Kia och Hyundai har offentliggjort priserna på sina nya elbilar, och Tesla Model 3 och Model Y framstår som prisvärda. Men mest prisvärd verkar Polestar 2 vara, medan Volvo XC40 Recharge inte längre verkar finnas på annat än Volvos nya koncept Care by Volvo. En sammanställning av priser nedan.
Chickenrace Polestar 2 vs Tesla Model S |
Ett urval av nya elbilar nedan. Standarderbjudande, inga tillägg, färgbyten etc.
Min egen erfarenhet är att jag aldrig kört mer än 350 km utan att ladda via naturlig paus, men som Teslaägare laddar jag sällan batteriet fullt, 70% och 70 kWh till vardags, 90% eller 90 kWh på långresor, där jag kanske laddar uppåt 95-100% precis innan avfärd, men det behövs sällan. De flesta kommer klara sig utmärkt på normal räckvidd nedan men det inser man nog inte om man är en fossilbilist med räckviddsångest.
Normal räckvidd
Volkswagen ID.4 City 51 kWh 340 km WLTP 446 900:-
Volvo XC40 Recharge 78 kWh +400 km WLTP 702 500:- (enligt Bilia)
Polestar 2 Standard Range 420 km WLTP 489 000:-
Tesla Model 3 Standard Range Plus 448 km WLTP 549 990:-
Lång räckvidd
Volkswagen ID.4 Life 77 kWh 522 km WLTP 509 900:-
Polestar 2 Long Range Single Motor 515 km WLTP 539 000:-
Hyundai Ioniq 5 First Edition RWD 72.6 kWh 481 km WLTP 544 900:-
Kia EV6 77.4 kWh 510 km WLTP 569 900:-
Tesla Model 3 Long Range 614 km WLTP 619 990:-
Tesla Model Y Long Range 505 km WLTP 719 900:-
Kia EV6 upp till 749 600:- för fyrhjulsdrift och premiumutförande EV6 GT medan Hyundai Ioniq5 AWD går på 579 900:-. Den dyraste ID.4 Max går på 624 900:- SEK. Polestar 2 Long range Dual Motor går på 589 000:-. Tesla Model 3 Performance kostar 689 900:- och Model Y Performance 769 900:-. Samtliga dessa avser standardutförande utan tillval.
Som man ser här är pratar vi om Tesla-priser på premiumversionerna av såväl Kia, Hyundai och Volkswagen. Polestar 2 framstår därmed som prisvärd och är antagligen det bästa alternativet för den som vill hosta upp de här beloppen eller utnyttja motsvarande kreditutrymme. Tydligt är att billiga elbilar fortfarande är en hägring och kommer nog förbli så.
Titta exempelvis på Ionig 5 för 540 kSEK med 481 km i räckvidd. Det är tre mil längre räckvidd än en Tesla Model 3 Standard Range, som kostar 550 kSEK. Om man nu prompt behöver köra bil i fem timmar utan att ens ta en paus för kaffe eller avträde.
I sammanhanget är det intressant att notera att Volvo XC40 Recharge, är prissatt som en långräckviddig Tesla, men har normal räckvidd. Volvo Cars hemsida levererar bara Care by Volvo-priser per månad och att bilen inte verkar säljas kontant. Priset ovan är därför hämtat från Bilia. Bilen kommer säkert bli en svensk succé ändå, det är ju en Volvo, men hur någon vid sina ekonomiska sinnes fulla bruk utomlands kan köpa en Volvo XC40 Recharge lämnas som en övning. Den betydligt större Tesla Model Y har längre räckvidd, enormt mycket mer utrymme och Superchargernätverket, samt kommer från den elbilsleverantör som antagligen bäst vet vad de sysslar med, och prisskillnaden är mindre än 20 000:- kronor.
Vill du inte ha en Tesla så är bloggens förslag en Polestar 2 Standard Range, som nu verkar vara ganska färdig och ett köp idag bör innebära att man faktiskt får det som anges i säljmaterialet. Med tre år som elbilsägare och en Tesla Model S 100D har jag aldrig behövt mer än 35 mils räckvidd utan naturlig paus där man kan ladda – då kör jag ändå 4 000 mil om året.
Med reservation för att jag använder Tesla Supercharger vid behov, vilka sällan hittas längre isär än 10 mil, vilket kan göra att min upplevelse inte skulle vara den samma som någon som inte kör Tesla.
Planerar man sina långresor behövs knappt ens 35 mil, utan normalt ligger man på 20 – 25 mil mellan stopp – att göra fler stopp på laddningsvolym där batterierna laddar snabbast är inte långsammare än att göra ett stopp – att ladda två gånger a 10 minuter tar lika lång tid som en gång a 20 minuter, så behovet av lång räckvidd är överdrivet så länge du inte sträckkör fem timmar utan paus. Vilket jag har fått lära mig att alla fossilbilister gör dagligen. Större batteri gör inte att det går snabbare att ladda på långa sträckor.
Vill du istället beställa en Tesla och få 1 500 km gratis Supercharging använd koden LARS35932 eller denna länk, så kommer mitt bolag delta i lotteriet på en bil.
Utsikt från Kullaberg ovanför Mölle |
62 kommentarer
Kör sedan 3 månader tillbaka en e-Niro – det är så skönt att som bloggaren skrev får något år sedan slippa "vuxenblöjan" när man sträckkör 90 mil. Som man gör hela tiden.. De 35-36 mil jag får ut när det är kallt räcker alldeles utmärkt. Som en inbiten fossilist får jag se mig besegrad och kan bara säga att elbil är bättre på alla sätt.
För att inte nämna tiden man sparar på de där vardagsbesöken till macken, eftersom bilen alltid är full på morgonen.
Jag har gått från en OKQ8-faktura på 7000:- per månad. Till runt 1000:-, vilket är bensin till andra bilen som hustrun kör. Årsbesparingen är riktigt fin.
"att ladda två gånger a 10 minuter tar lika lång tid som en gång a 20 minuter" – Man får lägga på 5-7 minuter för att svänga av, få igång laddaren och köra ut på vägen igen kanske.
Men det tar man givetvis igen med råge under en ägande-cykel då det är precis som Cornu skriver att man kan ladda hemma och (eget exempel) på jobbet.
Iofs sant. Tesla Supercharger tar ju ingen tid att behöva fippla med kort, appar etc, bara plug-and-charge så löser sig allt automatiskt.
Elbilar är väl bra om man inte bor i lägenhet och behöver betala typ 2000 kr för garageplats med laddstolpe och om man kan plocka ut en via företag. Att köra en Model S när man bor i lägenhet och i stad med trängselskatt konsumerar väl minst 30-40% av nettolönen.
Vi fossilbilister får nästa kostnadsökning i augusti när 95-oktan ersätt med E10. Så det kommer motivera allt fler att byta till elbil.
"Literpriset på bensin kan komma att öka med upp till 3,60 kronor och diesel med 6,75 kronor – utöver skattehöjningar. (fram till 2030)"
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20210423/klart-sverige-byter-till-e10-2021-bade-bensin-och-diesel-blir-dyrare/
Jag antar också att dessa kostnadsökningar på drivmedel inte påverkar inflationen som vanligt. Samt den dyrare ersättningsprodukten elbil inte heller kommer påverka inflationen eller rättare sagt hur den beräknas för vi alla vet att det blir dyrare och dyrare.
Jag gillar deras slutsats om vilka som drabbas.
"Företag drabbas hårdast"
Ja – företagen står och gråter när bränslepriserna stiger och vi konsumenter drabbas inte – de ökande bränslepriserna dras givetvis från företagens vinster. 🙂
2000kr i månaden låter väldigt dyrt för en parkering med laddstolpe. Är det Stockholmspris? Bor man i innestaden så har man väl ändå ingen bil?
@B2B: Göteborgspris nybyggda föreningar. 2000 kanske var lite i överkant men minst 1500 brukar det vara och då får 4orna förtur. Högt tryck på såna platser så inga problem att hyra ut för 1500 kr.
@Sjunkbomben: Familjen byter bil från V90 till Suzuki Swift och därmed påverkar det inte inflationen då Swiften är mindre törstig.
Det är bra det men inflationsmässigt så ska ju hela populationen göra ett substitut samtidigt.
@Sjunkbomben: Ja men det sker inte så initialt kanske inflationen stiger. Man kan alltid plocka bort bränslepriser från korgen och istället anta att majoriteten cyklar så sjunker prisinflationen.
Det kostar mellan 250k-600k kr att bygga en styck parkeringsplats i p-hus eller i ett garage i ett flerbostadshus. Det måste den som parkerar givetvis betala för.
Mark i centrala lägen kostar, mycket! Det är orimligt att skattebetalare ska subventionera markparkering i tätorten när vi hellre vill ha byggnader och parker på den markytan i stället för en parkeringsöken.
Alla villaägare betalar för sin egen parkering inklusive mark och p-anläggningar fullt ut. Helt rätt att du i lägenhet också ska betala fullt ut för parkering.
Ni i lägenhet i större städer kan bara fetglömma p-platser/boendeparkering för 500 kr i månaden i framtiden. Lägg på en etta i början, minst, för att få den äkta kostnaden.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
@AGGE: Räkna då på vad kapitalkostnad+rak amortering 100 år (som är det vanligaste i ny BRF) blir på en snittkostnad på 425 000 kr. Ca. 880 kr med amortering inkluderad men priset lär aldrig sänkas trots att föreningen äger marken och jag som andelsägare betalat fullt marknadsmässigt pris för marken. I Malmö kostar garageplatserna runt 900-1000 kr i månaden. Är tomtpriset i Göteborgsförorter 50% högre än i Limhamn vid havet vilket gör prisskillnaden? Tveksamt. Villaägarna betalar exakt fullt ut. Det stämmer. Dom som bor BR lägenhet betalar mer än fullt ut.
@Goofy, Limhamn är väl lite dyrare än Göteborg i stort. Det är ju en gräddhylla som du närmst kan jämföra med Örgryte. Sen ligger kanske Örgryte sämre till och ni har väl lägre inkomster såklart. En skev jämförelse.
XC40 Recharce är obegripligt prissatt, även om jag tycker den är aningen trevligare än Polestar 2 som framstår som törstig och klumpig. Att ingen har försökt montera ner den där klaustrofobiska mittkonsolen i P2 är konstigt, det brukar ju tredjepartare och youtubers vara kvicka på. Den är dessutom det enda jag hört i princip alla störa sig på.
Köpte precis en ev5 4wd 1st edition. 589kkr med metallic och full utrustning. Allt utom solceller på taket som inte finns till för marknad. Köpte den näst sista, nån timme efter släpp hos återförsäljarnen.
Axplock av standard
Elbaksäten
44 tums HUD
V2L
350kW laddning
Verklig körsträcka
400V / 800V
1600kg drag
Bose premium
Lämnar alltså Tesla, som säljs när premien fallit ut. Väldigt mycket mer premium för pengarna än Y och 3
270 bilar är tilldelningen till S. Blir åka av för andrahandsvärdet, precis som för e- Niro. Gissar jag på
Inte ev6 menade ioniq 5.
Berätta gärna hur den känns senare. Stod i valet mellan ioniq och i30 men blev i30 pga 1. småbarn + kombi, 2. vi kör inte tillräckligt med mil för att spara tillräckligt på bränslet.
Bryr mig ej om andrahandsvärde äger tills det rasar.
Tim, tror du blandar ihop vanliga ioniq med ioniq 5. Som är mer rymlig än Tesla Y. Kia/Hyundai har troligen nu alltså gått om Tesla, Elon i all respekt. Få människor jag respekterar på intelligens. Han är nog en av de smartaste vi har. Sen kan han troligen ha fel. Han dissade t ex LiDAR. Vi får se ifall han får rätt, jag är skeptisk.
Återkommer ifall möjligt i ett gästinlägg, hur den känns vs en budget-Tesla3. Om det är aktuellt för bloggaren.
Ja det var vanliga jag var inne på eftersom ioniq 5 inte släppts då än, men samma tillverkare och samma prisklass ungefär.
Lite komiskt b2b när du för några veckor sedan hävdade bestämt att Tesla låg flera år före konkurrenterna. 🙂
Det gjorde de och gör nu. Ser ingen motsats i det, eller komik. Hur menar du nu? De har haft ett stort försprång på runt 10 år. Länka gärna
Låg!=ligger 🙂
Med ovanstående priser är det inget för massorna. Bäst är att avstå bil för den som har möjlighet.
Jag håller med så långt att elbil är suveränt för allt vardagsbruk, och regionalt pendlande och slikt.
Men för långfärd byter jag med grannen och tar en diesel. Är nog mest en övergångsfråga i tid, när laddningsnätverk generellt levererar och bilar tar emot 200kW+, lär jag nog inte göra det längre heller.
Uppskattar också att slippa tanka, bilen alltid redo.
En annan pik (som inte drabbar Teslaägare lika hårt) är hur man bara lämnat fältet fritt för ockrare på laddstationer. Kan vi ha lagstiftning mot ockerräntor, skulle till och med imbecillerna och svamprökarna i regeringen på en eftermiddag skriva ihop ett förslag om att ockerpåslag på eltankning inte längre tillåts.
Om nu en transformation till eldrift är så viktigt som det påstås…
Förbud mot "ockerpriser vid laddstationen" låter som en genuint uselt förslag. Marknaden har alla förutsättningar att lösa det problemet, och politikerna har alla förutsättningar att sabba marknaden.
Det är inte bara elen som du betalar för när du snabbladdar. Det är inte gratis att sätta upp och underhålla stationerna, Det är som att klaga på ockerpriser på öl när man är på krogen. Det är ju nästan gratis när jag brygger själv hemma!
Det är dock inte på snabbladdarna du laddar mest, även om jag har fri SuC på min bil så är det bara en bråkdel av laddningen som sker där.
Det som avskräcker mig mest är att det inte går att betala med kort, swish eller i alla fall en enda app utan det är ett oöverskådligt samelsuriun av appar, taggar och kort.
Kinesiska MG har en elbil som just nu kampanjas för 1990 kr/månad. Ser väldigt intressant ut.
Såg det, perfekt som pendlar bil. Verkligen prisvärt. Intressant att Tyskarna handlat rejält på efterkälke nu. Vissa tillverkare kommer definitivt slås ut framöver. Teslas försprång börjar försvinna. Elon dissade ju LiDAR vi får se ifall det var ett korrekt beslut. Elon är väl mer inställd på rymden nu, kanske han tröttnat på bilar nu när han fixat omställningen
Skulle snarare säga att marknaden redan är sabbad. SMS-låneföretag med 30% ränta som lever på folk som inte tittar för noga, också ett bra exempel?
Håller inte med om förutsättningarna, marknaden har låga incitament att lösa detta problem.
Ser inget självändamål med att det skall finnas en tälja-guldbransch i en trång sektor att driva överdimensionerade telefonladdare. Tekniken är barnsligt enkel och trivialt skalbar.
Men som sagt, att ingen har politiska åsikter om det säger en hel del också. Viktigare att värdegrundssignalera då.
När Laddbolaget tar 20kr/kwH i sin laddstation vid rusningstrafik är det inget utom framtida regleringar som hindrar Elbilsladdarna från sätta upp en rakt över gatan med 15kr/kWh, och Budgetwatt 300m längre in vid den nedlagda fabriken med kablar redan framdragna att ta nordpool+1kr.
Att de imbecilla svamprökarna skulle lyckas formulera ett lagförslag korrekt så det inte slutar med att alla laddstolpar ska ha rätt grön värdegrund enligt veckans definition, skyddad marknad, en unik svensk laddkontakt och ett fett investeringsbidrag från skattebetalarna litar jag inte på.
Jag delar absolut din värdering av regeringskompetens i ditt andra stycke. Jag kan bara konstatera att inget verkar tyda på en utveckling i en riktning som antyds i första stycket, och det stör mig rätt hårt.
Framtiden får utvisa.
Och när jag ändå fått upp farten; Väl etablerad skulle ett regimskifte bara leda till att laddstolparna målades blågula, begränsades till nationell el och att etableringsmonopolet auktionerades ut till högstbjudande.
Fart är bra.
Fast en begränsning till nationell el är väl finfint och i linje med innevarande regims visioner om att vi har världens bästa och modernaste elförsörjning. Tänk att Mp och SD är överens i en så pikant fråga. Man vill ju inte tanka polsk fulel, och det finns ingen elbrist i Sverige, det har Ygeman bestämt.
Tesla verkar ha sänkt priset nyligen. När jag tittade för någon vecka sedan låg billigaste 3an på 580k.
Stämmer, dock höjer de i USA. Men de ligger fortfarande högt vs exempelvis Tyskland. Men vi är en liten pluttemarknad. Jag gave 539 för min i December pre-facelift. Nu är den snart till salu dock.
MG ZS EV från 339 900 före bonus är mer budgetvänligt. Inte samma klass som de listade i artikeln, dessutom endast 44,5 kWh med mindre bra effektivitet. Men ändå vettigt för de flesta resor. Det finns billigare elbilar!
https://www.hedinbil.se/bilar/4383129
Ingen som ens har nämnt Dacia Spring?
Jag kommer inom kort (hyfsat kort) att slå till på en elbil. Sannolikt blir det en Tesla Model Y, en Nissan Y eller en Ford Mach E.
Men jag är ändå orolig över räckvidden, så blöjbilist jag är. Om en Model Y klarar 505 km enligt spec så betyder det att den klarar kanske 320-330 km i hög motorvägsfart (typ 130 km/h). Om vi dessutom antar att det är kallt (1/3 av året) så sjunker räckvidden till 270 km. I 130 km/h så motsvarar det två timmars körning, vilket enligt min åsikt inte är att betrakta som ett långpass.
Nu kommer jag alltså att köpa en elbil ändå, eftersom den har så många fördelar, men räckviddsångest kan faktiskt vara rationell.
Ska du köra i 250 km/h eller hur ska du få ner förbrukningen så mycket? Vanlig motorvägshastighet drar inte så mycket, inte heller kyla. Fick 28% högre förbrukning i -27 grader med min Tesla, se https://cornucopia.cornubot.se/2021/01/elbil-i-27-c-cirka-28-hogre-forbrukning.html. Om du inte bor i inre Norrland så är det nog få dagar det är så kallt.
Anton, spana på någon av Koreanerna ifall du inte är fast på Y. Inte så bra laddnätverk, men laddar snabbare än en Porsche. 10-80% på 18 minuter, så nån lunch hinner man inte med. Tror dock de sista Ioniq 5 gick redan innan lunch idag, återförsäljarnas bokningssytem krashade hela tiden på morgonen, bilarna var dock redan tilldelade handlare utifrån volym så ingen kund eller försäljare som köpte till själv kom till skada 🙂
Norge ligger tydligen på en del också. Möjligtvis har du chansen på en Kia, men det är nog rätt sent där med. Nu börjar reviewerna trilla in mellan Y, ID4, Nissan och Hyundai. Klarar man sig utan Teslas laddnätverk, så är det ett lätt val.
Är inte Y en betydligt större bil än alternativen?
Jo den har något större yttermått samt kan bli 7 sitsig, för små barn. Hjulbasen sätter annars innerutrymmen till dess nackdel faktiskt mot ioniq5
Tja, enligt litteratur från Allt om Bil:
"Med en relativt låg konsumtion på 19,9 kWh per 100 kilometer beräknas räckvidden till 371 kilometer vid motorvägsfart."
Motorvägsfart betyder 110 km/h. Eftersom jag kör lite snabbare (typ 130 km/h) så antar jag att förbrukningen ökar, vilket ger ungefär 320-340 km, give or take.
Om det dessutom är säg 15 % högre förbrukning vid kalla temperaturer får vi dra bort ytterligare 50 km, så runt 280-290 km blir resultatet. Om vi antar extremt kallt, som i ditt exempel, så försvinner nästan 100 km, så vi har kvar endast säg 230 km.
Om vi sedan antar 5-10 % försämring inom 3-4 år så blir det inte förtvivlat mycket kvar. Jag tycker nog att viss räckviddsångest är berättigad, åtminstone för oss som inte känner för att köpa en Model S
Och Back2Black, Nissan Ariya ligger också på shortlistan 🙂
Allt om Bil hatar Tesla, eftersom Tesla inte köper reklam (av någon). Ska nog inte ta dem som någon sanningsägare.
Du kanske ska prova att följa hastighetsgränsen? Med elbil på långfärd kommer man fram snabbare då, eftersom man slipper att ladda lika länge.
Anton, Nissan ser också trevlig ut :).
Tipsar dig om detta klipp där de jämför de två – https://www.youtube.com/watch?v=2Y-fCBpMU68
Tycker kanske att det är ganska magstarkt att anklaga en tidning för att förfalska mätdata. Och att man kommer fortare fram genom att köra långsamt är inte något bra argument för elbilar. Mitt use-case, som ligger till grund för mitt inköp, inkluderar motorvägsfart på 130 km/h.
Kanske borde man också dra bort 5 mil från totalsumman eftersom man inte gärna vill passera en snabbladdare med mindre än 5 mil kvar i räckvidd. Total sträcka före laddning blir därmed inte större än avståndet mellan Stockholm och Örebro och det är enligt mig inte speciellt svårt att klara av, ens för en ovan förare. Förvisso stannar man även med en ICE om man bara har 5 mil kvar, men då blir stoppet kort.
I alla händelser kommer jag ändå att köpa en elbil, eftersom jag inte särskilt ofta behöver oroa mig för den typen av räckviddsbegränsningar. Min enda poäng var att räckviddsångest mycket väl kan vara rationell.
B2B, ska kolla klippet.
Jag har nu gått från en tvåårig relation med en Tesla S, till en hybrid. Jag var inte missnöjd med Tesla i det hela men den passade tyvärr inte min hektiska liv. Till skillnad mot all ”gubbar” på denna blogg så sträckkör jag gärna strecken. Minsta sträckan för mig då det gäller resjobb är 100mil enkel resa. Under mina två år som Tesla ”ägare” (förmånsbil) så blev jag galen på att behöva stanna och ladda. Nu när jag har min hybrid så betar jag av milen i ett nafs och frugan upplever att jag har mer tid hemma vilket är ett plus. Med det sagt så är Tesla ingen dålig bil utan för sådana personer som bloggaren här eller andra som inte har sådana vansinnesresor som jag så är det en ypperlig bil. Jag har inget mot elbils revolutionen men just nu passar en elbil inte riktigt med mitt arbetsliv.
Rimligt. Dessvärre kör alla fossilbillister tydligen som du och kan därmed inte ha elbil.
För min och många andras del är det knappast räckvidden som är problemet med elbilar, utan att man bor i hyresrätt. Kan man inte ladda hemma så är det bara fossilt som gäller tyvärr. Tycker inte ens en hybrid är nån större poäng.
Blir tufft om hela Europas befolkning ska köpa elbil och skrota fossilbilen innan 2030 med dom priserna. Vi får hoppas det blir rabatter under 2022 så inte eu behöver skjuta upp sina utsläppsmål…
Å andra sidan har ju Lundin energy nyss levererat världens första klimatneutrala råolja från Edvard grieg fältet.
Så gör vi bensin/diesel på den kanske det är ok? Fast Greta vill ju lägga ner Norges oljeproduktion och istället importera från Mellanöstern eller nått. Så vi får kanske hoppas att Saudi är lika framsynta som norge och börjar utvinna klimatneutral olja.
Komplicerat det här!
2% ränta… 130k insats och sedan 70k bonus. Är ju ingen större peng för en model 3 LR. Lägg därtill låg skatt och ladda hemma samt servicekostnad. Månadskostnad blir rätt lågt. Sen restvärden för marknadspris är högre efter 3 år. Tyckte kalkylen såg billig ut jämfört med billigare bensinare eller hybrid.
Nä precis det är ingen större peng. Billigare att köra elbil än ny fossil. Nu finns ju leasing för 2k/månad av ny elbil. Så relativt små inkomster räcker. De som bor i Stockholm kör förstås inte bil, för de går väl eller cyklar till jobbet, eller?
Tittar jag på mitt egna jobb är det ca 40% som cyklar (el+vanlig), 10% går, 10% åker bil, 40% kollektivt. Vintertid åker de som cyklar kollektivt.
De enda som kör är äldre män nära pension.
Då har vi gratis parkeringsplatser för ca 20% av de anställda.
Voi såklart. Jobbar man i city så åker man kommunalt.. sen suger tvärförbindelser i sthlm så bil kan vara smidigare om man jobbar i den stora delen av Stockholm som inte är innanför tull
Polestar faller tyvärr på att den saknar adaptiv farthållare. Kostar 700 kr/mån (privatleasing) för att få paketet med den och det är tyvärr en dealbreaker för mig, annars är just Polestar som privatleasing riktigt prisvärd.