Sajten Allt om elbil har publicerat försäljningen av elbilar under årets första fyra månader, och Tesla är med över 210 000 sålda elbilar från enbart två modeller fortfarande överlägset störst med mångfaldigt större försäljning än allt annat än kinesiska Wulings lågprisbil.
ID.3 – ingen storsäljare |
Volkswagengruppen som får en del uppmärksamhet för ID.4, ID.3 och Audi E-tron sålde endast drygt 44 000 elbilar under årets fyra första månader eller en femtedel av Teslas över 200 000. Då ligger ändå försäljningen av Tesla Model S och Model X nere på grund av omställningen till den nya modellen av bilarna.
Den enda tillverkaren som kommer i närheten är kinesiska Wuling, som säljer en lågpriselbil med 12 mils räckvidd i Kina, och sålde nästan 126 000 bilar under årets fyra första månader.
Elbilsförsäljning globalt januari – april 2021 |
Man ska i sammahanget komma ihåg att ID.4 och ID.3 säljer på nyhetens behag, och antagligen säljer slut exakt allt som produceras, vilket den nästan identiska försäljningen om 17 703 – 17 743 fordon antyder. Antagligen är det produktionstakten.
Men den nu tre år gamla Tesla Model 3 dominerar ändå stort med nästan 10x så hög försäljning som ID.4. Sedan kan förstås fördelningen se olika ut i olika länder. I Sverige nyregistrerades ID.4 hela 1 557 bilar mot Tesla Model 3 med 1 368, och femte mest sålda elbil var Polestar 2 med 710 fordon. Globalt är inte Polestar ens med på listan över top 15, så det kan antagligen handla om svensk lojalitet till Kina-Volvo.
Vad man ska ta med sig är att globalt är Tesla inte i närheten att kliva åt sidan som största elbilstillverkaren, och försäljningen av VW ID.4 och ID.3 i Sverige är nationella anekdoter, som inte visar hur det ser ut i resten av världen.
Sedan får man se om den initiala efterfrågan på Volkswagen mattas av när bilmodellerna inte längre är nya, eller om VW klarar av att öka produktionen med de 400% som behövs för att nå Teslas volymer. Överlag känns det som att produktionskapaciteten hos Teslas konkurrenter just nu är flaskhalsen. Samtidigt kommer Teslas kapacitet öka med nya fabriker i både Texas och Berlin.
Konsensusprognosen är att Tesla ska öka sin försäljning 2022 med 35% jämfört med 2021 så konkurrenterna måste springa rätt fort för att komma ikapp marknadsledaren.
19 kommentarer
Emden-fabriken som tillverkar ID.4 är på väg att konverteras från Passat och Arteon till endast elbilsfabrik ungefär 300 000 elbilar per år om några år. Samma sak i Zwickau, ca 330 000 elbilar per år. Så jag misstänker att sålänge som efterfrågan finns är det ganska lätt att skala om och bygga om ju mer efterfrågan som kommer.
Efterfrågan finns väl men vem vill köpa en bil som man måste vänta ett år på? Att ställa om fabrikerna tar väl rätt lång tid, inte direkt så att dom går från en fossilbil till en ny fossilare med facelift.
Ja några år tar det att ställa om helt. Man gör det gradvis.
Det är lång leveranstid på nya bilar, inte helt olikt väntan på nya grafikkort, halvledare etc.
SUV är snackisen i branschen.
Många som killgissar och som tror att det bara är att ställa när efterfrågan ökas. Så enkelt är det inte, nu har VW sin första elbil byggd som elbil i form av ID. Blev sådär i konkurrensen.
Halvledarbristen är att ta på fullaste allvar. Sen är det ju det där med batterier, NMC vill man ju helst ha.
Min information kommer från VW själva, i vilken omfattningen de bygger ut kapaciteten i befintliga fabriker genom att successivt bygga om fabrikerna.
Finns inga råvaror till att bygga elbilar så har ju alla problem, finns inga firmor som sitter på någon egenproduktion av halvledare eller exklusivitetsavtal.
Däremot har man väl startat ett antal initiativ att starta fabriker för att bygga batterier, så fortsätter halvledarbristen som den gör så lär inte det vara långt borta. Just halvledarbristen är jag oförskämt opåläst kring.
Tim, https://www.ft.com/content/04858089-fbe7-44f1-b096-8e705c664f8e
I USA byggs nu fyra halvledarefabriker av Samsung, Intel och en annan. Så det kan tar en stund för VAG, självklart finns en prio ordning samt avtal.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Halvledarbristen är allvarlig och kan bli mycket värre.
Många halvledare och processorer tillverkas i Sydkorea och Taiwan.
Två vänliga länder med farligt besvärliga grannar.
En konflikt i Sydostasien kommer totalt knäcka ekonomin och produktion för många år framöver.
Det är inte riktigt fair, andra tillverkare producerar mycket mer hybrider som tesla inte gör. Hag giller inte hybrid dock producerar många tillverkare dubbel så många elbilar med extra motor än elbilar.
Du kan även skriver andra tillverkare producerar infinit gånger fler hybrider än tesla.
Tesla är en liten spelare trots sina 16 procent av elbilsmarknaden world wide. I deras hemland har de 1.5 procent av totalmarknaden.
Var får du de siffrorna ifrån?
Enl mina snabba efterforskningar hade de ca 3,5% av nybilsförsäljningen 2020.
3,5 har väl vara peak.
https://www.statista.com/statistics/519579/market-share-of-tesla-in-the-united-states/
Ca 3,5% world wide också.
Bör väl inte vara så mycket lägre i USA.
Hybrid måste vara en modern relik.
Dubbla drivlinor ger fler felkällor. Statistiskt så kommer ju dessa fordon vara rena mardrömmen för ägaren om 5-7 år.
Säljer inte Tesla också allt de producerar, så siffror blir mest produktions takt. Det är väl iofs lika imponerade att de leder produktionen över VW koncernen.
WAG producerar 18 gånger fler bilar än Tesla.
Antar att du menar totalt då, har extremt svårt att tro att de har massa elbilar stående på lager någonstans. Om de skulle producera flera multiplar fler bilar och sälja färre. Så finns det ju massa över helt enkelt. Ingen biltillverkare idag producerar väl mot lager frågan är väl om de kan matcha beställningar så att leveranstid är produktions tid.
Totalt sett, oavsett drivmedel. Och de säljs också.
Jag tänker att WAG ändå har produktionsmuskler. Blir intressant att se om de kan omformas till modernare bilar. Trots allt är ju en elbil "bara" en bil.