En bra uppgradering av äldre Tesla Model S och Model X är en kort och snabb installation av CCS-laddning med tillhörande adapter, så att man kan ladda på de nya SuperCharger-stationer som framöver bara kommer ha laddning med CCS, samt andra CCS-supersnabbladdare för alla elbilsmärken. Installationen är prisvärd och sker till halva priset mot vad den gamla ChaDeMo-laddaren kostar.
Nya CCS-adaptern till vänster och ChaDeMo-adaptern till höger |
Den europeiska snabb- och supersnabbladdningen CCS var ännu inte spikad när Tesla började sälja Model S i Europa, och man gjorde ett egen supersnabbladdningsuttag baserat på Type 2, som installerades på Teslas SuperCharger-nätverk. Med Model 3 började man dock med CCS, och uppgraderade då de äldre SuperCharger-laddarna till att stödja bägge.
Tidigare hade Tesla bara en ChaDeMo-adapter som laddningsalternativ till snabbladdare (ej supersnabbladdare) och då bara med 50 kW effekt. Denna kostar också en slant uppåt 5000:- SEK, men gjorde så att Tesla Model S och X kunde ladda halvsnabbt på t ex bensinmackar. De flesta snabbladdare stöder både CCS och den japanska ChaDeMo-standarden.
Men supernsabbladdare är nu bara CCS, t ex hos Ionity.
Även Teslas helt nya laddare blir också enbart CCS nu, vilket också medför att en del SuperCharger-stationer enbart har CCS, t ex Kristinehamn (bra för att åka till fjällen), Mariestad, Varberg, Linköping mfl, och framöver t ex Vetlanda, Helsingborg mfl.
Nya SuperCharger-stationen i Varberg med 20 platser |
Uppgraderingen till CCS-laddning kostar 2750:- SEK för Model S och X, och är nog att betrakta som prisvärd. För min del tog den 45 minuter, plus 45 minuters mjukvaruuppdatering över en kaffe senare. På grund av pesten var det onödigt att sitta i Teslas lounge och vänta på mjukvaran, utan det körde jag efteråt.
Utåt sätt innebär detta inga förändringar, utan istället har man en CCS-adapter om man vill ladda med de nya CCS-uttagen.
Adapterlådan. |
Som man ser på den inledande bilden är denna också skrattretande liten jämfört med ChaDeMo-adapterns koloss, vilket också frigör en del bagageutrymme, om utrymmet någonsin skulle vara ett problem i Model S och X. Andrahandsvärdet på ChaDeMo-adaptrarna är nog rätt tveksamt idag.
Man kan fortfarande använda det gamla type 2-uttaget för SuperCharger, och det ger också en maxeffekt på 145 kW, medan CCS-adaptern verkar maxa på 125 kW. För Model 3 (och Y?) maxar dock CCS på 250 kW.
118 kW via CCS, var tillfälligt uppe på 125 kW |
Vad för uttag det blir på nya Model S och X är oklart. Jag ska få en ny Model S Long Range med den nya uppgraderade interiören och uppiffade exteriören i september istället för min nuvarande dryga tre år gamla Model S 100D, men vi får väl se om leveranstiderna kommer hållas. Känns ändå meningsfullt att uppgradera till CCS så länge och slår nog igenom på andrahandsvärdet.
Rimligtvis kommer nya S/X att ha CCS som standard och då även minst 250 kW, men vi får se vad facit blir på den punkten. Särskilt Model S/X Plaid+ med sina 800+ km i räckvidd på en laddning och tillhörande väl tilltagna batteri lär vilja ha 250 kW laddning.
Tesla bygger i övrigt ut sin SuperCharger-organisation, och är nu tre heltidsanställda i Sverige, men siktar på åtta personer som enbart ska sköta alla stationerna, samt agera beställare för nyinstallationerna. Därtill samarbetar man över gränsen till Norge, då många laddare ligger nära riksgränsen längs vägarna in i vårt västra broderland. Detta samarbete ligger dock nere tillfälligt pga pesten.
Vill du beställa en Tesla och få 1 500 km gratis Supercharging använd koden LARS35932 eller denna länk, så kommer mitt bolag delta i lotteriet på en bil.
Rätt gott om laddplatser lunchtid på en vardag i Västsverige. SuperCharger är en Tesla-USP och det är sällan man hör något gnäll om brist på laddningsmöjligheter från Teslaägare. |
13 kommentarer
Trevligt med bilbyte, blir det någon form av (företags)leasing eller liknande upplägg?
Ja, flretagsleasing likt idag.
CircleK bygger också ut sitt laddnätverk. Hoppas de satsar på modern 800V teknik likt Ionity. Undrar ifall Tesla övergår till 800V nu, borde väl gå att uppdatera v3-laddarna till att stödja åtminstone 350kW.
Ett 150kWh batteri tar ju sin tid att ladda på v3. Men med den enorma räckvidden är det troligen bara ett champagne problem.
Man laddar ju extremt sällan från noll och inte heller till fullt, får man ut 250 kW så lär det räcka, om man nu kör så långt att 800 km räckvidd inte räcker på en laddning. Laddar man ex halva batteriet på det når man 1200 km, och där någonstans är väl vad man orkar köra på en dag.
Alltså, inte fossilbilister, de kör ju 1500 km utan att ens ta pissepaus, utan vi lite bekvämare elbilister.
Ja dessa fossilbilister med ångest. Efter 10h sträckkörning så vill man såklart inte möta dem. Ja 250kW räcker nog väldigt långt. Räckviddsångest, har man ifall man köper fel märke idag. Apropå att jag pratade med en Skoda Enyaq ägare, som var väldigt nöjd med allt utom just laddningen. Vilket är argument nr. 1 när det kommer till elbilar. Räckvidden är ofta okej. Skodaägaren ångrade alltså sin leasing såklart, och 50kW laddaren tyckte hand räckte. Koreanerna och Tesla dominerar marknaden, Koreanerna ligger dock först numera.
CCS2 är upp till 1000V så det är mer bilen som avgör hur mycket volt som används
Jag har för mig att själva CCS-adaptern har maxeffekt på 150 kW. Det blir lite tråkigt för oss som har nyare S och X (Raven) som skall klara 200 kW. Det går liksom inte att peta in…
Kanske läge att blogga om nerstängningen av Colonial Pipeline i USA? Den har varit nerstängd sen i fredags på grund av "ransomware attacks". Många bensinstationer tomma och ingen lättnad förrän till helgen. Säger de. Jag tror att de har svårt att få fram tillräckligt med produkter för att köra den men drar till med "ransomware" för att det känns bättre så. Har inte sett något i våra media om det.
DN och Di skrev om det för ett par dagar sedan. Och nästan alla tekniksidor jag följer i Sverige har också tagit upp det.
Även SR tog upp det 10 maj
Huh..ok..? Jag har missat det. Rätt stor grej i vilket fall.
Hmm… som privatperson – varför ska min nästa bil vara en batteribil? Jag har inget emot batteribilar som företeelse, men eftersom de varken räddar klimatet (personbilar står för <7% av totala utsläppen av växthusgaser) eller är ekonomiskt fördelaktiga undrar jag. Just nu säljs väl batteribilar för att staten väljer att subventionera med löjligt låga förmånsvärden?
Låtvalet framstår som en torr anspelning på motorn. I approve.