Efter att ha flugit ett antal gånger från Landvetter under våren kan jag konstatera att destinationsladdplatserna för elbilar verkar fulla. Det har helt enkelt blivit så vanligt med elbil att man inte längre kan räkna med att ladda bilen på flygplatsparkeringen.
Av sex eller sju flygningar har jag bara laddat bilen på en av dem. Inte ett problem i sig, utan mest en observation. Vi har bara 25 km bilväg till Landvetter och även med vardagsladdningen om 70% på Teslan är räckvidden cirka 380 – 390 km så det är inte så att man måste ladda elbilen för vår del. Men det är ju ett marginellt bonus att få gratis laddning till dagens elpriser inbakat i parkeringen.
Däremot kan det vara ett problem för de som är på långresa, då elbilars system trots allt drar några watt även när de är parkerade. Är du borta lång tid (månader) kan bilen således ladda ur. Det kan å andra sidan även en fossilbils startbatteri också.
Det symptomatiska är dock att elbilar har gått från att ge dig garanterad P-plats pga tomma laddplatser och gratis laddning på destinationen till att det numera i princip ständigt är fullt.
Samtidigt har dock dagens elbilar en helt annan räckvidd än de 15-25 mil som gällde förr och med supersnabbladdare mest överallt är det nog ett marginellt problem att inte längre vara säker på destinationsladdning.
Antagligen gäller detta även på många andra destinationer. Där man förr klarade sig med enskilda laddare kommer snart 10-15-20% av besökarna komma med elbil och parentesen där elbilsladdare var en service man kunde locka med kan nog vara över – de kommer helt enkelt vara fulla ändå.
Det kan komma en motreaktion där destinationer helt enkelt slutar med laddare. Med modern räckvidd på elbilen och supersnabbladdare behöver man inte längre ladda så fort man stannar.
Ja, jag klimatkompenserar (går att göra direkt på flygbiljetterna numera och även flyga på biobränsle) och har förutom det via investeringar via Trine (provisionslänk) reducerat CO2-utsläppen med ca 500 ton de senaste åren. Ska för övrigt återkomma med den obligatoriska sågningen av SAS, som borde avvecklas eller tillåtas gå i konkurs. Eller så skriver jag om kraschen i de svenska fastighetsbolagen först – och då har inte de heller gått i putten än.
49 kommentarer
Är du Eurobonus-medlem så blir alla dina SAS-flighter “klimatkompenserade”.
Fastighetsbolagen? Jag tror bara det är ett. Ilja Bataljans SBB ligger riktigt risigt till. Frågan är väl vilka fler de drar med sig ner. Övriga överlever nog.
Balder? Serneke? Finns förstås grader i helvetet. Sedan kan det bli en dominoeffekt när väl ett korthus faller. Minns 1990-92, jäklar vad det gick undan då.
Hur funkar det där med klimatkompensering?
Har sett siffror på 100-160 kronor per ton utsläpp och det är ju ingenting?
Sverige släpper ut runt 3,5 ton co2 per person – menar ni att det räcker med några hundralappar per person för att hamna på negativa utsläpp?
Pendla 10 mil tur och retur till jobbet med en törstig fossilbil? Skatten man betalar lär ju räcka med råge för att göra dessa resor klimatneutrala.
Såg att siffran på utsläppsrätter var gammal.
Nu kostar det runt 500 kronor per ton – men exemplet med fossilbilen funkar ju fortfarande. En tank bensin eller diesel borde gott och väl finansiera utsläppsrätten för ett ton co2-utsläpp.
85 gram co2 per kilometer – 850 gram milen – vi avrundar för enkelhetens skull det till 1 kilo per mil.
Varje tank borde alltså räcka för att klimatkompensera för 500 mils bilkörning lugnt.
Vad går annars pengarna till?
Såg att siffran på utsläppsrätter var gammal.
Nu kostar det runt 500 kronor per ton – men exemplet med fossilbilen funkar ju fortfarande. En tank bensin eller diesel borde gott och väl finansiera utsläppsrätten för ett ton co2-utsläpp.
85 gram co2 per kilometer – 850 gram milen – vi avrundar för enkelhetens skull det till 1 kilo per mil.
Varje tank borde alltså räcka för att klimatkompensera för 500 mils bilkörning lugnt.
Vad går annars pengarna till?
Man kanske inte ska räkna helt med att intäkterna från fordons- och bränsleskatter används för att reducera växthusgasutsläpp.
–
“Vad går annars pengarna till?” Ja, vad fan för man för pengarna?
Nej men det borde räcka lätt.
På en liter bensin får ju staten in 10 kronor i skatt.
1 liter bensin släpper ut 2,3 kg Co2 när det släpps ut.
2,3 kg Co2 kostar lite över en krona att klimatkompensera (köpa utsläppsrätter – dvs tvinga någon annan att inte släppa ut motsvarande mängd Co2)
Ska man verkligen se till att en viss mängd co2 försvinner från atmosfären behöver man nog kika på något i stil med detta: https://climeworks.com/subscriptions och då blir priset ett helt annat. 1000 kr för 100 kg co2.
Ja det kan man fråga sig. Tror det finns en bra bredd på definitionerna för vad som räknas med att faktiskt ha kompenserat.
Max klimatkompenserar t ex genom att plantera träd. Men träd ingår i ett kretslopp så till vilken grad man kan räkna träd som bunden koldioxid är inte självklart. Speciellt inte till vilken grad Max initiativ förbättrar bindningen av koldioxid jämfört med träden som hade grott spontant på samma plats (om så hade varit fallet).
Sen finns det varianter som https://www.givinggreen.earth/carbon-offsets-research/tradewater där idén istället går ut på att hitta och på ett ansvarsfullt sätt förstöra växthus-ämnen. Känns lite bättre i min mage. Nog för att man städar upp någon annans skit men det är ändå ganska tydligt att det som städas upp inte skulle ha städat upp sig självt.
Båda de varianterna har gemensamt att de opererar i tredje världen. Det är billigt att göra grejer där. Jag vet inte om dessa kompensationstekniker skulle skala upp till att alla i hela världen kompenserar på det sättet. Förr eller senare är det slut freon och trädtäcket tillräckligt tätt för att skogarna ska växa själva (och då försvinner ju marginaleffekten av att plantera träd för hand).
Du måste räkna med konsumtionsbaserade utsläpp, inte produktionsbaserade. En svensk släpper ut 8-10 ton CO2e/år, bland de 15 värsta livsstilarna i världen.
Tycker alla skall sluta att flyga för klimatets skull. Ger ju också riktigt låg social status, iaf bland högutbildade.
9 ton?
Ok – 4500 kronor/person för att bli klimatneutrala då.
45 miljarder totalt. Är det inte svårare att lösa detta?
Till mig som inte är så insatt i “klimatkompensering”.
Är det verkligen någon som påstår sig kompensera CO2-utsläpp genom att betala priset för utsläppsrätter?
Snabb googling gav ju svar såklart..
Den typen av “klimatkompensering” kan naturligtvis inte appliceras i stor skala, så att extrapolera till att lösa CO2 genom att betala 45 miljarder är ju naturligtvis inte möjligt som alla förstår.
Känner mig lite kluven om jag ens skulle välja att “klimatkompensera” en flygresa på det viset.
Kanske “klimatobstruera” är ett bättre ord?
Förvisso siffror från före pandemin, men högutbildade flyger ändå mer än lågutbildade. Både i tjänsten och fritidsresor https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/60207/gupea_2077_60207_1.pdf;jsessionid=D2CB87F7B77DD9739611DB20C1DD81E7?sequence=1
Destinationsladdare är viktigast där man ofta startar sin resa, dvs i hemmet. Som flitig flygresenär och sedan två år elbilsburen så har jag hittills aldrig använt destinationsladdning på Arlanda (som råkar vara min typiska avreseflygplats)
Beror ju på hur långt man har till flygplatsen. Kommer man fram med lite drygt halva kapaciteten kvar eller mindre och har någon form av urladdning i viloläge är det inte fel att vara inkopplad.
Elbil lär i närtid inte vara ett alltertativ. Ur ren prepping synpunkt. Vår hybrid (ej laddhybrid) har dragit 0,38 över 12.500 mil, enligt färddatorn. Som faktiskt stämmer väldigt bra medverkligheten. Detta inklusive alla långresor på motorväg, 100, 110, och 120 väg. Där förbrukningen sticker iväg. Ca 0,32-0,35 är normal förbrukning i Storstockholm. Vi kommer över 100 mil fulltankad (43 liter), och med 4 jeepdunkar extra, ca 350 mil totalt. Elbil är bara ett alternativ, när man har fler bilar, som du!
Man kan ha en veddriven elgenerator på släpvagn så kan man åka eldrivet även om elnätet är trasigt.
Finns oändligt många varianter av transportbehov och elbil passar utmärkt för många. Har man andra krav så väljer man efter det. Sedan försöker politikerna döda valfriheten med höga skatter då de tror att att alla bor i en storstad.
Har du inte provat hel-el bör du inte döma ut det. Jag har en hel-el och en hybrid och väljer hel-el bilen oavsett tillfälle. Pris och prestanda på bilarna är likvärdiga så det är inte fråga om en gammal v70 jämfört med en Tesla. El är i min bok helt överlägset.
Tror du missade preppingbiten.
Går ofta förbi laddplatserna på Infartsparkeringarna och undrar hur väl dessa fungerar egentligen. Bilen kommer på morgonen, ansluts och står sedan där till på kvällen när ägaren kommer tillbaka. Antagligen färdigladdad på en timme och sedan hoggar den platsen resten av dagen.
Snedtänkt?
De behöver byggas så att installerad effekt delas över många laddplatser, som ChargeNodes lösning. Där spelar det ingen roll att bilarna är parkerade länge, systemet är byggt för det. De bygger med åtminstone 40 uttag på en parkering och man ställer in avresa i appen. Ska bilen stå en vecka behöver den inte maxeffekt direkt. Någon annan som bara ska stå ett par timmar får full effekt.
ParkItSmart har närmare 100 laddplatser i sitt parkeringshus vid Landvetter. Lite längre att gå, men kan vara värt det.
Nu när jag inte kör Tesla längre är det inte lika nödvändigt med destinationsladdare vid långtidsparkering, Ioniq 5 verkar hålla sig på i princip samma laddnivå under lång tid. Med Tesla var det problem vid flygresa och underlig laddstolpe när jag inte stängde av vaktläge på rätt sätt, bara i appen och inte på skärmen, då gick bilen ner till 20% på ett par dygn. Då var det mindre bra att laddstolpen bara hade laddat upp till 80% vid anslutning och sedan vägrade starta ny session igen.
Har de byggt ut? Jag har automatisk debitering på ParkItSmart, men sist jag var där (=före pandemin) hade de bara typ åtta laddplatser. Brukar använda dem annars, pga billigare, men det hänger lite på tid och hur länge man ska vara borta.
Ja, de har 85 nya platser, som jag tolkar det så har de de 10 gamla kvar också. Jag testar om ett par veckor.
Självklart behöver övriga parkeringar vid Landvetter bygga ut på samma sätt. 5-10 platser per parkering är helt otillräckligt, man ska vara säker på att få en laddplats utan att behöva åka runt och leta över flera parkeringar.
Jajamen! 85 nya platser med 22 kW!
https://chargenode.eu/chargenode-installerar-85-publika-ladduttag-hos-park-it-smart-pa-landvetter-flygplats/
Ser fram emot ditt inlägg om SAS, är som skattebetalare riktigt trött på bolaget.
Men inget ont som inte har något gott ned sig, dansken verkar ju vilja pumpa in pengar i bolaget. Måste vara första gången i världshistorien där svensken är smartare än dansken när det gäller affärer.
Dansken lurar alltid svenskarna så de hittar nog ett sätt att få svenska staten (skattebetalarna) att ta skulderna.
Sant, fick en naiv feeling. Ska ej återupprepas.
Byter arbetsgivare i höst. De har som förmån att alla parkeringsplatser kommer ha laddning.
“Det går inte att säga att man är intresserad av miljö och ha en stor parkering för bensinbilar bara”‘
Sen blir det såklart nån form av att man får betala för elen.
Ja, annars blir det förmånsbeskattning.
Det blir det ju redan för platsen i sig.
Hur fungerar ens förmånsbeskattning av parkeringar i praktiken?
Om företaget har ett område med fria parkeringar, ska alla anställda på företaget bli beskattade för parkeringarna oavsett om de använder dem eller inte?
Hur hanteras det om det finns fler anställda än parkeringsplatser?
Och ifall det är beroende på antal platser, hur fungerar det när parkeringen bara är en omärkt grusplan bredvid byggnaden?
(Har aldrig råkat ut för förmånsbeskattning av parkering själv; men här i norr är det vanligt att parkeringen är “ställ dig nånstans på grusade delen av tomten”)
Lösningen är uppenbar: basunera inte ut att att “man är intresserad av miljö”.
Sant, jag fick någon slags naiv feeling, ska ej återupprepas.
Annars är ju vehicle to grid rätt intressant för elbilar som står i en vecka eller två för att ägarna är utomlands, så att bilarna kan laddas på natten men pumpa ut el i nätet på dagen (mot att bilägaren får viss kompensation).
Nu är det nog fyra år sen vi skulle till Italien från Landvetter. Bokade P på Långtidsparkeringen i Härryda, uppgav elbil och det visade sig att de hade reserverat en plats (gummikon) där de kunde kasta ut en skarvsladd genom ett fönster. Otur att vi inte visste det innan, för det blev lite laddpanik eftersom vi skulle landa mittinatten. Men nu gick det ju bra. “Limousinservice” (skramlig minibuss) till flygplatsen, ett par tre km. “Ring när du har väskan i handen så hämtar vi” – och det funkade! Hyfsat billigt, bra service. Skylt: Trehjulig elbil på taket!
Hur det ser ut idag har jag ingen aning om, det dröjer nog innan vi flyger igen.
En tidigare granne gjorde misstaget att boka en snorbillig flygning – och ställde bilen i närmsta garaget. Det kostade mer än hela resan …
Den fula trehjulingen står kvar på taket. Det finns minst 3st mer eller mindre halvskumma parkeringsbolag i Härryda. Ett av dom körde länge med en polskregisterad skruttig minibuss. Det gänget använde oxå landsvägen till att parkera bilarna på.
Lite då och då står det irriterade artiklar i lokalblaskan om dessa kreativa entreprenörer.
Är det någon som vet om man kan tanka Aspen alkylatbensin i bilen och sen bara låta den stå några år utan att det blir några startproblem?
Varför vill du simulera rysk militär utrustningsdepå?
Ja varför brukar man ha en depå.
Är det någon som vet?
Vad är det för övrigt för skillnad på alkylatbensin och vanlig bensin?
Den innehåller bara kolväten som brinner riktigt bra i motorn varvid det blir mindre sot och helvete som gör avgaserna illaluktande och hälsovådliga. Som en bieffekt blir den även stabilare att lagra länge.
Ja , det har varit problem med Tesla och att lämna bilen på flygplatsen utan sladd. Nu med senaste uppdateringen så är min iallafall helt ok. Tror att Teslan tappar par % över en vecka. Ingenting att hänga sig på. Ser inte problem med att ladda precis innan flygplatsen och lämna bilen med 70-80%.
Inte direkt kopplat till detta men Stockholms stad ska visst ha beslutat att en viss andel av deras p-platser ska vara med laddstolpe.
Sen att de flesta som kommer till de 180 platserna vid Åkeshovs Simhall blir lite besvikna över att alla platser bara har 3,7kW laddare är en annan sak. Bara man når andelen laddare så är väl allt frid och fröjd?
Lite off topic:
Tankar man med ryskt flygbränsle på Landvetter?
Det är en stor sorg och skandal att mycket av flygbränslet som tankas i sverige kommer från landet vi inte skall ha affärer med.
Flög från Landvetter för en dryg vecka sedan. Hade rekat vilka parkeringar som hade flest laddstolpar för att parkera min M3 SR+. Valde P4 då den hade flest laddstolpar (trots det högre priset). Hade 40% när jag kom dit så behövde ladda för att komma hem igen (utan att behöva ladda annorstädes mitt-i-natten). Döm av min förbanning när samtliga 34 laddplatser var fullsmetade. Hade väl varit ok om nu inte ungf var tredje bil var en fossilare…
Anledningen till detta är ren och skär lättja. Laddstolparna var fiffigt placerade närmast terminalen. I andra änden av byggnaden fanns det långa rader av tomma parkeringsplatser. Så. Dumt.