Sedan i höstas är vår kommunala cykelväg klar, ett faktum som fått mig att tidigare utbrista om vi får en cykelväg ska jag aldrig mer klaga på kommunalskatten. Den blev rent av klar ett halvår före tidplanen och på eller under budget, men så var det ju kommunalt med så att säga egna pengar och inte Trafikverket.
Efter att ha bott här i femton år är det ju fint att äntligen fått en cykel- och gångväg på den totalt livsfarliga skolvägen, som endast hade 10 cm väggren, skarpa kurvor och ett krön med skymd sikt alldeles vid vår egna vägs utfart, samtidigt som det vart 70 km/h, de facto 80 km/h enligt de lokala trafikreglerna. I grannbyn – snarare en förortsby till min by – tvingades barnen från någon gång i mellanstadiet att cykla eller gå på denna väg i fem kilometer, utan rätt till skolskjuts. Mitt i allt drog dessutom Västtrafik i sin oändliga visdom in bussarna runt skolstart och skolslut på dagarna vilket jag lite försiktigt påtalade och faktiskt fick åtgärdat med en ny separat linje som körde lokalt enbart just de tiderna så grannbyns barn slapp dödas i trafiken.
Men nu finns det cykelväg.
15 år är dock länge nog att kunna födas, växa upp, gå nästan hela grundskolan och sedan börja gymnasiet innan cykelvägen blir klar.
Vägverket och senare Trafikverket har skyllt på kommunen och sagt att trafiksäkerheten för fotgängare och cyklister inte är deras problem, och kommunen har sagt att det är en statlig landsväg, så det är inte kommunens problem med trafiksäkerheten.
Första gången någon politiker verkar ha muttrat positivt om en cykelväg var typ runt 2011-2012. Något parti, kanske Centerpartiet, gick till val på det 2014, och projektet drog faktiskt igång runt kanske 2016, och är nu fem år senare klart.
Inga bilar, inga fotgängare, inga löpare, inga cyklister, men väl en traktor |
Till saken hör att kommunen för typ 10-15 år sedan beslöt att bygga en bajspipeline från byns och grannbyarnas reningsverk till kommunens stora centrala reningsverk, eftersom det med rätta inte ansågs vara vettigt att frakta bajs och bajsvatten från byarnas typ 4000 – 5000 människor med tankbil från de lokala verken till det centrala. Det var på sin tid kommunens största investering, kanske uppåt en halv miljard kronor i takt med att inflationen drog upp priset genom åren. I början skulle det nog bara kostat 300 miljoner eller något.
I samband med att ledningen faktiskt skulle dras lyckades det säljas in att bygga en cykelväg ovanpå när man fyllde igen. Delar av sträckan ligger på bajsledningen. Huruvida det ännu går bajs genom ledningen vet jag inte, eventuellt är den klar, men har inte tagits i drift. Annars är det ju tämligen unikt att kommuner faktiskt investerar i sitt VA, och min kommun ska vara en av de bästa i Sverige med bara typ 100 års ersättningstakt på VA-nätet mot Sverigesnittets 250 – 300 år.
I alla fall har vi nu en fin cykelväg. Det både går, springer och cyklar folk på den, säkert flera personer om dagen, och inga skolbarn har dödats i trafiken det senaste året (ja, det har dödats skolbarn i trafiken till och från skolan här i byn, sånt är livet på landet dessvärre, men inget unikt för landet kanske). Sedan kanske kommunen kan räkna hem den på att neka skolbuss ännu längre bort nu när det faktiskt finns en någorlunda trafiksäker lösning?
Cykelvägen drar rimligtvis upp fastighetsvärdena, så jag ska väl aldrig mer klaga på kommunalskatten nu? Dessutom har jag ju både cyklat, gått och sprungit en hel del på denna sedan i höstas, nu när jag inte längre behöver riskera livet för att hålla mig frisk när jag löptränar, särskilt där vid krönet vid utfarten. Inte så kul att vara löpare utan väggren och femtio meters sikt när det kommer en tung lastbil eller buss med möte.
Så nej, jag lovar att aldrig mer klaga på kommunalskatten. Det kommer ta lång tid innan den cykelvägen är betald. Sedan är det ju kul att kommunen till skillnad mot Trafikverket kan bli klar snabbare än planerat med en väg, om än inte med avloppsledningen.
Å andra sidan – höjda fastighetsvärden, höjd taxering, höjd fastighetssk .. förlåt kommunal fastighetsavgift. Fast den låg väl redan på maxtaket ändå, så det spelar väl ingen roll innan skattereformen som förhoppningsvis inför full fastighetsskatt i utbyte mot ett grundavdrag på inkomst av tjänst om 10 000:- SEK i månaden och platt skatt ovanpå det, som därmed ger progressiv beskattning.
Tillägg: En gång var jag faktiskt inne på att gerillaanlägga en liten grusväg över krönet via någon lokal entreprenör nattetid, bara så man kunde ta sig de ca 150 m som behövs tills det kommer en lokalkörbana på andra sidan krönet dit man kan rädda sig. Sedan bara inte ha en aaaaaning om vem som lagt en grusstig inom Trafikverkets ansvarsområde. Dock var det rätt smalt, och det ni ser på översta bilden inkluderar en hel del bortsprängt berg.
13 kommentarer
Trevligt att se.
Tyvärr är livet på landet ofta lika med raggarliv (motorburen ungdom/vuxen).
Så tyvärr, skulle man bli lantis på heltid är det väl lika bra ta det där förbannade körkortet.
Fungerar det bra i Norrland utan körkort? Jag vaskade mitt C-körkort för nåt år sedan, insåg att jag aldrig blir med husbil. En fastighetskatt som vi idag saknar, skulle blir rätt snäll mot lantisar trots allt. Men visst vore det trevligt att betala mindre i inkomstskatt i bytet? Kika på Danmarks modell ;). Bäst att anpassa sig inför det ordinarie valet -22, sen blir det skakigt på villa-marknaden.
Kul och bra. Då kan man bo på landet! Med barn eller utan bil och t o m gå eller cykla och hälsa på grannen en bit bort. Cykelvägar är nog en del i att landsbygden kan leva upp igen?
Liknande situation i byn jag växte upp. Livsfarlig smal väg med tung trafik och skolbarn. Börjar väl närma sig 30 år med tjafs om ansvar mellan kommun och vägverket. Vägverkets ansvar, men ej prio. Kommunen har hela tiden varit villiga att betala, projektera, bygga, men får inte för det är vägverkets ansvar. För något år sen kom de äntligen överens och det blir väl färdigt nästa år nån gång, efter 30 års tjafs. Kommunen betalar som sagt även om det inte är deras ansvar.
Är inte förvånad. Alla tvår sina händer. Kul att det rör på sig iaf.
Det är inte varje dag man ser en traktor från Steyr.
Jo, faktiskt.
Kan det bero på att någon granne till dig har just den traktorn?
Hm, det var en intressant teori, jag får fundera lite på detta.
Nice o inget krims krams som omöjliggör snöröjning. Hemma i vår ”stad” har man klagat på dåligt sffärsliv, så vad har hänt med tiden.. jo livsmedel, kondis mm finns nästan enbart i byns köp center (nästan utanför). Centrum fylls med gågata med krims krsms som får en F1 förare att tänka på chikaner, själv undrar jag vad snöröjningen tänker 🤪. Men grattis till en vettig cykelväg
Vilket föredöme, hemmakring vill de bygga cykelväg med dike,11 meter bred på mark som ger 12 ton vete/år och där en tomt går på 5 mkr.
Invändningar om att det vore vettigare med 2 meter + GCM-stöd skrattas bort, men så är det ju Trafikverket som håller i taktpinnen.
Jo, en ekologisk äggprodjcent får lägga ner också, men det ser de som en fjäder i hatten.
Ja, Trafikverket vill ju göra så, dike mellan vägen och cykelvägen, så det går åt elva meter totalt. Vet inte vem som utförde tjänster åt vem för att få vår lösning här.
Klart mer trafiksäkert mer dike mellan såklart.
De verkar också ha lagt slitlagret med ABT8 vilket uppskattas enormt av oss som cyklar på lite tunnare däck och styvare cyklar. I Stockholm kör de typ ABT32 så det känns som att cykla på grusväg.