Efter gårdagens besök i Stockholm kan jag konstatera att det på Norrmalm och Vasastan i Stockholm var rätt glest mellan laddplatserna. Det finns bara 946 laddstolpar på Norrmalm, men för brännbilisterna finns det noll bensinstationer, så allt är väl relativt.
Hötorgsgaraget var tämligen fullt vid ankomsten runt 14-tiden, men jag hade kontrollerat tillgången till lediga laddplatser innan jag körde in. |
Norrmalm definieras här som avgränsad av Birger Jarlsgatan i öster, Strömmen i söder, Klarabergskanalen i väster och E4 i norr, eller om man så vill Google Maps definition av Norrmalm. Här finns inga bensinmackar då Circle K på Birger Jarl ligger på Östermalmssidan.
Jag skulle bara vara i Stockholm i två – tre timmar för gårdagens föreläsning om energi, tillväxt och säkerhetspolitik internt för ett företag, så jag behövde ladda bilen under tiden, och då helst på en 22 kW destinationsladdstolpe så Teslans inbyggda 16 kW laddare kunde ladda maximalt.
Platsen var konferenshotellet Clarion Sign, men några 22 kW fanns inte i närheten. I själva verket var det rätt glest mellan laddplatser på Norrmalm, ofta flera hundra meter till närmaste station. Jag bestämde mig för Hötorgsgaraget, som låg bra till i övrigt, och ställde in navigatorn på detta.
Jag gjorde för skojs skull en summering av antalet publika laddstolpar via ChargeFinder. Summan blev att det på Norrmalm (inklusive Vasastan) bara finns 946 publika laddplatser för allmänheten. Till detta finns det förstås privata garage med laddplatser och olika företag med elfordon som har sina egna laddare.
Från söder till norr:
Gustav Adolfs Torg – E.ON: 3
P-hus Gallerian – Stockholm Parkering: 206
Continentalgaraget – Hufvudstaden: 46
Aimo Park Citygaraget: 36
Regeringsgatan – NK Parkaden: 219
P-hus Kungsbron – Stockholm Parkering: 6 (denna ligger vid Clarion Sign, men hade bara 3.7 kW)
Aimo Park P-hus Hötorget – Mer: 34 (mitt val, samtliga platser hade 22 kW)
Aimo Park Oxtorgsgaraget – Mer: 22
P-hus Norra Latin – Stockholm parkering: 14
P-hus Väderkvarnen – Stockholm parkering: 4
Torsgatan 12 – AimoPark: 15 (nära Clarion Sign, men bara 11 kW)
P-hus David Bagare – Stockholm parkering: 60
P-hus S:t Eriksplan – Stockholm parkering: 58
Laddgata Rådmansgatan – E.ON: 6
Tulegatan 3 – InCharge: 4
Laddgata Tulegatan – E.ON: 6
Hotel Birger Jarl: 13
P-hus Norra Real – Stockholm parkering: 176
Västmannagatan 72 – InCharge: 8
Riddarsporrengaraget – Stockholm Parkering: 2
Torsplan 2 – Apcoa Parking: 8
Summa: 946 (eller som det heter – det finns inga laddplatser för elbilar, så jag måste ha en brännbil)
Stockholm Parkerings laddare är bara på 3.7 kW, men ingår gratis i parkeringen. Således bäst för att ladda över natten.
Överlag är det så att brännbilisterna använder mantrat det finns inga laddplatser som alibi för att inte skaffa elbil. Verkligheten är att det i princip i hela Sverige är närmare till en laddplats än till en bensinmack och det finns laddplatser överallt. Det är bara det att en brännbilist kollar inte upp detta, då behovet inte finns och man inte vill rubba sin världsbild.
Efter att ha laddat och käkat lunch vid Teslas Supercharger i Norrköping nådde jag målet med knappt 50% och 49 kWh i batterierna. Efter föreläsningen var jag uppe på 98% och 98 kWh igen, så det var lyckat.
Egentligen hade jag inte behövt ladda. Jag hade kommit tillbaka till Teslas Supercharger i Norrköping, eller den närmare i Tystberga ändå, eventuellt hela vägen till Supercharger Linköping, men laddningen gjorde jag för att spara några minuter på hemresan, då jag skulle komma hem rätt sent. Nu blev det oavsett ett stopp i Tystberga för att blogga om regeringskrisen så pausen i Ödeshög blev bara en kort kaffe och chokladboll.
Parkerad i Hötorgsgaraget med påbörjad laddning. |
På Clarion Sign inträffade ett missöde. Företaget hade prinsesstårta, som jag 16:40 tog med mig lite av efter min master class och satte mig för att äta till en kopp kaffe i lobbyn på Clarion Sign.
Clarion Sign |
Sedan nåddes jag av nyheten att Miljöpartiet hoppat av regeringssamarbetet och Andersson (S) begärt entledigande som statsminister först när jag stod i bilkö vid Brunkebergstorg, precis i regeringskvarteren. Lite bättre synkning av fikat som borde tagits med till bilen, hade jag kunnat hoppa ut eller suttit och käkat prinsesstårta i Teslan och tagit en selfie utanför Finansdepartementet på beskedet att Andersson (S) begärt sitt entledigande, som om man vore en miljöpartistisk ungdomspolitiker med storhetsvansinne. Nåja, får arrangera en sådan bild vid tillfälle, alltid bra att ha.
Klockan 16:45 var det glesare på laddplatserna |
Istället spelade jag Rammstein Liebe ist für alle da på hög volym med slagdängor som Rammlied, Pussy, Ich tu dir weh, Waidmanns Heil och Wiener Blut för att påkalla cyklisters, elrullbrädeåkare och fotgängares uppmärksamhet på att jag körde en annars tyst elbil. Viktigt att man hörs när man inte har brännmotor och kör i rusningstrafik i Människobyn.
Tyvärr gick min kortfria vecka åt helvete. Det gick inte att blippa med handleden för att komma in i garaget, så jag fick använda plastkortet. sedan använde jag Clevers plastkort för att starta laddningen, då det inte var någon mobiltäckning för Clever-Bee-Mer:s app där nere tre våningar under marken.
Trivia är för övrigt att jag trots nio timmar i bil faktiskt nådde mina rörelsemål, motionsmål och ståmål för dagen i Apples aktivitetsapp. Detta genom dels lunchpaus på vägen upp, och sedan att gå mellan Hötorgsgaraget och Clarion Sign, samt middagspaus på vägen hem.
En fördel med elbil är att man inte likt brännbilisterna, som hela tiden tjatar om sina 1000 km i räckvidd på en tankning, pissar i en PET-flaska utan istället stannar för en bensträckare längs vägen och passar på att ta en kopp kaffe, lunch eller middag. Bra för hälsan och bra för trafiksäkerheten. Lastbilschaufförer har t ex krav på pauser av trafiksäkerhetsskäl, vilket kanske brännbilisterna borde ta till sig?
33 kommentarer
Där finns väl gott om före detta parkeringsplatser som nu är cykelvägar som man kan göra om till laddplatser för elbilar?
Det är bra om lokalpolitiker och stadsplanerare har lite framförhållning i sitt planerande?
Att få dit krämen kanske kräver lite mer arbete, i tätbebyggda områden är ju transformator stationerna redan maxade.
Den dominerande lokalpolitiker vill ha bort alla bilar från innerstaden och planering utgår därför från det.
Haha, vill se den arrangerade tårtbilden där det firas, tog två finare öl (inte folkisar med HB…) igår för att fira, kändes rätt skönt att MP inte ingår i framtida regering, de stollarna med sina 4%+ beter sig som om de är räddningen, beteer sig mer som extremt jobbiga tonårsbarn som baserar hela sin argumentation på känslor och storhetsvansinne, fullständigt faktaresistenta gentemot den verkliga världen.
Pyrrhus seger. Istället för att MP skulle åka ut kommer de klara sig kvar i nästa mandatperiod och vi får 4 år till (minst) av MP förstörande.
Har visserligen bara begränsad erfarenhet av elbilsåkande men det finns gärna i bakhuvudet hur man skall kunna "tanka" om än inte direkt räckviddsångest. Tror man vänjer sig att "gilla läget".
Sen är det ju så att om man kör "brännbil" som nyttiggör exoterma kemiska reaktioner på plats så tänker man inte på när man behöver tanka. Det är sällan och man påminns vanligen medelst pling och lampa att man inom en timme eller så bör uppsöka en "mack". Där fyller man på med i storleksordningen 20 MW effekt som inga "superchargers" lär komma upp i så problemet löses kvickt.
Rastar gör man då man har lust och inte då man behöver "tanka" och pinka gör man gärna när behovet börjar uppstå och gärna vid en vacker skog.
Därmed inte sagt att jag är negativ till elbilar men rosenrött är det (ännu?) inte.
Snarare är det så att man passar på att ladda när man ändå stannar för en rast. Med snabbladdare räcker det gott till nästa lilla bensträckare där man också passar på att ladda. Osv.
Just det, man stannar för att ta rast där det går att ladda! Laddmöjligheterna styr min resa, ingen katastrof men det var ändå min poäng.
Ordet räckviddsångest fanns inte innan elbilen kom.
Ett större problem är att många elbils-bilister är extrema väglusar. Kör knappt i tillåten fart och blir riktiga kö-skapare. Trotts sin motorstyrka ska man snålåka så det inte drar så mycket ström. Som i sin tur leder till räckviddsångest.
Tankade vid Cirkle K Mantorp i Tisdags EM. In på macken, tippade i 40 liter 98 E5 och åkte vidare efter 3 minuter. En stackare vankade fram och tillbaks vid laddstationen och tittade på klockan. När man kan klara en laddning på 3 minuter som räcker 500 km så skall jag också skaffa en elbil. Det här med att ta påtvingad rast är inget för vare sig mig eller hunden. Hunden var nog mer sugen än jag på kisspaus, men han fick vackert stanna i baksätet.
Ja, han borde givetvis gjort armhävningar istället.
I 99 av 100 fall laddar vi bilen hemma på natten, så faktisk tid för att tanka för vår del är noll sekunder vilket ändå får räknas som snabbare än att svänga in på en mack och fylla på drivmedel. Sedan vi köpte elbil i början av augusti har vi snabbladdat 2 gånger (en resa sthlm-jönköping tor) så för vår del är "snabbladdningskapacitet" en mindre intressant feature att fokusera på.
Ett par gånger om året kör vi långresa, exempelvis stockholm-mellanskåne ToR, men med småbarn i bilen blir det ändå flertalet pauser längs vägen så det blir ingen större skillnad. Ägde tidigare en diesel-golfkombi som gjorde en sån resa ToR på en tank, men stannade alltså ändå minst 3 gånger per enkelresa för mat, fika, rast (leka på lekplats), toalettbesök etc.
Så det beror alltså helt på vad man har för behov. Kör man mycket ofta mer än 40 mil per dag typ så kanske det kan bli påtagligt med laddstopp. Men i genomsnitt bil-jobbpendlar vi exempelvis strax under 3 mil enkel resa, så den genomsnittliga jobbpendlaren klarar sig en hel arbetsvecka utan att vara tvungen att ladda om det skulle vara så.
M.Ström, varför tankar du 98?
Kör du råtrimmad rallybil?
Har börjat med 98 efter att E10-smörjan dök upp. Det går märkbart att se ökad förbrukning, särskilt som jag ofta kör längre sträckor och bara maler med farthållare. Min fru har sett samma sak och fått problem med felkoder för bränsle/luft blandning. Och bilarna är bara ett par år gamla. Tror vi kommer få höra mer om detta. Eller inte. Avdelning konspirationsteorier.
Finns väl bara två bensinstationer kvar innanför tullarna numera, och även de är väl snart borta?
södermalm, folkungagatan
Östermalm, vanadisvägen
Lindhagensplan?
Preem på Norr Mälarstrand finns väl fortfarande kvar?
Macken längst ner på Vanadisvägen försvann för tio år sedan. F.ö. låg den inte på Östermalm utan på Norrmalm/Vasastan. Den enda mack på Östermalm som jag kommer på är Birger Jarlsgatan/Kungstensgatan, men den är också riven numera.
Nanotec! Svk talar till dig!
Sid. 74: "Öka förståelsen för behovet av planerbar elproduktion. Bristen i tillräcklighet på produktionssidan måste åtgärdas genom att ny fossilfri planerbar produktion tillförs systemet, och Svenska kraftnät kommer att arbeta för att öka förståelsen för detta behov."
Källa: https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2021/svk_systemutvecklingsplan_2022-2031.pdf
Niclas jag har min största investering i FOSSILFRI mycket mer planerbar elproduktion än fission. Att jag nu förordar vindkraft beror på att det är mest ekonomiska kraftslag som går att bygga ut. Problemet med Svk är att de förbättrar nätet reaktivt på behov och inte proaktivt. Det tar mycket lång tid med överklaganden och jag hoppas politikerna anstränger sig mer att förbättra lagstiftningen.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Väck inte trollet.
Skämt åsido så tror jag många kommuner av flera skäl velat få bort bensinstationer från mer central bebyggelse – det är sånt som får existera i industriområden och genomfartsleder. Drivmedel eller elektricitet ska så klart finnas där kunderna finns och där är det nog fördel elbilar eftersom varenda parkeringsplats rent teoretiskt kan vara en laddplats, medan man aldrig i helvete skulle tillåta bensinpumpar inne i parkeringshus som vi i vissa fall hade förr.
Aktivera NFC i mobilen och blippa med den istf plastkortet?
Det är ju just därför jag skulle klara mig utan plast, men det fanns ingen möjlighet att blippa inpassagen.
Ok det gick bra att ladda i huvudstaden, men vad händer när du måste dra ett tungt släp i stark motvind i konstant uppförsbacke och det är -40 grader ute och flera hundra mil till närmsta el? Nä, precis!
Corner case… Inget cornu case? Hihi
Då ska du förstås inte ha en elbil.
Jag rekommenderar en motorstark fyrhjulsdriven dieselbil.
Vilken är din nästa fråga?
Är det typ: "vad händer om jag måste köra min Ferrari på traktorstigarna i skogen när jag måste ut och röja sly"?
Stoffe är nog ironisk.
Haha förlåt, men detta är en sk "copypasta" som enligt god sed måste existera i minst en kommentar på ämnen som handlar om elbil + räckvidd på internet!
Du kan väl ladda Teslan med CCS? Incharge har laddstationer med 50kW med CCS på flera ställen i Stockholm. Fördelen är att det är 30min max laddtid på gatan så finns nästan alltid plats. Kostar bara 2.5kr/min så 75kr för 25kWh. Inget hindrar att man sitter kvar, "flyttar bilen" etc för att ladda längre än 30min.
Nu skulle jag hålla en föreläsning, jag kan inte gå mitt i och flytta på bilen.
Sedan var artikeln ironisk. Det finns skitmycket laddplatser och det är bara några hundra meter att gå.
O.T. Finlands covid-kris blir bara värre och värre. Det finns bara en ledig IVA-plats kvar i hela landet för svårt covid-sjuka och därefter behöver de planerade operationerna ställas in i stor skala. Det årliga, stora kalaset under Självständighetsdagen på presidentens slott i Finland den 6.12. har nu ställts in pga covid-krisen. Hur kunde det bli SÅ illa?