Så har jag blivit med batteridriven slysåg, eller om man så vill trimmer, efter att mina femton år gamla fossilröjsåg gått sönder av materialutmattning och det inte var lönsamt att reparera längre. Det är inte bara inom elbilar som batterierna innebär en revolution, utan mer i det tysta kan allt mer annat också drivas på sladdlös el, inklusive proffsverktyg.
Blogginlägget innehåller reklam i form av annonslänkar för Bokus.
Kittet. Selen är från gamla röjsågen. |
Mitt val blev förstås Stihl, eftersom byns maskinaffär (med mera) Sätila Bygg är återförsäljare och dessutom har service på Stihl. Dels hamnar således pengarna lokalt och dels det är bara fem minuter bort med elbil för att fixa förbrukningsdelar, reservdelar eller service.
Stihl har ännu inte en riktig röjsåg som är batteridriven, även om jag tror Husqvarna eller Jonsered har detta. Min slysåg är väl egentligen att betrakta som en grästrimmer, men den har stöd för mindre slyklingor och även mindre sågklingor.
Sedan jag 2015 sålde min externa skog har jag egentligen inget behov av en riktig röjsåg längre, då det främst är sly jag röjer numera, så denna Stihl duger. Det blev förstås den kraftigaste versionen Stihl erbjuder, FSA 130, då det om man har en gård finns noll anledningar att köpa någon kompromiss eller ännu värre en konsumentprodukt.
Slysågen är en fröjd att köra. Man behöver knappt hörselskydd, utan ljudet kommer från slyt och inte från maskinen, som bara viner när den träffar luft. Det är inte heller några motorvibrationer i handtagen så man behöver inte ens vibationsdämpande handskar och nervskador från vibrationerna lär minska. Dessvärre har jag inte mätt tiden, men utifrån min skattning av hur mycket jag fick gjort räckte ett batteri lika länge som en tank på den gamla fossilen. Trots allt gick inte mer än en bråkdel av energin i bensinen till rörelse, utan det mesta blev spillvärme, plus att den drog energi på tomgång. El är helt enkelt energieffektivare.
Med två batterier laddar det andra batteriet fullt på kanske halva tiden av vad det tar att tömma batteriet vid röjning eller grästrimmning, så så länge man håller sig nära gårdscentrum är detta inget problem. Ska man jobba långt ut i skogen kan det se annorlunda ut. Arbetselbilar som CyberTruck eller för den delen personbilar som Hyundai Ioniq 5 kommer kunna ladda batteriet vid bilväg. Ett alternativ är att ta med sig en portabel batteribank till skogs för laddning, t ex GoalZero. Antagligen den billigaste lösningen, och mer portabel än en elbil.
FS130 har inte ett större batteri än att man bär det i bältet, men till Jonesered/Husqvarnas röjsågar ska det finnas ryggsäcksbatterier.
Jag är mycket nöjd med anskaffningen. Skönt att inte heller stinka miljöbensin, vara oljig om händerna och slippa öppna magmunnen när man ska ryckstarta den gamla röjsågen. Nu är det bara att klicka så startar den. Och den drar noll bränsle vid tomgång, utan stänger helt enkelt bara ner sig.
Svett luktar man fortfarande dock.
Det pågår en revolution inom inte bara elbilar, utan även inom batteridrivna apparater och verktyg. Det finns idag även profffsverktyg som är helt batteridrivna, långt bortom de skruvdragare alla idag förväntar sig gå på batteri. Livslängd, laddstyrka och förmåga att leverera kraft har blivit sådan att allt mer tillämpningar kan köra på litiumbatterier idag. Men det är lite mindre sexigt än elbilar kanske.
För övrigt ska jag snacka fossilfritt med skogsägaren och elbilsägaren Björn Ferry på Clubhouse idag klockan 15:00. Ferry är även känd som OS-medaljör i skidskytte och har också skrivit en bok där han är naken på omslaget och inte är särskilt tillrättalagd. Björn har sin hemsida fossilfri.com här.
46 kommentarer
Jag har kört en del med Husqvarnas batteridrivna grejer, både trimmer/sly varianten, röjsåg & motorsåg. Jag måste säga att jag blev överraskad hur jäkla bra de var. Instämmer till fullo i alla positiva fördelar du tar upp.
Lite som elbil. När man väl har gått över kan man inte gå tillbaka.
Som med elcykel, lastcykel. Känns dumt med bil ner till byn numera.
När det var dags att byta ut så blev det batteridriven motorsåg och batteridriven trimmer (båda Husqvarna) jag är mycket nöjd med båda 🙂 Allt eftersom kommer hela förrådet som följde med husköpet bytas ut till motsvarande batteridrivet.
Samtliga grannar är mkt skeptiska och köper fortfarande allt bensindrivet trots att de har små pytte-tomter på 2000m2, ljudet är ganska störande måste jag säga, speciellt som 40-talister inte gör annat än att klippa gräset, städa och fixa huset hela tiden.
Intressant och min GZ Yeti 200X har räddat mig många gånger även om jag mest laddat hundpejlar, radioapparater, GPS:er mm med hjälp av den så rekommenderas varmt. Noco Genius är inte dumt att ha i bilen heller.
Jag har en Yeti 150 (blybatteri), väldigt bra universalverktyg. Just nu agerar den nätanslutet batteri till en minirouter och en övervakningskamera, då vi ofta har kortare strömavbrott i fritids-stugan.
Fungerar som UPS, dvs pass-through normalt? Najs. Antagligen billigare än UPS:ar sett till antalet kWh.
Alla Yetis har pass-through-charging, USB+12V+220V. De med blybatteri har oreglerad 12V, de med litium reglerad 12V. Vet inte om man kan kalla Goalzero billigt men gulliga är dom 🙂
Inte bara gulliga utan bra också 🙂
Jag har kört med batteridriven motorsåg i två år snart och det är väldigt skönt att slippa avgaserna. Visst den har vissa begränsningar men för mitt nuvarande behov fungerar den klanderfritt.
Batteridriven såg ser jag som en självklarhet att ha på timmervagnen.
Är det en grej man har missat tidigare så är det betydligt lättare fixat med elsåg när man lastar.
Provade själv Stihls batteridrivna motorsåg vid röjning och tornbygge inför älgjakten i höstas och den var en fröjd att jobba med. Vi planerar själva inköp av bl.a. motorsåg till fritidshemmanet i Värmland och det blir självklart en batteridriven, vill dock gärna efterforska vilken tillverkares "system" som blir bäst då jag även räknar med att köpa lite andra verktyg och gärna vill kunna dela batterier mellan maskinerna.
Ja, det är ju en stor fördel om man kan använda samma batterier i olika utrustning.
Jo, jag har kikat runt lite och det förekommer ju iaf hos vissa tillverkare att man har maskiner för både 18 och 36V med olika batterier och då försvinner liksom vinsten med att välja samma märke om man ändå behöver olika batterier. Ryobi har både en 18 och en 36-voltssåg men där blir garanterat 18-voltaren för klen om man vill kunna ta ner träd upp till ett par dm tjocklek.
En lokal handlare som säljer och servar elverktyg främst till proffs sa att något märke (glömt vilket) hade möjligheten att helt enkelt köra sågen med två 18-voltsbatterier och på det viset få 36 V men det kanske gör den tung och otymplig.
Forskning får utvisa vad som är bästa alternativet, behöver förutom motorsåg åtminstone en skruvdragare/borr, tigersåg och troligen nån slipmaskin, och känner jag sambon rätt ser hon gärna någon form av multiverktyg för mer detaljerade hobbyarbeten…
Makitas "2*18V" rekommenderas.
Har en Makita 2*18V lövblås. Härlig kvalitetskänsla. Mitt finaste verktyg 🙂
Finn fem fel i den här meningen: "..fem minuter bort med elbil .."
1) Motorsåg servas av ägare! I skogen. (Extrakursen "Manly-man-skills"
2) Skaffa eldriven invalidmoppe istället. Eller promenera.
3) Går det fortare med elbil än fossilbil?
4) Fiskars stora grensax med utväxling 1:3 gör bättre jobb med sly (kämpar med att komma till 5) Har själv bytt till från Husqvarna till Makita men det gällde motorsåg
1) Eh. Det finns lite mer omfattande service än att byta och slipa kedja, byta olja, bränsle, byta eller rensa filter etc. Sådant man inte gör i skogen. Framför allt så tillverkar man inte egna reservdelar. som du vet så innebär att gå ut i skogen att något kommer gå sönder.
4) Hur kör du grensax när du ska röja sly på en yta av säg 500 m2? Klipper du de tusentals slykvistarna en i taget med grensaxen?
Nu behöver du inte rensa något filter längre.
Roundup. Bunkrade innan förbudet.
Stihl har en elektrisk sekatör.
Den klarar lätt att klippa av ett grovt skaft från en sopkvast.
Jag har själv funderat på skaffa en sådan.
@Chipp,
Du måste ha bunkrat en hel del on du tänkt röja några hektar?
En fråga, hur gör du för att undvika att träden du röjer fram inte dör också?
Penslar koncentrat på bladen i maj-juni. Upprepa ett par år så blir man av med rotsystemen. Funkar i måttlig skala. En hektar är gjord på nån dag.
@Chipp Sluta förpesta naturen med gift tack!
2) och 3)
Att åka fem minuter med fossilbil är idioti och skadligt för alla inblandade. En elbil bryr sig knappast hur långt eller kort du åker.
Min käre 75-årige far köpte nyligen en eldriven röjsåg från Husqvarna. Han är supernöjd, tycker den är mycket bättre än den gamla bensindrivna. Hans enda negativa upplevelse är att han tänkte sig köra utan hörselkåpor, men ljudet vid själva kap-tillfället är fortfarande så högt att det behövs vid röjning. Ska ta en provkörning nästa gång jag kan hälsa på!
Största fördelen med en sådan maskin är när du gör det regelbundna underhållet med att ta bort gräs runt elstängslen framemot vår och sommar.
Nu kommer det räcka med bara behöva gå ett varv runt, sen är du klar.
Köpte Husqvarnas 536 LiXP tidigt. Ingen vidare kapacitet, men hade varit perfa till en tomt. Då är väl iofs sladdsåg bättre.
Man får hoppas de jobbat på batterier/motorstyrka sedan dess.
Som nån nämnde så var den perfa att hänga på Alstorn för att ta missade kvistar o.s.v.
Jag kanske är i fel generation, men luktar miljöbensinen dåligt? Tycker mer att man luktar sågat trä och kedjeolja eller gräs när man varit ute.
Jag har husqvarnas kraftigaste eltrimmer.
Den gör sig bäst för underhåll av elstängsel.
Elkedjesågen är bäst till så kallad eftersatt röjning.
Normalröjningen har jag bensindrivet än så länge.
Där gäller det förstås att vända och gå tillbaks till bensindunken i tid.
Ja, den duger inte till annat än förstagallring på sin höjd. Smidigt ifall man kunde ladda den i hytt ifall man har en blandad arbetsdag.
Ej mätt, men ifall Alstorn drar 1 liter/h på full belastning kan man ju stå ut med att ha den på tomgång och ladda det batteri som inte används.
Alstor är en smidig maskin.
Köpte du den hos Gösta Gustavsson?
Själv har jag en liten hydrostattraktor på 36hk och kranman 3000 vagn.
Men en Alstor är ju i en annan division, det får jag erkänna.
Vi får se, det kan bli en Bison 6000 när jag går i pension.
Ja, Gösta är super.
Så här i efterhand skulle jag köpt en Bison istället. Alstor lyfter bara 300 kg, jag hade hellre kunnat lyfta som Bison, kört på bensin då den går lite, mest vindfällen.
Sjukt mkt som kan gå sönder på en Alstor. Hydrostat lockar också. Just nu strejkar motorn dessutom. Vibrationerna i ratten är inte att leka med heller.
Hydrostatdriven diesel gör sig bäst i skogen.
Men du kan väl byta till dig en bison?
För du har väl inte lika eländig terräng som Gösta har?
Om varje bilbyte kostar 20+tkr så bör väl samma summa vara aktuell för skogsmaskiner antar jag. Har så mkt annat att göra, så den får komma igång till våren och ev säljas eller vårdas och omringas av musfällor.
Vill inte bli en skrotsamlande gårdsägare, såna finns det tillräckligt av..
Vi har standardiserat kring Makitas batteridrivna utbud och är väldigt nöjda. Hittills har det blivit skruvdragare, lövblås, cirkelsåg, sticksåg, trimmer och borrmaskin. På tur står antagligen slipmaskin och motorsåg.
Två laddare och fem batterier har vi skrapat ihop hittills så det finns nästan alltid mer energi på lager.
Jag har lurat på Ryobi eftersom jag har borrmaskiner av det fabrikatet, har du gjort någon jämförelse.
Makitamotorsågen är bland dom bättre av battmodellerna.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/k
@Lars
Nej har inte jämfört ingående men Ryobi ser klart mer konsumentinriktat ut. Ok hemma men inte mer. Om priset inte hade varit en aspekt hade vi kört Husqvarna rakt igenom, från dem har vi istället alla robotgräsklippare. Tre totalt och fler kommer det bli.
Jag instämmer med Cornu. Efter batteridrift är det omöjligt att gå tillbaka till högljudda, cancerogena och trögstartade dinosaurieprylar. Att idag köpa en ny fossilbil vore också hål i huvudet.
Hur grovt sly klarar denna?
Jag tänkte också bunkra Roundup före förbudet; jag använder "dubbel" koncentration i trädgården och "duttar" dvs "precisions-skjuter" med smal stråle på bladen. Jag har övat upp förmågan till igenkänning av bladformen och träffsäkerheten under tre decennier. Vanlig, utspädd Roundup från affären funkar inte enligt min långa erfarenhet som tomtägare (3 152 kvm tomt).
Mina grannar påstår att det inte finns någon kirskål på deras tomter, men de har så fel! Fröna landar som fientliga fallskärmssoldater på min tomt och jag måste ta hand om ogräset på något vettigt sätt. Om kirskålen hinner gå i frö, skyndar jag mig ut för att klippa av topparna och stoppar dem i en soppåse och lägger i soptunnan i smyg, så att Jar-Jar Binks inte ser det och blir arg på mig.
Det finns väl inget annat lika djävulskt rot-ogräs som kirskål, bortsett från parkslide, som jag ännu inte har sett här. Jag försöker täcka marken med täckbark närmast trädgårdsväxterna, vilket är dyrt och kompisen "Jar-Jar Binks" är trött på att transportera hem säckar från den lokala lågprismarknaden. Jag funderar på att beställa hem en hel lastpall täckbark från nätet, som några av mina grannar har gjort. Då räcker barken lite längre.
Jag håller med Chipp, man måste döda roten för att ta kål på kirskålen, typ atombomba, inget annat funkar. Gräver man bort kirskålen, blir det tusen nya plantor av de små rotbitarna i marken. Munkarna som importerade växten till Sverige borde få smisk direkt på munkkåpan!
Mitt tips är att söka efter recept på kirskålspesto.
Förvånansvärt gott.
"If you can't beat them…"
Man blir nog mätt efter bara en tugga. Rådjuren ratar dem också.
Intressant inlägg.
En fördel med bensinare är att avgaserna hjälper till att hålla mygg någorlunda på avstånd, men inte så festligt att stå bland avgaser om man jobbar dagligdags med sågen.
För arbetsredskap har ju elmotorer bara fördelar. Ingen växellåda, ingen tomgång, de kan kortvarigt överlastas ner till stillastående utan att ta skada. Hade det inte funnits en stor kundgrupp som bestämt sig för att en kraftfull maskin ska låta och lukta illa, trots att det tvärtom är ett bevis på energieffektivitet, så hade elmotorn slagit igenom för länge sedan.