CNN rapporterar att diktaturen Folkrepubliken Kina nu har världens största flotta och bygger fartyg i en högre takt än USA ens gjorde under andra världskriget. Förmågan skiljer sig dock på många punkter, som tonnage, havsflotta kontra kustflotta, antalet hangarfartyg och antalet vertikala robottuber. Men den kinesiska flottan kommer fortsätta växa och förväntat mål är bland annat en invasion av Taiwan.
Typ 052D-klassens robotjagare Hefei har 64 vertikala robottuber |
Kinas flotta är nu uppe i 360 fartyg, vilket står i kontrast mot USA:s under 300 skepp, och till år 2025 kommer den kinesiska flottan ha 400 örlogsfartyg även om USA:s plan är att nå 355 fartyg men utan fixerad tidpunkt för detta.
USA:s flotta har dock högre tonnage, dvs de färre fartygen är större, och CNN uppger att det också påverkar mängden vertikala robottuber (eng VLS) som är ca 1 000 för Kina och över 9 000 för USA. USA:s attackubåtar är också kärndrivna med en helt annan räckvidd och uthållighet, liksom de amerikanska hangarfartygen.
CNN ) skriver också:
“China’s shipbuilding numbers are staggering — dwarfing even the US efforts of World War II. China built more ships in one year of peace time (2019) than the US did in four of war (1941-1945).”
Detta avser dock handelsflottan, men visar ändå hur stor produktionskapacitet Kina idag har för fartyg av alla kategorier. Kinas handelsflotta listas till över 300 miljoner ton, i kontrast mot de 39 miljoner ton som USA hade mot slutet av andra världskriget, och som betjänade kriget i både Europa och Stilla Havet. Storleken på handelsflottan hos Kina idag kan dock mer sättas i proportion till storleken på BNP på 40-talet kontra BNP idag, dvs ekonomisk tillväxt, vilket som bekant innefattar att mer varor och tjänster måste omsättas. Därtill är produktion och konsumtion global idag, och inte nationell, vilket ställer ökade krav på sjötransporter. Och gör även ekonomin mer sårbar om någon stör transportlederna. Det kanske är ur det perspektivet man ska se Kinas flotta – Kinas väg mot världens mäktigaste land förutsätter fortsatt fungerande internationell handel. En variant kan också vara att sätta enskilda länders hamnar i blockad var som helst i världen om man inte är tillmötesgående mot diktaturen i Beijing. Blockad är dock att betrakta som en krigshandling.
Kinas flotta ökade mellan 2014 och 2018 med mer än den totala samlade flottan hos Tyskland, Indien, Spanien och den gamla sjömakten Storbritannien.
Mycket fokus ligger på en kustflotta med exempelvis korvetter, och är således i mycket inriktad på den stridsmiljö som gäller i Sydkinesiska sjön och i Asien överlag. Man ska i sammahanget komma ihåg att Kinas numera massiva flotta och världens största flotta är koncentrerad till en möjlig krigsskådeplats längs Kinas kust, medan USA är utspridd över hela Stilla Havet, Europa och Mellanöstern.
Vad Kina som kontrast saknar är förmågan att projicera utrikespolitik i samma utrsträckning som USA, dvs en havsgående flotta som kan genomföra krig långt från hemlandet.
Men det är antagligen inte ettproblem i sig, även om den förmågan kommer utökas kraftigt de kommande åren.
Målet är antagligen Taiwan, som Folkrepubliken Kina ser som en del av fastlandskina. Och dit är det bara tretton mil. Plus att eventuellt amerikanskt ingripande i en invasion av Taiwan kommer utsättas för flygbaser och robotbaser på Kinas fastland och inte bara behöver konfrontera den i antalet sjömål större kinesiska flottan.
Dätill spekulerar artikeln om att en invasion av Taiwan också kan genomföras genom en omvänd Dunkirk-operation, där tusentals små fartyg, som t ex fiskebåtar, kan användas för invasionen och göra det extremt svårt att nedkämpa när man inte ens vet vilka fartyg som uppträder med militära avsikter eller inte.
Vi är inte där än, men Kina kommer inom kanske tio några passera USA som världens största ekonomi, och har redan i antal passerat som världens största flotta. Inom några år kommer Kinas ekonomi vara större än EU:s.
Världens maktbalans skiftar från demokratierna på bägge sidor om Atlanten, till den värsta övervakningsdiktatur som historien har skådat. Och det är vi själva som ser till att det blir så, i stort sett varje gång vi konsumerar något som inte är mat eller bostad. Och vi gör det leende och lyckliga …
CNN:s artikel om Kinas flotta hittas på denna icke-länk amp.cnn.com/cnn/2021/03/05/china/china-world-biggest-navy-intl-hnk-ml-dst/index.html
Kinesiskt flottbesök i S:t Petersburg |
37 kommentarer
Om Ryssland kunde ta Krim utan protester varför skulle inte Kina kunna ta Taiwan utan att det blir en global konflikt?
Som sagt, det är mycket möjligt att de kan det. USA kan mycket väl backa och även om Taiwan kan bita ifrån, så kan de inte göra det i längden om de inte lyckas med en bedrift motsvarande Finska vinterkriget. Konstigare saker har hänt, men inte så ofta. Men snarare vill man väl kunna utöva så kraftiga militära påtryckningar, kombinerat med påverkansoperationer etc att man får Taiwan att ge sig utan strid och få en "Hong Kong-överenskommelse" om självstyre som gäller tills den inte gäller längre.
Det finns en stor skillnad på Krim och Taiwan som stavas TSMC; Taiwan Semiconductor Manufacturing Company. Att låta Kineserna ta över kontrollen över stora delar av denna industri och särskilt nu när Intel uppenbarligen inte klara av att följa med på de senaste generationerna under 7nm. Finns ju både direkta chip behov inom försvarsindustrin och i förlängningen har du också AI utvecklingen som drivs på mycket av chiputvecklingen. Så Tawian är nog en kulle både stornationerna skulle vara beredda att dö på om dess oberoende hotas.
Jag tänker att Taiwaneserna är försiktigt skeptiska till värdet av en HongKong-överenskommelse givet den senaste tidens aktion från fastlandskinas håll.
Ja, utfallet blir nog att Kina tar Taiwan, däremot skulle USA passa på att klippa Kinesisk sjöfart och övriga väst snabbt runda av sina supply chains mot Kina. TSMC lär klara av att bygga nytt i väst.
@IED, Taiwaneserna är inte försiktigt skeptiska, det som hände i HK är deras värsta mardröm *.*
Det finns en massa avancerad halvledarindustri och liknande i Taiwan, som hela världen är beroende av. Inte så mycket sådant på Krim.
Du ser, jag tog för lång tid på mig att skriva. Hade räckt med att skriva håller med Jan =)
Att USA skulle gå till fullt angrepp mot Kina för att de avser att ta Taiwan är inte troligt. Men man kommer att vara Taiwan behjälplig med resurser.
Att gå i krig mot Kina kan bara sluta illa. Taiwan är inte värd den kostnaden. Finns inget inrikespolitiskt att vinna för USA helt enkelt.
Rekommenderar senaste Wired som helt består av nästan hela boken 2034 a history of the next world war. Författarna är mycket kunniga. En har jobbat i Vita huset den andre är amiral. Väldigt spännande. Tidigt nedfläckande av internet och alla betaltjänster i USA. Mycket fartyg och kvinnor på ledande poster som presidenten tex. Ledningen för Wired verkar chokade.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad betyder "mycket fartyg och kvinnor på ledande positioner"?
Bravecake Taiwan är viktigt, flottor, it och Ai. Det förekommer mycket om fartyg och det finns många kvinnor på ledande poster. Fartyg spelar en viktig roll i händelseutvecklingen. Mer kvinnor högt upp i hierarkin än idag.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Ja, var ska dom göra av alla stålar dom tjänar?
En liten hamn i Kirkenäs och ett flygfält i norra Finland samt en järnväg från Nordnorge till baltikum?
Varför vill man runda Ryssland?
Kanske också Gottska sandön, med flygfält och ett lv som täcker upp hela östersjön för att också nämna GoldenGate i Älvkarleby!
För att också nämna alla tegelstenar dom lämnade efter sig när dom drog ifrån Kalmar som nu ligger och dräller på Öland!
Golden gate? Du menar Dragon gate. Detta fick mig att fundera om alla dessa kinesiska felsatsningar på andra sidan jorden egentligen är något annat. Har varit och tittat på Dragon gate. En barnunge kan räkna ut att det inte kommer dra massa människor dit och att det inte kommer funka. Är detta ett strategiskt köp och byggnation för något helt annat? Kanske nått för totalförsvaret att titta närmare på med långsiktiga ögon
Detta är väl snarare ett svar mot ROK (150 skepp) och JMSDF (254 skepp), då PLAN var hopplöst eftersatta båda dessa flottor fram tills nyligen.
Kanske dags för amerikansk trupp på Taiwan, det borde ge kineserna ngt att tänka på.
När Kinas ekonomi, produktions-kapacitet och militära styrkor växer så här snabbt gentemot USAs, trots att USA har fördelen att äga världens reserv valuta så finns det anledning att vara bekymrad.
Den stat som har reservvalutan har en stor fördel och blir rejält mycket starkare av det. Om kinesiska Yuan tar över så går situationen från dålig till katastrofal.
Jag räknar dock med att USA mycket hellre ser att bitcoin tar över om dollarn faller som världsvaluta än att Yuan gör det. Oväntad liten nödlösning som dök upp där för 12 år sen.
Kina lär nog satsa hårt på att backa upp Yuanen med guld. Kina är världens största producent av guld.
Bitcoin kontrolleras i stort sett av kinesiska miningnätverk, så det är inte säkert att det är ett alternativ. Någon annan cryptovaluta är mer trolig i så fall.
Jag håller inte med. Bitcoin kontrolleras mest av USA. Det beror på att core utvecklarna bor i USA. Det är också tydligt att bitcoins kurs påverkar av USAs politik och USAs företag. Om ett kinesiskt eller indiskt företag köper bitcoin bryr sig ingen, kursen rör sig inte. Om Indien eller Kina pratar om att förbjuda bitcoin händer ingenting eller snarast att kursen går upp. När amerikanska myndigheter säger nåt om reglering däremot, då rör sig kursen direkt. Bitcoin och dess utveckling ligger idag helt i USAs sfär. De kan inte kontrollera så klart, det kan ingen, men narrativet som styr ägs av USA.
Deklarerar Kina att varje Yuan backas av guld, och öppnas för globalt ägande, blir BTC plötsligt väldigt omodernt.
Kina är också största producenten av bitcoin (Patrik).
Frågan är väl också vad den kinesiska ettbarnspolitiken får för konsekvenser på sikt. Tittar man framåt och ser ett Kina med mest gamlingar känns det fullständigt idiotiskt med ett tvångsmässigt övertagande av Taiwan och de konsekvenser detta skulle medföra. Att ta hem produktion från Kina kommer att bli en ännu större global måste-säkerhetsfråga. Men, förvisso, idioti är ju ganska vanligt förekommande så det kan ju komma att hända ändå
Deras demografi är inte så illa som man kan tro faktiskt.
De lär dessutom robotisera snabbare än de flesta andra. Lägg lite afrikanska fabriker på det så är det löst.
Deras demografi är värre än Japans när det kommer till stora dyra pensionvåger enligt nån artikel i the economist ett par månader sedan.
Undrar om Clancy's Björnen och Draken scenario kan tänkas spelas ut? Kanske fanns en mikroskopisk chans med Trump vid rodret (han och Putte verkade ju gilla varandra) men mindre så nu med Biden som president kanske.
Nja, det händer nog inte men det är onekligen spännande tider.
Kina verkar inte ha som strategi att använda militärmakt för att säkra sina intressen, utan använda långsiktig strategisk ekonomisk makt. Att de helt plötsligt skulle invadera Taiwan förefaller osannolikt.
Och då kan man fråga sig, vad väntar de sig skall hända inom en ganska snar framtid där de behöver en så stor flotta och militärmakt?
Bara en tanke – just en diktatur kan ju dra nytta av det och göra det oväntade?
Beijing vet att om de tar Taiwan så är det blockad, trassel och ekonomiskt haveri.
Vietnam, Filipinerna, Malaysia, Indonesien och Indien kommer dock att ropa hurra när allt som västerlandet vill ha i rask takt styrs om från Folkrepubliken Kina.
Nä Beijing vet att invasion av Taiwan är ekonomiskt vansinne och en cash drain av helt bibliska mått.
Republiken Kina (Taiwan) är fortfarande fritt och lär förbli.
Inte säkert att Kina bryr sig om det faktum du nämner. För fastlandskina så är Taiwans oberoende en fläck på deras heder som måste tvättas bort. Bäst för Taiwan vore att rusta upp snabbt och hårt.
Oroande på sikt.
Det är vanskligt att jämföra antal skepp, och särskilt från förr och nu. Dagens lastfartyg är ofta många många gånger större.
Flottfartyg är kanske inte alltid större än förr, men har extremt olika kapacitet och gårdagens marina enheter är hopplöst omoderna. De enda enheter som är större än förr är väl ubåtar, hangarfartyg, supportfartyg och möjligen att dagens kryssare är något större än förr.
Ett handelsfartyg från 2:a världskriget, typ Liberty lastar knappt 11000 ton. Ett modernt containerfartyg, typ Tripple-E lastar 190000 ton (18300 20-fots-container-ekvivalenter = TEU) och går nästan dubbelt så snabbt, även om man numera ofta kör lite långsammare. (De nyare 3E lastar mer, hela 20500 TEU)
Avlastning vid ett hamnanlöp, går förmodligen minst lika fort som år 1944. Dessa jättar stannar ofta bara till 1-2 dagar innan man kör mot nästa hamn. Sällan anlöp med mindre än att man omsätter 1000 containers eller mer. Då har man alltså lastat om kanske det dubbla eller mer jämfört med ett liberty-ship på en bråkdel av tiden.
Det man kan säga till Liberty-skeppens försvar jämfört med dagens handelsflotta är att dagens pirater hade varit helt chanslösa. LV-kanoner och en 100-mm kanon i aktern skojar man inte bort samt ca 30-50 militärer ombord för att sköta om hårdvaran.
Rekommenderar kärnvapen för små länder som känner sig hotade av stora. Enligt Kim fungerar det alldeles utmärkt.
Ja, Sverige var inne på samma linje på 60-talet.
Kontrafaktisk historia. Det hade varit intressant att undersöka vilken ställning Sverige hade haft om vi hade satsat på kärnvapen?
"Världens maktbalans skiftar från demokratierna på bägge sidor om Atlanten, till den värsta övervakningsdiktatur som historien har skådat. Och det är vi själva som ser till att det blir så, i stort sett varje gång vi konsumerar något som inte är mat eller bostad. Och vi gör det leende och lyckliga …"
Precis det här tänkte jag på tidigare idag när jag läste en artikel i SvD om någon svensk nätverkarkvinna som ska ta över som tiktokchef i Sverige. Det kinesiska kommunistpartiet säger vänligt: "Kom in här, så ska ni få duscha varmt." och fårket i västvärlden ler och känner sig glada. Fy f-n, det vill till att få stopp på kineserna medans tid finns.
I dagens SvD: "Kina befaras snart invadera Taiwan".
För de som är intresserade så ägnas en hel del tid åt teknikskiftet från flottan till flyg under andra världskriget i podcasten Hardcore History, senaste serien avsnitt om pacific theater