När man startar ett företag behöver man förstås en bank åt bolaget för att hantera bolagets pengar, betalningar, betalkort och bankgiro. En snabb kontroll visar på i princip obefintlig konkurrens och vad man kan misstänka är någon form av kartellbildning. Vad har du själv för bank till ditt företag om du är företagare?
Skuta sponsrad av Tjörns Sparbank |
Företag erbjuds företagspaket, i vilka standar är Internetbank med betalningar, bankkonto, betalkort, kreditkort, bankgiro och lite annat smått och gott. Generellt kan man sedan knyta flera inloggningar till företaget, så att t ex alla firmatecknare kommer åt Internetbanken och att eventuell extern bokföringsfirma gör det samma. Normalt är också att externa bokföringstjänster som Fortnox, Speedledger, Visma etc kommer åt datat.
Priset på företagspaketen är 1200:- SEK och de är i princip identiska.
En snabb kontroll ger följande årsavgifter
Swedbank 1200:-
Länsförsäkringar 1200:-
Lokal sparbank 1200:-
SEB 1200:-
Handelsbanken 1250:-
Nordea 1300:-
Svea 2280:-
Enda som verkar erbjuda något billigare är Danske som erbjuder 828:-, men då endast med en användare så det går inte att ta in redovisningsfirma eller integrera med bokföringstjänster. Vill man ha det så går priset på 1428:-.
Konkurrensen är alltså obefintlig och samtliga storbankerna, Länsförsäkringar och de lokala sparbankerna verkar ha i princip exakt samma produkt och erbjudande.
Nu kanske detta är självkostnadspris och bankerna drar in sina vinster på andra håll, så för att titta på vilken bank som faktiskt är billigast måste man göra betydligt djupare analyser vilket inte är lätt. T ex fondutbud i tjänstepensioner, och vad de har för avgifter. Vad tar man för Swish – fasta avgifter och per transaktion? Vad är räntan på krediter och kreditkortet? Någon faktisk sammanställning verkar inte finnas och bankerna är kanske inte sådär jättetydliga med att lägga ut vad kringkostnader är.
Antagligen är ett problem att bankerna är stora feta lata självgoda katter som inte orkar jaga längre utan sitter och smörjer sitt krås i frånvaro av några riktiga konkurrenter på företagsbanksidan. Uppstickarna har mest hittats för privatekonomi, om ens det.
Å andra sidan kanske man syrligt och drygt kan konstatera att om ditt företag inte har råd med 1200:- SEK om året i bankavgifter så kanske det inte var en så bra affärsidé trots allt?
Hos SEB är tydligen telefonkön två timmar lång även för företag, i de fall man faktiskt behöver kontakta banken per telefon. Och då brukar det dessutom vara rätt viktiga grejer. Exakt hur bankerna sparar pengar på två timmars telefonkö – vilket innebär att de måste ha hundratals telefonlinjer – kontra att ta hand om kunderna direkt är oklart. Det blir inte färre ärenden bara för att kunderna måste vänta. SEB har tagit nästa steg och tillåter inte längre ens drop in på kontoren, utan där måste man boka tid numera tydligen. Varför exakt SEB har några kunder kvar alls är oklart – vad fyller de egentligen för funktion?
Vad bankerna kan utmärka sig för är personliga lokala kontakter (ja, inte SEB då …). Det har man fortfarande på sparbankerna, men till och med Handelsbanken som förr utmärkte sig på detta har börjat lägga ner sina lokala kontor sägs det.
Nej, utländska Internetuppstickarbanker som Revolut etc erbjuder inte företag de tre saker som är absolut nödvändiga för att verka som företagare i Sverige – betala bank- och plusgiro, ha eget bankgiro och i tredje hand Swish. Att bara ha betalkort och en Internetbank utan girobetalningar i det svenska systemet räcker inte i Sverige.
Men du som är företagare – vilken bank använder du till ditt/dina företag? Svara i enkäten nedan. Jag kan inte se vem du är eller ens var du sitter och du är därmed helt anonym.
23 kommentarer
Är inte tricket att hitta ett bra kontor som svarar när man ringer? Har SEB och fann ett kontor som ger snabb service, via alla kanaler, samtidigt som det centrala numret är hopplöst.
Kan svara mig själv; jag fann detta kontor via google maps som lägger ut någon form av kundomdöme på kartorna tog helt enkelt det kontor i regionen med bäst omdöme. Det var inte det första kontoret jag prövade, därav iden att söka runt lite.
Jag såg en insändare någonstans från en pensionär nyligen som krävde post- och bankkontor måndag-fredag i det lokala kommunhuset eftersom det snart inte finns varkendera någon annanstans. Kanske en blivande valfråga på kommunal nivå?
Estland var först i EU (?) med att deklarera att internettillgång är en mänsklig rättighet.
Vilket leder till såna här dilemman: https://www.liberties.eu/en/stories/lithuania-echr-access-to-internet/11291
Men i korthet tror jag inte att fysiska kontor kommer att fortsätta att existera, utan vi kommer förse alla med gratis internet istället.
Har inte fiber (ännu) och Telia vägrar felsöka mobila bredbandet som har det är något uppenbart problem med. Eller ja, dom säger att dom felsöker men inget händer, och dom har råkat försäga sig flera gånger och avslöja att dom inte alls gjort något med ärendet ännu… Kränker dom alltså mina mänskliga rättigheter? Europadomstolen nästa? 🙂
Jag håller iofs med om att tangenten löper i den riktningen – men Sverige har ju osedvanligt många riktigt gamla pensionärer (delvis pga att vi höll oss utanför WW2) och de är tillräckligt stor grupp för att göra fysiska kontor till en stor fråga åtminstone ett decennium till.
Eller så läggs det på hemtjänsten att fixa som allt annat.
Hade Danske Bank tidigare, bytte till SEB iom att Danske Bank var ohjälpsamma och har världens sämsta service, samt aldrig missar ett tillfälle att ***** sina kunder. Servicen på SEB har varit enormt mycket bättre.
Hade SEB privat tills de la ner lokalkontoret. Bytte till LF som även gav mig ett konto i mitt företags namn (enbart inkommande betalningar) då jag var privatkund (och dessutom hade personkontakter). Fungerar bar.
Samma här, vi övergav Dansken iom att de slog igen kontoret.
Idag finns Handels & Kopparslanten kvar.. helt OK, men visst det är inte ofta som jag har behov av fysiskt besök.
Har inget företag, och har haft samma bank (SEB) i snart 40 år.
Det enda jag använder banken till är lönekonto och lite fonder.
SEB, skickar man ett meddelande på internetkontoret får man svar samma dag. Har aldrig provat att ringa (varför ska man göra det?).
Har SEB för aktiebolag och Länsförsäkringar för EF. Länsförsäkringars erbjudande i Bergslagen för EF är riktigt billigt, vill minnas att jag betalar 300 kr för kort och bankgiro och blir på köpet guldkund (har privata försäkringar och fondsparande om 500 kr / månaden där).
Har varit väldigt nöjd med SEB, men inte varit där fysiskt sedan de stängde dörrarna.
SEB har en rätt smidig digital tjänst för bankintyg när man startar AB.
Finns ju light-varianten för den som inte behöver ta emot Swish eller ta emot utbetalningar från Skatteverket i form av Bokio's företagskonto (som egentligen är ett klientmedelkonto). Har man få händelser så är det gratis.
Bytte bank från Swedd till Länsför efter Swedds skandaler, röstade med fötterna för privatekonomin. Dock har Länsförs bara ett paket för 1200 kr för firman som bloggen mycket riktigt säger och då jag bara behöver ett bankgiro för firman (enskild) så blev det kvar hos Swedd för 250 kr/år.
Visst kan jag stå ut med 1200 kr men en krona är en krona även uppepå flera säger snåljåpen.
Är det samma tjänster i stort som erbjuds?
Funderar på om det kan vara så att de flesta eller rentav alla har samma leverantör om de inte sköter det själva. Vilket innebär (såvida det inte är en samägd bolag, men det tekniska kvarstår iaf) en teknisk risk och en single åoint of failure?
Att priset är i stort sett samma från olika leverantörer är inte ett tecken på obefintlig konkurrens iofs utan på dålig utbudsdifferentiering och hög transparens mot kunderna (som det lätt blir vid oligopol). Det går inte att ta mer betalt än konkurrenten. Med det sagt är ju frågan just varför bankerna finns. De tjänar sina pengar på bolån, verkar det och fungerar inte längre som näringslivets blodomlopp, eftersom de i hög utsträckning slutat ge krediter till företag.
Jag har ändå Handelsbanken i både företag och privat, men också den del av det privata sparandet som är på insättningskonto i banker som ger någon form av ränta på pengarna.
Service finns inte längre. Vare sig hos banker eller myndigheter. Hade en fråga till Polisen, ringde 11414 en helt vanlig tisdagskväll. Två samtal före, efter 40 minuter kom jag fram till någon som hade noll koll på trafikförordningen och vilka lagar och bestämmelser som gäller småbarn som kör moped på allmän väg. Jag kan förstå varför folk ringer 112 även om det inte är en nödsituation, då är det i alla fall någon som svarar inom rimlig tid.
Atene i Henån ser det ut som?
Jag har lokal sparbank. Att ha lokal närvaro och personkännedom är avgörande. Jag har t.ex. fått utökat lån vi ett tillfälle enbart på telefonkontakt. Prismässigt har jag ingen aning om hur de ligger. Däremot är internetbanken onödigt krångligt, finns en massa betalningsmöjligheter som inte går att använda, Kivra till exempel.
Är detta peak kapitalism?
Först ville bankerna inte hantera kontanter.
Sen inte ha kontor.
Sen inte ha kundkontakt alls
Det sista jag hört är banker som säger nej till ’för små’ bolån’.
Någon borde ta ifrån dem fiat-knappen, eller åtminstone kravställa knapptrycken bättre.
Enskild firma, använder min "vanliga" bank.
Företagskonton är ett gissel. Till skillnad från privatpersoner kan man lagligen bli nekad konto utan sakliga skäl. Att ha konto och vara kund är dock en förutsättning för att kunna flytta hela engagemanget.
Låneerbjudandena saknar helt transparens och de privata bolånens snitträntor framstår som en gudagåva i jämförelse.
Kunder i utanför Eu?
– Fuck you
Det börjar röra på sig men det går långsamt. Bland storbankerna tror jag SEB har högst potential med sitt SEBx. Nordea ligger som vanligt hopplöst efter vilket man kan se på designen av deras nya Internetbank.
Jag HATAR Swedbank av hela mitt hjärta.
för mindre föreningar kan 1200 kännas som oproportionrligt jämfört med totalen i föreningens ekonomi
Har man jordbruksfastighet, är det många banker man inte kan välja iaf.
Håller på att öppna konto i Swedbank till nystartat dotterbolag vars moderbolag har Swedbank. Inkompetensen hos Swedbanks personal är förvånande. Först fylla i två stycken 5-10 sidors blanketter på bankkontoret, blankett finns inte digitalt, sen får jag fråga från personalen om att visa obestämt papper, de kunde inte namnet på dokumentet de saknade i min ansökan. På min fråga om jag skulle vänta kvar på kontoret tills de var klara med öppnandet av kontot såg de förvirrat på varandra och meddelade att detta hanterades på centralkontoret och kunde ta två veckor. En vecka senare är jag nu kallad till möte på centralkontoret för att slutföra öppnandet av bankkonto. Vad som ska avhandlas på mötet är oklart men möte behövs. Ser fram emot mötet eftersom jag är nyfiken på vad vi ska prata om.