Elbilar värms inte av spillvärmen från en fossilmotor, utan av energi i bilens batteribank. Det innebär att uppvärmningen påverkar bilens räckvidd, och väcker då den aktuella frågan nu när vintern börjar skaka i rutorna huruvida man ska förvärma elbilens kupé innan avfärd.
Inte en elbil, utan här blir det till att skrapa rutor |
En enorm lyx med en appfjärrstyrd elbil (dvs inte Polestar, som fortfarande inte har en app trots att det var med i säljmaterialet) är att man kan slå på värmen en stund innan man ska åka iväg. Således kommer bilens rutor aldrig behöva skrapas från snö, eftersom den kommer ha smält innan du ska åka. Däremot kan man behöva borsta av snön från motorhuven, eftersom den förblir kall och snön därmed ligger kvar på bilens kalla delar. Även strålkastarna kan behöva både borstas av och skrapas, eftersom energisnål modern belysning inte smälter dessa fria från frost och snö.
Men att värma upp elbilen en halvtimme innan färd drar kanske någon kWh energi. Så ska man verkligen förvärma elbilen om man har räckviddsångest? Ska man också lämna värmen på när man lämnar bilen, t ex för att träna eller handla? Även det drar ju energi?
Mitt svar är ja.
Ska du åka korta sträckor, vilket man oftast ska, spelar inte energiåtgången någon roll, och man kan alltså med gott samvete förvärma kupén och lämna värmen på medan man handlar.
Ska du åka långa sträckor så har du bilen inkopplad i sin laddare innan avfärd, och då kommer energin från uppvärmningen tas från elnätet och inte från batteriet. Detta är normalfallet om man bor i villa eller har en egen parkeringsplats med elbilsladdare.
Det samma gäller även om bilen inte är inkopplad och du ska åka långt.
Det drar nämligen lika mycket energi att värma upp bilen oavsett om du gör det efter avfärd som innan. Till skillnad mot fossilbilen finns det ju ändå ingen spillvärme du tjänar in på att värma först när du kört.
Och underhållsvärmen under körning när bilen redan är varm är relativt låg jämfört med att värma upp bilkupéns luft, inredning och rutor från ursprungliga utomhustemperaturen. Vad underhållsvärmen drar kan man enkelt kontrollera på t ex Tesla genom att låta bilen stå inkopplad på elnätet och uppvärmd en lite längre tid och se hur energin från elnätet faller från 4-6 kW till under 1 kW. Dock finns förstås en kylningseffekt vid rörelse.
Enda gången du i praktiken sparar någon energi är om du ska åka så kort att bilen inte hinner bli uppvärmd, men då är inte räckvidden ett problem ändå. Och eftersom värmen i en elbil är omedelbar eftersom inget motorblock behöver värmas upp först, så brukar bilen ändå vara varm inom 500 m om man kör på maxvärme, så det får verkligen vara en kort resa.
Motsvarande gäller sommartid när bilen ska kylas. Den ska definitivt förkylas innan avfärd enligt samma resonemang. Dessutom är temperaturskillnaderna oftast lägre sommartid, t ex kylning från 25 grader ute till 21 i kupén, medan vintertid är det uppvärmning från -10 till +21 som gäller. Energiåtgången kan enklast ses som linjär mot temperaturskillnaden.
Själv har jag ännu aldrig skrapat rutorna på min elbil, utan det räcker att slå på värmen en liten stund innan man ska åka. Har det snöat ordentligt kan det dock behövas en halvtimme för att smälta all snön på rutor och glastaket, men frost eller is på rutorna smälter fort. Med Home Assistant och hemautomatiseringsträsket kan man automatisera allt sådant där med Tesla-integrationen, så att t ex värmen slås på i bilen vardagar när du tänder ljuset inomhus på morgonen, givet att bilen är hemma, eller vad man nu vill sätta upp för regelverk.
Här i Sjuhärad brukar det räcka att slå på förvärmningen fem minuter innan om man mot förmodan behöver skrapa rutorna. Vid plusgrader räcker det att slå på värmen 1-2 minuter innan man ska åka, för att bilen ska vara varm när man sätter sig i den. Jag tror tumregeln lika många minuter som antalet minusgrader plus fem minuter bör fungera. T ex tio minuter i förväg vid -5 grader. Lägg till tio minuter om det snöat och ytterligare tio minuter om det snöat rejält. 6 kW kupévärme är som bekant lite mer än vad man får ut från en eldriven kupévärmare man stoppat in i sin fossilbil, som är begränsade av vad ett 230 V uttag normalt kan leverera utan att säkringar går.
40 kommentarer
Att skrapa rutorna är riktigt dålig eftersom det gör repor i glaset iom att det alltid finns sand och annat i isen och på rutan, och med tiden blir rutorna mjölkiga och förstör sikten vid starkt motljus. Kan bli en trafikfara med tiden.
Bättre då att köra med de-icing som finns att köpa på exempelvis Biltema. Verkar närapå omedelbart.
Bästa är förstås att köra kupévärmaren som inlägget säger så att isen smälter. Men det händer att man glömmer, eller man får för sig att åka någonstans omedelbart. Och då är de-icing räddaren i nöden.
Hur miljövänligt och för den delen ekonomiskt är det att använda de-icing?
Det gruset är försumbart mot allt damm och grus som blästtar rutan på alla mil du kör.
Ekonomiskt, nej. Praktiskt, ja. Miljövänligt, ja. Bara utspädd isopropanol.
Har förgäves försökt hitta bulkleverantör av isopropanol för att blanda själv. Men de enda jag hittat kostar det lika mycket att blanda själv som att köpa färdigblandat på Biltema.
@Rickard, nuförtiden med klistrade rutor är de förstås inte så långlivade att det blir ett problem med blästring. Man får byta ruta ungefär vartannat år. Det räcker med ett litet stenskott som ger en brottsanvisning, och sedan att karossen böjer och bänder i den klistrade rutan för att skottet skall göra en spricka över hela rutan, föranledande byte.
Biltemas de-icer ser förvisso ut att innehålla ett helt gäng olika alkoholer. Finns pdf:er på deras web. Annars finns billig isopropanol på amazon.se.
Min erfarenhet av deicer är att isen försvinner snabbt om det är lite is men det blir extremt mycket imma så man får ändå stå och vänta på att kunna köra.
Det är ju lite sött ändå, att bloggaren äntligen får testa det som vi andra haft sen tidigare, och tror att bara elbilar har det. Att förvärma bilar med app har funnits länge, och med knapp på bilnyckeln har det funnits i årtionden.
Poängen var huruvida det påverkar räckvidden.
Hade en Webasto med fjärrkontroll i en bil för 15 år sedan. Klickade bara på fjärrkontrollen för att starta den om bilen befann sig inom 600m. Fanns med telefonkontroll också, men jag tyckte det var för dyrt. 2kkr extra på den tiden för telefonstyrning.
Den stora skillnaden är att en elbils förvärmning inte förpestar ett helt kvarter vid förvärmningen. En webasto motsv suger ur 12v batteriet vid upprepad användning i samband med kortkörning, inte kul i Blattnicksele i -25 klockan 0500 en lördagsmorgon
Den fungerade felfritt under hela tiden jag hade bilen. Inga utsugna batterier. Det var förstås en Toyota så det var precis vad jag förväntade mig av bilen som helhet, att alltid fungera pålitligt, helt utan personlighet.
-34C i Norrlands inland, fungerade perfekt.
Motorvärmare i form av dieselvärmare från typ Webasto har inga som helst utsläppskrav på sig och borde således förbjudas illa kvick.
Det är helt otroligt hur de förpestar närmiljön. Kalla dieselmotorer är illa nog. Bensin- eller etanoldrivna är väldigt mycket mindre hälsoskadliga men borde såklart också fasas ut så snabbt som möjligt till förmån för eldrivna värmare och elfordon.
@Apan, det finns små katalysatorer framtagna för Webasto värmare men ingen biltillverkare vill betala för dom då kunden inte efterfrågar det (och inget lagkrav heller).
Men jag håller med, någon form av skärpning är önskvärt.
Men alltså, jag förstår inte… Om du slår på förvärmningen och bilen fortfarande står med laddsladden inkopplad så är väl ändå batteriet fullt sedan när du kommer till bilen, plus att den då är varm?
Läs noggrannare.. han skrev ju det.
Jaha, ja, det gjorde han visst. Då ser jag inget problem alls 🙂
Är man villaägare har man bilen i garage. Jag brukar garva åt grannarna som står och skrapar rutorna på iskalla bilar för att de för längesen fyllt garaget med så mycket skräp att bilen inte går in längre.
Kan man inte sätta en Webasto eller motsvarande i elbilen? En liten tank på några liter någonstans? Knappast någon risk att värmaren drar ur batteriet på en elbil.
Tesla har väl vätskekylda batterier? Så det kanske finns viss möjlighet till spillvärme från dessa.
Ingår ju redan i räckvidden. När man laddar blir det viss spillvärme och tydligt varmare inne i bilen än när man inte laddar, då värmen från batterierna i golvet stiger uppåt. Men all spillvärme som blir under körning är ju energi från batterierna och inte gratis, utan påverkar räckvidden oavsett.
Är det kallt ute så behöver batterierna i regel värmas, inte kylas, vid körning så använder man då spillvärme från motor/kraftelektronik för att göra detta. Är det varmt ute så kyls batteriernas kylvätska med en vanlig kylare, och om det är otillräckligt så används AC-systemet. Några biltillverkare kyler istället batterierna direkt med AC-systemet.
Sedan så använder sig också många elbilar av värmepump för att sköta uppvärmningen (dock ej Tesla, de börjar införa detta först för 2021 års modeller) vilket är betydligt energieffektivare än att använda sig av direktverkande el.
Sedan brukar det inte räcka med kupévärme för att smälta bort snön på bilen om det inte är ett väldigt lätt snöfall.
Moderna LED-ljus ger spillvärmen bakåt i dioden, glödlampor avger istället merparten av värmen som värmestrålning med ljuset. Med LED-ljus så brukar man därför ha en fläkt som kyler dioderna och cirkulerar varmluften i strålkastaren.
Räcker utmärkt med Teslas kupévärme för att smälta en decimeter snö kan jag intyga. Du tänker nog på 1 kW-värmarna man kan ställa in i en vanlig bil.
Varför inte bara köra in i garaget som håller 12 grader? Och kom inte med rost som argument, så jävligt med snö på bilen är det oftast inte på vintern i Sverige om man dessutom ser till att få loss ev större snöbitar vid hjulhusen och snö på bilen innan man kör in.
Alla har inte ett garage. Jag har det inte iaf.
Coronabygge till sommaren kanske? 👌
Ingen prio. Behöver fortsätta renovera ladan. Efter maskinhallen nu resten av söderfasaden.
Går väl att ha en klassisk kupévärmare även i en elbil? Åtminstone när man är hemmavid…
Men varför, när bilen ändå är inkopplad och appstyrd?
Nu har vi sällan minusgrader här i söder nuförtiden, men innegarage löser ju alla de där problemen.
Finns det någon orsak att motorvärma fossilare utom förbrukningen? Har varmgarage nu men kanske blir ändring i framtiden.
Varmgarage? Då rostar den upp. In med en avfuktare ASAP.
Förstår inte frågan? Det är klart atr man förvärmer med laddsladden i. Tom om man har en gammal rullande oljebrännare med Eberspächer använder man ju den för att för värma motor och kupe. Där finns ju en vinst i att värma motorn.
Ingen vinst för en elmotor. Det handlar om räckviddsångest, ett nytt uttryck. Fossilförbrukare som jag behöver bara fylla i närmsta mack. Inget fel med elbil, tvärtom. Men det är bara att inse att det är nya tider nu. Jag räknade på hur mycket el det skull gå om jag körde elbil. Min bil drar 0,6 på långkörning, sätter kontrollen på 95 km/timme och struntar i att det blir kö bakom. Ett kg bensin innehåller 12000 Watt drygt. Densiteten är ca 0,7 kg per liter. Verkningsgraden var 33 procent på bensinmotor förr. Enligt vad jag sett hur man räknar på detta så blir det 0,6*0,7*0,33* 12000. Det blir 1663 Watt. Om elmotorn har 100 procent verkningsgrad. Elmotor för bilar verkar ligga på 90+ verkningsgrad. Men 2kW per mil verkar rimligt.
Du har fel enheter. Gör om, gör rätt.
Bra i så fall att du rättar till det. Vad är fel?
Bensinens energiinnehåll mäts i Joule eller kWh kilowatttimmar. En liter bensin väger ca 0,8 kg. Ett kilo bensin innehåller ca 12kWh. Alltså ca 10 kWh/liter bensin.
Bilen drar ca 0,6 l/mil, kör du i 95km/h förbrukar alltså bilen 9,5*0,6*10 = 57kWh.
Med en verkningsgrad på 33% blir det 0,33*57 = 19kWh effektivt eller ca 2kWh per mil.
Elbilen har en verkningsgrad på ca 80% med motor och batteri så du förbrukar ca 2,5 kWh el per mil.
Man kan stoppa in lite bättre siffror om man vill, det vara bara uppskattningar. Alla Teslafanbois har säkert massor att anmärka på.
Men faktum kvarstår att för att köra en bil i nästan 100km/h räcker det med ca 25kW eller 35Hk. Allt utöver detta är kraftreserv för att få acceleration inom rimlig tid och coola omkörningar…
Det är därför en seriehybrid fungerar så väl med en liten turboladdad dieselmotor och minigenerator som laddar ett batteri på 15kWh och eldrift fungerar väl. Dieseln arbetar på optimal verkningsgrad och batteriet och elmotorerna levererar både basdrift och acceleration.
En Tesla väger ca två ton och min bil väger knappt 1400 kg så riktigt jämförbart blir det inte. Teslan har mindre luftmotstånd å andra sidan. Men det blir bara en uppskattning som sagt. Verkningsgraden är den stora fördelen med elbil.
Själv åker jag en bensin Citroen från 2005 skam till sägandes. Men ser fram mot att kunna åka elbil när begagnat blir billigt till Arlanda och elflyga till Thailand. All metall tillverkat med vätgas. El laddat från vindkraft. Noll klimatpåverkan. Vi är snart där.