar välståndet med färre bilar i centrum?
Jag bor inte i nämnda stad. Vi bor på landsbygden men besöker ibland städer. Ibland även Göteborg. Just städer som är bilfria eller har bilfria stora zoner är väldigt trevligt att röra sig i.
När städerna var bilfria så var de istället fulla av hästar och gatorna var allt annat än rena. Inte trevligt att röra sig i enligt mig iaf.
De kan vara trevlig att röra sig i men bor man typ en mil eller så utanför och har ärenden in i staden så är det ett gissel om det inte går att köra bil någorlunda vettigt.
Det finns en anledning till att många stadskärnor sakta dör medans väldigt mycket handel sker utanför stadskärnan (typ alla stora handelsområden).
Eftersom de så här långt definierar stadskärnan som inom vallgraven kommer inte det beslutet att betyda väldigt mycket mer än att de slutligt slår ihjäl handeln i Stora Saluhallen.
Det blir dessutom lika mycket dyrare för de som köper sin batteribil, åtminstone de första tre åren. (Att ha kallat subventionen “klimatbonus” är väl greenwashing i sin finaste form? Är klimatnyttan ens mätbar?)
Klimatnyttan är enorm.
https://cornucopia.se/2020/09/farsk-studie-upprepar-elbilar-slapper/
https://cornucopia.se/2019/11/ivl-redan-runt-3500-mil-har-elbilen/
https://cornucopia.se/2018/12/livscykelanalys-84-lagre-co2/
Men det där är bara forskningsrapporter. Antar att dina känslor är viktigare.
Menade att klimatnyttan globalt (klimatet och klimatmålen får väl betraktas som globala företeelser ) av svenska skattesubventioner för el-bilar är ringa. Lite smäll för pengarna så att säga. Men jag har säkert fel, det är ofta så.
Klimatnyttan av svenska elbilsubventionen är högst marginell.
Låt oss göra ett försök till uppskattning:
Om alla bilar i trafik i Sverige skulle bli elbilar, så räknar forskarna med ca 5 miljoner ton mindre utsläpp av växthusgaser.
Globalt sker utsläpp om ca 50 miljarder ton växthusgaser per år.
Det ger ett minskat utsläpp av växthusgaser globalt på ca 0.01%
Visst. Men om alla bilar i sverige skulle vara elbilar så skulle det betyda att det mer eller mindre bara finns elbilar på marknaden även i resetn av Europa och förmodligen nordamerika. Och då blir effekten större.
Ja, hur stor blir då effekten? Kan du komma med några siffror, eller är det magkänslan som dominerar?
Om man är ekonom i företaget Sverige så tycker jag inte investeringen elbilsbonus ser så attraktiv ut.
Om hela Europa skulle byta ut hela flottan med bilar mot elbilar så skulle vi grovt se en sänkning av växthusgaser på 400 miljoner ton per år.
Globalt är utsläppen på 50 miljarder ton / år.
Den globala reduceringen av växthusgaser skulle bli under 1%.
Ta nu och ladda ner en stor fil i Windows och känn efter hur det känns när progress-mätaren knappt nått 1%. Känns det som vi nästan är i mål?
Sverige har som klimatmål att växthusgasutsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 % senast år 2030 (jämfört med år 2010), och då är elektrifieringen och reduktionsplikten mycket viktiga i sammanhanget för att klara detta.
För övrigt är det beslutat att EU ska bli klimatneutralt senast år 2050 och Sverige redan år 2045, men tyvärr förhindras och försvåras en omställning av den politik som den nya regeringen i landet sysslar med.
@Brakfis:
Du menar att det inte är någon skillnad på klimatutsläpp från en elbil och en bil som körs på 94% fossila bränslen (Tidö-diesel)?
Det finns många beräkningar som visar att elbilar har ett betydligt lägre klimatavtryck, och skillnaden ökar i takt med att batteritillverkningen blir allt effektivare och återvinning av batterier blir standard (bl.a. hos Northvolt i Skellefteå).
Jag är tämligen övertygad om att tillverkningskostnaden för en vara, bortsett skatter, i stort motsvarar hur stora resurser den använder, och i förlängningen även miljöpåverkan…
Ser man på prisskillnaden mellan el och fossilbränsledrivna bilar så undrar jag hur “miljövänliga” dessa elbilar är egentligen, trots alla forskarrapporter som påstår annat.
Oavsett så är elbilar även innan bonusen togs bort inget för vanligt folk, de flesta har inte råd eller möjlighet, och till råga på allt så får dessa även subventionera den övre medelklassens elbilar.
Hursomhelst tror jag att de flesta av bloggens läsare fortfarande har råd med elbilen, så det är inga fattiga som drabbas.
Äh. Trött på det där tjatet om att det är ett fåtal rikingar som har råd. Snittet på våra löner ligger ganska precis på svensk medianlön (ca 33.000). Elbil inhandlad på gammalt hederligt sätt, d v s eget köp, ingen leasing. Tre ungar att försörja hemma. Betalar av som f-n på lånet på bilen, så vi klarar alltså högre kapitalkostnader än vår finansiering kräver. Vilket betyder att det skulle gå att ha lägre inkomster och fortfarande ha råd med elbilen.
Vi hade gått i land med det om vi båda hade varit exempelvis bussförare (räknar med varsin lön på 30.000) . Men inte om vi båda varit livsmedelsarbetare (räknar med varsin lön på 27.000).
Då menar du att du bevisat att det är svårt för en familj med medianinkomst i Sverige att finansiera detta köp då vad jag kan se var medianinkomsten per svensk 2020 343900kr vilket ger en månadslön på 28658kr. Ännu svårare om man är kvinna med en medianinkomst på 313000kr = 26083kr/mån.
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/inkomster-for-personer/
Lazarus, jag använde den här från SCB
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medianloner-i-sverige/
Att medianlönen är högre än medianinkomsten är väl för att medianlönen avser heltid, och alla jobber inte heltid. Så jag skulle sagt två heltidsarbetande med medianlön, för att vara korrekt.
Fast vi pratar ju olika saker… Jag tillhör ju falangen som inte tror att människan har förmågan att påverka klimatet, utan naturen, solen osv sköter det mycket bättre.
Så enligt min ringa åsikt är “klimatnytta” en ren chimär, som tyvärr ursäktar och slätar över miljöskadorna på alla andra områden, inte minst när det gäller de jordartsmetaller som utvinns för elbilar.
Själv tillhör jag falangen som inte tror på vaccin, autism eller gravitationen.
Det förklarar så mycket!
@Greenious: Jaså den jämrans falangen. En nyfiken fråga: Om det råder vetenskaplig konsensus om att något ligger till på ett visst sätt, varför fortsätter man då “tro” att det ligger till på ett annat sätt?
En gång i tiden var det “konsensus” att jorden var universums mitt. Det betydde inte att “alla” forskare trodde på det.
Det finns många som är tveksamma till klimatrörelsen, men dessa får inte samma utrymme i massmedia.
@Greenious: Nej, de som tror att jorden är en sköldpadda som bärs upp av fyra elefanter som bärs upp av 16 valrossar får inte heller samma utrymme i massmedia.
De som trodde att jorden var universums mitt var inte forskare, de försökte inte ens undersöka hur det förhöll sig. När det dök upp folk som intresserade sig för att forska kom de fram till att jorden var rund och inte medelpunkten.
De som är tveksamma till klimatrörelsen plockar ut den promille av alla forskningsrapporter som kan ge ett litet stöd och förkastar de övriga 99.9% av forskningsrapporterna. Vidare letar de upp alla detaljer där det går att kritisera någon av de allmänt accepterade forskningsrapporterna och använder dem som ursäkt för att säga att dessa rapporter är nys, men sväljer samtidigt de rapporter som säger det de vill höra utan att plocka upp den kritik som riktas mot dem. Cherrypicking deluxe.
Greenious
Den mest drivande faktorn för klimatförändringar på jorden nu för tiden är just den mänskliga påverkan på olika sätt. Försök gärna att hitta en seriös forskare eller vetenskapsman som säger något annat. Jag är säker på att det blir svårt.
@goeran 63 Nej, det varken skrev eller menade jag.
Bonus-Malus systemet är kvar men nu kanske det är självfinansierande istället för att staten konstant ska skjuta till pengar.
Elbilarna har fortfarande ~360kr i skatt mot ~10000kr för en dieselbil.
Skatt är fortfarande malus, så det är nu malus-malus.
Nej, den typen av system kallas anus-malus.
Retsticka där BD!
Den stora massan får böja sig fram och dra ned brallorna för att subventionera dyra elbilar åt 20 procentarna.
Analus-malus rimmar bättre.
Borde inte begagnatvärdet för elbilar gå upp något vilket borde göra att prishöjningen inte blir så stor. Om en ny elbil kostar X idag och jag kan köpa en likvärdig 3 år gammal elbil för Y borde rimligt vis värdet Y öka om X-värdet går upp med 70000kronor på sikt.
Det känns mer som att VW gör en schysst kalkyl medan övriga passar på att tjäna lite mer pengar.
Skulle nog gissa att en del av de som beställde elbil igår blir väldigt besvikna
Där det är en leveranstid på över 6 månader kombinerat med att det tar 6,5 månad att få stödet
Och att det är “kvar” 5 miljarder att betala ut av beslutade pengar.
Om man inte gör ett extra tillskott kommer man få ta smällen med dyrare leasing om klimatbonusen uteblir.
Stod ju dock att det ska skjutas till mer pengar.
Och det tror du att man gör när det är lågkonjunktur och man ska dra ner på vården och kommunerna skriker?
“alla får göra uppoffringar”. Och så var det löftet borta
Skoda har lagt tillbaka Enyaq nu:
NYA ENYAQ IV Månadskostnad Från 9 375 kr/mån
NYA ENYAQ COUPÉ RS IV Månadskostnad Från 10 210 kr/mån
Beställde en ioniq 5 igår. Hade offert sen tidigare men inte kommit till skott och beställt. På morgonen hade de kvar ”kampanjpris -30000kr). På eftermiddagen var kampanjen borta, handlaren prutade ändå bort 25000kr från listpriset.
Känns tveksamt om det faktiskt kommer bli någon bonus för min del, leveranstid ca 12 månader och bonus utbetalning om ca 12+6 månader. Känns tveksamt om det finns pengar kvar i den budgeten då och att de skjuter till mer pengar lär nog vara att glömma..
Kan tro att begagnatpriset på nuvarande elbil plötsligt gick upp.
Bonus-malus systemet som princip var väldigt vettigt tycker jag. Hade gärna fått vara kvar men med justering årligen för att anpassa systemet efter marknaden. Successiv ökning av malus och sänkning av bonus.
Jag skulle aldrig beställa en bil som det är över två månaders leveranstid på, antingen finns bilen eller så gör den det inte och då väljer jag en annan.
Speciellt under dessa förutsättningar.
Med tanke på hur duktig denna regering varit att hålla löften hittills så skulle jag säga att “nycklarna i handen före årsskiftet”. Annars är det mest troligt inget bidrag.
Ska bli intressant att se hur detta påverkar begagnatmarknaden. Jag har som mål att köpa en begagnad laddhybrid under nästa vår då jag tror att priserna på en 3-4 år gammal passar mig bättre än en som bara är 1-2 år gammal samt att jag vill spara ihop pengarna istället för att låna. Kanske visar sig vara helt fel strategi. Men om jag skulle köpa nu så skulle jag säkert behöva ta lån som också kostar i ränta.
Krister Thelin, som är pensionerad domare och nåt slags högertomte på twitter postade igår följande godsak:
När får vi en redovisning i medierna av allt vi sluppit genom att den rödgröna regeringen inte längre styr? Eller är det att göra våld på den *neutrala journalistiken*?
Förutom att det är en jätterolig idé att spekulera kring en kontrafaktisk historia där S (eller V? Eller SKP?) vann valet 2022 och kleta alla möjliga fiktiva misslyckanden på dem istället för högst verkliga borgerliga sådana, så är ju bibehållen klimatbonus för elbilar förmodligen ett exempel på vad som varit annorlunda om de brunblåa inte vunnit.
“så är ju bibehållen klimatbonus för elbilar förmodligen ett exempel på vad som varit annorlunda om de brunblåa inte vunnit”
Och det hade varit bra? Nu har jag inte mycket övers för varken den förra eller nuvarande regering, men detta var ett bra beslut. Det man kan ha synpunkter på är att besparingen finansierar sänkta bensinskatter, hade varit betydligt bättre om allt gått in i vård och skola.
Nej, i och med att den rödgröna regeringen inte längre styr slipper vi ju avgrundsfasor som fritt inträde på bibliotek och bibehållen klimatbonus, det är ju innebörden av Thelins tweet?
Gud, inträde på bibliotek! Gärna med krav på kavaj och allmän brist på vandel. Inte barfota i skorna som drängar.
Museer menade jag, givetvis. Även om det så klart mest gynnar stockholmare.
Till och med biblioteken har ju flyttat ut på nätet numera… Du lånar ju böcker enklare från soffan!
För min del så blev det till att åka och spontan-beställa en bil igår, ville egentligen vänta och se det ekonomiska läget tills nästa sommar då min leasing går ut, men nu “tvingade” regeringen fram det här.
De hade att göra igår i billadorna..
Leveranstid. lycka till med bonusen 😀
Många storstäder inför “Bilfritt Centrum” av olika skäl – inte minst miljön. I andra fall inför man höga P-avgifter. Resultatet blir att affärerna i centrum försvinner unadn för undan och med dem människorna. När människorna försvunnit blir det en tom miljö som endast befolkas under lunch- och kvällstid. När nu dagens kostar ~100 pix vilket skall betalas med skattade medel handlar det om 3 … 4 papp i månaden brutto. Således blir det billigare att ta med smörgåsar och äta vid skrivbordet. Förorten där jag bor har haft olika initiativ till ett “levande centrum” vilka samtliga tynat bort pga bilmotsåndet. I stället kastas lystna blickar åt köpcentrumens fria P-platser, mångfald av fik osv. Ett förslag från (MP) var att man skulle införa trängselavgifter i alla städer och avgiftsbelägga samtliga nu fria P-platser utanför köpcentra. Det stötte tydligen på patrull eftersom marken var privatägd. Men skam den som ger sig.
Kommunal parkeringsskatt kallas det och skall bestraffa de som haft fräckheten att inte bosätta sig i centrum. Eller kanske är det ännu ett utslag av klassförakt.
Hupp. Oskarshamn är plötsligt bortkopplad från elnätet!
Jag tror att batteri bilar och vindkraft är teknologiska återvänds gränder ungefär som el bilat och senare ångbilar var innan explosion motorn kom När batterierna är slut på nuvarande batteri flotta kommer dom rulla till skroten Det enda som kan rädda batteri bilarna och vindkraften är ett stort teknologisk genom brott som till exempel supra ledning vid rums temperatur utan exotiska jordarts metaller En bil med explosions motor innehåller ungefär 50 kg koppar en batteri bil ungefär 200 kg Jag har sett uträtningar som säjer om vi skulle gräva upp all koppar som vi vet om och lyckades återvinna 100 % av det vi redan grävt upp Så räcker det ändå inte till för att ersätta vår fordons flotta Vindkraften har samma problem med en metall som heter niobium som tydligen används i magneterna i stator lindningarna i generatorn
“Volkswagen ID.3 höjs från 5 830:- SEK till 7 130:- eller med 1 300:- SEK, så där absorberar VW en del av prishöjningen och tog ut för höga priser tidigare.”
Rimligen bör väl värdeminskningen på 3 år inte öka med 70000 kr då även andrahandsvärdet för efter 3 år ökar. En höjning med 1300 kr skulle motsvara en ökning av andrahandsvärdet efter 36 månader på 36x700kr = 25k.
“Tog för mycket betalt”? Vi har fri prissättning i Sverige.
Det kan ju också vara så att de väljer att krympa sina marginaler för att stå sig bättre i konkurrensen.
“Flera märken har tagit bort privatleasingen för sina elbilar just nu.”
–
Så bra då! Den nya regeringen är säkert nöjda med sitt idoga arbete med fortsatt nedmontering av Sveriges klimatarbete och att hindra och försena en omställningen till fossilfrihet. Vad blir nästa bakslag?
Det verkar som varken elbilar eller vindkraft klarar att vara bärkraftiga affärsideer utan bidrag om jag förstår kommentarerna rätt.
VW och Polestar kanske inte kan leverera något innan nyår. Därför blir deras höjning inte lika saftig, då de redan sedan tidigare räknat med 50 000 i bonus, vilket gäller för bilar som levereras under 2023.