Värsttrafik har systematiskt flera år på raken röstats fram av bloggläsarana som landets sämsta kollektivtrafik. Idag påminde Skånetrafiken om detta på bussresan tillbaka till bilen efter avslutad cykling. Värsttrafik sätter nämligen extra stolthet i usel service, och att inte stanna mer än på de fina orterna och köra förbi nio av tio hållplatser på landsbygden, som inte är fina nog för att stanna med det för Värsttrafik okända begreppet direkttrafik.
Skånetrafikens expresstrafik stannar överallt |
Värsttrafiks koncept är att man inte ska ha direktbussar på landsbygden, utan expressbussarna ska köra förbi nio av tio hållplatser. Landsbygdboende ska istället ta en lokalbuss till ett av de fina resecentrumen, vänta en knapp timme där eftersom lokalbussen alltid kommer några minuter efter expressen gått, och sedan åka vidare.
Expressbussarna specialbehandlar också en hel rad hållplatser. Vissa får man bara gå av på, vissa får man bara gå på vid, men de flesta körs förbi.
”Vi ser holistiskt på vårdprocessen, där en positiv miljö – både känslomässigt och estetiskt – är en viktig del i patientens tillfrisknande” – Kristianstad sjukhus |
Icke så i Skånetrafiken. Idag åkte vi Sx4 tillbaka till Kristianstad. Och se, denna expressbuss hade service vid varenda busshållplats den passerade. Inte ett problem, eftersom det oftast inte var någon som klev av eller på.
Sedan ska vi inte snacka om tågservicen hos Skånetrafiken, där till och med småorter som Simrishamn har faktiskt direkttåg till Malmö. Tåg som stannar vid alla stationer. Vilket de förstås inte gör med Värsttrafik. Där finns det gott om fd järnvägsstationer där pendeltåg passerar utan att stanna alls, t ex Härryda och Landvetter.
Skåningar må klaga på Skånetrafiken, men på bloggens enkäter ges ändå högre betyg än den ständiga förloraren Värsttrafik. Det går bra att flytta till Västra Götaland om ni vill bilda er en egen uppfattning.
24 kommentarer
Jag säger bara så här… Det fungerar inte bra i Norra Skåne. Helt värdelöst faktiskt.. Försök med att "boka" bussresor själv pågår vilket gör att det inte är möjligt att ta sig på landsbygden mellan Hässleholm, Osby och Broby. Sedan innan stannar inte pågatågen på mellanliggande stationer norr om Hässleholm och Osby. Krösatågen stannar men ankommer inte anpassat till anslutningar i Hässleholm.
Så Skånetrafiken fungerar bra där "turisten" besöker men i utmarken sker en stadig försämring.
Exakt, håller till fullo med och allt som är längre norrut än Hässleholm fungerar dåligt. Men Skånetrafiken anser att deras ansvar slutar där, nä, de vill jävlas lite också och tyvärr så är det så att Osby, Broby och även Kristianstad inte räknas riktigt som Skåningar och vill visa det.
Bor man utmed expressbussens linje eller sillatåget så funkar det. Allt annat är en katastrof. Det går inte att klara sig utan bili Skåne på landsbygden.
Vill innevånarna ha mer kollektivtrafik så får man åka mer kollektivt . Underlaget för att stanna/inte stanna / dra in hållplatser baseras på faktiskt resande. Hälften av intäkterna är skattefinansierade andra hälften är intäkter från biljetter.
När man som hos oss slutade med direkttrafiken och hoppar över nio av tio tidigare hållplatser med expressbussen, som tidigare stannade vid alla, vad tror du händer med resandet?
Det pågår en moment-22-inspirerad diskussion pådet temat där jag bor. Bussen går för sällan för att vara praktisk, så de flesta kör bil. I alla medborgardialoger med SL tas det upp att vi vill ha tätare bussturer, så att de faktiskt går att använda, men svaret blir alltid att det är för få som åker för att motivera en ökad turtäthet. I det senaste budet har de kommit med kompromissen att dra in tre av de minst trafikerade hållplatserna, för att själva resan ska gå fortare.
Ingen är beredd att slösa bort en timme varje dag under ett par år för att bygga på statistiken, så låsningen kvarstår.
Ska nog blogga om det där. IT-tekniken kommer till slut göra att det inte finns någon trafik alls. Förr planerade man utifrån var folk bor, nu när man detaljmäter tar man bort stationer och så är spiralen igång.
@täbybo, just en timmes total resväg (dvs 30 min) är ju vad som brukas antas vara maxtiden som medelpendlaren är beredd att tolerera. (Den sk Marchettiprincipen)
Skånetrafiken har även Expressbuss mellan Simrishamn – Lund. Simrishamn – Kristianstad. Och Ystad – Kristianstad (som ni väl åkte med). Jag åkte ofta med dem när jag bodde därnere.
Simrishamn har ett extremt stort kollektivtrafikutbud för att vara en så liten stad. Expressbussarna till Lund går ju typ paralellt längs järnvägsstationerna till Tomelilla.
Ja, Cornu, nu har du ju sett Skåne från sin bästa sida och dragit egna slutsatser. Bara sälja gården i det där regnhålet och flytta ner. Finns säkert nån lövskog i Sjöbotrakten du kan bo i om de alltför öppna horisonterna sticker i ögonen. Ses på Bo Olssons!
Inte mer än alla andra platser man besöker. Som turist ser man det man vill se, oavsett om det är Svalbard, Saba eller Skåne. Betyder inte att man vill bo där.
Ajajaj, nu skrev du ett inlägg som om jag hinner, kommentera tills jag blir svartlistad har pendlat en del i skåne. Om jag förstår ditt inlägg rätt så berömmer du Skånetrafiken. Och ja det fungera nog bra så länge du inte ska åka längre norrut än Hässleholm och absulut inte Kristianstad (de är nämligen inte Skåningar på riktigt)
Hackordningen vad det gäller Öresundstågen som är näst största tägtrafiknät efter något i Stockholm:
1. Danskarna piskar Skåningarna med att ha uselt underhåll av tågen.
2. Skåningarna vill inte vara sämre men ger sig på Kronoberg, Kalmar och Blekinge.
3. Göteborg har Skånetrafiken ej vågat sig på ännu men det kommer. De gör som Kina, kör testskott för hur långt de kan gå i nästa steg.
Men det skall sägas att även Skåningarna nu lessnat lite på Danskarna och jag tror de har tagit över underhållet av Öresundståg i och med bygget av en ny stort tågstall i Hässleholm
T: Vad menar du med "usel service norr om Hässleholm/Osby"? Öresundstågen till Alvesta och Växjö/Kalmar går med hyfsad turtäthet och stannar i Älmhult (liksom vissa X2000). Älmhults kommun är förhållandevis typ en av de största inpendlingskommunerna i Sverige p.g.a. IKEA vilket inte hade funkat utan Ö-tågen, före pandemien var det rejäla scener vid Älmhults station vid pendlingstider. Växjö är f.ö. en av de kommunerna som blivit en vinnare på snabbtåg och regionaltågen, tänk X2000 från Alvesta till Stockholm över dagen och drygt 2h för att nå Kastrups flygplats så förstår man att Växjö tagit över ledarrollen i sydöstra Sverige.
Blekinge har ett rätt bra tågutbud i sig, en gång i timmen från Karlskrona till Helsingör med Ö-tåget och därutöver ett pågatåg Karlshamn-Kristianstad som egentligen bara sölvesborgarna ville ha om man ska tro bloggen Lokföraren (vars upphovsman bor i Karlshamn så jag har de uppgifterna därifrån). När jag väl är i Blekinge kan jag f.ö. nämna Emmabodabanan, 16 ggr i dygnet kan man åka mellan Karlskrona C och järnvägsknuten Emmaboda (banan blev upprustad med ny kontaktledning, trädsäkring, nya helsvetsade spår och nya signallösningar i början av 2010-talet för 1,2 miljarder och som TrV dvs svenska staten och ett bidrag från EU på ca 50 miljoner i förhoppning om att skapa godstrafik till hamnen i Karlskrona skulle infrias. Eftersom ingen motsvarande utbyggnad av nya mötesspår etc. gjordes väster om Emmaboda mot Alvesta så får passagerarna stå ut med två byten om man ska till Stockholm och inte ett som det hade varit om tågen slutat i Alvesta. Under tiden har ingen lyckats få igång varaktig godstrafik till färjeläget på Verkö, begränsat som det är av att det saknas direkt spår från Verköbanan mot Emmaboda/Ronneby så alla godståg måste spetsvända en halvmil söderut vid Karlskrona C ).
Finns förbättringar att göra såklart. Uppskattar sommarkortet som gör att man kan resa hur mycket man vill inom Skåne för 699kr för 2 månader. Dessutom kan man låna ut den digitala biljetten via appen.
Tycker Västtrafik funkar bra Trollhättan och norrut, sålänge som man accepterar att det är landsbygdstrafik. Sen kör ju iofs Värmlandstrafik många sträckor där uppe och de är det inget fel på alls.
Inne i Göteborg går det typ snabbare att gå än ta spåret.
"Skåningar må klaga på Skånetrafiken…" Vad menar du med Skåningar finns två klasser, den fina Malmö/Lund och lite norrut och så den som är andra klass med Kristianstad som centrum? Klart att det funkar hyfsat till Hässleholm.
Och ska du fara med tåg nordligare än så då är det inte roligt, måste vara något med Dackar och Snapphanar eller vad de nu hette.
T: Du kan vara något på spåret. Snapphanarna var ju obstinata mot konungen och Sverige när det begav sig. Kan det vara det som ligger bakom dåliga förbindelser?
Tydligen är kollektivtrafiken ännu bättre i Småland…
Så är det. Kollektivtrafik funkar bra i tätorter, storstäder och i andra tätbefolkade regioner. Kollektivtrafik funkar dåligare ju glesare mellan orter och folk.
Bosätt dig vid en knutpunkt i centrum om du vill ha god Kollektivtrafik.
"Kristianstads sjukhus" (CSK som de regionanställda säger) – Sedär en anläggning som kommer att sjunka ned när havsnivåerna stiger. Ligger typ -1 m.ö.h. Men men, det är ju bra att lasarettet har bra linjebusstrafik tills dess.
Ett jävla gnällande om kommunikationerna i norra Skåne. För ett decennium sedan stannade inga tåg ö.h.t. i Hästveda, Ballingslöv, Bjärnum, Vittsjö eller Markaryd, och planen är att förlänga tågen från Markaryd till Halmstad inklusive mellanstationer om några få år. Sen är det ju naturligt att det inte är samma klass på kommunikationerna i relativt glesa områden jämfört med urbana områden. Västsidan delar ändå med sig en del till östsidan. Ni skulle bara veta hur lite folk som åker på Österlenbanan, men Skånetrafiken vägrar släppa den delen, vilket förstås är utmärkt. Trafikverket och tidigare Banverket har viljat lägga ner den sträckan i runt 20 år och medvetet låtit den förfalla, men Skånetrafiken har insisterat med alla medel. De har istället utökat trafiken under årens lopp trots alla problem.
Skånetrafikens kontor ligger ju i Hässleholm, så gå dit och säg några väl valda ord.
Det stora problemet är att Skånetrafiken är kryptofascister som totalförbjudit kontanter i hela kedjan av deras biljettsystem, och forcerar folk att bli med personlig övervakningsapparat, s.k. "smartfån". Inga busshållplatser har tidtabeller längre. De vägrar blankt svara på frågor om kontanter och viftar bort invändningar mot appforceringen. En offentlig inrättning som är allt annat än offentlig och demokratisk i sitt agerande.
För övrigt var det en tämligen osmickrande bild på CSK. Har de tagit bort neonskyltarna?
Skånetrafikens urusla betalsystem skulle man kunna skriva mycket om. Jag nöjer mig idag med ett par saker. Om man bor ute på landet, man kanske är äldre och inte förstår sig på datorer, eller har en äldre men för övrigt välfungerande mobil, är det omöjligt att köpa biljett.
Även om man kan hantera dessa så händer det att deras betalsystem inte fungerar, jag har varit tvungen att tjuvåka flera gånger för att det varit omöjligt att ladda ner biljett.
Det mest idiotiska är dock att man inte betalar resor mellan orter utan för en viss sträcka. Det resulterar i att det kan kosta olika summor mellan två orter beroende på vilka hållplatser man åker mellan.
Det uppfattas som orättvist då vissa orter som ligger på ungefär lika avstånd från en annan ort kan få betala olika mycket.
Exempelvis, om man åker från Dalby till Veberöd kostar det dubbelt så mycket som om man åker från Dalby till Genarp. Avståndet från Dalby till Veberöd är strax över 8 km, avståndet till Genarp är strax under 8km.
Bloggaren skrev för något år sedan om att Västtrafik har ett nytt zonsystem med tre zoner, jag vet inte hur det fungerar, eller hur betalningssystemet fungerar där, men förmodligen mycket bättre än här nere i Skåne.
Hässleholm C är helt felbyggd. Tåg från väster stannar flera hundra meter från den flådiga gångbryggan över spåren. De flesta Öresundståg söderut avgår från ett annat spår, också flera hundra meter från gångbryggan. Obegripligt att man inte fixat en brygga / tunnel där tågen verkligen stannar, hade sparat mängder med restid då man ofta missar bytet pga denna gångsträcka.