Kina-Volvos elbilstillverkande dotterbolag Polestar rapporteras enligt Bloomberg sitta i diskussioner med SPAC:en Gores Guggenheim om sammangående och börsnotering. I så fall skulle Polestar få en värdering på 215 miljarder SEK (GSEK) eller 25 GUSD. Rätt bra avkastning på SPAC:en i så fall, då den tydligen alltså är värd 25 GUSD, men bara tagit in 800 MUSD i kapital.
Polestar utmanar Tesla |
Försök alltså inte förstå den nya ekonomin. Tolkar jag Bloomberg rätt har Gores Guggenheim tagit in kapital om 800 MUSD, men har efter uppgången på ytterligare +7.28% efter de av Volvo, Geely och Polestar ej kommenterade uppgifterna till Bloomberg en värdering på 25 GUSD. Då börsnoterades SPAC:en – ett helt tomt holdingbolag med endast en kassa och ledningsgrupp som tillgångar – i mars. Redan idag verkar det som att man utan att ha gjort något alls fått en avkastning på 31.25x pengarna, men kanske fick Gores Guggenheim även kapital från annat håll?
Tanken med en SPAC är att den ska få lite kapital via en nyemission som köper grisen i säcken, och sedan längre fram gå samman med eller köpa upp ett befintligt bolag, och den vägen ta det bolaget till börsen.
Då SPAC:en Gores Guggenheim alltså är värd 25 GUSD, så skulle Polestars värdering vara 215 GSEK vid en växelkurs på aktuella 8:61 USDSEK, givet att affären går i lås.
Polestar designar lite pimpade Volvo-bilar, samt en egen laddhybrid Polestar 1, samt den relativt lyckade (för att vara svensk) elbilen Polestar 2 och kommer framöver med Polestar 3 och sportbilen Precept. Polestar 3 kommer tillverkas i USA.
För lite proportioner på 215 GSEK, så har Volvo Group, alltså Hisingens stolthet lastbils-Volvo ett börsvärde på 429 GSEK, eller ganska exakt dubbelt så mycket som Polestar.
Polestar sålde 2020 hela 8 811 Kinatillverkade bilar i Europa enligt Carsalesbase.com. Till och med maj i år ska man sålt 7 045. Om årsförsäljningen skulle vara 30 000 bilar globalt innebär det vid 215 GSEK i börsvärde en värdering på över sju miljoner kronor per såld bil. Som kostar runt 600 000 styck.
Försök inte förstå den sk nya ekonomin.
19 kommentarer
Den som förstår att Fiat moneyprinting goes brrr förstår även den nya ekonomin.
Nej den "nya ekonomin" går inte att förstå, större chans till avkastning om man köper en lott??
Ett överflöd av ny tryckta pengar som pressar upp värderingar, måtte bli en rejäl kapitalförstöring för den som kom in sist när bubblan brister.
Man kan ju hoppas att inte för mycket pensionspengar flödar in här via kompisars kompisar.
Syftet med SPAC är att komma runt den rigorösa granskning och kravbild som en normal notering innebär d.v.s. oseriösa aktörer kan bli noterade "bakvägen". Stor bubbelvarning.
Exakt så. Har tidigare gjorts genom att börsbolag med kass ekonomi fått ny huvudägare som överlåtit befintlig verksamhet till börsbolaget och simsalabim har man börsnoterat en icke börsfähig rörelse. SPAC har ju tagit det hela till en ny nivå dock. Alla tecken pekar nu på en spekulationsekonomi.
ITbubbla.com låter det som. En nyutexaminerad bekant var på anställningsintervju på ett av de "stora" konsultbolagen runt 2000. "Kan du Java?" "Jajemän" blev svaret, fick jobbet och la helgen på att lära sig grunderna.
Jag har börjat se Polestars ute i trafiken och de är riktigt snygga. Tesla börjar se väldigt, ja, "gammeldags" ut vid det här laget. Eftersom huvudsyftet med såna här bilar är att göra intryck så ser det alltså rätt ljust ut för Polestar och värderingen är antagligen riktig.
Ursäkta rättframheten, men det var nog en av de sämsta analyserna jag läst.
Njae, de här bilarna handlar mest om social statusmarkering så det är inte främst tekniska prestanda som avgör. Jag tror att Polestar skulle dra högre svarsfrekvens än Tesla om de förekommer i presentationer på dejtingsajter. Sånt är superviktigt för många köpare.
Du får nog tala för dig själv. Jag har köpt en Tesla för att det är den överlägset bästa elbilen på marknaden och den enda med ett realistiskt laddnätverk om man behöver använda bilen för långfärder. I GBG köper folk Polestar av lojalitet med Volvo.
Men du köper alltså bil efter vad du tror ska funka på Tinder?
Just Tesla visade ju sig fungera bäst på Tinder enligt den brittiska undersökningen.
Tesla må fungera bäst om den matchas mot fossilbilar men jag har inte sett någon jämförelse med Polestar. Det vore intressant att se! Likaså vore det intressant att se VILKA som svarar och vilka förväntningar de har…
När jag gick på univeritet för 25 år sedan eller så, pratades mycket om den nya ekonomin men då handlade det mer om att basindustrin skulle dö, vilket också Reinfeldt sa under hans år vid makten. Men basindustrin är väl det enda som har någon fundamenta bakom. Så här pratar vi väl om den nyanya ekonomin.
Ja det lär väl ta ett bra tag innan vi inte behöver råvaror av alla de slag, säger mycket om Reinfeldt, tur att vi har han bakom oss och inte framför oss.
Likt förbannat får man se honom som expert i olika sammanhang, men ingen frågar honom hur det känns att vara SDs mest världefulla valarbetare.
Är det ingen som uppmärksammat att riksbankens betalsystem RIX låg nere i tisdags på morgonen? Ytterst ovanligt och ytterst allvarligt. Ryssen?
RIX är så daterat att det på riktigt inte märks om det ligger nere några timmar.
Nikola och Lordstown går inte direkt lysande på börsen, men det är frivilligt att kasta in pengar i en börsintroduktion om man tror på värderingen.
Ser att den genomsnittliga avkastningen för SPAC 2019-2020 är -35% över tolv månader.
So you've got to ask yourself one question: "Do I feel lucky investing in this, Well,do ya, punk?