Söndagens enkät om vaccinationen mot Covid-19 visar att hela 84% av bloggläsarna har vaccinerat sig mot Covid-19 och fler läsare grundar alltså sina beslut på vetenskap, sunt förnuft och samhällsansvar än svensken i gemen. En förklaring är en tydlig politisk dimension där borgerliga väljare mer sällan är antivaxxers enligt enkäten, medan SD-väljare och till vänster oftare är antivaxxers.
Enkätsvar hitåt |
Folkhälsomyndigheten rapporterar att per den 10:e september hade 82% av befolkningen över 18 år vaccinerat sig med minst en spruta mot Covid-19, och 71.8% med två doser.
Bland bloggläsarna, som mestadels är män och borgerliga väljare hade 84.4% vaccinerat sig, och 80.2% med fulla två doser. 15.6% hade alltså inte vaccinerat sig alls, varav en andel är de i kommentarsfältet högljudda minoriteten antivaxxers. Detta visar att den som skriker högst inte är i majoritet, utan bara … skriker högst.
Fördelningen åldersmässigt är intressant, där man är mest benägen att vaccinera sig i 40-årsåldern, medan gubbar i 50- till 60-årsåldern är mindre intresserade av att ta vaccin, antagligen för att de minsann vet bäst och är edgelords som förkastar vetenskap, sunt förnuft och samhällsansvar.
Vaccinationsgrad efter ålder i gruppen 24 – 75 år |
Vaccinationsgraden stiger sedan till runt 70-årsåldern, men dippar sedan till de lägsta nivåerna. med högre ålder. De som är i störst riskgrupp bland bloggläsarna har alltså avstått från vaccin.
Det finns förstås även en politisk dimension här, som kan förklara åldern. Trots allt hittar man partier som enligt SCB:s PSU-undersökningar är stora hos gamla gubbar (SD) och sistagångsväljare (S), och förstagångsväljare (MP, V) bland de vars väljare oftast är antivaxxers eller inte vaccinerat sig.
Antivaxxers och ovaccinerade utifrån vad man röstade på i riksdagsvalet 2018 |
Borgerliga väljare inom de borgerliga partierna L, M och KD är klart mer vaccinerade än hos SD och vänsterparetierna. Det enda vänsterpartiet som avviker är C, där det kanske fortfarande fanns några borgerliga väljare kvar i riksdagsvalet 2018, vilket svaren baserar sig på.
Således kan det se ut som att vaccinationsgrad i hög utsträckning är en klassfråga, utbildningsfråga, inkomstfråga och åldersfråga, med partisympati som aggregat. Att vetenskapsfientliga partiers väljare, likt MP som toppar med minst vaccinerade, även förkastar vaccin i hög grad är det förstås ingen som blir särskilt förvånad över.
De värsta vetenskapsförnekarna, antivaxxarna och de som förkastar samhällsansvar och gärna vill föra smitta vidare till riskgrupper hittar man dock bland de edgelords som svarat annat angående vad de röstade på i riksdagsvalet 2018. I gruppen annat är hela 34.6% antivaxxers eller har inte vaccinerat sig. Till gruppen hör soffliggare, blankröstare, unga som inte fick rösta i valet 2018 samt de som röstat på partier utanför riksdagen, inklusive sk medblivna (=personer som kallar meningsmotståndare för vänsterblivna). Samtidigt har ändå 65.4% av gruppen vaccinerat sig, så även där är antivaxxers i en skränig minoritet.
Intressant nog hittas även MP-väljarna i topp på de som kräver vaccinpass, trots att deras väljare alltså är minst vaccinerade.
Oavsett så kan man antagligen dra vissa slutsatser om den sannolika politiska tillhörigheten hos den skräniga minoriteten antivaxxers.
2613 personer hade svarat på enkäten när bloggen avbröt den på grund av färre en två svar per timme. I åldersgrafen kapas åldern vid 24 och 75 år, då färre än 10 personer hade svarat i varje årskull vid högre eller lägre ålder. Antalet respondenter per partitillhörighet varierade från 3.1% V med 80 svar till 30.4% M med 795 respondenter.
Nej, den här bloggen kommer aldrig fjäska för sina läsare. Hitta någon swishare ni kan betala för att tycka som ni, ge er ryggdunk och bekräfta era egna åsikter.
64 kommentarer
Lite oväntat att MP har så många motståndare till vaccin. I vanliga fall verkar de vara ytterst lätta att leda.
Det är skitmycket strålkärringar och konspirationsteoretiker i MP.
Mina fördomar placerade dem i VP och SD, men de finns uppenbarligen där också. Det förklarar en del.
Folk skulle bara veta hur de aktiva i MP i vissa kommuner – och som därmed får skicka representanter till partistämman att rösta om partiets politik – ser ut.
Har (lyckligtvis) sluppit närkontakt med politikerna i bygden och har därför ingen aning. Undviker man sociala medier, är det lätt att inbringas i tron att även miljöpartister är människor.
Dock överdoserar man lätt på Bolund om man råkar skumma igenom en kvällstidning och det borde varit varningssignal nog.
Jag har varit naiv.
Bolund? Ta Stenevi och mutliplicera med x3 så …
Ej att förglömma vår kulturminister som grädde på moset.
Hon är faktiskt relativt vettig för att vara MP. Frisyren är i det fallet ingen indikator och är rätt mild i jämförelse med hur det kan se ut ute i kommunerna.
Gjode en koll vad MP vill i kyrkovalet. Min tes var att det i alla fall skulle vara lite fokus på mumbo jumbo. Icket. Det var miljö, klimat, jämlikhet, genus och samma gamla MP som vanligt.
Vi borde ha en regel som säger att partier som sitter i riksdagen får inte finnas i kyrkovalet, vad har riksdagspartierna där att göra egentligen?
MP är verkligen fulla av chemtrailstroende strålkärringar. Det är lite gulligt att klimatförnekarna på högerkanten och kristalltanterna på vänsterkanten har funnit varandra i en fråga de kan tycka samma kring. Cirkeln är så att säga sluten.
Eller? Jag trodde c var mitten-höger. Visade sig vara vänster. Partierna kommer bara byta namn och vara samma individer med samma politik. Fokusera på vad de gör inte vad de säger.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
kanske dags att införa ett krav på att vara vaccinerad för att få vara politiker? Det finns ju förslag på krav på andra yrkesgrupper. Kanske blir det lite mindre faktaresistenta politiker då?
Nu ska ju politikerna representera hela folket, så det är på sin plats att det finns vetenskapsförnekare och faktaresistenta även bland politikerna.
Ska dom nu tränga ihop sig i Riksdagen allihop igen kan det ju å andra sidan leda till att somliga som inte är vaccinerade drivs till insikt om sakens allvar av rent direkta skäl…
"Nej, den här bloggen kommer aldrig fjäska för sina läsare. Hitta någon swishare ni kan betala för att tycka som ni, ge er ryggdunk och bekräfta era egna åsikter."
Vi gillar dig med Lars… <3
Vaccinerade mig tidigt på grund av att jag själv tillhör riskgrupp (ärftligt högt blodtryck) och har anhöriga som också tillhör riskgrupp. Hade det inte gällt så hade jag väntat tills vaccineringen hade pågått en längre tid eller fått fullt godkänt i något större land.
Tyvärr kommer det välunderbyggda rapporter från flera håll om att skyddet (för allvarlig sjukdom, sjukhusinläggning, död) man får från Pfizer:s Comirnaty avtar med tiden. Misstänker att man kommer ändra inställning till boosterdoser i Sverige också. Kommer kanske att bli aktuellt för egen del om jag inte blir smittad och förstärker skyddet den "naturliga" vägen.
Har bokat första tågresan sedan pandemin började Q1 2020 i slutet på September, kontoret ska öppnas upp igen.
De litar inte på de privata vaccinen bland kollektivisterna, noterar jag.
Det vore intressant att se hur många av de som inte vaccinerat sig som har genomgången Covid infektion med konstaterade antikroppar. Det viktiga är ju inte vaccin eller inte utan dess resultat med antikroppar och bara för att vaccinering är lättare att mäta så kan man tappa intressanta resultat om man bortser från att ha blivit sjuk.
Antikropparna varar inte för evigt, och det är påvisat att man har betydligt bättre skydd om man vaccinerar sig trots antikroppar.
Det har ju (lyckligtvis) visat sig att både genomgången infektion liksom de vaccin som finns ger antikroppar under relativt lång tid, längre än man först befarade. Det ör ju bra för då borde problemen minska över tid utan en ny större vaccinationskampanj.
SKyddet ökar om man dessutom vaccinerar sig men det är ändå väldigt bra om man har "bara" varit sjuk senast 9 månaderna.
Rimligtvis får en person som har antikroppar från infektion väldigt bra skydd från vaccinet, då det i princip blir som 3 doser. Dessutom kan infektionen ha varit 'delta' eller något, så man får en bredare immunitet än bara vaccinerade.
Precis.
För att få grepp på hur många antivaxxers som finns så borde man skilja på vaccinerade, ovaccinerade med genomgången covid-19 och ovaccinerade som inte varit sjuka. Det är den senare gruppen, speciellt om de är äldre eller tillhör en riskgrupp som kommer få eller skapa problem. Ovaccingerade som haft covid-19 är inget större problem för samhället för de har ett grundskydd som motsvarar det alla nu vaccinerade kommer ha typ nästa sommar.
Rimligt och underligt att man inte gör en studie i gruppen över 18 år som väljer att inte vaccinera sig mot allvarlig covid-19. En stor referensgrupp bland dessa borde också administreras för en långtidsstudie.
Två miljoner dvs. ca tjugo procent har haft sjukdomen och förvärvat naturlig immunitet motsvarande eller bättre än den immunitet som fås av vaccin, varför ska de vaccineras?
Jag fick 5G-täckning hemma. Bara det var värt sprutan.
Sambandet mellan 5G och Vaccin är okänt för mig.
Det förklarar min halvtaskiga uppkoppling. Har bara fått en spruta ännu.
Aha!
Lyckos dig Lars.. jag fick inget 5g och ingen direktuppkoppling till microsofts cloud. Så jag är besviken på sprutan, gjorde ingen nytta alls.
Säker 5G-uppkoppling får man först efter tredje sprutan.
Se det då som första sprutan och öva immunförsvaret med en andra som du får av vården. Om du inte känner dig lite kymig av den är det tveksamt om du har haft covid eller om immuniteten fanns kvar, då skulle jag även ta spruta två. (Jag kan ha haft covid men troligtvis inte och jag är dubbelvaccinerad. )
Det är lite beklämmande att det inte tydligt framgår att dr resultat som publiceras inte är statistiskt säkra. Dvs att resultaten helt enkelt kan vara felaktiga. Det enda man kan göra är att dra slutsatser om hur de som har svarat på enkäten svarat.. Man kan med tvekan överföra resultatet på bloggens läsare i allmänhet, men helt säkert är att resultatet inte säger något om hur allmänheten – alltså de 99,99 % av befolkningen som inte läser bloggen – skulle ha svarat. Det är synd att detta inte på ett tydligt sätt framgår av texten som i övrigt är god underhållning- för det är det detta är. Underhållning.
Nu läste förvisso 127 000 personer bloggen augusti månad enligt Google Analytics, så det är 98.73% som inte läser bloggen. Sedan blockar ca 20% analytics, så den siffran är inte helt rätt heller.
Annars har du rätt om underhållning.
Med sedan 95% män som läser bloggen, samt främst vuxna 25+, så landar vi väl på uppåt 3-4% av alla vuxna män i Sverige?
Men det är BRA underhållning! Om vi tänker oss att enkäten är ärligt ifylld så får du statistik från ett masochistiskt subset av befolkningen. Det är inte de mest ömtåliga snöflingorna som hänger kvar här.
Angående 127000 personer så är det nästan ett halvt miljöparti, som fick 285899 röster i riksdagsvalet 2018.
Denna undersökningen behöver inte vara mindre tillförlitlig än någon annan. Är själv med i några paneler för opinionsundersökningar och det är inte direkt "heder och samvete" på svarsalternativen. Anonyma undersökningar är nog de som kommer närmast sanningen.
Om det sedan ligger en snedvridning av ålder och och politisk tillhörighet på bloggen är ganska orelevant. Läser man underlagen till de flesta undersökningar noggrant, framgår det ofta att svarsfrekvensen är mycket låg för vissa kategorier. Möjligen är könsfördelningen större i detta fallet, men då får man se det som en undersökning för män istället.
Eller underhållning om man så vill.
Det framgår ganska tydligt att 2613 svaranden räknas.
Vad krävs för att få 'statistiskt säkra' resultat?
5-10-25-50-100% av befolkningen?
Martin: Det går inte att förenkla på det sättet. Men här dras slutsatser om ffa Mp och V. Då spelar inte det totala antalet svarande så stor roll, utan man ska jämföra antalet svarande MP-, resp V- röster med det antal (i absoluta tal) personer som röstade på respektive parti i förra valet (eftersom det var så frågan var ställd. Sedan ska man ta hänsyn till de felkällor som kan finnas- tex om urvalet är slumpmässigt eller inte (urvalet är inte slumpmässigt här), risken för manipulation (dvs att personer medvetet fyller i felaktiga uppgifter i svaren för att påverka utfallet), den effekten/riaken blir större för mindre partier. Därefter fortsätter man så med alla felkällor som kan förutses, tex vilka som normalt sett besöker en militärorienterad- höger/mitten-orienterad blogg, osv. Först därefter kan man ta ställning till vilka slutsatser som kan dras.
Ananan, är bloggen så himla politisk? Men du har rätt, slutsatserna gäller utifrån de läsare som svarade i enkäten och representerar nog dåligt befolkningen i stort. Dock SD och Mp i topp vad gäller anitvaxxers, var ju ett förväntat utfall som säkert kan appliceras på befolkningen i stort.
Japp.. Men det är bara en kvalificerad gissning 🙂
Japp, mycket underhållande! Det uppskattas. Betydligt bättre än när dagspressen gör stora uppslag över opinionsundersökningar där resultatet inte är säkerställt- dvs inte säger någonting alls om hur det verkligen förhåller sig.
Håller på och trycker på sjukvården för att få en tredje dos. Har en obotlig cancer och fick tvåan i slutet av mars. Kollade mina antikroppar i augusti och tyvärr blev svaret att de inte kunde hitta några, ej påvisbar mängd som de skrev i provsvaret. Bedrövligt med alla antivaxers som sätter mitt liv i fara. Hade planerat att jag skulle överleva cancern i många år. Snopet om jag åker dit på en snuva från Kina pga av antivaxers.
Åtminstone i min region så ska personer likt dig kunna få en tredje dos (av samma vaccin om det första inte var Astra Zenecas) från och med någon gång i September. Tror det stod tidigast efter åtta månader från dos 1.
Så antibiotikaresistens beror på de som inte tagit antibiotika?
Köper inte det resonemanget. Det är inte de ovaccinerade som stressar fram mutationerna hos Covid-19. Som f.ö. även smittar djur, 40% av testade vilda rådjur i Washington State har antikroppar mot covid.
https://www.washingtontimes.com/news/2021/aug/4/40-wild-deer-have-coronavirus-antibodies-new-study/
Minkar i danmark, hundar, katter osv…
Det blir väldigt många djur att utrota om vi ska bli av med covid.
Hur mycket har de största läkemedelsbolagens aktier gått upp sedan Covid började? Förvånad att en så erfaren thrillerförfattare som Lars helt utesluter att vi är utsatta för världshistoriens största marknadsmanipulation genom placebo då åtminstone ett av de stora vaccinen (det ryska) vid analys i Slovenien (eller var det nu var) visat sig vara just placebo.
Om placebo kan vara så häpnadsväckande effektivt att nästan alla som använder det slipper sjukhusvård borde vi använda mycket mera placebo…
Här är ju problemet att siffran för folk som blivit vaccinerade men i alla fall blir sjuka senare inte kan bevisas ha dåligt förtroende för placebo eftersom möjligheten finns att det istället är antivaxxtro som förstört placeboeffekten.
Som man brukar säga: Det finns de som tror att placeboeffekten inte finns på riktigt, men det är bara som de inbillar sig. 🙂
Som anställd inom vården så var det en självklarhet att vaccinera sig så fort det gick. Man, 30+ och väl-vaccinerad helt utan biverkningar.
Jag gör mitt för att ta ansvar och för att skydda andra, hoppas folk fortsätter vaccinera sig så vi slipper mer elände.
En möjlig förklaringsmodell till skillnaden mellan S/SD/V och borgliga väljare kan också vara bostadsort och yrke. Kontorsarbetande stadsbor har nog märkt av den mjuka nedstängningen i betydligt högre utsträckning än personer som inte arbetat hemifrån och som bor i villa.
Jag brukar följa en amerikansk blogg där pandemin och vad till den hörer får stort utrymme. Många posters har motiv för att inte vaccinera sig som hör hemma i kapitlet om fri- och rättigheter, politikers/myndigheters opålitlighet, forskningens besticklighet o s v. Vad som förvånar mig är att praktiskt taget ingen tar upp ansvaret för de nära och käras försörjning och emotionella välmående som ett argument för vaccinering! Mån tro anti-vaxxers är övervägande egocentriker, alltid sig själv närmast?
Fånigt av bloggaren att kalla dem som (ännu) inte "vaccinerat sig" för antivaxxers.
Dels så kan sund skepsis ligga bakom beslutet att inte ta (eller avvakta med att ta) sprutorna. Dels så är faktiskt dessa injektioner inte vaccin vid jämförelse med traditionella vacciner. Dessa injektioner är mRNA terapier. Terapier som åstadkommer att kroppen börjar producera patogena proteiner. Radikal skillnad mot traditionella vaccin.
Nä, bloggaren borde nog ta och titta på hur mycket eller lite sprutorna skyddar mot och eller minskar smitta av delta varianten. Även studier av biverkningar och oredovisade långtidsrisker är intressanta att titta på.
Bloggaren som vanligtvis är påläst och föredömligt redovisar underlag med data och objektiv statistik har här istället gjort den partipolitiska vinkeln. Nog för att frågan politiserats men det är väl den medicinska aspekten som är den intressanta? Allt gott.
Inget nytt att Förbuds Partiet "Liberalerna" har störst andel compliers. Staten har alltid rätt, gör vad staten säger, all makt åt staten, är det nya liberala.
Jag är f.ö. vaccinerad.
Jag blir ärligt talat väldigt besviken på mänskligheten när jag hör folk säga " mild förkylning" om en av världens största pandemier, "otestat och ej beprövat vaccin" om div vaccin som mängder av olika företag och nationer tagit fram och typ halva världens befolkning fått nu och det finns nog inget annat ämne i världen som är lika forskat på ang biverkningar.
" Naturlig immuniter bla bla" är nog det värsta. Att folk kan tro att ett vaccin på.något magiskt sätt ersätter immunförsvaret när det endast förstärks.
Suck.
Jag är glad för de två doserna vaccin jag fått.. Fick tack vare det endast lättare symptom av deltavarianten precis innan helgen, nu är jag ok.
Jag har inte belastat sjukvården, fått (förhoppningsvis iaf) ett ännu bättre skydd mot allvarlig sjukdom.
Litet påpekande: om man röstar enligt en fördelning så vet man ju faktiskt inte vad man röstat på. Då måste man välja Annat när undersökningarna ser ut som de gör. (Vad är det nu metoden kallas – jag har glömt bort)
Önskar att vi kunde särskilja galna anti-vax folk från oss som är helt vaccinerade förutom mot covid-19.
Att tro att stelkramps vaccin ger autism och vara skeptisk till en mRNA behandling är inte på nivå.
Att medvetet klumpa ihop dessa grupper är en propaganda trick för att tysta meningsmotståndare ovärderlig en demokrati.
Cornu har en väldigt stor kamm och han kan dra väldigt många grupper över den så nej nyanser går inte att ha i den här diskussionen.
"De värsta vetenskapsförnekarna…"
Av någon anledning så biter det inte så hårt att bli kallad vetenskapsförnekare av en person som helt enkelt vägrat att läsa ens den mest grundläggande informationen om vaccinets verkningsmekanismer med ursäkten "Jag är inte en läkare". Som vi alla vet så är ju grunden för vetenskap auktoritärt tänkande "Killen i akademiker skrud sa att det är så därför behöver jag inte veta mer utan då är det kanon".
Det känns faktiskt lite nostalgiskt 2010 tal när kreationister var huvudmotståndaren. De tyckte ochså jag var vetenskapsfientlig eftersom "evolutionsteori är bara en obeprövad teori medan intelligent design var äkta bevisad vetenskap™".
Historien upprepar sig inte men den rimmar.
@ Tabby. Jag är inte läkare… Jag är heller inte pilot, jag är inte gruvtekniker, svetsare, eller bilmekaniker. De yrkeskategorierna har också mitt liv i sina händer på olika sätt när jag flyger, åker i en tunnel, på en bro eller ska bromsa inför en korsning.
Eftersom jag inte har fackkunskapen skulle det ju snabbt bli löjligt om jag började kommentera hur piloten flög planet, eller hur man ska utföra en svetsfog för att den ska hålla i 50 år.
Jag misstänker att det är ännu mer komplicerat att konstruera ett vaccin.
Jag provade med att läsa mer än "ens det mest grundläggande"… Jag vet mer än jag gjorde innan. Men jag kan inte påstå att det förändrar något ur perspektivet ta/inte ta vaccin.
Vad är din poäng, jag förstår inte? Förklara gärna, men hänvisa nu inte till vad någon annan skriver om för eller emot. Akademiker eller ej.
Jag vill hävda att kort om ganska djupgående kunskaper inom immuniologi, så är detta ett ämne som är hyffsat svårt att egentligen ha en egen uppfattning om va? Så oavsett vad man tycker så baserar man det på vad "någon akademiker eller annan sagt"?
Sidofråga, om kreationister var din huvudmotståndare på 2010-talet, vilka är din huvudmotståndare på 2020-talet?
Man måste även vara medveten att det finns personer som har blivit avrådde från vården att vaccinera sig av medicinska skäl. Och att det finns grupper som ännu inte erbjudits första dosen trots att de tillhör riskgrupp, eftersom deras dos måste ges under anafylaxiberedskap på akutsjukhus.
"SD och Vänsterpartierna"
Uppenbarligen tillhör SD till vänsterblocket, varför dela upp detta?