Den sk Elon-tiden slår till igen och leveranserna av nya Tesla Model S och X har nu skjutits fram upp till ett halvår till för åtminstone svensk del, från tidigare september. Istället uppges första kvartalet 2022 nu som leveranstid, men Tesla levererar aldrig snabbare än planerat, så frågan är om det blir först Q2?
Ny version tidigast nästa år |
Tillverkningen och leveranser av Model S och X upphörde runt årsskiftet på grund av lanseringen av den nya stora uppdateringen av Teslas premiumbilar. Leverans vid beställning till Sverige sattes först till september.
Nu är dock leveranstiderna uppdaterade till ospecifika första kvartalet 2022, dvs upp till ett halvårs ytterligare försening.
Bloggarens beställning flyttad till Q1 2022. |
Tesla levererar dock aldrig tidigare än planerat, så vi får se om det inte blir mars 2022, så kanske vi hamnar först i april-maj nästa år?
Uppenbarligen är det rätt omfattande förändringar under skalet på de nya versionerna av Model S och X. Då handlar ovanstående ändå bara om den vanliga Model S Long Range, och inte premiumversionerna Plaid eller Plaid+.
Beslutet att installera CCS-uppgraderingen i bloggarens vid det här laget över tre år gamla Model S 100D ter sig alltså allt mer rätt. Till det negativa hör förstås den förhöjda försäkringskostnaden när man inte längre omfattas av vagnskadegarantin.
Teslas huvudintäkter kommer inte längre från sina premiumbilar S och X, utan från Model 3 och framöver Model Y, så det kanske har liten påverkan på bolagets finanser. Risken finns dock att nya potentiella kunder i det övre segmentet istället väljer ett annat bilmärke och permanent blir förlorade kunder. Vad man ska ta till sig kring detta är att det samma gäller leveranstider för t ex Tesla CyberTruck, Tesla Roadster och antagligen även Tesla Semi, eller ryktet om en Tesla småbil Model 2.
Elon Musk är en total tidsoptimist, och inget han twittrar om leveranstider har någonsin fallit in. T ex har den totala självkörande autopiloten i princip varit sju veckor bort i flera år nu.
Frågan är hur mycket av Musks tidsoptimism som är inbakad i konsensusprognoserna för den hopplöst övervärderade Tesla-aktien, när allt ständigt sägs vara bara några veckor från leverans?
Dagschart Tesla |
Det är förstås på sin plats att Tesla-aktien fortsätter sin trendresa nedåt mot en sund värdering. Analytiker ska inte räkna med att några som helst tidsplaner för nya produkter från Tesla håller.
10 kommentarer
Håller med i stort, men bygget av Giga Shanghai gick faktiskt fortare än utlovat. Klart efter 10 mån mot utlovade 12 mån. Vilket i sig är rasande snabbt för en hel bilfabrik.
Trist man inte återupprepade den succéen med Giga-Berlin. Gissar att model Y först kommer till Sverige om tidigast ett år. Räknar med att aktien fortsätter sin utstakade resa nedåt.
https://electrek.co/2021/05/17/elon-musk-visits-tesla-gigafactory-berlin-complains-about-bureaucracy-production-delayed/
Ingen bilköpare med starka ekonomiska muskler vill vänta ett år på leverans. Då blir det något annat, och det finns allt flera elbilar att välja på i premiumsegmentet. Snart har Tesla bara sina unika laddstationer som säljargument.
Testade en S igår för första gången. 0-100 på 3.8 sekunder var imponerande men annars blev jag inte särskilt impad. En Audi tdi känns som en bättre bil.
Skulle vilja ha en Cyber truck. Någon som hört om de kommer till Sverige?
Eller finns det någon bättre elpickup?
Inget nytt om Cybertruck men det skulle överraska mig väldigt om den kom till Sverige.
I USA är ju Hummer och Ford F 150 på gång, plus en massa nya företag, men i Europa verkar de flesta satsat på skåpbilar först.
Det gillar jag eftersom jag föredrar skåpbil med dragkrok som firmabil. Om Tesla vill ha mig som kund skulle jag gå igång på en skåpbil byggd på 3/Y plattformen, cybertrucken är för stor och samtidigt för liten i fraktvolymen.
Det där har jag helt missat, en F150 elektrisk skulle jag definitivt överväga att införskaffa.
F150 är häftig. 400l frunk.. kan ju tom med funka som familjebil. Blir väl intressant och se vad den faktiska räckvidden blir men det lär ju inte bli en effektiv långmilare.
Majoriteten av resorna i en sån bil görs ju inte på långsträckor och skatten idag är ju rätt saftig. Kan bli en hit
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.