Sverige-Volvos, dvs Volvo Groups, aktier rasade hårt på börsen idag efter ett pressmeddelande igår om att man drar ner på produktionen på grund av halvledarbrist (“datorchip”). Detta är helt och hållet den allt mer datoriserade fordonsindustrins eget fel när man avblåste ordrar under pandemins mest panikartade dagar, men man kommer komma tillbaka. Det finns därmed möjligheter till buy the fuckin’ dip!
Veckochart Volvo Group |
Det finns flera samverkande anledningar till halvledarbristen för fordonsindustrin.
Huvudanledningen är självförvållad då man i panik avblåste beställningar från i princip alla typer av underleverantörer när coronapaniken var som största, vilket inkluderar halvledare och med det mikrochip och de datorer som sitter i fordonen idag. Till skillnad mot de rent fordonsinriktade underleverantörerna, t ex avgassystsem, så finns det dock andra än fordonsindustrin som vill ha mikrochip och istället knep dator- och mobiltillverkare tillgänglig produktionsvolym, samt dessas tillbehörssektorer som skärmar, skrivare, laddsladdar och gud vet vad.
Sedan återhämtade sig tillverkningsindustrin snabbare än man trodde under paniken, och nu står man utan leveranser.
Kort sagt var det en ledningsfråga när fordonsindustrin avblåste sina ordrar, och de får nu skörda detta misstag. De kommer dock komma tillbaka och få sina ordrar längre fram, men förstås till högre priser i konkurrens med andra industrier.
Till ledningsmisstagen inom fordonsindustrin har det sedan kommit ett antal små störningar i produktionen av halvledare, men egentligen inget konstigare än vanligt – det sker hela tiden produktionsstopp i alla industrier, men när fordonsindustrin ligger efter med order på grund av ledningarnas kompetensutmaningar så blir det förstås problematisk för dessa när bland annat en brand i en japansk fabrik slog ut en del produktion.
Därtill har inte sjötransporterna återhämtat sig helt. Containers står på fel platser i världen efter panikstoppen i våras, och fartygsbesättningar har flaggat av. Fartyg finns på fel plats osv, och det tar tid att få igång logistikkedjorna fullt ut. Därtill har en icke oväsentlig del av godstransporter av dyra varor per kilo (t ex mikrochip) skett via passagerarflyget, där man haft utrymme i flygplanens bagageutrymme uppbokade för varutransporter. Det finns anledningar till att det kostar extra med mer bagage som privatperson…
Däremot kommer dessa problem lösa sig framöver, så Sverige-Volvo och andra företag inom fordonsindustrin kommer tids nog vara ikapp med halvledare.
Men det är antagligen inte idag.
Market Screener rapporterar att Volvo Groups p/e enligt konsensus för 2023 är 13.5x med en förväntad utdelning på 5.33%. Företaget är på inget sätt högt värderat, utan snarare ger en varaktig nedgång ett fint köpläge. Idag föll bolaget med -7.04%. Nedgången kan säkert fortsätta, men det kan nu vara en aktie att bevaka för köp framöver.
Grundproblemet om man vill kalla det så är att industrikonjunkturen har återhämtat sig snabbare än väntat när coronapaniken var som värst. Alternativet hade varit att man inte hade haft någon brist på halvledare, men å andra sidan inte hade haft en lika stark orderbok.
18 kommentarer
Exakt, kőp!
wow, industrivärden´s substansrabatt är nästan obefintligt. Det är bara 24% volvo men det brukar vara 10-20% rabatt, i förra tiden.
Var hittar ni den aktien, Volvo på Avanza har P/E 23,91?
Frugan jobbar på en …. konkurrent till Svenska Volvo och där pratas det om att stänga ner tillverkningen.
Enligt henne har Volvo redan infört stopp-dagar pga komponentbrist och Scani.. konkurrenten skulle eventuellt göra samma sak.
Enligt henne så är det problem i Texas som gör att det är brist på styrboxar och annan elektronik.
Vet inte om det är just i Texas problemet finns – annars tror jag inte på av anledningen är avbeställningar. Det råder allmän brist på halvledare och datorchips i hela världen pga ökad efterfrågan.
Brist på allt som är nytt och hett – processorer, grafikkort, minnen osv osv.
https://www.industryweek.com/operations/article/21158956/semiconductor-shortage-halts-volvo-truck-production
"Automakers have been especially hard hit by the supply crunch for computer chips, which stems in part from outsized demand for personal electronics during the pandemic.
Ford and Volkswagen are among car manufacturers that have been forced to cut back on production due to the shortages."
https://automotivemap.com/chip-shortage-texas-samsung-nxp-2650894198.html
"The effects of Winter Storm Uri are still being felt across Texas and it's impacting the auto industry. Reporting by Reuters tells that chipmakers, like Samsung Electronics, are still weeks away from resuming normal operations in Texas."
Samsung och NXP har STORA chipfabriker i Texas och de har problem.
Detta har varit känt sen förra sommaren. Bilindustrin är bara en av alla branscher som påverkats. Lycka till med att på tag i ett schysst grafikkort sen sommaren 2020. Många som säljer blocket gör sig en hacka. Märkligt med denna fördröjning på aktiekursen bara.
Ett annat skäl till halvledarbristen är att folk köper datorer på en nivå som inte setts på över 10 år. PC-branschen i USA rapporterar 20% försäljningsökning under 2020 och world-wide är ökningen 5%:
https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2021-01-11-gartner-says-worldwide-pc-shipments-grew-10-point-7-percent-in-the-fourth-quarter-of-2020-and-4-point-8-percent-for-the-year
Antalet sålda Chromebooks i USA ökade dessutom med 200%, gissningsvis pga alla skolor som köpte dem för att kunna köra hemundervisning.
Glöm inte krypto som står sin ansenliga del av vad som nu främst saknas
Dessutom cloudgaming och 2 ny konsol som alla vänta på.
Även Linköpings nya super computer byggdes på Nvidia hårdvara.
Back2Black: Fast Nvidia säger själva att de inte ser någon större försäljningseffekt av krypto. Utan det är helt enkelt fler gamers som vill ha korten.
Så kanske de säger. Många gamers mina:r också. Men visst gaming har ökat betydligt. Har vänner som väntat snart ett år på nåt visst häftigt grafikkort för 15000kr. Dessa säljs nu på blocket för 20000kr+
Ett 3060 kort drar in ~40 kr/ dag och ett 3090 ~ 100 kr/dag
Med andra ord: Miljöpartiet kommer att föreslå en ny halvledarskatt vilken dag som helst med "för att balansera den globala efterfrågan" eller något liknande argument.
När och var får vi se chip-tillverkning i Sverige igen? Vi var ju pionjärer inom detta tidigt.
Det fanns planer en gång i tiden, men sen valde svenska politiker på alla nivåer att satsa på framtidsbranschen "Datacenter" med alla miljontals arbetstillfällen dessa kommer att ge. Här i trakterna så talar man från styrande håll fortfarande om att dessa kommer att ge lika många jobb som Sandvik,Billerud,SSAB och Stora Enso gör idag 🙂
För lite läsning om planer på chip-tillverkning i Sverige kan man bland annat googla på "atmel + sandviken"
Kanske kommer bli några öppningar på Volvos Sourcingavdelning inom kort?