Vi fortsätter väl kort med en uppsamling av PostNord-relaterade grejer. Att skicka brev med portokod istället för frimärke fungerade utmärkt. Genom att skicka en Airtag i ett brev kan bloggen konstatera att det fortfarande är de gamla tömningstiderna som gäller iaf lokalt i byn och inte 09:00 som det står på i princip alla brevlådor idag. Posten ligger sedan och håller på breven en extra dag på terminal nu när man inte delar ut posten på en arbetsdag längre, hur nu den lagringskostnaden går ihop? I övrigt finns det fler säkerhetsproblem med Airtags, t ex värdetransporter och skyddade identiteters boenden.
AirTag redo att skickas |
Det gick förstås alldeles utmärkt att skicka en Airtag med post, och spåra postgången via denna.
Security by obscurity is no security.
Ytterligare ett säkerhetsproblem förstås, då man via Skatteverkets förmedlingstjänst därmed enkelt kan röja bostaden för en person med skyddad identitet. Detta gick dock även tidigare, via t ex GSM-kopplade GPS-trackers, men de kostar lite mer, plus ett abonnemang, och har inte hur lång batteritid som helst. Abonnemanget på dessa kommer vara knuten till en person eller åtminstone ett specifikt betalkort, vilket alltid har en personkoppling.
En Airtag har en batteritid på åtminstone ett år, plus att den bara kostar några hundralappar och kan antagligen vara svårare att knyta till en specifik person, beroende på hur det egentligen står till med Apples påstådda integritetsskyddande kryptering av det hela. Dock är en Airtag knuten till ett specifikt iCloud-konto, men sådana går att registrera fejkat – allt som behövs är en e-postadress vilket kan skapas utan identitetskontroll.
Det går rimligtvis också att som insider (t ex som butikspersonal) slänga med en Airtag i en värdetransport och därmed ge rånare en möjlighet att spåra värdetransportens färd. Om nu inte värdetransporten är skyddad mot röjande strålning som Bluetooth.
I alla fall så visade Airtagens resa att att PostNord tömde byns brevlåda på den gamla tömningstiden 16:30, trots att det står 09:00 på själva lådan.
Nix, inte 09:00 som gäller |
Detta kan man förstås inte garantera gäller för evigt, men det är förstås helt orimligt att PostNord har ute speditörer och tömmer alla brevlådor samtidigt, så du får genomföra truppförsök med din egen postlåda för att avgöra hur verkligheten ser ut.
Klockan 17:05 hamnade brevet på den lokala brevbärarterminalen och cirka 19:20 nådde brevet den stora automatsorteringsterminalen på Kruthusgatan i Göteborg.
På plats för sortering |
Där flyttades den långsamt västerut, för att sedan dagen därpå skickas till terminalen i Borås, där den sedan hölls kvar ett dygn, innan de gick vidare till brevbärarterminalen och sedan levererades ut.
PostNord håller alltså på post en extra dag nu när de inte längre är skyldiga att dela ut arbetsdagen efter brevet postats.
Tydligen är det en bra ekonomisk idé att lagra en massa post, för man får väl hoppas att PostNord har räknat på detta.
I övrigt fungerade det utmärkt att skicka post med PostNords nya portokodsystem.
Portokodbrevet kom fram. |
Hur exakt PortNord på detta vis kunnat smyghöja portot för brev från 12:- SEK till 13:- SEK om man använder portokod utan ett politiskt beslut lämnas som en övning åt våra politiker, som bestämmer portot.
15 kommentarer
Är andra tecknet ett "U" eller ett "V"?
Ser att du kluddat lite extra på just denna bokstav. 🙂
På bilars nummerplåtar är som bekant vissa bokstavskombinationer förbjuda sedan länge för att känsliga personer inte skall behöva bli kränkta eller upprörda på offentliga plats (den officiella formuleringen är förmodligen mjukare).
Inser av ovanstående bild att motsvarande problematik här finns i två dimensioner (plus på diagonalerna) så nu har gammelmedia något att gå clickbait-bananas över i månader framöver.
"Viviann 57 – det stod "XXX" på brevet – jag grät i flera dagar, nu vill jag ha skadestånd" etc.
Det är kul att det första det reagerades på här var just det. 🙂
V. Tror inte de har U pga risken att blandas ihop.
Som på regskyltar alltså.
Frågan är hur länge det dröjer innan Apple måste NERF:a produkten för alla dessa "undocumented features".
Postnord ska ju satsa på paket istället för brev, därav går det kanske långsammare.
Tyvärr fungerar det inte ett dugg bättre med paketen ändå.
En leverans nyligen från Kina tog fem dagar till Sverige, därefter tio dagar från terminalen till postlådan.
Tack så mycket
Dom håller väl på posten för att det råder varannandagsutdelning och dom ändå inte kan dela ut den direkt. Gör ett försök med två brev dagarna efter varandra!
Angående airtag så läste jag på Apples sida att när airtagen skiljs från sin användare så börjar den advertisa sig hos alla telefoner den träffat på och meddela dessa att en herrelösa airtag finns i området.
Just för att förhindra att man kan använda den på det sättet som bloggaren gör utan att bli upptäckt.
Så förutsatt att det stämmer så är det ju inte jättelätt att i smyg hålla koll på är någon anländer till ett safe house eller liknande iaf.
Först efter tre dagar. Och bara om den är nära personen i tre dagar. En Airtag 50m bort kommer inte göra det – tänk annars hur det skulle bli i lägenheter.
Jaha, jag läste lite slarvigt då.
Intressant… två frågor:
1) Vad ska man ha produkten till, mer än det uppenbara i att stöldskydda sin båtmotor, bil, motorcykel och annat som klåfingriga öststatare vill lägga beslag på?
2) Finns det någon lag mot att spåra personer via en airtag på dennes person eller närhet? Om jag syr i en airtag i min frus handväska, eller om jag vill hålla koll på att mina barn kommer säkert till och från skolan genom en airtag i deras skolväskor, är det 100% lagligt?
Den extra portokronan behövs väl för att betala dygnshyran för extradygnets brevlager.
Med minskande brev mängder är nog lagerhållning ett av postens minsta bekymmer. Och med varannan dags utdelning så kommer 50% av breven behöva vänta någon stans. Eller det är väl tänkt så I alla fall, alternativet att dela ut varje dag men med längre lev tid sparar nog inga pengar.