Den enes död de andres bröd. Eller åtminstone riskvilja. Till våren startar nybildade Skåneflyg en flyglinje Kristianstad – Stockholm. Bakom bolaget ser företagare i Kristianstad, som tydligen ser ett värde i att Kristianstad och Österlen har snabb tillgång till Stockholm.
Mindre flygplan |
Nystartade Skåneflyg AB kanske ser möjligheten att anställa personal och komma över flygplan prisvärt just nu, samt ta marknadsandelar när andra flyglinjer dragits in. Själva uppger man på hemsidan att “Skåneflyg är grundat av visionära och starka ägare med rötter i Skåne. Skåneflyg underlättar för fler att komma till vår fantastiska del av Sverige och gör det enkelt för oss alla här, privat eller i affärer,
att smidigt ta sig till Stockholm”.
En kontroll av bolagets styrelse visar att den består av bland annat VD:n för K-Fastigheter, en golfbaneägare i Kristianstad och en fastighetsägare i Kristianstad. Uppenbarligen ser dessa ett behov av flyg från östra Skåne till huvudstaden.
Det är förstås djupt positivt att marknadskrafter och privat kapital löser sådant här, men man får förmoda att mycket av räkningen för själva flygplatsen hamnar på Kristianstads kommun. Annars är östra Skåne vid sidan om, utan vare sig direktflyg eller direkttåg till Stockholm, och då flyg är modernt och skalar mycket väl, samt snabbt kan etableras med mycket låga kapital- och underhållskostnader, till skillnad mot 1800-talstekniken järnväg, så är detta en bra lösning för landsänden. Alternativet att bygga nya järnvägsspår förstår alla som kan räkna finns förstås inte på kartan, vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt. Bättre järnväg kanske hade fått dröja 50 – 100 år, särskilt direkt utan byten till Stockholm och enbart underhållet hade kostat mångfaldigt mer än en flyglinje.
Sedan får man väl hoppas på elflyg framöver, med t ex skyttel direkt till Kastrup och med det resten av världen.
9 kommentarer
Ska vi återigen utmana herr Wilderängs definition av "flygbolag" (eller "s.k. flygbolag")? 🙂 Historiskt har definitionen av flygbolag betytt att man innehar ett AOC (Air Operator Certificate) från sitt lands luftfartsmyndighet och har egen besättning som flyger bolagets egna plan. Numera verkar alla vilja kalla sig flygbolag fast man bara hyr in (så kallad wet lease) av ett riktigt flygbolags flygplan + besättning, gärna billigt från Baltikum eller Östeuropa. Ofta placerar man åtminstone en svensk i kabinen för att det ska se ut som att man har sin egen flygande personal ombord. Rätta benämningen på dessa företag är istället "virtuella flygbolag" eller "biljettbolag"
Ska vi slå vad om att Skåneflyg blir lika mycket flygbolag som nystartade AirGotland som också nischat in sig på en enda destination från Stockholm. Man får leta noga på deras hemsida för att se att de inte är ett riktigt flygbolag (https://www.airgotland.se/vart-flygplan) och inte ens då står det i klartext utan bara mellan raderna "AirGotland samarbetar med Sprint Air" – ja samarbetet är att polska Sprint Air flyger AirGotlands kunder.
Självklart kan man vara glad som kund åt dessa nya "flygbolag" som pressar priserna. Men om man som bloggarjäveln var antingen kär i BRA (som för varje ny konkurrent får ännu svårare att starta upp igen efter rekonstruktion) eller för den delen SAS eller Norwegian som fortfarande är riktiga skandinaviska (så kallade) flygbolag så är det lika mycket att bli glad för som när grannen anlitat billiga polska snickare. Kul för grannen som tjänar en slant men färre svenska jobb och färre svenska skattekronor tillbaka till vårt gemensamma system…
Problemet för din granne är väl att de helt enkelt inte finns annat än polska hantverkare att anlita.
Det är liksom inte så att arbetslösa behöver utbilda sig till vad arbetsmarknaden efterfrågar.
Bor inte lite Sd folk i de trakterna ?? bara riksdagsmännens flygande till Stockholm lär driva runt ett flyg 🙂
Kristianstad är ju en del av Greater Copenhagen som resten av Skåne och faktiskt även Halland. Varför skall de upp och tramsa i lilla Stockholm? 🙂
NV-skånes kommuner gick nyligen in och tog över Ängelholms flygplats sedan Peab som fick den till skänks runt millennieskiftet hotat att lägga ner den. Vet inte hur många flyg som går nu när BRA är på obestånd. Det är oroväckande tomt på parkeringen när man kör förbi
Bygg 2km järnväg och du tar dig ingenstans. Bygg 2km startbana och du kan nå vart som helst i världen.
Väl summerat.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Blir fantastiskt. Min fru jobbade inom flyget. Pga EU.. dvs vår ”fria konkurrens” blir wet lease alltid en verklighet. Just nu i flygbranschen. Vilken blir nästa bransch ?
Uppsagd från BRA, erbjuden jobb med 55% reducering av lön.. vilket motsvarade en normal lön som USK , detta efter 3 års högskola och 20 års erfarenhet. Jag hoppas innerligt wetlease kommer i alla branscher. Polska väktare, Rumänska USK osv som hyrs in och ersätter vår ”dyra” svenska personal. Då får ni alla det ultimata av fri rörlighet.