Det spännande med den nya pågående IT-bubblan är att ingen verkar ifrågasätta värderingarna. I våras tog förlustbolaget Epidemic Sound otroliga nästan 4 miljarder kronor via en nyemission som värderade bolaget till 12 miljarder kronor, eller runt 21x. Inte 21x vinsten, utan 24x omsättningen.
Inte royaltyfri musik |
Epidemic Sound erbjuder till ett pris från 125:- SEK i månaden ca 90 000 ljudeffekter och ca 35 000 lättsmälta stycken bakgrundsmusik att använda till rörliga bilder på Internet utan krav på royalties. Om du som influensär annars postar en video på t ex Youtube och ljudsätter den tillfaller alla (nåja, det som inte tillfaller Google själva) eventuella intäkter via Youtube-reklam upphovsrättshavaren av musikstycket och du får som Youtuber alltså inte ett öre för din film. Alternativet är förstås att skippa musik öht.
Så här har Epidemic Sound en nisch. Tjänsten är trevlig, lättanvänd och det är enkelt att söka och bläddra mellan olika musikgenrer, inklusive undervarianter och olika känslolägen, tempo med mera. Sorgligt gitarrsolo? Inga problem. Med spansk gitarr? Visst. Något som låter som 70-talsrock med casinotema? Klick. Finns till och med generisk metal med sång.
Naturligtvis finns begränsningar i tjänsten enligt sedvanliga linjer. Lite konstigt blir det dock att de har massa ljudeffekter för olika vapen, men man får inte uppmuntra till vapenanvändning. De ska väl användas kritiskt eller ironiskt förmodar jag.
“Please note that you may not use the Content in connection with any material or otherwise in a manner or context that is defamatory, illegal or inciteful of an illegal act; immoral; racist; hateful or discriminating against any person based on for example race, nationality, religion, ethnic identity, gender, gender identity or sexual orientation; constitutes encouragement of violence or use of weapons; pornographic; or in a manner or context that otherwise violates any rights of anyone associated with the Content. “
Exakt vad som definieras som omoraliskt (eng immoral) och enligt vilken trosuppfattning är dock oklart. Är det t ex okej med lösaktigt leverne, mångsamma partnerrelationer, alkoholkonsumtion eller svordomar? Omoralisk dans där kvinnor och mäns kroppar kommer nära varandra? Kvinnor och män som skakar hand? Drogkonsumtion är ju olagligt, så det går bort, liksom fortkörning. Äta mat under fastan? Låta en häxa leva? Missakta sin fader och moder, så det inte går en väl och man inte får leva länge i sitt land? Så många frågor kring det där med omoral.
Ljuden får inte användas enbart som musik, utan ska vara del av i praktiken rörlig bild, spel eller bildspel:
“Please also note that you are not allowed to upload or otherwise exploit the Content provided in the Service as stand-alone files (for example, uploading the track to any kind of distribution platform or otherwise distributing a track as a full-length (or shortened) file, on its own or with a just background picture and/or just the name of the artist/track).”
Gott och väl så.
Men värderingen.
2019 omsatte bolaget 359 MSK, upp från 219 MSEK 2018. Förlusten var 2019 -106 MSEK, eller man förlorade ungefär en krona per tre kronor i försäljning.
I våras tog man enligt Dagens Industri in 3 800 MSEK (!) via en nyemission till Blackrock och EQT, vilket gav en värdering om 11 900 MSEK, eller nästan tolv miljarder kronor. Befintliga ägare inklusive grundarna ska även ha sålt aktier för 770 MSEK till AMF, Alecta och TIN Fonder. Bara att gratulera. Snyggt jobbat. Kanske mer trist för oss som har några av våra två dussin tjänstepensionskonton via AMF eller Alecta?
Till DI uppger man en omsättning på 575 MSEK för 2020. Tillväxten är alltså rätt fin. Inga uppgifter gavs om vinsten. Eller förlusterna.
Men snälla någon. Värderingen. 21x omsättningen. Inte p/e 21x, utan PS 21. Skyhögt värderade Tesla, som åtminstone visar någon form av vinst beroende på vad man tittar på, har PS 12. Spotify PS 4 eller något sådant.
Sedan kan man antagligen bygga en minst lika bra tjänst som Epidemic Sound om man har 3 800 MSEK att investera. Eller betydligt mindre än det, rent utav. Bolagets immateriella tillgångar var 2019 bokförda till 75 MSEK, vilket antagligen är vad det kostat att bygga upp deras musik- och ljudeffektskatalog, lite beroende på hur dessa skrivs av. Riktigt bra att värdera en ljudkatalog som kostat 75 MSEK till 11 900 MSEK, men visst, man får ett varumärke och en sajt också.
Kort sagt, stark köprek på Epidemic Sounds när de börsintroduceras till en värdering om 100 miljarder kronor om några år, eftersom jag varken fattar något eller någonsin har rätt. Skrev jag 100 miljarder? Det var för några sekunder sedan. Nu är det nog 200 miljarder. EQT och Blackrock vill ju av vinst på sin investering. 300 miljarder. Dollar.
Detta inlägg skrivet lyssnande på Epidemic Sounds musik i kategorin Rock->Metal->Heavy & Ponderous, skapat av No Son of Mine, Marc Torch, Sebastian Forslund, Niklas Johansson, Carvings. Gick alldeles utmärkt, störde inte det minsta. Kompetent och således utmärkt för bruket. Men som sagt, värderingen. Fast jag säger som för exempelvis när någon kritiserar Storytels egna ljudbokstitlar. Duktiga kreatörer får en möjlighet att få månadslön in på kontot, så bra för kreatörerna, bra för kulturen, där de flesta annars inte kan leva på sitt skapande. Men jag är för gammal för att förstå mig på bolagsvärderingar längre. Eller så var jag förr för ung och fattade inte då heller, vilket jag har en gnagande misstanke gäller väldigt många idag. Precis som åren 1999 – 2000. Fast nu finns det INGEN som tycker att detta är orimligt.
Sedan har jag inte tid att hålla på att skapa en massa filmer för DuTuben, det finns ingen affär för mig där, så tjänsten är inte för mig ändå, utan för influensärs.Och vi vet ju alla att tillväxten och antalet influensärs går mot oändligheten. Att det skulle vara någon sigmakurva och inte exponentiellt måste ju vara fel.
16 kommentarer
https://www.youtube.com/watch?v=BzAdXyPYKQo
Passande. 🙂
Episkt.
Intressant att Amazon nämns i klippet. Dom gick länge med förlust med nu går dom med 170 miljarder dollar vinst per år.
https://youtu.be/Ue9uW1K_RJw
Problemet med just Youtube är att det inte ens spelar roll om du köper eller ens äger rättigheterna till musiken. Du kan bli copyright claimad ändå, och under tiden som du överklagar så tillfaller alla intäkter personen som claimat din video. Med tanke på att de allra flesta videos får huvuddelen av sina visningar de första dagarna så blir du därmed av med lejonparten av dina intäkter. Detta trots att du har alla rättigheter på din sida.
Ett stort och vanligt problem?
Ja – det är ett ganska stort och vanligt problem.
De som drev youtube förstod ganska tidigt att de skulle få enorma problem med upphovsrätten så de tvådde sina händer och gav alla upphovsrättshavare rätt att direkt gå in själva och ta tag i sakerna och det blir ofta fel.
I princip alla medelstora content creators på Youtube har drabbats av detta minst en gång. Även större kanaler har drabbats. Får du en video claimad så kan du överklaga beslutet, problemet är att det är den som claimar video som avgör om överklagandet skall gå igenom eller ej.
Så om du lägger upp en video med material som du själv producerat och jag claimar den, varpå du överklagar detta, så är det alltså jag som bestämmer vem som har rätt.
Exempel här:
https://www.youtube.com/watch?v=z4AeoAWGJBw
https://www.youtube.com/watch?v=YvH77m_3MVU
Seriöst? Helt galet.
Hur är kontrollen/lagligheten i att t.ex. en förvaltare av en större fond investerar i ett sådant här bolag och samtidigt har ägarkopplingar i samma bolag? Eller att det bolag man investerar i köper konsulttimmar av ett bolag som man samäger? Det skulle lätt kunna förklara sådana här vansinniga upplägg. 9 av 10 ett riskkapitalbolags investeringar ger ingen resultat men konsekvenser är inte så farligt om alla händer på vägen tillåts berikas sig. Då kanske någon på sin höjd skämmas en vecka innan det är glömt.
Det är naturligtvis ingen av de nämnda investerarna som kollar på nuläget utan de räknar kallt med 60 procent årlig tillväxt och en omsättning på 6 miljarder 2025.
Är ganska enkel matematik att värderingen för bolag som växer 50-100 procent per år ser hög ut på innevarande års siffror men den blir låg på lite längre sikt. Amazon har t ex sett jättedyr ut under hela sin existens.
Ja, nu ska vi ju tydligen åka runt i rymden och antasta främmande rymdvarelser med vår överlägsna kultur, och rättigheterna gäller väl i hela universum, så rent tekniskt är ju tillväxten oändlig.
Rob Reid har skrivet en rätt underhållande sci-fi-komedi i Douglas Adams anda (nästan) på det temat:
https://www.goodreads.com/book/show/12953520-year-zero
Finns det ngt bättre än generisk metal?
Tveksamt. 🙃
"Förlusten var 2019 -106 MSEK, eller man förlorade ungefär en krona per tre kronor i försäljning"
Det är ju Michael Scott Paper company! För honom löste det ju sig iaf.